'Oorlogje spelen' met vriendjes Drank: 'De vreugde van de Russen' Het Grote Gezantschap op bezoek in Europa Nieuwsgierige Zaankanters verjagen de tsaar Tsaar Peter de Grote al drie eeuwen onderwerp van discussie ~W- Als er een spreekwoord Peter de Grote op het lijf ge- schreven is, dan is het wel 'Het doel heiligt de midde- len'. Immers: geen andere tsaar ging evenzo daad- krachtig als gewelddadig te werk om Rusland zowel economisch als militair sterk te maken. Door zijn onor- thodoxe manier van handelen en de vele successen die hij hiermee behaalde, is Peter de Grote al drie eeu wen lang onderwerp van discussie. Inde herfstvan 1671 verneemt tsaar Alexej dat zijn tweede vrouw, Natalja Narysj- kina, zwanger is. Zowel vader als moeder bidden om een zoon en op 30 mei 1672 schenkt Natalja om een uur's morgens het leven aan een flinke, kennelijk gezonde jongen. Het kind wordt Peter genoemd, naar de apostel. Drie dagen lang vuren kanonnen vanaf de witte borstwering van het Kremlin saluutschoten af, terwijl de klokken van zestienhonderd kerken in de stad onophoudelijk luiden. Baby Peter wordt, vier weken oud, op 29 juni gedoopt, de naamdag van Petrus volgens de or thodoxe kalender. m W& m f A *1 I p JL De vriendenkring van Peter de Grote was aanvankelijk een bonte verzameling ge- distingeerde grijsaards, jonge snoevers en buitenlandse avonturiers, waaronder de Zwitser Francis Lefort en de Schot Patrick Gordon. Na verloop van tijd werd dit een hechte vriendengroep, die zich het Vrolijke Gezelschap noemde en de tsaar overal vergezelde. In het voorjaar van 1697 vertrok uit Moskou een gezantschap op weg naar ondermeer Duits- land en de Nederlandse Republiek. Een gezant schap dat in de geschie denis zou voortleven als het Grote Gezantschap. Het bestond uit 250 per sonen. Onder hen be- vond zich Pjotr Michajl- ov, onderofficier van het Preobrazjenski regiment: niemand anders dan tsaar Peter de Grote. Colofon Schatten van de Tsaar Vereerd als de Nieuwe Mozes of verguisd als de Antichrist Steeds weer rijst de vraag of de positieve invloed van Peter de Grote op de geschiedenis van Rusland opweegt tegen de drastische manier waarop hij al- les en iedereen naar zijn hand zette. In de tijd van Peter kon je twee kanten op: die van de to- tale adoratie van de tsaar om zijn successen, tegenover die van de totale afkeer van al het geweld en de oneerbiedige ma nier waarop hij met eeuwenou- de tradities omsprong. Heden ten dage lijkt het vormen van een mening moei- lijker. Met alles wat we nu van Peter de Grote weten, is veraf- goding bijna niet meer moge- lijk. Bewonderaars van deze tsaar zullen moeten toegeven dat het spoor van slachtoffers dat hij naliet geen offer is dat zomaar over het hoofd kan worden gezien. En zij, die het niet eens zijn met de manier waarop Peter zijn hervormin- gen doorvoerde, kunnen niet heen om het succes dat hij Rus land bezorgde. De manier waarop Peter de Grote tijdens zijn ambtstermijn de Russisch-Orthodoxe kerk aanpakte, geeft een goed beeld van zijn niets en niemand ontziende manier van hande len. Tegen het eind van zijn re- geerperiode waren ook wat dit betreft de meningen in Rusland verdeeld: de ene helft noemde Peter de Grote de Antichrist, de andere helft vereerde hem als de Nieuwe Mozes, door God zelf gezonden. Wil van den Bercken, bijzonder hoogleraar Russische kerkge- schiedenis, schetst de houding van Peter de Grote met betrek- king tot de kerk als intolerant en despotisch. „De kerk moest een verlengstuk worden van de staat. Peter geloofde wel in een De decoratie van deze mijter is karakteristiek voor de Moskouse kunst aan het einde van de zeventiende eeuw. Museum Boymans-van Beuningen, Museumpark 18-20, 3015 CX Rotterdam, telefoon 010-4419400 automatische informatielijn 010-4419405 Openingstijden: Tijdens de tentoonstelling 'Schatten van de Tsaar', dinsdag t/m zaterdag: 10.00-17.00 uur. Donderdag: 10.00-22.00 uur. Zon- en feestdagen: 11.00-17.00 uur. Gesioten op maandagen. Maandag 25 december is wel de tentoonstel ling 'Schatten van de Tsaar' te bezichtigen van 11.00-17.00 uur. Zondag 31 december: 11.00-16.00 uur. De kassa'sen het restau rant zijn dagelijks geopend vanaf 9.00 uur, op zon- en feestda gen vanaf 10.00 uur. Toegangsprijzen: Voor de duur van de tentoonstelling 'Schat ten van de Tsaar' geldt een toeslag van fl. 5,- voor het gehele museum op de normale toegangsprijzen. Van 10 december t/m 4 februari bedraagt de toegang dan: fl. 12,50 p.p voor volwas- senen. Voor kinderen van 4 t/m 15 jaar, houders van een CJP, 65+ en groepen van tenminste 15 personen fl. 9,- en voor Mu- seumjaarkaarthouders gratis. Schoolgroepen betalen fl. 5,- per leerling. Bereikbaarheid: Vanaf Centraal Station met tramlijn 4 en 5, resp. halte Eendrachtsplein/Witte de Withstraat, bus 32 en 39 halte Rochussenstraat. Beperkte parkeermogelijkheden. Het museum is toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Er is een lift. Studiezaal prenten en tekeningen: Bezoek op afspraak. Bibliotheek: Boeken en tijdschriften ter inzage. Dinsdag t/m vrijdag van 14.00-17.00 uur. Rondleidingen: Aanvragen bij de Sector Communicatie, 010- 4419473/477. Tijdens de tentoonstelling 'Schatten van de Tsaar' zijn rondleidingen niet toegestaan. Inleidingen met dia's op aanvraag. Duur: ca. 30 min. Prijs: fl. 75,- (excl. entree) per groep van max. 50 personen. Reserveringen en inlichtingen: 010-4419473/477. Bijeenkomsten buiten openingstijden: Informatie bij Sector Fa- cilitaire Zaken/Brasserie Boymans, 010-4419523. Tijdens de ten toonstelling 'Schatten van de Tsaar': speciale Russische menu's. Museumwinkel: Catalogi, boeken, tijdschriften, affiches, kaar- ten en designartikelen. Vrienden van het museum: Lidmaatschap per kalenderjaar, in- clusief abonnement Berichten vanaf fl. 40,-. Opgave bij Lilian Coorengel, tel. 010-4419537. Een mooie morgen in augustus. De wind laat de wieken van de vele molens aan de Zaan lustig draaien, de fris-groen geschilderde huis- jes van Zaandam staan pront in de zon. Peter de Grote kijkt zijn ogen uit als hij de Zaan op vaart. Eindelijk gaat zijn hartewens in vervulling: hij is in Zaandam, de stad waar de beste scheepswerven ter wereld staan en waar hij vermomd als timmerman het scheeps- bouwvak wil leren. Helaas, de boot vol uitheems geklede vreemde- lingen trekt al snel ieders aandacht. De nieuwsgierige Zaankanters verdringen zich voor de ruiten van zijn eenvoudige huisje, volgen hem op straat en drommen om hem heen op de werf. Een bevel van de burgemeester om „aanzienlijke personen die onbekend wensen te bTijven" niet lastig te vallen, wordt eenvoudigweg gene- geerd. De klap die Peter een opdringerige omstander verkoopt, wordt zelfs met gejuich begroet: „Bravo! Marsje, nu ben je gerid- derd", roept de menigte het slachtoffer toe. Ten einde raad ver- trekt Peter na enkele dagen naar Amsterdam. Achter de hoge mu- ren van de VOC scheepswerven zal hij in alle rust zijn opleiding voortzetten. God, maar bekeek religie op een praktische mariier. Hij wil- de af van dat tweede machts- blok in Rusland; de inhoud van de godsdienst was hem om het even. Door het geloof op zich in stand te houden, bleef net volk gedwee." De beste manier om God te die- nen, was te werken aan een krachtig en welvarend Rusland, meende tsaar Peter. En dat krachtige Rusland was een land met een macht, namelijk de staat. Daar paste het patriar- chaat van de Orthodoxe Kerk, dat in het Rusland voor Peter een belangrijke macht was en beschikte over aanzienlijke au tonomic, niet in. Tsaar Alexej, de vader van Peter, had de eer- ste splitsing binnen de Ortho doxe kerk veroorzaakt door het ontslaan van het hoofd van die kerk, patriarch Nikon, die iets te veel politieke aspiraties kreeg. Alexej voerde een aantal kleine hervormingen door. Van den Bercken: „Dat ging om hele on- belangrijke dingen, zoals hoe men een kruisteken behoorde te maken, met twee of met drie vingers. Toch zorgden die ver- anderingen voor een splitsing in de Orthodoxe Kerk. De tsaar en de bisschoppen waren voor de hervormingen; het conserva- tieve volk en de dorpspriesters wilden alles bij het oude hou den." De tegenstanders konden toen nog niet vermoeden, dat de po- sitie van de kerk in de regeerpe- riode van tsaar Peter volledig ondermijnd zou worden. De nieuwe patriarch, Adrian, was een aartsconservatief en be- moeide zich continu met Peters priveleven. Adrian verzette zich, conservatief als hij was, ook tegen de Westerse invloe- den en maakte bezwaar tegen de tijd die Peter met buitenlan- ders doorbracht. Na Adrians plotselinge overliiden wilde de tsaar zowel van de bemoeienis als van het conservatisme van een patriarch af. Wil van den Bercken: „Peter stelde gewoon geen nieuwe patriarch aan. De functie bleef vacant en in plaats van op zoek te gaan naar een eventuele op- volger, benoemde hij een tijde- lijk curator in de persoon van Stefan Javorski. Het feitelijke beheer van de kerk en diens za- ken viel vanaf die tijd onder het nieuwe bureau voor het Kloos- terwezen." 'Uitzendkracht' Ja vorski verlangde echter al snel terug naar zijn vroegere meer teruggetrokken manier van le- ven. Hij smeekte bij Peter vele malen, maar tevergeefs, om ontslag. Nadat de 'tijdelijke' functie van i- Deze miskelk werd gemaakt in de werkplaatsen van het Kremlin. kerkhoofd achttien jaar lang door Javorski was ingevuld, werd de roep om een nieuwe, vaste patriarch steeds luider. Peter reageerde totaal anders dan verwacht. Van den Berck en: „Peter had een gelijkqe- stemde gevonden in Feotan Prokopovitsj, een modern man die op alle fronten Peters her vormingen propageerde. Prok opovitsj steunde zijn pogingen om de kerk aan de staat te on- derwerpen en hield grote lofre- des, waarin hij Peter de Nieuwe Mozes noemde. Hij was dan ook degene die door Peter werd gevraagd een kerkelijk handvest op te stellen, waaruit de Heilige Synode ontstond. Een soort Ministerie voor Gods- dienstzaken." De geboorte van de Heilige Sy node was het begin van de don- kerste periode in de geschiede nis van de Russisch-Orthodoxe kerk. Het patriarchaat werd af- geschaft; een bureaucratisch in- stituut met een voorzitter, een vice-voorzitter en acht leden werd geschapen. „Het bestuur van de kerk werd door het op- richten van de Heilige Synode een staatsaangelegenheid. Pe ter had zijn zin. De Heilige Sy node bestond uit een aantal bisschoppen en werd onder su- pervisie gesteld van een opper- procurator. Hiervoor stelde Pe ter iemand aan die kerkelijk ongei'nteresseerd was en wes ters gezind. Hij was de ogen en oren van de tsaar. De Kerk was niet langer een apart macht- blok in Rusland." De Heilige Synode zou twee- honderd jaar de Kerk besturen. Pas in augustus 1917 werd de Heilige Synode afgeschaft en werd het patriarchaat hersteld. Dit patriarchaat werd echter door toedoen van Lenin nog sterker door de staat beheerst. „De staat tolereerde geen kriti- sche geesten. Van een onafhan- kelijke kerk, zoals de positie was voor Peter de Grote, was absoluut geen sprake." Pas in 1990 werd de volledige godsdienstvrijheid hersteld door Gorbatsjov. De invloed van Peter de Grote's hervormin gen was door de eeuwen heen overeind gebleven, had staats- mannen overleefd en heeft Rusland gemaakt zoals het nu is. Van den Bercken: „De discus sie of Peter de Grote goed of slecht heeft gehandeld, is er al- tijd geweest en wordt nog steeds gevoerd. In de vorige eeuw droomden slavisten hun romantische dromen van het Rusland voor Peter de Grote en waren tegen de invloeden van buiten die Peter de Grote had binnengelaten. Aan de andere kant werd hij geroemd door meer westers gezinden. Onder het communisme werd Peter bewonderd door bijvoorbeeld Stalin om zijn krachtdadige ma nier van optreden. En nog steeds houdt tsaar Peter de ge- moederen bezig. In historische valckringen weten ze niet zo goed wat de beste mening is. Modernisering wordt altijd po- sitief beoordeeld, maar de wre- de manier waarop Peter zijn doelen heeft bereikt, stemt tot nadenken. Kijk maar naar Sint Petersburg. Die stad is ge- bouwd met een verlies van tien- duizenden doden, maar het is wel een van de mooiste steden van Rusland. Het blijft moei- lijk." Een altaarkruis, gemaakt in de werkplaatsen van het Kremlin. Peter is intelligent, nieuwsgie- rig, levendig, rumoerig en hij groeitsnel. De meeste kinderen kunnen na ongeveer een jaar lopen; Peter loopt als hij zeven maanden oud is. Op drieenhalf- jarige leeftijd komt er een ruw einde aan zijn vredige leventje. Zijn vader sterft op 8 februari 1676 en de halfbroer van Peter, de vijftienjarige gehandicapte Fjodor, volgt nem op. Na zijn dood, zes jaar later, bestijgt halfzus Sofia niet geheel vol gens de regels de troon. Peter en zijn moeder worden door Sofia verbannen naar een bui ten in de bossen en velden van Preobrazjenskoje, even ten oos- ten van Moskou. Zo krijgt hij alle gelegenheid om, op een paar ceremoniele verplichtingen na, onbelem- merd op het land op te groeien. Zijn favoriete spel, al sedert zijn vroegste jeugd, heet 'oorlogje spelen'. Tijdens de regering van Fjodor was er in het Kremlin voor Peter een kleine parade-' plaats aangelegd, waar hij met z'n speelkameraadjes kon exer- ceren. In tegenstelling tot de meeste jongens die oorlogje spelen, kan de toekomstige tsaar voor zijn uitrusting een beroep doen op een staatsarse- naal. Uit de archieven van het arsenaal blijkt dat hij dikwijls verzoeken had. In januari 1683 bestelt hij uniformen, vaandels en twee houten kanonnen voorzien van wielen, zodat ze door paarden kunnen worden getrokken; allemaal onmidde- lijk te leveren. In juni 1683, op zijn elfde verjaardag, gaat Pe ter van houten kanonnen over op de echte, waarmee hij onder toezicht van artilleristen saluut schoten mag afvuren. Tegen de tijd dat Peter veertien jaar is, is het zomerverblijf Pre obrazjenskoje veranderd in een militair jongenskamp. Hij vormt een regiment, waarvoor hij de Een schilderij met Peter als kind. soldaten rekruteert uit zijn speelmakkers, werkloze stal- knechten en later ook aristocra- tische jongelieden. Het is een echt leger met alles erop en er- aan en er wordt zelfs een ves ting gebouwd, Presburg ge- naamd. Uit deze bonte verza- meling vrienden en bedienden creeert hij ten slotte het trotse Preobrazjenskoje-regiment. Pe ter de Grote treedt bij dit regi ment in dienst op het laagste niveau, als trommelaar, wat hem in staat stelt geestdriftig zijn geliefde instrument te be- spelen. Later bevordert hij zich- zelf tot artillerist of kannonier, zodat hij het wapen kan afvu ren dat het meeste lawaai maakt en de grootste schade aanricht. Tot aan de val van de Russische monarchie in 1917 was dit het eerste regiment van de Russi sche keizerlijke garde, dat altijd de tsaar zelf als kolonel had en boven alles trots was op het feit dat het door Peter de Grote zelf wasopgericht. mm?* De feestelijke bijeenkomsten werden opgeluisterd met de meest fraaie gouden en zilveren 'serviezen'. Een doorsnee-banket van het Vrolijke Gezelschap begon rond de middag en duurde tot de dageraad. De maaltijden waren gigantisch, de danspar- tijen opzwepend en de tafels waren omgeven door bevallige dames. Het lidmaatschap van het Vro lijke Gezelschap vereiste in de allereerste plaats een grote ver- trouwdheid met alcohol. Drin- ken was sinds mensenheugenis, in de woorden van grootvorst Vladimir van Kiev uit de tiende eeuw, 'de vreugde van de Rus sen' geweest. Dronkenschap was een teken van gastvrijheid. Gingen de gasten niet stomdronken naar huis, dan werd de avond als een misluk- king beschouwd. Deze Russi sche traditie werd door de tsaar en zijn Vrolijke Gezelschap vol- op in ere gehouden. Hoewel bij hun drinkgelagen het meren- deel van de alcohol in de milde- re vorm van bier en kvas (bran- dewijn) werd geconsumeerd, namen de leden onophoudelijk reusachtige hoeveelheden tot zich. Geleidelijk ging het Gezelschap van spontane drinkgelagen en banketten over tot meer gereg- lementeerde vormen van clow- nerie en maskerade. Het Vrolij ke Gezelschap werd een 'knots- gekke, stomdronken synode van narren en zotten', met on- dermeer een nep-'prins-paus', een zogenaamd 'college van kardinalen' en een gevolg van 'bisschoppen en diakens'. Peter de Grote nam zelf, hoewel hij slechts 'diaken' was, de taak op zich de regels en voorschriften voor deze merkwaardige ver- gadering op te stellen. Het eer ste gebod was dat 'Bacchus met stevig, eerbiedig drinken moet worcfen geeerd en moet ont- vangen wat hem toekomt'. In de praktijk betekende dit dat 'alle drinkbekers prompt moe ten worden geledigd en dat de leden zich elke dag moeten be- drinken en nooit nuchter naar bed mogen gaan'. De in de ogen van velen godslasterlijke parodie op de kerk waren vol gens de tsaar slechts zotternij- en. De Dronken Synode, die werd ingesteld toen Peter de Grote achttien was, zette haar aangeschoten bestaan voort tot aan het einde van zijn rege- ringsperiode. Eenmaal keizer geworden, bleef hij met even- veel enthousiasme meedoen aan deze grove grollenmakerij. De voorbereidingen voor het Grote Gezantschap begonnen in 1696, direct na de overwin- ning van de Russen op hetTurk- se Azov. Officieel moest het ge zantschap 'oude vriendschaps- banden' versterken terwille van het Christendom en de Turkse vijand verzwakken. Met andere woorden: de vorming van een Europese anti-Turkse coalitie. Anderen denken dat dit argu ment een voorwendsel was om de ware bedoelingen te ver- doezelen, namelijk inzicht krij- gen in het politieke leven, de staatsinrichting en het leger in Europa. Uit een decreet van Pe ter blijkt dat het gezantschap specialisten op het gebied van marine en leger, scheepsbouw- meesters en wapensmeden moest werven. Een niet onbelangrijke rol speelde bovendien Peters nieuwsgierigheid en zijn drang om alles met eigen ogen te zien en eigenhandig te doen. Het persoonlijk zegel van Peter droeg het opscnrift 'Ik heb de rang van leerling en zoek lera- ren', dat later zijn motto werd. Van jongs af aan hadden zijn vrienden uit de 'Duitse' wijk in Moskou hem verteld over Euro pa. Op grond van deze verha- ien vormde Peter zich een beeld van deze landen. Wat de reden ook mocht zijn, de komst van Peter naar West- Europa hing ongetwijfeld nauw samen met de oorlog te gen Turkije. Rusland begon daarmee zijn gerichte strijd om de toegangen naar de zee. Hiervoor diende een vloot te worden gebouwd en vaklieden te worden opgeleid. De voort- durende ooriog vereiste steeds meer wapens en een beter mili tair kader. Deze en andere pro- blemen waar Peter zich voor gesteld zag, waren alleen op te lossen door korte metten te maken met de traditionele ma nier van denken en de oude cul- tuur. Er moesten nieuwe uni- versiteiten en wetenschappelij- ke instellingen komen; er moes ten boeken, tijdschriften en kranten worden uitgegeven. West-Europa kon Rusland op al deze gebieden veel leren. Het schuurtje waarin Peter tijdens zijn verblijf in Zaandam bij Gerrit Kist woonde. In de zomer van 1697 naderden Peter en twaalf jonge edellie- den, ver voor de rest van het ge zantschap, de Nederlandse Re publiek. De tsaar was erg be- nieuwd naar dit land. Van jongsaf aan was hij omringd ge weest door Nederlanders, waaronder een arts en een wis- kundeleraar. Bij aankomst in Nederland ging Peter direct naar Zaandam waar hij op een scheepswerf ging werken. Op de vlucht voor de nieuwsgieri ge bevolking kwam hij al na acht dagen in Amsterdam te- recht, waar Peter en zijn metge- zellen onderdak kregen op de werf van de Verenigde Oostin- dische Compagnie. In September 1697 had Peter in Utrecht een ontmoeting met stadhouder-koning Willem III. Van die bespreking is helaas niets bekend. Eind September ging het gezelschap op audien- tie bij de Staten-Generaal. Deze onderhandelingen leverden echter niets op. De Staten-Ge neraal weigerden toe te treden tot een coalitie tegen de Tur- ken en waren evenmin bereid om Rusland in de oorlog te steunen met geld of materieel. Peter vertrok daarop in januari 1698 naar Engeland waar hij zijn praktische ervaring op de werf wilde aanvullen met de theoretische kennis die de En- gelse scheepsbouwers beheer- sten. Weer terug in Holland bleek dat Oostenrijk, Engeland en de Republiek inmiddels vredesbe- sprekingen waren begonnen met Turkije. Met de Russische belangen werd geen rekening gehouden. Zo leed Peters diplo- matieke opdracht tenslotte schipbreuk. Niet alleen het plan voor een anti-Turkse coalitie mislukte, bovendien vielen de vroegere bondgenootschappen van Rusland uiteen. Voor het overige was het Grote Gezantschap een schitterend succes geworden. Nu men niet op hulp van de Europese mo- gendheden hoefde te rekenen, werden alle krachten en midde- len van het Gezantschap aan- gewend voor de aankoop van wapens en de werving van vak lieden in Russische dienst. Met een enorme hoeveelheid mate- riaal en met 126 Nederlanders en 75 Engelsen vertrok het Ge zantschap oostwaarts. Peter had in Europa ook veel kennis vergaard. Zo had hij zich in En geland verdiept in de nieuwste ontwikkelinqen in de astrono- mie, geografie, technologie en theologie. Vlak voor zijn vertrek naar Ve- netie, Peter was toen al ruim een jaar op reis, ontving hij be- richt uit Moskou dat de conser- vatieve Strelitsen in opstand waren gekomen. Drie dagen la ter vertrok Peter. Op 25 augus tus 1698 keerde Peter in Mos kou terug. Het Grote Gezant schap was ten einde. Deze publicatie kwam tot stand met medewerking van: Redactie Erik Beenker, Gideon Wille, Mienke Simon Thomas, Su zanne Merema, Danielle Kool, Laurens Hartman, Monique van der Voort, Anke Groenenboom Vormgeving Joop Been, Dingenus van de Vrie Technische vervaardiging Dagbladunie, afdeling Li- tho

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 1995 | | pagina 18