PF" Leest in dit nummer het artikel
Stinkborr men
Onze Vergadering op het Hoofd,
Nog eens gewaarschuwd.
Over Patroon smaiiieren en een
lasterpraatje
opkomen, en daarom vreezen dat een deel dezer klasse-
bewnst-wordende arbeiders op den sociaal-democraat
zal stemmen, wordt op buitengewoon leugen
achtige en lasterlijke wjjze tegen V an
Leeuwen te velde getrokken. Het begint aldus
De laatste is Dr. van Leeuwen, de leider der
S. D. A. P. in onze stad de Redacteur van het
schendblaadje, dat week in week uit tegen de
katholieke kerk, tegen priesters en kloosterlingen
raast en zjjne godsdiensthaat telkens sterker doet
uitkomen.
De lezers van De Moker weten dat dit van a
tot z gelogen is. Wp zullen er niet meer van
zeggen. De Roomsche arbeiders lezen De Moker al in
flinke getalen en beginnen al veel te goed in te zien,
dat de Roomsche Mammonisten geen ander wapen tegen
De Moker hebben dan het voor een schendblaadje en
voor een godsdienst-bestrijdend blad nit te maken.
Zulke wekelijks door de feiten weer
legde leugens hebben geen invloed meer. En
doordringen doen wij ondanks en dikwijls zelfs dank
zij zulke leugens.
De daarop volgende zin luidt aldus
We zijn nog niet vergeten, dat hp korten tijd
geleden, om het geheele katholieke Schiedam te
beleedigen en te tergen, den afgevallen priester
Van Vorst hierheen riep, een man die zoo diep
gezonken is, dat zelfs de S. D. A. P. hem thans
weggejaagd heeft als propagandist.
In de eerste plaats is Van Vorst niet door Van
Leeuwen hierheen geroepen, maar kwam deze o p
nitnoodiging van de afd. der S. D. A. P.
En wij willen er wel bij mededeelen, dat het voorstel
daartoe niet eens door het bestuur of Van Leeuwen
als voorzitter is gedaan. Over het „wegjagen" van
Van Vorst spraken wjj hier boven reeds. Deze aarts
leugen hoeft dus niet weerlegd. Van Vorst kwam
hier, om de arbeiders, in de eerste plaats de
Roomsche arbeiders, uit te leggen tot welk
schandelijk kapitalistisch spel zij worden
gebruikt. En hij heeft dat gedaan in een rede, die
wel aanstooteljjk voor de kapitalistenklasse en haar
handlangers kan zijn geweest, maar met niet één
woord tegen het christendom of het
geloof zich richtte.
Wat moeten de menschen toch zwak in hun schoenen
staan, dat zij hun toevlucht moeten nemen tot een
aaneenschakeling van leugens en lasterpraatjes om hun
kiezers bp elkaar te houden
Het ergste volgt evenwel nog. En dubbel erg is dat,
omdat de tweede onderteekenaar van
het strooibiljet de heer Mouwens i s,
die beslist kan weten, dat het nu vol
gende een doorloopende lengen i s. Hier is het:
Maar, zeggen enkelen, die weinig over de zaken
nadenken, hij is toch zoo'n vriend van den arbeider.
Maar zijn ze dan vergeten, hoe Dr. van Leeuwen
zich heeft gehouden ten opzichte van het werk-
loozenfonds
Toen het er op aan kwam, eigen zienswijze
gedeeltelijk ten offer te brengen om het fonds te
doen slagen, heeft hij dit niet willen doen en door
zijne houding verschillende werklieden-vereenigingen
van het gemeentelijk fonds teruggehouden.
Als die arbeiders nu werkloos worden, moeten
ze maar honger lijden.
Dat komt juist in den kraam van Dr. van Leeu
wen te pas. Hoe slechter de menschen het hebben,
hoe eerder ze socialist worden, denkt hij.
De geweldige onkunde aangaande de opvat
tingen der sociaal-democraten, sprekende uit den laat-
sten zin, zullen wjj maar niet in het zonnetje zetten.
De voorwereldlijke stommeling, die dat geschreven
heeft, verdient hoogstens een plaats in een museum
van zwakzinnigen.
Maar al die andere zinnen zijn ook evenveel
leugens. En de geheele voorstelling
der zaken is in lijnrechten strijd met de
waarheid.
De waarheid is dezedat de voorstellen van het
Werkloosheid-Comité met algemeene stemmen
werden vastgesteld tot in de kleinste onderdeelen toe
(Voorz. Dr. J. van Leeuwen, Secr. S. J. Dienske, Penn.
Th. J. H. Mouwens), dat de Gemeenteraad die voor
stellen zoodanig verminkte dat het Werkloosheids-
Comité besloot, een besloten vergadering van leden der
vertegenwoordigende vereenigingen te beleggen en de
Raadsleden daarbij nit te noodigen, ten einde hun
meening over die verminkte verordeningen te vernemen,
dat op die vergadering ook door Roomsche en
Gereformeerde arbeiders met klem van argumenten
werd betoogd, dat de door den Raad vastgestelde ver-
órdeningen onaannemelijk waren en de voor
stellen van het Werkloosheid-Comité uitmuntend,
dat het Werkloosheid-Comité zich toen opnieuw tot den
Raad wendde met het verzoek een aantal noodig-
geoordeelde wijzigingen in de verordeningen aan te
brengen, dat de Raad zich toen tot de belanghebbende
vereenigingen wendde met de vraag of zp het met de
gedachten van het Werkl. Com. eens waren, dat
toen (zonder den geringsten invloed van Van Leeuwen)
door alle bp den S. B. B. aangesloten vakvereenigingen
werd medegedeeld, dat de Raadsverordening voor hen
onaannemelijk was, dat toen alleen de R. K.
Volksbond de verordening niet onaannemelijk
oordeelde (wat den heer v. Westendorp tot een ernstig
verwijt aan 't adres van den Volksbond aanleiding gat
in den Raad), dat de Raad op grond van
deze houding van den Volksbond de ver
ordening niet heeft willen wijzigen,
en dat Van Leeuwen toen gedaan heeft wat hij reeds
van te voren had medegedeeld te zullen doen, n.l. zich
uit het Werkl. Com. terugtrekken.
Dat zijn de feiten. Daaruit blijkt dat Van Leeuwen
van het begin tot het eind de denkbeel
den en het standpunt heeft verdedigd
van het Werklooshei d-C o m i t (vertegen
woordigers bevattende van Patrimonium, den R. K.
Volksbond en den S. B. B. e. a.) zooals die met alge-
meene stemmen waren uitgebeld, dat Van
Leeuwen ten einde toe het geheele
Werkl. Com. en de daarin vertegenwoor
digde vereenigingen achter zich had
en na overleg en in volledige overeen
stemming met hen handelde, maar
dat het de B. K. Volksbond is geweest,
die de boel bedorven heelt.
En nu zijn het de Roomsehen, zelf de schuldigen,
die nu alle schuld der mislukking op Van Leeuwen
schuiven en hem aldus op schandelijke wijze
belasteren en beleedigen.
Wjj zjjn vijanden van een spoedig loopen naar de
justitie. Zulke gemeenheden wreken zich zelf het best.
Maar zoo iets lasterlijks en beleedigends
als dit geschrjjf verdiende toch wel een
openbare afstraffing voor en door de
justitie.
E n t e erger i s d e z e lasterlijke, beleedigende
wyze van optreden, omdat het geschiedt
op een strooibiljet voor een verkiezing.
De Nieuwe Schiedamsche Courant hoopt
„den vjjand van orde en rnst, tegen wien allermeest
hunne volhardende actie gericht is, in éen groote pha
lanx strijdend, zjjn Waterloo te geven, een Waterloo,
waarbij vermoedelijk z-lfs de eer niet zal gered zijn."
Heeft de Nieuwe wel eens gehoord, dat de taktiek
der phalanxen al lang verouderd is?
En heeft de Nieuwe wel eens gehoord, dat bp Wa
terloo voor goed een eind gemaakt is aan de heerschap
pij van Napoleon, die een 12-tal jaren deoverheer-
s c h e r van Europa en Europa's politiek is geweest
Als de 18 Maart dus een Schiedamsch Waterloo moet
worden, dan wil dat zeggendat de kerkelijke
overheerschers dan voor goed een einde aan
hun meerderheid in III zullen gemaakt zien. Wij zijn
het volkomen met de Nieuwe eens, dat dit in de hoogste
mate gewenscht is.
Het lasterlijke, leugenachtige, beleedigende strooibiljet
der R. K. Kiesvereeniging vóór de eerste stemming
verspreid,
en de grove leugens in het stroobiljet der anti-revo
lutionairen verkondigd,
geven ons het recht te veronderstellen, dat de kerke
lijke partijen ook nu weer een druk gebruik gullen
maken van stinkbommen, liefst op 't laatste oogenblik.
Kiezers, weest voorzichtigfn dit nummer bewezen
wij u, dat de kerkelijken niet tegen leugen en laster
opzien om ons te weren
Als er weer op 't laatste oogenblik van zulke ver
dachte stukken in uw hHis komen, weest dan voor
zichtig ruikt er eens goed aanvergelijkt de be
weringen daarvan met onze eigen geschriften
Wacht u voor de stinkbommen
Wij hadden een prachtige vergadering verleden Maan
dag in het Café van Rossen. Het zaaltje was stampvol.
Tal van onbekenden waren er. Met buitengewone aan
dacht werd naar de redevoeringen van De Bruin en
Van Leeuwen geluisterd.
Van Leeuwen voerde eerst het woord. Hij begon
met aan te toonen, dat ook deze verkiezingsstrijd ge
heel een strijd vóór of tegen de sociaal-democratie is,
wat uit alle strooibiljetten der burgerpartijen reeds nu
duideljjk uitkomt. Hij toonde aan, dat de S. D. A. P.
trotsch kon zijn op deze reusachtige overwinninghet
tehoop drjjven van alle burgerlijke partijen tegen de
sociaal-democratieeen overwinning die voor de
ontwikkeling en de toekomst der arbeidersbeweging
van heel wat meer belang is dan de overwinning, die
bjj de stembus nu behaald zou kunnen worden. De
strooibiljetten, vooral een leugenrijke zin uit het anti
revolutionaire en een lasterlijk, beleedigend stuk uit
het roomsche, werden geducht door hem onder handen
genomen.
En daarna onderzocht hp „het recht der arbeiders
klasse op vertegenwoordiging in den raad". Met cijfers
toonde aan, hjj dat 70 procent der Schiedamsche bevolking
tot het zeer arme deel van het proletariaat behoort,
en dat volgens de laatste verkiezingscijfers dn
sociaal-democraten bij een evenredige vertegenwoor
diging recht zouden hebben op 7 raadszetels (ze hebben
er slechts 1), bewees hij, dat de Raad op 1 of 2 leden
na geheel bestaat uit vertegenwoordigers der bezittende
klasse en de belangen der arbeiderklasse regelmatig
aan zijn laars lapt. Uitvoeriger toonde hij dit aan
door de behandeling van de Schiedamsche raadspolitiek
inzake belastingen en onderwijs, de rest overlatende
aan De Bruin.
De Bruin begon met een door tal van feiten gestaald
betoog, dat de Schiedamsche Raad zich niet weet op
te heften tot de behartiging van het algemeen* belang,
maar zich bepaalt tot het dienen van de belangen van
allerlei kleine groepjes en kringetjes. Bjj de gevolgde
grondpolitiek kwam dat zeer duidelijk uit, zooals spr,
door een vergelijking tusschen Schiedam en Kampen
aantoonde. Bjj de algemeene beraadslagingen over de
laatste gemeentebegrooting en De Bruins voorstel om
zich tot minister Heemskerk met bepaalde voorstellen
te wenden, bleek dit eveneens.
Hierna toonde de Bruin aan, dat het in den Raad
nooit in der eeuwigheid om eenig specifiek christelijk
beginsel ging, dat de „christelijke" raadsleden nooit
een dergelijk beginsel konden ot hoefden voor-opstellen,
en dat hij, De Bruin, nog nooit met een woord
eenig christelijk beginsel, het christendom, de kerk, of
wat ook, had aangerand. Maar wel gaat het steeds
sterker over de kwestie, of men de belangen en rechten
der arbeidersklasse wil vertrappen of behartigen. En
dan bleek het, dat hij steeds alleen stond met Koopmans
tegenover de rest, soms nog door een paar vrijzinnig-
democraten gesteund.
Met een krachtige opwekking om Van Leeuwen te
stemmen, Van Leeuwen, wiens intrede in den Raad
bljjkens hun eigen uitlatingen door de heeren van rechts
gevreesd wordt, eindigde De Bruin.
De christelijke en vrijzinnige woordvoerders schitter
den door afwezigheid. De heeren schuwen den roskam!
De vorige week is een mijner kinderen het voorwerp
geweest van een handtastelijken aanval van „Christe
lijke" kinderen. Het had nog niet veel te beduiden.
Maar het is in het begin van den overgang van het
geschreeuw „leeljjke sociaal" e.d. tot handtastelijkheden.
Eu daarom wil ik opnieuw de „Christelijke" heeren
waarschuwen voor het gevaar van hun stelsel van op
hitsing tegen de sociaal-democraten. 1)
Dat jongens onder elkaar vechten zal hun op zichzelf
geen kwaad doen.
Maar wanneer „Christelijk opgevoede" kinderen door
een stelselmatige opwekking van haat tegen de socia
listen tot handtastelijkheden tegen kinderen van sociaal
democraten worden gebracht, dan zit in dergelijk vechten
de kiem van een reusachtig gevaar.
Het is al erg genoeg, dat niet slechts ik persoonlijk
(daar trek ik mp niets van aan) maar mijn vrouw en
kinderen stelselmatig door „Christelijk-opgevoede" kinde-
red worden nagejouwd en op allerlei liefelijkheden
onthaald Alle moeite om het leven van je kinderen
vrjj te houden van bitterheid en haat wordt te niet
gedaan door wat zp van de zjjde der „Christelijke"
kinderen ondervinden. Dat is al treurig genoeg.
Maar wanneer nu daarbij °°k no? gewelddadigheden
moeten komen
Die opgehitste kinderen zjjn de schuldigen niet, ver
dienen ook ge*n straf, ze loopen alleen de kans van
een flink pak afraai meling.
De schuldigen zijn de drijvers der „Christelijke poli
tiek", voor wie ieder middel geoorloofd bljjkt om hnn
macht te bevestigen.
Weest door het hier geschrevene nog eens gewaar
schuwd, heeren! Met politie en justitie zijn de gevolgen
van uw ophitsingsbedrpf niet te keerenEu die ge
volgen zullen zich niet kunnen bepalen tot kinderge
vechten
Weest voorzichtig
v. L.
Aan de fabriek van de firma Smulders lonpt het
lasterpraatje, dat door Brand, aan wien onlangs na 8
jaren trouwen, uitstekenden dienst door de firma ontslag
werd gegeven, bij de firma om intrekking
van dat ontslag op de kruiperigste manier
1) Tot mpn ontzetting vernam ik van partijgenooten, dat ook
hnn kinderen reeds soortgelijke ondervindingen opdeden.