No. 28. Zaterdag 10 September 1910. 10e Jaargang. SOCIAAL-DEMOCRATISCH WEEKBLAD VOOR HET KIESDISTRICT SCHIEDAM. De Moker BERICHTEN. Wat weerhoudt u? ABONNEMENTSPRIJS 35 cent per kwartaal franco per post 40 cent Losse nummers 3 cent. bij vooruitbetaling. Redactie- en Administratie-adres GEBOUW „CONSTAMTIA". AD VERTENTIËN: 3 cent per regel. Bp abonnement belangrijke korting. is eiken Zaterdag verkrijgbaar: Te Schiedam: Nieuwsticht N.Z. 32. Zalmstraat 22. „Constantia", Boterstraat 30. Te Vlaardingen J. van Driel, Oosterdwarsstr. 27. Aan bovengenoemde adressen worden ook abonne menten aangenomen. De abonné's worden verzocht bij adresverandering daarvan kennis te geven aan de Administratie. Verspreiders. 4000 manifesten moeten verspreid worden. Dinsdag 13 September 's avonds 8 uur ver wachten wij een groot aantal verspreiders in „Constantia". Reisgelegenheid Kiesrechtbetooging. Tot Dinsdagavond (13 Sept.) zijn kaartjes a f 1.70 (bij vooruitbetaling) te bestellen in „Constantia". Een ieder zorge tijdig zich te voorzieD, daar na 13 Sept. beslist de goedkoope gelegenheid niet meer bestaat. HET BESTUUR. Inteekenaren op het werk „Uit mijn Leven" van August Bebel zij gemeld, dat a.s. Zondag de afl. ver krijgbaar zijn. De Broch. handelaar. De strijd voor het Algemeen Kiesrecht is een strijd van de geheele arbeidersklasse. Yan de kiezers onder haar, wier macht door het rechtloos zijn der anderen wordt verlamd, zoowel als van de niet-kiezersvan de arbeiders ook van alle richtingen. Tot nog toe echter onthouden twee groepen in de arbeidersklasse zich van dezen zoo echt-proletarischen en zoo hoog noodzakelijken strijdde anarchisten en de kerkeljjken. Vanwaar dit konservatisme Vanwaar deze berusting in de verminking van den invloed der arbeidersklasse Wij richten heden deze vraag speciaal tot de kerke- lijken. Wat weerhoudt u Het antwoord kennen wij al van buiten. Het luidt uw Algemeen Kiesrecht is revolutionairwp verlangen een christelijk, een organisch kiesrecht. On zerzijds antwoorden wij daarop het organisch kiesrecht is zoo vaag, zoo nevelachtig, nergens is het nog in zijn konsekwenties behoorlijk uitgewerkt en voor de praktpk pasklaar gemaakt; sterker nog: de konsekwen ties van het organisch kiesrecht aan vaarden de kerkeljjke politici zelf niet! Is dit boud gesproken Schijnbaar ja. Het is toch bekend, dat de anti-revo lutionaire partij in het najaar van 1907 een buitenge wone deputatenvergadering heeft gehouden, expres voor de kiesrechtkwestie. Dat zij was voorbereid door een kiesrechtrapport van de heeren Fabius, Heemskerk en Talma, waarop dit drietal zes volle jaren had gestu deerd. Dat als eisch van de a.r. partp toen is gesteld het gezinshoofdenkiesrecht, voor volledige en voor onvolledige gezinsformaties. Het is bekend, dat ook voor de katholieke partp een kommissie het kiesrechtvraagstuk heeft voorbereid. Van de vijf heeren waren er twee voor algemeen kiesrecht. Wij tasten niet mis, als wp Stins, den be kenden leider der textielarbeidersorganisatie „Unitas", als een van de twee aanwijzen. Een derde lid was voor een stelsel dat, principieel tegen het Algemeen Kiesrecht, in de praktijk er weinig van verschilde. In den Bond van katholieke kiesvereenigingen bleek, toen het tot een stemming kwam, een minderheid van belang vóór het Algemeen Kiesrecht te zijn. De meer derheid echter verklaarde zich voor organisch kiesrecht. Schjjnbaar dus is de zaak in het kerkelijke kamp uitgemaakt. Maar ook niet meer dan schijnbaar. Want hoe ging het verder De antirevolutionaire partij droeg aan haar Kamer leden op, om in overleg met de katholieken een prak tische uitwerking te vinden van het gezinshoofden kiesrecht van de volled:ge en onvolledige formatie, desnoods met aanvaarding van een aanvulling, bestaande in het capaciteitenkiesrecht, maar alleen voor manne lijke bezitters van capaciteiten (examen-diploma's). De katholieke Kamerfraktie harerzijds droeg de bestudeering van de kwestie op haar beurt op aan een kommissie 1 uit haar midden Van de beraadslagingen dezer kommissie heeft het profane publiek natuurlijk nimmer iets vernomenmaar een resultaat hebben wij er toch van gezienop het katholiek verkiezingsprogram van 1909 staat, beele- maal achteraan, de eisch van het gezinshoofdenkiesrecht. Indien nu, op grond van al het bovenstaande, een kerkelijk arbeider ons tegemoet voert, dat het duidelijk is, dat hij, als kerkelijk man, aan de aktie voor Alge meen Kiesrecht niet kan meedoen en dat hp op zijn wijze den kiesrechtstrjjd voert, dan is ons bescheid het is vlak andersom! Wij hebben voor deze bewering drie gronden. De eerste is: er wordt door de koalitie- partpen voor het arbeiderskiesrecht niets gedaan. Hoogstens disputeert men over het kiesrechtdat is het beste bewijs, dat men met de verkiezingsleuze van 1909 er nog niet ismen agiteert echter niet voor een betere kiesrechtregeling dan de tegenwoordige, vooral door de antirevolutionairen zoo scherp veroordeelde, van Mr. S. Van Houten. De verklaring waarom voor kiesrechthervorming door de koalitie-partpen geen vinger wordt uitgestoken, ligt voor de hand. Het kiesrecht-Van Houten levert voor de behoudzuchtige elementen, die in de koalitie- partpen de lakens uitdeeleD, een politieke positie zonder weerga, zoowel in hun partijen, als in het Parlement. Voor hen is kiesrechthervorming machtsvermindering, wanneer zij dus iets aan kiesrecht doeD, dan zijn het allereerst schijnbewegingen, waartoe zij zpn genood zaakt door den weerklank dien onze kiesrechtbeweging vindt in hun eigen rijen. Dan is het allereerst, om de kerkelijke arbeiders af te houden van de groote be weging voor Algemeen Kiesrecht. Gelijk gewoonlijk, moet hier „het christelijk beginsel" dienst doen, om den opmarsch van de arbeidersdemokratie te stuiten. De koalitie-heeren geven dit natuurlijk niet toe, maar hebben een andere verklaringhet kiesrechtvraagstuk, zeggen zij, is niet urgentzijn oplossing nppt niet. Veel meer van noode is het tot staDd komen van sociale hervormingen. Door dit i raatje laten veel arbei ders zich in slaap wiegen. Welnu, wp zeggen uit wat er met de sociale her vormingen gebeurt, blijkt juist hoe hoog noodig het is, dat er Algemeen Kiesrecht komt. De arbeidersklasse wordt bedreigd met een stel sociale verzekeringen, waarvoor haar het vel over de ooren zal wor den gehaald. Premiebetalen zal schering en inslag zpn en bovendien zullen de invoerrechten worden ver hoogd, zullen, met andere woorden, de prijzen van verschillende levensbehoeften der arbeiders worden opgejaagd, de koopkracht van het loon verminderd. Niet alleen dat er geen staatspensioneering komt men poogt dien wettigen eisch, in Denemarken, Engeland en Australië ingevoerd, van de baan te schuiven met het scheldwoordstaatspensioen is bedeeling maar men verzwijgt, hoe groot het getal der aanzienlijken is, dat zich op allerlei wps door de schatkist laat bedeelen. Maar wp hebben thans het eerste stuk van de sociale verzekering, die moet tot stand komen vóór de arbeiders grooteren invloed krijgen in de wetgevende vergadering. En uit dat stuk blijkt, waarom „de sociale wetgeving" moet voorgaan. Indien er Algemeen Kiesrecht was, zou geen minister met zulk een gebrekkige regeling durven voor den dag komen. Het is het ontwerp-ziekteverze- kering, dat het noodigste deel van de ziekenzorg, n.l. de organisatie van den geneeskundigen dienst, allereerst in de achterlijke en minder bevolkte streken van het land, totaal verwaarloost. Een regeling, die angstvallig ertegen waakt, dat in wat er wordt georganiseerd, nl. de geldelijke uitkeering, de arbeiders een meerderheid in het bestuur zouden krijgen. Een regeling, eindelijk, die de rechten, door de arbeiders bp de Ongevallenwet verkregen, totaal op losse schroeven zet en waartegen wellicht, als 's ministers nu nog verzwegen plannen openbaar worden, een eenparig verzet van heel de arbeidersklasse zal zpn geboden Is het noodig nog te herinneren aan het feit, dat de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen ten gunste van den tienurigen arbeidsdag en dat de minister die motie niet uitvoert? Is het noodig te wpzen op den tegenstand van al wat werkgever is in den lande, die opsteekt tegen het voorstel van de. regeering om althans voor vrouwen en jeugdige personen den arbeidsdag op tien uur te stellen en om de bescherming der onvolwassene ar beiders een klein beetje strakker aan te zetten Is het noodig te wijzen op het gevaar, dat zelfs deze bange hervorming loopt in de Kamer, die leeft op het kiesrecht Van Houten Ter wille van werkelpk sociale hervormingen, waar door het arbeidersleven wordt gebracht op hoogerpeil, is onze konklusiestrijdt met ons wat gij kunt voor het Algemeen Kiesrecht Maar het christelijk beginsel Wp ontkennen lo. dat het christelijk beginsel zich tegen Algemeen Kiesrecht verzet en 2o. dat uit het christelijk beginsel een behoorlijk kiesrechtstelsel is af te leiden. Laat ons eerst wpzen op de praktijk. De katholieken van Baden en Beieren hebben nog zeer onlangs, met de sociaal-demokraten samen, in die landen het Algemeen Kiesrecht ingevoerd. De katholieken in het Duitsche Rpk verzetten zich met de sociaaldemokraten tegen eiken aanslag op het Algemeen Kiesrecht. De katholieken van Duitschland zpn toch geen slech tere christenen dan die van Nederland Trouwens, de nederlandsche katholieken, die in den Bond van kath. kiesvereenigingen en in de kommissie voor het kiesrechtrapport zich verklaarden voor Alge meen Kiesrecht, zpn die daarom minder goede katho lieken, minder goede christenen? Tegen wie dat zou willen bewereD, neemt de bekende jesuïetenpater Raaymakers, zelf mede lid van die kom missie, hen in bescherming. En een invloedrpk Kamer lid van de katholieke partp, de heer Van Wpnbergen, steunt hem daarbp. In een pas verschenen artikel in het tijdschrift Themis" verklaart hp men ziet dat wp niet zoo maar iets beweerden „Men zal niet uit de opvatting, die men heeft omtrent oorsprong, wezen en doel van den Staat een voor altpd geldende kiesrechtregeling kunnen afleideu, terwpl evenmin het feit, dat iemand een afwijkend standpunt in zake het kiesrecht inneemt, mag leiden tot de konklusie, dat hij omtrent oor sprong en wezen van den Staat principieel met dien ander van meening verschilt." Men kan dus voorstander zijn van Algemeen Kies recht, zonder aan het christelijk beginsel maar iets te kort te doen Het is ook het gezag van baron Van Wijnbergen, waarop wp ons beroepen, wanneer wij zeggen, niet alleen dat het organisch kiesrecht nog zoo vaag, zoo nevelachtig is, in zpn konsekwenties nog nergens behoorlijk uitgewerkt, nog nergens pasklaar gemaakt voor de praktijk, maar ook, dat de konsekwenties van het o.rganisch kiesrecht niet kunnen worden aanvaard. Wilde men dat, dan zou men moeten teruggaan tot een regeling gelijkende op die bestond tot 1848. Dan zou men door de huisvaders de gemeentebesturen, door de gemeentebesturen de Provinciale Staten en door deze de Staten-Generaal moeten laten kiezen. Dit wil niemand meer, zelfs de ergste reaktionair niet. Wat men dan wel wil Het is alweer de heer Van Wijnbergen die het ons vertelt: men neemt zpn toe vlucht tot de gedienstigheden der praktijk. De katholieken sluiten van de gezinshoofden de weduwen uit, „om praktische en taktische redenen" en om dezelfde redenen nemen zij in hun kiesrechtregeling op de mannen, die buiten gezinnen leven (kloosterlingen e. d Dit is niet anders dan morsen met het beginsel. De antirevolutionairen doen precies hetzelfde, wanneer zp als aanvulling van het gezinshoofdenkiesrecht toelaten een capaciteitenkiesrecht voor mannen, gegrond op het bezit van een examendiploma. Hierbp komt dan nog, dat onder de katholieken

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1910 | | pagina 1