bonjour madam
topolino
muzikanten
central park
hibrid
Alain Platel's
door vis a vis
op asfalt, schelpen en steen
oloor vis a vis
door semola
wv
Nop it werden mens en auto
b r a
zo i. n n i g samenge
in de Frat-500
cnt a Is
t e
Bon|our madame,
comment allez-yous
a u o u r d, h u ii I fait
beau, 1.1 va sans dou
pleuvoir etcetera'.
info 06 899 88 90
poedel in de prak
Een
g e s I
opklapbare wolken-
krabber, een op nol
a g e n, m ftee n stun-
tende helikopter...
een kantelende badkuip
Zonder ,s c h,o ern e n
hebben de driften
vrij spel...
10
hT
Wat begon als een lolletje in een Utrechtse garage
ontaardde uiteindelijk in hun handelsmerk:
grootschalige locatiekomedie. De Nederlandse
theatergroep Vis a Vis werd opgericht in 1989, als
gelegenheidsformatie van een elftal acteurs,
mimespelers, theatermakers en vormgevers
De groep beweegt zich woordloos op de grens van
film en theater. Snelheid en avontuur zijn de
onderlinge bindmiddelen. In de eerste voorstelling
van de groep, topolino, spelen vijf Fiats 500 de
hoofdrol.
Voor de laatste keer speelt Vis a Vis topolino in een
nieuwe, specifiek voor de infrastructuur van het
Museumpark geschreven, choreografie
Naast het droevig overblijfsel van een garage in
de Utrechtse binnenstad was de Fiat-500 voor Vis
a Vis de belangrijkste inspiratiebron. Drijfveer was
de wens een desolate stadslocatie rigoureus van
haar betekenis te beroven en het publiek mee te
voeren in een gemotoriseerd visueel spektakel
waarin de subtiliteit a la Jacques Tati Buster
Keaton, comedy slapstick, en special effects de
ingredienten zijn.
Topolino letterlijk muisje. Nooit heeft een auto
zoveel tedere gevoelens in zijn bezitter gewekt als
de mignon onder de vierwielers die luistert naar
deze koosnaam: de Fiat-500 Welke auto heeft nog
zo'n eigen karakter en zoveel appeal dat twee ver-
liefde soortgenoten een gloedvolle baltsdans kun-
nen uitvoeren? Met verlegen knipperende lichten
en opgewonden wenkende wissers.
Ze komen onophoudelijk vanuit alle hoeken, de
vier gemotariseerde medespelers Ze maken
pirouettes, stuiven vervaarlijk langs obstakels en
langs elkaar, rijden zonder bestuurder en herber-
gen de meest onwaarschijnlijke passagiers.
De voortrazende gekte, waar dit autootje in alle
onschuld mee spot, is voortdurend zichtbaar aan-
wezig. Met die spot is de voorstelling doordrenkt,
als een ode aan dit geliefde vehikel en tegelijker-
tijd een mild en humoristisch commentaar op het
ons omringende autogeweld.
Het speelt zich allemaal af rond een vergeten
pompstation aan een in onbruik geraakte B-weg.
Een laatste pleisterplaats, waar pomphouder
Hamer, aan gestrande of verdwaalde weggebrui-
kers, nog ouderwetse service verleent. Op deze
van god-verlaten plek openbaart zich een aan-
eenschakeling van botsingen en confrontaties,
romantiek en acceleratie maar vooral van 'de
voorbijgaandheid der dingen'.
TOPOLINO door Vis a Vis
MUSEUMPARKFESTIVAL rotterdam 19 9 4,
woensdag 14 t/m Zondag 18 September
De tribunes voor deze voorstelling zijn
overdekt U zil dus droog
Tip nieuw in Rotterdam
V2_organisatie centrum voor kunst en techno-
logie opent vanaf vrijdag 16 September haar
deuren in Rotterdam in het voormalige NDU-
pand, Eendrachtsstraat 10. Om dit te vieren is
het gebouw de hele dag open en zijn
s'avonas om 20.30 uur twee optredens de
Japanse lichaamskunstenaar Shimodo met de
ultieme lichaamsbeheersing en de Australia
Stelarc met het ultieme samengaan van
lichaam'en techniek. 116/9 20.30 uurl
Oftewel de gekte verdanselijkt, choreografie als
een vinger op de wonde tegen de wonderlijke ach-
tergrond van het Nederlands Architectuur Instituut.
'Bonjour Madame' werd door de Rotterdamse
Schouwburg uitgekozen als een van de beste
voorstellingen van 1993.
Sinds 1984 maakt Les Ballets C. de la B. dans-
theaterprodukties.waaronder: Stabat mater (19841,
Mange p'tit coucou 119861, Emma 119881, O boom
(19891, Mussen (1991) en How to approach a dog
(19921 De voorstellingen zijn een aaneenschake-
ling van momentopnames, van eenvoudige, haast
banale bewegingen die verglijden in flarden dans.
Het zijn vaak broze kantelingen op de rand van het
niets en het veelzeggende.
In 1993 werd Les Ballets C. de la B het derde
gesubsidieerde dansgezelschap in Vlaanderen,
naast Rosas (De Keersmaekerl en Ultima Vez.
In het seizoen 1994-1995 dansen ze 'BONJOUR
MADAME. in een regie van Alain Platel. De titel
van Platels voorstelling is ontleend aan een citaat
van Marguerite Duras "Tu peux dire...euh bon
jour madame, comment-allez vous aujourd'hui... il
fait beau il va sans doute pleuvoir etcetera et
ca peut contenir toute esperance du monde et tout
son desespoir". Duras verwijst hiermee naar de
'pofizie' van het dagelijkse, de onverwachte
M u s e u m t i p
In de Kunsthal is met als titel 'Doem der Dacifirs' een overzicht
van kostbare archeologische vondsten, o.a. gouden en zilveren
voorwerpen, te zien van het Dacische volk dat leefde in het
gebied dat nu Roemenib is. 117/9 t/m 20/111
betekenissen en associaties die opduiken uit het
onophoudelijke web van gebeurtenissen en ver-
wantschappen die het dagelijks leven uitmaken.
En precies die wil Platel ook op de scene gaan
betrappen en ons ervoor gevoelig maken
Hij doet dat aan de hand van een thema: wat doet
een groep mannen met niets om handen bij
elkaar? Wachten op een vrouw natuurlijk!
Daarnaast heeft Platel zich laten inspireren door
de mannen die voor deze produktie zijn aange-
zocht; mannen met danservaring bij gerenom-
meerde gezelschappen maar ook bij de plaatse-
lijke jazzdansvereniging. Wat ze gemeen hebben
is hun elan, hun verwarrend wereldbeeld en een
fundamentele triestheid. "Confusion" en "Tristesse"
waren trouwens twee sleutelwoorden tijdens de
voorbereidende improvisatieperiode.
De muziek van Craig Weston is heel minimalis-
tisch, op een ritme van vallende keitjes en frag-
menten uit een aria. Zoals vaak bij Platel worden
ook hier weer alternatieve muziekinstrumenten
uitgeprobeerd Zo is er een heel mooi stukje cho
reografie op het ritme van slagen op het water.
Regisseur Alain Platel: "Wat mij persoonlijk boeit,
is vervat in de titel die is gei'nspireerd op Duras. Zij
zei dat elke zin die men uitspreekt- zoals "Bonjour
Madame, etcetera" - de essentie van het leven
bevat. Dat alle hoop en wanhoop in zulke ogen-
schijnlijk banale zinnen gevat kan worden."
BONJOUR MADAME door Alain Platel et Les
Ballets C. de la B
MUSEUMPARKFESTIVAL rotterdam 1994
vrijdag 30 September en zaterdag 1 oktober
De tribunes voor deze voorstelling zijn
overdekt U zit dus droog
Willem 'Breuker geeft leiding aan tientallen orkes-
ten in het Museumpark. Ter gelegenheid van het
Internationale Europan III Congres voor jonge
Europese architecten, dat woensdag 21 September
beeindigd wordt, een grootschalig gratis toegan-
kelijk muzikaal optreden.
Vanaf 19.30uur spelen in het Museumpark op
de asfaltplak, het schelpenstrand en bij het Neder
lands Architectuurinstituut diverse solo-muzikan-
ten en orkesten. Overal waar de bezoeker kijkt,
staan en lopen musicerende mensen. Willem
Breuker neemt een centrale positie in staand in
een schaarlift.
De muzikanten spelen in het begin anarchistisch,
tegen en door elkaar. De teneur van de muziek is
vrolijk. Na verloop van tijd wordt de muziek steeds
hechter, tegelijkertijd gaat de schaarlift met Breu
ker erin langzaam omhoog en hij dirigeert de ver-
schillende orkesten naar een gezamenlijk cres
cendo.
Meewerkende orkesten zijn onder andere: het
Rotterdams symphonisch blaasorkest, kinderkoor
De Zeesterren, Popkoor So-What, De Doedelzak-
spelers Sint Andrews Pipers, De EigenWijzen, Trio
Hachee en natuurlijk het Willem Breuker Kollektief.
WILLEM BREUKER KOLLEKTIEF
en tientallen muzikanten
MUSEUMPARKFESTIVAL rotterdam 1994
woensdag 21 September
Het begon met een sigarendoosje. Of misschien
met het idee dat ze iets met een dak wilden? Zo'n
typisch Amerikaans wolkenkrabberdak, waar
vluchtende helden in rampenfilms wanhopig van
afspringen In ieder geval zagen zij spelend met
een sigarendoosje het decor direct voor zich: twee
wanden die eerst haaks op elkaar staan en vervol-
gens openklappen De toeschouwer kijkt eerst
tegen de gevel aan, even later zit-ie met zijn neus
op het dak
Het avontuur begin! als ergens in New York de klok
vijf heit en de loonslaven in een kantoor-kolos zich
opmaken voor het weekeinde. Een zestal kantoor-
bewoners van deze torenflat aan CENTRAL PARK
worden geconfronteerd met falende techniek. Een
dolgedraaide lift voert hen naar het dak. Het ang-
stig gierende geluid van een lift-in-moeilijkheden
komt snel dichterbij en als die met een klap door
het dak heen schiet, kukelen er vijf mensen uit.
Daar staan ze dan de directeur, zijn bloedmooie
liefje de secretaresse, de moeder van de directeur
en haar poedel, de schoonmaker en de suffe kan-
toorklerk. Gevangen, honderden meters boven het
NewYorkse plaveisel, op vrijdagmiddag Geen
haan die naar ze kroait De nog bereikbare tele-
foons zijn uit- of weggevallen. Men kan geen con
tact meer krijgen met de buitenwereld. VluchtWe-
gen blijken geblokkeerd.
Het isolement leidt tot voortdurende persoonlijke
fricties. De wil om te overleven staat centraal Hier-
bij ontstaan herkenbare situaties zoals de strijd
M u s e u m t i p
De Verborgen Opgave is de afscheidstentoonstelling van de huidige direc
teur van het Nederlands Architectuurinstituut over de stedebouwkundige
ontwikkelingen in de Derde Wereldlanden Als voorbeelden zijn Bangkok,
Lima, Grahamstad, Sdo Paulo en Yogjakarta genomen.117/9 t/m jan '951
De andere tentoonstelling in het NAi heet Thuis in de Stad. Een tentoonstel-
ling over wonen en leven in de stad waar de resultaten van de architectuur-
manifestatie Europan 3, waaraan honderden jonge Europese architecten
hebben meegewerkt, le zien zijn. 117/9 t/m 4/121
om de macht, de toenemende honger, maar
vooral ook de toenemende angst. Zowel dapper-
heid als geheime liefdes blijken hierbij een kort-
stondig bestaan te kennen. Allesoverheersend is
echter het geworstel met de steeds maar weer
falende techniek.
CENTRAL PARK laat zich het best omschrijven als
een kruising tussen slapstick en rampenfilm, met
een slim, multifunctioneel decor, genaamd 'het
monster' in de hoofdrol. Een visuele survival-
comedy op locatie
Vis a Vis tart met CENTRAL PARK de grenzen van
theatermaken en komt glorieus uit de strijd met
een hilarische voorstelling boordevol actie, adem-
benemende effecten en veel muziek Er wordt
geen woord in gesproken, maar elke seconde van
de 75 minuten wordt ten voile benut. En een ding is
zeker, je komt ogen tekort.
Voor Vis a Vis is de worsteling van mens en tech
niek een onuitputtelijke inspiratiebron. ledereen is
bang dat hij de greep op het leven verliest.
Daarom is niets leuker dan te zien hoe dat een
ander overkomt.
CENTRAL PARK door Vis a Vis
MUSEUMPARKFESTIVAL rotterdam 1994
woensdag 21 t/m zondag 25 Septem
ber 19 9 4
De 'tribunes voor deze voorstelling zijn
overdekt U zit dus droog
M u s e u m t i p
Werk van de Russische/Duitse expressionist
Alexej von Jawlenski dat nog niet eerder in
Nederland te zien is geweest in Boymans van
Beuningen. De werken van deze schilder behoren
tot de hoogtepunten van het Expressionisme
Schouwburgtip
Het Griekse heldenepos de opera Oresteia gaat in de Rotter
damse Schouwburg in premiSre als vijfeneenhalf uur
durende marathonvoorstelling in twee delen onder leiding
van Peter Stein.(18/9 16.00 en 19.30 uur)
Hibrid door Semola Teatre een uitermate visueel
muziektheaterstuk over de vrije val die het leven is.
Het catalaanse Semola Teatre neemt in HIBRID de
zekerheden van alledag op de korrel. Eten, slapen,
vrijen en trouwen worden in dit woordeloze spek
takel opgedist als zinloze bezigheden die slechts
dienen om de mens tijdelijk te bedwelmen. Over-
donderende muziek, zwarte humor, poezie, mime,
illusionisme, erotiek en het overvloedige gebruik
van vuur, water en Zand; alle theatrale middelen
staan in dienst van het verlangen de toeschouwer
op het verkeerde been te zetten
In HIBRID toont Semola dat de mens zijn evenwicht
kwijt is. Deze instabiliteit wordt door de Catalanen
wel heel letterlijk opgepakt Op kantelende vloe-
ren, die bungelen tussen drie stolen torens, verlie-
zen de spelers - in bruidsjurk of ontkleed - hun
evenwicht En daarmee verliezen ze de laatste
zekerheden die de wereld bood Of, zoals artistiek
leider Joan Grau van Semola Teatre stelt: 'het leven
is een vrije val' HIBRID kan worden opgevat als
een aanklacht tegen de decadentie van de jaren
negentig. Tevens is het spektakelstuk Semola's
eerbetoon aan mensen die het dierlijke in zichzelf
nog niet verloren hebben.
Veel aandacht is besteed aan de bijzonder fraaie
vormgeving van de tientallen nonverbale scenes.
Dit alles wordt geaccentueerd door de mooie
belichting, de visuele grappen en de komische
effecten
Semola Teatre is een muziektheatergezelschap uit
het catalaanse Vic vlakbij Barcelona. Semola ont-
stond eind jaren zeventig na de dood van Franco,
net als het eveneens toonaangevende la Fura dels
Baus. Vrijheidsdrang, rebellie, en een zweem van
collectivisme en anarchisme zijn Semola Teatre
niet vreemd.
Al in hun vorige internationale succesvolle produk
tie 'In concert' toonden de zes Catalanen zich
meesters in ontregeling en ontwrichting
De pers: 'Het ruikt naar zweet en benzine. Het ruikt
naar gevaar', 'Overdonderend sensueel spel van
Semola. Pofizie die als een naakte vrouw op je
afkomt in HIBRID, 'Is het mooi wat je ziet of akelig
refiel7 Spectaculaire effecten!', 'HIBRID balanceert
tussen decadentie en poezie, soms erg agressief
en uitdagend, soms heel subtiel', 'catalaanse
groep durft naakt, maar gaat niet bloot'
Kortom De Spanjaarden staan garant voor een
spraakmakende en spectaculaire voorstelling!
HIBRID door Semola
MUSEUMPARKFESTIVAL rotterdam 1 9 9 4,
vrijdag 16 tot en met zondag 18 September
De tribunes voor deze voorstelling zijn
overdekt U zit dus droog
I