Beeld' van Peter Dumas Expositie 'Vlaardingen in 'De kunstenaar is een grens- bewoner, het kan niet anders' Theater de Teerstoof Theater a.d Schie Stadsgehoorzaal Marathon op TV Rijnmond Museum- weekend De dokterstas De gevels zien er net even anders uit Kunstenaar en architect Ashok Bhalotra: Donderdag 16 april 1998 wx54sa WATERWEG - Voor de achttiende editie van de Centrale Bank Marathon, die op zondag 19 april wordt gelopen, wordt een extra uit- zending ingelast van TV Rijnmond. Het regionale station brengt de marathon in een twee uur durende spe cial uitgebreid in beeld met achtergrondreportages en interviews met de belang- rijkste lopers in de mara thon. Karin Engelse en Luuk Braun presenteren de uitzending vanuit het Novo- tel, het hotel waar vele lo pers overnachten. Zij heb ben een interview met de beide winnaars (voor de mannen eh de vrouwen), de beste loper uit de Rijnmond. Uiteraard worden ook ande- re betrokkenen by de mara thon aan de tand gevoeld door het doortastende pre- sentatie-duo, zoals de direc- teur van de Stichting Rot terdam Marathon Mario Kadiks. Voor de vrouwelij- ke helft van de presentatie, te weten Engelse, is de ma rathon geen vreemde. Zij liep hem zelf al meerdere malen en bereikte de finish twee jaar terug met een tijd van 3 uur en 16 minuten. Als geen ander kan zij zich in de lopers verplaatsen: van de voorbereiding tot de man met de hamer en uiteindelijk de langverwachte finish. De uitzending vindt plaats op de dag van de marathon, zondag 19 april en begint om 21.00 uur en is te zien tot 23.00 uur. Direct hierna zijn de herhalingen tot en met de volgende middag 13.00 uur te zien in carrouselvorm. VLAARDINGEN - Onder het motto 'Loop, fiets en ontdek iets' openen alle mo- sea in Vlaardingen (gratis) hun deuren voor museum- publiek. Aan de hand van gratis routes kan men wan- delend of Qetsend de Vlaar- dingse musea bezoeken. Het Visserijmuseum verzorgt rondleidingen; in Streekmu- seum Jan Anderson kan een nieuwe tentoonsteiiling over het onderduiken in Vlaar dingen worden bekeken. Ook mnziek- en documenta- tiecentrum Ton Stolk opent zijn deuren, evenals het Ar- cheologisch Historisch Mu seum. De route kan gratis worden afgehaald bij het Vlaardingse VVV. SCHIEDAM - De vitrine in de centrale hal van het Schieiand Ziekenhuis is op- nieuw ingericht met voor- werpen die vroeger werden gebruikt in de gezondheids- zorg. Dit keer over het the- ma 'de dokterstas*. Alle ge- toonde materialen heeft het ziekenhuis te leen gekregen van de Stichting Farmaceu- tisch Museum De Griffioen. Iedere drie maanden znllen in de vitrine andere materi alen te zien zijn die een beeld geven van de medisch-tech- nische ontwikkelingen. Vroeger behandelde de huisdokter meestal zelf zijn patignt. Er waren nog niet zoveel specialisten en men ging minder vaak dan nu naar het ziekenhuis. De huisdokter had daarom ve- lerlei instrumenten bij zich. Al deze insturmenten be- waarde de arts in een tas van leer of metaal. Zo had hij in zijn citybag het instru- mentarium om de patient te onderzoeken; zijn stetho- scoop, een percussiehamer en een bloeddrukmeter. Op grond van de gedachte 'me- ten is weten* had hij een koortsthermometer en een rotmaat bij zich.Het bloed- gehalte onderzocht hij vlug met een stukje fiftreerpa- pier. In een telkamer kon het aantal ceilen in het bloed worden geteld. Daarnaast zaten in zijn tas injectiespui- ten en -naalden; ampulten met vloeistof bewaarde hij in een ampullendoos. Met de oorspuit werd het verstopte oor schoongemaakt en met de pollitzerballon kon een doof gevoel worden opgehe- ven. Een ingeslikte munt probeerde de dokter met een muntenvanger op te vis- sen en een visgraat in de keel werd met een gratenvanger verwijderd. Al deze instru menten van toen kunnen ge- zien worden in de vitrine in de centrale hal van het Schieiand Ziekenhuis. This posT SCHIEDAM - Bram Hengel is de vierde gastconservator die in Pand Paulus laat zien wat hij nu beschouwt als 'mooie kunst. Hengel koos voor werk van As- hok Bhalotra, een kunstenaar die ook als architect zijn sporen heeft verdiend. „De kunstenaar is een grensgeval, het kan niet anders", zegt de Bhalotra. Mu- ziek, literatuur, beeldende kunst, architectuur: het maakt niet uit." De readies die de tentoonstelling oproepen zijn divers: „Een vrolij- ke keuze", meende een bezoeker. Ajasses Dotje en Lotje Dotje en Lotje. Ajasses is een gevarieerde voor- stelling met een vleugje milieu... Ieder jaar gaat nicht Alison zeer te- gen haar zin op verjaardagsvisite bij haar tante. die op een vuilnis- belt woont. Alison trekt haar neus op voor vieze luchtjes en gaat nooit op pad zonder haar voorraad spuitbussen. Tante doet haar best om het voor Alison gezellig te ma- ken. Ze gaat zelfs, wat ze eigenlijk nooit doet. in bad. De verjaardag verloopt verrassend anders dan in andere jaren... Vanaf vier jaar. Zondag 19 april, aanvang 14.00 ur, toegang fl. 7,50. Water bij de vis Dulle Roeckers Na het succes van Chickentales komen de Dulle Roeckers met een nieuw cabaretprogramma. Nu alles bij de Belgen aan het licht komt, gooien de Vlaamse dames ook de beerput open. Geen decors meer, geen kostuums, de volgspot uit. Vanaf vandaag serveren de Dulle Roeckers alleen zichzelf, bloot op het podium. Met enkel hun stem om de longen uit het lijf te zingen, met enkel hun handen om het hart op de tong te leggen en enkel hun benen om de aarde onder de voeten te doen beven. Beginnen mensen die van elkaar houden op elkaar te lijken of houden ze van elkaar om- dat ze op elkaar lijken? Waarom houdt niemand van de dames Dulle Roeckers? Niet alle Belgen zijn sa- distische, satanische monsters... Razendsnel wisselen sketches, mu- ziek, absurditeiten en persoonlijke verhalen elkaar af. Het ontbreekt de dames niet aan ironie en zelfspot. Een dynamische voorstel- ling voor de ware cabaret-liefheb- ber. Vrijdag 24 april, aanvang 20.30 uur, toegang fl. 19,50. Allemaal Hollywood Bert Schuiling Bert Schuiling brengt zijn tweede solo-programma Allemaal Holly wood! Ging zijn eerste solo Geen Idee over het optimistisch leven met geheugenverlies, dit program- ma gaat over de waanzin van het bestaan. Wat heeft iemand er voor over om iets te bereiken? Hoever moet, wil, mag, kan, zal je gaan? Natuurlijk voorzien van een flinke portie zelfkritiek, humor, interactie met het publiek, weer een prachtig multifunctioneel decor en mooie liedjes. Zaterdag 25 april, aanvang 20.30 uur. toegang fl. 19,50. De Toverappel Mayke Hessels Een gifgroene heks steelt de tover appel van de prinses en neemt de tovervrucht mee naar een heel ver bos: het woud van het zwarte hout. Geholpen door de kinderen gaat clown Froefroe op zoek nar de ap- pel. Hij komt terecht in een circus waar de directeur hem de weg wijst naar het woud. Na een reeks spannende avonturen weet hij de heks en de toverappel te vinden. Zondag 26 april, aanvang 14.00 uur, toegang fl. 7,50. Kaarten zijn verkrijgbaar bij de Schiedamse Theaterkassa in Thea ter aan de Schie, Stadserf 1, van maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 15.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 14.00 uur, tel. 2467467. VLAARDINGEN - Twaalf ty- pisch Vlaardingse stadsgezich- ten zijn aanstaand weekend te zien op de tentoonstelling 'Vlaardingen in Beeld', tevens is er de expositie 'Zomer in Bretag- ne' te bewonderen. Beeldend kunstenaar Peter Dumas maak- te, behalve de Franse zomerge- zichten, de afgelopen vijftien jaar zeefdrukken van Vlaar- dings mooiste geveltjes: de kaas- handel op de Hoogstraat, de stadsboerderij aan de Kortedijk, de Visbank, het Raadhuis in Vlaardinger-Ambacht, de stads- kraan en het visserijmuseum, om er maar een paar te noemen. Dumas kreeg regelmatig telefoon- tjes met de vraag: „heeft u hier misschien ook een kaart van?" Hij moest altijd een 'nee' verkopen. „Het aantal van twaalf zeefdruk ken nodigt natuurlijk uit tot het maken van een kalender. maar ik wilde toch liever een tijdloze uit- gave", meent Dumas. De prenten van de stadsgezichten zijn op dub- bele kaarten in A-5 formaat ge- drukt en in een luxe doos verpakt. Deze fraaie editie kost fl. 35,-. Er is een tweede editie, die samen met de nieuwste zeefdruk 'Twee To- rens' wordt uitgegeven, deze kost fl. 125,-. Aanstaand weekend is ie- dereen vanaf 12.00 uur welkom op de 'Ateliers Hoogstad' aan de Westlandseweg 250. „Van Bretagne heb ik veel aqua- rellen gemaakt: gevels, bootjes, de zee, het water. Ook strandgezich- ten met allerlei zonnende men- sen", vertelt Dumas. „Als ik op vakantie ben, heb ik altijd een schetsboekje bij me. Het is een kleintje op vakantieformaat; ik hoef dan geen meesterwerken te maken, maar gewone schetsjes. Later werk ik die impressies uit. Ik heb vele Franse geveltjes geschil- derd. In 1983, na zo'n vakantie, werd ik hier in Vlaardingen getrof- fen door een aantal echt prachtige pandjes. Zo ontstonden de eerste zeefdrukken van Vlaardingse ge vels en het groeide uit naar twaalf prenten." zeven kinderen en hun gouvernante nog niets aan aantrekkingskracht verloren. Dinsdag 21 en woensdag 22 april, aanvang 19.30 uur, toegang fl. 50,-/ fl. 45,- Jubileumconcert Rob de Nijs Rob de Nijs viert met dit jubileum- programma zijn 35-jarig bestaan als zanger. Een voorstelling vol nostal gic, maar natuurlijk ook met de hits van zijn laatste CD. Dit concert groeit ongetwijfeld uit tot een waar theaterfeest, want Rob de Nijs weet een bijzondere band met zijn pu bliek te scheppen. Zaterdag 25,april, aanvang 20.30 uur, toegang fl. 45,-/fl. 40,-. Kaarten zijn verkrijgbaar bij de Schiedamse Theaterkassa in Thea ter aan de Schie, Stadserf 1, van maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 15.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 14.00 uur, tel. 2467467. uur, toegang fl. 27,50/fl. 25,-. Je dromen achterna Benny Neyman De sympathieke Nederlandse chansonnier bouwt nog steeds aan zijn repertoire, dat toch al tot om- vangrijke proporties is uitgegroeid. Voor zijn nieuwe theatershow -de dertiende alweer- verzamelde hij wereldwijd een aantal prachtige nummers, die hij voorzag van zelf- geschreven Nederlandse teksten. Maar ook oude successen en speci- aal voor het theater geschreven re pertoire zullen bij zijn concertpro- gramma zeker niet ontbreken. Donderdag 23 april, aanvang 20.00 uur, toegang fl. 47,50. Stoere Gilly Hopkins Erna Sassen, Marjolein Touw, en vele anderen Ontgoocheld door vervelende er- varingen met pleeggezinnen, maakt de twaalfjarige Gilly zich op voor het zoveelste pleeggezin: dit- maal is het de dikke mevrouw Trotter die zich over haar wil ont- fermen. Gilly heeft een hekel ge kregen aan mensen die het beste met haar voor hebben. Met een smeekbede per brief probeert Gilly haar echte moeder te bereiken. Toch zorgen de vreemde, doch liefdevolle aanpak van Trotter en de aanwezigheid van haar pleeg- zoontje een kentering in het gedrag van Gilly. Dan komt er een ant- woord op haar brief... Een ontroe- rende, humorvolle, muzikale fami- lievoorstelling. In samenwerking met de Federatie Pleegzorg. Voor iedereen vanaf acht jaar. Vrijdag 24 april, aanvang 19.30 uur, toegang fl. 25,-/fl. 22,50/tot vijftien jaar fl. 15,-. De Rode Kamer Echte Mannen Tachtig jaar na de Russische Revo- lutie dreunt de val van het commu- nisme door. Oude structuren moe- ten ook daar plaats maken voor nieuwe. Wie mag zich straks de bewoner van de Rode Kamer noe men? Rik Hogendorn en Bruun Kuijt maakten voorstellingen die niet als cabaret, maar wel als thea- tercomedy's gekenmerkt kunnen worden. Zij zullen de geschiedenis op hun geheel eigen wijze beentje lichten. Zaterdag 25 april, aanvang 20.00 uur, toegang fl. 30,-/fl. 27,50. Toegangskaarten zijn verkrijgbaar aan de kassa van de Stadsgehoor zaal, Schiedamseweg 51, van woensdag tot en met zaterdag van 13.00 tot 20.00 uur en een uur Via het kabelnet kunt u het pro- gramma van RDTV op uw televi- sie ontvangen. RDTV, ofwel Rot- terdams Dagblad TV, is een ka- belkrant die elke dag 24 uur lang te zien is. Ze bevat het laatste ac- tuele nieuws uit uw omgeving. Elke maandag en dinsdag krijgt u via RDTV extra veel informatie over onroerend goed en wonen. films moeten als sjablonen perfect op elkaar passen, want anders lo- pen de kleuren door elkaar heen. Een oog voor het kleinste detail is een vereiste. „Tja, met die ramen van de Pelmolen was het een enorm precisiewerk. Hier heb ik een speciale bril voor gebruikt. Een bril die diamantzetters ook op hun neus dragen." Met de films op de lichtbak kan hij alle details na- zien. Zeer bijzonder aan Dumas' zeef drukken is dat hij doorzichtige inkt gebruikt en geen dekkende verf. Zo kan hij over sommige vlakken meerdere kleuren drukken. „Ik ben niet iemand die kleuren op het doek smijt. nee, ik hou van het de tail. Mijn vrijere werk doe ik in de aquareltechniek." Vele bootjes in Bretonse havens zijn te zien bij eb en vloed; zij flan- keren de stenen kade bij hoog en bij laag water. Soms schitteren zij 'in het licht van de zon. Het water wordt veelvuldig geschilderd: „Met het water kan ik realistisch werken, maar door er net als een telelens dichtbij op in te zoomen, ook abstract. Dat vind ik er zo mooi." De sfeer van strandgezich- ten, parasolletjes met stipjes men- sen, is op mozai'kachtige wijze neergezet. Precies zoals het voelt op zo'n zonnige warme zomerdag. YVONNE LENS Maar als je goed kijkt, zijn niet alle werken zo vrolijk. Zo wordt aan de linkerzijde van Pand Paulus een verwoeste stad verbeeld, omgeven door vuur en andere grillige vor- men. Centraal in de tentoonstelling lijkt de slang te staan, een symbool dat in het Hindoestaanse India staat voor het eeuwig leven. De slang die eens in de zoveel tijd van huid wisselt, en zo eeuwig lijkt te leven. De slangenvorm komt ook in an dere gedaanten voor, veel meer ru- dimentair, maar wel duidelijk waarneembaar. Of is het een knip- oog naar de titel van de tentoon- stellingenreeks De nieuwe kleren van de Keizer, in het kader van de Kunstestafette? De slang die zich geregeld van een nieuw pakje voorziet? Woeste dan wel kleurige kleuren domineren de keuze van Bram Hengel. Veel rood en blauw, soms groen. De voorstellingen zijn soms The Sound of Music. FotoPauide Backer Wie kent de film niet? Wie zingt of neuriet er niet af en toe een liedje? In de theaterversie worden de blijven- de kwaliteiten tot op de vierkante milimeter zichtbaar. Met An Lau- wereins als Maria en Ernst Daniel Sntid als kapitein Von Trapp heeft na bijna veertig jaar het verhaal over de Oostenrijkse kapitein met zijn 't Gelag Fred Delfgaauw Feestartikelenwinkel 't Gelag dankte zijn naam aan het voorma- lig cafe dat in het pand gevestigd was. Jaap Drabbe was de laatste kastelein, tot zijn zoon het, na veel ruzie, tot feestwinkel ontbouwde. Veertig jaar later wordt zoon Drab be met de geesten it zijn verleden geconfronteerd. De winkel is ge- sloten. het wachten is op de deur- waarder. Hij slijt zijn dagen tussen de koopwaar en vraagt zich af of zijn vader toch geen gelijk heeft gehad. Zo keren de stemmen uit cafe 't Gelag terug. Delfgaauw transformeert op sublieme wijze stof en doek tot gasten, waarmee hij een illusie kan scheppen vol ontroering en gelach. Een magi- sche wijze van vertelkunst. Woensdag 22 april, aanvang 20.00 langer voor de werken staat, ont dek je dat het meer voorstelt dan alleen 'fleurige' uitingen van kunst. Bram Hengel heeft, zoals is afge- sproken, een werk van zijn voor- ganger (gastconservator Adriaan de Regt) laten hangen. Een stoffen balletje van Taco Regtien, ge maakt van Indiase stof dat zo een verbinding vormt met Ashok The Sound of Music Koninklijk Ballet van Vlaande- ren abstract, soms figuratief. Wat dat betreft is de tentoonstelling afwis- selender dan je zo op het eerste ge- zicht zou concluderen. Want de werken zijn een beetje conventio- neel opgehangen, netjes onder el kaar. hetzelfde formaat. Je wordt zo als bezoeker niet meteen weg- geblazen door experimenteel ge- presenteerde kunst, zoals in eerde- re afleveringen. Maar als je wat Nieuw werk van Peter Dumas. Foto Roger van der Kraan De pandjes van de eerste zeefdruk ken zijn heel plat neergezet: geen perspectief, geen schaduwen. Al leen puur het grafische beeld. ,,Ik zoek altijd naar een vorm, het gaat mij niet alleen om het gebouw. De realiteit van het huis of het gebouw moet omgezet worden naar een in- teressante prent." Zo kent ieder een wel de Visbank. Op de zeef druk staat het gebouw er volledig over de gehele lengte op, terwijl het eigenlijk maar een klein ge- bouwtje is. Er is geen perspectief gebruikt, waardoor de zijkant even groot is als de voorkant. Door deze toepassingen maakt Dumas de ge vels net even anders. Bij een aantal zeefdrukken zijn strakke schaduwen aangebracht. Soms geeft dat een mysterieuze sfeer. De prent van het 'Weeshuis' zet de kijker op het verkeerde been: zonder gebruik van perspec tief, maar met de schaduwwerking, springt de voorgevel (op 'Escher- achtige wijze') soms naar achteren en soms naar voren. Aan zo'n prent werkt Dumas maandenlang. ,,Eerst maak ik schetsen en foto's en ga op onder- zoek uit. Dan komen pas de werk- tekeningen en het echte werk- stuk." Voor de zeefdruk van de Pelmolen. met alle minitieuze klei- ne raampjes, maakte Dumas zeven films. Alle drukgangen per film hebben een andere kleur en alle Bhalotra. De keuze van Bram Hengel is nog te zien tot en met zondag 19 april. Cees de Boer is de volgende in de reeks. Zijn keuze kan bekeken worden van dinsdag 21 april tot en met zondag 3 mei. Pand Paulus is gevestigd aan de Korte Haven 125. Geopend dins dag tot en met zondag van 13.00 tot 17.00 uur.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 1998 | | pagina 11