Ditjes en Datjes. Vlaardingsche IJzerkoekjes verleiden enz worden geschuwd, ter zjjde gesteld en verdacht gemaakt? En zij zullen nu toch wel tot het gekomen zjjn, dat uiet hun christelijke overtuiging band met die offlcieele, kerkelijke en politieke éristenen kan vormen, maar hun maatschappelijke en [olilieke overtuing hen daarvan verwijdert? Hun tótendom voor de verdrukten en dat andere christendom voor de bezitters en verdrukkers zijn geslagen vijanden. Eb hoe langer zjj werken, des te vijandiger zullen zjj door dat andere christendom worden bestreden en Maar deze ondervindingen kunnen hen toch ook tot dit inzicht brengendat niet een theoretische christelijke mitniging wan vereeuigen maar wel een maatschappeljjk- jolitieke (klasse-) overtui.ingl En het verwondert ons lat zjj zich zoo blind staren op hun christendom, dat deze groote werkelijkheid niet zien. Zjj hooren als strijders tegen het kapitalisme en vóór let socialisme in de rijen van het klassenstrjjdende proletariaat. Wjj hopen hen spoedig hun plaats te zien nemen. Heldenmoed. Een der helden der christelijke sociale actie heeft de vorige week een buitengewoon beldhaltig denkbeeld ter wereld gebracht, n.l. om een in stokken gescheurd en met blauwe strepen versierd lammer van De Mokerin een nummer van „De christelijke actie" gewikkeld in onze redactie-bus te stoppen. Heldhaftiger bestrijding is ondenkbaar, genialer aan val is onbestaanbaarHulde, driewerf hulde, o held- haftige christeUike sociale actionair Op den avond van den 22en April ging onze held ijjn plan volvoeren. Heldhattig werd no. 7 van De Moker van blauwe strepen voorzien. Met nog meer keldeomoed werd het nummer toen in stukken gescheurd ei in een ganscheljjk onversierd nummer van de chris telijke sociale actie van 16 April gedaan. Met kloppend hart en overmatig forschen stap ijlde onze held naar de St. Liduïnastraat. Op het oogenblik lat hij de heldendaad wilde verrichten, om de geta- toaeerde, verscheurde Moker en de blanke onbeschadigde Chr. Soc. actie in de bus te stoppen, ging het deur raampje over en zei een stem „geeft U dat mij maar". De schrik .sloeg onzen held om het hart. Angstig en bevend morrelde hjj van ter zjjde aan de bus, zonder je stukken er iu te kunnen krjjgen. Ten einde raad overhandigde hij ze toen, zich tegen de muur ter zijde aandrukkende met de onverschrokkenheid van den dristeljjke-sociale-actie-held Eu met overmatige snelheid, het hoofd in de schouders getrokken en ter aarde gekeerd, snorde hij de St. Liduina- straat uit. De S. D. A. P. is wel rjjk aan vermetele bestrijders. Een prachtig plan. Van zeer betrouwbare zijde wordt ons meegedeeld, dat het plan bestaat om ter versterking der christelijke coalitiebanden de familie (loslinga in de redactie van het Schiedamsch Volksblad gedurende eenigen tjjd te vervangen door den heer Dresch, hoofdredactenr van de Nieuwe Schiedamsche Courant, en diens plaats dan gedurende dien tjjd door de familie Goslinga te doen innemen. Een prachtig plan inderdaad, volkomen beantwoor dend aan de intieme verstaudhonding tusschen de familie Goslinga en de Roomschen. Ook socialisten-bestryding. De Schiedam- iche Courant is in den laatsten tijd agent in Volkshuis- bewoudering. Als vorm van socialisten-bestrjjding is dat niet onvermakelijk. Maar wat is het al ver met het Volkshuis en de Schiedamsche Courant beiden gekomen, dat die twee iu zoo intieme betrekking zijn gaan samenleven Of de sociaal-democratie reeds invloed heeft te Schiedam Onze zegen knunen wjj intnsschen aan deze zonder- liDge verbintenis niet onthouden Bakkersgezellen. Reeds meermalen is door 'de bakkersgezellen een poging gedaan het daarheen te brengen dat op de erkende Christelijke feestdagen niet gebakken wordt en geen brood wordt bezorgd. Doch deze poging heeft tot dusverre niet mogen gelukken. En waai om? Omdat de eene patroon niet durfde voor den anderen, louter uit concurrentievrees. Deze vrees is ech'er ongegrond, aangezien toch op andere plaatsen alle, en hier ter stecfe enkele batekers op die dagen stilstaan, zonder daar nadeelige gevolgen van te hebben ondervonden. De beide hier ter stede bestaande ver- eenigingen van arbeiders in het bakkersbedrijf hebben onlangs weer aan het bestuur der Patroonsvereeniging een verzoek over deze zaak gericht doch zonder succes, omdat lang niet alle patroons hjj de Patroonsvereeniging zjjn aangesloten. De besturen der bovengenoemde arbeidersvereeuigingen besloten daarop hun verzoek te lichten aan iederen patroon in het bijzonder met de vraag of zij bereid is om op 2en Pinksterdag niet te laten bakken of brood bezorgen. Wjj hopen en honden ons overtuigd dat alle patroons welwillend zullen medewerken om de arbeiders in het bakkersbedrijf een paar genotvolle dagen te verschaffen. Onk zijn wjj overtuigd dat niemand ons verzoek onbillijk zal achten. Daar toch alle werk op dien dag stil ligt behalve in het bakkersvak. Wij zijn nieuws gierig of dit beroep op hun medewerking met succes bekroond zal worden. Afschaffing van den Zondagnachtarbeid. *Men schrijft ons nit Schiedam Wij deelden reeds mede, dat het bestuur van de Ned. Vereeniging van Glas- en Aardewerkers voldaan had aan den wensch der glasblazers van de fabriek „De Schie", om den heer A. van Deventer mede te deelen, dat z\j geen Zondag- en nachtwerk meer zonden ver richten. De heer A. van Deventer beantwoordde dit schrijven door aanplakking van een briefje in de fabriek, waar door bekend gemaakt werd, dat zjj, die Zondagavond wegbleven, zich schuldig maakten aan kontraktbreuk en daarnaar zonden gestraft worden. Een lid en een bestuurslid van de on- afhankelijke organisatie, aangesloten bij het N. A. S., bedankten als lid dier organisatie, omdat zij aan de aktie niet durfden deelnemen. Buiten deze personen was nog van een aantal steenarbeiders bekend, dat zjj zonden gaan werken. Deze steenwerkers konden echter geen invloed uitoefenen op den gang van zaken. Zondagavond ten 10 uur had weer een vergadering plaats, waar, buiten de leden der christelijke organisatie, die Zondags niet vergaderen, zoo goed als alle klotsarbeiders der fabriek tegenwoordig waren. Met geestdrift werd nogmaals besloten om geen Zondagnachtwerk meer te verrichten. Het resultaat was prachtig. Van de 33 werksteeën waren er Zondagnacht slechts 3 bezet. Alleen de steen- werkersplaatsen waren kompleet. Als nu de heer A. van Deventer nog geen rekening wenscht te honden met den zoo duidelijk uitgesproken wil dfr glasblazers, dan zal Zondag en den volgenden Zondag hetzelfde geschieden. De glasblazers zijn vast besloten om geen Zondagnachtw.erk meer te verrichten. Volgens de „Schied. Crt." hebben alle werklieden, die Zondagnacht niet gewerkt hebben, van de directie der glasfabriek „De Schie" een cirkulaire van den vol genden inhoud ontvangen „Naar aanleiding van het feit, dat u, zelfs ondanks onze waarschuwing van Zaterdag 1.1., Zondagnacht de u opgedragen werkzaamheden niet hebt ver richt, stellen wjj u er hierbij van kennis, dat wjj de schade, door ons daardoor geleden, ingevolge de wet, op n zullen verhalen en dat wjj n derhalve voor een bedrag van faansprakelijk stellen, welk bedrag wjj, zoo noodig, in rechten van u zullen invorderen, tenzjj wij omgaand van u de mededeeling ontvangen, dat u zich met ons accoord verklaart." DE DIRECTIE." De bedoeling van dit briefje is daideljjk genoeg, maar het zon altijd nog te bezien staan, of de poging ge lukken zou. Maar de cirkulaire is niet uitgereikt. De direktenr der fabriek heeft de vertegenwoordigers der vakorganisaties Maandag tot een onderhond uitge- noodigd, dat van 3 tot 5 uur n.m. heeft geduurd. Van dat onderhoud is een stenografisch verslag gemaakt, dat later in de vergaderingen zal worden bekend ge maakt. Vier vertegenwoordigers der arbeiders namen er aan deel. Het resultaat der besprekingen was, dat de heer Van Deventer na jeremiades over de hem berokkende schade te hebben geuit, zich bereid verklaarde den Zondagnachtarbeid af te schaffen, en de volgende grond slag daarvoor werd overeengekomen, ter inlassching in de arbeidsovereenkomst „Art. 7. De Zondagnacht behoeft niet te worden gewerkt, zoolang de hoeveelheid goede flesschen, geproduceerd per 4 fabrieken, niet minder dan 328 048 flesschen opgenomen volgens loónboek der „Schie", bedraagt, hetwelk op verzoek door de arbeiders kan gekontroleerd worden. Wanneer bljjkt, dat het gemiddelde van 328.048 niet meer wordt bereikt, verklaren de arbeiders weder te beginnen op Zondagavond." Deze ontwerp-overeenkomst zal in de dag- en nacht ploeg, die afzonderlijk vergaderen, behandeld worden, ten einde er over te beslissen. Wordt zjj aangenomen, wat wel waarschijnlijk is, dan heeft de vakvereeniging door haar optreden een flink succes behaald, dat zeker een goeden invloed op de ongeorganiseerden zal uit oefenen. Wjj volstaan voor deze week met bovenstaande cor respondenties uit „Het Volk" Onderwijzers. De afdeeling Schiedam van den Bond van Nederlandsche Onderwijzers zal op Hemel vaartsdag te Rotterdam door enkele afgevaardigden vertegenwoordigd zjjn De andere leden werden eveneens opgewekt, de nationale betooging voor den 10-urendag bjj te wonen. Bravo! Dat wijst op een kentering in de gedachten. Timmerlieden. De patroons in het timmer liedenvak willen van geen loonsverbetering voor de geaellen weten. Eerst antwoordden zjj afwijzend op het verzoek der gezamenlijke organisaties, de afd. van den Ned. Alg. Timm. Bond, St. Joseph en Patrimonium. Daarna gaven zij een eveneens afwijzend antwoord op een soortgelijk veizoek van de hoofdbesturen dier organisaties. Het woord is nu aan de gezellen. Wjj hopen van harte dat er fut en eendracht genoeg onder hen bestaat om de patroons, die als ware sultans hooghartig neen zeggen, aan 't verstand te brengen, dat de gezellen geen slaven zjjn. In alle omliggende steden is het loon hooger dan te Schiedam. 1 Mei. Sinds het Internationaal Congres in 1889 den 1-Meidag verklaarde tot den arbeidersfeestdag, tot den dag waarop de internationale arbeidersbeweging demonstreert voor den wettelijk geregeldeu 8-nrendag, komen wjj jaar op jaar bjjeen, in grootere of kleinere vergaderingen, meetings en optochten, om daarmede ook het bewjjs te leveren van onzen, zjj het dan langzaam, aangroeienden vooruitgang. Voor den acht-urendag is de eerste lenze, voor het Algemeen Kiesrecht de andere, meer speciaal gericht op de politieke omstandigheden in ons land. Deze leuzen zjjn in den loop der jaren ons, op den 1-Meidag, zoo gewoon gaan klinken, zoo, voor dien dag, als vanzelf sprekend, dat het gevaar niet denkbeeldig is dat door de lenzen het ernstige en waardige, het diepe en ideëele verloren gaat. Verloren gaat, althans voor een deel van hen die met ons mede demonstreeren, omdat nu ja het wel een gezellige avond geeft. Daartegen moet worden gewaakt. Wie kent niet iets van datgene wat den laatsten tjjd over den arbeidsduur in Nederland is gepubliceerd, wie weet niet dat de arbeidsdag van massa's arbeiders ook in onze stad van dien aard is dat de 8-nrendag ljjkt op een utopie, op een fata morgana Wie kent bovendien niet de'politieke situatie en weet dat zelfs de 10-nrendag bjj de wet, waarvoor wjj denk er toch aan enkele dagen later gaan demonstreeren, nu zelfs nog is een kwestie van de verre toekomst, tenzij wjj krjjgen een machtiger arbeidersbeweging aan wier stuwkracht geen weerstand kan worden geboden. Welnu, de arbeiders op te voeden en ze te brengen tot het inzicht dat slechts eigen inspanning en eigen machts-formatie en eigen toewijding en eigen offer vaardigheid het ideaal van den 1-Meidag naderbij kan brengen, ziedaar onze taak. Een mooie, maar een uiterst moeilijke taak bij al den tegenstand, den laster, de koude onverschilligheid van zoo talloos velen. En daarom vieren wij onzen Meidag in eigen kring naar de mate van onze krachten en onze plaatselijke omstandigheden en wij vieren hem ernstig en waardig, omdat wij daaruit nieuwe kracht en nieuwen moed moeten putten voor den moeizamen arbeid, den opbouw der organisaties, der vak- en politieke organisaties van den arbeid. Zonder die gedachten, zonder dat ernstig voornemen is onze Meiviering waardeloos en smakeloos. En wat betreft het Algemeen Kiesrecht mag worden gezegd dat er zeker nog geen jaar is geweest waarop deze leuze den ernst had en de aandacht vroeg van thans. Minister Heemskerk zette een Staatscommissie in elkaar waarvan de klaarblijkelijke bedoeling is dat de kiesrechtzaak ook naar de verst mogelijke toekomst verschoven wordt. Daartegen komt in de party het streven naar boven om met de Kiesrechtbeweging aan andere banen te gaan denken en besloot het' laatste congres tot het houden van een volkspetitionement. Ook hier moet de leuze van den Meidag zich omzetten in een daad. De daad van onze mannen en vrouwen om krachtig zich voor het welslagen daarvan in te spannen. Dat kan alweer niet beter worden gedaan dan door te werken voor de versterking der polietieke- en vak organisatie^. Het georganiseerd optreden der arbeiders en hunne vrouwen is de allereerste voorwaarde om succes te behalen. De jjzeren organisatie kan alleen het teeken der overwinning zjjn. Vieren wjj dan het Meifeest, waartoe de Bestnurders- bond met de S. D. A. P. samen ons uitnoodigden, in waardige, ernstige en toch daarom niet minder opgewekte stemming. Vinden wjj in de lenze van den Meidag de kracht van onverzetteljjk voorwaarts te gaan. Leve de 1-Meidag

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1910 | | pagina 3