Het tteu w werkstaking ale Mriif. „Uit het diensthuis uitgeleid". Ditj es en Datjes. 1 De beide oude vrouwen hebben het niet ruimzij moeten het in hoofdzaak stellen met een geringen ondêr- stand en wat een gehuwde kleindochter missen kan". Dat is twee. Nu vragen wij u, wat gij, als ge ze beide zoo achter elkaar leest, te zeggen hebt. Zijn er twee werelden, of niet Wat doet gij om het te veranderen, wat doet gij Alleen het socialisme kan de welvaart weer geven aan het volk. Als ge dat snapt, weten wij wel, wat ge doen moet en doen zult. Ge zult u dan moeten voegen bij de sociaaldemocratie. Zoo heette de rede door dr. A. Kuyper in eigen persoon, in de vorige week voor zijn volgelingen in ver schillende plaatsen gehouden. De hoofdman der anti's begint zijn troepen te inspekteeren tegen de slag die het volgend jaar bij de verkiezingen zal geleverd worden. Nu was het eigenaardig dat deze „politieke" Leider niet over een of ander politiek onderwerp, maar over een bijbeltekst zijn rede hield. Toch is de rede van belang en bedoelde aan te toonen, dat het christelijk volksdeel in onze dagen ontkomen is aan de druk onder het liberalisme, evenals de vroegere Joden, die uit de Egyptische slavernij wegtrokken. Wij weten niet of dr. Kuyper öök op het volgende heeft gewezen. Toen de Joden eenmaal in de woestijn waren, hadden zij spoedig de ellende hunner vroegere slavernij vergeten, evenals het geloof aan hun „eenig ware" God. Inplaats daarvan vervielen zij tot de afgoden dienst van Het Gouden Kalf. Van het christelijk volksdeel en zijn leiders, kan in onze dagen hetzelfde worden gezegd. Steeds was gezegd, dat alle maatschappelijke slavernij der kleine luydenhet gevolg van de valsche vrijheid van het liberalisme was. Niet het kapitalisme, maar het liberalisme werd aan de verdrukten, als de oorzaak hunner ellende voorgehouden. Wij zitten nu niet meer onder liberale druk. Maar is de arbeidende klasse er onder kerkelijk be wind zooveel beter aan toe. Het lijkt er niet op. Want al is de naam verandert, het kapitalisme heerscht opper machtig, evenzeer onze liberale, als kerkelijke regeering. Juist de politieke christenen onzer dagen, zijn tot dezelfde zonde vervallen als de Joden in de woestijn. Ook zij dienen met hart en ziel Het Gouden Kalf, zij knielen voor het goud van het kapitalisme. Daar is in onze maatschappij geen vrede, geen broeder schap, geen naastenliefde, geen erbarmen met de ver drukten. Er komt niets terecht van al die mooie frasen, die het christendom leert. Omdat de christenen onzer dagen hun ziel en zalig heid aan het kapitalisme hebben verkocht. „Uit het diensthuis uitgeleid". Ieder jaar met Paschen herdenken de Joden nog de uittocht uit Egypte, het land der slavernij. Ook in onze tijd zucht de arbeidende klasse onder zware slavernij, niet van een Egyptische Farao, maar van het moderne kapitalisme. De arbeiders, hun vrouwen en kinderen worden uitgebuit, zij ontvangen een armoedig bestaan in ruil van hun onmisbare en vrvchtbare arbeid. Gelukkig werken de arbeiders aan hun bevrijding uit het kapitalistische diensthuis. Zooals de Joden wisten, eenmaal het beloofde land te zullen bereiken, na alle moeilijkheden in de woestijn te hebben overwonnenzoo weten ook de arbeiders dat eenmaal een hetere maatschappij komen zal, al is het ook na veel moeite en zwaren strijd tegen alle mach ten, die de bestaande toestand willen handhaven, omdat zij hiervan de voordeelen plukken. Maar de arbeidende klasse van dezen tijd weet ook, dat het werk der verlossing, het eigen werk der arbeiders moet zijn. Dat alleen door ekonomische en politieke macht, de arbeiders zich allerlei verbeteringen nu reeds kunnen veroveren. En dat ten slotte alleen hun onweerstaanbare macht, hen uit de duisternis van het kapitalisme zal kunnen brengen tot het lichte en blijde leven van de socialistische maatschappij. Zoo spreekt de oorsprong van en de herinnering aan het oude Paaschfeest, gelijktijdig van onze wil om te strijden voor een betere samenleving en niet te rusten voor deze gewonnen is. De Baanbreker. Wibaut vestigt in een zijner laatste „Economische kronieken" de aandacht op het feit, dat vroeger in arbeidsgeschillen tusschen werklieden en ondernemers het een vereischte was, dat alle werkgevers persoonlijk onderhandelingen, voerden met de arbeidersorganisaties, vooral in de kleine en middelmatige bedrijven. Doch reeds sedert jaren wordt het in het groote bedrijf hoe langer hoe meer de patroonsorganisatie, die met de arbeidersorganisatie den strijd voert. In Engeland b.v. zijn groote patroonsorganisaties die bij werkstaking „werkwilligenleveren. De nóg nieuwe ontwikkeling echter is, dat de patroons of de patroonsorganisatie, het voeren van strijd met de arbeiders of met de arbeiders organisatie opdragen aan een afzonderlijk orgaan, aan een afzonderlijke onderneming, die het leveren van werkwilligen en het met alle overige ten dienste staande middelen doen mislukken van stakingen en loonbewe- gingen, tot hun winstbedrijf maken. Dit moderne bedrijf doet meer dan de zoogenaamde ronselaar van onderkruipers, zooals wij die in vele landen, ook in het onze reeds langen tijd kennen. Het zorgt ook voor de bescherming en de bewaking van de onder kruipers, voor hun voeding en voor hun logies. De be scherming en de bewaking is in ons land en in de mdeste andere landen, overheidszorg. De voeding en huisvesting der onderkruipers echter, is, we herinneren het ons uit de zeeliedenstaking, in ons land in den regel nog de zorg der patroonsorganisatie. Het moet voor de patroonsorganisatie wel een belangrijke verlichting zijn van haar werk in dagen van strijd, wanneer zij alles wat op de onderkruipers betrekking heeft, kan opdragen aan een afzonderlijke maatschappij, die van dat artikel hare specialiteit heeft gemaakt. In Duitschland en in andere nijverheidslanden heeft dit afzonderlijke bedrijf reeds een zekere ontwikkeling verkregen. Doch het staat hierin toch nog ver achter bij de Ver. Staten van Noord- Amerika. De hoogte die het daar heeft bereikt, blijkt uit een groote advertentie, van een volle pagina, in het New-Yorksch „Weekblad van den Steenboekhandel" (The Coal Trade Journal) van 13 Maart j.l. ons van bevriende zijde toegezonden. Er dreigde toen, naar men weet, staking in verscheidene der Amerikaansche steenkolendistrikten, en er werd toen tusschen patroonsorganisaties en arbeidersorganisatie druk onderhandeld. Hier is de tijdens de onderhandeling verschenen advertentie ATTENTIE. Mijne heeren, Wij wenschen uwe bizondere aandacht te vestigen op de arbeidsverhoudingen van het oogenblik in de steenkolenindustrie. Wanneer het tot werkstaking komt, zijn wij in de gelegenheid u wachters of particuliere politie agenten te leveren voor de bescherming van leven en eigendom. Wij zijn verder in staat te leveren alle soorten van ongeorganiseerde arbeiders, om de plaatsen van stakers in te nemen. Indien gij u van de geheele verantwoordelijkheid wilt ontheven zien, kunnen wij ons volledig met de geheele leiding belasten, een volledig militair regime invoeren, en alle werkwilligen huisvesten en voeden. Wij vestigen er uwe bizondere aandacht op, dat wij zonder twijfel de grootste onderneming in de wereld zijn, om werkstakingen te breken. Van de honderden stakingen die door ons succes vol optreden zijn gebroken, noemen wij slechts de volgende Werkplaatsen vara geperst stalen wagens te Mackees-Rocks, Pittsburgh Tram in Philadelphia Leligh Valley Spoorweg-Mij., Centraalspoorweg van New Yersey Vermont Centraalspoor Baltimore en Ohio Spoorweg-Mij.Locomotievenfabriek te Baldwin, Erie Spoorweg, enz. Onze kantoren zijn nacht en dag telefonisch be reikbaar en wij zijn gaarne bereid onzen vertegen woordiger te zenden, die u alle gewenschte inlich tingen kan geven. Gebrs. BERGOFF, Werkstakingsdienst en Regelaars van arbeidsgeschillen. New-York 140 Liberty-street. Chicago 154 West-Randolph-street. Het is, naar men ziet, duidelijke en zakelijke taal. Patroons en patroonsorganisaties behoeven zich met den strijd tegen de arbeidersorganisaties het hoofd niet meer te breken. De „Werkstakersdienst" en de „Rege laars van arbeidsgeschillen" zorgen voor alles. De „ver zekering tegen de geldelijke gevolgen van werkstaking en uitsluiting" heeft reeds in een aantal landen van Europa, Duitschland, Engeland, Zweden enz. een sterke uitbreiding verkregen. Spelbrekers. Nu de afd. Schiedam van den CentfMg Bond van Bouwvak-arbeiders hier eenige actie voert, o.a. door het beleggen van een openbare vergadering enz., komt het Schied. Volksblad aandringen om over te gaan tot het oprichten van een christelijke organisatie van bouwvak-arbeiders, 't Gewone spelletjezoolang de modern-georganiseerde arbeiders weinig of niets laten hooren, is het ook aan gene zijde muisstil, maar nu er eenige actie merkbaar is, verschijnt er een opwekking tot het stichten eener chr. organisatie. Klaas Kater van Patrimonium weet daar meer van te vertellen. Het doel spreekt voor zichzelfniet in de eerste plaats de strijd voor een menschwaardig bestaan drijft hen tot de oprich ting, neen dat niet, de arbeiders moesten eens te zelfstandig gaan gevoelen en denken neen, het eenige doel is altijd geweestDe aktie der op 't standpunt van den klassenstrijd staande arbeiders moet zoo mogelijk bezworen, dat is de taktiek. Bij konflikten als thans de mijnwerkerstaking in Duitschland was het natuurlijk de chr. organisatie die zijn roeping vervulde de staking te breken en dus te doen mislukken. Neen, hoezeer wij de poging toejuichen om de chr. arbeiders te organiseeren, kunnen de motieven ons toch niet erg bevredigen hetgeen ook trouwens met vele chr. arbeiders het geval is. Doch de naïviteit of onwetendheid heeft deze schrijver parten gespeeld, het roode spook niet te vergeten. Ziehier welk arbeidsveld hij de vakorganisatie toedenkt Wanneer een vakorganisatie geen ander doel heeft dan het uurloon liefst elk jaar met 1 cent te doen stijgen, dan kan ieder die daarop prijs stelt, lid worden, maar wij meenen, dat bij een Chr. vak organisatie heel wat hoogers dient nagestreefd, dan uitsluitend het dienen van stoffelijke belangen. Ziezoo, nu weten we tenminste op welke beginselen de vakorg. berust, niet waar Je vraagt elk jaar een centje meer en je krijgt hem. Voor de rest geen nieuws. Wèl moet het er vreemd uitzien in het hoofd van hem, die zulk een beschouwing placht te leveren. Verkorting van den soms ellendig lange arbeidsduur, leerling-regeling met het oog op de beteugeling der werkloosheid, bedrijfs regeling enz. enz., wie denkt er aan. Maar er is meer Het Schied. Volksblad schrijft Patroons en werklieden organiseeren zich helaas vaak om straks scherp tegenover elkaar te staan. Ook dit geluid is meer gehoord. We willen daarom in 't kort alleen dit nog zeggen, dat een org. of zij zich nu al chr. noemt of niet, alleen dan eenige beteekenis kan hebben en iets kan bereiken, als zij den klassen strijd strijdt. Doet zij dat niet, dan is zij ten doode opgeschreven. Want zelfs voor dat ééne centje loonsverhooging, waar van wordt gewaagd moet soms hardnekkig gestreden, en de strijd is vaak niet minder hevig, om dat ééne centje te behouden, als het niets-ontziende kapitalisme er op uit is, het loon weer te verlagen. Wat is dat anders dan klassenstrijd Wat zal het antwoord van de chr. bouwvakarbeiders zijn Dat zij hun toestand goed mogen inzien en een goede keus zullen doen. Zedelijksheidsbevliegingen. Telkens en telkens weer bereiken ons berichten over de reclameplaten voor de Olympische spelen. Voortdurend leest men van het verbieden van aanplakken, of wel van het vernietigen door de bevolking. Altijd echter betreft het nieuws uit N. Brabant, door Hollanders niet zonder reden het donkere Zuiden genoemd. Te Haps verzocht de geestelijkheid, de plaat te verwijderen. In het dorpje Eerde werd de plaat, vermoedelijk door de verbolgen gade van een onderwijzer, van den muur gerukt, verscheurd en ver trapt, en in Vegkel werd door onbekende hand het middelste gedeelte uit de prent gesneden. De Telegraaf vermeldt al deze feiten. Daarvoor zijn we dat blad dank baar. Voor ons blijft het totnutoe een openvraag, of de bekende plaat ook niet in het dierbare Schiedam- met een katholieken burgermeester geestverwant dus aan de N. Brabandsche burgevaders en rechtsche wet houders verboden is aan te plakken. Het fijne weten we er echter nog niet van. Het Christelijke Volksdagblad. In het nummer van 23 Maart j.l. hebben we een beetje den draak ge stoken met de oprichting van het nieuwe christelijke blad, in 't bijzonder met de vraag van een der aan wezigen op de oprichtingsvergadering, om geregeld een opgave van de staatsloterij in de krant op te nemen. Ook meldden we daarbij, dat een lid van het comité overweging van 't denkbeeld toezei. En op 't laatst vroegen we, wat het Schiedamsche Volksblad daarvan dacht. Het Schiedamsche Volksblad heeft langen tijd noodig gehad, om antwoord te vinden. In 't laatste nummer van 6 April is 't eindelijk daartoe in staat. Geheel tegenspreken kan het ons bericht niet, maar de manier, waarop het blad ons te woord staat, kan ons, ook al zijn we slechts sociaal-democraten, niet bekoren. We noemen onze tegenstanders gaarne bij den naam. Dit dunkt ons bij een eerlijken strijd hoog noodig. Maar als men nu leest „Daar ook te Schiedam in een blaadje", enz., enz dan vraagt men zich afWaarom schrijft het Schie damsche Volksblad niet voluit onzen naam1? Het is voor zijn lezers ook wel zoo gemakkelijk, dat cftrèct te weten. Om echter tot de zaak te komenhefflSchiedamsche Volksblad spreekt het bericht niet tegen, bevestigt, wat wij over de staatsloterij hebben medegedeeld, maar ver telt alleen, dat mr. Bijleveld Jr., het ook door ons genoemde lid van het comité, den spreker danig in het ootje heeft genomen. Óp gezag van het Schiedamsche Volksblad nemen we gaarne deze rectificatie op. In dit verband is het zeer zeker niet overbodig, bij de anti-revolutionaire tegen standers op wat meer publiciteit aan te dringen. Willen ze, dat de krantenlezers naar waarheid worden ingelicht, dan dienen zij, meer nog dan anderen, aan verschillende zaken meer openbaarheid te geven. En daaraan ontbreekt bij hen verbazend veel. Ze hebben het aan zichzelf te wijten, dat verschillende feiten anders worden overge bracht, dan zij werkelijk zijn voorgevallen. We hadden altijd gedacht, dat nederigheid een der eerste christelijke deugden was. De hooge toon van het Schiedamsche Volksblad leert ons het tegendeel. Het slot van het anti-revolutionaire stukje luidt toch: „Er zal geen trekkingslijst worden opgenomen „in allen ernst is er zelfs niet over gedacht". Dat laatste is in beslisten tegenspraak met 't begin

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Moker | 1912 | | pagina 2