I
'Ze zullen ons waarschijnlijk dood
uit de oefenruimte moeten slepen'
'Nieuwe zaal versterkt de
positie op de congresmarkt'
A
Rotterdams Dagblad 2 weken gratis--.? Vul deze bon In
Theater de Teerstoof
Stadsgehoorzaal
Theater Schuurkerk
Tliea^er
progranrrna
Bonebag naar finale Popjacht
BON
Adjunct-directeur Vliegenthart over uitbreiding van De Doelen
- ihT
Expositie
Auditie
Schrijver
Miss
ROTTERDAM - De ene
avond luisteren 600 mensen
naar een uitvoering van de
Winterreise van Schubert, de
volgende ochtend zit dezelf-
de zaal weer vol met congres-
gangers. Tussendoor moet de
Kleine Zaal van de Doelen
opnieuw ingericht worden.
„Dat is niet erg praktisch. Het
is handiger als we de concer-
ten en de congressen kunnen
scheiden." Anton Vlie
genthart, adjunct-directeur
van de Doelen, legt uit waar-
om het congres- en concert-
gebouw gaat uitbreiden.
TeusTiTeUeiwGen: den/vis sol/hqc
vissie.1'
eooM
Hmm ...LOcUW
ujuwevPiv
Popscene
Voor een voordelig abonnement
op het Rotterdams Dagblad.
Woensdag 20 maart 1996
MAASPOST SCHIEDAM XQ7.54
bestaan gemaakt heeft en blikt
moeizaam vooruit. In deze avond-
vullende cabaretvoorstelling, die
door een getalenteerde schrijver is
gemaakt en die zelf het leeuwen-
deel voor zijn rekening neemt,
kunnen we spreken over grote
klasse.
Theater de Teerstoof; Vrijdag 22
maart. Theater de Teerstoof, 20.30
uur, toegangsprijs fl. 19,50
Mijn tante en ik
Heddy Lester en Eric Beekes
Het draait in deze kinderkomedie
om de bazige, bemoeizuchtige tan
te Wies en de vrolijke, zorgeloze
menrouw Serensia. Tante Wies wil
dat haar nichtje Heddy haar helpt
bij het winnen van een radio-quiz,
waarmee zij de titel 'De leukste
tante van Nederland' kan winnen.
Maar Tante Wies is helemaal geen
leuke tante! Wat nu? Dan komt de
Surinaamse bovenbuurvrouw Se
rensia langs, waarmee tante Wies
meteen ruzie krijgt. Na een aantal
doldwaze situaties wooden zij toch
vriendinnen. Ze proberen samen
de radio-quiz te winnen voor een
reis naar Suriname. Maar het nich
tje zorgt voor een heel onverwach-
te ontknoping. Deze voorstelling is
voor kinderen vanaf 5 jaar.
Zaterdag 23 maart, Theater de
Teerstoof, 14.00, toegangsprijs
fl.7,50
Theater De Teerstoof is te vinden
aan de Nieuwstraat 12. Kaarten
zijn te reserveren bij de Schiedam-
se Theaterkassa, tel. 426 95 63.
Vette Jus
Bert Klunder
Serf Klunder (foto: Iris Rbmer)
Bert Klunder won enige jaren gele-
den als de ene helft van het duo
Klunder en Co., zowel de pu-
blieks- als de juryprijs op Cameret-
ten. Deze Alkmaarder is ook be-
kend als regisseur van Brigitte
Kaandorp en Jeroen van Merwijk.
Nu staat hij voor het eerst alleen op
het podium. In deze voorstelling
zien we een vervaarlijk uitziende
man, maar Henk is geen kwaaie.
Wei is hij een beetje een norse,
bierdrinkende, onbehouwen boer.
Hij krijgt echter meer zinnigs uit
zijn strot dan zijn voorkomen doet
vermoeden. In 'Vette Jus' overziet
Henk de puinhoop die hij van zijn
Au
Artemis
De wereld op zijn kop. Vijf vol-
wassenen raken de tijd kwijt en
stappen dapper in een griezelig,
maar betoverend avontuur. Alsof
ze kinderen zijn. Een spannend,
geheimzinnig en lachwekkend ver-
haal voor iedereen vanaf 8 jaar.
Woensdag 20 maart, Harmonie,
14.00 uur, toegangsprijs fl.8,-/kor-
tingspassenfl.6,50.
Zelfmoord van de meisjes
Els Theaterkollektief
Een voorstelling voor iedereen
vanaf 14 jaar, naar het gelijknami-
ge boek van Jeffrey Eugenides.
Vier volwassen mannen vertellen
over een jaar uit hunjeugd. Als vij-
tienjarige vrienden verzamelden
zij alles van de vijf zusjes Lisbon.
Ze waren verliefd op die ongrijp-
bare wezens en sommigen van hen
I zijn dat nog. Het jaar dat ze zich al-
tijd zullen blijven herinneren be-
gon met de zelfmoord van de der-
tienjarige Cecilia, de jongste van
de vijf zusjes Lisbon. Nu na vele
jaren pakken ze de verzamelde
spullen weer uit en proberen ze
zich dat merkwaardige jaar voor de
geest te halen.
Zaterdag 23 maart, Harmonie,
20.15 uur, toegangsprijs fl.12,50/
kortingspassen fl. 10.00. Jeugd tot
18 jaar: fl.10,00.
De zee is ons land
Vlaardings Musical Gezelschap
Deze musical is het logische en
schitterende vervolg op de succes-
rijke musical 'Brood uit het water',
die acht uitverkochte opvoeringen
in de Stadsgehoorzaal kende.
Woensdag 20 tot en met zondag 24
maart, Grote Zaal, toegangsprijs
fl.25,-/kortingspassen fl.22,50.
De Stadsgehoorzaal is te vinden
aan de Schiedamseweg 51 in
Vlaardingen. De kassa is geopend
van dinsdag tot en met zaterdag
van 10.00 tot 15.00 uur en een uur
voor aanvang van de voorstellin-
gen. Reserveren, tel. 434 05 00.
Het Vlaardings Musicalgezelschap speelt 'De zee is ons land'.
Kloosterboer op Solotoer
'Kloosterboer op Solotoer' is een
muzikaal programma over de alle-
daagse dingen van het leven als de
geur van een kopje koffie, de voor-
delen van het geautomatiseerde be-
talingsverkeer, de herinnering aan
de Mobylette en het vrijen in de ca
ravan. Eigentijdse humoristische
liedjes in een warm bedje van
swingende muziek, waarin stijlen
van The Ramblers, Django Rein-
hardt, Eddy Christiani en Dorus
doorklinken. Maar ook wordt de
beroemde spaghettiwestern Once
Upon a Tme in the West van een
nieuwe muzikale interpretatie
voorzien. Jan Veldman schreef de
teksten. Samen met Rob Elzenga
componeerde hij een aanzienlijk
deel van de muziek, waarbij stevig
wordt geciteerd uit het naoorlogse
populaire muziekrepertoire. Arno
vd Heyden is cabaretier, en heeft
naast 'Kloosterboer' een eigen
programma, dat er voor zorgt dat
er een hoog gehalte aan grappen
aanwezig zal zijn.
Zaterdag 23 maart, Theater de
Teerstoof, 20.30 uur, toegangsprijs
fl. 15,-
Swing
Revival Jassband
Op zaterdag 30 maart staat de
fameuze Revival Jassband in
Theater Schuurkerk. Onder leiding
van Richard Endlich, Mr. Banjo
himself, geeft Theater Schuurkerk
weer eens een dijk van een concert
'weg'.
Zaterdag 30 maart, Theater
Schuurkerk, 20.30 uur, toegangs
prijs fl. 15,-
Toegangskaarten zijn vanaf heden
verkrijgbaar bij het Informatiecen-
trum in het stadhuis Maassluis. Te-
lefonisch kaarten reserveren: tus-
sen 12.00 en 14.00 bij Theater
Schuurkerk, tel. 010 - 591 37 00.
VLAARDINGEN - Muzikaal
was het allemaal niet zo lekker
gegaan, vonden ze zelf. Toch is
het de Vlaardingse band Bone-
bag afgelopen zondag in Night-
town gelukt door de halve finale
van de Zuid-Hollandse Popjacht
heen te komen. De finale wordt
30 maart in het Leidse LVC ge-
houden. De winnaar van de fina
le mag meedoen aan de Grote
Prijs van Nederland.
,,Het was technisch niet perfect",
geeft zanger/gitarist Ronald Utens
toe. „Ik heb alle jongens vandaag
aan de lijn gehad, maar ze hebben
er allemaal een gemengd gevoel
aan over gehouden. Het is ook
zo'n rare ervaring. Eerst moet je de
hele dag backstage wachten voor-
dat je aan de beurt bent, dan kom je
op en voordat je het weet is het op-
treden al weer voorbij. Je hebt
maar twintig minuten om het pu-
bliek te kunnen overtuigen, iets
opbouwen is niet mogelijk."
Hoewel het een wedstrijd betrof,
besloot het viertal om niet alleen
maar gemakkelijk in het gehoor
liggende nummers te spelen. Het
eerste nummer was nog behoorlijk
poppy, zegt Utens, maar het twee-
de nummer was absoluut niet dans-
baar. Het derde nummer, nota bene
een ballad, stond ook niet bepaald
garant voor een heftig pogoend pu-
bliek. Toch wierp deze songkeuze
z'n vruchten af. ,,Ik denk dat de
jury daar wel een goede kijk op
had. Je kan natuurlijk besluiten om
alleen maar nummers spelen waar-
van je zeker weet dat het publiek
uit hun bol gaat, maar we wilden
laten horen dat onze muziek heel
verschillend is. Een ballad komt
De Vlaardingse band Bonebag in de finale van de Zuid-Hollandse Popjacht.
inderdaad in een grote zaal niet uit
de verf, maar na afloop kwam er
wel iemand naar me toe die me zei
dat het het enige nummer was
waarbij hij kippevel kreeg."
Bonebag timmert nu al zo'n zeven
jaar aan de weg. Ronald Utens
(zang/gitaar), Marco van de Berg
(bas), Manfred de Winter (drums)
..Rotterdam staat in Nederland op
de ranglijst voor internationale
congressen op de vierde plaats.
Dat is geen gekke prestatie. Die
positie willen we graag versterken.
De Doelen is in 1966 gebouwd.
Toen kon men nog niet voorzien
dat het aantal activiteiten zo sterk
zou toenemen", vertelt Vlie
genthart. Naast 550 concerten vin
den er jaarlijks 1500 congressen,
bedrijfspresentaties en feesten
plaats. Het huidige gebouw van De
Doelen kan de toeloop nog wel
aan, maar voldoet niet altijd meer
aan de eisen die zulke manifesta-
ties tegenwoordig stellen. „De tijd
van de grote mammoet-congressen
is voorbij", licht de adjunct-direc
teur toe. „Men wil in kleinere
groepen kunnen opsplitsen. Van-
daar dat we, naast een nieuwe gro
te zaal, ook negen kleinere zalen
gaan bou\ven, de zogenoemde
break-out rooms. Daar kunnen tus-
sen de 75 en de 300 mensen in."
De nieuwe grote congreszaal voor
725 mensen komt boven de huidi
ge binnenplaats van de Doelen.
Aan de kant van het Kruisplein,
rond de ingang van de Kleine Zaal,
is een uitbouw met break-out
rooms gepland. Om die zalen heen
bouwt het Rotterdamse conserva-
torium zijn nieuwbouw. Onder de
nieuwe zaal, die omgeven zal wor
den door een ruime foyer, komt
een expositieruimte. De bezoeker
komt via de eigen entree in de ex-
positiehal en gaat van daaruit met
een roltrap naar de congreszaal.
Dat is bewust zo ontworpen, aldus
Vliegenthart. „De exposities
vormen vaak het commerciele hart
van dat soort bijeenkomsten. Die
moet je dan niet in een achteraf-
zaaltje wegstoppen. In de nieuw
bouw vormt de expositieruimte het
centrale punt."
Het heeft een aantal voordelen om
de nieuwe zaal boven de binnen
plaats te bouwen. De fundering
van De Doelen is berekend op drie
keer het gewicht van het bestaande
pand. Door de zaal bovenop het
gebouw te plaatsen hoeft er niet
geheid te worden en hoeft er bin-
nen het complex niet verbouwd te
worden. Alle evenementen kunnen
dus tijdens de bouw gewoon door-
gaan. Bovendien sluit de uitbrei
ding aan bij de bestaande architec-
tuur van De Doelen; de bestaande
grote concertzaal ligt als het ware
ook op het dak.
De Doelen is 6en van de weinige
gebouwen in Nederland waarin de
functies van concertzaal en con-
gresruimte optimaal zijn gecombi-
neerd. Deze unieke samenstelling
maakt de Doelen extra aantrekke-
lijk, denkt Vliegenthart. „We kun
nen bijvoorbeeld lunch-concerten
aanbieden aan het bedrijfsleven.
En als het nieuwe conservatorium
bij De Doelen aanbouwt, heeft dat
ook een speciaal effect op de en
tourage."
De Doelen tracht ook op andere
wijzen de aantrekkelijkheid te ver-
groten. Bij het overdekte winkel-
centrum Plaza komt een nieuw
vijf-sterren hotel met tweehonderd
kamers, dat via een overdekte
luchtbrug met De Doelen wordt
verbonden. Volgens Vliegenthart
vergroot dat de aantrekkelijkheid
van De Doelen als congrescen-
trum. ,,De bezoekers hebben alle
faciliteiten onder een dak. En dat is
met het Nederlandse weer soms
wel aangenaam."
De nieuwbouw gaat ongeveer 35
miljoen gulden kosten. De ge-
meente Rotterdam betaalt een deel
van dat bedrag. Vliegenthart is
zeer te spreken over de samenwer-
king met de gemeente. „Ook de
gemeente is er veel aan gelegen
om de positie van Rotterdam op de
congresmarkt te behouden. Cijfers
van het Nederlands Congresbureau
geven aan dat een gemiddelde con-
gresbezoeker ongeveer vijfhon-
derd gulden per dag besteed aan
hotel, eten en wat daar allemaal
nog bij komt. Volgens onze meest
gematigde doelstelling voor het
jaar 2000 betekent dat een beste-
ding van 35 miljoen gulden in deze
stad door mensen die congressen
in de Doelen bezoeken."
Behalve de congresganger heeft
ook de cultuurliefhebber profijt
van de uitbreiding, meent Vlie
genthart. „Met het geld dat we met
de congressen verdienen, betalen
we een deel van het muziekaan-
bod. We krijgen weliswaar subsi-
die van de gemeente Rotterdam,
maar concerten worden steeds
duurder. Daar moet dus geld bij."
De bouw begint in de zomer van
1997. Vliegenthart vertelt dat er
bewust voor gekozen is om in de
zomermaanden te beginnen met
bouwen. „In dat seizoen zijn er
minder concerten in de Doelen.
We veroorzaken dan de minste
overlast." Op 1 januari 1999
wordt de nieuwe congreszaal ge
opend. En dan is De Doelen klaar
voor de 21ste eeuw.
EMMY STARK
speelden al jaren in andeVe bands
voordat ze op een goede dag Bone
bag oprichtten. Na vijf jaar werd
gitarist Martijn Horsten aangetrok-
ken om het bandgeluid wat voller
te maken. „Elk bandlid komt uit
een andere muzikale richting; we
houden allemaal van verschillende
muziek", zegt Ronald Utens. ,,En
dat maakt ons wel bijzonder, vind
ik. Bij een optreden spelen we op
ons gevoel. Als ik me 's avonds
klote voel, dan merk je dat aan m'n
spel. Het heeft allemaal te maken
met wat je die dag beleefd hebt",
stelt Utens. „Dat geldt voor ieder
een in de band. We laten't uit de
muziek komen. Voor mij is spelen
niets anders dan een vorm van
kunst, een uiting van een gevoel."
Utens blijft er maar over doorpra-
ten. Dat het zo raar is, zo vreemd
dat een jury bepaalt welke band
goed is, en welke niet. ,,Dat kan je
gewoon niet zeggen. Iedereen
heeft een eigen muzieksmaak. Ik
haat bijvoobeeld house, terwijl an-
deren daar volledig in op kunnen
gaan. Verder speelde er in Night-
town een band waar muzikaal ge-
zien heel wat op aan te merken
viel. Toch hadden ze wat talents-
vol, ze straalden wat uit. Voor mij
als muzikant had 't wel wat",
meent Ronald Utens. „Terwijl een
andere groep, zo'n gelikte conser-
vatoriumband, op mij gemaakt
overkwam. Maar zij gaan wel door
naarde finale."
Ondanks deze bedenkingen heeft
Ronald Utens geen spijt dat Bone
bag aan de wedstrijd heeft meege-
daan. Kritiek leveren is altijd mak-
kelijk, zegt hij, maar als je als band
verder wilt dan zal je toch aan dit
soort wedstrijden mee moeten
doen. Bovendien houdt de Pop
jacht gratis oefenen in en optreden
in Nighttown voor veel publiek is
natuurlijk ook een feest, zegt
Utens. „Echt, dat gevoel dat je
hebt als je opkomt, dat is niet te be-
schrijven. Een heel andere wereld:
een 'natural kick'."
Vlaardingen heeft tegenwoordig
een echte popscene. Volgens
Utens is deze opbloei vooral te
danken aan het Pandemonium,
waar bands goedkoop kunnen oe
fenen, en aan de vrijwilligers van
het Vlaardingse Popoverleg. ,,Het
is nu een hele leuke scene, er zijn
allerlei leuke bands. En die worden
ook echt door het publiek ge-
steund. Als er een professionele
Groningse band komt, met een cd
en promotionele ondersteuning,
dan komen er in het Pandemonium
hooguit dertig man opdagen. Maar
als er een Vlaardingse band op-
treedt die net negen maanden in de
oefenruimte heeft gezeten, dan zit
er driehonderd man in de zaal."
Het deed hem echt wat dat ook in
Nighttown vele Vlaardingers naar
Bonebag was komen kijken. „En
ze hebben er wel tien gulden voor
moeten neertellen."
De toekomst van Bonebag ziet
Utens met vertrouwen tegemoet.
Duurzaamheid, dat kenmerkt de
band dan ook. Het is niet niks, stelt
hij, dat een band al zeven jaar be-
staat. „We weten wat we met de
band kunnen bereiken. De muziek
staat voor ons allemaal op de eerste
plaats, nog voor werk en studie. Ze
zullen ons dan ook waarschijnlijk
dood uit de oefenruimte moeten
slepen. Toch zijn we realistisch ge-
noeg om in te zien dat het in Ne
derland bijna onmogelijk is om
van muziek te kunnen leven."
„We blijven gewoon onszelf, we
gaan niet als een gek overal de
mo's opsturen. Ik zeg niet dat we
niet naar bekendheid streven, maar
we willen dat niet tegen elke prijs
bereiken door verregaande conces-
sies te doen. Als je echt goed bent,
echt bijzonder, dan word je vanzelf
wel een keer opgepikt. Maar dan
moet je wel, zoals vorige week in
Nighttowm, je gezicht laten zien."
JALMAR TEUNISSEN
SCHIEDAM - Het Filmhuis
Schiedam organiseert nog
tot en met 4 mei 1996 een
dubbelexpositie onder de ti
tel 'Voorouders en tapirs'
van Monique Veldhoven en
Damy van der Waal. Beide
zitten in het laatste jaar van
de Eerste Graads Leraren-
opieiding aan de Hoge
School voor Kunsten in
Utrecht.
Veldhoven schildert vooral
tapirs, die de kijker meene-
men naar een eigen mytho-
logische, schilderachtige we
reld.
Van der Waal lijkt vooral
op zoek naar zijn roots te
zijn. Zijn lino's, die in Het
Filmhuis te zien zijn, wer-
den daarnaast geinspireerd
door Keltisch vlechtwerk.
De expositie in het gebouw
aan de Nieuwstraat 12 is te
bezichtigen op vrijdag van
20.30-21.30 uur en op zater
dag van 20.00-20.30 uur.
Voor gei'nteresseerden ligt
er een overzicht met prijs-
lijst ter inzage.
SCHIEDAM - Bands die tij
dens het Plantagepopfestival
van 30 april willen optreden,
kunnen op zaterdag 23 en 30
maart komen auditeren bij
Dick Makelaar van Stich-
ting Blue Music en Auke Pol
van de Popschool Schiedam.
Inschrijfformulieren kun
nen worden afgehaald in het
gebouw van Muziekcen-
trum OpMaat aan de Lange
Nieuwstraat 183.
Vanaf 14.00 uur zijn hier
dagelijks inlichtingen te ver-
krijgen onder nummer:
4269680. Makelaar is te be
reiken op 4371678.
SCHIEDAM - De Iraanse
schrijver Kader Abdolah is
vrijdag 29 maart te gast tij
dens een schrijversavond in
de Blauwe Brug.
Hij zal een lezing geven over
zijn zeer autobiografisch ge-
tinte boeken. In 1985 ont-
vluchtte Abdolah zijn ge-
boorteland om politieke re-
denen. De Nederlandse taal
maakte hij zich daarna in
rap tempo eigen door het le-
zen van Annie M.G.
Schmidt en de gedichten van
Rutger Kopland.
Zijn eerste verhalenbundel
zag al in 1993 het licht: 'De
Adelaars'. Hiervoor ontving
hij zelfs het gouden ezelsoor
1994, de prijs voor het best
verkochte debuut. Inmid-
dels is zijn tweede verhalen
bundel, 'Het meisje en de
Partizanen' verschenen en
staat deze op de long-list
voor de AKO literatuurprijs
'95.
Ruud Aret zal het gesprek
met de schrijver leiden. Toe-
gangskaarten zijn voor vijf
gulden te koop bij de Open-
bare Bibliotheek aan het
Bachplein en boekhandel
Mercurius.
De avond begint om 20.15
uur.
SCHIEDAM - In cafe de
Pacha wordt donderdag 21
maart de laatste voorronde
voor de Miss Schiedam ver-
kiezing gehouden. In totaal
zullen na de voorrondes tien
dames geselecteerd worden
om mee te dingen naar de ti
tel Miss Schiedam. De finale
om de titel en de prijzen, de
hoofdprijs is een reis naar
Spanje wordt gehouden op
donderdag 28 maart, weder-
om in de Pacha. Aan de Miss
Schiedam verkiezing doen
meisjes uit de hele randstad
mee, die zich zullen presen-
teren in vrije tijd-, avond-
en badkleding.
Bezorg mij het Rotterdams Dagblad 4 weken vrijblij-
vend op proef voor maar /13,50.
Ik rieem een kwartaalabonnement. De eerste twee
weken zijn gratis, daarna betaal ik 29,75 automatisch
per maand.
Naam:
Adres:
Postcode:Plaats:.
Telefoon:
Bank/gironummer:
Handtekening:
(i.v.m. controle bezorging)
Stuur deze bon in een envelop zonder postzegel naar:
Rotterdams Dagblad Abonnee Service
Antwoordnummer 1579, 3000 VB Rotterdam
TO 29