Afdeeling Schiedam S. D. A. P.
op Maandag 25 December (len Kerstdag),
's morgens ten half elf ure in „Constantia".
Spreker: Dr. J. VAN LEEUWEN.
Onderw.„Socialisme en Volkeren vrede".
Entrée 5 cent. Debat vrij.
Arbeiders! Allen op naar deze belangrijke vergadering.
Brengt uw vrouwen mede. HET BESTUUR.
No. 43,
Zaterdag 23 December 1911.
lie Jaargang.
De Moker
Winteravond.
Vaandels in „Constantia".
Propaganda-commissie.
Partijgenooten,
Yrede op aarde.
Armoe, diefstal en liefdadigheid.
SOCIAAL-DEMOCRATISCH WEEKBLAD VOOR HET KIESDISTRICT SCHIEDAM.
ABONNEMENTSPKIJS:
85 cent per kwartaal
franco per post 40 cent bij vooruitbetaling.
12 cent per maand t
Losse nummers 3 cent.
is eiken Zaterdag verkrijgbaar:
Te Schiedam: Nieuwsticht N.Z. 32.
Zalmstraat 22.
„Constantia", Boterstraat 30.
Te Vlaardingen J. van Driel, Oosterdwarsstr. 27.
Aan bovengenoemde adressen worden ook abonne
menten aangenomen.
De abonné's worden verzocht bij adresverandering
daarvan kennis te geven aan de Administratie.
Gezellig!, lange avond
Naar schbuwburig of concert,
Een lekker warme kamer,
Met punch en wat banket
Goed eten, warme kleeren,
Aan brandstof Igeen gebrek',
Dat winter hen zou deren,
Dat klinkt toch al te gek
Een lange, koude avond,
Geen vuur en licht in huis,
Somtijds geen droog stuk brood zelfs,
Dat is der armen kruis.
Een bed van stroo en lompen,
Een deken klein en kaal.
'n Paar afgesleten klompen,
Een kleeding dun en schraal
'n Mager, schrale tronie,
Van honger en gebrek
De winter maakt hen raad'loos,
De winter maakt hen gek
(UitEen bundeltje verzen van H. M.
Nog altijd vertoeven in „Constantia" eenige vaandels
van vakvereenigingen, die niet voor vast verblijf zijn
aangewezen.
Voor de zaalcommissie is dit lastig en voor de vaandels
niet voordeelig, daar ze niet worden onderhouden.
Redactie- en Administratie-adres:
GEBOUW „CONSTANTIA".
Iagezonden stokken voor het eerstv. nummer moeten
uiterlijk Dinsdagsavonds 9 nor in ons bezit zijn.
Wij verzoeken belanghebbenden dringend, hun vaandels
te doen weghalen.
De Zaalcommissie.
Partijgenooten en geestverwanten, bij deze roepen wij
u allen op ter vergadering tot bespreking van de werk
zaamheden der propaganda-kommissie.
In de allereerste plaats wordt onze aandacht gevraagd
voor de kiezerskweek, niet alleen onze aandacht,
maar in het bijzonder onze kracht. Daarom partijgenooten
doen wij een beroep op uw partijgenootschap. Nu is de
tijd daar om het leger (kiezersleger) te versterken, opdat
wij met de verkiezingen de manschappen kunnen op
roepen, om te velde te trekken tegen de konservatieVe
bende.
het wordt hoog tijd uw nieuwjaarsadvertentie op te
geven. Zorgt zoo veel mogelijk in uw kring die adver
tenties te winnen I
Kerstnacht.
Om ons heen een kalmte en stilte, welke weldadig
aandoet.
Tegen den morgen luiden de klokken.
Het christendom wordt opgeroepen ter kerke, om de
heerlijke woorden, die, volgens het bijbelverhaal uit
den hemel hebben geklonken
Vrede op aarde
te hooren verkondigen.
Vrede op aarde, het klinkt zoo heerlijk, zoo zoet.
Twintig eeuwen is het reeds geleden dat deze woor
den geklonken moeten hebben.
Twintig eeuwen lang, is van kansel en preekstoel,
in woord en geschrift gezegd dat er vrede moet zijn.
Twintig eeuwen heeft een groot deel van het
menschdom deze woorden in toepassing
moeten en 'kunnen
brengen.
Vrede op aarde, wie wenscht zulks hiet Maar
Men gaat ter kerke, prevelt de woorden na, die de
ADVEETENTIËN: 772 cent per regel.
Arbeidersverenigingen 3 cent per regel.
Bij abonnement belangrijke korting.
prediker de schare in den mond legt, maar
Het blijft bij de woorden na zeggen, het blijft bij
Kerstfeest vieren
Vrede op aarde, klinkt in onze christelijke kapita
listische maatschappij als een bespotting.
Vrede op aarde, zegt onze bij uitstek christelijke
re'geering, saamgesteld1 uit Volgers van Hem, die 20
eeuwen geleden geboren werd om vrede te brengen,
maar legt met ten hemel geslagen oogen drukkende
lasten op het al zoo zwaar belaste volk, om aan de
steeds stijgende uitgaven van
leger en viool
te kunnen Voldoen.
Vrede op aarde, zeggen de regeeringen Van En
geland, Duitschland, Frankrijk, etc., etc.de uit
gaven voor oorlogstuig stijgen tot
milliarden.
Vrede op aarde, wordt in de kerken van Italië
gepredikt en tegelijkertijd Gods zegen afgesmeekt
over de Italiaansche wapenen, om met succes de
Tripolitanen ten onder te brengen.
Vrede op aarde, zegt het kapitalisme en; Verdrukt
en vertrapt op een geweldige en verschrikkelijke ma
nier het grootste en talrijkste gedeelte Lvan het
menschdom.
Vrede op aarde, klinkt het heden in de kerken,
terwijl er een hevige strijd gevoerd wordt voor een
beetje meer geluk', meer welvaart, minder verdruk
king.
Waarlijk, het woord „Vrede op aarde" is in onze'
kapitalistische1 maatschappij wel op haar plaats.
Wanneer zal die zoo vurig verlangde vrede komen
We meenen gerust te kunnen constateeren, dat het
bij het huidige productiesysteem onmogelijk; blijkt
om een duurzame vrede te brengen.
Het kapitalisme, dat steeds naar meer winst hon
gert, zoekt grooter afzetgebied en heeft, daarvoor
het militarisme tot zijn beschikking.
Onder den naam van beschaving te brengen, wordt
door Nederland in Indië geroofd en gemoord op on-
menschelijke manier, doch het is in werkelijkheid
niets anders, dan om den grond te bezitten, ten einde
hem te kunnen exploiteeren.
Het kapitalistisch stelsel leidt dus niet tot den
vrede, maar tot strijd/ bitteren strijd.
- Het socialisme, dat de omverwerping van de kapi
talistische productiewijze beoogt, draagt daarom in
zich de werkelijke vrede.
Wie zijn het, die een krachtig protest in alle be
schaafde landen hebben doen opgaan tegen den oor
log tusschen Turkije en Italië De socialisten,
Duitschland en Frankrijk staan min of meer op
gespannen vöet, doch beide landen vertrouwen hun
'leger niet, vanwege den invloed, weikeu de sociaal-
democratie op de soldaten heeft.
Er zal eerst dan een gewaarborgde Vrede kunnen
zijn, wanneer het socialisme heeft gezegevierd.
In het Utrechts Dagblad kwam onlangs in de ru
briek rechtszaken het volgende verslag voor:
Diefstal in de Franse bazar.
Hij verscheen, keurig gekleed, in 't zwart, in de
bank der beklaagden. Op 't eerste moment dacht je
aan een vergissing neen, deze jonge, bleke man,
was inderdaad de beschuldigde. Hij had gestolen in
de Franse Bazar, een zakje knikkers en een wollen
hondje, een stukje speelgoed. Hij Ja, hij, deze
als heer gekleede beklaagde.
Z'n diefstal was bemerkt, nog in 't magazijn. Hij
werd aangehouden en in de winkel gefouilleerd. Toen
deed de politie huiszoeking en daar vond men nog
andere voorwerpen uit de bazar, allemaal gestolen,
weggenomen van de open en bloot liggende étala
ges. Bij elkaar een waarde Van f 20.
Hij bekende gisteren volmondig. Alles. Deze dief
stal en de vorige. Hij had het gedaan uit armoede.
Werft abonnees voor „De Roker".
Gedenkt trouw den Steunpenning.
Steunt „De Roker" door uwe advertentiëu
DE MOKER
Openbare Vergadering