Tentoonstelling 'Het Rotterdamse
Burgerweeshuis' in de Archiefwinkel
Left Saketboard organiseert demon
strates en wedstrijden skateboarden
I
Romantische balletkunstdoor
de Staatsopera van Tatarstan
Henk Poort zingt titelrol in Verdi's
'Macbeth' van De Nationale Reisopera
Dans en muziek uit
verschillendeAmerika's
MaasstaD
Kijkje in het leven van de Rotterdamse wezen van vroeger
Officieuze Nederlandse Kampioenschappen Skateboarden
Hans Liberg is
nu ook voor
het vrouwlijk
geslacht
In de Nieuwe Wereld
Nederlandse Bachvereniging
verovert Rotterdam
Vierhonderd jaar
rekenlinialen
BP
A
Mechanisatie
ROTTERDAM Het Rot
terdamse weeshuis, later be-
kend als Gereformeerd Bur
gerweeshuis, werd om-
streeks 1560 gesticht op ini-
tiatief van het bestuur van
Rotterdam om een einde te
maken aan de misstanden
rond ouderloze kinderen.
Over het oude Rotterdamse
Burgerweeshuis is in de Ar
chiefwinkel, Coolsingel 91,
een aantrekkelijke tentoon
stelling ingericht, bestaande
uit honderd foto's uit de col-
lecties van de Gemeentelij-
ke Archiefdienst en een aan-
tal autenthieke voorwerpen
uit het Historisch Museum.
Bij de tentoonstelling, die
tot 22 april te zien is, wordt
tevens een videoprogramma
getoond.
Zedigheid
Overcapaciteit
ROTTERDAM Gezien
het grote succes van de vori
ge skateboarddemonstratie-
dag, halverwege decmber vo-
rig jaar, heeft Left Skate
board wederom besloten een
nieuwe demonstratie/wed-
strijd te organiseren op zon
dag 5 maart, de laatste dag
van de krokusvakantie.
Halfpipe
Street-wedstrijd
Deelnemen
Hi jfj
8K A
Woensdag 15februari 1995
CX9.56
ROTTERDAM De Gemeente-
bibliotheek aan de Hoogstraat 110
exposeert deze maand een prive-
verzameling rekenlinialen. De col-
lectie toont een breed scala van an-
tieke Franse modellen tot reken-
schijven van Nederlands fabrikaat.
Maar ook de vertrouwde schoolli-
nialen uit kunststof worden ge-
toond.
Eind '70-er jaren stopte de produk-
tie van rekenlinialen. Die waren
toen verdrongen door zakreken-
machines: een goedkoper alterna-
tief. Daarmee ging een markante,
technologische ontwikkeling ten
einde, die 400 jaar had geduurd en
begonnen was met de ontdekking
van het logaritmisch stelsel.
Met het verdwijnen van deze vorm
van vakmanschap, verdwijnen ook
bewonderingswaardige voorwer-
pen en produkten. Verzamelaars
trachten deze verworvenheden te
bewaren en opnieuw onder de aan-
dacht van een breed publiek te
brengen. Zo is er bijvoorbeeld een
hele collectie antieke linialen.
Naast Engelse, Franse en Duitse li
nialen, staan hier enige Engelse re-
kencilinders. Alle produkten stam-
men uit de vorige eeuw, en werden
veelal handmatig gemaakt. De
vroegste modellen hadden geen lo-
per. die werd pas in 1859 door de
Fransman Mannheim opnieuw
'uitgevonden' (Newton was in
1778 de eerste). Oude linialen zijn
1 zeldzaam, en daardoor een geliefd
verzamel-item.
Om linialen in grotere aantallen te
kunnen maken, was mechanisatie
nodig, maar ook andere materi-
alen. Stap voor stap werd hout,
glas en metaal vervangen door
kunststof: wit en transparant. Een-
voudige uitvoeringen groeiden uit
naar geavanceerde modellen. Er
ontstonden ook kleinere modellen
(15 cm) die in de latere jaren als re-
latiegeschenk werden gebruikt. En
de bekende schoollinialen mogen
natuurlijk niet ontbreken. Voor ve-
len is dit type liniaal een eerste
kennismaking met mechanisch re-
kenen met geaccepteerde onnauw-
keurigheden: '2 maal 3 is ongeveer
6'. De lage prijzen van kunststofli-
nialen stimuleerden hun populari-
teit. Het vroegere handmatig ge-
maakte precisie-instrument werd
dan min of meereen massa-artikel.
De openingstijden van de tentoon-
stelling op de vijfde verdieping
vallen samen met die van de bi-
bliotheek: maaandag van 13.00 tot
21.00 uur; dinsdag tot en met vrij-
dag van 10.00 tot 21.00 uur; zater-
dag van 10.00 tot 17.00 uur en
zondag van 13.00 tot 17.00 uur.
Dit initiatief moest arme wezen
voeden en onderhouden van de
wekelijks langs de huizen ingeza-
melde aalmoezen. Maar voldoen-
de was dit niet, zodat bedelarij
door weeskinderen zelf in Rotter
dam een gewoon en omvangrijk
verschijnsel was. In de periode
van 1600 werd het Rotterdamse
weeshuis vanwege het toegeno-
men aantal wezen tweemaal ver-
plaatst naar een groter pand. Het
in 1598 door 106 wezen betrok-
ken voormalige Karmelitessen-
klooster en pesthuis aan de Goud-
sewagenstraat in het oostelijk
stadsdeel zou met enkele uitbrei-
dingen en verbouwingen tot de
Tweede Wereldoorlog als onder-
komen dienst blijven doen. De in
het Weeshuis opgenomen wezen
die opvoeding, verzorging en on-
derwijs genoten, moesten kinde
ren zijn van Rotterdamse burgers,
maar uitzonderingen op deze re-
gel kwamen voor. Het was de be-
doeling, dat deze kinderen vanaf
het moment van opname tot hun
meerderjarigheid werden opge-
leid tot zelfstandige en nuttige
burgers.
In de zeventiende en achttiende
eeuw groeide het Rotterdamse
Weeshuis uit tot een omvangrijke
instelling waarin soms wel 600
r -A
:.X *$r X
Wezen poserend op dejongenplaats van het gerefomeerd Burgerweeshuis voor een
'ongedwongen' foto, circa 1920 (Foto: Gem. Archiefdienst Rotterdam).
wezen waren ondergebracht.
Door financiele steun van de be-
volking en stadsbestuur en door
zorgvuldig beheer van de regen-
ten kon het Weeshuis zichzelf
goed bedruipen en zelfs aanzien-
lijke reserves kweken. Het opna-
mebeleid werd aangescherpt en
men paste oude praktijken op het
terrein van gezondheidszorg en
onderwijs aan aan nieuwe om-
standigheden. Voor wat betreft de
verzorging van de wezen viel er
weinig te klagen: kleding, voe-
ding en medische zorg waren
ruim voldoende, maar het (ook in
andere plaatsen) verplichte en
vaak opvallende weeshuisuni-
form was (en bleef) de wezen een
doom in het oog. De voorberei-
ding op de maatschappij bestond
uit lager onderwijs, voor de jon-
gens meestal gevolgd door een
praktijkgerichte ambachtelijke
opleiding bij een baas in de stad,
terwijl de meisjes in het Weeshuis
een interne opleiding tot dienst-
bode of naaister kregen. Experi-
menten in de zeventiende eeuw
met tewerkstelling van wezen in
de textielindustrie werden al snel
beeindigd. De opvoeding van de
wezen was sterk religieus getint
en vond plaats binnen een strak
patroon van opvoedkundige be-
zigheden en activiteiten.
Sleutelwoorden in de opvoeding
waren, soberheid, netheid, zedig
heid, nederigheid en orde. Goede
prestaties werden beloond door
prijzen, ongewenst gedrag werd
gestraft met tuchtmaatregelen.
Een uiterste en zeldzame straf-
maatregel was het wegsturen uit
het Weeshuis. Ontslag van de we
zen vond plaats wanneer zij een
leeftijd tussen de 23 en 25 jaar
hadden bereikt en zij bovendien
naar de mening van het bestuur in
hun bestaan konden voorzien. het
feitelijke vertrek, het 'uitgaan',
ging gepaard met de nodige
plechtigheid en goede raadgevin-
gen van het bestuur van het
Weeshuis.
Het Rotterdamse Weeshuis heette
vanaf het einde van de achttiende
eeuw het Gereformeerd Burger
weeshuis. Dit wijst op een ver-
schil met de weeshuizen van an
dere gezindten en op de drasti-
sche gewijzigde relatie met het
stadsbestuur. Vanaf 1824 was het
gedaan met de voorheen gebrui-
kelijke bevoorrechting van het
Weeshuis door de stedelijke over-
heid. De instelling won daardoor
aan zelfstandigheid. Ook werd in
deze periode de positie van de
wezen beter. Tegen het einde van
de negentiende eeuw werden al-
lerlei voorzieningen in het Wees
huis gemoderniseerd, terwijl de
strenge opvoedkundige opvattin-
gen, vooral op het gebied van
vrije tijd eh ontspanning werden
versoepeld. De opvattingen over
de traditionele gestichtsverple-
ging veranderden nogal. Het
huisgezin ging in de opvoeding
van wezen en verlaten kinderen
een belangrijker rol spelen.
In de twintigste eeuw voltrekt
zich ook in het Rotterdamse Ge
reformeerd Burgerweeshuis het
einde van de traditionele wees-
zorg. Er vindt een overgang
plaats naar allerlei nieuwe
vormen van jeugdzorg, waarin de
hulpverlening aan zorgbehoeven-
den centraal staat. Door een bete-
re gezondheidszorg en daarmee
samenhangend lager sterftecijfer
onder ouders van onvolwassen
kinderen. daalt het aantal wezen
voortdurend. Daar staat tegen-
over dat de problematiek rond de
kinderbescherming snel in om-
vang toeneemt. Dit biedt moge-
lijkheden aan het Rotterdamse
Weeshuis, dat in het begin van de
eeuw met overcapaciteit te maken
had gekregen. Men begint tegen
vergoeding en op verzoek van in
stances voor maatschappelijke
hulpverlening probleemkinderen
op te nemen die geen wezen zijn.
Ook tracht men de verouderde
bestuurspraktijk te moderniseren.
Dit omschakelingsproces is ruw
onderbroken door het uitbreken
van de oorlog. Het eeuwenoude
weeshuispand aan de Goudsewa-
genstraat gaat bij het bombarde-
ment van 14 mei 1940 verloren
en de weeshuisbevolking verblijft
jarenlang noodgedwongen in
Moordrecht.
In 1956 betrekt men het nieuwe
weeshuis in Rotterdam-Hillegers-
berg. In 1986 wordt de organisa-
tiestructuur ingrijpend gemoder
niseerd: men brengt de activitei
ten van het oude Weeshuis onder
in een aantal nieuwe stichtingen,
die onder de nieuwe Stichting
Gereformeerd Burgerweeshuis
van Rotterdam als overkoepelend
steunorgaan gaan functioneren.
De school voor zeer moeilijk op-
voedbare kinderen van het Wees
huis wordt de Stichting Bergse
Veld en de overige taken van het
oude Weeshuis komen te berus-
ten bij de Stichting Bergse Bos.
De Archiefwinkel is van dinsdag
tot en met zaterdag geopend van
11.00 tot 16.00 uur. In de Ar
chiefwinkel en in de boekhandel
is tevens vanaf 11 februari het
boek 'In plaats van Uw ouders.
Geschiedenis van het gerefor
meerd Burgerweeshuis te Rotter
dam' verkrijgbaar, geschreven
door de stadshistoricus Dr. Arie
van der Schoor. Het is uitgegeven
door de Stichting Gereformeerd
Burgerweeshuis en de Gemeente-
lijke Archiefdienst en kost
fl.47,90.
Gezien het feit dat het NK skate
boarden dit jaar niet doorgaat heeft
Left Skatestore besloten deze taak,
offtcieus, op zich te nemen. Dit
jaar organiseren zij tenminste 5
wedstrijden, de winnaar van elke
wedstrijd zal in het bezit komen
van een wisselbeker, de beste 15
skaters van alle wedstrijden zullen
aan het eind van het jaar mee kun
nen doen met de finalewedstrijd,
de winnaar hiervan zal worden uit-
geroepen tot offtcieus Nederlands
kampioen. Echter, de lol staat
voorop, niet alle wedstrijden zul
len een 'standaard' skateboard-
wedstrijd zijn, een over-all Neder
lands kampioen moet op alle ter-
reinen thuis zijn, vandaar de term
'pretstrijd'; alternatieve skateboar-
donderdelen zullen een niet onbe-
langrijke rol, spelen in het totaal-
klassement. De komende pret
strijd, nummer anderhalf omdat de
vorige wedstrijd halverwege de
dag moest worden afgebroken we-
gens het bijzonder slechte weer, is
de eerste uit de serie van vijf wed
strijden.
Er zal een halfpipe wedstrijd zijn.
Een halfpipe is een speciaal voor
skateboarden gebouwde baan waar
zeer ervaren skateboarders trucjes
in doen. Dit zijn bijvoorbeeld lip-
tricks; diverse trucjes op de meta-
len buis (de coping) die op de rand
van de halfpipe ligt.
Maar het meest spectaculair zijn de
airs, sprongen zo hoog mogelijk
boven de baan uit en zo moeilijk
mogelijk. De sprongen komen tot
wel twee meter boven de baan uit,
dit is dan wel bijna zes meter bo
ven de grond! De halfpipe wed
strijd zal bestaan uit twee delen;
een eerste gedeelte waarin alle
skaters vier runs krijgen om hun
kunsten te vertonen, er wordt dan
gelet op hoogte, moeilijkheids-
graad, stijl en consistentie. De half-
pipe wedstrijd zal worden afgeslo-
ten met een highest air contest; de
hoogste air wint.
De street-wedstrijd zal bestaan uit
5 onderdelen, hieronder de langste
Een zogenaamde frontside air wordt hier op stijlvolle wijze
uitgevoerd door Bob Joosten.
wheelie (rijdend balanceren op de te ollie, een true waarbij skateboar-
achterste wielen), hoogste en vers- der en plank zonder de handen te
gebruiken los komen van de grond,
zeer ervaren skates Halen hierbij
gemakkelijk sprongen van enkele
meters ver. Echter het spektakel
zal voor een groot deel komen van
de jumpramp wedstrijd; hoog, ver
en moeilijk zijn hier de toverwoor-
den bij het springen met behulp
van een springschans. Sprongen
van meer dan drie meter hoog zijn
bij dit onderdeel bepaald geen uit-
zondering. De skateboarder die het
over alle onderdelen het beste
scoort zal de eerste winnaar wor
den van de Lefteling pretstrijd wis
selbeker.
De gehele dag door is er voor deel-
nemers en niet-deelnemers de mo-
gelijkheid te skateboarden op de
diverse voor skateboarden ge
bouwde objecten die op het plein
zijn opgesteld. De wedstrijden
worden gehouden op het
Schiedamse Vest, tegenover het
Oogziekenhuis. Uiteraard is ieder-
een dan van harte welkom te ko
men kijken of skateboarden. De
dag, die omstreeks 11.00 uur be
gint. zal bij regen helaas niet door-
gaan vanwege het groen zeep-ef-
fect dat dat heeft op skateboarden.
Voor deelname aan de demonstra-
tiedag dient vijf gulden inschrijf-
geld betaalt te worden. Voor in-
schrijvingen en meer informatie
kan men zich wenden tot Left
Skatestore, Schiedamse Vest 47
(tegenover het Maritiem Museum),
telefoonnummer 414 57 77. Af-
hankelijk van het weer worden de
200 en 300 skateboarders ver-
wacht, waaronder een zeer groot
deel van Nederlands beste skate
boarders.
A
ROTTERDAM De zesde show
van Hans Liberg, 'Nu ook voor
vrouwen', is wegens succes gepro-
longeerd en komt op vrijdag 24 en
zaterdag 25 februari 1995 naar het
Luxor Theater Rotterdam. Beide
avonden waren helaas al snel uit-
verkocht, want Liberg is buitenge-
woon populair.
Wat Hans Liberg ons in twee uur
aan melodieen, muzikale verban-
den en geschiedenis, toonleer en
instrumentenkennis voorschotelt
grenst aan het onwaarschijnlijke.
Van achter zijn vleugel gezeten
trekt hij in 'Nu ook voor vrouwen'
vergelijkingen tussen mannen en
vrouwen, met iedere 20 seconden
een grap. Maar hoewel Liberg ze-
ker zeer humoristische is, gaat het
toch vooral om de muziek.
De voorstellingen van Hans
Liberg zijn helaas uitverkocht
(Foto: Bart van Leeuwen).
'Uit de nieuwe wereld' van het Folkloristisch Danstheater (Foto:
Peter Korniss).
ROTTERDAM De Nieuwe
Wereld, het continent van Noord-
en Zuid-Amerika en de eilanden
daaromheen. Relatief laat ontdekt
door het Europa dat zich in die tijd
nog als de navel van de wereld be-
schouwde. Datzelfde Europa dat er
- na de ontdekking - ij lings heen
trok om er de bestaande, indiaanse
beschaving te vernietigen en de ei-
gen 'superieure' beschaving te
vestigen.
Maar in de praktijk gaat het anders:
beschavingen en culturen zijn niet
zonder meer over te planten naar
ander breedtegraden en klimaten.
Ondariks bloedige slachtingen ble-
ven sporen van indiaanse culturen
bestaan. Afrikaanse slaven voeg-
den hun culturen erbij. Engelsen,
Ieren, Nederlanders, Spanjaarden
en Portugezen, maar ook Hindoe-
stanen en Joden sprongen in de
smeltkroes. Het resultaat was een
geheel nieuwe cultuur, die van het
hoge noorden tot het diepe zuiden
van het continent vele verschillen-
de vormen vertoonde, maar die
overal de kenmerken droeg van het
mengsel, van de cocktail.
In het programma voor het seizoen
1994/1995 gaat het Folkloristisch
Danstheater uit van dans- en mu-
ziekmateriaal dat in deze Nieuwe
Wereld uit de oude vormen is ont-
staan. Het programma voert van de
primitieve dans van de Abenakis-
indianen in het uiterste noorden,
via de elegante stepdance van de
Frans-canadezen, langs de Cajun
uit de Mississipi-delta naar Cuba
en de Antillen. Vervolgens duiken
de dansers in de swingende ritmen
van Zuid Amerika. Het program
ma eindigt na Braziliaanse en
Peruaanse dansen in een bruisend
carnaval.
Dansen uit de Nieuwe Wereld ko
men uit een kolkende smeltkroes
en zullen zondag 26 februari het
podium van het Theater Zuidpelin
opvrolijken. Voor meer informatie
en reserveren: telefoonnummer
481 58 44.
Koor van de Nederlandse Bachvereniging o.l.v. Jos van
Veldhoven (Foto: Marco Borggreve).
ROTTERDAM De Nederland
se Bachvereniging en de Laurens-
kerk Rotterdam ontmoetten elkaar
op 18 februari 1995 om 20.15 uur
voor het eerst tijdens een uitvoe-
ring van het indrukwekkende ora-
torium 'Theodora' van George
Frideric Handel. Een unieke start
van de activiteiten die De Neder
landse Bachvereniging in Rotter
dam zal gaan ontplooien. In het
seizoen 1995/96 is er een Rotter
damse concertserie gepland. Bo
vendien zal De Nederlandse Bach
vereniging Bachs Matthaus Pas
sion - de jaarlijkse uitvoering in
Naarden zijn alom bekend - in
1996 ook brengen in de Rotter
damse Doelen.
De Grote of Sint Laurenskerk biedt
De Nederlandse Bachvereniging
anno 1995 een uniek concertpo-
dium. Een zes eeuwen oud gebouw
wet monumentale grandeur, door
vele Rotterdammers diep in het
hart gesloten, dat het verleden re-
presenteerd, maar tegelijkertijd
volop in het culturele en maat
schappelijke heden staat. De Ne
derlandse Bachvereniging kan nu -
en dat is niet eerder vertoond in
Rotterdam - uitvoeringen verzor-
gen in een ambiance die qua sfeer
en akoestiek volledig recht doet
aan de muziek die zij brengt. En
net als de Laurenskerk staat de bij
na 75-jarige Nederlandse Bachver
eniging met beide benen stevig in
de hedendaagse muziekpraktijk.
Om dit eerste Rotterdamse concert
voor een breed publiek toeganke-
lijk te maken wordt aan Rotter-
dam-pashouders een korting van
maar liefst 1120,— op de normale
toegangsprijs geboden. Op vertoon
van de Rotterdampas en tegen inle-
vering van verassingscoupon num
mer 1 betaalt men slechts fl.25,
Kaartverkoop en informatie bij de
VVV (tel: 06-34034065) en de
Laurenskerk (tel: 413 09 00).
ROTTERDAM Henk Poort
zingt, na zijn succesvolle musica-
lepisode in 'Phantom of the Ope
ra', de titelrol 'Macbeth' van Verdi
in een uitvoering door De Nationa
le Reisopera. De opera gaat op 18
februari in premiere in Enschede
en zal op donderdag 23 en zaterdag
25 februari te zien zijn in de Grote
Zaal van de Rotterdamse Schouw-
burg. Regisseur Friedrich Meyer-
Oertel en dirigent Gabriele Bellini
waren eerder verantwoordelijk
voor de uitvoeringen van de Verdi-
opera's 'II Trovatore' en 'Falstaff
die met veel enthousiasme in de
Nederlandse theaters ontvangen
werden. Naast Henk Poort in de'ti-
telrol zingt de Franse sopraan Syl-
vie Valayre de rol van Lady Mac
beth en is Frank van Aken, win
naar van het Christina Deutekom
Concours 1994 gecontracteerd
voor de rol van Macduff. In de op-
vatting van de regisseur vormen de
heksen in 'Macbeth' de motor van
de handeling. Zij voorspellen niet
alleen de toekomst, maar spelen te
vens een wezenlijke rol bij de ver-
vulling van hun profetieen. Vanaf
het moment dat zij de machtswel-
lust en eerzucht in Macbeth op-
wekken, leeft hij in een wereld
waarin moord zich opdringt als in-
nerlijke noodzaak en voltrekt zijn
noodlot zich als in een nachtmer-
rie.
Drie maal wist Verdi zijn fascina-
tie voor de dramatische toneelwer-
ken van William Shakespeare tot
muziekdramatische werken te
smeden. 'Macbeth', 'Falstaff en
'Otello' behoren tot de hoogtepun-
ten uit zijn oeuvre. 'Macbeth' be-
leefde zijn wereldpremieee op 14
maart 1847 in het Florentijnse Te-
atro della Pergola. Voor het eerst
doorbrak Verdi de traditionele
hoofdrollen voor sopraan, tenor en
bariton. In 'Macbeth' verving hij
dit trio door hoofdrollen voor so
praan, tenor en koor. Verdi be-
schouwde het heksenensemble als
zelfstandig personage. De heksen
zullen dus op donderdag 23 fe
bruari en zaterdag 25 februari de
grote zaal van de Rotterdamse
Schouwburg in beslag nemen.
Voor het reserveren van kaarten:
telefoonnummer 411 81 10.
Sylvie Valayre en Henk Poort
(Foto: Michael
Hornschemeyer).
ROTTERDAM Na een zeer
succesvolle kennismakingstournee
in januari 1994, komt het Acade-
misch Opera en Ballet Gezelschap
Musa-Dshalil uit Kasan, Tatarstan,
wederom naar Nederland. Van ja
nuari tot april 1995 vindt de tour-
nee plaats, dit keer met uitvoerin
gen van de twee populaire mees-
terwerken Het Zwanenmeer en Gi
selle en van het zeer bijzondere,
weinig uitgevoerde La Bayadere.
Het Zwanenmeer wordt zaterdag
25 februari gebracht in Theater
Zuidplein. De pure, academische
danskunst van topniveau wordt ge-
roemd om de briljante, trefzekere
techniek, de verfijning, elegantie
en beheersing en de intens door-
leefde expressie. Het gezelschap
met stersolisten als Ajdar Achme-
tow, Swetlana Smirnowa en Lilia
Mussowarowa, is sinds kort ont
dekt door West-Europa en kan
zich meten met de wereldtop. Met
name de ongelooflijk krachtige en
onmogelijke hoge sprongen van
Akhmetov zijn een sensatie.
Het Zwanenmeer is ongetwijfeld
het beroemdste klassieke ballet,
waar echte balletliefhebbers niet
genoeg van kunnen krijgen. Het
gegeven van Het Zwanenmeer dat
Liefde het Kwade overwint, blijft
voor de toeschouwer een ontroe-
rend thema. Het ballet van Petipa
en Iwanow ging 100 jaar geleden
in premiere (St. Petersburg, januari
1895) en vprmt een mijlpaal in de
Het Zwanenmeer van Ballet Tatrstan.
klassieke dans. Het verhaal draait
om de voorbereidingen die worden
getroffen voor een' feest ter ere van
het feit dat Prins Siegfried meer-
derjarig geworden is. Siegfried
wordt door zijn moeder berispt om
zijn losbandig leven en ze zegt
hem dat hij de volgende dag op het
bal een bruid moet kiezen. Voor
het bal besluit de prins te gaan ja-
gen. Hij ontdekt tijdens de jacht-
partij een groep zwanen bij het
meer, die in werkelijkheid door
Roodbaard betoverde meisjes zijn.
De zwanenkoningin Odette vertelt
de prins dat de betovering alleen
kan worden doorbroken als een
man haar zijn eeuwige trouw
zweert. Bij zonsopkomst vluchten
de zwanen het bos in. Op het feest
van Siegfrieds verjaardag, ver-
schijnt Roodbaard met zijn dochter
Odile, de zwarte zwaan, die spre-
kend op Odette lijkt. Siegfried
kiest haar tot bruid en zweer haar
zijn eeuwige liefde. Dan verschijnt
Odette in een visioen en beseft
Siegfried wat hij heeft gedaan. Bij
het zwanenmeer zoekt Siegfried
zijn geliefde om haar zijn liefde te
betuigen. Odette vergeeft hem en
na een gevecht met Roodbaard
verdwijnen Siegfried en Odette sa
men naar een ander en eeuwig ge-
lukkig leven. De Liefde heeft het
Kwade overwonnen.