No. 17. Zaterdag 25 Juni 1910. 10e Jaargang. SOCIAAL-DEMOCRATISCH WEEKBLAD VOOR HET KIESDISTRICT SCHIEDAM. De Moker BERICHT. Op denzelfden wortel des geloofs Helpt ons. Slippendragers van het kapitalisme ABONNEMENTSPRIJS: 35 cent per kwartaal franco per post 40 cent Losse nummers 3 bij vooruitbetaling. cent. Redactie- en Administratie-adres GEBOUW „CONSTANTIA". ADVERTENTIËN: 3 cent per regel. Bij abonnement belangrijke korting. is eiken Zaterdag verkrijgbaar Te Schiedam: Nienwsticht N.Z. 32. Zalmstraat 22. Const antia", Boterstraat 30. Te Vi.a ardihgeh J. van Driel, Oosterdwarsstr. 27. Aan bovengenoemde adressen worden ook abonne menten aangenomen. De abonné's worden verzocht bij adresver&nderiug daarvan kennis te geven aan de Administratie. Vrouwelijke partygenooten en vrouwen van partijge- genooten worden verzocht a.s. Woensdag 29 Juni 's avonds iiaif negen in het gebouw te komen ter bespreking van het inwendige van „Constantia," Voor de vacature in het P. B. moet er nu nog her stemming plaats hebben tusscheu van Leeuwen en Hendels. Partijgenooten, wanneer de stembiljetten komen, nemen we zeker allen aan de verkiezing deel. Er gaat een beroering door de protestantsche volkren: ter gelegenheid van de heilig verklaring van Borro- maeus heeft het opperhoofd der katholieke kerk een encycliek gepubliceerd, zóó beleedigend voor het protes tantisme, dat één golf van verzet zwol door de protes- tansche landen en ook nog wel hier en daar door ka tholieken werd erkend, dat deze publicatie een vrij dom stukje was, dat de „onfeilbaarheid" van het opperhoofd der katholieke kerk een geduchten knauw toebrengt. In den Pruisischen landdag vooral werd krachtig pro test aangeteekend tegen de platte beleedigingen van den paus en Pruisische gezant by den paus kreeg de opdracht voldoening te eischeu. De volgende liefelijkheden (die ons dadelijk herinneren aan den stijl van diverse klerikale scheldkrantjes a la de Nieuwe Schiedworden o.a. in den encycliek opge diend „Te midden van deze rampen stonden er hoogmoe dige en oproerige mannen op, vijanden van Christus' kruismannen, die alleen bezield waren met aard- sche gevoelens en wier God hun buik was. „Dezen legden er zich niet op toe de zeden te ver beteren, maar de geloofsartikelen te loochenen en zoo vermeerderden zy de verwarring, verslapten voor zich- zelven en voor anderen de banden van het geoorloofde, of verwierpen met minachting de gezaghebbende leiding der Kerk om de hartstochten der meest bedorven vorsten en volken te steunen en ondermijnden als ware tirannen Haar leer, Haar grondslagen en Haar tucht. In navol ging van die boozen, tot wie de bedreiging is gericht: Wee u, die het goede kwaad en het kwade goed noemt, noemden zy dit opstandige rumoer en dit bederf van geloof en zeden hervorming en zichzelven hervormers. In werkelijkheid echter waren zij verkrachters, zóó zelfs, dat zij, de krachten van Europa uitputtend door gru welijke tweedracht en oorlogen, den geest van opstand en den geloofsafval der moderne tijden voorbereidden, waarin de drie, voorheen van elkander gescheiden, soorten van strydvoeren, waaruit de Kerk steeds zege vierend is te voorschijn gekomen, zich nu gezamenlijk tot een enkelen gelyktijdigen aanval vereenigd hebben, n.l. de bloedige strijd der eerste eeuwen vervolgens de pest der ketterijen op eigen erf; en eindelijk, ouder den naam van evangelische vrijheid, het bederf der ondeugden en de verkrachting der tucht, waartoe de middeleeuwsche tijd nog niet gekomen was." De wereld verbaast zich erover hoe zoo'n onfeilbaar rnensch zooveel historische onjuistheden bijeenbrengen kan. Al die protestantsche heldenfiguren, die onder de martelingen der Roomschen gevallen zyn, hadden hun buik als God! De vorsten van Duitschland zoowel als van Nederland waren de meest bedorven vorsten der aarde, levende slechts voor de bevrediging hunner hartstochten En de opofferende strijd door volken en vorsten voor de hervorming gevoerd, waarvan de geschiedenis zoo menig treffend feit van zelfopoffering en doodsverach ting levert, was opstandig rumoer en bederf van geloof en zedenIs 't in protestantsche landen met die zeden zooveel slechter gesteld dan in katholieke landen 't Lijkt zoo wel, of de Tijd of Nieuwe bijv. het over de hervormers van den tegenwoordigen tyd, de sociaal-demokraten hebben Voor de Duitse he vorsten en voor de Duitsche protestanten is, na de inmenging van den Pruisischen gezant, voor den beleedigenden inhoud in zoover vol doening gegeveD, dat ze ter plaatse niet zal worden afgekondigd. De paus beklaagde zich erover, dat men hem zoo slecht scheen te begrijpen Of de voldoening ook voor de Nederlandsche vorsten en Nederlandsche protestanten zal ge geven worden Och, Nederland is maar een klein land, dat geen gezantschap meer by den Paus onder houdt en voldoende onder den invloed van Rome staat, om dien slag met een zuur gezicht te verdragen. Mr. van Doorn, de liberale afgevaardigde voor Gouda, zal in de 2e Kamer enkele vragen tot de regeering richten. Maar de muilkorf ligt natuurlijk al gereed. De christelijk-historischen zoowel als de anti-revolu tionairen in de 2e Kamer zullen hun politieke bond genoot wel helpen dekken Zy, de kerkelijke revolu tionairen en oproermakers, hadden het moeten zijn, die de uit Rome toegeworpen handschoen opraapten en hadden die eer niet aan den ,,paganist" mogen overlaten. Maar met verloochening van hun gansche kerkge schiedenis, met het meest ergerlijke verraad aan de glorieuse historie (stijl-Kuyper) laten ze, op een heel groote uitzondering na, toe, dat hun wegbereiders, hun martelaren, worden belasterd en belogen. Ze laten het toe, ter wille van aardsche winsten, aardsche macht, vette baantjes en wat dies meer zij. Ze hebben tegen dat alles niets te zeggen Straks maken ze hun schaepkens weer wijs, dat ze met de katholieken leven uit één wortel des geloofs. Prettig gezelschap, met zoo'n buurman op één takje te zitten 1 P. de Br. privaat bezit der productiemiddelen, wil het socialisme wegnemen. Wil en zal. Want steeds meerderen zien het en zullen zich in de gelederen stellen en strijden voor het socialisme. En stryden ook tegen hen, die ons hun vijanden noe men. Hen vragen wy, waarom vervolgt gy ons? Voert onze hand een zweep, die u kwaad wil doen Brand in ons oog de haat die uw verderf zoekt Hebt gy wel eens goéd onderzocht met eigen oogen wat wij willen, wie wy zijn Al dadelijk b. v. dat wij het zyn die ge durig toornen tegen uw laag loon, langen arbeidstijd, slechte woningen, onvoldoend voedselEn het ellende beeld van uw vrouw en kind in dienst van de huis industrie? Sleuren wy het niet in het volle daglicht, waarin een ieder het zien kan? Waarom vervolgt gy ons dan? Gij wordt geslagen door werkloosheid en ziekte, beiden richten u tot den bedelstaf en uw werkzame hand moet gy ophouden voor een aalmoes. Wy nu komen tot u om over de oorzak-en van uw toestand te spreken en den weg te wyzen die ter ont koming leidt. Wy kunnen dat doen omdat wij uw lot- genooten zyn. Waarom vervolgt gij ons dan? Want wy hooren by u, uw lot is ons lot, uw zorg is ook onze zorg, wij zyn allen één in afhankelijkheid en onmondigheid, wy allen dolen in denzelfden donke ren nacht van levensonzekerheiden om dat velen van ons omkwamen en nóg omkomen in dien nacht. Wy, socialisten, wij hebben een kompas naar het licht heen. Want zooals uw nacht onze nacht is, zoo is ons kom pas ook uw kompas. \Vaarom vervolgt gij dan ons en u zei ven Verscheurt een tyger den tijger, een leeuw den leeuw En zondt gij dommer ziju dan de dieren Onderzoekt wat wij willen, wie wy zijn. Kom dan en Helpt onsu. W. B. Wie moeten ons helpen? Vanwaar moeten zij helpen? Waarheen moeten zij helpen? Dit zyn drie punten. De toepassing moet ieder voor zichzelf maken. Zy, die wy dringend uitnoodigen, tot ons te komen, zijn de zoogenaamde geestverwanten Het zyn de mannen en vrouwen, wier hoogste eer het is, zich socialist te noemen, maar die van aansluiten niets willen weten. En niet alleen hen roepen wy tot ons, ook andersdenkenden roepen wij toe„sluit u aan en helpt ons den strijd verlichten." Niet lang geleden las ik in een schrijven van Enka„Wie stelt er geen eer in zich naar zijn Heer en Heiland te noemeD, voor wie geschreven staatEen iegelijk, die den naam van Christus noemt, sta af van ongerechtigheid," Maar wat gij ook zyt, of denkt, Arbeidersgij allen hoort bij ons, waar recht en gerechtigheid een gebod is. De christelijke wereld daarentegen staat nu maat schappelijk, en de meeste Christenen staan persoonlijk schuldig aan die groote ongerechtigheid onzer dag, het kapitalisme. De moderne mensch heeft zich krachtig leeren ken nen, waarvan vroegere geslachten niet droomden. Door stoom en electriciteit hebben zij werktuigen vervaardigd en verkeerswegen aangelegd, machines om booten te lossen en te laden, machines waar veel spijzen en dranken worden bereid, de machines op hun beurt ook weer worden gefabriceerd, enz. enz. Deze machines ziju niet in bez t van de menschheid, in wier bezit zy behooren. Maar ze zijn het eigendom van een betrekkelijk kleine groep menschen. Zij zijn het eigendom van kapitaal-bezitters en ze worden in de eerste plaats gebruikt om voor hun bezitters winst te behalen. Winstbejag is het wezen van het kapitalisme. Daar door is het mammonisme geworden, en uit dat mam- monisme moet gy, Christenen, u losmaken om ons te komen helpen. De grondfout van het kapitalisme, het Dat is alweer gebleken, by de laatst gehouden ver kiezing voor de Prov. Staten. Het was een zuivere stry'd, arbeid tegenover kapitaal. Niet een strijd, zooals het reactionaire klerikalisme hun arbeiders wijs maakt, dat we den strijd zullen krijgen, geloof tegen ongeloof, maar een stry'd voor 't socialisme, tegen het kapitalisme. Wat zyn we met een prachtig stemmencyfer uit de bus gekomen. Als we een blik terug werpen op de vorige verkiezing voor de Prov. Staten, dan is onze winst schitterend. Nu weten wij wel dat er vrijzinnige stemmen bij ons hoog stemmencyfer zyn, dat doet evenwel niets van de zaak af, het zyn toch democratische stemmen. Het behoud van de klerikale partij is te danken aan het verval van het liberalisme, omdat hun belangen daar het best verzekerd zyn. Daardoor is de strijd voor het klerikale kapitalisme op 't oogenblik gemakkelijker, het regeeringskasteel binnen te dringen als voorheen. Daartegenover voor 't socialisme moeilijker, maar zui verder. Wanneer zult gij, slaven van het vervloekte kapitalisme, de oogen eens openen, en u geen zand meer in de oogen laten strooien om u nog langer te laten gebruiken om hare macht te versterken Ja, tot zelfs uw jeugdige kinderen en uwe vrouw eischt zij op in hare kapitalistische moordholen. Drukt het kapitalische juk nog niet zwaar genoeg, want ze zyn o zoo godsdienstig als het gaat om hun belangen, maar als het gaat om het belang van de arbeiders klasse, dan zyn zij doof, daar hebben zij geen gevoel voor. Dat is hun Christendom. Dan durven zij nog te verkondigen werpt u niet in den klassenstrijd, want dat is uit den booze. Maar gij die dat verkondigt, kweekt zelf den scherpsten klasse- strijd. Wy, socialisten, hebben dat begrepen en de klasse- strijd aanvaard die gij ons toewerpt. Wij zullen de arbeiders wakker schudden uit hun doffe berusting, die gij tracht slapende te houden, om met ons den klassenstrijd te strijden, en niet langer tevreden mogen zyn met hun maatschappelijke ellende, lang werken, weinig loon enz. enz. Dat zyn de zegeningen voor de arbeidersklasse van de geordende maatschappij, die gij met hand en tand verdedigt. DE MOKER

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1910 | | pagina 1