i?JiASPOST <PCllS
MaasposT
Een heerlijkdroomtheaterof
een ordinaire fabriekshal
Een monument vastgelegd
inboekvorm voorleerlingen
799
BERGWEG 110
ROTTERDAM
Theater de Teerstoof
Stadsgehoorzaal
Theater Schuurkerk
ms
95
progranmia
Gemengde readies op eerste voorstelling Schie
'De onderduik voorbij?'
BERGWEG110 ROTTERDAM I
ICENT
TEL:01<M£1&600
APS CAMERA
APS F0T0FILM
SPIEGELREFLEX
CAMERA
AWARD WINNER
Pauze
Op de 1 e verdieping
aan de BergwegHO
in Rotterdam vindt u
de nieuwe foto en video
afdeling van Correct.
Compact-, spiegelreflex-,
zoom en APS foto camera's en videocamera's staan
overzichtelijk opgesteld. Ook op het gebied van
alle foto en video toebehoren heeft Correct een
groot assortiment.
MINOLTA
CORRECTPRUS
GRATIS APS F0T0R0LLETJE EN FOTO AFDRUKKEN
FUJI
CORRECTPRUS
pe'l0,° APSCLASSfCFOTO
Nikon
T€9§T-
CORRECTPRUS
Canon
CANON IXUS APS COMPACT
Z00MCAMERA
CORRECTPRUS
MAANDAG13 APRIL 2ERAASDAG
GE0PENDVAN 12.00 TOT 17.00 UUR
wx54sa
CORRECT
FOTO
Changez
Plien en Bianca
Wat hebben terlenka, Eddy Becker,
marmite, Sil de Strandjutter, een
Haramondorgel, twee mutsen, bok-
kepootjes, groen, oranje, zweepjes,
Boney M., vet haar, twee schuif-
speldjes, een brommerhelm met
kattenstaart, Baccara, Pimpampet,
Ard Schenk en Kees Verkerk,
smurfensnot, macrame, zoethouten
Loeki Knol met elkaar te maken?
AHes, volgens Plien en BiancaMet
een minimum aan middelen bren-
gen Plien en Bianca een maximum
aan amusement en fysiek geweld.
Vrijdag 17 april, aanvang 20.30
uur, toegang fl. 19,50.
Ik B.V.
Tim van der Sluis
Het gaat goed met Nederland. De
jaren '90 zijn de hoogtijdagen van
het ik-tijdperk. Nederland goes
commercieelDe BV. Nederland is
verworden tot vijftien miljoen
BV.-tjes die nog maar met een ding
bezig zijn: zichzelf! Tim van der
Sluis staat garant voor een ouder-
wets avondje politiek, actueel, ge-
engageerd cabaret van hoog niveau.
Ik B.V. is alweer zijn derde avond-
vullende voorstelling. Gewapend
met stevige conferences en schitte-
rende liedjes boeit en ontroert hij
het publiek enorm.
Zaterdag 18 april, aanvang 20.30
uur, toegang fl. 19,50.
Kaarten zijn verkrijgbaar bij de
Schiedamse Theaterkassa van dins-
dag tot en met vrijdag van 10.00 tot
17.00 uur en op zaterdag van 12.00
tot 14.00 uur, tel. 2467467.
De Kampioenenkweek
Growing Up In Public InDe-
pendance
wat goedkoper uit.
Vrijdag 17 april, aanvang 20.00
uur, toegang fl. 30,-/fl. 27,50.
Oh Johnny
Rob van de Meeberg, Fred Flo-
russe, Marjolein Sligte
Growing Up in public.
Een theaterthriller over de invloed
en de gevolgen van de hormo-
nenmaffia, die heerst en verdeelt in
de wereld van de sport. De jonge
atlete Birgit staat aan het begin van
een veelbelovende carriere als ze-
venkampster. Na een overwinning
krijgt ze een aanbod om bij een
sponsor in dienst te treden, een far-
maceutisch bedrijf. De situatie
loopt uit de hand en Birgit ver-
drinkt letterlijk in de farmaceutica.
Een op feiten gebaseerde zoek-
tocht naar een antwoord op de im-
mer toenemende vraag naar meer
en beter en de morele grenzen die
daarmee in het geding zijn. Tekst
en regie: Paul Feld. Met Daphne de
Bruin, Paul Hoes, Martijn Fischer,
Harm van Geel en Noel van San-
ten.
Donderdag 16 april. aanvang
20.00 uur, toegang fl. 30,-/fl.
27,50.
-Fanfare
Thomas van Luyn
Thoman van Luyn.
Thomas van Luyn heeft, als helft
van Ajuinen en Look, al bewezen
muzikaal, geestig en schokkend te
zijn. Daarnaast is hij taalvaardig,
snel en spits. Zijn hoogste doel is
het publiek de avond van hun le-
ven te bezorgen, zodat zij hun la-
chen niet meer kunnen houden.
Een lachtherapiesessie kost make-
lijk fl 180,-, dan bent U hier heel
H
Oh Johnny.
Een hommage aan een van de
grootste Amsterdamse klein-
kunstenaars: Johnny Jordaan. Een
bijzonder mens en een groot zang-
talent, maar ook een naieve man
die moeilijk met roem en aandacht
overweg kon. In de voorstelling
leert U Johnny kennen als een ge-
voelige man die alleen met zingen
zijn emoties de baas kan blijven.
Oh Johnny gaat over die bijzonde-
re, muzikale man: een kleine man
die groot werd, maar alles had wil-
ien inruilen om als kind bij zijn
moeder te kunnen zijn.
Zaterdag 18 april, aanvang 20.00
uur, toegang fl. 40,-/fl. 37,50.
Pinokkio
Velvets Schwarzes Theater
Traditioneel komt Velvets
Schwarzes Theater met Pasen naar
Nederland met hun zwart theater.
Ieder jaar verbazen jong en oud
zich weer over deze vernuftige
mengeling van 'gewoon' spel en
poppenspel, waarbij de mensen die
de poppen en objecten bewegen
niet te zien zijn. Ze zijn volledig in
het zwart (velvet) gehuld. Studen-
ten en docenten van de Amhemse
toneelschool hebben de Neder-
landse versie op band ingesproken.
Pinokkio is met zijn schitterende
beelden een gezellige familievoor-
stelling. Voor iedereen vanaf acht
jaar.
Zondag 19 april, aanvang 15.00
uur, toegang fl. 17,50/fl. 15,-.
Toegangskaarten zijn verkrijgbaar
aan de kassa van de Stadsgehoor
zaal, Schiedamseweg 51, van
woensdag tot en met zaterdag van
13.00 tot 20.00 uur en een uur
voor aanvang van de voorstelling.
Over DeVesten 3
3116 AD Schiedam
Film
101 Dalmatiers
De Dalmatiers Pongo en Perdita
worden de trotse ouders van vijf
tien slimme pups. Het is een groot
en blij hondengezin tot de afschu-
welijke Cruella de Vil haar ogen
laat vallen op de pups en ze wil
ontvoeren
Zaterdag 11 april, 14.00 uyur, toe
gang fl. 10,-
Lebbis of Jansen
Dolf Jansen en Hans Sibbel
Vorig seizoen hebben Dolf Jansen
en Hans Sibbel laten zien dat ze
met z'n tweeen het Maassluise pu
bliek krom kunnen laten liggen
van het lachen. Nu proberen of dat
met een solo-optreden ook lukt.
Deze voorstelling blijft tot het laat-
ste moment een verrassing. Wie
zal er vanavond op de planken
staan. Wordt het Lebbis of Jansen?
Woensdag 15 april, aanvang 20.30
uur. toegang fl. 25,-
Kaarten zijn verkrijgbaar aan de
informatiebalie van het stadhuis,
Koningshoek, op werkdagen tus-
sen 09.00-17.00 uur en aan de kas
sa van de Schuurkerk. Telefonisch
reserveren op 5931931 (stadhuis)
of 5913700 (theater). Een kaartje
kan ook aan de zaal worden ge-
kocht.
SCHIEDAM - Bovenop de om-
loop van het Theater a.d. Schie
kijken de theaterbezoekers uit op
de foyer, een glas rode wijn in de
hand. De een droomt stilletjes wat
voor zich uit: „Mooi he, hier...
Ruik jij ook de geur van het hout?
Heerlijk..." en geeft het theater
een bemoedigend kusje in het
luchtledige. De ander laat zich
echter niet zo makkelijk door de
creatie van architect H. Ruijsse-
naars overweldigen, en moppert:
„Nou, vin't niks. Al dat hout...
Net alsof je op de zaterdag in Ikea
aan het shoppen bent."
Zondag 5 april beleefde het Theater
a.d. Schie de vuurdoop. De eerste
officiele voorstelling. Een proef-
voorstelling, inderdaad, maar toch.
Echte blunders kon het theater zich
niet permitteren, want met de vier
tientjes die de 650 nieuwsgierige
theaterbezoekers ieder voor Face
Lift moesten neertellen had je een
hoop andere leuke dingen kunnen
doen.
Bij de garderobe ontstaat wat ge-
duw en getrek: lange rijen wachten
ongeduldig totdat de jassen worden
ingenomen. De vrouwen die de jas
sen aan de knaapjes hangen zij n dui-
delijk zenuwachtig en een lachje
kan er vanavond eigenlijk niet van
af. „Mevrouw, ik krijg nog een
nummertje van u. Ik heb net die
bruine jas aan u gegeven. Ja, die
daar." Maar, het moet gezegd, de
wachtenden gedragen zich be-
schaafd, al laat een man met stem-
verheffing morrend weten 'nu ein-
delijk eens geholpen te willen wor
den'.
Anderen maken van de nood een
deugd en bekijken bedachtzaam al-
vast het plafond. De open plafond-
constructie, met duidelijk waar-
neembaar de houten draagbalken en
trekstangen (net zoals in het theater
van Farnese, waarop Ruijssenaars
zich bij het ontwerpen heeft laten
inspireren) roept vooral niet-begrij-
pende readies op. Is het gebouw
dan soms nog niet af?, vragen som-
migen zich vertwijfeld af. „Ik vind
het zo kaal", zegt een vrouw roe-
rend in een kopje koffie (kosten:
drie gulden). „Ik had hier veel meer
van verwacht. Moetje kijken: je ziet
boven gewoon de buizen zitten. Het
is fabriekachtig. Net als in Hotel
New York, maar dat was een cen-
tenkwestie. Ze hebben hier in
Schiedam toch wel voldoende
geld? Het is gewoon nog niet af."
Het stuk Face Lift was een relatief simpele testcase voor het Theater a.d. Schie. Geen
changementen, simpele belichting. Volgende week volgt de eerste echte krachtproef voor de
technici: Nabucco.
Dat vindt ook G. Visser, een bin-
nenhuisarchitect uit Spijkenisse.
„Het oogt rommelig, het is nog
sfeerloos, veel te zakelijk. En deze
buis (wijst op een pijp anderhalve
meter boven zijn hoofd) snap ik he-
lemaal niet. Het lijkt me dat deze op-
lossing gekozen is uit geldgebrek,
anders kan ik het niet verklaren."
Hij kijkt naar achteren, naar de bar,
en verzucht: „Dat systeemplafond-
je kan echt niet. Fouter kan niet, dat
doet gewoon pijn. Maar dat hout-
werk, vooral de vloer, is weer wel
heel leuk."
En Dingemans, betrokken bij de or-
ganisatie van de Brandersfeesten,
weet nu zeker dat hij hier, in de foy
er, geen afsluitend feestje voor alle
vrijwilligers zou willen organise-
ren. „Ik zfe me hier niet gezellig een
biertje drinken."
Maar er zijn ook positieve geluiden
te horen, zeker in de pauze van Face
Lift. Niet iedereen wil een aange-
kleed theater met weelderige palm-
bomen en kunst aan de muur, zo
blijkt uit de reactie van mevrouw
Teerling. „Het is een schitterend
theater", oordeelt ze zittend op een
houten klapstoeltje (komt nog an
der meubilair). „De akoestiek is
goed, het zicht in de zaal is uitste-
kend en het interieur is schitterend.
En het stuk is heel geweldig, ik ge-
niet ervan.Een puntje van kritiek:
het is bloed- en bloedheet in de zaal.
En prompt schalt via de geluidsin-
stallatie de stem van theaterdirec-
teur Paul van Oort die zich voor de
hitte excuseert. Een kwestie van het
fijnregelen van de apparatuur. Sor
ry-
,,Ik ben om", verzekert mevrouw
Mandemaker, die zichzelf tot afge-
lopen zondagavond vooral affi-
cheerde als fan van het oude Passa-
getheater. „Het is stemmingsvol, en
eigenlijk heel modern. Ik vond het
een ramp toen het Passagetheater
werd gesloopt, maar ik moet zeg-
gen, sinds vanavond ben ik defini-
tief om." En nu moet het verder
groeien, zegt ze, al zal het nooit zo
intiem worden als in het Passage-
theater. John Lanting die in hetthea-
tercafe nog wat kwam drinken en
een praatje met het publiek aan-
knoopte. Die tijden zijn definitief
veranderd.
Na de redelijk goed ontvangen
voorstelling banjert Paul van Oort
door de foyer, en evalueert desge-
vraagd de eerste proefvoorstelling.
„Hectisch, en nuttig, en nodig, zeer
interessant en zwaar." Hij lijkt het
te menen. Twee uur eerder liep de
man onwennig en zenuwachtig
doelloos rondjes in de foyer, hier en
daar snel wat woorden uitwisse-
lend. En inderdaad, geeft Van Oort
toe, het innemen van de jassen bij de
garderobe diiurde veel te lang, ze
ker, maar juist daarom wordt de
reeks proefvoorstellingen gehou-
den. Juist vanavond kunnen de pro
cedures in de praktijk worden ge-
toetst. Maar in September, bij de of-
ficile opening van het Theater a.d.
Schie zal alles perfect verlopen,
daar dienen immers de proefvoor
stellingen voor. En dat het theater
volgens sommigen wat kaal oogt,
tja, denkt Van Oort. Let maar op wat
andere belichting kan uitmaken.
„We gaan zeker geen planten neer-
zetten of rijtjes schilderijen ophan-
gen."
JALMAR TEUNISSEN
VLAARDINGEN - Alle leerlin-
gen van groep acht krijgen bin-
nenkort het boekje De onderduik
voorbij, dat de lotgevallen van
Harry Visser beschrijft. Visser
zat tijdens de Tweede Wereld-
ooorlog samen met zijn familie
drie jaar ondergedoken op een
zolder in Vlaardinger-Ambacht,
om zo te ontsnappen aan de jo-
denvervolging. Alle veertien
overleefden de oorlog, een uni-
cum.
Twee jaar geleden stapte Harry Vis
ser het museum van Jan Anderson
binnen. Hij liep even rond, liep naar
boven en liep Anderson tegen het
lijf. Een aardig museum, vond hij,
maar waarom had Anderson zo wei-
nig aandacht besteed aan het thema
onderduiken in de Tweede Wereld-
oorlog in Vlaardingen? Op amper
honderd meter van het museum zat
immers een grote groep joden on
dergedoken, in een woning aan het
Narcisplein 12, waaronder Visser
zelf die die dag voor het eerst sinds
de oorlog weer Vlaardingen be-
zocht. Anderson kon het verhaal
amper geloven. „Ik die zoveel van
de Tweede Wereldoorlog in Vlaar
dingen afwist, en ik kende dat ver
haal niet." Anderson vond dat er
iets mee moest gebeuren. Een
kunstwerk misschien? Visser is im
mers beeldend kunstenaar die onder
andere de muur van de Anne Frank-
school in Amsterdam voor zijn re-
kening had genomen. Samen beslo-
ten ze echter om een monument in
boekvorm op te richten. Het verhaal
was echter lang niet compleet, ver-
telde Visser afgelopen vrijdag bij de
presentatie van het boekje. „Alles
watwij als familie in die tijd hebben
meegemaakt waren eigenlijk on-
verteerde brokken verleden. Daar
liepen we allemaal mee rond. Veel
was niet duidelijk, hoe het precies
was gegaan. Op dat moment, twee
jaar geleden, was er nog geen spra-
ke van een afgerond verhaal." Vis
ser ging mensen interviewen, deed
in de media een oproep aan iedereen
die wat meer wist over zijn onder-
duikperiode, en slaagde er uiteinde-
lijk in het verhaal rond te krijgen.
„A1 die brokstukken zijn nu een ge-
heel geworden." Maar, zei Visser:
„Ik ben vorige week nog door ie-
Voor Harry Visser is het onderduikverhaal nu duidelijk. Foto Roger van der Kraan
mand gebeld die zich afvroeg waar
om ik niet bij hem ben langsge-
weest."
De familie Visser besloot in Sep
tember 1942 onder te gaan duiken.
Het was de periode waarin de Duit-
sers meer en meer beperkende
maatregelen op de joden legden.
Het overdragen van de banktegoe-
den, de invoering van de joodse ster,
het verbod om gebruik te maken
van het openbaar vervoer. En, als
dieptepunt, de bordjes Verboden
voor joden die overal in het straat-
beeld opdoken. Visser: ,,In deze
maatschappij werden we een totaal
gei'soleerde groep, een realiteit die
nu nauwelijks valt over te brengen.
We werden als joods bestempeld,
terwijl we ons in de eerste plaats Ne-
derlanders voelden. Dat was dat
mannetje met die snor die ons daar-
toe dwong. Er werd tussen ons en de
Nederlandse maatschappij een gla-
zen gordijn opgetrokken.
De familie Visser, Amsterdams van
oorsprong, kreeg via via een adres
in Vlaardingen. Wat volgde was
een barre tij d op zolder die, vanzelf-
sprekend, gepaard ging met onder-
linge spanningen. Visser, in die tijd
een jongetje, bracht die periode
door met het leren van vreemde ta-
len, het bouwen met mecano en het
ontwikkelen van zijn tekentalent,
en probeerde zo te ontsnappen aan
de realiteit. Het gevaar immers was
een constant gegeven op de achter-
grond, zoals beschreven wordt in
het boekje: „Op een dag waren er
gasten in huis. Toen oom Gerrit en
tante Geert even wegmoesten, wer
den alle onderduikers in een kamer
gezet op de eerste verdieping met de
deur op slot. De gasteeen die iets
vermoeden kwamen de trap op en
via de badkamer bereikten ze het
balkon. Vandaar gluurden ze door
de balkondeuren naar binnen. Alle
veertien mensen hadden zich tegen
de onderkant van de balkondeuren
gedrukt, zodat ze niet gezien kon-
den worden."
De bevrijding volgde op 8 mei
1945. De familie Visser moest op-
nieuw beginnen en reed op geleen-
de fietsen naar Amsterdam. Wat ze
daar aantroffen was een triest aan-
blik: „Hun huis was verwoest, veel
familieleden, vrienden en kennis-
sen hadden de oorlog niet over-
leefd.
Het boekje De onderduik voorbij,
uitgegeven met hulp van de Rabo-
bank kan verkregen worden bij
Streemuseum Jan Anderson,
Kethelweg 50.
Via het kabelnet kunt u het pro-
gramma van RDTV op uw televi-
sie ontvangen. RDTV, ofwel Rot-
terdams Dagblad TV, is een ka-
belkrant die elke dag 24 uur lang
te zien is. Ze bevat het laatste ac-
tuele nieuws uit uw omgeving.
Elke maandag en dinsdag krijgt u
via RDTV extra veel informatie
over onroerend goed en wonen.
MINOLTA VECTIS10 APS
ZOOM COMPACT CAMERA
Compact camera met
zoomobjectief van 25 tot 50mm,
2x zoom. Volledig automatisch en
heeft een automatisch filmgevoelig-
heid instelling. Dankzij het APS
systeem kunt u kiezen uit drie beeld-
formaten en is perfect voor panorama-
opnamen, groepsfoto's of close-ups.
Voorzien van ingebouwde flitser.
Art. nr.
148
Bij Correct ontvangt u bij deze Minolta APS fotocamera een
gratis APS-fotorolletje voor 25 opnamen en worden tevens uw
eerste 25 APS foto's gratis afgedrukt op classic formaat.
FUJI NEXIA 200 APS F0T0FILM
Speciaal voor gebruik in APS
fotocamera's. Geschikt voor het
opnemen van maximaal 40 foto's,
Lichtgevoeligheid 200 ISO
Art.nr.
22959
APS ONTWIKKELEN
AFDRUKKKEN
Als u bij Correct uw APS fotorolletje
laat ontwikkelen en afdrukken op
Classic formaat, dan betaalt u
Art.nr.
23916
(Ontwikkelkostenindexprint 5.95 per rolletje)
NIKON F 50 S SPIEGELREFLEX
CAMERA MET35-80 MM
OBJECTIEF
De Nikon is een volwaardige auto-
focus spiegelreflex camera met de
gebruiksvriendelijkheid van een
compact camera dooro.a. de
voorkeuze instellingen. U kunt kiezen
p uit de speciale landschaps-,
portret of close-up stand en
W algemene instelling. Ook heeft
de camera een ingebouwde flitser.
Indusief Nikon 35-80 mm
zoomobjectief. In zwart uitgevoerd.
Art.nr.
894
De Ixus van Canon, de APS camera
met 2x zoombereik en alle mogelijke
eigenschappen die u maar wenst bij
een compact camera. een uniek
autofocus systeem diverse flits-
standen en rode ogen reductie datum
print op de achterkant van de foto zelfs
met titels en al 3 formaten per
opname mogelijk 10x15cm; 10x18cm
en10x30cm« zelfontspanneren
afstandsbediening mogelijk
Uitgeroepen als Europese APS
camera van het jaar 1996/'97 en
bekroond met een EISA Award.
Incl. tas en Fuji APS 40 opnamen film.
Art.nr.
23287
BEREIKBAARHEID: Met de tram: lijn 4,6 en 9. Met de bus: 170,171 en
173 stoppen praktisch voor de deur en bus 35,39 en 40 stoppen bij
Station Noord. Met de auto: volg de diverse aanwijsborden.
OPENINGSTIJDEN: maandag t/m donderdag 9.00-18.00 uur,
vrijdag 9.00-21.00 uur. zaterdag 9.00-18.00 uur. ledere eerste
zondag van de maand geopend van 12.00-17.00 uur.
Zetfouten en prijswijzigingen onder
voorbehoud.