I Kunstenaarsproject Venus legt gevoelens van 584 dagen bloot SJAAK RLAAK Rotterdams Dagblad 2 weken gratis...? Vul deze bon in... Wacht op de piep! (Slot) Hoogbouw in Rotterdam Jonge platenmaatschappij brengt verzamel-CD uit van onbekende popmusici M 'Zoveel goden, zoveel tongen' Vlooien- markt op de Mullerpier Natuur thema van creatieve wedstrijd Dansen met Meedoen in Rotterdam BON I ROTTERDAM - Een begin- nend popmuzikant moet wel erg veel geluk hebben om een cd te mogen uitbrengen. Veel rockers leuren jarenlang- met cassettebandjes bij pla- tenmaatschappijen en krijgen dan nog nul op rekest. Soms omdat ze niet goed genoeg zijn, soms omdat de platen- bonzen niet eens willen luis- teren. De Rotterdamse maat- schappij IRP doorbreekt deze impasse. Iedere muzikant maakt kans op een cd-opna- me. ROTTERDAM - Vanaf de aarde gezien is de omlooptijd van de planeet Venus 584 da gen. Met dat gegeven maak- ten beeldend kunstenaar Henk van Vessem en dichte- res Jana Beranova ruim an- derhalf jaar lang dagelijks respectievelijk een klein schilderij en een dichtregel. Van donderdag 23 mei tot en met 15 juni is het resultaat van hun Venus-project te zien in de Laurenskerk. .4 door: allele >5 Voor een voordelig abonnement op het Rotterdams Dagblad. Woensdag 22 mei 1996 CX9.51 Hoogbouw is een veranderlijk begrip. Neem onze stad. Wat vroeger erg hoog was, is tegenwoordig een klein miezerig vlekje in de Rotterdamse skyline. Je zou kunnen zeggen dat het bij hoogbouw niet om de hoogte van de gebouwen gaat, maar om de verschillen in de gemiddelde hoogbouw. Een gebouw valt onder de noemer hoogbouw totdat andere gebouwen in de directe omgeving nog weer hoger zijn. Een goed voorbeeld in Rotter dam is het Witte Huis van architect Molenbroek. In 1898 werd deze kan- toortoren metprachtige art deco versieringen naar Amerikaans model ge- bouwd. Met zijn 45 meter stak dit gebouw 20 meter boven de gemiddelde bouwhoogte van Rotterdam uit en was daarmee tevens de eerste wolken- krabber van Europa. Bijna niet voor te stellen dat het gebouw ongeveer even hoog is als de kubuswoningen van Piet Blom. En daarkijkt niemand meer van op. Althans niet qua hoogte. Hoogbouw is ook een stedebouwkundig middel om bepaalde plekken in een stad te accentueren. Bijvoorbeeld de ingang van een stad of het cen trum. Ook de economische factor speelt een rol. In Rotterdam wordt an- ders tegen hoogbouw aangekeken dan in veel andere Nederlandse steden. Hier is het geen taboe. Veel Rotterdammers vinden het mooi. En, toegege- ven, het misstaat de stad ook niet. Het past bij de stedebouwkundige en andere ambities die deze stad regeren. De Euromast die in I960 als uit- kijkpost ter gelegenheid van de Floriade is neergezet, bereikte in 1970 de hoogte van 185 meter. Het bouwwerk van Maaskant was namelijk haar record aan de 114 meter hoge Medische Faculteit kwijtgeraakt. Vandaar dat er een space-tower op het oorspronkelijke bouwwerk is geplaatst. Een andere recordhouder is de Delftse Poort van Bonnema uit 1992. Met zijn 150 meter kan dit gebouw van Nationale Nederlanden bogen op de titel hoogste kantoorgebouw van Nederland. En trots wijzen vele Rotterdam mers naar de Kop van Zuid als z.e spreken over de bouwactiviteiten voor 'Manhattan aan de Maas Aan het verwezenlijken van echte hoogbouw kleven een aantal construc- tieve voorwaarden. Nadat rond de eeuwwisseling de lift was uitgevonden en ook het beton- en staalskelet werd toegepast, konden gebouwen pas echt hoog worden. Tegenwoordig kan technisch werkelijk bijna alles. Want wij zijn dan wel trots op onze 150 meter, maar in Chicago glimla- chen ze daarom. De Sears Tower heeft 110 verdiepingen en meet 443 me ter. En het wedstrijdstokje is onlangs overgenomen door Kuala Lumpur met de Petronas Tower van 88 verdiepingen en 450 meter. Er zijn zelfs plannen voor een gebouw in Tokio van 800 meter! Ben benieuwd of we in Rotterdam de 200 meter ooit nog eens zullen overschrijden. Gervaise Frings in de buurt. Een andere stamtafel- gast, kunstverzamelaar en promo- tor Peter van Beveren, had toeval- lig een boek bij zich, met een foto van een paneel met een walkman, van de Duitse kunstenaar Bageritz, waarmee je de tekstjes voor het te- lefoonbeantwoordapparaat kon afluisteren van '52 kunstenaars en een klant'. Deze is van Eric Fischl: 'Nou, je durft wel. Wie gaf je mijn nummer eigenlijk? Sorry, dat ik niet tegen je praat, maar jij praat ook niet te gen mij. Dit is een pratend ma- chientje en misschien ben jij wel een smurf. Wacht op de pieptoon en klets dan maar raak. Misschien leer je nog wat.Jiirgen Klauke: JK is nu een doosje met electroni- ca. Verstop je erin na de pieptoon. 'Nu je het zegt'. zei Van Beveren. intussen een onhandig broodje ge- zond wegwerkend, 'Michel Car- dena, een Zuidamerikaanse kun- H: ste* naar en schaker in Am sterdam, heeft of had ook een hele mooie.Hij dacht even na. Hat gaat of ging ongeveer zo: 'Ik ben er even niet, want ik ben mijn centen aan het poetsen. U kunt uw bood- schap inspreken na de piep. Met wat koffie spoelde hij de laatste resten van het gezon- de struikgewas tussen zijn tan- den vandaan. Wat ik van de volgende vond? On langs draaide hij het ver- keerde nummer in Amsterdam en werd op dit bandje getrakteerd: 'Dit is nummer zoveel. Ik ben op dit moment niet aanwezig. Indien u iidichtingen wenst over onze dans- lessen met vegetarische maaltijd, geef dan na de piep uw nummer op.Mooier kan toch niet? Ik was dat volledig met hem eens. Je bent weliswaar altijd bereikbaar met zon telefoonbeantwoordapparaat, maar hoe meer mysterie er in je tekstje schuilt, wat mij betreft des te beter. Monsieur Jacques 'Hallo, dit is het antwoordappa- raat van Annet. Ik ben momenteel niet in de gelegenheid om de tele- foon aan te nemen. Heb je een be- richt, spreek dit dan na de piep toon in. Bedankt!' Ik vond deze tekst geknipt als introductie voor mijn laatste stukje over teksten voor het telefoonbeantwoordappa raat. Minder is meer. Annet is journalist. Je hoeft haar niks te vertellen. Het kan nog korter. Zoals onlangs aan het begin van een aflevering van de televisieserie overde onvol- prezen Britse hoofdinspecteur Morse, nu na de treurig verknipte versie van verleden jaar op de Ne derlandse televisie, gelukkig weer compleet te zien op Belgie I, dins- dagavond, 20.40 uur. Ik blijf er voor thuis; het is meteen ook het enige televisiepro- gramma, waar ik nog voor thuis blijf. De aflevering ging over het vervalsen van schilderijen en ene Harry Field. Aan het be gin van de aflevering werd het bandje van het telefoonbeantwoordappa raat van deze Harry Field afgeluisterd. Zijn bood- schap: 'Gezondheid, rijk- dom en geluk. Spreek een boodschap in, alsjeblieft. Men weet dan meteen hoe laat het is. Heel kort is ook de tekst van ingenieur Aram Leeuw. Om te beginnen hoor je electronisch geritsel van een veel te snel vooruit of achteruit ge- speeld geluidsbandje. Dan: 'Aram is er niet.Gevolgd door hetzelfde electronische geritsel. Tenslotte: Boodschap na de piep!Maar de prijs voor de allerkortste tekst gaat onbetwist naar Ronald Lagendijk, die dan ook tekstschrijver in de re clame is (copywriter). Hi, this is Ronald. Wait for the beep!Hallo, dit is Ronald. Wacht op de piep! Ik ga 's ochtends wel eens ontbij- ten aan de stamtafel van een cafe 'Ons initiatief is niet minder dan wat Henny Huisman doet' „Wordt er door managers van gro- te platenmaatschappijen nog wel geluisterd naar nieuw talent dat niet uit GTST komt?", vraagt de organisatie van Innocent Records Products (IRP) zich af in het pers- bericht voor de presentatie van de eerste 'CD-voor-onbekend-talent' „Een grapje", verklaart producer Andre van Vugt de boude tekst. „Het schijnt een trend te zijn dat acteurs uit 'Goede Tijden. Slechte Tijden' een plaatje mogen maken. Terwijl talentvolle anderen vrijwel nooit een kans krijgen." Directeur Dennis Seymonson weet daarover mee te praten. Hij was zelf lange tijd zanger in verschil- lende rockgroepen. De bandleden wilden hun muzikale prestaties graag vastleggen op een plaat. Om die wens in vervulling te laten gaan stuurde Seymonson cassette- opnames naar grote platenmaat schappijen. Meestal hoorde hij daar nooit meer iets van. „Ik belde nog wel eens naar een manager van zo'n bedrijf", vertelt hij. ,,Vaak kon ik aan zijn stem al ho- ren dat hij mijn telefoontje verve- Afgelopen zaterdag kwamen de artiesten bij elkaar voor een fotosessie voor de cd-hoes. lend vond. Het is inmiddels tien jaar geleden, maar ik weet nog pre- cies hoe vernederd ik me in zulke situaties voelde." Van Vugt weet uit ervaring dat muzikanten de juiste weggetjes moeten weten om aandacht te krij gen. Zelf maakte hij zeven platen en cd's. „Maar dat lukte alleen, omdat ik de juiste mensen bij de maatschappijen kende. Ik ging er gewoon heen en zei: 'He, luister eens even'. En dat deden die men- sen dan meestal ook." Met dit gegeven en zijn eigen frus- traties in zijn achterhoofd besloot Seymonson enkele maanden gele den dat ook onbekende popmusici de kans moeten krijgen om cd-op- names te maken. Op 1 juni komt de 'New Artists cd Volume 1' uit. Twintig vrijwel onbekende bands en zangers staan met elk een num mer op het verzamelalbum. Van Vugt: „In principe mag iedereen meedoen. De enige voorwaarden zijn dat het demobandje dat een groep ons stuurt niet te veel geruis mag bevatten en dat de teksten niet racistisch zijn." Verder heeft IRP een optie van drie maanden voor een contract met de deelnemers. Dat betekent dat talentvolle groe- pen een volgende cd zouden mo gen maken en de boekingen voor concerten door IRP worden ver- zorgd. Voor zijn bijdrage aan de cd betaalde iedere artiest zelf vierhon- derd gulden. Van de oplage van duizend stuks krijgen de groepen elk veertig CD's om te verkopen of weg te geven. Honderd cd's stuurt IRP naar Nederlandse radio- en tv- stations, honderd gaan naar buiten- landse zenders. „Op deze manier kost het ons weinig geld", zegt Seymonson. ,,En iedere band krijgt evenveel kans om zichzelf te pro- moten. Met zo'n cd sleep je zo weer veertig optredens in de wacht." De directeur is ervan overtuigd dat de kwaliteit van de deelnemende groepen goed is. „Alleen redelijk goede bands wil len vierhonderd gulden investeren. In een enkel geval dat het geluid nog niet je-van-het is, geef ik het advies nog even met eettopname te wachten." Voor de individuele luisteraar zal de cd waarschijnlijk klinken als een allegaartje, maar dat doet er volgens Seymonson en Van Vugt niet toe. ..Dit album is niet zozeer voor de verkoop, maar puur als promotie-artikel en ervaringspro- ject. Het is een trappetje naar een volwaardiger bestaan als muzi kant", aldus Van Vugt. ,,Ik hoop dat andere platenmaatschappijen ons initiatief willen overnemen", zegt Seumonson ruimhartig. ,,Wat wij doen is echt niet minder dan wat Henny Huisman doet. Popmu- zikanten maken niet alleen muziek voor hun eigen slaapkamer, ze wil len gehoord worden." Dat grote maatschappijen geen tijd hebben om alle ontvangen tapes af te luis- teren wil er bij de IRP-directeur niet in. „Ik doe dat toch ook?" Bovendien hebben de kansen die IRP eerder gaf aan nagenoeg onbe- kend talent al bewezen dat het risi- co voor de platenbazen niet zo erg groot hoeft te zijn. De Rotterdamse soul-zanger John Mendes is vol gens Van Vugt en Seymonson een stijgende ster. En ook de band Ele ments of Skriptor gaat het volgens hen helemaal maken. De laatstge- noemde groep staat op de 'New Artists' cd met een tot dance-num- mer bewerkte Kiss-hit 'I was made for loving you'. Op 15 juli staat de groep zelfs op een festival in het Feyenoord Stadion. Nog voor de officiele releasedatum van 1 juni hebben Seymonson en Van Vugt al aanvragen binnen voor een volgende CD. ..Die komt er" verzekert de producer enthou- siast. ..Zodra we weer twintig ar tiesten hebben die willen, gaan we de studio in." De nieuwste CD van het IRP-label heeft tenslotte niet voor niets de toevoeging 'Volume 1meegekregen. SANDRA VAN STEEN Op 21 juli 1994 starten Henk van Vessem en Jana Beranova hun lan- ge-termijn-project. In hun eigen vakgebied maakten ze ieder dage lijks een klein werk, zonder over- leg over de inhoud en het onder- werp. Hun persoonlijke gevoel be paalde het uiteindelijke resultaat, dat af kwam op 25 februari 1996. Slechts een paar weken voor het begin had Van Vessem de dichte- res gevraagd mee te doen aan het project Venus. De schilder en ama- teur-astronoom was getroffen door een gedicht van de Mexicaan Octa- vio Paz. die in 584 regels schreef over leven, liefde en dood. In de oudheid werden aan de godin Venus de eigenschappen liefde en vruchtbaarheid toegekend. De wis- Jana Beranova en Henk van Vessem. selwerking tussen schilder en taal- kunstenares leek Van Vessem ge- schikt om uit te bouwen tot een soort 'reis door de tijd'. „Jana is de enige met wie ik zoiets zou kunnen doen", zegt Van Ves sem. ,,Zij heeft dezelfde bezeten- jlenTaan REKZAAAE \AI£fLKt Kgg IU££KJ^\I2 TREK. (M t/REEAAD 4Molenlaao 4Molerwaan - heid als ik. Je moet erg volhardend zijn om dit te doen, je moet er echt in geloven. We hadden afgespro- ken dat de Venusjes elke dag voor twaalf uur 's avonds af moesten zijn. Ook in de vakantie en naast ons andere werk." Van Vessem schetst het beeld van zijn eerste zo- mervakantie na de start van het project. In kleermakerszit zat hij voor zijn tentje en schilderde vel- len vol. ..Het lukte altijd", zegt hij. „Ik nam overal wat materiaal mee naar toe. Bovendien is kleur altijd voorhanden. Al had ik het van je lippen moeten halen." Beranova knikt instemhiend. ,,We stimuleerden elkaar. Een keer in de drie weken bracht Henk schilderij en, waar ik mijn teksten van die data met potlood onder schreef. Aan de voorlopige resultaten had ik veel steun, omdat ik dan weer wist waaraan ik werkte." De eerste maanden van het project had de dichteres het echter moeilijk. Ze zat in die periode op een Grieks ei- land en had geen idee hoe haar 'compagnon' zijn aandeel van het werk verbeeldde. Frappant is dat de zinnen van Be ranova en de schilderwerkjes van Van Vessem zo vaak samenvallen, alsof ze toch stiekem bij elkaar om het hoekje hebben gekeken. 'Zo veel goden, zoveel tongen' dichtte Beranova op een dag waarop Van Vessem een flard uit een sexadver- tentie aan zijn verf toevoegde. De eerste schilderijen vertonen veel hardblauw, de eerste dichtregels gaan vaak over de zee. ..Onder in- vloed van Griekenland ja", lacht Beranova. De schilder en dichteres vinden dat een heleboel zinnen en schilder werkjes onderling verwisselbaar zouden zijn. De betekenis van het dagelijks geheel zou daardoor wel veranderen. maar kan net zo veel- zeggend zijn. „Het werk is meer dan de som van een regel en een schilderij", vindt Beranova. „Kij- kers en lezers moeten zelf iets in de combinatie zien, zij zijn de crea tors van Kunst." Van Vessem: „Een schilderij is niet af als het de deur uitgaat. Het publiek haalt er- uit wat het zelf wil." Beide kunstenaars legden zichzelf een enorme beperking op. Van Vessem creeert normaal gesproken metershoge schilderijen. Beranova schrijft doorgaans langere gedich- ten. Om hun 'ware gezicht' weerte tonen is het laatste Venusschilderij twee bij twee meter en presenteert de dichteres tijdens de tentoonstel- lingsopening tegelijk haar nieuwe bundel. „Bij Venus moest alles in die ene zin zitten", zegt ze „Ik heb veel moeten sleutelen, woorden omge- draaid." Soms kwam de dichteres pas aan een goed idee voor Venus als ze een ander gedicht schreef. Voor Van Vessem gold hetzelfde wat schilderijen betreft. Beiden vinden dat ze veel geleerd hebben van het project. Niet dat hun kunstvorm verder is ontwik- keld, Venus draaide uitsluitend op losse gedachten en ideeen. Zelf zijn ze er rijker door geworden. Beranova: ,,In die anderhalf jaar was ik constant aan het denken, zelfs als ik sliep. Nu weet ik dat ik altijd ideeen zal hebben." Van Vessem: „Ik ben veel productiever geworden. Dat is de symbolische vruchtbaarheid van Venus." De schilderijen met bijbehorende tekst worden los verkocht. Om het project nog meer eigenschappen van de oude godin mee te geven, schenken de kunstenaars een deel van de opbrengst aan het BRAC- programma van de Novib. In Ban gladesh worden daarmee school- tjes opgezet. Want: Al is de leeuw jong, hij keert niet op zijn schreden terug.' Beelden mag de lezer er zelf bij be- denken. SANDRA VAN STEEN ROTTERDAM - Tijdens de beide Pinksterdagen -zon- dag 26 en maandag 27 mei- zal de Rotterdamse Miiller- pier (nabij de Euromast) omgetoverd worden in een grote vlooienmarkt. Op de 800 kramen over beide da gen zal door de amateur- kooplieden van alles te koop worden aangeboden, zoals schilderijen, kleding, potten en pannen. Tevens zijn er diverse kinderattracties zo als een draaimolen, een springkussen en een suiker- spin. De markt is beide da gen geopend van 10.00 tot 17.00 uur. ROTTERDAM - 'Teken, schilder, borduur of foto- grafeer een landschap in uw omgeving'. Onder dat motto kunnen natuurliefhebbers de komende maanden hun artistieke kwaliteiten naar hartelust inzetten voor een creatieve wedstrijd van de openbare bibliotheken en Staatsbosbeheer. De 'groe- ne' hoofdprijs is twee weken lang bivakkeren in een ech ter boswachterswoning mid den in de vrije natuur. Deze wedstrijd wordt gehouden in het kader van het 'Jaar van de Natuur', een initia tief van de Nederlandse openbare bibliotheken. Deelnemers aan de wed strijd dienen zich slechts aan een regel Te houden: het on- derwerp van hun schilderij, foto, collage of tekening moet een landschap, natuur- gebied of cultuur-historisch monument van Staatsbosbe heer zijn. Vobr 30 juni 1996 moeten de kunstwerken bin nen zijn bij de plaatselijke bibliotheek, compleet met een ingevuld deeinamefor- mulier. Vervolgens wordt per provincie een winnaar gekozen. Staatsbosbeheer beloont bovendien per pro vincie een werk met een geldbedrag van fl. 250,-. De beste provinciate inzendin- gen zijn in de loop van 1997 te zien in de bezoekerscentra van Staatbosbeheer en de bibliotheken. Kunstwerken die door de provinciale bi bliotheken als best, mooist of origineelst zijn verkozen, worden bijeen gebraeht op een expositie die in 1997 het hele land doorkruist. ROTTERDAM - Recreatie Rotterdam organiseert op zondag 9 juni samen met creadansacademie De Klerk een grootschalig dansfestijn in de serie van evenementen voor het jaarlijkse 'Mee doen in Rotterdam'. Ieder een kan in een ongedwongen sfeer meedoen met deze sport. Er zijn twee tijden waarvoor ingetekend wordt: 12.00 en lf.OO uur. Gei'nteresseerden kunnen bij de balie van Recreatie Rotterdam inschrijfformu- lieren halen. Deelname is gratis. De balie van Recre atie Rotterdam is gevestigd aan de Coolsingel 6, 5e eta- ge. Het telefoonnummer is 417.29.96. i Bezorg mij het Rotterdams Dagblad 4 weken vrijblij- vend op proef voor maar /13,50. Ik neem een kwartaalabonnement. De eerste twee weken zijn gratis, daarna betaal ik 29,75 automatisch per maand. Naam: Adres: Postcode:Plaats: Telefoon:(i.v.m, controle bezorging) Bank/gironummer: Handtekening: Stuur deze bon in een envelop zonder postzegel naar: Rotterdams Dagblad Abonnee Service Antwoordnummer 1579, 3000 VB Rotterdam T0 29

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 1996 | | pagina 11