'Lekker prikkelend en goed verzorgd' Rotterdams Dagblad 2 weken gratis...? Vul deze bon in Theater Schuurkerk Theater de Teerstoof Stadsgehoorzaal Cabaretmarathon in Schuurkerktheater: Schiedams tijdschrift spreekt aan door 'Musis-gehalte' i Inloop- concert Schrijf- wedstrijd Culturele Quiz Presentatie Popwork- shops Avond- muziek Dansavond Dames- dansen BON SCHIEDAM - 'Musis, 'n nieuw elan' is de naam van een cultureel tijdschrift, dat nog maar enkele maanden geleden het levenslicht zag. Op beschouwelijke, onafhan- kelijke en vaak licht humoris- tische wijze informeert het iedereen die op wat voor ma nier dan ook in Schiedam ge- interesseerd is, over cultuur, sport, stadsvernieuwing en kunst. Dat deze formule ve len aanspreekt, bewijzen de oplagecijfers. Momenteel spreken die van duizend exemplaren per nummer, maar de groei zet nog steeds in moordend tempo door. Voor een voordelig abonnement op het Rotterdams Dagblad. Woensdag 24januari 1996 MAASPOST SCHIEDAM XQ7.54 Maaspost •mi m-j- De Types. Naakt De Types Veertigjaar getrouwd. Vijfentwin- tig jaar bij dezelfde baas. Drie jaar trainer bij PSV. Een welgemeend proficiat klinkt nog maar zelden. Jammer. Je kan het na verloop van tijd juist zo leuk oneens worden. Een hernieuwde kennismaking met de Typoes in Theater Schuur kerk. Hans Paulides, Rob Kamp- hues en Hans Riemens vieren dat ze al twaalfeneenhalf jaar alles te- gen elkaar kunnen zeggen. Als het maar op het podium is. Zaterdag 27 januari, Theater Schuurkerk, 20.30 uur. toegangs- prijs fl.20,00. Paul's Jazz en Blues Cafe Paul Degenkamp presenteert we- derom Arnoud Gerritsen met zijn muzikale vrienden. Ook op deze sesjun zullen zij weer iedereen la- ten genieten van hun improvisatie- vermogen. Gewoon even binnen- lopen dus, deze donderdagavond in de foyer van de Schuurkerk. Donderdag 1 februari. Theater Schuurkerk, 20.00 uur, toegang gratis. Limonade Leescafe Sjoerd Kuyper Het is weer tijd voor het Limonade Leescafe, met deze keer als gast Sjoerd Kuyper. Hij is schrijver van onder meer De Freules, het beken- de TV-programma van de VPRO, en Het Zakmes, waar onlangs een speelfilm van is gemaakt. Sjoerd Kuyper komt vertellen over zijn werk, over hoe hij een boek schrijft en hoe hij aan zijn ideeen komt. Daarna moeten de kinderen zelf een verhaal afmaken dat Sjoerd heeft geschreven en daar boven- dien een tekening bijmaken. Van de Limonade-ober krijgen ieder een uiteraard een hapje en natuur- lijk limonade geserveerd. Deze middag is bestemd voor kinderen van 5 t/m 8 jaar die 'het lezen en schrijven al enigszins onder de knie hebben. Zaterdag 27 januari, Theater de Teerstoof, 14.00 uur, toegangsprijs fl.7,50. Duivelshaar Theater Sirkel Duivelshaar is gebasserd op het sprookje 'De drie gouden haren van de DuiveT van de gebroeders Grimm. Dit sprookje is nu bewerkt tot een spannende voorstelling met spel, dans, muziek, schimmenspel en een grote mysterieuze doos die telkens voor verrassingen zorgt. Duivelshaar gaat over een jongen die altijd geluk heeft. Dat komt omdat hij op zondag de dertiende geboren is. Er is zelfs voorspeld dat hij op dertienjarige leeftijd met een prinses zal trouwen. Maar dat blijkt toch niet zo gemakkelijk te gaan. Om met de dochter van de koning te mogen trouwen moet hij eerst drie haren van de duivel gaan halen. Leeftijd: van 6 t/m 10 jaar Theater de Teerstoof; Zaterdag 3 februari, theater de Teerstoof, 14.00, toegangsprijs fl.7,50 Postbankkleinkunstfestival Het is weer feest in de Teerstoof! Vijf jonge kleinkunst-talenten ma- ken zich op voor het concours om de Wim Sonneveld-prijs dat in maart 1996 zal worden gehouden. Een avond Postbankkleinkunstfes- ti'val bestaat uiUtHjf optredens van elk zo'n 20 minuten. Volgens de pers is dit festival 'momenteel het meest interessante kleinkunst-eve- nement'. Wellicht zit er een 'nieu- we Freek' tussen of een 'nieuwe Karin Bloemen'. Zaterdag 3 februari, Theater de Teerstoof, 20.30 uur, toegangsprijs fl. 19,50 Theater de Teerstoof is te vinden aan de Nieuwstraat 12 in Schiedam. Het telefoonnummer van de Schiedamse Theaterkassa waar kaarten zijn te reserveren is 010-426 95 63. De Minnaar Rick Engelkens/Isa Hoes Op zoek naar spanning in het bur- gelijke leven. Een succesvol jong echtpaar verwaarloost hun emotio- nele leven. Ze zijn al een tijdje op elkaar uitgekeken, waarbij span ning plaats maakt voor mot. Zij maken daarom een afspraak: de vrouw ontvangt overdag een min naar, de man pleegt overspel met een hoer. Een gevaarlijk spelle- tje Donderdag 25 januari, Harmonie, 14.00 uur en 20.30 uur, Toegangs prijs fl,17,50/kortingspassen fl. 15,00. Voor dejeugd tot 15 jaar: fl. 12,50. The Rosenberg Trio m.m.v. Sylvia Houtzager Sensatie op muzikaal gebied. In een nieuw programma zet The Ro senberg Trio de succesformule voort: gitaar, ritmegitaar en bas. Ondanks technische hoogstandjes blijft de overdracht van emoties de hoofdzaak. Het programma bestaat uit muziek, die ook wel Zigeuner- jazz heet. Violiste Sylvia Houtza ger ondersteunt het trio. Het ge- mak en het plezier waarmee zij spelen, is een lust voor oog en oor. Donderdag 25 januari, Grote Zaal, 20.15 uur, toegangsprijs fl.30,-/ kortingspassen fl.27,50. Purper11 Purper Purper 11 (foto: Joris van Bennekom) Nieuw gezicht bij bekende groep. De talentvolle Eric Corton neemt plaats in de veranderende bezet- ting. Maar Purper handhaaft het handelsmerk: 'Van niets iets ma ken'. Spot en zelfspot, poezie en hilariteit, bespiegelingen en kolder wisselen elkaar in hoog tempo af. Vrijdag 26 januari, Grote Zaal, 20.15 uur, toegangsprijs fl.30,-/ kortingspassen fl.27,50. Rembrandt was mijn buurman Haarlem Toneel Van Eli Asser met o.a. Ton Lutz en Ann Hasekamp onder regie van Joanna Bilska. Spanning en onver- wachte humor. Bijna vijftig jaar na de bevrijding komt het Australi- sche achternichtje van de architect Verdoner naar Amsterdam. Zij zoekt haar 'roots'. Zij confronteert de 72-jarige Verdoner met de be- langrijke beslissing op leven en dood die hij maakte in 1943. „Wrange, korzelige grappen door de tranen heen", schreef het NRC. Zaterdag 27 januari, Grote Zaal, 20.15 uur, toegangsprijs fl.27,50/ kortingspassen fl.25,00. Voorronde Putmanfestival Op 9 februari is de finale van het Vlaardings Songfestival. Ter her- innering aan de overleden direc- teur van de Stadsgehoorzaal ver- bindt zangeres en festivalleidster Rita Young haar naam eraan. Van- avond is de eerste voorronde. Vrijdag 26 januari, Harmonie, 20.00 uur, toegangsprijs fl. 10,-. Tango Tupambae Mabel Gonzalez Tango als theaterstukjes. Mabel Gonzalez ziet tango's als kleine theaterstukjes over verloren liefde, de rafelrand van het bestaan en de onderdrukking van vrijheid. Tango is verdriet om op te dansen. man- nen en vrouwen in morsige danslo- kalen en stegen die even doodlo- pen als dromen. Zaterdag 27 januari, Harmonie, 20.30 uur, toegangsprijs fl. 17,50/ kortingspassen fl. 15,-. Absurde situaties, luister- liedjes en Cabaretsalade MAASSLUIS - Theater Schuur kerk heeft een professioneel en een voor haar doen groots opge- zet festival achter de rug. De ca baretmarathon, voor het eerst georganiseerd, was met twee uit- verkochte avonden een groot succes. Vrijdag- en zaterdag- avond schotelden cabarettalen- ten het Maassluise publiek een divers programma voor. Een publiek dat vrijdag voor een groot deel bestond uit veertigers en vijftigers, terwijl de meeste optre dens vooral ook bij jongeren zou- den moeten aanspreken. De mara thon werd op een hilarische manier aan elkaar gepraat door John Buijsman en afgewisseld met pau- zes die vooral benut werden voor een drankje en een hapje. Velen maakten daarbij gebruik van het speciale arrangement met onder andere de Cabaretsalade en de La- sagna de Theater. Voor smaakmaker Buijsman was het van te voren al duidelijk: ,,Dit is de grootste cabaretmarathon van Maassluis tot nu toe; houdt u er re- kening mee". Buijsman, onder an dere bekend van zijn TV-spotjes voor Teleac, zette vrijdagavond al meteen de toon met z'n doldwaze uiteenzetting over zijn hobby: het Westfries wormsteken. Na zes keer ruim een half uur en enkele pauzes kon om een uur of twee de winnaar, gekozen door het pu bliek, bekend worden gemaakt. De publieksprijs ging naar de man die, naast John Buijsman, de meeste la- chers op z'n hand had: Robert Brouwers. Op de vraag wat hij met de prijs, een keramisch kunstwerk van Otto en Margreet Zeegers, ging doen antwoordde Brouwer: „Ik ga eerst kijken wat het is". Spitsafbijter Rick Lorenzo Dros startte zijn optreden met een per- fecte 'unplugged' act ('mijn com- Een gevarieerd aanbod presenteerde zich op het podium. bo'). Vervolgens zette de canonist verbaal, muzikaal en op het teken- bord de blues van Jan-met-de-kor- te-achternaam neer. Jan die met zijn koffertje (inhoud: boterham- men en een appel) echt vrij wil zijn maar, zo blijkt, gevangen zit in de sleur van het gewone leven. Mooi maar tegelijkertijd treurig was Lo renzo's uitbeelding van een de- mente en ijsberende man: „Waar laat ik nou zo gauw m'n pijpta- bak". Richard Groenendijk Richard Groenendijk is vooral liedjeszinger en verteller. Groe nendijk zong vooral nostalgisch klinkende maar nieuwe liedjes. Zoals ook het op 'Ketelbinkie' lij- kende lied waarover de cabaratier vertelde: ,,Mijn oma zong dat hele- maal acapulco". Naar zijn liedjes, maar ook naar zijn verhalen werd door het Schuurkerk-publiek aand- achtig geluisterd. Zijn, met Am- sterdams accent, vertelde relaas spande daarbij de kroon. Groenen dijk speelde een Amsterdamse die heel nonchalant vertelt en omgaat met de dood van haar man. ,,Op een gegevenmoment wordt ie hele- maal blauw. 't Was net een smurf; smurfen dat zijn van die kleine kle- re kabouters". Na de Cabaretsalade was het de beurt aan Poppe Vermaercke. Het duo speelde deze avond de eerste try-out van hun nieuwe voorstelling. Poppe Vermaercke speelden een professor en zijn stuntelige assistent die de archeo- logische vondsten presenteren van de ramp in 1998. Een af en toe leu- ke maar vooral onsamenhangende try-out die bij het publiek niet zo erg aansprak. Om komisch bedoel- de onderdelen werd immers niet al te uitbundig gereageerd. Luiste- renswaardig waren wel. net als bij de andere optredens, de liedjes die worden gezongen. Hoek van Holland Hoek van Holland bestaat uit drie zangeressen, een gitarist en een bassist. Gekleed in rood, blauw maar vooral oranje zong deze groep vooral Nederlandstalige liedjes. Luisterliedjes die vaak ook puur Hollandse onderwerpen had- den en waarin humor een grote rol speelde. Schitterend was de gezon gen jazz, zoals de song over Pirn Jacobs waarin men Rita Reys zingt: 'I like Pirn, Pirn, Pimmetje, I like jazz'. Hoek van Holland's voorstelling was vooral een zang- voorstelling waarbij men af en toe ook iets te zeggen had. Zoals over de populariteit van de polderjazz van Pirn en Rita: ,,Onze CD is voor fl. 25,- te krijgen in de pauze, Rita ligt voor fl. 7,50 bij't Kruid- vat". Robert Brouwer Robert Brouwer was degene die vrijdagavond de meeste lachers op z'n hand kreeg. Naast zijn meester- lijke vondsten speelde hierbij vooral zijn voortdurende kontakt met het publiek een grote rol. Tij- dens zijn optreden wist hij op een zeer komische manier gewone din- gen uit te vergroten tot absurde si tuaties. Zo vertelde Brouwer over zijn jeugd op een boerderij met veeteelt en inteelt: ,,Je kon je eigen verre neef zijn". Hoogtepunt van z'n optreden was zijn act over kaal worden c.q. zijn. De cabaratier gaf aan met een dilemma te zitten: hij is namelijk verliefd op de kapster maar begint al een beetje kaal te worden. Brouwer zocht een middel tegen kaalheid en benaderde daar- voor een (kale) man op de eerste rij: „Hebt u wel eens wat gepro- beerd Adrem reageerde de kale toeschouwer met een tegenvraag: „Met de kapster Martijn Knol Laatste optredende was Martijn Knol. Knol heeft zijn inspiratie duidelijk opgedaan in het studen- tenleven. Hij is duidelijk een van hen maar zette een bepaald soort studenten flink in de zeik, zoals de corpsballen. ,,In de studententijd zijn het pikken die de hele dag lul- len, daarna zijn het lullen die de hele dag pikken". Martijn Knol maakte enkele behoorlijk harde grappen, terwijl z'n woordgrappen vaak wat te gemaakt waren. Rode draad in zijn optreden was zijn lief- de-betuiging voor Louise. JOS VAN NIEROP Met een verdubbeling van dit aan- tal, zou het ideaal dat men vooraf voor ogen had, al zijn bereikt. „Dit lijkt misschien niet eens zo veel", vertelt de man achter het blad, eindredacteur Hans van der Sloot. „Maar om ervoor te zorgen dat een dergelijk aantal mensen aan het blad gehecht raakt, is een solide redaktionele formule nodig. Nog belangrijker is dat je die for mule ook weet te handhaven. Een voortdurende stroom van leuke, in teressante en goede artikelen is daarom ons doel. Met een keer schitteren red je het niet." Met de zeven man sterke redaktie- commissie die Van der Sloot aan zich wist te binden. lijken zowel de kwaliteit als de kwantiteit van de artikelen echter absoluut te zijn ge- waarborgd. Kor Kegel, Herman Noordegraaf en Sjef Henderickx zijn zo wat namen uit het illustere gezelschap, die in het wereldje geen nadere introductie behoeven. De commissie kan gezien worden als een mix van specialisten die op vrijwel elk gebied dat Musis wil bestrijken, thuis zijn. De eindre dacteur zelf is de eerste om toe te geven dat er met zijn journalisten niks mis is. Hij roemt hun enthou- siasme en bekwaamheid en vertelt dat het niet alleen voor hem leuk is om met dit team te werken. Ook de Schiedammer heeft er baat bij. Hij krijgt immers artikelen te lezen waarin eens wat dieper en specia- listischer op de stof wordt inge- gaan, dan gewoonlijk. Dat hoeft overigens niet te betekenen dat de nieuwswaarde bij Musis volledig naar de achtergrond wordt verban- Wij kunnen het ons permitteren enigszins achter het nieuws aan te hobbelen", aldus Musis- eindredacteur Hans van der Sloot. nen. „Een maandblad is in verge- lijking met de dag- en weekbladen natuurlijk uitermate traag. Tussen het schrijven van een artikel en het verschijnen van het blad ligt een periode van twee maanden waarin je zeer kwetsbaar bent. Maar wij blijven stuk voor stuk journalist in hart en nieren. Een zekere compe- titie vind je leuk. Wij beschouwen het brengen van nieuws nu als mooi meegenomen. Een artikel over het Stadserf in het februari- nummer is daar een voorbeeld van. We hebben sommige mensen eni- ge zeer opmerkelijke uitspraken weten te ontlokken over deze kwestie. Uitspraken waarvan ik zonder overdrijven kan beweren dat menig journalist later zal den- ken: dat had ik nou moeten heb ben." Gebonden aan de aktualiteit, zoals de dag- en weekbladen, is het tijd schrift dus niet. Het is volgens Van der Sloot slechts een van de in het oog springende verschillen. Waar de krant bovenop het nieuws moet zitten om de nieuwshonger van haar publiek te bevredigen, kan Musis het zich permitteren er enigszins 'achteraan te hobbelen'. ..Het leuke is dat je iets soms hele- maal uit het niets omhoog kan ha len", zegt Van der Sloot hierover. Het artikel over Theo Gootjes en de Neelie Kroes-affaire in het de- cember-nummer en een onderzoek van Wim Schelberg naar de waar- dering van serieuze muziek in de Musis van januari zijn in dit ver- band illustratief. Daarnaast wil het tijdschrift ook een podium worden voor iedereen die minimaal over een leuk idee en enig schrijftalent beschikt. De persoonlijke impres- sie die beeldend kunstenaar Martin Moesman van Bangkok op papier zette, kon hierdoor door velen worden genoten. Van der Sloot heeft voor de nabije toekomst nog veel meer pennevruchten van be kende Schiedammers in portefeuil- le. Verhalen van mensen, waarvan niemand had kunnen vermoeden dat zij het schrijven zo in hun mars hadden. „En daar is ook alle ruimte voor", verklaart hij zich nader. „Soms zal je er wat aan moeten sleutelen, maar dan heb je ook echt een bijzonder artikel. Je kunt wat dat betreft niet ineens geheel ande re normen aan gaan leggen. Alles wat in Musis verschijnt moet ge woon goed geschreven en zo fout- loos mogelijk zijn. De minder ge- vorderde schrijver die een ontzet- tend leuk idee heeft, kan echter al tijd een beroep op ons doen. Des- kundigen zat om je bij te staan. Maar als je op de een of andere manier laat blijken dat je je publiek niet voor de voile honderd procent serieus neemt, dan ga je af. We zijn daarom ook best kritisch, want daar heeft men gewoon recht op." Aan ideeen heeft Musis voor de komende maanden geen gebrek. De hoofdartikelen zijn nu al ge- pland tot juni van dit jaar. Tegen die tijd moet het blad ook financi- eel op eigen benen staan. Voor de eerste nummers ontving men nog een startsubsidie van de gemeente, die volgens de redakteur laaiend enthousiast is over het tijdschrift. Binnenkort zullen de abonne- ments- en advertentiegelden het blad in leven moeten houden. Zorgen baart dit niet. Op elk nieuw nummer worden veel spontane re- akties van lezers ontvangen, die op deze manier laten merken wat ze ervan vinden. Elke dag komen er ook weer een paar nieuwe abon- nees bij. Uit alle hoeken van de Schiedamse samenleving. Een aantal van hen was al bekend met het fenomeen 'Schiedams perio- diek'. Tot het begin van de jaren zeventig vervulde de 'Schiedamse Gemeenschap' (SG) namelijk de rol van platform, die Musis nu voor zich wil opeisen. Maar de re- daktie prijst zich gelukkig dat ook een groot aantal jongeren de leden- lijst van het nieuwe tijdschrift ken- merkt. ,,Niet alleen de hoger opge- leiden lezen Musis. Onze abonnees zijn vooral mensen met een zekere culturele interesse, leden van ver- enigingen of bewonersorganisaties en Schiedammers die gewoon inte resse hebben in wat er in hun stad gebeurt." Hoewel de namenlijst van 'Scy- edam', het blad van de Schiedamse Historische, een geheel ander beeld zal laten zien, wil Van der Sloot tot slot nog wel even wat kwijt over mogelijke overlappin- gen tussen de twee bladen. ,,Ge- schiedenis is een onderdeel van het culturele patroon. Dus wij behan- delen net als 'Scyedam' histori sche onderwerpen in ons tijd schrift. Overlappingen zijn daar- door nooit helemaal uit te sluiten. Maar waar bij 'Scyedam' de na- druk ligt op onderzoek dat door de leden is gedaan en dat in het blad wordt gepubliceerd, zoeken wij de uitvoeriger analyse. Wordt er op de Lange Haven bijvoorbeeld een pandje gerestaureerd, dan zal 'Scy edam' verslag doen van die restau- ratie. Musis wil verder analyseren: wat wordt er in Schiedam allemaal aan pandjes gerestaureerd? Wij willen een zeker 'Musis-gehalte' bereiken; lekker prikkelend en heel goed verzorgd." 'Musis, 'n nieuw elan' verschijnt elf maal per jaar en informeert on- afhankelijk over onder andere cul tuur, stadsontwikkeling en -ver- nieuwing, beeldende kunst en maatschappelijke vraagstukken. Het februari-nummer is binnenkort voor fl.5,25 te verkrijgen bij boek- handel Mercurius en boekhandel Van Leeuwen. Hierin ondermeer opmerkelijke uitspraken over het Stadserf, Kor Kegel die de zwakke plek in het Schiedamse vereni- gingsleven aanwijst en een histo- risch artikel van Herman Noorde graaf. Abonnee wordt men door overmaking van fl.47,50 op reke- ningnummer 81.33.79.555 onder vermelding van 'Musis'. Karin v.d. Knaap SCHIEDAM - Everhard Zwart neemt zaterdag 27 ja nuari plaats achter de piano en het orgel van de Grote Kerk tijdens het wekelijkse inloopconcert. Aanvang 15.00 uur, toegang gratis. SCHIEDAM - De sluitings- datum van de negende Schiedamse schrijfwedstrijd komt in zicht en dat bete- kent dat de opgedane ideeen in daden moeten worden omgezet. Tijd dus om het winnende verhaal of gedicht op papier te zetten. Voor in- formatie tel. 4751785 of tel. 4716116. Uiterlijk 1 maart dienen de inschrijvingen binnen te zijn bij Het Fiim- huis, Postbus 4117,3102 GC Schiedam. SCHIEDAM - Het Filmhuis is op zoek naar kandidaten met een brede belangstelling voor de Culturele Quiz. On der ieiding van quizmaster Rob Eekman zal het vragen- vuur op 16 maart op de kan didaten worden afgevuurd. Quizkandidaten, in tweetal- len, kunnen zich telefonisch aanmelden bij tel. 4270956. SCHIEDAM-Wijkcentrum De Erker heeft twintig pop- workshops voor zowel kin deren, jongeren als volwas- senen. Op 26 en 27 januari wordt een presentatie gege- ven van alle popworkshops. De optredens beginnen 's avonds om 19.00 uur en ein- digen om 23.00 uur. SCHIEDAM - In de Dorps- kerk aan het Noordeinde te Kethel is 28 januari het Voorburgs Vocaal Ensem ble onder Ieiding van Marij- ke van Klaveren te beluiste- ren. Aanvang 19.00 uur, toe gang vrij. SCHIEDAM - In diensten- centrum De 4 Molens kan zaterdag 27 januari worden gedanst van 19.30-23.30 uur. De toegang is twee gulden per persoon. De zondag hierop wordt van 13.30- 16.30 een kontaktmiddag gehouden in de ontmoe- tingsruimte. De entree hier- van is gratis. SCHIEDAM - In diensten- centrum De Woudhoek kan men op vrijdag 2 februari een open les bijwonen van damesdansen. Mannelijke partners zijn vaak niet voor handen, dus waarom dan geen dansies met een vrouw. Onder deskundige Ieiding van Greetje van herk leert men ondermeer de Engelse Wals en de Foxtrot. De cur- sus kost zes gulden per maand. Informatie en aan melden van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00- 12.00 uur, tel.4709555. Bezorg mij het Rotterdams Dagblad 4 weken vrijblij- vend op proef voor maar 13,50. Ik neem een kwartaalabonnement. De eerste twee weken zijn gratis, daarna betaal ik 29,75 automatisch per maand. Naam:.......I... Adres: Postcode:Plaats: Telefoon:<i. v.m. controle bezorging) Bank/gironummer: Handtekening: Stuur deze bon in een envelop zonder postzegel naar: Rotterdams Dagblad Abonnee Service Antwoordnummer 1579, 3000 VB Rotterdam T0 29

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 1996 | | pagina 11