Ditjes en Datjes. Vakbeweging. Voor onze Vrouwen. Sektarisch Socialisme? 1885 eene redevoering in de Kamer, waarin het vol- I gende voorkwam „Het is zoo, men kan steeds de uitbreiding van het kiesrecht weigeren, in de hooptijd gewonnen, veel gewonnenmaar men moet zich niet voorstellen, dat het volk er zich ook bij neder legtdat volk stoort zich zeer weinig aan de besluiten der Staten- Generaal, zoodat dit het gevolg wordt, dat voortdu rend de eischen bij het volk zich uitbreiden en wij niet meer gelijken tred houden met het volk en het volk met ons. Wanneer wij tijdig de bakens verzet ten, dan zal het volk blijven gevoelen, dat wij zijne vertegenwoordigers zijn, maar indien wij halsstarrig blijven volhouden, dat het tegenwoordige beperkte kiezerspersoneel voldoende is, dan zal toch de tegen overgestelde opinie zich uitbreiden onder het volk en zullen wij opeens moeten toegeven, wat wij nu op verstandige wijze langzaam zouden kunnen tot stand I brengen." Uit den katholieken hoek werd toen geroepen „nooit". Toentertijd achtte de heer Lohman het zijn plicht I te strijden voor kiesrechtuitbreiding en maakte daar van gebruik. Thans!, nu de socialisten en over 't algemeen de vooruitstrevenden in den lande de tijd gekomen achten te strijden voor het algemeen kies recht, opdat daardoor de thans ontrechten medezeg gingschap zullen bekomen, thans roept de heer Loh man, wanneer de vertegenwoordigers der arbeiders partij het woord slechts vragen om voor hun recht op I te komen, „nooit'.', liefst geen woord daarover. Hem en de zijnen werd door de liberalen destijds I het woord gelaten, alleen de laatsten voldeden niet aan hunne wenschen. Thans mogen de sociaal-demo cratische afgevaardigden van hun recht om te spre ken geen gebruik maken wanneer en op den tijd, I dien zij daarvoor het geschikste achten. Zoo ziet men, andere tijden, andere menschen. Naar ,,Constantia". Waar de exploitatie van de groote zaal van „Con- I stantia" op Zondag zulke uitstekende resultaten op levert en ook Zaterdag het bezoek zóó groot is, dat de ontspanningszaal reeds lang veel te klein is geble ken, daar wordt a.s. Zaterdag (14 October) begonnen met ook 's Zaterdags-avonds de groote zaal voor het publiek open te stellen. Wij zijn overtuigd, dat „Constantia" meer en meer I zal worden het verzamelpunt der georganiseerde ar beiders de plaats, waar zij elkaar ontmoeten, elkaar verstaan, leeren waardeeren en zich onderling amu- I seeren. Zoo is het reedszoo moet het doorzetten en I algemeener nog worden door ieen flinke gramaphoon er te plaatsen, alsmede door de aanschaffing van gezelschapsspelen hopen wij het verblijf in „Constan- tia" nog steeds te veraangenamen. Daarom willen wij het bezoek aan ons eigen Ge- bouw elkeen aanbevelen 1 Het damspel. De exploitatie-commissje voor het gebouw zou gaarne I nog eenige damspelen hebben, waaraan bepaald be hoefte is. Wie haar soms ter wille kan zijn, wordt verzocht I hiervan kennis te geven aan den voorzitter P. de 1 Bruin. Belasting-reclame. Van het Bureau voor Arbeidersrecht schrijft men I ons Het gebeurt maar al te dikwijls, dat de menschen een belastingbiljet thuis ontvangen, dat hun erg hoog voorkomt en dat ze met een boos gezicht in een hoek gooien om het te vergeten. Na een poos ontvangen ze een boetebriefje van 5 cents, omdat de belasting niet op tijd betaald is, dan schrikt men op, raast over den hoogen aanslag en zweert bij kris en bij kras dat men zooveel niet betalen kan en gaatreclameeren. We krijgen zoo op het Bureau nog al eens van die soort reclamanten, die we terugzenden moeten met de boodschap: „U is te laat. De tijd voor reclame I is, verstreken Dan komen de jeremiades los. Is er nu toch heusch niks aan te doen Ik verdien maar zooveelEen ander op de fabriek verdient nog meer dan ik en betaalt heelemaal geen belasting Enz. enz. Wie meent te hoog te zijn aangeslagen, moet niet met reclameeren wachten tot er een boetebriefje is, want dan is er niets meer te reclameeren Men zij dus gewaarschuwd herdenking van dit feit zijn Maandagmiddag de leden der gascommissie met B. en W. en de raadsleden Beukers plus Klein op den watertoren bijeengekomen, hebben daar zoo'n beetje gefuifd en lekkere port gedronken. s Avonds zijn de heeren nog ieens in „Maison van der Heijden" bij elkaar geweest, waar ze ook wel niet op een droogje gezeten zullen hebben. Een poosje geleden had de gasfabriek ook al zoo'n fuifje, maar dat is meer stiekem gevierd door de heeren. Geen wonder, dat alle lekkerbekken graag in com missies zitten en dat ze er de dwarskijkers uithouden Maar wie betaalt eigenlijk de rekening voor die slemppartijen Zou de gemeente dat óók mogen weten De heeren Nolet c.s. zullen dat toch zeker niet op kosten van onvermogen doen Dat zouwel schan delijk wezen Wie er iets van weet te vertellen, mag het in „De Moker" doen. We houden er een mooie plaats voor open. De obstructie-vergadering met Duijs als spreker is uitstekend geslaagd. Voor een overvolle zaal gaf onze partijgenoot een scherpe critiek op de domperstactiek van Lohman en consorten. Er volgde een onbeduidend debatje op met een christelijk jongmensch. De collecte voor het verkiezingsfonds bracht f7.10 op. Uit de afdeeling. Zondagmorgen j.l. vergaderde de afd. huishoude lijk. Medegedeeld werd o.a. dat sinds de vorige ver gadering wederom 17 nieuwe leden waren inge schreven. Bij de vaststelling der winterpropaganda werd een commissie gevormd, welke door middel van huisbe zoek zoo krachtig mogelijk zal werken voor onze pers en onze beginselen. Tevens werd besloten dit jaar een openbare Kerst- vergadering te beleggen, met zoo mogelijk Van Leeu wen als spreker. Inzake de bibliotheek werden verschillende nood zakelijke reorganisatie-voorstellen goedgekeurd. Tot bibliothecarissen werden benoemd D. de Pater en P. van Ruiven 'Sr. Het bestuur, hetwelk periodiek moest aftreden, werd in zijn geheel weder herkozen. Het feit, dat de afd. thans ruim 1 2V2 jaar bestaat, zal zoo spoedig mogelijk feestelijk worden herdacht. De Afd.-secr. Het erfpachtsdebat. Bij het in de raadsvergadering van 1.1. Dinsdag gehouden debat over het erfpachtstelsel, stemden van de zes aanwezige vrijzinnigen, drie vóór en drie tegen I het voorstel-De Bruin. Inderdaad, aan zoo'n partij heeft men wel houvast Wij komen op dit leerzame debat nader terug. Wie betaalt die grappen De waterleiding had den ien October 25 jaren lang den ingezetenen te duur water geleverd en ter Schiedamsche Bestuurdersbond. Deelname Cursussen, Evenals vorige jaren orga niseert de S. B. B. ook thans wederom cursussen in Nederlandsche Taal en Eenvoudige Administratie, faktoren, voor menig vakvereenigingsman onontbeerlijk. Eveneens een cursus in „Esperanto" en zoo mogelijk een in Duitsche Taal, als voorzetting van een ten vorige jaren gehouden cursus. Het Bestuur ontving van de Afd. der Onderwijzers reeds toezegging van leiders voor een cursus in Ned Taal, Administratie en „Esperanto". Er kan dus met de inrichting der cursussen een aan vang worden gemaakt. Wij wekken dan ook de leden der aangesloten orga nisaties, welke aan een der cursussen willen deelnemen op, zich ten spoedigste op te geven bij den secretaris hunner vereenihing of zich Zaterdagavond 14 October a.s. aan te melden aan het Bureau van den S. B. B. in „Constantia" van 8—10 uur. Gezien het succes met de vroeger gehouden cursussen dringen wij op krachtige deelneming aan. HET BESTUUR. Bereidt U ten strijd. Nu is de tijd van stille berusting, van lijden zonder weerstand voor de vrouwen voorbij. De vloed steeg te hoog, men kan niet meer toezien. Reeds bracht de zomer weergalooze ellende in de gezinnen der arbeiders. Leelijke ziekten sleepten tal van kinderen weg, omdat door de armoedige toestand de ouders hun geen bescherming konden bieden tegen de hitte en de gevolgen der droogte en bracht allerlei ontbering en zorg. En wat zal het dezen winter zijn Hoe zien de moeders er uitSchraal en tenger staan ze in het schrale, zorge iijke leven. En des ondanks gaat de stijging der prijzen met onverstoorbare regelmatigheid voort. Vandaag slaat de boter op, morgen gaan de grutterswaren de hoogte in, straks weer een ander artikel. En dat is hier en daar en overal. In 't afgelegen dorp, zoowel als in de groote stad. In kleine landen, in groote landen, heerscht de duurte En haar tirannie is onverbiddelijker dan die van den machtigsten vorst. Want haar gebied is de geheele beschaafde" wereld en zij eischt volkomen gehoor zaamheid. Wat is dat noodlot, dat ons beheerscht Wat veroorzaakt de duurte In Frankrijk en België hebben de huismoeders de schuld geworpen op de landbouwers en de kleine ver- koopera. Zij sloegen de kaas en eieren stuk, in de wanhoop van den honger wilden zij de markt dwingen de prijzen te verlagen. Maar de soldaten joegen de oproerige menigte uiteen en de vrouwen werden gevan gen genomen. Hopeloos was dat optreden. Niet de de winkeliers en niet de boeren zijn de schuld van de duurte. De oorzaak zit dieper. De vrouwen moeten die oorzaak leeren kennen. Alleen het wetende kennis geeft ons de wapenen om de verschrikkingen, die het leven bedreigen, af te wenden. Wij moeten het kapitalisme eeren kennen, het stelsel doorzien en dan zullen wij begrijpen, dat de geheimzinnige vijand schuilt bij de groot-fabrikanten en den groothandelaar, bij de groote bankiers en de financiers, bij die allen, bekend onder den naam van bezittende klasse. Zij bezitten den grond, waar het voedsel op groeit, zij bezitten de machines, die de levensbehoeften maken, zij kunnen alles, wat de massa der menschen noodig heeft om te leven, gebrui ken om mee te speculeeren, om winsten op winsten te halen. Zoo wil het 't stelsel, waarop onze maatschappij is gebouwd. Daartegen in gaat de beweging der arbeiders in alle anden. En aan die beweging moeten de vrouwen deel nemen. De nood dwingt haar, de nood roept haar Nu jeen praatjes meer van de vrouw behoort zich alleen met haar huishouden te bemoeien. Nu geen veront schuldiging meer van Ik heb geen tijd. Bedenkt, dat gij reeds te lang gewacht hebt. Toen in Italië de oorlog verklaard was, wierpen de vrouwen z:ch met haar kinde ren vóór de treinen, waarmee haar zoons en mannen vervoerd werden naar het oorlogsterrein. Maar dat was vergeefsch Hadden al de moeders haar zonen opgevoed in afkeer van den oorlog, hadden die vrouwen en mannen een sterke arbeidsbeweging opgebouwd, de re geering zou niet zoo gemakkelijk een oorlog hebben ver klaard. In Frankrijk en Duitschland, waar de regeeringen ook zoo graag elkander aan zouden vliegen, omdat zij elkander den buit niet gunnen, die er te rooven valt in het rijke Afrika, waagt men zich toch niet aan een oorlogsverklaring. Want in Berlijn en Parijs zijn de arbeiders bij duizenden samengestroomd om te prote steeren tegen den oorlog. En de regeeringen bedenken zich nog wat. Men kan toch geen vergadering van 60000 menschen, die weigeren te vechten, doodschieten Ja, in vereeniging zit der arbeiders kracht. In ver- eeniging van vast overtuigde menschen, die niet in 't wilde slaan en niet met groote woorden roepen, maar die weten, wat zij willen. Vrouwen, bereidt U dus voor tot den srijd. De strijd, die allereerst zal gaan om loons- verhooging, zoolang men nog niet bij machte is, de prijzen naar beneden te brengen. De strijd om nog zwaardere lasten, als de tariefwet onzer regeering, af te wenden, de strijd tot verovering van verbetering op ieder gebied van het leven waar het maar mogelijk is. Bereidt U voor door kennis op te nemen. Leest de arbeidersbladen, leest onze brochures, spreekt met Uw man en kinderen. Wijdt Uw leven aan den schoonsten strijd, die ooit op aarde gestreden is, bevrijding van den Arbeid. M. W. Enka schrijft in Opwaarts (no. 24) een artikel ,Voor Patrimonium", waarin we o.m. lezen: Gelukkig komen er ook onder de christenen steeds meer, die wel degelijk weten, wat het soci alisme is en wat het wil. Zij weten zelfs woorden van waardeering te vinden voor het werk der socialisten. Dat verheugt ons, christen-socialisten, dan zeer en wij denken„Zou de waarheid hier doorbreken Zal zich een nieuwe strijder in onze gelederen voegen Maar dan, ineens, is 'thalt De sympathieke beoordeelaar maakt rechtsomkeert, hij gaat weer redeneeren, alsof er geen andere dan ongeloovige socialisten bestaan en snijdt ten slotte toch ook tusschen christenen en socialisten het tafellaken finaal door. Zoo doet bijvoorbeeld van Derp, de Amster- damsche briefschrijver van het weekblad „Patri monium". Wij mogen van een man als hij niet gelooven, dat hij maar klakkeloos over het socia lisme oordeelen zal en toch schrijft hij in het nummer van 31 Augustus „De socialist rekent in het geheel niet met Gods Woord. Zonde bestaat voor hen nietEr is veel in het socialisme, dat aanlokt, dat trekt, ook voor het hart, dat een andere keuze kent dan alleen de dingen des aardschen levens te zoeken. Maar tot hen komen kunnen wij nooit. Wij kunnen het niet om Gods Woord, wij kun nen het niet om onze belijdenis, wij kunnen het niet door de keuze, die God door genade in onze harten gelegd heeft. Er is tusschen hen en ons een klove, die niet is te overbruggen." Ernstig en dringend, uit naam van alle chris tenen, die in innig verband met hun christendom het socialisme belijden, vragen wij aan van Derp uitleg van deze woorden. Wij déden dat reeds vroeger, toen v. Derp zich ook in dezen zin had 5

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1911 | | pagina 3