Rotterdams Dagblai 'Schiedam is toch maar halfslachtig gerenoveerd, vol fantasieloze flats' 'Popmuziek kan me niet boeien' Rotterdams Dagblad 2 weken gratis...? Vul deze bon in... Theater Schuurkerk Stadsgehoorzaal Theater de Teerstoof progranmia Nieuwe roman Maarten't Hart: Maarten't Hart bekent: Jazz muziek Heavy Premiere BON Programma WATERWEG - Het is mis- schien niet het beste boek van Maarten 't Hart, toch is zijn nieuwe roman De nakomer het meer dan waard om gele- zen te worden. Het boek be- handelt het thema 'de be- schuldiging'wat ook in ro- mans als Ik had een wapen- broeder, De kroongetuige en Het woelen der gehele we reld naar voren komt. Apo- theker Simon Minderhout, die eerder een rol speelde in Het woelen der gehele we reld, probeert in de Tweede Wereldoorlog tevergeefs deel te nemen aan het verzet. Het enige wapenfeit dat hij op zijn naam kan schrijven, is het verstrekken van medica- menten aan een lid van het verzet. Na de oorlog wordt hij ervan beschuldigd een groep Geuzen aan de Duit- sers te hebben verraden. Maarten't Hart beschouwt leven na de jeugd als nasmaak van het leven (foto: Thom Hoffman). Leraar Pavarotti Voor een voordelig abonnement op het Rotterdams Dagblad. Bezorg mij het Rotterdams Dagblad 4 weken vrijblij- vend op proef voor maar /13,50. Ik neem een kwartaalabonnement. De eerste twee weken zijn gratis, daarna betaal ik /29,75 automatisch per maand. Naam: Adres: Postcode:Plaats: Telefoon:(i.v.m. controls bezorging) Bank/gironummer: Handtekening: Woensdag 23 oktober 1996 T MAASPOST SCHIEDAM XQ 54 MaasposT <P(us Dodo John Buijsman Vorig seizoen heeft John Buijsman als presentator van de Maassluise Ca- baretmarathon in de gedaante van de West-Friese wormsteker een onuit- wisbare indruk bij het publiek achtergelaten. Dit weekend staat hij met zijn programma DoDo op de planken in de Schuurkerk. Door de manier waarop Buijsman in staat is zonder opsmuk en mooidoenerij Dodo, de uit- gestorven vogel, gestalte te geven, trilt er iets in het publiek. De lach in de zaal is de echo van Dodo's lach, maar de emotie siddert ook van het toneel de zaal in. De slapsticks en absurditeit van de situatie zorgen voor da- verende lachsalvo's. Maar de gedachte aan de hartverscheurende omstan- digheden waaronde mensen als Dodo leven, raakt de gevoelige snaar van de kijker. De voorstelling wordt muzikaal ondersteund door zijn vader Luut Buijsman en saxofonist Keimpe de Jong. Vrijdag 25 oktober, aanvang 20.15 uur. Voorstelling van zaterdag 26 ok tober uitverkocht. Krang Andre Manuel Andre Manuel is blijkbaar consequent onhip, wamt hij sluit al drie pro- gramma's lang geen enkel compromis met de heersende smaak. Hij zingt, gromt, praat en tiert er op los. Ook in de Stadsgehoorzaal roeit Manuel on- verstoorbaar tegen de stroom op. Hij is snel en intelligent. Het woord krang is hem op het lijf geschreven. Krang is dwars en gaat overal tegen in. Op het gras lopen, door rood licht rijden, Op Marx vallen. Krang is het donker als de rest slaapt. Krang is de wereld op zijn kop met Manuel als reisleider. Vrijdag 25 oktober, Harmonie, aanvang 20.00 uur, toegang fl.20,-/ fl.17,50. Ver Van Alles Dopegezinde Gemeente Recht uit het hart, ongepolijst en rijp geworden van een leven onder de mensen, langs de straat en in de kroeg; dat is de muziek van de Dopege zinde Gemeente. Stuk voor stuk liedjes met levenservaring. Vaak puur Nederlands, maar ook stammend uit andere culturen. Het album 'Ver Van - Alles' is een verzameling geworden van eigen bewerkingen, van liedjes als 'Amsterdam hulit' en het Kethelbinkie. Zaterdag 26 oktober, Grote Zaal, aanvang 20.00 uur, toegang fl.32,50/ fl.30,-. Anna Paulowna Nel Kars Toneelportret van de grootvorstin, echtgenote van Koning Willem II van Oranje, moeder van Koning Willem III. De moord op tsaar Paul (1801) wierp voor altijd een schaduw over het leven van zijn kinderen. Niet het minst op dat van zijn dochter Anna Paulowna. In 1815 huwde zij de kroonprins van Oranje en van 1840 tot 1849 zou zij Koningin der Neder- landen zijn. Op veler verzoek nogmaals in Vlaardingen. Zondag 27 oktober, Grote Zaal, aanvang 15.00 uur, toegang fl.30,-/ fl.27,50. Ontwaakt Clownstheater Confetti Ontwaakt is een verhaal voor kinderen vanaf drie jaar. Clown Confetti ligt te slapen in zijn hangmat. Als hij wakker wordt, blijkt het al erg laat te zijn. Hij moet die middag optreden en daarvoor had hij natuurlijk nog goed moeten oefenen. Dan blijkt de dirigent nog ziek te zijn ook. Confetti weet zich geen raad. Hoe moet dat nu? Wat moet hij doen? Hij kleedt zich maar alvast aan en schminkt zich als een echte clown. Woensdag 23 oktober, aanvang 14.00 uur, toegang fl.7,50. De Reiziger Toon Maas Met als enige bezit zijn hutkoffer is hij daar ineens. Niemand weet waar hij vandaan komt. Hij is de eeuwige reiziger: altijd op weg, maar nooit er- gens arriverend. Zij reisdoel is het gat in de landkaart. Dus is hij altijd waar hij moet zijn. In zijn koffer bevinden zich zij eerste levensbehoeften: muziek, goocheltrucs, dromen en illusies. Hij doet aan de ene kant denken aan de oude zigeuners, die in wrakkige woonwagens door het oude Euro- pa trokken om mensen te vermaken en tegelijk heeft hij alles van de he- dendaagse straatartiesten zoals je die in Parijs of Londen kunt tegenko- men. Donderdag 24 oktober, aanvang 14.00 uur, toegang fl.7,50. De Glimlach en de Bom Arno Huibers In deze grappige familievoorstelling worden bestaande elementen van ve- le soorten clowns door Arno Huibers op een wonderlijke manier met elkaar verweven. Voeg daarbij maskers, muziek en een levend poppen- spel en het feest kan beginnen. De cadeaudoos die als rode draad door het verhaal loopt, geeft haar geheim pas op het laatst prijs. Zaterdag 26 oktober, aanvang 20.00 uur, toegang fl. 10,-/fl. 15,-. Strijd om de Gouden Neuzen Trofee Het hoogtepunt van het VSB Clownsfestival is natuurlijk de finale. De he- le middag treden er verschillende clowns op, die strijden om de Gouden Neuzen Trofee. Vijftien deelnemers dingen twee uur lang naar deze prijs mee. Een deskundige jury zal een oordeel moeten vellen, maar heeft hier- voor vooral de hulp van het publiek nodig. Zondag 27 oktober, aanvang 14.00 uur, toegang fl.7,50, Het programma van Rotterdams Dagblad TV duurt circa 15 minu- ten, met daarin het laatste lokale en regionale nieuws. Met op maandag en dinsdag een groot aanbod van koopwoningen. Fa shion TV is een speciaal program ma met informatie over kleding, mode en verzorging. Woensdag: Dag en nacht Rotterdams Dagblad TV, onderbroken door Stads TV van 17.00 tot 24.00 uur Donderdag en vrijdag: Dag en nacht Rotterdams Dagblad TV, onderbroken door Stads TV van 17.00 tot 24.00 uur Om 09.00, 13.30 en 16.30 uur Fa shion TV Zaterdag: Dag en nacht Rotterdams Dagblad TV Om 09.00, 13.30 en 16.30 uur Fa shion TV Zondag: Dag en nacht Rotterdams Dagblad TV om 11.00 uur kerkdienst Maandag en dinsdag: Dag en nacht Rotterdams Dagblad TV, onderbroken door Stads TV van 17.00 tot 24.00 uur. In Vlaardingen en Maassluis zendt Rotterdams Dagblad TV 24 uur per dag uit. Het programma duurt circa 15 minuten, met ook daarin het laatste lokale en regionale nieuws, koopwoningen en Fashi on TV. De kritieken over zijn nieuwe boek heeft't Hart doelbewust niet gele- zen. „Ik heb alleen een recensie van het NRC op een halve meter afstand geprobeerd te lezen. Maar toen ik las dat de recensent vond dat het een onwaarschijnlijk ver haal was, heb ik de krant maar weggelegd. Het is nota bene alle- maal echt gebeurd." Voor zijn boek baseerde 't Hart zich op ge- sprekken met allerlei tachtigjari- gers. „Die onvoorzichtigheid van het verzet in Maassluis, ik kan het me helemaal voorstellen dat ie- mand dwars over het water riep: 'heb jij je al laten inschrijven voor de geuzenactie?' Pure zorgeloos- heid. Ze hadden allemaal iets van: wij zijn hier jongens onder elkaar. Als een politie-agent vervelend gaat doen, slaan we hem de her- sens in." De nakomer borduurt verder voort op Onder de korenmaat en Het woelen der gehele wereld. „Vante- voren had ik dat niet zo bedacht. Ik begon aan het Woelen der gehele wereld. Halverwege kwam ik vast te zitten. Ik werd verliefd op een Schiedamse dierenarts, ik kan dat nu wel zeggen, want ze is ver- huisd, en heb toen vrij snel Onder de korenmaat geschreven. Als je hevig verliefd bent, werk je twee keer zo hard en twee keer zo goed. Daarna Het woelen afgemaakt. Die figuur van Minderhout fascineerde mij na het voltooien van het Woe len der gehele wereld. Ik was nieuwsgierig hoe het met hem zou aflopen. En zijn vader, wat voor ie- mand moet dat geweest zijn? Toen kwam ik op dat beeld van Jacob Minderhout die midden in de Gar- depoort in Groningen in de sneeuw Nelatta op zijn knieen vraagt om zijn vrouw te worden." In het boek wordt Simon Minder hout als baby door zijn tante met kinderwagen en al in het water ge- reden. „Dat is mlj overkomen, ik wist dat helemaal niet. Mijn tante heeft me dat pas onlangs verteld: 'het water trok zo', was haar ver- klaring. Iemand anders heeft mij er toen uitgevist. Ja, dat zou een voortijdig einde van mijn carriere zijn geweest. Het heeft toch wel iets moois. Heel langzaam zak je weg, je bent klein, je merkt er niets van." Schiedam komt prominent voor in De nakomer. Minderhout volgt in de oorlog de verzetskoerierster, op wie hij hopeloos verliefd is gewor den, naar het centrum van Schiedam. Na de oorlog probeert hij 'Hillegonda' in Schiedam terug te vinden om zijn onschuld te be- wijzen. „Hoe was het mogelijk, hij be- zocht Schiedam. Wie bezocht er nu ooit Schiedam? Het moest hon- derd jaar geleden, in de tijd dat het Zwart Nazareth werd genoemd, welhaast de lelijkste, de grauwste, de meest uitgewoonde stad van Nederland zijn geweest, en nog al tijd was er geen sprake van enig al lure, van ook maar een beziens- waardigheid. Het verdiende zelfs geen omweg, was neergesmeten aan de voet van de grootste haven- stad van de wereld", schrijft 't Hart in De nakomer. „De hoofdpersoon is teleurgesteld als hij Schiedam na al die jaren weer ziet", verklaart't Hart. „De Broersvest weg, het station afge- broken. Dat was echt een prachtig gebouw", herinnert 't Hart zich. „Ik zie nog voor me hoe Schiedam er in de jaren vijftig uitzag. De Sint Anna Zusterstraat, De Verbrande Erven. Al die steegjes en grachtjes, dat is allemaal verdwenen. Voor mijn laatste boek heb ik heel wat door Schiedam gezworven. Alleen de Lange Haven lijkt er nog pre- cies zo uit te zien als in de tijd van Piet Paaltjes. Ik vind dat Schiedam halfslachtig is gerenoveerd. Al die fantasieloze flats: heel miezerig." Schiedam is een aparte stad, meent 't Hart. ,,Qua bewoners, door de omstandigheden, de drankzucht. Die ongelooflijke armoede in de dagen van de jeneverstokerijen. Een normaal mens neemt 's och- tends een kopje koffie, maar de Schiedammers namen voor het werk twee borreltjes. Die kwamen dronken op hun werk." Maarten't Hart heeft na zijn promotie in de biologie twee jaar les gegeven op het Groen van Prinsterer in Vlaar dingen. „Leraar op 't Groen: ik vond het vreselijk. Ik dacht dat het wel makkelijk zou zijn om biolo- gieleraar te worden. Lekker lange vakanties, misschien zes uur les per dag. Dan had ik genoeg tijd om mijn boeken te schrijven. Maar's avonds als ik thuis kwam, lag ik voor dood op mijn bed. Die Schiedamse jongens op't Groen, dat waren allemaal ongelooflijke klieren. Ik had natuurlijk allemaal Waterwegspul op school, maar de Schiedammers waren het ergst. Ik had als jonge leraar heel wat met hen te stellen. Tjonge, wat een fi- guren. Vooral Freek Koelman her- inner ik mij nog goed. Hij kwam eens een keer de les binnen met een grammofoonplaat. Voor de grap vroeg ik hem of ik zijn plaat mocht lenen: 'Je kan m'n kloten krijgen, maar mijn plaat niet!', schreeuwde hij. Het was toch wel een aardig jongetje. Laatst liep ik door Schiedam en zag ik een bord van aannemer Freek Koelman: goh, zou het dezelfde jongen zijn? Nu hebben de leraren het helemaal moeilijk. De jeugd is mondiger ge worden. Het enige dat helpt is ze met een ketting aan de wc-pot te klinken." 't Hart denkt al na over zijn vol- gende boeken. In elk geval komt er nog een boek die aansluit op zijn laatste drie romans. „Het vierde deel zal gaan over de figuur van Oberstein (de (schoon)vader van Alexander Goudveyl, JT) en daar in komt uiteraard Goudveyl weer terug. Verder wil ik nog een histo- rische roman schrijven over Maas sluis rond 1775. Er is toen een ge- weldige oproer uitgebroken: men- sen werden op straat in elkaar ge stagen vanwege het voorstel om op een andere manier in de kerk te gaan zingen. De baljuw van Delft moest eraan te pas komen om de orde te herstellen." De kritiek van sommige recensenten dat hij maar blijft schrijven over Maassluis kan 't Hart niet deren. „Het speelt mee dat ik mijn jeugd zo sterk heb be- leefd. Je bent jong, je staat overal voor open. Nu is het leven voor mij minder boeiend. Het leven na de jeugd is niet meer dan een na smaak van het leven." JALMAR TEUNISSEN WATERWEG - Gideonsgetier, geen melodie, geen ritme: Maar ten 't Hart staat bekend om zijn hekel aan alles wat de popmu ziek heeft voortgebracht. In het autobiografische Onder de ko renmaat probeert 'Sylvia', een dierenarts aan wie componist Alexander Goudveyl zijn hart heeft verloren, hem nog kennis te laten maken met de muziek van de Red Hot Chili Peppers: „Toen klonk via de autoluidsprekers iets op waarvoor het woord 'ge- brul' bepaald een understate ment was. Het had niets mense- lijks meer, het was angstaanja- gend, schrikbarend, het leek af- komstig uit kelders waarin hon- gerende overlevenden na een atoomoorlog elkaar met kanni- balistische bedoelingen te lijf gingen", zegt Goudveyl. „Nee, popmuziek kan me absoluut niet boeien", zegt Maarten 't Hart. „Maar ik geef toe dat ik er te wei- nig vanaf weet. Ik heb geen kinde ren dfe mij ermee bekend kunnen maken. Ik heb wel een tijdje gepro beerd om naar de Top vijftig te luisteren, maar daar staat alleen in wat de meeste mensen willen ho- ren en dat is vaak niet de beste mu ziek. Alleen dat ene nummer van Procul Harum, 'A whiter shade of pale' vind ik goed. Maar dat is weer afgeleid van een cantate van Bach. En Thake That, die hadden een nummer dat ik wel aardig vond. Gelikte jongens, hoor, geen goede band. Maar dat melodietje had wel wat aardigs." Als test leggen we't Hart vijf niet- alledaagse popnummers voor en vragen hem zijn commentaar. Al- lereerst 'Perfect Circle', een oud nummer van R.E.M. dat door som- migen beschouwd wordt als het beste dat het viertal uit Athens ooit gemaakt heeft. 't Hart luistert ver- baasd. ,,Een heel aardig nummer, er zit tenminste geen gebonk in. Het heeft zelfs een melodie. Laatst kwam Normaal in Warmond op bezoek. Ze speelden daar ergens aan de overkant, en toch hoorde je hier in huis overal het gebonk. AIs- of iemand met zware boomstam- men tegen de garagedeur aan stond te beuken. Nee, dit nummer is niet onaardig." 'Glorybox', een hit van Portishead wordt vervolgens in het cd-laatje gestopt. „Nobody loves me", zingt zangeres Beth Gibbons wan- hopig, begeleid door een lome beat met James Bond-achtige samples. „Leuk stemmetje!", schreeuwt 't Hart door de muziek heen „Dat meisje zingt wel heel erg aantrek- kelijk. Als je zo zingt, moet je wel bloedmooi zijn. Heb je een foto van haar? Ik hou wel van die pop- zangeressen. Gekleed in prachtige kleren, die wilde outfits. Kettin- gen, zwaar opgemaakt. Ik heb in mijn boeken ook een zwak voor vrouwen met snorren. Dat trekt me wel aan, dat soort mannelijke vrouwen. Een beetje kwaadaardig, streng. Toch vond ik dat vorige nummer mooier. Melodisch inte- ressanter. Maar ja, deze stem is wel he£l aardig." Als brug naar de klassieke muziek is het de beurt aan The Passengers (U2 en Brian Eno). Aan het num mer Miss Sarajevo verleende Luci ano Pavarotti zijn medewerking, nadat hij Bono jarenlang bestookt had met verzoek om eens een num mer voor hem te schrijven. „Ik heb dat concert toen op tv gezien. Dat was'wel grappig. Die popzangers zaten zich de pleuris te zingen om Pavarotti te overstemmen, Lukte natuurlijk niet." Maarten 't Hart luistert onbewogen naar de bijdra- ge van Bono. Pas als Pavarotti's stem door de boxen schalt veert 't Hart op. Hij steekt zijn vinger trio- mantelijk in de lucht..Prachtig ge- zongen." De vierde poging. 'For tjie love of Ash Grey' van The Verlaines, een band die een synthese probeert ma ken van Middeleeuwse melodieen en hedendaagse garagemuziek. „Wel leuk gedaan. Melodisch heel eenvoudig (lacht). Het is tenminste niet geschreven in een ritme. Ver der valt dat crescendo op: zacht, hard. De meeste popmuziek heeft maar een constante dreun. Is die zanger een gesjeesde conservatori- umstudent? Heel verstandig dat hij het in de popmuziek zoekt. Als klassiek componist bereik je nu niets. Je redt het niet, je moet con- curreren met al die ouwe jongens: Bach, Mozart. Alleen Peter Schat en Louis Andriessen kunnen het aardig rooien in Nederland. Als schrijver heb je dat eigenlijk ook, die concurrence. Maar het is ge- lukkig niet zo dat de mensen zeg gen: die't Hart, laat die maar weg- blijven. Geef mij maar Shakespe are." Ondertussen zijn The Verlai nes toe aan hun slotmaten. „Goh, dat slot: dat is gewoon klassiek. Verbluffend. Daaraan kan je wel merken dat hij op het conservatori- um heeft gezeten." Het toetje, The Chills. Onlangs nog in Nederland voor een uitge- breide tour tangs Tivoli, het Paard en De Melkweg. In 'Pink frost' be- schrijft zanger Martin Phillipps hoe hij in een droom zijn geliefde vermoordt. „Die repeteernootjes zijn echt heel leuk. Wacht, ik zal even de boxen goed zetten. Maar van mij had die bas er wel uit ge- mogen. Die dendert zo door het hele nummer heen. Het eerste en het laatste nummer vond ik 't leukst. Goh, zo leer je nog eens wat." Toch zal't Hart op zijn sterfbed liever een cantate van Bach draai- en. „Je kan rustig stellen dat Bach voor mij de plaats van God heeft ingenomen. Ik kijk in diepe be- wondering naar die man op." SCHIEDAM - De band Ga ga 'stripped' biedt een zeer bij zonder avondvullend programma, waarin thea ter, muziek en dans samen- komen. De band is een ini- tiatief van de zangeres en ac- trice Anne Marie Jung. Ga ga 'stripped' heeft na een aantal succesvolie gelegen- heidsoptredens in verschil lende theaters, besloten in deze formatie vaker voor- stellingen te verzorgen. De groep speelt voornamelijk eigenwijze versies van jazz club songs. Het repertoire bestaat uit covers en eigen materiaal. Het optreden van 24 oktober in Podium cafe, staat in het teken van club- muziek van de laatste vijftig jaar. Na het optreden zal Andre Dadi het roer overne- men en zowel oudere als he dendaagse clubmnziek draaien. Podium is te vinden aan de Lange Haven 28. SCHIEDAM - Het Filmhuis Schiedam vertoont vrijdag 25 en zaterdag 26 oktober de film 'Heavy' van regis- seur James Mangold. De hoofdpersoon van 'Heavy' is inderdaad wat de titel sug- gereert. Victor weegt maar liefst 250 kilo. Hij is pizzab- akker in het wegrestaurant van zijn moeder Dolly (ge- speeld door Shelley Win ters). Ondanks zijn impo- 'sante verschijning wordt hij toch gemakkelijk over het hoofd gezien, want Victor is extreem veriegen en in zich- zelf gekeerd. Elke dag luis tert hy naar de woorden- strijd tussen de goedgebekte serveerster Dolores (Debo rah Harry) en vaste kroeg- tijger Leo. Twee belangrijke gebeurtenissen - zijn sterke gevoelens voor de nieuwe serveerster Callie en de dood van zijn moeder - ver- anderen zijn leven definitief. Hij kruipt langzaam maar zeker uit zijn emotioneel iso- lement. Pruitt Taylor Vince speelt de hoofd rol in deze debuutfilm van Mangold. Filmhuis Schiedam is te vin den gebouw de Teerstoof, Nieuwstraat 12 in Schiedam. De aanvang is 21.30 uur op vrijdag en 20.30 uur op zaterdag. De toegang is fl. 7,-, Reserveren via de Theaterkassa: 4269563. SCHIEDAM - In de aula van Scholengemeenschap Spieringshoek aan de van de Brugghenlaan 2-6 vindt op zaterdag 2 november de premiere van 'Echtgenoot te huur' plaats. Echtgenoot te huur is geen advertentie, maar een dwaas blijspel. Dirk Verstoep en zijn com- pagnon zijn in financiele moeilijkheden geraakt Als laatste redmiddel heeft Dirk een lening gevraagd aan een rijke neef. Hij verzweeg de ware reden en schreef over een uitbreiding van de zaak met behulp van zijn sehoon- zoon, waarmee zijn dochter Ankie net een week was ge- trouwd, Dirk komt in moei lijkheden als de neef en zijn vrouw laten weten, dat ze eerst wel eens willen kennis- maken met de echtgenoot van Ankie. Maar er is hele maal geen echtgenoot. Kaarten voor deze uitvoe- ring zijn te verkrijgen op nummer:4267199, 4265349 of 4266408. De voorstelling begint om 20.00 uur. De toe- gangskaarten kosten fl.10,- perstuk. Stuur deze bon in een envelop zonder postzegel naar: Rotterdams Dagblad Abonnee Service Antwoordnummer 1579, 3000 VB Rotterdam to 29

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 1996 | | pagina 19