Hoboken scherper en spannender U VVV spin in toeristisch web Rotterdams Dagblad 2 weken gratis...? Vul deze bon in 'Beelden uit Brazilie' slechts korte impressie Dubbelspel in premiere Festival van uitersten gaat confrontatie aan c Film Podium Popprijs BON W<§m§4s§ jjww I -- w A/syi'iZzfft*v "- Vraagtekens ROTTERDAM - „Het gaat over koffie, salarisverhoging en neuken. Je weet wel, die gewone dingen die mannen bezighouden", zo lichtte theatermaker Jules Terlingen 'Blauw' toe, een voorstelling die onderdeel uitmaakt van het enorm gevarieerde pro- gramma van Theaterpark Ho boken. Het Rotterdamse zo- merfestival beleeft dit jaar zijn tweede editie en belooft nog beter en leuker te worden voor de vele theaterliefheb- bers en duizenden dagjes- en terrasjesmensen die het festi val vorig jaar ook al naar het Museumpark trok. at n ^^■CLa TeusT-fTeketoiHGeM: pcm/vis soc/msc 13 f 5- Voor een voordelig abonnement op het Rotterdams Dagblad. MAASPOST SCHIEDAM XQ7.54 TCils Een suppoost houdt de acht bij de Beelden uit Brazilie. SCHIEDAM - De grond ligt be- zaaid met honderden pijlvormige fragmenten, alien dezelfde weste- lijke richting opwijzend. De asso- catie met vuistbijlen, speer- en pijl- punten is gauw gelegd, voor de rest levert de compositie vooral vraagtekens op. Much Ado about Nothing? Een proeve van kerami- sche bekwaamheid? Of zit er toch meer achter? 'Knives' is slechts een van de negen keramieke wer- ken van vier jonge Braziliaanse kunstenaars. Tot 30 juni kan de be- zoeker van de tentoonstelling 'Beelden uit Brazilie' in het Schiedamse Stedelijke Museum proberen een antwoord op deze vraag vinden. Het is niet toevallig dat het Stede- lijk Museum aandacht besteedt aan de hedendaagse Braziliaanse kunst. A1 twee keer eerder zocht het museum contact met de kunst die momenteel in Centraal- en Zuid-Amerika leeft. In 1992 expo- seerde Waltercio Caldas. Vorig jaar kon in het Stedelijk Museum een overzichtstentoonstelling wor- den gezien van de overleden kun- stenaar Sergio Camargo, als een postuum eerbetoon. Beelden uit Brazilie laat het werk zien van vier Braziliaanse kunste naars die in Nederland vrijwel on- bekend zijn. Een ding hebben de viergemeen. Ze brachten alien een aantal maanden door in het Euro- pees Keramisch Werkcentrum in Den Bosch. In dit centrum kregen ze kans om in een professionele werksituatie onderzoek te doen naar de vraag wat keramiek voor hun werk zou kunnen betekenen. Want hoewel Ester Grinspum, Carmela Gross en Georgia Kyria- kakis alledrie niet onbekend waren met het werken in drie dimensies, konden ze in het EKWC de fijnere kneepjes van het werken met kera miek onder de knie krijgen. Alleen CeliaCymbalista. die de grote ini- ator was tot het opzetten van een project waardoor Braziliaanse kunstenaars in het EKWC konden werken, gebruikt van nature klei in haar kunstwerken. Misschien be- langrijker dan het leren werken met keramiek is het in contact ko- pien met kunstenaars uit andere culturen. De dialoog die in Den Bosch tussen de vier Braziliaanse en de kunstenaars uit de Oude We- reld op gang is gekomen. is wel- licht veel belangrijker. Beelden uit Brazilie' roept vooral vraagtekens op. Veel kunstwerken hebben geen titel en schijnen doel- loos vervaardigd te zijn. In de cata- logus geeft Celia Cymbalista een verklaring voor deze ervaring: ,,Door historische, economische, sociale en politieke omstandighe- deii is er geen sterke kunsttraditie in Brazilie. Informatie over kunst is niet gemakkelijk voorhanden er zijn maar enkele kunstcritici en de kunstmarkt is niet ontwikkeld De kunstopleidingen zijn vaak pover, zodat een kader van vastge- legde en welomschreven uitgangs- punten, dat tot voorbeeld genomen kan worden, ontbreekt. In deze omstandigheden bestaat er een voorkeur voor een speciaal soort kunst. Deze is gelaagd, noch tele- ologisch of dialectisch van aard." Een van de werken die het meest aanspreekt is een compositie van Georgia Kyriakakis, vervaardigd uit keramiek en as. Een hoop bla- deren, kunstig gemaakt uit klei be- vindt zich nabij een laag as. Niet ver hiervandaan hangt een tweede installatie van Kyriakakis. Witte fragiele schijven hangend aan het plafond bewegen zachtjes heen en weer. De oorspronkelijke vette aardse klei is getransformeerd tot iets hemels. Een mooie ervaring. Toch bekruipt je na het bezoeken van de tentoonstelling het gevoel dat er slechts een (te)korte impres sie uit de kunst die momenteel in Brazilie leeft, is gegeven. Een zaal erbij had misschien die lichte te- leurstelling kunnen wegnemen. Maar misschien ligt dit aan onze volksaard: de Bourgondische keu- ken bevalt ons immers beter dan haute cuisine. Swing koor Moving Voices. SCHIEDAM - De musical 'Dub belspel' van de Maassluise groep Moving Voices gaat vrijdag 7 en zaterdag 8 juni in premiere in het Schuurkerktheater. De voorstel- ling begint om 20.00 uur. Kaarten zijn verkrijgbaar an de zaal, maar men kan ook telefonisch reserve- ren: 010 - 591 33 66. De musical 'Dubbelspel' is door de leden zelf met veel enthousias- me geschreven rond een aaneen- schakeling van swingende, beken- de hummers. Alle nummers zijn meerstemmig en voorzien van een dynamische choreografie. Genoeg dus voor een avondje puur amuse ment. 'Dubbelspel' is het verhaal van een klein zangkoortje met (te) grote ambities. Helaas kunnen de leden de zang- en danslessen niet betalen die nodig zijn om de top te berei- ken. Als ze worden benaderd door zowel sponsor Cafe Van Ree als diens nieuwe concurrent Suzy's Bar voor een optreden op een en dezelfde avond, slaat de eerzucht toe. De leden besluiten beide op- tredens aan te nemen met alle ge- volgen van dien: Want hoe maak je twee spetterende shows op een avond? Hoe hou je twee mensen tevreden die allebei een andere muziekkeus voorstaan? Hoe geho- rig is de oefenruimte? Het noodlot slaat pas goed toe tijdens de twee voorstellingen, als het bedrog uit- komt. Uiteraard komt in dit blijspel alles toch nog op z'n pootjes te- recht. Moving Voices is een zogenaamd 'swing koor'. Ze brengen meer- stemmige populaire muziek in combinatie met een dynamische choreografie zoals de zanggroepen die in Amerika op de hihgschools opereren. De groep bestaat op dit moment uit twaalf zangers en zan- geressen, waarvan er negen te zien en te beluisteren zijn. Ze brengen een zeer gevarieerd repertoire: ty- pische jazz- en swingstukken, kin- derliedjes, barbershop, cabaret, maar ook musicalstukken en be- kende popnummers zijn te beluis teren. Vrijwel alle arrangementen zijn gemaakt door dirigent en op- richter Bernd v.d. Weteringh die tevens tekende voor de regie. Uiteraard zijn vooral mensen die zelf geinteresseerd zijn om in de groep te zingen (vooral rnannen) dubbel welkom. De musical 'Dubbelspel' begint op 7 en 8 juni om 20.00 uur. Kaarten kosten fl. 10,- per stuk (CJP en Pas 65 7,50) en zijn telefo nisch te reserveren, tel. 010 - 591 33 66. 'Experiment' Theaterpark Hobo ken was in 1995 een groot succes. Ruim 60.000 mensen wisten de weg te vinden naar het voor tien dagen verbouwde museumpark. Het tentenkamp stond bol van de activiteiten die niet alleen theater- liefhebbers aanspraken; onder de 60.000 bezoekers werden 16.000 kaarten verkocht. Dat betekent dus dat een grote meerderheid van de bezoekers uitsluitend sfeer kwam proeven en en passant genoot van de vele gratis voorstellingen. Dat zal dit jaar niet anders zijn. Het programma is zo uitgebreid en ge varieerd, dat er voor ietjereen wat te beleven is. In de eerste plaats is Hoboken ui teraard een theaterfestival, dat be tekent een slijtageslag voor de 'die-hard' van theaterland. Want wie alles wil zien, zal toch zijn ei- gen tentje mee moeten nemen en Friches Theatre Urbain is de openingsact van Theaterpark Hoboken. tien dagen lang op het terrein moe ten bivakkeren. Ook voor de ar- tiesten is Hoboken geen makkie. Zo moeten de acteurs uit de eerder genoemde voorstelling Blauw vijf dagen achtereen een doorlopende voorstelling verzorgen, die uitgaat van een wisselwerking met het pu- bliek. De voorstelling duurt in principe een klein uur en wordt vervolgens herhaald, maar vanwe- ge de interactie met het publiek zal Blauw geen enkele keer exact het- zelfde zijn. Mensen die normaal gesproken niet achter hun televisie vandaan zijn te slaan, omdat ze het wel en wee van GTST niet kunnen mis- sen, worden naar het Natuurmu- seum gelokt. Daar worden de eer ste twee afleveringen van de eerste VLAARDINGEN - 'Vlaardingen, Groene Stad aan het Water'. Met die titel presenteerde het VVV Vlaardingen maandag 3 juni zijn vernieuwde ondernemingsplan voor de periode tot het jaar 2000. In die periode ziet het VVV voor zichzelf een voorname rol in het promoten van Vlaardingen als stad met attractieve toeristische en re- creatieve voorzieningen en in het coordineren van afzonderlijke door particulieren en instellingen georganiseerde evenementen. Daarnaast wil het VVV. in navol- ging van cle landelijke tendens, zijn informatie-taak grondig reor- ganiseren. Tijdens de, in het Delta Hotel ge- houden, bijeenkomst presenteerde bestuursvoorzitter Bert Steenka- mer het toekomstige VVV als de pro-actieve spin in het web van al le Vlaardingse evenementen en ac tiviteiten. ,,Pro-actief betekent dat we niet, zoals onze huidige strate gic is, wachten op een verzoek vanuit de politiek, de gemeente of andere instellingen om onze dien- sten ter beschikking te stellen maar dat we ook zonder die directe vraag activiteiten op de rails willen zetten", verduidelijkte Steenka- mer de terminologie uit het plan. Het is daarbij geenszins de bedoe- ling dat het VVV uitgroeit tot een zelfstandig organisatiebureau. Het VVV zoekt bij het ontplooien van die initiatieven vooral een stimule- rende en coordinerende rol. De nieuwe rol van het VVV wordt ingegeven door het gegeven dat het belang van het VVV als infor matie punt afneemt door het grote scala aan nieuwe, bijvoorbeeld technologische,informatie-aanbie- r.^:% De Vlaardingse VVV is gevestigd onder het oude stadhuis. ders als internet, postkantoren en de Nederlandse Spoorwegen. Daarnaast zal in de komende jaren de subsidie-kraan ook voor het VVV verder dichtgedraaid wor den. Bij een willekeurige toehoorder zou, deze ontwikkelingen in acht nemend, de indruk kunnen ont- staan dat het VVV een nieuw be- staansrecht wil afdwingen door een belangrijke rol te verwerven als coordinator van de afzonderlijk vaak al zeer succesvolle evene menten als de Bevrijdingsfeesten, het Haring en Bierfeest en het Hof van Spektakel. Daarnaast is het de vraag of deze afzonderlijk instel lingen op een dergelijke bemoei- enis zitten te wachten. Deze voorstelling van zaken blijkt echter niet legitiem. Het VVV be- oogd in deze alleen een service- verlenende helicopterfunctie. „Wij streven samen met deze instellin gen een doel na en dat is 'iets bete kenen' voor de stad Vlaardingen. Het is daarom ook niet de bedoe- ling dat wij ons er tussen willen wringen maar als overkoepelende organisatie onze diensten aanbie- den bij de onderlinge afstemming en een eventuele gezamenlijke aanpak", aldus de voorzitter die wel aangeeft dat er over de nieuwe rol van het VVV nog niet is ge sproken met de betreffende organi- saties. „Het is nog een concept- plan en op alle fronten zal er nog veel gepraat worden over de defi- nitieve versie. Het overleg met de verschillende instellingen, op 25 juni, zal daar een cruciale rol in spelen." Waar het VVV Vlaardingen bij het organiseren van activiteiten een slechts een stimulerende rol wil spelen, zal zij met de Vlaardingen- promotie flink aan de slag gaan. In de komendejaren zal er geprobeerd worden Vlaardingen vooral lande- lijk in een positief daglicht te stel len. ,,Op die manier hopen we meer mensen naar de activiteiten in en rond onze stad te lokken. Wat natuurlijk een ook een economi sche impuls geeft aan Vlaardin gen", legt Steenkamer zijn gehoor uit. Als bijkomend aspect wordt er op gewezen dat een goede bekend- heid van de stad kan leiden tot een grotere aantrekkingskracht op bur gers en bedrijven die zich hier wil len vestigen. De aloude informatie-taak van het VVV moet volgens het rapport in navolging van de landelijke ten dens een moderne marktgerichte vorm krijgen. Het informatiepunt aan de Markt in hartje Vlaardingen moet daartoe worden omgebouwd tot een heuse vrijetijdswinkel met een zeer divers aanbod dat aansluit op de uitgaanseisen van deze tijd. „Eigenlijk is onze huidige lokatie daar te klein en te weinig winkel voor. Het is daarom een van onze doelstellingen om op zoek te gaan naar een andere lokatie", geeft Steenkamer een van de aandachts- punten die voortvloeien uit het on dernemingsplan prijs. Een tweetal andere activiteiten van de komen de tijd zullen bestaan uit het reali- seren van een Vlaardingse horeca- gids en het organiseren van een in het straatbeeld verankerde Haring- wandelroute. V-JV- 6 irir/ 5LaGi vam c>e HO Ik 6fM 6EVGAAGD OM riE HeT MOLEmFEEST tfEUSEH fcOHD Leidihgem te qeuemu f)LS J E DE MOLEtJ EEMMflPt DmQ UEB DAm IS EQ E kDWST AAw J VjU BEM UJftT hetoeeememj) ■feoMD LEIDINJC- echte en enige Rotterdamse soap 'Never Nooit Niel' opgevoerd. Daarin staan de nazaten van de vroegere bewoner van het natuur- museum, Anthony van Hoboken, centraal. Na de eerste twee afleve ringen gaan de acteurs zoals het echte soapsterren betaamt trou- wens wel meteen met zomerreces om tijdens R'96, het festival in het najaar, de resterende acht afleve ringen te spelen. Meer nazaten zijn te vinden in La Luna, de kleine jaren zeventig dis co die deze keer helemaal aan het begin van het festivalterrein wordt opgeslagen. Ook dit jaar doet La Luna dienst als danspaleis, zij het pas laat in de avond/nacht. De ron- de dansvloer wqrdt namelijk ook gebruikt als podium voor diverse muzikale optredens. Zo zal Keim- pe de Jong samen met zijn groep De Nazaten van Prins Hendrik vijf keer een gedeeltelijk gei'mprovi- seerd optreden verzorgen, telkens ondersteiind door bekende muzi- kanten zoals bijvoorbeeld Hans Dulfer. Het is de bedoeling dat in La Luna muzikale uitersten elkaar afwisselen. Hoboken is trouwens helemaal een festival van uitersten, dat een heel breed publiek moet confronteren. Daarom ook liet directeur Gerard Stdenbergen weten absoluut niet alleen hoge kunst op het festival te willen zien. ,,Het moet uiteraard ook niet te populistisch worden, maar dit festival heeft natuurlijk wel een functie voor een breed pu bliek, het moet ook interessant zijn voor de gewone Rotterdammers. We proberen deze keer, meer dan vorig jaar, veel te doen met de in teractie tussen acteurs en publiek. Het publiek zal echt betrokken en geconfronteerd worden bij de voorstellingen. En dat alleemaal om het programma nog breder, scherper en vooral spannender te maken dan in 1995." Theaterpark Hoboken wordt ge- houden van 14 tot en met 20 juni. Het festival wordt spectaculair geopend door de Franse groep Friches Theatre Urbain, met een moderne variant op het Faust- thema. Vanaf zaterdag 8 juni is het paviljoen op het festivalter rein geopend. In dat paviljoen bevindt zich de kaartverkoop- en informatiebalie. Ook is daar de festivalkrant te krijgen, met alle mogelijke informatie over Thea terpark Hoboken. Kaarten voor de verschillende voorstellingen zijn overigens ook al telefonisch te reserveren, tel. 010 436.12.34. Maurice Heijnen VLAARDINGEN - In zaal de Triangel besluit de Film- commissie van het CJV Vlaardingen (FICO) het filmseizoen met twee absolu te toppers. Allereerst voor de jeugd de met zeven oscars bekroonde film Babe. Deze wordt's middags om 13.30 uur vertoond. Volwassenen kunnen's avonds bij de FI CO terecht. Om 19.30 uur staat namelijk de nieuwste James Bond op de rol; Gol- deneye met in de hoofdrol- len Pierce Brosnan en de Ne derlandse Farnke Janssen. De voorverkoop van beide fdms begint zaterdag om 10.00 uur bij de Triangel en duurt tot ongeveer 12.00 uur. De toegang bedraagt fl.2,- voor leden en fl.3,- voor niet-leden. SCHIEDAM - Dona Blanca is een driemansformatie die probeert akoestische muziek zo afwisselend en zo muzi- kaal mogelijk in te vullen. Na een aantal maanden re- peteren werd in juni 1995 de eerste demo opgenomen van vijf nummers. De band speelt voornamelijk covers, waarbij nummers van Alan- nah Myles, Golden Earring, Extreme en Bon Jovi wor den vertolkt. Ook covers van onder andere Nirvana, Buffalo Tom en The Cran berries worden ten gehore gebracht. Tussendoor zijn er bovendien volop steen- goede eigen nummers te be luisteren. Dona Blanca treedt zater dag 8 juni op in cafe Podium aan de Lange Haven. De aanvang is 22.00 uur. SCHIEDAM - Door het overweldigende aantal aan- meldingen naar aanleiding van de audities van het Plan- tagefestival, zijn Dick Ma- kelaar van Stichting Blue Music en Auke Pol van de Popschool Schiedam van plan hier een vervolg aan te geven in de vorm van een bandcompetitie. Deze com- petitie zal de naam 'Pop prijs Schiedam' meekrijgen. Muziekcafe Het Podium is al bereid gevonden de Pop prijs te huisvesten. Er zullen zes voorronden worden ge- houden, waarin 36 bands een half uur spelen en waar- uit 8 bands voor de halve fi nale geselecteerd worden. Daarna zullen er 2 halve fi nales worden gehouden, waarin 8 bands zich gedu- rende een set van 40 minu- ten kunnen presenteren. Hieruit worden 3 bands voor de finale geselecteerd. Per band dient fi.25,- in- schrijfgeld te worden be- taald. De popprijs wordt ge houden in de periode van September tot en met fe- bruari 1997. Onder te win- nen prijzen bevinden zich een optreden op het hoofd- podium tijdens het Plan- tagefestival en een optreden op het Schiedams Blue Tref- fen in oktober 1997. De in- schrijftermijn loopt op 1 juli af. De eerste 36 bands die zich hebben ingesehreven en betaald, worden toegelaten. Telefonische informatie kan worden ingewonnen bij Dick Makelaar en Auke Poi onder de nummers 4371678/ 4260813. Inschrijfformulieren zijn verkrijgbaar bij Popschool Schiedam, Lange Nieuw- straat 183 en de oefencentra en muziekzalen in Schiedam en Vlaardingen. Bezorg mij het Rotterdams Dagblad 4 weken vrijblij- vend op proef voor maar 13,50. Ik neem een kwartaalabonnement. De eerste twee weken zijn gratis, daarna betaal ik 29,75 automatisch per maand. Naam: Ad res: Postcode:Plaats: Telefoon: Bank/gironummer: Handtekening: ..(iv.m cowrole bezorging) Stuur deze bon in een envelop zonder postzegel naar: Rotterdams Dagblad Abonnee Service Antwoordnummer 1579, 3000 VB Rotterdam TO 29

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 1996 | | pagina 13