Rotterdams Dagblad 2 weken gratis...? Vul deze bon in...
Popschool Schiedam een lekker zootje
Geld voor Walvisch blijft stromen
op Havenmuziek-en Molenfestival
Vlaardinghs toneel' in
de slag met Queen Lear
Koren in Grote Kerk
Mammoetband verbaast met honderd spelers
Metal
Orgelconcert
Expositie
Concert
\X0fe®rE5BtejTl2jiwriitl$Sffi
MAASPOST SCHIEDAM XQ7.54
Voor een voordelig abonnement
op het Rotterdams Dagblad.
SCHIEDAM - Bands als The
Ramones, R.E.M., Sonic
Youth en Guided by Voices
zouden er raar van opkijken.
Een Popschool voor jong
muziektalent uit Schiedam,
Vlaardingen en Maassluis?
Wat is er mis met het jezelf
aanleren van coole akkoor-
den, drumritmes en zanglij-
nen? Toch vindt de Pop-
school Schiedam dat het on-
zin is om het popwiel voor de
tweede keer uit te willen vin-
den. Een beetje hulp op weg
kan nooit kwaad. Vanaf 1991
wijst de Popschool haar leer-
lingen de weg naar een plaats
in het regionale popcircuit.
De Popschoolbands hebben
in deze periode meer dan
honderd optredens verzorgd.
Zaterdag 8 juni liet een Mam-
moetpopband van honderd
(oud)leerlingen aan de Lange
Haven horen wat vijf jaar
Popschool muzikaal gezien
heeft opgeleverd.
VLAARDINGEN - Moon of
Sorrow zal vrijdag 14 juni te
zien zijn in het Pandemoni
um te Vlaardingen. De uit
deze buurt afkomstige band
werd in het metal wereldje
bekend door hun drie al
bums 'Tears (92) Chrystal
Emotions (Q3) A new dawn
(95). De band werd onder
meer bekend als de meest ei-
genwijze band van Neder-
land omdat zij weigert in
een hokje geduwd te wor
den. De band maakt een
grove mix tussen metal,
rock, sympho, gabber, en
gotische klankeu. Vrijdag
zullen ze voor het eerst num
mers ten gehoren brengen
van hun vierde album. De
muziek van Moon of Sorrow
is apart, grooved en bij/on-
der sfeervol. Het voorpro-
gramma zal verzorgd wor
den door Lords of the Stone.
De entree bedraagt fl. 6,50
(incl. Lidmaatschap) en de
aanvang is 20.00 uur.
SCHIEDAM - Het laatste
orgelconcert voor de zomer,
in de aula van het Stedelijk
Museum, vindt plaats op za
terdag 15 juni en wordt ver
zorgd door Aad van der
Hoeven. Als organist maak-
te hij zijn debuut op 17-jari-
ge leeftijd. Een jaar later gaf
hij zijn eerste orgel-recital
voor de N.C.R.V.radio. Van
der Hoeven heeft gestudeerd
aan het Rotterdams Conser-
vatorium. Hij is verbonden
aan drie koren, te weten
Toonkunst Vlaardingen, het
Chr. Residentie Mannen-
koor te Den Haag en het
Rotterdams Operakoor. Als
organist is hij verbonden
aan de Hillegondakerk te
Rotterdam-Hillegersberg.
Hij geeft concerten in bin-
nen- en buitenland: in Ox
ford, Berlijn. Wenen, in de
Sacre Coeur en de Notre
Dame in Parijs. In 1992 ont-
ving hij de zilveren medaille
van de Societe Acedemique
Arts, Schiences, Lettres te
Parijs vanwegezijn verdien-
ste voor de orgelcultuur en
in het bijzonder voor de
Franse Orgelcultuur. Op het
programma van 15 juni
staan werken van onder an
dere Hummel, J.S.Baeh,
MozartJDuinas en Satie. Het
concert begint om 15.00.
Toegang: entreebewijs Mu
seum.
Eerste omloop
'Fool'
EDO Big macc
ALsruBLi'eFi L
Hmm! HEERL'jk 7EG[ DaT HaDKkJ
1E EEPDEP noETEbJ DCEm 2C/M
EfflC'DOwflLDfI DCi\j£-/XjI ,yM
TckjT+7£k£W/)U<J£Xl: DENNIS SoLimq£,
rj Bezorg mij het Rotterdams Dagblad 4 weken vrijblif-
vend op proef voor maar /13,50.
Ik neem een kwartaalabonnement. De eerste twee
weken zijn gratis, daarna betaal ik 29,75 automatisch
per maand.
Naam:
Adres:
Postcode:Plaats:
Telefoon:(i v.m. controls bezorging)
Bank/gironummer:
Handtekening:
Stuur deze bon in een envelop zonder postzegel naar:
Rotterdams Dagblad Abonnee Service
Antwoordnummer 1579, 3000 VB Rotterdam T0 Z9
Dgrve n EQ/aj
„Doen jullie de hoge versie?"
„Nee, nee, we doen de tweede
stem. Mimimimimi..." Een beetje
gestressed lopen de zangeressen
haastig naar hun plaats toe. Een
jongen met een paardestaart snoert
zijn gitaar om en speelt dromerig
wat voor zich uit. „I like music that
kicks ass! Yeah!", staat op zijn
Beavis and Butthead t-shirt. Om
hem heen schuifelen mede-leerlin-
gen van de Popschool over de nog
natte straatstenen van de
Schiedamse Vismarkt. De hevige
regenbui van elf uur 's ochtends
heeft voor een kleine vertraging in
het tijdschema gezorgd, wat de
schoolleiding aanleiding heeft ge-
geven om de teugels strak in han-
den te nemen. „Uit die versterkers,
allemaal zacht!", schreeuwt ie-
mand van de Popschool. .Lekker
zooitje, he?", zegt een bassist te-
gen tegen een gitarist. „Volgende
keer blijf ik tot tien uur in m'n bed
De mammoetband is een lekker zootje, zoals een van de muzikanten het noemde.
liggen. Maar ja, dat weet je van te-
voren." Hij besluit z'n gitaarsnoer
in te pluggen. Soepel glijden zijn
vingers over de frets heen. Een oud
drummersgrapje luidt: hoe kan je
een drummer zo ver krijgen om te
gaan spelen? Stem je gitaar. En in-
derdaad: een voor een proberen de
vijf drummers enkele roffels uit,
terwijl de veertig gitaristen probe
ren hun lage E te stemmen. Dan
klinkt uit de verte een fanfare-
korps. Even later passeert de groep
de Vismarkt: op de snare-drums
worden regelmatige dubbele rof
fels geslagen. De popdrummers
proberen tevergeefs met hun colle-
ga's mee te spelen, maar staken
hun pogingen al gauw wanneer ze
inzien dat hun techniek nog niet op
zo'n hoog niveau ligt.
Nadat de fanfare voorbij is gelo-
pen, kan de Mammoetpopband
van start gaan. „We will rock you'
klinkt door de enorme kracht van
vijf drummers, veertig gitaristen,
dertig synthesizers en dertig zan-
gers en zangeressen. Net als Queen
in haar beste jaren. De vijftien bas-
sisten kijken geamuseerd toe, zij
komen pas in het tweede nummer
aan bod. Een jongen met een Se-
pultura T-shirt rolt ondertussen la-
coniek een shagje. Bij de eerste no-
ten van ,,Knockin' on Heavens
Door" pakt hij zijn bas op en
speelt rustig zijn partij. De vijftig
electrische gitaren laten een breed
uitwaaierende geluidsmuur over
de hoofden van de toeschouwers
los: G/D/Am, een akkoordenreeks
die iedere popmuzikant kan dro-
men. Gitarist Patrick trekt in het
midden van het nummer gedeci-
deerd zijn snoer uit de versterker,
plugt bij zijn buurman in en speelt
een snerpende solo. De drummers
mogen van leraar Jacco op de slot-
maten hun stokken geselen op de
blinkende Zildjians, Sabians en
Paiste-bekkens. Met een brede
IVCt-l U11J1 1 rv tut licit LA Ul 111 111 11 UV/U piUUL/l L/ll IV y Vl^VVlO ll'Vl WW1..W.V "'"*Cd -J
SCHIEDAM - Na regen komt zon- Bfi|l jH Ml&U^UUII V-jSHSMill! Noord en de Nieuwe Palmbo°
Ala irx Alt I WtWh t haH v*»pl wpo van ppn nnpnlur
SCHIEDAM - Na regen komt zon-
neschijn. De waarheid die in dit
gezegde schuilt werd zaterdag 8
juni maar weer eens te meer onder-
streept tijdens de vijfde editie van
het Havenmuziek- en Molenfesti
val. Was het ruim vier maanden
nog kommer en kwel nadat
Schiedams trots tot op het bot was
afgebrand, nu leek de stemming
honderdtachtig graden te zijn ge-
draaid. En dat kon ook moeilijk
anders. De honderdduizenden gul
dens die er de afgelopen maanden
op de rekening van de Schiedamse
Molenstichting waren binnenge-
stroomd, hadden er toe geleid dat
er nu al een startschot tot herbouw
kon worden gegeven. Met het los-
laten van tientallen felgekleurde
ballonnen was het burgemeester
Scheeres die deze eervolle taak tot
uitvoer bracht.
De geteisterde Walvisch was afge
lopen zaterdag het middelpunt van
alle belangstelling. Velen hadden
besloten gretig gebruik te maken
van de allerlaatste mogelijkheid de
molen nog eenmaal in aangeslagen
staat te bezichtigen. Rondom de
molen moesten verschillende
marktkramen de aanwezigen ver-
leiden tot aankoop van een Wal-
visch-item. En die waren er in
Trommelend door de binnenstad tijdens het Schiedamse
Havenmuziek- en Molenfestival.
overvloed. Naast foto's kon er
voor het eerst ook over een Wal-
visch-video worden beschikt.
Daarnaast nodigden tal van aktivi-
teiten de bezoeker uit nog eenmaal
diep in de beurs te tasten. De gul-
heid van de Schiedammer kende
ook zaterdag 8 juni weer geen
grenzen. Scholen, verenigingen en
bedrijven kwamen aanzetten met
cheques alsof het een eerste dag
van aktie betrof. Met dit geld en
dat van de verzekering, is het ver-
zamelde bedrag voor herbouw
reeds opgelopen tot ruim een mil-
joen gulden. De totale kosten voor
herbouw van De Walvisch zijn tot
nu toe berekend op twee miljoen.
Maar er was het afgelopen week-
eind nog veel meer te beleven. Een
van de belangrijkste ingredienten
van de festiviteiten was de muziek.
Verschillende koren, popgroepen
en drumbands gaven acte de pre
sence. Ook de braderiekramen ont-
braken niet. Op de Hoogstraat was
zelfs een heuse molenbraderie te
vinden. De strook tussen molen de
Noord en de Nieuwe Palmboom
had veel weg van een openlucht
atelier. Onder leiding van de kun-
stenaars Yvon Koopman en Frits
Kloppers zetten verschillende aspi
rant schilders zich met-kwast en
verf aan het thema 'Schiedam, mo-
lens en jenever'. Veel molens ver-
ezen op deze manier in korte tijd
op het witte doek. Dat het
Schiedams gedistilleerd wat min
der aan bod kwam bij de schilders
kan volgens de molenstichting ge-
makkelijk worden verklaard uit het
feit dat de kunstenaars-in-dop nog
zeer jong zijn. Tussen de verschil
lende schilderende basisschool-
leerlingen waren overigens ook
enkele volwassenen te ontwaren.
Zo leverde burgemeester Scheeres
een eigen bijdrage en grepen ook
tal van politiemensen naar de verf.
Hoewel de stad de gehele dag door
mocht rekenen op een groot aantal
belangstellenden, konden er uitein-
delijk toch minder bezoekers wor
den geteld dan voorgaande jaren.
De pers was daarentegen breder
vertegenwoordigd dan ooit. Zelfs
een televisieploeg was uitgerukt
om de Schiedamse molenfestivitei-
ten te delen met de rest van Neder-
land.
KARIN VAN DER KNAAP
grijns kijkt Jacco vanachter een
zonnebril tevreden naar de verrich-
tingen van zijn leerlingen. Met
twee sticks zwengelt hij de vijf
drummers verder aan. Na 'Het is
een nacht' is de Vismarkt in tien
minuten weer helemaal leegge-
stroomd.
In een lang lint lopen de leerlingen
naar de De Unie waar ze tot 5 uur
verder zullen optreden. ,,'t Ging
hartstikke lekker'.', zegt drummer
Petra terwijl ze haar drumkit ont-
mantelt. „Nee. zenuwachtig was ik
van tevoren niet. Wei voor straks,
want om half drie treed ik op met
m'n eigen band 'It hurts me too'."
Gitarist Patrick, oud-leerling, vindt
dat de drums wel wat harder had
den gemogen. „Als je achter je een
strakke beat hoort, speelt het wat
makkelijker. Ik had het gevoel dat
het door elkaar heen zweefde.
Maar als je blijft tellen levert dat
geen probleem op." Zanger Kees
vond het een mooie ervaring: hon
derd muzikanten die tegelijk het-
zelfde nummer spelen. Caesar Zui-
derwijk heeft het weliswaar een
paar jaar geleden al met duizend
drummers op de Maas gepresteerd,
de Popschool Schiedam betrok
ook de andere popinstrumenten er-
bij. „Volgens mij een unicum in de
wereld." Tweelingbroers Daniel
en Lex (gitaar) wijzen erop dat de
Mammoetpopband maar een keer
heeft gerepteerd, op de woensdag,
en dan alleen nog in aparte groep-
jes.
Voor de Unie praten Pascal, Daan
en Jasper, alledrie gitaristen, na.
Daan denkt erover om met de Pop-
school te stoppen. Zijn gewone
schoolwerk eist meer en meer tijd
van hem op. Ook vindt hij 't een
beetje jammer dat hij op de Pop-
school nummers moet spelen waar
hij eigenlijk geen moer aan vindt.
,,Maar je leert er veel van, dat be-
grijp ik best wel." Basgitariste Ka
ren zou het jammer vinden als
Daan ermee zou kappen. „Joh.
weet je het echt wel zeker?" Wat
bij de drie jonge popmuzikanten
opvalt is dat ze bijna nog geen ei
gen nummers hebben geschreven.
Ze hebben er nu twee, maar het is
nou niet zo dat je zegt 'Wauw',
constateert Pascal. Voorlopig ver-
trouwen ze op covers van R.E.M.
(Strange currencies), Alanis Mo-
risette (You oughta know) en The
Cranberries (Zombie), vertelt Ja
sper. Bezoekers van het komende
Maasboulevard kunnen deze jonge
honden binnenkort 'outchecken'.
JALMAR TEUNISSEN
VLAARDINGEN - De
Vlaardingse kunstenaars
Carla Einwachter en Ruud
van der HaamVanaf exposy-
ren tot en met 4 juli in aaa-
loophuis De Groene Luiken
aan de Oosthavenkade 8.
Het tentoongestelde werk
bestaat uit acrylschilderin-
gen van Einwachter die ont-
staan zijn naar aanleiding
van muziek en waarin de rit-
mische patronen terugko-
men. Zij zijn als het ware
vertaald naar tekens en
kleuren. De op het eerste ge-
zicht snel opgezetten pen-
seelstreken bieden bij nade-
re beschouwing veel details
en zeer nauwkeurige uitwer-
kingen. Van der Ham laat
aquarel-collages zien, die
soms gebaseerd zijn op de
Canadese landschappen
waar hij jarenlang woonde.
Soms zijn ze te herkennen,
af en toe ook neigen ze naar
het abstracte. Met zijn colla
ges doorbreekt hij de tradi-
tionele aquareitechniek.
De openingsuren zijn ma en
di van 14.00-17.00 uur wo,
do en vr van 11.00-17.00
uur.
VCus
posT
VLAARDINGEN - „Ploert! De
gore dief! De lanterfanter, het is
uitschot. Ik wil hem arresteren.
Waar is hij?", roept de graaf van
Gloucester woedend uit. „Ik weet
het niet, vader", antwoordt zijn
bastaardzoon Edmund. Edmund
heeft net de graaf voorgelogen dat
zijn 'echte' zoon Edgar van plan is
een komplot tegen hem te smeden.
Mistroostig verlaat de graaf het to
neel, een illusie armer. „Het pad
voor m'n listen is geeffend",
merkt Edmund tevreden lachend
op.
Tweede scene van het eerste be
drijf van 'Queen' Lear. Regisseur
Fred Vaassen kijkt tevreden naar
de jftnge acteur Marc Eikelenboom
die het er in een lange monoloog
uitstekend van afbrengt. Zijn toon
en dictie bevallen Vaassen wel. Al
vanaf oktober vorig jaar reperteert
Het Vlaardinghs toneel Queen Le
ar. Het stuk van Shakespeare is
door regisseur Vaassen (zelf to-
neelspeler in het stuk 'Oppassen'
van de VARA) en Judith Kroesen
in eigentijds Nederlands vertaald.
King Lear moest echter wijken
voor Queen Lear, de rol bleek op
het lijf van de autoriteit uitstralen-
de Janka Verhoeff geschreven te
zijn.
Vanavond, maandag 10 juni, is de
eerste 'omloop' van het eerste be-
drijf. Het eerste bedrijf worjlt zon
der aanwijzingen of ingrijpen van
regisseur Vaassen doorgespeeld.
Met een potlood maakt hij zo nu en
dan aantekeningen. Het is doodstil
in de Harmonie, sigarettenrook
kringelt breed uitwaaierend om-
hoog. „Sssst!", vermaant Vaassen
met zijn potlood wijzend naar en
kele spelers die in een hoekje staan
te smoezen. Queen Lear komt op.
Midden in een zin valt ze onver-
wacht stil: ,,Ik heb een stoet van...
verdamme!" „Uitgelezen rid-
ders...", fluistert Kroesen., „Ja
sorry, ik ben er even uit", veront-
schuldigt Verhoeff zich. „Nee,
geen sorry zeggen. Dat is bij mij
eeiVijzeren wet. Daar koop je niets
HI1 111
yoqr. Probeer er bij te blijven, wij
trekken je er wel doorheen" zegt
Vaassen met nadruk in zijn stem.
Nadat het hele eerste bedrijf is
doorgespeeld, roept Vaassen alle
spelers bij elkaar. In een halve cir-
kel om de regisseur heen gezeten
luisteren ze ingespannen naar zijn
commentaar. Sommige stukken
verliepen moeizaam, andere ge-
deelten gingen weer heel goed,
vindt Vaassen. „Ophelia...", zegt
Vaassen voor de derde keer wan
neer hij Cordelia, de goede dochter
van Queen Lear bedoelt. De spe
lers wijzen hem fijntjes terecht.
Ook de 'meester' blijkt menselijk
te zin. Vaassen: „Ja hoor, schrijf
maar op: de lul weet niet waar hij't
over heeft. Zeg Karin, dat pak van
jou doet wonderen. Dat zweepje is
perfect." „Ja, ik voel me er wel
prettig mee", antwoordt Karin de
Vette die de rol van de slechte zus
Goneril speelt. „Ja, dat merk ik.
Het gaat heel goed." Toch heeft
Vaassen wat kritiek op de uitvoe-
ring. Er vallen nog teveel gaten.
Door betere overgangen kan er
nog zeker zeven minuten uit. „Het
moet echt ram-ram gaan. Het stuk
duurt al zo lang." Verder spelen
sommige spelers hun rol het hele
stuk op dezelfde toon en manier.
„En dat is jammer, dan vervlak je.
Dat is heel gevaarlijk."
Nadat het spel van alle acteurs
door Vaassen van kritische kantte-
keningen is voorzien, wordt het
eerste bedrijf opnieuw gespeeld.
Nu grijpt Vaassen wel in wanneer
hij iets ziet wat beter of anders kan.
Nel den Breems speelt schijnbaar
moeiteloos de rol van hofnar. Met
haar bekken naar voren en geraffi-
neerde bewegingen van haar hoofd
en handen zet ze een overtuigende
'fool' neer. Haar samenspel met
Queen Lear is een van de hoogte-
punten van het eerste bedrijf. „Het
zijn allemaal Vlaardingse acteurs"
fluistert Kroesen. „Nee, we heb
ben ze niet laten voorspelen, ze
zijn door ons persoonlijk uitge-
zocht."
Queen Lear wordt donderdagmid-
dag 12 September om 14.00 uur als
eerste stuk van het theaterseizoen
1996/1997 in de Stadsgehoorzaal
uitgevoerd. Vrijdag 13 en zaterdag
14 September om 20.15 uur. Abon-
nementshouders betalen na 1 juli
fl.22,50 (inclusief twee consump-
ties). In de losse kaartverkoop
moet fl.25,- worden betaald. Het
stuk duurt zo'n tweeenhalf tot drie
uur.
Het koor Vox Jubilans.
MAASSLUIS - Een massale koor-
en samenzangavond wordt zater-
dagavond 22 juni gehouden in de
Grote Kerk van Maassluis. De
avond staat in het teken van het
300-jarig bestaan van de stad Jeru-
zalem. Aan deze avond werken
twee grote, landelijk bekende ko
ren mee. Als eerste de uit ruim 150
leden bestaande Hervormde Ge-
mengde Zangvereniging 'Vox Ju
bilans' uit Waddinxveen. Dit koor
staat onder de inspirerende leiding
van Pieter Stolk. Als tweede koor
neemt het Regionale Mannenkoor
'H.C.M.' uit Berkel en Rodenrijs
deel. Dit koor bestaat uit 120 man-
nen en staat onder leiding van Ar-
jan Breukhoven. De koren worden
muzikaal ondersteund door de be
kende organist Jan Mulder op het
grote orgel en Teun Schuppers op
cornet. De Maassluisse predikant
ds. P. Vermaat zal spreken over
'300 jaar Jeruzalem'. Er is een
boeiend en gevarieerd programma
samengesteld, waarin ook de sa-
menzang een grote plaats kreeg
toebedeeld. De avond begint om
19.45 uur en is voor een iedereen
vrij toegankelijk. Na afloop zijn er
Israel-produkten en c.d.'s van de
koren te koop.
SCHIEDAM - Op het plein bij ca
fe De Unie wordt zaterdag 15 juni
een benefietconcert voor molen De
Walvisch gehouden. Ex-Solid
Soul 'Stage Delight' zal een optre
den verzorgen. In totaal zal er vijf
tig cent van elke consumptie wor
den overgemaakt op het gironum-
mer van de Molenstichting. Het
concert duurt van 15.00 tot 18.00
uur.
De repetitie van Queen Lear onder leiding van regisseur Fred
Vaassen.
MPiPiR. DAW M0£Teki 7
NATl>l'/?LUR W/El" TE LETTE2L'jl<