bonjour madam topolino muzikanten central park hibrid Alain Platel's door vis a vis op asfalt, schelpen en steen oloor vis a vis door semola wv Nop it werden mens en auto b r a zo i. n n i g samenge in de Frat-500 cnt a Is t e Bon|our madame, comment allez-yous a u o u r d, h u ii I fait beau, 1.1 va sans dou pleuvoir etcetera'. info 06 899 88 90 poedel in de prak Een g e s I opklapbare wolken- krabber, een op nol a g e n, m ftee n stun- tende helikopter... een kantelende badkuip Zonder ,s c h,o ern e n hebben de driften vrij spel... 10 hT Wat begon als een lolletje in een Utrechtse garage ontaardde uiteindelijk in hun handelsmerk: grootschalige locatiekomedie. De Nederlandse theatergroep Vis a Vis werd opgericht in 1989, als gelegenheidsformatie van een elftal acteurs, mimespelers, theatermakers en vormgevers De groep beweegt zich woordloos op de grens van film en theater. Snelheid en avontuur zijn de onderlinge bindmiddelen. In de eerste voorstelling van de groep, topolino, spelen vijf Fiats 500 de hoofdrol. Voor de laatste keer speelt Vis a Vis topolino in een nieuwe, specifiek voor de infrastructuur van het Museumpark geschreven, choreografie Naast het droevig overblijfsel van een garage in de Utrechtse binnenstad was de Fiat-500 voor Vis a Vis de belangrijkste inspiratiebron. Drijfveer was de wens een desolate stadslocatie rigoureus van haar betekenis te beroven en het publiek mee te voeren in een gemotoriseerd visueel spektakel waarin de subtiliteit a la Jacques Tati Buster Keaton, comedy slapstick, en special effects de ingredienten zijn. Topolino letterlijk muisje. Nooit heeft een auto zoveel tedere gevoelens in zijn bezitter gewekt als de mignon onder de vierwielers die luistert naar deze koosnaam: de Fiat-500 Welke auto heeft nog zo'n eigen karakter en zoveel appeal dat twee ver- liefde soortgenoten een gloedvolle baltsdans kun- nen uitvoeren? Met verlegen knipperende lichten en opgewonden wenkende wissers. Ze komen onophoudelijk vanuit alle hoeken, de vier gemotariseerde medespelers Ze maken pirouettes, stuiven vervaarlijk langs obstakels en langs elkaar, rijden zonder bestuurder en herber- gen de meest onwaarschijnlijke passagiers. De voortrazende gekte, waar dit autootje in alle onschuld mee spot, is voortdurend zichtbaar aan- wezig. Met die spot is de voorstelling doordrenkt, als een ode aan dit geliefde vehikel en tegelijker- tijd een mild en humoristisch commentaar op het ons omringende autogeweld. Het speelt zich allemaal af rond een vergeten pompstation aan een in onbruik geraakte B-weg. Een laatste pleisterplaats, waar pomphouder Hamer, aan gestrande of verdwaalde weggebrui- kers, nog ouderwetse service verleent. Op deze van god-verlaten plek openbaart zich een aan- eenschakeling van botsingen en confrontaties, romantiek en acceleratie maar vooral van 'de voorbijgaandheid der dingen'. TOPOLINO door Vis a Vis MUSEUMPARKFESTIVAL rotterdam 19 9 4, woensdag 14 t/m Zondag 18 September De tribunes voor deze voorstelling zijn overdekt U zil dus droog Tip nieuw in Rotterdam V2_organisatie centrum voor kunst en techno- logie opent vanaf vrijdag 16 September haar deuren in Rotterdam in het voormalige NDU- pand, Eendrachtsstraat 10. Om dit te vieren is het gebouw de hele dag open en zijn s'avonas om 20.30 uur twee optredens de Japanse lichaamskunstenaar Shimodo met de ultieme lichaamsbeheersing en de Australia Stelarc met het ultieme samengaan van lichaam'en techniek. 116/9 20.30 uurl Oftewel de gekte verdanselijkt, choreografie als een vinger op de wonde tegen de wonderlijke ach- tergrond van het Nederlands Architectuur Instituut. 'Bonjour Madame' werd door de Rotterdamse Schouwburg uitgekozen als een van de beste voorstellingen van 1993. Sinds 1984 maakt Les Ballets C. de la B. dans- theaterprodukties.waaronder: Stabat mater (19841, Mange p'tit coucou 119861, Emma 119881, O boom (19891, Mussen (1991) en How to approach a dog (19921 De voorstellingen zijn een aaneenschake- ling van momentopnames, van eenvoudige, haast banale bewegingen die verglijden in flarden dans. Het zijn vaak broze kantelingen op de rand van het niets en het veelzeggende. In 1993 werd Les Ballets C. de la B het derde gesubsidieerde dansgezelschap in Vlaanderen, naast Rosas (De Keersmaekerl en Ultima Vez. In het seizoen 1994-1995 dansen ze 'BONJOUR MADAME. in een regie van Alain Platel. De titel van Platels voorstelling is ontleend aan een citaat van Marguerite Duras "Tu peux dire...euh bon jour madame, comment-allez vous aujourd'hui... il fait beau il va sans doute pleuvoir etcetera et ca peut contenir toute esperance du monde et tout son desespoir". Duras verwijst hiermee naar de 'pofizie' van het dagelijkse, de onverwachte M u s e u m t i p In de Kunsthal is met als titel 'Doem der Dacifirs' een overzicht van kostbare archeologische vondsten, o.a. gouden en zilveren voorwerpen, te zien van het Dacische volk dat leefde in het gebied dat nu Roemenib is. 117/9 t/m 20/111 betekenissen en associaties die opduiken uit het onophoudelijke web van gebeurtenissen en ver- wantschappen die het dagelijks leven uitmaken. En precies die wil Platel ook op de scene gaan betrappen en ons ervoor gevoelig maken Hij doet dat aan de hand van een thema: wat doet een groep mannen met niets om handen bij elkaar? Wachten op een vrouw natuurlijk! Daarnaast heeft Platel zich laten inspireren door de mannen die voor deze produktie zijn aange- zocht; mannen met danservaring bij gerenom- meerde gezelschappen maar ook bij de plaatse- lijke jazzdansvereniging. Wat ze gemeen hebben is hun elan, hun verwarrend wereldbeeld en een fundamentele triestheid. "Confusion" en "Tristesse" waren trouwens twee sleutelwoorden tijdens de voorbereidende improvisatieperiode. De muziek van Craig Weston is heel minimalis- tisch, op een ritme van vallende keitjes en frag- menten uit een aria. Zoals vaak bij Platel worden ook hier weer alternatieve muziekinstrumenten uitgeprobeerd Zo is er een heel mooi stukje cho reografie op het ritme van slagen op het water. Regisseur Alain Platel: "Wat mij persoonlijk boeit, is vervat in de titel die is gei'nspireerd op Duras. Zij zei dat elke zin die men uitspreekt- zoals "Bonjour Madame, etcetera" - de essentie van het leven bevat. Dat alle hoop en wanhoop in zulke ogen- schijnlijk banale zinnen gevat kan worden." BONJOUR MADAME door Alain Platel et Les Ballets C. de la B MUSEUMPARKFESTIVAL rotterdam 1994 vrijdag 30 September en zaterdag 1 oktober De tribunes voor deze voorstelling zijn overdekt U zit dus droog Willem 'Breuker geeft leiding aan tientallen orkes- ten in het Museumpark. Ter gelegenheid van het Internationale Europan III Congres voor jonge Europese architecten, dat woensdag 21 September beeindigd wordt, een grootschalig gratis toegan- kelijk muzikaal optreden. Vanaf 19.30uur spelen in het Museumpark op de asfaltplak, het schelpenstrand en bij het Neder lands Architectuurinstituut diverse solo-muzikan- ten en orkesten. Overal waar de bezoeker kijkt, staan en lopen musicerende mensen. Willem Breuker neemt een centrale positie in staand in een schaarlift. De muzikanten spelen in het begin anarchistisch, tegen en door elkaar. De teneur van de muziek is vrolijk. Na verloop van tijd wordt de muziek steeds hechter, tegelijkertijd gaat de schaarlift met Breu ker erin langzaam omhoog en hij dirigeert de ver- schillende orkesten naar een gezamenlijk cres cendo. Meewerkende orkesten zijn onder andere: het Rotterdams symphonisch blaasorkest, kinderkoor De Zeesterren, Popkoor So-What, De Doedelzak- spelers Sint Andrews Pipers, De EigenWijzen, Trio Hachee en natuurlijk het Willem Breuker Kollektief. WILLEM BREUKER KOLLEKTIEF en tientallen muzikanten MUSEUMPARKFESTIVAL rotterdam 1994 woensdag 21 September Het begon met een sigarendoosje. Of misschien met het idee dat ze iets met een dak wilden? Zo'n typisch Amerikaans wolkenkrabberdak, waar vluchtende helden in rampenfilms wanhopig van afspringen In ieder geval zagen zij spelend met een sigarendoosje het decor direct voor zich: twee wanden die eerst haaks op elkaar staan en vervol- gens openklappen De toeschouwer kijkt eerst tegen de gevel aan, even later zit-ie met zijn neus op het dak Het avontuur begin! als ergens in New York de klok vijf heit en de loonslaven in een kantoor-kolos zich opmaken voor het weekeinde. Een zestal kantoor- bewoners van deze torenflat aan CENTRAL PARK worden geconfronteerd met falende techniek. Een dolgedraaide lift voert hen naar het dak. Het ang- stig gierende geluid van een lift-in-moeilijkheden komt snel dichterbij en als die met een klap door het dak heen schiet, kukelen er vijf mensen uit. Daar staan ze dan de directeur, zijn bloedmooie liefje de secretaresse, de moeder van de directeur en haar poedel, de schoonmaker en de suffe kan- toorklerk. Gevangen, honderden meters boven het NewYorkse plaveisel, op vrijdagmiddag Geen haan die naar ze kroait De nog bereikbare tele- foons zijn uit- of weggevallen. Men kan geen con tact meer krijgen met de buitenwereld. VluchtWe- gen blijken geblokkeerd. Het isolement leidt tot voortdurende persoonlijke fricties. De wil om te overleven staat centraal Hier- bij ontstaan herkenbare situaties zoals de strijd M u s e u m t i p De Verborgen Opgave is de afscheidstentoonstelling van de huidige direc teur van het Nederlands Architectuurinstituut over de stedebouwkundige ontwikkelingen in de Derde Wereldlanden Als voorbeelden zijn Bangkok, Lima, Grahamstad, Sdo Paulo en Yogjakarta genomen.117/9 t/m jan '951 De andere tentoonstelling in het NAi heet Thuis in de Stad. Een tentoonstel- ling over wonen en leven in de stad waar de resultaten van de architectuur- manifestatie Europan 3, waaraan honderden jonge Europese architecten hebben meegewerkt, le zien zijn. 117/9 t/m 4/121 om de macht, de toenemende honger, maar vooral ook de toenemende angst. Zowel dapper- heid als geheime liefdes blijken hierbij een kort- stondig bestaan te kennen. Allesoverheersend is echter het geworstel met de steeds maar weer falende techniek. CENTRAL PARK laat zich het best omschrijven als een kruising tussen slapstick en rampenfilm, met een slim, multifunctioneel decor, genaamd 'het monster' in de hoofdrol. Een visuele survival- comedy op locatie Vis a Vis tart met CENTRAL PARK de grenzen van theatermaken en komt glorieus uit de strijd met een hilarische voorstelling boordevol actie, adem- benemende effecten en veel muziek Er wordt geen woord in gesproken, maar elke seconde van de 75 minuten wordt ten voile benut. En een ding is zeker, je komt ogen tekort. Voor Vis a Vis is de worsteling van mens en tech niek een onuitputtelijke inspiratiebron. ledereen is bang dat hij de greep op het leven verliest. Daarom is niets leuker dan te zien hoe dat een ander overkomt. CENTRAL PARK door Vis a Vis MUSEUMPARKFESTIVAL rotterdam 1994 woensdag 21 t/m zondag 25 Septem ber 19 9 4 De 'tribunes voor deze voorstelling zijn overdekt U zit dus droog M u s e u m t i p Werk van de Russische/Duitse expressionist Alexej von Jawlenski dat nog niet eerder in Nederland te zien is geweest in Boymans van Beuningen. De werken van deze schilder behoren tot de hoogtepunten van het Expressionisme Schouwburgtip Het Griekse heldenepos de opera Oresteia gaat in de Rotter damse Schouwburg in premiSre als vijfeneenhalf uur durende marathonvoorstelling in twee delen onder leiding van Peter Stein.(18/9 16.00 en 19.30 uur) Hibrid door Semola Teatre een uitermate visueel muziektheaterstuk over de vrije val die het leven is. Het catalaanse Semola Teatre neemt in HIBRID de zekerheden van alledag op de korrel. Eten, slapen, vrijen en trouwen worden in dit woordeloze spek takel opgedist als zinloze bezigheden die slechts dienen om de mens tijdelijk te bedwelmen. Over- donderende muziek, zwarte humor, poezie, mime, illusionisme, erotiek en het overvloedige gebruik van vuur, water en Zand; alle theatrale middelen staan in dienst van het verlangen de toeschouwer op het verkeerde been te zetten In HIBRID toont Semola dat de mens zijn evenwicht kwijt is. Deze instabiliteit wordt door de Catalanen wel heel letterlijk opgepakt Op kantelende vloe- ren, die bungelen tussen drie stolen torens, verlie- zen de spelers - in bruidsjurk of ontkleed - hun evenwicht En daarmee verliezen ze de laatste zekerheden die de wereld bood Of, zoals artistiek leider Joan Grau van Semola Teatre stelt: 'het leven is een vrije val' HIBRID kan worden opgevat als een aanklacht tegen de decadentie van de jaren negentig. Tevens is het spektakelstuk Semola's eerbetoon aan mensen die het dierlijke in zichzelf nog niet verloren hebben. Veel aandacht is besteed aan de bijzonder fraaie vormgeving van de tientallen nonverbale scenes. Dit alles wordt geaccentueerd door de mooie belichting, de visuele grappen en de komische effecten Semola Teatre is een muziektheatergezelschap uit het catalaanse Vic vlakbij Barcelona. Semola ont- stond eind jaren zeventig na de dood van Franco, net als het eveneens toonaangevende la Fura dels Baus. Vrijheidsdrang, rebellie, en een zweem van collectivisme en anarchisme zijn Semola Teatre niet vreemd. Al in hun vorige internationale succesvolle produk tie 'In concert' toonden de zes Catalanen zich meesters in ontregeling en ontwrichting De pers: 'Het ruikt naar zweet en benzine. Het ruikt naar gevaar', 'Overdonderend sensueel spel van Semola. Pofizie die als een naakte vrouw op je afkomt in HIBRID, 'Is het mooi wat je ziet of akelig refiel7 Spectaculaire effecten!', 'HIBRID balanceert tussen decadentie en poezie, soms erg agressief en uitdagend, soms heel subtiel', 'catalaanse groep durft naakt, maar gaat niet bloot' Kortom De Spanjaarden staan garant voor een spraakmakende en spectaculaire voorstelling! HIBRID door Semola MUSEUMPARKFESTIVAL rotterdam 1 9 9 4, vrijdag 16 tot en met zondag 18 September De tribunes voor deze voorstelling zijn overdekt U zit dus droog I

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 1994 | | pagina 18