leet i' 'Simpele panelen met tekst zijn in deze tijd niet meer voldoende' 'VVV kan nu compleet produkt aanbieden' WtWL 4: pgsggSSs lbssss& S-ssssgSS iSSSwaggsia MaasposT Het Nederlands Gedistilleerd Museum De Gekroonde Brandersketel ^s\5^AA;yVva' m Bureau Platvorm heeft het museum van balie tot garderobe ingericht 59 P He:;,1 'f* mi mm |P|gjgj Yfry - C3 S m sri SSSfMlfir SW|B r Wie zijn werkzaam leven af- sluit doet het verleden niet op slot. Het geheugen werkt door en koestert de dierbare herinneringen. Fragmenten uit het verleden worden soms ook tastbaar bewaard, in de vorm van spullen, fotos en documenten aan elk waarvan een heel verhaal vast zit. Sa men een levensgeschiedenis. Niet het voorwerp zelf, maar de herinnering erbij maakt het geheel waardevol. Een beduimeld oud prijscourant- je, een gebutste koperen put ter, zonder dat verhaal zie je daar die waarde niet aan af. In het Nederlands Gedistilleerd Museum De Gekroonde Branders ketel worden deze voorwerpen en bijbehorende anecdotes van men- sen uit de gedistilleerd branche verzameld en bewaard. In de voor- afgaande jaren kwamen geregeld mensen met zulke verhalen bij ons aan. Of wij wat aan deze spullen hadden, ze stonden toch maar op zolder. Schijnbaar achteloos wordt een doos met wat oude objecten en papperassen bij ons op de balie ge- zet. SCHIEDAM - Bureau Plat vorm is in de museumwereld allang geen onbekende naam meer. Het bureau, opgericht in 1989T heeft inmiddels ge- werk voor zo'n twintig mu sea. Zomaar wat voorbeel- den: het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Leiden, Mu- seon, het Scheepvaartmu- seum. Voor het Rijksmuseum van Oudheden verzorgde Platvorm de spraakmakende tentoonstelling De kleren van de farao. Het bureau is tevens veranwoordelijk voor de complete inrichting van De Gekroonde Brandersketel. Dik een jaar hebben de vier medewerkers eraan gewerkt. Brainstormen Woensdag 29 mei 1996 Een huis vol verhalen loutwijnbranderij. en slijter in ruste Van Hove. Een doos vol verhalen werd ook binnengebracht - meerdere zelfs - door de heer Van Alphen, oud me- dewerker van distilleerderij Daniel Visser/De Graauwe Hengst. Prachtige etikettenboeken, fotos en een koperen distilleerketeltje wer- den binnengebracht door oud-han- delsvertegenwoordiger De Vogel van JT Beukers. Verder kregen we nog spullen van oud collectiebe- heerder De Roo van het Stedelijk Museum, de heer Rissema, die een glaasje bracht, waaruit zijn vader bij Hasekamp begin deze eeuw zijn dagelijkse borreltje dronk en voormalig kurkemaker Kloos uit de Westmolenstraat die zijn kur- kensnijbank met alle bijbehorende gereedschappen aan ons over- droeg. Ook een heel aantal mensen die het bij alleen een 'verhaal' hielden. Mensen waarvan me de namen zo gauw niet te binnen schieten. Dankzij hun inbreng en de gedul- dige en gedegen benadering van onze museumstaf hebben alle do- cumenten en voorwerpen een plek- je en zijn alle verhalen vastgelegd, zodat latere generaties, Schiedam- mers en van buiten de stad, ook van het boeiende sociale leven in en om het gedistilleerd en aan- verwante bedrijven kunnen kennis nemen. Het was ook voor ons hier in huis een zeer verrijkende erva- ring en op die manier is het Neder lands Gedistilleerd Museum De Gekroonde Brandersketel gewor- den 'een huis vol verhalen'. Aan ons om die weer door te ver- tellen. Wij zijn er klaar voor. Tot ziens! Jos Gunneweg, directeur Het Nederlands Gedistilleerd Museum dankt de volgende bedrijven en insteliingen voor hun financiele steun: Initiatiefnemers Gemeente Schiedam Allied Domecq Spirits Wine (Benelux) BV Bols Benelux BV, Zoetermeer Boomsma Distilleerderij Wijnkoperij BV, Leeuwarden Distilleerderij M. DirkzwagerBV, Schiedam Distilleerderij Nolet BV/De Dubbele Adelaar, Schiedam A.H. Wanders/Distilleerderij Onder de Boompjes. Schiedam Erven Warnink BV, Middelhamis Distilleerderij Hooghoudt BV. Groningen Koninklijke De Kuyper BV, Schiedam Koninklijke Cooymaris BV. Tilburg Nedalco BV, Bergen op Zoom UTO Nederland BV, Schiedam Wenneker Distilleries, Roosendaal Nederlandse Gedistilleerd Unie Produktschap voorGedistilleerde Dranken Hoofdsponsors NV Vereenigde Giasfabrieken VSB Bank Co-sponsors Drukkerij Vrijdag BV/Vrijdag Label BV Etiketten en Verpakkingen Heineken NV Moret Ernst Young Sponsors AMEC Engineering Nederland BV Bouwfonds Nederlandse Gemeenten C.Maltha Holding BV De Rijk Roestvrijstalen Apparatenbouw BV Drukkerij Steens Schiedam BV Hoekloos Koninklijke Gist-Brocades NV Slavenburgs Bouwbedrijven BV Stork Bepak BV Supporters A.C. Nielsen Nederland BV Ad Funduni Ahrend Inrichten Campina Melkunie Creamy Creation BV Christies Amsterdam B V Controlec International BV Dura Bouw Rotterdam BV Drukkerij van de Water BV Fontijne Holland BV Forman Grayling Public Relations/Public Affairs Frans Kuil. Gastheer in f Groot Frisch Drukkerijen Haarmann ReimerGmbH (Did) Handelsmaatschappij Bossenbroek BV Hollandsche Bank-Unie NV H. van Toor Distilleerderij BV Interpolis Verzekeringen Jacob Hooy Co Kamer van Koophandel en Fabrieken van Rotterdam en Beneden Maas Mabon BV' Marsh Mc Lennan Nederland BV NV Eneco Concerncommunicatie Ooms Makelaars Openbaar Nutsbedrijf Schiedam Ostade BV Oudenbosch Golfkarlon Raab Karcher Warmtemeter Restaurant De Noordmolen Santas Koffie Stichting Restauratie Werkplaats Schiedam Jeppema Extern management voor organisaties en verenigingen Van Mannekus Co BV VNSW Vereniging Nederlandse Slijters-Wijnhandetaren Met dank aan de volgende eulturelc fondsen VSB Foods Schiedam Vlaardingen Stichting VSB-Fonds* AnjerfondsZuid-HoIland Prins Bernhardfonds ANWB/Zimmermanfonds Erasmus Stichting Fonds Schiedamse Brandersknecht J.E. Jurriaanse Stichting H.M.A. Scbadee-Fonds Lionsclub M. A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting Stichting Cupera Stichting De Groot Fonds Stichting Elise Mathilde Fonds Stichting K.F. Hein Fonds Stichting Opbouw Schiedam Stichting Cultureel Fonds Schiedam Stichting Hendrik Back ers. Samen met de mensen van Buro Platform bekijkt Jos Gunneweg de maquette van de Gekroonde Brandersketel. I55»«l Is. v\.%. to*.' UltMl 1 f i l U*" -ft V wmM$m i WW™ f" M VVV-directeur Pi Hard telt zijn winst nu al uit. Directeur Jos Gunneweg in de moutwijnbranderij. |HgI|£i W I SCHIEDAM - „Schiedam heeft de laatste tien jaar een toeristi- sche groei doorgemaakt. Daar- van is de opening van het nieuwe museum een exponent." Ruud Pillard weet waarover hij spreekt. AIs directeur van de plaatselijke VVV is hij nauw be- trokken geweest bij de realisatie van De Gekroonde Branderske tel, en heeft hij ertoe bijgedragen dat Schiedam tegenwoordig een plekje op de toeristische land- kaart van Nederland bezet. „A1 begin jaren zeventig zijn we begonnen het imago van Schiedam als jeneverstad te exploiteren," vertelt Pillard, die in 1971 VVV- directeur werd. ,,Dat deden we bij- voorbeeld met de slogan 'Schiedam schenkt meer dan u denkt'. We waren - en zijn nog steeds - van mening dat het geen zin heeft Schiedam te promoten zonder de nadruk te leggen op de jenevergeschiedenis. Dat is het- zelfde als Nederland promoten Natuurlijk zijn het de grote bruik- leengevers, musea en schenkingen van 'echte' verzamelaars die de basis van de collectie hebben ge- legd. Die zijn we dan ook veel dank verschuldigd. We denken aan de collectie Conrads, Bols Wessa- nen, het Stedelijk Museum Schiedam/de Gemeente Schiedam, St. B.J. de Jongh en Stichting Na- tionaal Gedistilleerd Museum, Produktschap voor Gedistilleerde Dranken. Maar de grijze oude meesters uit het gedistilleerdvak en aanverwante beroepen die bij ons aankwamen met spullen of verha len en meestal beide hebben toch wel een bijzondere dimensie aan ons museale werk gegeven. Zo schonk oud-douaneman Jaeobi zonder tulpen. molens en klom- pen." „Maar destijds ontbrak het draag- vlak. Het gemeentebestuur gaf de voorkeur aan de scheepsbouw als trekpleister. Bovendien wilde men de jenevergeschiedenis en de slechte leefomstandigheden en drankproblemen van de arbeiders niet teveel belichten. Ik denk juist dat je dat in zijn tijd moet zien. Ook voor arbeiders in de textielin- dustrie in Twente was het leven geen lolletje." Pas eind jaren tachtig volgde de kentering. Met de scheepsbouw ging het bergafwaarts. Ondertus- sen groeide het besef dat Schiedam kon profiteren van de jenevernij- verheid, waarom de stad eeuwen- lang bekend stond. „In januari 1987 is de Schiedamse binnenstad voor het eerst bij Ont- dek je plekje op de televisie ge weest," herinnert Pillard zich. ..Daarvoor hebben we flink moe- ten lobbyen in Hilversum, maar het werd een succes. Een groot ons zijn uniform en andere per- soonlijke parafernalia. Ook zijn 'maat' De Paepe eveneens dou- anier-in-ruste kwam met wat spul len en fotos aan. De heer Van Geem, een half mensenleven bij het Nederlands Gedistilleerd Bu reau en het Produktschap, kwam met oude documenten, sommige zeer oud en zijn verhaal, dat via bandrecorder en tekstverwerker werd vastgelegd. Datzelfdde geldt voor G. Collignon, oud medewer- ker bij Piet van Gent en op het laatst nog werkzaam in het pand Lange Haven 74-76, nu ons pand aantal wandelaars was naar Schiedam gekomen. Voor hen was het nog onbekend gebied. Later is de AVRO nog twee keer en Kerke- pad van de NCRV nog een keer gekomen. Daarmee nam de be- langstelling voor Schiedam toe, alsmede het bewustzijn dat we in Schiedam het een en ander te bie- den hebben." ,,Net als Leiden, Haarlem, Gouda, Dordrecht en Delft is onze stad be- hoorlijk voorzien van cultureel- historisch erfgoed. Daarom partici- peert Schiedam in het Geheim van Hollarjd, een samenwerkingsver- band tussen deze zes oud-Holland- se steden. Samenwerking is nood- zakelijk, want we beschikken over beperkte middelen. Met de VVV in Delft verzorgen we bijvoorbeeld een gecombineerde dagtocht." Op beurzen, met talloze brochures en folders heeft de VVV de be- kendheid van Schiedam als jene verstad vergroot. „In Schiedam draait het om molens en jenever. In dat licht was de realisatie van een groot Gedistilleerd museum een 'must'. Aanvankelijk was in de kelder van het Stedelijk Museum het Nationaal Gedistilleerd Mu seum gevestigd. Dat was in feite te kleinschalig. Dankzij de komst van het Nederlands Gedistilleerd Mu seum aan de Lange Haven kunnen we nu een compleet produkt aan bieden." Ruud Pillard verwacht in de toe- komst dat De Gekroonde Bran dersketel per jaar 40.000 bezoe- kers trekt. „Dat is veel, maar wel haalbaar. Het museum is dankzij de werkende branderij een am- bachtelijk bedrijf en daar komen mensen op af. Bovendien ligt Schiedam in een gunstige regio. Vlaanderen is slechts anderhalf uur rijden en in Zuid Holland woont zo'n beetje half Nederland. Als er 40.000 mensen per jaar op afko- men, is dat goed nieuws voor de plaatselijke economie. Ik denk dat de gemiddelde toerist ongeveer twintig gulden besteedt. Dus tel uit je winst." „We zijn heel erg tevreden over het eindresultaat", zegt Chantal van der Erve van bureau Platvorm. ..We vinden dat het museum er mooi uitziet." Het is moeilijk voor te stellen dat er anderhalf jaar gele- den nog niets op papier stond. Het bureau was samen met twee ander^ bureau's door de Gekroonde Bran dersketel benaderd om een presen- tatie over de inrichting van het nieuwe museum in elkaar te zetten. Maar dat moest wel binnen twee weken gereed zijn. De presentatie was een zenuwslopend gebeuren, vertelt Van der Erve. Voor het kri- tische gehoor van de bestuursleden met illustere namen als Bols en Hooghout werden de plannen van de drie bureau's ontvouwen. Platvorm kreeg van het bestuur uit- eindeJijk de voorkeur. Chantal van der Erve weet wel waarom. „Onze kracht ligt in de interactieve en beelden oproepende manier van inrichten. Simpele panelen met tekst zijn in deze wereld van multi media niet meer voldoende. Het mag niet statisch overkomen." Een grappig voorbeeld hiervan is het onderdeel 'Borrelpraat'. Laat je neerploffen aan de bar, pak een borrelglaasje op en zet het aan je oor. De nieuwste borrelpraatjes dringen vervolgens de oorschelp binnen. Serieuzer is de opstellling 'Geniet/ Drink met mate'. Op het eerste ge- zicht is er niets vreemd aan de na- gebouwde huiskamer. Een makke- lijke stoel, een tv-toestel. In de hoek staat een radio. Dan floept de tv aan. Wervende drankreclames met frisse jonge mensen genietend van een drankje op een zonnig strand worden afgewisseld met ernstige documentaires over drankmisbruik. Hetzelfde geldt voor de radio. Beurtelings worden reclame en anti-reclame de huiska mer ingeslingerd. „We hebben hiervoor gekozen omdat het onna- tuurlijk is om deze twee aspecten van elkaar te scheiden. In het dage lijkse leven loopt het ook door elkaar heen." Van der Erve is enthousiast over de kruidenzolder. nog zo'n voor beeld van interactief tentoonstel- len. Op een tafel staan allerlei fles- sen met verschillende jeneversoor- ten. Door te drukken op een rubbe- ren bal komt de geur van jenever vrij. Tegelijkertijd lichten de krui- den die voor de bereiding van die bepaalde jenever zijn gebruikt in de kruidenpot op. Wie wel eens wil voelen hoe zwaar de zakken waren die de zakkendra- gers op hun schouders moesten til- len, kan dit aan den lijve ondervin- den. Ga op de weegschaal staan, zet je schouders onder een (veilig bevestigde) zak van tachtig kilo en probeer' de zak op te tillen. De weegschaal geeft aan inhoeverre de poging is geslaagd. „We willen altijd de link leggen naar wat er tentoongesteld wordt en wat dat in de praktijk inhield. Tachtig kilo, dat is vreselijk zwaar. Maar als je dat alleen maar op een kaartje leest, komt dat niet tot leven. En dan te bedenken dat de zakkendra- gers erom dobbelden om die zak ken te mogen dragen." In de Gekroonde Brandersketel wordt verder veel gebruik gemaakt van bewegende beelden. Touch screen tv's bieden de mogelijkheid om interactief dieper op de materie in te gaan. Door het aanraken van het beeldscherm is het bijvoor beeld mogelijk om na te gaan waar in Nederland in een bepaalde pe- riode branderijen waren gevestigd, wie de eigenaren waren. Dit lever- de voor Platvorm een van de groot- ste problemen op, want er moesten MAASPOST SCHIEDAM XQ7.02 voor de grote hoeveelheid beeldin- formatie enormge digitale bestan- den worden opgeslagen. De medewerkers van bureau Plat vorm ontwikkelden hun ideeen voor de inrichting van het museum in brainstormsessie. Chantal van der Erve: ..Daarbij kwamen de meest wilde ideeen op tafel. Maar wat bij ons altijd voorop staat is dat het verhaal moet kloppen. De vorm en inhoud van het museum moeten goed op elkaar aanslui- ten." Het komt er volgens Plat vorm vooral op aan hoe je de boodschap het beste kan overbren- gen en tegelijkertijd de aandacht van de bezoeker trekt. De samenwerking tussen Platvorm en het bestuur van het museum was meer dan uitstekend, zegt Van der Erve. „Het was een goede wis- selwerking. We kregen eerst de in- houdelijke plannen. Hiermee gin- gen we aan de slag. De resultaten hiervan werden vervolgens door Jos Gunneweg bekeken en goed- gekeurd." Die goedkeuring verliep heel officieel, vertelt Van der Erve lachend. Elke goedge- keurde tekening kreeg van het mu seum een stempel, om communi- catieproblemen te voorkomen. „Anders krijg je later aanmerkin- gen in de trant van: ik dacht dat dit rood zou worden in plaats van blauw." JalmarTeunissen

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 1996 | | pagina 21