'Delfts blauw schilderen is
net een virus, zo leuk'
Misdaadauteur Rene Appel
te gast bij schrijversavond
Rotterdams Dagblad 2 weken gratis...? Vul deze bon in...
18?
mmmm ssssssas.,.™
BERGWEG 110
ROTTERDAM
Theater Schuurkerk
Stadsgehoorzaal
Vlaszaty in het Podium
Passieconcert door COV
Gloria Toonkunst
m.-
Xiiea^er
progranmia
Cursisten komenjaar na jaar naar Schiedam
'Boeken moeten niet in hokjes worden onderverdeeld'
H
Rotterdams Dagblad
H BERGWEG110 ROTTERDAM
Canon
m- Art.nr. 29861
ALLEEN ZATERDAG VAN
17.00-18.00 UUR
TEL: 010-4.618.600
I
APS Z00MCAMERA
SPIEGELREFLEX
MET 28-80MM
ZOOM
2-PAK APS FILM
per,ol° DipscussicroTo
'CENT
STERRENKIJKER
I III,
Op de 1 e verdieping aan de Bergweg 110 te
Rotterdam vindt u de foto en video afdeling van
Correct met een groot assortiment aan foto en
video camera's in alle soorten. Meer dan 30 video
camera's, tientallen spiegelreflex camera's en
ruim 100 geselecteerde foto compact camera's
staan overzichtelijk opgesteld. Ook op het gebied
van alle foto-toebehoren heeft Correct een
groot assortiment.
C0RRECTPRIJS
C0RRECTPRIJS
2435
C0RRECTPRIJS
PAK
C0RRECTPRIJS
Donderdag 26 maart 1998
wx54sa
MaasfosT
CP [us
Planken Wambuis
Frank van Pamelen
Cabaretier Frank van Pamelen, een ware taalvirtuoos, loodst op 28 maart
het publiek naar Planken Wambuis. Waartoe diende de vrede van
Munster? Stootte Jan Steen zich tweemaal aan dezelfde ezel? Wat heeft
Oude Tonge met nieuwe haring? En hoe groen is het hart? Het ongerijmde
wordt gerijmd, het ongeremde geremd. En beetje bij beetje verdwijnt ons
voorkomende voorkomen, het oerhollandse masker, dat geloogd eiken-
houten harnas. Kortom: Planken Wambuis. Frank van Pamelen gidst het
publiek naar de nationale ziel, Neerlands landmeetkundige middelpunt:
Planken Wambuis. Met een graai in het verleden. een greep uit het heden
en een grijns naar de toekomst.
Zaterdag 28 maart. Aanvang 20.30 uur. Toegang fl. 20,
Kaarten zijn verkrijgbaar aan de informatiebalie van het stadhuis, Ko-
ningshoek, op werkdagen tussen 09.00-17.00 uur en aan de kassa van de
Schuurkerk. Telefonisch reserveren op 5931931 (stadhuis) of 5913700
(theater). Een kaartje kan ook aan de zaal worden gekocht.
Boemerang
Het Vlaardings Musicalgezelschap
Vlaardingen heeft een rijk historisch verleden. Opgravingen en recentelijk
de vondst van... ja, die boemerang. Deze revue zal van duizenden jaren voor
Christus tot heden met zevenmijlslaarzen door Vlaardings historie flitsen,
stilstaand bij kleurrijke, aandoenlijke. spannende en merkwaardige gebeur-
tenissen. Want behalve vissen konden die Vlaardingers ook jagen en vech-
ten. Tekst en muziek: Chris bezooijen en Dick Borst.
Dinsdag 31 maart tot en met zondag 5 april, aanvang 20.00 uur (zondag 5
april 14.00 uur), toegang fl. 30.-/fl. 25,-.
Toegangskaarten zijn verkrijgbaar aan de kassa van de Stadsgehoorzaal,
Schiedamseweg 51, van woensdag tot en met zaterdag van 13.00 tot 20.00
uur en een uur voor aanvang van de voorstelling.
Viaszaty. Foto Joachim Quinn v.d. Kwast
SCHIEDAM - Vlaszaty speelt zaterdag 28 maart in het Podium Cafe.
Vanaf 22.00 uur laten ze hun 'Moonfunk' los op het publiek. Vlaszaty
werd in 1988 opgericht, in 1994 kreeg de band een nieuwe bezetting. ei-
gen nummers en een nieuw geluid. Hun muziek laat volgens het persbe-
richt invloeden horen uit de hoek van rock, funk, jazz, rap, fusion, afro en
latin. De songs worden gezongen door Thys Vlaszaty. De rest van de for-
matie bestaat uit Johan Witt (gitaar)(, Rene ten Cate (vibrafoon), Niko
Christiansen (saxofoon). Eduard Nijenhuis (drums) en Anu van Leeuwen
(digeridoo en percussie). Maar eerst speelt B-J Baartmans, donderdag 26
maart. in het kader van Oorsmeer. Zijn speelstijl is terug te voeren op de
Amerikaanse jive, blues en rock a billy uit de jaren vijftig. De gitaar staat
voor hem op de eerste plaats in dienst van het liedje en pas daarna is het
een solo-instrument. Gitaristen die hem daarbij hebben bei'nvloed zijn
Chet Atkins, Chuck Berry en Scotty Moore. Aanvang 21.30 uur. Het Po
dium Cafe ligt aan de Lange Haven 28. entree gratis.
VLAARDINGEN - Zaterdag 4
april hoopt COV Gloria Toonkunst
haar tweejaarlijkse passieconcert
te geven in de Grote Kerk (Markt)
van Vlaardingen. Uitgevoerd zal
worden de in 1723 gecomponeerde
Johannes Passion van Johann Se-
bastiaan Bach. Dit werk van J.S.
Bach mag zich. naast de Matthaus
Passion, in een nog steeds groeien-
de belapgstelling verheugen. In
Via het kabelnet kunt u het pro-
gramma van RDTV op uw televi-
sie ontvangen. RDTV, ofwel Rot-
terdams Dagblad TV, is een ka-
belkrant die elke dag 24 uur lang
te zien is. Ze bevat het laatste ac-
tuele nieuws uit uw omgeving.
Elke maandag en dinsdag krijgt u
via RDTV extra veel informatie
over onroerend goed en wonen.
Vlaardingen wordt deze wat korte-
re passion om de twee jaar uitge
voerd door de COV Gloria Toon
kunst.
Zoals gebruikelijk zullen zij bege-
leid worden door het Randstedelij-
ke Begeleidings Orkest met als
concertmeester Pleun van der Lin
den. Aan dit concert werken verder
mee de sopraan Heleen Koele, alt;
Margareth Beunders. tenor aria's;
Alex Vermeulen. tenor evangelist;
Robert Buts, bas Christuspartij;
Joep Brocheler. basaria's; Julian
Hartman, Freek Borstlap, viola da
gamba en Margriet den Hartog, or-
gel continuo. De COV Gloria
Toonkunst voert deze Joh. Passion
al uit sinds 1954 en het is dit jaar
de dertiende keer dat de algehele
leiding in handen zal zijn van diri-
gent Aad van der Hoeven. Het
concert begint om 20.00 uur. Kaar
ten zijn verkrijgbaar bij de VVV te
Vlaardingen, boekhuis Den Draak,
Veerplein, expert radio Schipper,
de Loper 19. bij leden en voor aan
vang van het concert aan de kerk.
Deuren gaan open om 19.30 uur.
3 S 0
i I II
SCHIEDAM - Fans van het
Delfts blauwe aardewerk in
Schiedam? Nogal wiedes, vindt
Riet Verhulst, die samen met
haar man Cor de Stichting
Vrienden van Delfts Aardewerk
heeft opgezet. „Delftsblauw is
slechts de soortnaam. Die fabrie-
ken hadden net zo goed in
Utrecht of in Groningen kunnen
staan. Sterker nog: de meesten
staan toevallig in Gouda!"
De passie voor het eeuwenoude
ambacht begon in de jaren zeven-
tig. Cor gaf les in tekenen en schil
deren aan de Vrije Universiteit en
Riet had een winkeltje waar ze on-
der meer Delfsblauw aardewerk
verkocht. ,,Om de inkopen voor de
winkel te doen kwamen we nogal
eens in zo'n fabriek. Dan bekeek
ik die vaasjes en borden en dacht ik
bij mezelf dat Cor dat veel mooier
zou kunnen. Een aardige fabrikant
gaf ons vervolgens het een en an-
der aan materialen mee om het uit
te proberen en Cor ging aan de
slag", vertelt Riet Verhulst.
En dat Cor aan de slag bleef, had
alles te maken met het feit dat het
resultaat niet alleen mooi was, het
was vooral ook leuk om te doen.
Zo leuk zelfs dat toen de Vrije Uni
versiteit failliet ging, het stel zelf
besloot een vereniging op te zetten
en curssussen te organiseren in het
schilderen van Delfsblauw aarde
werk.
De cursussen vinden nu al weer
zo'n veertien jaar plaats in Theater
de Teerstoof en bestaan per cursus
uit 20 tot 25 lessen. Per cursus ge
ven ongeveer twintig deelnemers
zich op en dat zijn meestal weer
oud-cursisten. Cursisten die nu al
tien of vijftien jaar bij Cor Verhulst
in de leer zijn, zijn geen uitzonde-
ring. „Het is een virus'peinst hij
„Het is zo leuk om te doen, dat je
er al snel besmet mee raakt." En
Riet onderschrijft dat. „Dit aarde
werk blijft. Altijd. Kijk maar hoe
gaaf het servies was dat ze uit een
gezonken VOC schip hebben ge-
borgen. Het gaat nooit uit de mode
en kan bij iedere stijl door simpel-
weg de motieven aan te passen. Pa
pier vergaat makkelijker en als je
daar op tekent of schildert, zit je
net zo goed etter en bloed te zwe-
Het echtpaar Verhulst weet het zeker: Delfs blauw aardewerk gaat langer mee dan de
Nachtwacht, in materieel opzicht dan. Foto Roger van der Kraan
ten. Dan kun je het beter op het
aardewerk doen."
Het beschilderen van het aardwerk
is iets waar de een weliswaar beter
in is dan de ander, toch is deze
vaardigheid (volgens Cor een kun-
stig ambacht) wel aan te leren, ge-
tuigen de vele, vele werken die de
cursisten mee naar huis nemen en
cadeau doen. Van naambordjes tot
geboorte-tegeltjes, van grote vazen
tot indrukwekkende schilderijen.
Het is allemaal te leren. Maar de
beginner start op de eerste bijeen-
komst van de cursus met de be-
schildering van een tegeltje. Om-
dat dat namelijk vlak is en daarom
het gemakkelijkst te beschilderen
is.
Door middel van een patroon en
een met houtskool gevuld stoffen
zakje wordt de tekening op het
voorwerp gezet. Daarna wordt de
ze met potlood nog nagetekend.
Houtskool vervaagt immers en
potlood niet. Tot op het moment
dat het de oven ingaat, want dan
verdwijnen de potloodstrepen. Als
de tekening erop zit, komt het
moeilijkste: de invulling. De cur
sisten beginnen meetal met poly-
chroon. Dat houdt in dat er meer-
dere kleuren gebruikt worden dan
alleen maar blauw. En dat is mak
kelijker want dan hoeft de cursist
niet met een kleur alle schakerin-
gen weer te geven door met water
steeds een andere kleur blauw te
maken.
Als het eerste bordje klaar is wor
den de cursisten vaak een beetje
hebberig. ,,Ze gaan in het begin
voor de kwantiteit werken en daar
na voor de kwaliteit. Eerst willen
ze zoveel mogelijk af hebben, re
sultaat zien. En daarna vinden ze
het belangrijks dat ze iets zo mooi
mogelijk doen", constateert Riet
jaar na jaar. Het eerste bordje
wordt daarom meestal gevolgd
door een schilderij dat bijvoor-
beeld gevormd wordt door zes te-
geltjes. Als de cursist het beschil
deren van het vlakke aardewerk
beheerst wordt het steeds moeilij-
ker: via borden en schotels naar
vazen.
Voor de materialen wordt gezorgd
door de Verhulsten, alsmede het
bakken in de oven, wat de cursis
ten uiteraard niet zelf doen. Resul
taat is een mooi stukje vakwerk en
een tevreden cursist. Cor meent
dan ook dat ieder mens het in de
vinger heeft. „Ook als je onrustig
of druk bent is het schilderen van
aardewerk juist heel geschikt. Ik
pas de patronen dan natuurlijk wel
aan. Ik geef zo'n cursist geen pa
troon met fijne, drukke motieven,
maar een iets grover dessin. Verder
doet de bezigheid de rest. Het
schilderen geeft de rust."
Zijn eega voegt nog toe; „Het re
sultaat is altijd anders. Ook al zou-
den ze allemaal hetzelfde patroon
gebruiken. De kleuren worden an
ders, doordat iedereen anders
mengt en de tekening wordt anders
doordat iedereen andere lijnen zet.
Als je het zelf schildert is het ook
echt van jezelf."
MONIQUE SIEMSEN
SCHIEDAM - Negen misdaad-
romans heeft de taalwetenschap-
per Rene Appel inmiddels op
zijn naam staan en hij is een van
de beste Nederlandse misdaad-
auteurs. Zijn werk wordt gepre-
zen door de simpele, maar ver-
rassende intriges die op heldere
wijze beschreven worden. Her-
kenbare gebeurtenissen verweeft
hij tot een verrassend tijdsbeeld.
Vrijdagavond 27 maart is Rene
Appel, die een aantal jaren gele-
den de Gouden Strop won, de
gast van de schrijversavond.
Tien jaar lang was Appel recensent
van thrillers voor de 'NRC Han-
delsblad' voordat hij zelf misdaad-
literatuur ging publiceren. Zijn
eerste literaire publicatie was
'Voetbaltaal' die in 1990 ver-
scheen. Uit dit boek waarin hij het
voetballersjargon op speelse wijze
op de hak neemt, spreekt zijn pas
sie voor deze sport. Tegelijkertijd
was hij zich gaan toeleggen op het
schrijven van misdaadromans. In
1987 verscheen 'Handicap' en in
1989 'Spijt'. Beide boeken werden
genomineerd voor de Gouden
Strop, de prijs voor de beste Ne
derlandstalige misdaadroman. Ap-
pels derde thriller, 'De derde per-
soon', werd daadwerkelijk be-
kroond met deze prijs. Dit bete-
kende een definitieve doorbraak
voor de schrijver in het misdaag-
genre. Deze prijs voor het beste
Nederlandstalige misdaadboek
werd in 1986 ingesteld en ge-
noemd naar de thriller 'De Gouden
Strop' van de onlangs overleden
Nederlandstalige misdaadauteur
Joop van den Broek. De prijs heeft
als doel de publieksbelangstelling
voor het spannende boek te ver-
groten en het aanbod van Neder
landstalige boeken op dit gebied te
stimuleren. Er zijn nog altijd veel
meer uitgaven vertaald uit het En-
gels dat Nederlandstalig. Neder
landstalige auteurs die wel in dit
genre schrijven en ook ooit de
Gouden Strop wonnen zijn onder
andere Jef Geeraerts, Tomas Ross,
Gerben Hellinga en Bob Mendes.
Een verrassende winnaar was in
1994 Maarten 't Hart, wiens roman
'Het woelen der gehele wereld'
niet uitdrukkelijk als thriller of
1
k.
De
Rene Appel.
misdaadroman gepresenteerd was.
Niettemin vond de jury deze ro
man goed en spannend genoeg om
het te bekronen. In 1995 deed zich
een vergelijkbare situatie voor toen
de roman 'Vertraging' van Tim
Krabbe werd bekroond. De bekro-
ning van deze twee boeken deed de
eeuwige discussie over het verschil
in niveau tussen misdaadliteratuur
en andere literatuur oplaaien. Deze
discussie is aan Appel niet besteed:
hij vindt het niet interessant boe
ken in hokjes in te delen, wel zette
hij zich in voor de belangenbehar-
tiging van de Nederlandstalige
misdaadroman door middel van
zijn functie als secretaris van het
Genootschap van Nederlandstalige
Misdaadauteurs (GNM). Het
GNM telt ongeveer 50 leden en be
staat uit schrijvers, recensenten en
uitgevers van misdaadliteratuur, en
mede onder invloed van dit ge
nootschap ontstaat ook in Neder-
land langzaam aan een echte tradi-
tie in de misdaadliteratuur.
Sinds Appel de Gouden Strop
won, publiceerde hij nog zes mis
daadromans: 'Oppassen' (1991),
'Persoonlijke omstandigheden'
(1992), 'Tegenliggers' (1994).
'Van kwaad tot erger' (1996), 'Ge-
weten' (1996), en de onlangs ver-
schenen page-turner 'Tweestrijd'.
In een interview in Vrij Nederland
zei Appel een tijdje geleden: „De
kunst is om te schrijven over wat er
hier om de hoek gebeurt. op een
niet spruitjesachtige manier." Vol
gens Appel is in principe iedereen
tot moord in staat: „Als je mensen
maar lang genoeg treitert, als je ze
maar ver genoeg in het nauw drijft,
wordt de vriendelijkste mens een
killer." De moordenaar in de boe
ken van Appel is dan ook iemand
uit de nabije omgeving, bijvoor-
beeld een buurman of een collega.
Een leraar geschiedenis (in Handi
cap), een apothekersassistente (in
De derde persoon), de bazin van
een stomerij (in Vlekkeloos): het
zijn voorbeelden van de gewone
mensen die in Appels boeken be-
trokken raken bij moord en dood-
slag. Ook in 'Tweestrijd', de mis
daadroman die vorige maand ver
scheen, is de moordenaar geen on-
bekende van de hoofdpersoon
hoofdpersoon, Manon, is een
meisje van achttien jaar die in de
slagerij van haar vader werkt. Ma
non wordt hopeloos verliefd op
Roy en ze trekt bij hem in. Ze laat
het grauwe dagelijkse leven achter
zich en maakt van het leven een
groot feest. Totdat ze ontdekt dat
Roy kwade kanten heeft en dingen
doet die het daglicht niet kunnen
verdragen. Ze raakt ongewild in
een hevige strijd verwikkeld als ze
te veel weet van de criminele prak-
tijken van haar vriend. In dit boek
duiken scenes op uit de huidige
rechtstaat. Een advocaat a la mr
Doedens klaagt het falen van de
opsporing aan, waardoor de hoofd
persoon vrijgesproken wordt. Van
af dat moment leeft hij verder als
stalker die het zijn ex-vriendin on-
mogelijk maakt om een normaal
leven te lijden. Appel heeft de jus-
titiele actualiteit van technische be-
wijzen en vormfouten op een be-
klemmende wijze vorm gegeven.
De Schrijversavond wordt vrijdag
avond 27 maart gehouden in de bi-
bliotheek aan het Bachplein in
Schiedam-Noord. De lezing vangt
om 20.15 uur aan. De toegang is
fl. 7,50. Lulu Wang zal de serie
schrijversavonden van het seizoen
97/98 afsluiten op 24 april.
ANITA BEIJER
Bezorg mij het Rotterdams Dagblad 4 weken op proef voor
I maar 14,-
|_i Ik neem een kwartaalabonnement. De eerste twee weken zijn
gratis, daama betaal ik 31,10 automatisch per maand.
Naam:
Voorletter:
Adres;Nr:
Postcode: Plaats:
Telefoon:
.m/v
Bank/gironr. DDDDDDDDD
(i.v.m. controle bezorging)
I Handtekening:
Stuur deze bon in een envelop - zonder postzegel - naar
Rotterdams Dagblad. Abonnee Service, Antwoordnr 1579,3000 VB Rotterdam Hj
rging)
FUJIF0T0NEX
3500IX MRC APS
Z00MCAMERA
Van landschapsfotografie tot
nachtportretten, u heeft alles onder
controle. Met de multifunctionele
kaart als bedieningspaneel kunt u alle
gewenste functies instellen. En los-
gekoppeld van de camera is het een
veelzijdige afstandsbediening.
Opname keuze mogelijkheid uit
klassiek, breedbeeld en panorama
formaat. Verder voorzien van o.a.:
een 21-58mmzoombereik,
ingebouwde
multifunctionele
filters, actief
autofocus-systeem, 8 datum/
tijdinstellingen en programma
gestuurde sluiter. Afm. 10x6x3 cm.
Incl. gratis film, tas en draagriem.
Art.nr.
54090
CANON EOS-500 MET 28-80MM
0BJECTIEF
Met een draai aan het instelwiel kiest
u de juiste instelling voor uw opname;
portret, close-up, sport en land-
schappen. Wilt u zelf de instelling van
diafragma, sluitertijd en scherpstelling
bepalen, dan kan dat natuurlijk ook
met deze spiegelreflex. Voorzien van
een ingebouwde hulpflits. Compleet
met Canon 28-80 mm zoomobjectief.
In zwart of zilverkleur leverbaar.
Art.nr.
605
FUJI NEXIA 200 APS F0T0FILM
APS fotofilm geschikt voor het
opnemen van maximaal 40 foto's per
film. Lichtgevoeligheid 200 ISO
Art.nr.
54072
nncvirni¥w
APSONTWIKKELEN
AFDRUKKKEN
Als u bij Correct uw APS fotorolletje
laat ontwikkelen en afdrukken op
Classic formaat, dan betaalt u
(Ontwikkelkostenindexprint 5.95 per rolletje)
r Het laatste uurtjevande week is bij
(0( is.00 uur iedere zaterdag profiteren
van een super-aanbieding. Voor deze aanbieding geldt: zolang de voorraad
strekt en geen telefonische reserveringen of bestellingen mogelijk.
vergrotingstactorvan 402x. Het
stabiele regelbare 135 cm houten
statief heeft een centrale houder
voor de oculairen en de Barlow lens.
TRESC0 60/700 MM
ASTRONOMISCHE
STERRENKIJKER
Sterrenkijken, een tantastische
hobby met deze stabiele retractor
^elescoop met een maximale
AANOAo MAAPT .'.EG6NS
\.t\TA3i.SAri? CESlC':'.
BEREIKBAARHEID: Met de tram: lijn 4,6 en 9. Met debus: 170,171 en
173 stoppen praktisch voor de deur en bus 35,39 en 40 stoppen bij
Station Noord. Met de auto: volg de diverse aanwijsborden.
OPENINGSTIJDEN: maandag t/m donderdag 9.00-18.00 uur,
vrijdag 9.00-21.00 uur, zaterdag 9.00-18.00 uur. Iedere eerste
zondag van de maand geopend van 12.00-17.00 uur.
Zetfouten en prijswijzigingen onder
voorbehoud.