Nieuwe cd van Threnody klinkt melodieus en snoeihard tegelijk 'We hebben alles in een keer opgenomen' Rotterdams Dagblad 2 weken gratis...? Vul deze bon in... a Theater Schuurkerk Stadsgehoorzaal Theater de Teerstoof J) Bonebag in het Podium Alsof engeltjes in oren piesen: Debuut cd The Urn: Bands gezocht Nixon in Filmhuis X BON SCHIEDAM - Een nieuwe lente, een nieuw geluid... en de nieuwe cd van de Schiedamse band Threnody. Op 10 maart wordt de winter- slaap die Schiedam nog lief- lijk bedekt, onbarmhartig verjaagd door de release van de derde cd van Threnody, simpelweg 'Threnody' geti- teld. Supersnelle dubbele bassdrums, snoeiharde gi- taarmuren en de diep grom- mende zang van zanger Rene Scholte: het is allemaal aan- wezig op de nieuwe cd. Maar er is ook ruimte voor melodie en harmonie, en, misschien schokkend voor de hardcore Threnody-fans, op twee nummers zingt Scholte zelfs een paar regels zonder gruis. Als 'death-metal' kun je de band dan ook niet meer be- stempelen, vindt bassist Hen ry Mcllveen. Vrouwelijk Voor een voordelig abonnement op het Rotterdams Dagblad. Woensdag 26februari 1997 MAASPOST SCHIEDAM XQ 54 Pas op voor de meid zij bijt Kiki Heesels Kiki Heesels geeft haar kijk op de wereld en de liefde. Heesels beschikt over het vermogen om situaties en personages tot leven te brengen met een gebaar of opmerking. Ze is onbevangen en geraffineerd, een vaardig vertelster en een gedegen danseres. Daar komt bij dat ze ook een veelzij- dig pianiste, zangeres en actrice is. Dit podiumbeest heeft bovendien een overweldigende speellijst. Het programma gaat over liefde. Daar is al veel over gezegd en geschreven. Maar nog lang niet genoeg. Bijna iedereen wil uiteindelijk alles over de liefde lezen, zien en horen. Liefde tussen mannen en vrouwen, tussen vrienden en vriendinnen, ouders en kinderen. Deze show gaat over tranen die nooit drogen en geluk dat uit zijn voegen barst. Zaterdag 1 maart, aanvang 20.30 uur, toegang fl. 20,-. Popconcert voor kinderen Tino en de Rosino's Tino en de Rosino's brengen bekende en zelfgeschreven kinderliedjes, verpakt in een jasje dat popmuziek heet. Nu is dat een heel ruim jasje. Of het Rock Roll, soul, house of iets anders wordt, blijkt woensdag 5 maart in theater Schuurkerk. Voor kinderen van 4 tot en met 12 jaar. Woensdag 5 maart, aanvang 14.00 uur, toegang fl. 7,50 (kinderen)/fl. 8,50 (volwassenen). Kaarten zijn verkrijgbaar bij de informatiebalie van het stadhuis, Ko- ningshoek, op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur en aan de kassa van Theater Schuurkerk. Telefonisch reserveren op 5931931 (stadhuis) en 5913700 (theater). Een kaartje kan natuurlijk ook aan de zaal worden ge- kocht. Lachspectakelshow Bassie en Adriaan Nederlands bekendste jeugdidolen bewijzen hun vakmanschap ook in het theater door de gehele familie twee uur lang volledig in hun ban en aan de stoelen gekluisterd te houden met hun programma. Wanneer Bassie Adriaan de meest doldwaze en komische schetsen opvoeren knallen de lachsalvo's in hoog tempo door de zaal en het spreekt uiteraard voor zich dat Bassie alles in het honderd laat lopen, maar dankzij het eindeloos ge- duld van Adriaan komt alles weer op zijn pootjes terecht. Voor de jeugd van 2 tot 102 jaar. Dinsdag 4 maart, aanvang 14.00 uur, toegang fl. 17,50. The Grand Piano Boogie Train Rob Hoeke, Jaap Dekker Rob Agerbeek De drie levende legendes Rob Hoeke, Jaap Dekker Rob Argerbeek de grote Boogie Woogie- coryfeen, zetten vanuit hun rijke ervaring en met de pit van hun eeuwige voortdurende jeugd een spectakel op de rails: de Grand Boogie Woogie Train-solo's, duo's en zelfs trio's, op een of meer- dere vleugels. Zij worden bijgestaan door een prachtige zangeres en bege- leid door bas en drums. Een feest van en voor Boogie Woogie giganten. Woensdag 5 maart, aanvang 20.00 uur, toegang fl. 37,50/fl. 35,-. Stomme Koe Haarlems Toneel Een bijtende komedie van Ben Elton over riool-journalistiek. Als roddel- columniste Doris een actrice beschrijft als een stomme koe met waggelen- de gewatteerde dijen is Leiden in last. De gekwetste actrice daagt Doris voor het gerecht. Flamboyant gekleed met haar toy-boy Eduardo aan de arm verschijnt ze in de rechtszaal. Met haar grote bek en scherpe humor krijgt ze de rechter op haar hand en weet ze de gekwetste actrice nog die- per te vernederen. Ze steelt de show, maar of ze deze keer ook daadwerke- lijk zal winnen? Donderdag 6 maart, aanvang 20.00 uur, toegang fl. 35,-/fl. 32,50. Afgeragd Niet Uit Het Raam De wereld is hard en onrechtvaardig. Maar je kunt altijd nog troost putten uit andere mensen die het nog slechter hebben. Van dit Lourdes-effect maakt cabaretgroep Niet Uit Het Raam dankbaar gebruik. De kern van het leven is in korte tijd samen te vatten. In een dertigtal scenes wordt de voor- stelling er doorheen gejaagd. Niet Uit Het Raam is pas tevreden als ze uit- geput van het toneel gesleept moet worden. Afgeragd. Vrijdag 7 maart, aanvang 20.00 uur. toegang fl. 32,50/fl. 30,-. The door to the Sea Slagerij van Kampen Een deur is altijd een doorgang naar iets anders. Maar soms zijn deuren gesloten, anderen daarentegen altijd open. Rond dit fenomeen deur, door'door en door, draait het nieuwe theaterprogramma van Slagerij van Kampen. De deuren gaan open, je kijkt in een ruimte. Daar speelt zich het een en ander af, voornamelijk muziek. Soms is er een doorzichtscherm, soms niet. De projecties hebben een driedimensionaal effect. Dit alles in een omgeving met 'Sfeerverhogende' elementen. Het wordt indrukwek- kend...! Zaterdag 8 maart, aanvang 20.00 uur, toegang fl. 42,50/fl. 40,-. Een zijn zonder verandering Henk van Ulsen Henk van Ulsen is een oude bekende van de Teerstoof en terug van weg- geweest. Zijn nieuwe programma: Een zijn zonder verandering is een rela- tie tussen woordkunst en beeldende kunst. Deze bijzondere voorstelling wordt omlijst door muziek en een verrassende vormgeving. Henk van Ul sen de solo-speler bij uitstek, is zelfs ook een bedreven kunstschilder. Hij maakt van zijn programma een hele mooie theateravond! Vrijdag 7 maart, aanvang 20.30 uur, toegang fl. 19,50. Muts De Bloeiende Maagden De Bloeiende maagden. Ze komen, ze blijven en gaat nooit meer weg. Muts is gezellig, ontroerend, verpletterend. Een ondraaglijke uitbarsting van noodzakelijk leed. Voor drie kleine meisjes, is een droom werkelijk- heid geworden. Ze schreeuwen en vechten en ze worden er nog voor be- taald ook. Mensen die in Eindhoven wonen kunnen altijd mee terug rij- den. Zaterdag 8 maart, aanvang 20.30 uur, toegang fl. 19,50. Clowns Duo Poco Petit Poco en Petit brengen een levendige combinatie van clownerie, mimiek en dans, waarbij improvisatie en contact met het publiek een belangrijke rol speelt. Ze buitelen, dollen, vallen en staan weer op. Clowns worden ook wel eens verliefd. Jazeker, verliefd, ze houden van, ze zijn gek op, nee ze zijn stapelgek. Zondag 9 maart, aanvang 14.00 uur, toegang fl. 7,50. Kaarten kunnen worden gereserveerd via de Schiedamse Theaterkassa van dinsdag tot en met vrijdag van 10.00-16.00 uur en op zaterdag van 12.00-16.00 uur, tel. 4269563. Het programma van RDTV duurt circa 15 minuten en bevat het laatste lokale en regionale nieuws. Op maandag en dinsdag is er een groot aanbod van koopwoningen. Elke dag wordt Auto TV uitge- zonden om 07.00 uur, 16.30 uur en 20.30 uur. Op za terdag en zondag om 09.30 uur, 16.30 en 20.30 uur. Auto TV is een programma met nieuws op het gebied van auto's, verkeer en vervoer. Massacre Records, de platenmaat- schappij van Threnody, blijft de band toch maar koppig promoten als 'progressive Death-Metal'. ,,Het is voor de platenmaatschappij natuurlijk altijd moeilijk om onze muziek te omschrijven. Maar al- leen de zang herinnert nog aan death-metal. We zetten met deze cd gewoon de lijn voort die we met de vorige cd hebben ingezet. Sowieso komen er nu allemaal stromingen bij elkaar", zegt Mcll veen. „We werken veel met melo- dieen en harmonieen en dat komt niet zo vaak voor in de death-me tal. We hebben onze platenmaat schappij al voorgesteld om ons dan maar als 'metal' te omschrijven. En misschien dat we op onze vol- gende cd zelfs alleen 'schone zang' laten horen of dat we het per nummer afwisselen." Ook de tek- sten van Threnody, voor het groot- ste gedeelte door Mcllveen ge schreven, gaan niet over geliefde death-metal onderwerpen als sa- tan, hel en verdoemenis. 'Redemp tion', een van de absolute prijs- nummers van de nieuwe cd, be- handelt de generatie Nix. Mcll- 'Als death-metal kun je Threnody niet meer bestempelen', zegt bassist Henry Mcllveen naar aanleiding van de laatste cd veen heeft een enorme hekel aan al die jongens en meisjes die in het weekeinde vreselijk tekeer gaan met alcohol en pillen en dan zon dag bij de troostende omarming van de wc-pot zielig over hun kater klagen. „En op de maandag gaan ze naar hun vreselijke kantoor- baan. Ze doen helemaal niks met hun leven en willen ook niets. Vandaar die regel: 'Hope will be my driving force'. Je moet door- gaan. Als je valt zal je moeten op- staan." Geldt die tekst ook voor Mcllveen? „0 zeker. Elke keer wanneer het leek alsof de band bij zondere dingen ging bleven, rom- melde het opeens in Threnody en ging er iemand weg en moest je opnieuw beginnen en opbouwen." Massacre Records is er inmiddels aan gewend, zegt Mcllveen la- chend: ,,0, gaat er weer iemand bij Threnody weg? Geeft niet, daar worden jullie altijd beter van, zegt onze platenmaatschappij altijd." En als je kijkt naar de huidige line up van Threnody kan je Mcllveen moeilijk ongelijk gegeven. In de persoon van het nieuwe bandlid Ernst van Ee (onder andere ex- Vengeance) heeft de band, althans volgens de Slagwerkkrant, een van de beste drummers van Nederland in huis. En Menno Gootjes, 21 jaar en de kersverse gitarist van Threnody, is ook niet zomaar de eerste de beste. Hij speelt ook in het heropgerichte Focus en is zo eigenlijk de vervanger van Jan Ak- kerman die in 1970 volgens het Engelse muziekblad Melody Ma ker de beste gitarist van de wereld was. „21 jaar en dan al met de gro- ten van Nederland meespelen. Vandaar ook de titel van de cd: Threnody. Dit is 'men niets min der. Elk nummer staat als een huis.", verklaart Mcllveen. 'Dead man progress' is Threnody's mi- lieunummer. Mcllveen: „Een jaar of vier geleden had elke band een groen nummer. En nu? Er worden nog steeds tonnen afval in de oceaan gestort omdat het econo- misch verantwoord is. Het komt erop aan wat we met die informatie doen: 'brothers and sisters, let us learn'.' Het cd-hoesje van Threnody toont een vrouw achter gebroken glas en is gei'nspireerd op de tekst van In stinct of pride. „In de loop van de geschiedenis heeft de man alles wat vrouwelijk is, willen onder werpen. De aarde, de zee en de vrouw." Massacre records, de pla tenmaatschappij van Threnody, dacht eerst aan de afbeelding van een aan het kruis genagelde vrouw, maar dat zag Threnody toch echt niet zitten. „Zo'n hoes zal onge- twijfeld een bepaalde doelgroep aanspreken, maar dat" wilden we absoluut niet. Dat zal zeker schelen in de cd-verkoop, maar daar zitten we niet mee." Threnody werkte in de studio we- derom samen met producer Ger hard Magin, net als met de tweede cd 'Bewildering thoughts'. Magin voelt haarfijn aan wat Threnody wil en het klikt gewoon, meent Van Willigen is blij met zijn nieuwe CD SCHIEDAM - Sommige num mers zijn al twintig jaar oud, an dere heeft zanger/gitarist Rini van Willigen pas enkele maan- den geleden geschreven. De songs zijn terechtgekomen op de debuutcd van The Urn, een Schiedams/Rotterdamse forma- tie. Samen met Nico de Vos (bas) Ivo Boons (drums) en Willem van der Wall (gitaar) heeft Van Willigen een cd opgenomen die je moeilijk een labeltje kunt ge- ven. IJzersterke rock met een lekkere bluesy slide-guitar ach- tergrond komt nog het dichtst in de buurt van The Urn. „Ach, zeg maar dat we Gorzenese herrie maken", stelt Van Willigen voor. De bandleden van The Urn zijn al lemaal ervaren muzikanten en heb ben hun sporen verdiend in bands als Tip On In, Freelanceband, New Livin' Blues en de Anton Geesink Band. Uit die laatste band is The Urn voortgekomen, legt Rini van Willigen uit. Oorspronkelijk maakten blazers deel uit van de formatie. „Maar met de Anton Geesink Band kwamen we terecht in kleine kroegjes, en speelden we zonder blazers. Daardoor vonden we dat we maar een andere naam moesten verzinnen, ook omdat de muziek was veranderd. De naam moest kort zijn, het liefst twee keer drie letters zodat het publiek je ten- minste onthoudt. Je kan je band ook Lul noemen, het effect is het- zelfde." De band maakte enkele demo's en wist de interesse te wek- ken van de Achterhoekse platen maatschappij Silvox en kreeg een contract aangeboden. In de eerste week van november van het vorige jaar heeft The Urn twaalf nummers in de Silvoxstudio op tape geslin- gerd. Van Willigen: „We hebben alles gezamenlijk in een keer opge nomen, behalve de zang. Ik heb geen enkele solo opnieuw opgeno men, anders ga je er teveel over na- denken. En we wilden absoluut niet spelen met een click-track (metronoom), dat was de eis. Dan is allies wat heilig is in de muziek, weg. Je krijgt wel wat versnellin- gen, maar zo klinkt het juist goed." En fouten maken tijdens het spelen? Hoe meer fouten, hoe beter, meent Van Willigen. „Ik vind het zonde om fouten weg te halen. Juist de platen die ik bijzon- der vind hebben foutjes. Een hele maal perfecte plaat is vreselijk saai." De nummers op de cd zijn songs die Van Willigen niet kwijt kon in zijn eerdere bands. Het recentste nummer van de cd heet No not now en is autobiografisch van aard, net als de meeste nummers die Van Willigen schrijft. „We hadden net dat contract bij Silvox getekend en toen kreeg ik last van m'n rechterknie en moest ik wor den geopereerd: O no, not now." Dat een knie toch wel een onmis- baar onderdeel van de muzikant vormt, merkte Van Willigen tij dens zijn eerste optreden na de operatie. ,,Ik trap de gitaareffecten met mijn linkervoet in, maar dan moet je steunen op rechts. Ik dacht dat ik door de grond ging. Dat was wel een spastisch optreden, liep ik met van die olifantenpassen over het podium." .'Drunken man' schreef Van Willigen twintig jaar geleden, maar heeft het nu pas, na lang aandringen van vrienden, op cd gezet. „Ik zat in '77 in dienst en altijd als ik naar huis liep zag ik een zwerver op het bankje bij het monument in de Lange Nieuw- straat zitten. Op het moment dat ik thuis was gekomen, had ik de tekst en muziek al in mijn hoofd." De cd van The Urn (getiteld The Urn) wordt uitgebracht op 21 maart. De presentatie vindt 22 maart plaats met een optreden in Het Podium. The Urn speelt verder op 26 april in het Pandemonium in Vlaardingen. Rotown is 25 mei aan de beurt. Zeg het voort. JALMAR TEUNISSEN Mcllveen. „Hij hoort alles in de studio. Op een bepaald moment hoorde hij in een nummer een ge luid dat er niet in thuis hoorde. Al les werd uitgeschakeld, totdat hij erachter kwam dat het een los zit- tend moertje van een ventilatiemo- tor in de muur was." De opnames werden voltooid in een Duits stadje in de middle of nowhere zo dat er alleen aandacht kon worden besteed aan de opnames. Een heel zware tijd, volgens bassist Mcll veen: „We werkten van tien uur's ochtend tot acht uur 's avonds. Er is zoveel in de studio met 24 spo ren mogelijk, maar daar kan je je cd gemakkelijk mee verzieken. Gerhard heeft in de studio twee speakertjes, zo verschrikkelijk slecht, als het daar goed op klinkt dan klinkt het overal goed op. En in de studio zijn ook twee enorme boxen aanwezig, daar geldt het- zelfde voor. Maar de echte test volgt pas thuis, als je de nieuwe cd op je eigen installatie draait. Als 'ie dan goed klinkt, valt ereen last van je schouders af." Maar helaas voor Mcllveen: de platenmaatschappij heeft de promo-cd's alleen aan de pers gestuurd en de bandleden ver- geten. Mcllveen zal moeten wach- ten op 10 maart, de officiele re lease van 'Threnody'. Daarna gaat de tour door Europa van start. De setlist zal twee nummers bevatten van de eerste cd, vijf van de twee de en elf van de nieuwe cd. Mis de optredens niet, al was het alleen maar om het schitterende 'Your truth' live te kunnen horen. JALMAR TEUNISSEN SCHIEDAM - Voor het fes tival dat traditiegetrouw op Koninginnedag gehouden wordt aan de Plantage is de organisatie op zoek naar re- gionaal talent. Bands die willen optreden tijdens de vijfde editie van het Schiedamse festival kunnen op zaterdag 15 of 22 maart auditie doen. De winnaar van de eerste Schiedamse Popprijs, Ice Party, is in ie- der geval van de partij en de slotact wordt verzorgd door de salsaband Volume Time. Voor het festival kunnen nog drie bands in aanmer- king komen voor een optre den op het hoofdpodium en vier bands op het pauzepo- dium. Inschrijfformulieren kunnen worden afgehaald in Muziekcentrum 'OpMaat', Lange Nieuwstraat 183, tel. 4269680. Ook vrijwilligers kunnen zich hier melden. SCHIEDAM - Met de film Nixon is regisseur Oliver Stone, na zijn uitstapje met Natural born killers weer te- ruggekeerd bij de Ameri- kaanse geschiedenis in het Vietnam tijdperk. In de goed opgebouwde film zet hij Nixon neer als tragische held, maar ook als een man die niemand echt kon door- gronden. Nixon draait op vrijdag 28 februari om 21.30 uur en op zaterdag- avond 1 maart om 20.30 uur in het Filmhuis. De toegang is fl. 7,-. Het Filmhuis is gevestigd in gebouw de Teerstoof. SCHIEDAM - De Vlaardingse band Bonebag treedt zaterdag 1 maart op in het Podium. Deze re gionale band staat bekend om zijn uitzinnige speelvreugde. Bonebag bestaat ruim vijf jaar en gaat nog steeds helemaal zijn eigen weg. Voor de bandleden is plezier ma ken het motto, zij gaan helemaal in de muziek op. De muziek valt niet onder een bepaalde stijl, maar het swingt in ieder geval. In maart '96 heeft Bonebag gespeeld in Night- town in Rotterdam en daar de der de plaats bemachtigd tijdens de Zuid-Hollandse Popjacht. Deze derde plaats heeft de band een plek op Internet opgeleverd. Ook zijn er vier nummers van de Vlaardingse band te beluisteren op de CD van het Maasfestival. In juni '96 be- haalde Bonebag een eerste plaats op dit festival. In een van de loven- de recensies werd gesproken over 'goed in het gehoor liggende rocksongs, een zanger met een dijk van een stem en een podiumpre- sentatie die er zijn mag'. Dit veel- belovende optreden in het Podium Cafe aan de Lange Haven 28 be- gint om 22.00 uur. Bezorg mij het Rotterdams Dagblad 4 weken vrijblij- vend op proef voor maar /13,75. Ik neem een kwartaalabonnement. De eerste twee weken zijn gratis, daarna betaal ik /30.40 automa tised per maand. Naam: Adres: Postcode:Plaats: Telefoon:(i.v.m. controle bezorglng) Bank/gironummer: Handtekening: Stuur deze bon in een envelop zonder postzegel naar: Rotterdams Dagblad Abonnee Service Antwoordnummer 1579, 3000 VB Rotterdam TQ2g cs

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 1997 | | pagina 13