Vlaardingsrestauratie-atelier
knapt affiches Filmmuseum op
De waarheid rond schrikkeljaar
Of
Rotterdams Dagblad 2 weken gratis...? Vul deze bon in
Theater de Teerstoof
Theater Schuurkerk
Stadsgehoorzaal
ft
vvv
Tiiea^er
progranmia
Filmaffiches als kunstvorm
Concert
Passion
Saxofoon
BON
VLAARDINGEN - Het
Vlaardingse restauratieatelier
Art Conservation heeft van
het Nederlands Filmmuseum
opdracht gekregen om meer
dan tienduizend filmaffiches
te restaureren. Een deel van
de affiches is momenteel ten-
toongesteld in de Kunsthal in
Rotterdam.
Voorgeschiedenis
Te veel dagen
MoLfi neuee/zijc
Uom OMR pE
poufe/z
[»T is een hvSEon-
S TuU
ifl<rer?n/ir«n
Voor een voordelig abonnement
op het Rotterdams Dagblad.
Woensdag 27 maart 1996
MAASPOST SCHIEDAM XQ7.54
Maaspost
De Bal (Clownerie)
Het Filiaal
De bal is te groot. de deur te klein
en toch wil de babyclown de bal
door de deuropening krijgen. Maar
hoe krijgt hij dat voorelkaar? Het
lijkt op het eerste gezicht onbegon-
nen werk. De bal is meteen aan de
winnende hand. Het clowntje is
nog veel te jong en weet ook nog
niets van de wereld. Hij duwt en
hij duwt, en tot zijn grote verras-
sing duwt dat ding nota bene nog
terug ook! Toch lukt het de baby-
clown uiteindelijk door vallen en
weer opstaan, door iets te proberen
dat eigenlijk niet kan en dan vooral
niet op te geven. Deze voorstelling
is bestemd voor peuters vanaf 3
jaar.
Zaterdag 30 maart. Theater de
Teerstoof, 14.00 uur, toegangsprijs
fl.7,50.
NUHR zingen
Niet uit het Raam
Niet uit het raam zingt NUHR.
(foto: Pief Weyman)
Niet uit het Raam zingt graag. En
mensen horen natuurlijk niet uit
het raam te zingen. Want steeds
vaker wordt na afloop van de voor
stelling, tevergeefs naar de CD ge-
vraagd. Dus deze keer liedjes, veel
liedjes, typische NUHR-liedjes.
zoen komen ze terug. De voorstel
ling van zaterdag is uitverkocht.
Zaterdag 30 maart. Theater de
Teerstoof, 20.30 uur, toegansprijs
fl. 19,50
Comedytrain
De Comedytrain is een bonte ver-
zameling stand-up comedians die
gewoon zeggen waar andere alleen
maar over denken en die elke eer
ste donderdag van de maand in de
Teerstoof staan. De stand-up co
median spreekt het publiek recht-
streeks. De grap is dat het publiek
een actieve en betrokken rol speelt
en dat de comedian zich als het wa
re voor de leeuwen gooit. Hij of zij
past zich aan hetgeen gebeurt. Zij
moeten zich te alien tijde aan de
grillen, luimen en opmerkingen
van het publiek aanpassen. Hier-
door ontstaat er steeds weer een
unieke 'live show'.
Donderdag 4 april. Theater de
Teerstoof, 20.30 uur, toegangsprijs
fl. 19,50.
De Teerstoof is te vinden aan de
Nieuwstraat 12. Kaarten zijn te re-
serveren bij de Schiedamse Thea-
terkassa, tel. 426 95 63.
Swing
Revival Jassband
Op zaterdag 30 maart staat de
fameuze Revival Jassband in
Theater Schuurkerk. Onder leiding
van Richard Endlich, Mr. Banjo
himself, geeft Theater Schuurkerk
weer eens een dijk van een concert
'weg'. Wat is toch de bekoring van
de Revival Jassband? Het kan niet
alleen het vakmanschap zijn - er
zijn immers vele vakkundige mu-
zikanten te vinden. Ze spelen in
vele tientallen bands en het is vaak
niet slecht, het klinkt goed, het is
gezellig en er valt weinig negatiefs
over te vertellen. Maar de 'magic'
van The Revival Jassband, die vin
den we toch maar zelden.
Revival Jassband
Zaterdag 30 maart. Theater
Schuurkerk, 20.30 uur, toegangs
prijs fl. 15,-
Jaap van Zweden en
Adert Vermeulen
Jaap van Zweden, sedert 1980con-
certmeester van het Koninklijk
Concertgebouworkest en Aldert
Vermeulen, die op twaalfjarige
leeftijd als solist debuteerde met
werken van Tsjaikovski en Rach-
maninov staan op donderdag 4
april in Theater Schuurkerk voor
een concert. Jaap van Zweden en
Aldert Vermeulen vormen sinds
1986 een vast duo. Het duo geeft
zeer succesvolle recitals in binnen-
en buitenland. Zij vierden onlangs
nog triomfen tijdens een tournee in
Japan.
Donderdag 4 april, Theater de
Schuurkerk, aanvang 20.30 uur,
toegangsprijs fl.35,-.
Toegangskaarten zijn vanaf heden
verkrijgbaar bij het Informatiecen-
trum in het stadhuis Maassluis. Te-
lefonisch kaarten reserveren: tus-
sen 12.00 en 14.00 bij Theater
Schuurkerk, tel. 010 - 591 37 00.
Nee, Nee, en nog eens Nee!
Lenette van Dongen
Een geheel verzorgde, avontuurlij-
ke reis. Durf eens het onzekere
voor het zekere te nemen. Vrijheid
is het thema van de winnares van
de 'Pall Mall Exportprijs 1993'.
Vrijdag 29 maart, Grote Zaal,
20.15 uur, toegangprijs fl.25,-/kor-
tingspassen fl.22,50.
Na afloop van Lenette van Dongen
om ongeveer 22.00 uur in de Har-
monie een optreden van Ugly
White Belly. Toegangsprijs fl. 10,-.
Biich denkt hardop
Boudewijn Biich
Boudewijn Biich
(foto: C. Barton van Vlijmen)
Voor de pauze houdt Boudewijn
Biich een introductie. Hierbij kiest
hij een literair en/of historisch on-
derwerp van de plaats waar hij is.
Tijdens de pauze signeert hij boe-
ken en legt zijn oor te luisteren
voor opmerkingen. Na de pauze
gebruikt hij de publieksreacties
voor een discussie.
Zaterdag 30 maart, Grote Zaal,
20.15 uur, toegangsprijs fl.25,-/
kortingspassen fl.20,00.
Damn Me
Mama's Babies
Verrassende muzikale combinatie.
Fantasie en werkelijkheid wisselen
elkaar af in dynamische minito-
neelstukjes op muziek. Sylvia Hol-
stijn zong met Fay Lovsky in de
succesvolle 'Veggies'. Joop van
Dijk, voormalig toetsenman en ar-
rangeur van 'Dubbel en Dwars'.
Zij maken vanavond deel uit van
de zes man sterke band: 'Mam's
Babies'.
Zaterdag 30 maart, Harmonie,
20.30 uur, toegangsprijs fl. 17,50/
kortingspassen fl. 15,-.
Toerandoo
O'Mamaree
De Chinese prinses Toerandoo
heeft geen hart, maar ijs in haar
borst. Haar vader, de keizer van
China, zoekt zo snel mogelijk een
man voor deze koele schoonheid.
In ruil voor de hand van de prinses
moeten de kandidaten drie raadsels
oplossen. Een familievoorstelling
naar aanleiding van de opera Tu-
randot van Puccini, met vier ac-
teurs en een muzikant.
Zondag 31 maart, Grote Zaal,
15.00 uur, toegangsprijs fl. 12,50/
kortingspassen fl. 10,-.
Torch Song Triology
Pleuni Touw, Paul de Leeuw e.a.
Een verpletterend successtuk, ge-
componeerd rond het wel en wee,
het afwisselende turbulente, hilari-
sche leven en liefdesleven van Ar
nold, travestiet in een nachtclub.
Het drieluik werd in New York en
London beschouwd als het meest
geestige, scherpzinnige, uitbundi-
ge en meest ontroerende stuk sinds
jaren.
Woensdag 3 april, Grote Zaal,
20.15 uur, toegangsprijs fl.37,50/
kortingspassen fl.35,-.
Ie Wie Waai
Theatergroep HOBO
Muzikaal sprookje. Esmee en An
ne zijn poppen. Ze zijn gemaakt
door Pol de poppenmaker. Als er
geen mensen in de buurt zijn, ko
men de poppen tot leven. Over
vriendschap en afscheid nemen;
voor kinderen vanaf 4 jaar.
Woensdag 3 april, Harmonie,
14.00 uur, toegangsprijs fl.8,00/
kortingspassen fl.6,50.
De Stadsgehoorzaal is te vinden
aan de Schiedamseweg 51 in
Vlaardingen. De kassa is geopend
van dinsdag tot en met zaterdag
van 10.00 tot 15.00 uur en een uur
voor aanvang van de voorstellin-
gen. Reserveren, tel. 434 05 00.
Monique van de Ven opende zater
dag 23 maart de tentoonstelling.
Van de Ven, bestuurslid van het
Nederlands Filmmuseum, vertelde
in haar toespraak dat de liefde voor
het filmaffiche al vroeg bij haar
opkwam. „AI vanaf mijn jeugd
had ik een grote liefde voor filmaf
fiches. Door mijn filmidolen aan
de ntuur te hangen had ik het ge-
voel dat ze dicht bij me waren, dat
ze m'n vrienden waren."
De laatste jaren is er in de kunst-
wereld een toenemende belang-
stelling in het filmaffiche als
kunstvorm waar te'nemen. Filmaf
fiches worden meer en meer ge-
zien als op zichzelf staande estheti-
sche 'schoonheden', sprak Moni
que van de Ven. „Ze zijn een Spie
gel van hun tijd. De affiches vatten
de briljante essentie van de film sa-
men, en soms stijgen ze erboven
uit." Van de Ven is enthousiast
over de restauratie van de meer
dan tienduizend affiches, afkom-
stig uit het depot van het Neder
lands Filmmuseum. „A1 was het
alleen maar dat ze over honderd
jaar mijn filmaffiches nog kunnen
zien."
Piet van Dalen en Jan Stokmans,
van het Vlaardingse restauratieate
lier Art Conservation, moeten hier-
voor zorg te dragen. De te restaure
ren affiches varieren in formaat
van kleine aankondigingen tot bill
boards van zes bij drie meter. De
komende drie jaar zullen zij zo'n
elfduizend affiches stuk voor stuk
opknappen. ,,Het is een hele klus
voor ons", zegt Piet van Dalen.
„We kunnen 't dan ook niet met
zijn tweeen af, in het begin van de
rit zullen we met vier man aan de
affiches werken. Bovendien ne
men we binnenkort een groter ate-
Monique van de Ven opende de tentoonstelling van de filmposters die door het Vlaardingse restauratie-atelier Art Conservation
zijn opgeknapt.
lier in gebruik, anders is het echt
geen doen."
„Elk affiche levert weer z'n eigen
problemen op, je kan ze niet alle-
maal hetzelfde behandelen. Maar
dat maakt het werk ook zo leuk en
interessant", zegt Jan Stokmans.
„Een van de problemen waar we
mee te maken hebben, zijn de ei-
gendomsstempels op de affiches.
De inkt drukt in de loop van de tijd
door het papier in, wat gewoon een
vreselijk lelijk gezicht is. Wij 'zui-
gen' die stempels door'legt Stok
mans uit. „Met druppels alcohol,
een afzuigtafel en filtreerpapier be
handelen we de stempel. Door de
alcohol lost de inkt op en blijft't
achter op het filtreerpapier."
Het grootste probleem voor de res-
tauratoren is echter het crepepa-
pier, 'brittle', dat op de achterkant
van de affiches is geplakt. Dat
moet er allemaal af, zegt Van Da
len. anders slaat de lijm door naar
de voorkant. De affiches worden in
een bad gelegd met oplosmiddel,
waarna de stroken gemakkelijk
van het paper kunnen worden ge-
trokken. Voorlopig hebben Stok
mans en Van Dalen dus nog ge-
noeg te doen.
Een representatieve greep uit de
elfduizend affiches die Stokmans
en Van Dalen onder handen zullen
nemen, is tot 27 mei onder de titel
'The reel world' in de Kunsthal in
Rotterdam te bewonderen. In korte
tijd hebben de restauratoren de ten
toonstelling opgezet. Topstukken
zijn de prachtige affiches van de
klassieke film 'Metropolis' uit
1925. Ontwerper Heinz Schulz-
Neudamm is het gelukt om met
schitterende zilvergrijze kleuren de
stemming van de film op indruk-
wekkende wijze vast te leggen.
Andere hoogtepunen zijn de gi-
gantische billboards van
'Casablanca' en 'Bright lights'.
Het plakken van die gigantische
affiches op de panelen leverde heel
wat werk- en angstzweet op. ,,Er
WATERWEG - Tientallen lezers
hebben gereageerd op de rectifica-
tie in de Maaspost van 13 en 14
maart, naar aanleiding van de actie
rond de schrikkelbaby. In de recti-
ficatie stelde de redactie dat we het
eerstkomende schrikkeljaar in het
jaar 2000 beleven, en niet in 2004,
zoals eerder in de Maaspost was
bericht. „Klopt niets van", meent
H. Simmers uit Schiedam. Hij
schreef ons: ,,De aarde draait in
een jaar om de zon in een tijd van
365 dagen, vijf uur en drie kwar-
tier. In vier jaar moet dus een dag
meer gerekend worden. Maar vier
keer vijf driekwart-uur is 23 uur en
29 februari duurt 24 uur. Er wordt
dus ieder schrikkeljaar een uur te
veel gerekend. In 96 jaar, waarvan
24 schrikkeljaren, is dat 24 uur,
dus een dag te veel. Daarom zal
vanwege die dag te veel het eerst-
volgende schrikkeljaar niet het jaar
2000, maar 2004 zijn." Klinkt
plausibel.
Vlaardinger J. Bot schreef echter:
„In de regel moet een (schrikkel)
jaar deelbaar zijn door vier. echter
de eeuwen door vierhonderd (zo
heb ik horen zeggen). Het jaar
2000 zou dan inderdaad een
schrikkeljaar zijn. Het fijne weet ik
er niet van. maar wellicht dat een
van uw redactieleden hier achter
kan komen."
Een uitputtend en gedegen litera-
tuuronderzoek volgde. In de Ko-
ninklijke Bibliotheek brachten re
dactieleden naarstig vele uren
door, op zoek naar dat ene verlos-
sende antwoord. En de zoektocht
had succes. Opeens verscheen er
voor de ogen van een van de redac
tieleden, tussen duizenden irrele-
vante zinnen en woorden, de op-
lossing voor het prangende vraag-
stuk dat zovelen in de Waterweg
heeft beziggehouden.
Onze kalender gaat voor een groot
gedeelte terug op de Romeinse ka
lender. In het midden van de eerste
eeuw voor Christus vroeg Julius
Caesar advies aan Sosigenes, een
beroemde astronoom uit Alexan
dria. De tot dat moment gebruikte
kalender ging uit van een jaar be-
staande uit 355 dagen. Eens in de
twee jaar werd aan het einde van
februari een Intercalans of Merce-
donius ingevoerd, een periode van
27 of 28 dagen. Hiermee probeer-
de Rome de seizoenen op hun
plaats te houden. Dit lukte niet,
omdat het aldus gemiddeld ge-
vormde jaar iets langer was dan de
tijd die het de aarde kost om een
baan rond de zon af te leggen. So
sigenes kwam met een zonnejaar
van 365,25 dagen om aan dit pro
bleem tegemoet te komen. Eens in
de vier jaar werd tussen 23 en 24
februari een extra dag ingevoerd.
Deze aanpassing betekende een
grote verbetering: de Romeinse
lentemaanden vielen weer daad-
werkelijk in de lente.
Het door Julius Caesar ingestelde
zonnejaar van 365,25 dagen was
echter nog steeds iets langer dan de
werkelijke omlooptijd van de aar
de rond de zon (365,242199 da
gen). Per eeuw betekende dit een
positief verschil van driekwart
dag. In de zestiende eeuw was deze
'fouf inmiddels opgelopen tot tien
dagen. Paus Gregorius XIII her-
stelde de fout door op 4 oktober
1582 te besluiten dat op deze dag
onmiddellijk 15 oktober volgde.
Hij bedacht verder iets ingenieus
om te verhinderen dat toekomstige
generaties met hetzelfde overschot
aan dagen te kampen zouden heb
ben. Wanneer een eeuwjaar niet
door vierhonderd deelbaar is, zo
bepaalde hij, wordt er geen schrik
keljaar gehouden. In onze huidige
Gregoriaanse kalender was 1900
dus geen schrikkeljaar. Het jaar
2000 well Hiermee wordt de ge-
middelde lengte van ons kalender-
jaar 365,2425 dagen. Het verschil
met de ware omlooptijd van de
aarde rond de zon is verder zo ge-
ring, dat pas in de verre toekomst
een aanpassing nodig zal zijn.
(Bron: The new encyclopaedia
Britannica, deel vijftien, pagina's
445-446, vijftiende druk, 1991).
TeusT-tTekeiv^se^: pekms
HfiHfl!ou£<2 DE UJOCiTe GAGfXJ,
'T sTot^MT. ..ljikjDUQACuT
ClufiptTEitj /s Uoe/.&oewG'
TOBnADO
bestaat namelijk altijd het risico
dat het affiche na het drogen van
de lijm doormidden scheurt. We
durfden eigenlijk pas bij de ope
ning te kijken of de billboards nog
intact waren", zegt Van Dalen.
De tentoonstelling bestaat uit vier
delen. 'The early years' beslaat de
beginperiode van de film. Aanvan-
kelijk werd de film aangeprezen
als onderdeel van een varietepro-
gramma. waarvan live-acts in de
zaal zelf het belangrijkste onder
deel was. Gedistingeerd afgebeel-
de filmbezoekers moesten de ge-
goede burgerij ervan overtuigen
dat bioscoopbezoek ook voor hen
een niet te missen ervaring was.
Pas later in de jaren tien werd de
film beschouwd als zelfstandig
medium. Dramatische voorstellin-
gen van filmscenes moesten de
voorbijganger verleiden de bio-
scoop binnen te gaan.
'The portrait gallery' toont de ster-
ren van het witte doek: Brigitte
Bardot, Ingrid Bergman, Rudolph
Valentino. Meer dan levensgroot
kijken ze de bezoeker aan.
'Avant-Garde' laat zien dat ook
kunstenaars zich hebben bezigge
houden met het ontwerpen van
filmaffiches. Kunststromingen als
popart, jugendstil en sovjet-realis-
me laten zich makkelijk vertalen
uit de stijl van de affiches.
'Famous dreams' ten slotte heeft
als onderwerp de klassieke film:
hoe prezen grote filntlanden als
Italie, Frankrijk en de Verenigde
Staten hun films aan. De grote om-
vang van de billboards moest de
voorbijganger duidelijk maken dat
het hier om een 'grote' film betrof.
Beide restauratoren hielden hun
hart vast bij de opening van 'The
reel world', toen bleek dat de op-
komst ver boven verwachting was.
,,Het was zo druk, zo'n chaos. Het
was onze grootste angst dat de be-
zoekers aan de billboards gingen
'plukken', om het materiaal te voe-
len. Maar dat leverde geen enkel
probleem op: door de enorme af-
metingen van de billboards van
'Casablanca' en 'Bright lights'
bleven de mensen vanzelf wel op
afstand", vertelt Van Dalen. De
tentoonstelling reist over de hele
wereld heen. Het is de bedoeling
dat Stokmans en Van Dalen bij het
opnieuw opzetten van de tentoon
stelling betrokken zullen blijven.
JALMAR TEUNISSEN
SCHIEDAM - Na een suc-
cesvol optreden in 1995 is
het viool/piano-duo Silvain
en Vincent Kroon opnieuw
uitgenodigd door de Vrien
den van het Stedelijk Mu
seum. Op woensdag 3 april
zijn zij te beluisteren tijdens
de uitvoering van een sonate
van Caesar Franck in de au
la van het museum. Het con
cert begint om 12.30 uur en
de toegang is gratis.
VLAARDINGEN - VVV/
ANWB Vlaardingen start
deze week met een nieuwe
actie waarbij arrangemen-
ten worden aangeboden met
diverse extra's. In een spe-
ciale Top 5 worden de
leukste arrangementen op
een rijtje gezet. De arrange
menten Top 5 sluit elke
maand aan bij een bepaald
thema. In april is dat het
museum. De geselecteerde
arrangementen bevatten
daarom allemaal een of
meer gratis toegangsbewij-
zen voor diverse musea. Bij
boeking tijdens de museum-
maand ontvangt elke klant
iets extra's. Ook in de maan-
den mei, September, oktober
en november stelt VVV/
ANWB Vlaardingen een ar
rangementen Top-5 samen
die aansluit bij een thema.
De arrangementen kunnen
het hele jaar geboekt wor
den. De diverse extra's gel-
den echter alleen bij boeking
tijdens de themamaand.
SCHIEDAM - Op woensdag
3 april de Mattheus Passion
van Johann Sebastian Bach
ten gehore gebracht in de
Grote of St. Janskerk. Aan
het twee-enhalf uur durende
Paasstuk werken onder-
meer de Amerikaanse tenor
Richard Zook en sopraan
Cora Peeters mee. Bariton
Bas van Houte zal de rol van
Jezus voor zijn rekening ne
men. Daarnaast werkende
koren als het Vocaal Ensem-
plesant, het Maasstedelijk
Meisjeskoor en het
Schiedamse Toonkunstkoor
mee. De uitvoering is geor-
ganiseerd door de dit jaar
opgerichte Stichting Mat
theus Passion. Deze zal de
kerk in een onvervalst paas-
jasje steken. De entreeprijs
bedraagt een tientje per per-
soon en voor CJP-kaarthou-
ders en 65+Pashouders een
rijksdaalder minder. Kaar
ten zijn verkrijgbaar bij het
VVV-kantoor aan de Bui-
tenhavenweg en op woens
dag 3 april vanaf 19.00 uur
aan de kerk.
VLAARDINGEN - Saxdo-
cent Wim Millenaar zal op 3
april een lezing houden over
de oorsprong en geschiede-
nis van de saxofoon. Met be-
hulp van zeldzaam fotoma-
teriaal en puttend uit een
unieke verzameling 78-toe-
ren platen zal hij een over-
zicht bieden van diverse pio-
niers vanaf het allereerste
begin (1840) tot en met het
swing-tijdperk (1940). Uit
dit historische materiaal
blijkt dat de vroege saxofo-
nisten een enorni technisch
vernuft en muzikale gedre-
venheid bezaten. Tot slot zal
Wim Millenaar ook zelf nog
enkele composities blazen.
De lezing wordt gehouden
aan de Meidoornstraat 30 in
Vlaardingen en duurt van
20.00 tot 21.30 uur. Entree
prijs bedraagt voor leerlin-
gen van Muziekcentrum
'OpMaat' fl.5,-, voor andere
belangstellenden fl.10,-.
Bezorg mij het Rotterdams Dagblad 4 weken vrijblij-
vend op proef voor maar /13.50.
Ik neem een kwartaalabonnement. De eerste twee
weken zijn gratis, daarna betaal ik 29,75 automatisch
per maand
Naam:
Adres:
Postcode:Plaats:
Telefoon:(i.v.m. controle bezorging)
Bank/gironummer:
Handtekening:
Stuur deze bon in een envelop zonder postzegel naar:
Rotterdams Dagblad Abonnee Service
Antwoordnummer 1579, 3000 VB Rotterdam T0 29