aasstad Popsta^} 'Kort Rotterdams' moet filmproduktiestimuleren Herman Heijenbrock zocht licht in duisternis van havens en industrie TT3|p WaOrQ <H<§> Hair is lofzang op wilde haren Vijf korte films in decor of sfeer van Rotterdam Grote overzichtstentoonstelling in Schielandshuis ROTTERDAM - Op het Ne derlands Filmfestival in Utrecht zijn afgelopen maan- dag vijf korte films in pre miere gegaan in het kader van het project Kort Rotter dams. Dit door het Filmfonds Rotterdam gefinancierde pro ject heeft als hoofddoel het creeren van een 'productie- huis' voor films in Rotter dam. ROTTERDAM - Schepen, havens, fabrieken en arbei- ders. Het zijn de telkens te- rugkerende elementen op de doeken van schilder Herman Heijenbrock. Naaraanleiding van zijn vijftigste sterfdag dit jaar, Heijenbrock overleed in 1948 op 77-jarige leeftijd, houdt het Schielandshuis een expositie van de schilder. De titel 'In het licht van haven en industrie' verraadt ook Heijnbrocks andere passie de lichtval. Socialisme BEURZEN DANS EXCURSIES MARKTEN EN BRADERIEEN MUZIEK OVERIGE THEATER Woensdag 30 September 1998 MaasstaD in t v llse DeLange ROTTERDAM - Ziek. Dat was edn van de leden van K's Choice en ziek waren daardoor al die men- sen die al ruim vooraf een kaartje hadden gekocht voor het concert van de Belgische band dat dinsdag niet doorging. Overigens is het een geruststellende gedachte dat de rest van het continent de band voorlopig ook niet te zien krijgt. De hele Europese toernee is voor lopig afgezegd. Wei is er inmid- dels een nieuwe datum voor het concert bekend: 11 januari 1999. De al aangeschafte kaarten blijven gewoon geldig. Toch was het jam mer dat het niet doorging, want het was lang geleden dat een dergelijk grote band Nighttown aan de West-Kruiskade zou komen. Moe- ten we het voorlopig toch weer met minder doen. Hoewel, een snel rij- zende ster van vaderlandse bodem staat donderdag met een verras- singsoptreden in Rotown aan de Nieuwe Binnenweg. Weer terug uit Nashville. Tennessee komt Use de Lange, inmiddels omgedoopt tot Use DeLange (spreek uit: de- leng) haar snel aan populariteit winnende countrygeluid laten ho- ren aan Rotterdam. De Twentse is aan een bliksemcarriere bezig die haar een paltendeal met Warner opleverde. Dat contract stelde haar in staat het album World of hurt op te nemen in het legendaische coun- trybolwerk Nashville, samen met zo'n beetje alle grote muzikanten uit die scene. En dat is te horen en blijkt aan te slaan, want ze heeft in middels een grote hit met I'm not so tough. Het zal overigens wel druk worden in Rotown, want er lopen waarschijnlijk minimaal twee cameraploegen rond: een om opnamen te maken voor een even- tuele nieuwe videoclip en een van TMF die de zangeres op de voet volgt tijdens haar verovering van Nederland en de rest van de we- reld. Het optreden in Rotown geldt als try-out voor een concert in Henk Westbroeks Utrechtse cafd Stairway to Heaven waar live op namen van DeLange gemaakt wul- len wordne. Het kan snel gaan met Nederlands talent en wie er in een kleine lokale zaal nog bij wil zijn zal donderdag snel moeten zijn. Er is geen voorverkoop voor dit on- verwachte optreden, dus toegangs- bewijzen kunnen alleen aan de deur worden gekocht. Het optre den begint om 22.00 uur. Ook in rotown zaterdag 3 oktober een optreden van Tom Helsen, die de Belgische honneurs in rotter- dam komt waarnemen. Helsen komt met basgitarist en drummer en brengt naar eigen zeggen de perfecte mix tussen Counting Crows en Buffalo Tom. Als hij dat werkelijk waar kan maken zou dat weleens een erg mooi optreden kunnen worden. Een dag later is aan de Nieuwe Binnenweg de sin glepresentatie van Stinksister, punk ter gelegenheid van de ex- treem punx week Rotterdamned die vanavond in het Poortgebouw op zuid begint met Shagable Sluts en The Monochords (zes piek 21.00 uur) en daar op zaterdag wordt voortgezet met optredens van onder meer Strahler 80, Karus- hi. Brains, BudRot, Die Nakse Ba- nanen en Seein' Red (voor een joet vanaf 20.00 uur). Ook de Baroeg doet mee aan de punkweek en wel op zondag met Rot, Abuso Sonoro, Intestinal Disease en Agathocles (fl. 15,- vanaf 15.00 uur). In Nighttown donderdag the god fathers of Deathmetal, Death. Ze zijn weer opgestaan uit de dood en hebben zelfs een nieuwe cd. Je moet van het gebrul houden maar als dat zo is zou je donderdag wel eens een moordavond kunnen heb ben in Nighttown. Op zondag 4 oktober komt de in Zweden enor- me populaire Kent naar Night town. En die doen denken aan Smashing Pumpkins en Radiohead zonder imitator te zijn. Een kaart voor dit volgens Nighttown niet te missen concert kost vijftien piek en het begint om 21.00 uur. De Vlerk dan tenslotte, daar staan donderdag 1 oktober U-Gene Oh-Jay met vrienden op het podi um. Die produceren een enorme mix van hiphop, soul, funk, en jazz. Bedenk daarbij even dat U- Gene onder meer de keyboards doet voor Urban dance Squad, om maar even een indicatie van het ge- luid te geven. Een dag later, vrijdag 2 oktober, gaat Bong-Ra proberen met een enorme snelheid jungle en ragga te mixen met noise en techno, iets wat ze op hun debuut-cd aardig ge- lukt is. Die volledig nieuwe sound moet het geluid vaN het volgende millenium worden en de Vlerk maakt zich dan ook vrijdag al op voor de eeuwwisseling. kosten om binnen te komen: vijf knaken. Het begint om 22.30 uur. U-Gene& Oh-Jay beginnen trouwens don derdag ook om 22.30 uur en kosten ook twaalfvijftig. MAURICE HEUNEN Scene uit Hair. Foto Roy Beusker De idealistische jaren zestig bereikten een hoogtepunt in 1968. Het was het jaar van de studentenopstand in Parijs, van felle demonstraties tegen de Vietnamoorlog in Amerika en van de legendarische musical Hair. De premiere ging dertig jaar geleden niet alleen als een zinderende schok door de gevestigde theaterwereld, maar kreeg een bredere betekenis als statement waarin alle onvrede met de maatschappij en alle idealen voor een betere wereld van de jonge generatie waren gebundeld. Hair gaat over een groep levenlustige hippies, jongens en meisjes van rond de twintig, die geen heilig huisje overeind laten staan. Ze zingen over vrije seks en drugs, gaan tekeer tegen de militaire dienstplicht en de zinloze oorlog in Vietnam en drijven de spot met de idealen van hun ouders, het geloof en het gezinsleven. En natuurlijk verheerlijken ze hun lange haar, symbool van onaangepast gedrag. De nieuwe uitvoering van Hair ter gelegenheid van het dertigjarig bestaan is dan ook een schitterend visueel en muzikaal spektakel met een vleugje nostalgie. Live op toneel speelt een kwaliteits- band alle hits die de musical heeft voortgebracht, waaronder Aquarius, I Got Life en Let the Sunshine in. De teksten worden gezongen door twintig acteurs die met niet aflatende energie over het podium swingen en sprin- gen. Hair, Luxor Theater, 19 t/m 21, 27 t/m 29 oktober, reserveren (010 4138326. (Hair komt terug op 26 en 27 februari 1999 in Theater Zuid- plein) Kort Rotterdams is een initiatief van het Filmfonds Rotterdam. „Het is ontstaan uit de behoefte om de kwaliteit van de produktiemo- gelijkheden van films in Rotter dam te verbeteren", vertelt Dick Willemsen, directeur van het Film fonds Rotterdam. „Er is in deze stad wel veel expertise op het ge- bied van televisieproductie, maar veel minder voor films. De bedoe- ling is producenten te helpen, zo- dat ze in staat zijn om hier later ook een lange film te produceren." Naast het verbeteren van de film- productie, wil het Filmfonds met de korte films ook meer bekend- heid geven aan de regio, en de kwaliteit van korte-filmprojecten in de stad verbeteren. De selectie vond plaats op basis van deze doel- stellingen: „We hebben gekeken of een project op een goede manier in Rotterdam paste, zowel qua lo- catie als onderwerp. Zo speelt een van de films zich af op de Coolsin- gel, en een ander in het havenge- bied." De filmers konden zich voor Kort Rotterdams inschrijven als team van twee of drie personen; een re- gisseur, een producent en een sce- narioschrijver. Er kwamen twaalf projecten binnen, waarvan er uit eindelijk vijf overbleven. De films die uiteindelijk werden gemaakt zijn Hoi hai, hai hoi van Liorah Hoek, Gert-Jan van de Vaate en Rick Vermeulen, Haarzjaak van Simone van den Broek, Carleen Teensma en Geertrui van den Craats, Een langzame kogel van Bob Visser, Nadadaja Kemper en Theo Wesselo, De Overkant van Andre van der Hout en Iris Sie- mons en Temper! Temper! van Frank Lammers en Rob Vermeu len. Als onderdeel van het project moesten de deelnemende filmers ook een workshop volgen onder leiding van Robert Buckler, scena- rist en producent van Brothers in Scene uit Hoi, hai, hai hoi. een van de vijf films uit de serie Kort Rotterdams. trouble. Volgens Iris Siemons, een van de deelnemers, was deze workshop heel leerzaam: „Het was niet alleen gericht op productie, maar ook op inhoudelijke dingen zoals scenarioschrijven." De toe- gevoegde waarde van de workshop was volgens haar dat ze in contact kwam met andere filmers: „We hebben veel gediscussieerd over elkaars projecten, waardoor een soort samenwerking is ontstaan tussen de producenten." Siemons produceerde voor Kort Rotterdams de film De Overkant van regisseur en scenarioschrijver Andre van der Hout. Deze film gaat over een jon- gen die de geboorte van zijn broer- tje in verband brengt met een ont- ploffing bij de Shell in Pernis. „Ik ben bij het project terechtgekomen via Het Kader, het audiovisuele productiebedrijf waar ik werk", vertelt Siemons. „Andre benader- de ons of wij zijn film wilden pro duceren. Dat hebben wij als bedrijf gedaan. Ik was daar als uitvoerend producent het meest bij betrok- ken." De producente gelooft dat Kort Rotterdams de speelfilmpro- ductie in de Maasstad zeker kan bevorderen: „Het is voor ons de eerste keer dat we een speelfilm produceren. Je wordt er best wel door gestimuleerd en het is goed bevallen." Liorah Hoek, die sa men met Gert-Jan van de Vaate de film Hoi hai, hai hoi regisseerde, gelooft ook dat Kort Rotterdams een positieve uitwerking kan heb ben: „Het is moeilijk in te schatten of er een produktienetwerk is ont staan, want iedereen was natuurlijk vooral met z'n eigen film bezig. Maar er zijn zeker contacten ont staan, die er nog niet waren." Hoek vindt het project Kort Rotter dams een goed initiatief: „Het biedt mensen die een korte film willen maken de kans om dit ook daadwerkelijk te doen." Volgens de filmmaakster is Rotterdam in haar film niet direct het onder werp: „Je filmt sowieso snel vanuit je eigen belevingswereld, en wij wonen zelf in Rotterdam, maar het hoefden niet 'allemaal films over Rotterdam te zijn. De stad heeft wel een belangrijke invloed op de sfeer in onze film." In Hoi hai, hai hoi gaat het over twee geliefden die elkaar treffen op een geheime piek in de Rotterdamse haven. „Er heerst in onze film een botte ro- mantische sfeer, die ik erg bij Rot terdam vind passen", aldus Hoek. Nu de vijf korte films zijn ver- toond op het Nederlands Filmfesti val in Utrecht, zullen ze binnen- kort ook in de bioscoop te zien zijn. „Ze gaan draaien als voor- films bij lange films die worden uitgebracht door het Nederlands Filmmuseum", vertelt Dick Wil lemsen. „Dus als het goed gaat zijn de films tien of twaalf weken te zien in bijvoorbeeld Lantaarn Venster als voorfilm bij nieuwe films van Jacco van Dormael of Alejandro Agresti. Later worden ze door de NPS ook nog eens op televisie uitgezonden." Op 30 ok tober zijn de vijf films bovendien te zien tijdens de Off-screen-film- avond in Zaal De Unie in Rotter dam. Of het Filmfestival Rotter dam de films in januari ook ver- toond, is nog niet bekend. Als alle betrokkenen tevreden zijn, sluit Willemsen niet uit dat Kort Rotter dams een jaarlijks terugkerend project gaat worden: „Na de pre miere gaan we het project evalue- ren. Maar de overeenkomst met de NPS was in principe voor een aan- tal jaren, dus we willen het zeker voortzetten. De bedoeling is uit eindelijk dat in Rotterdam kleine productiehuizen gaan ontstaan. Als je net van de academie afkomt, is er in Rotterdam relatief weinig aanspraak om jouw film te produ ceren. Dat proberen wij met dit project een push te geven." VINCENT WERNKE In het eerste gedeelte van de ten- toonstelling, dat een kleine levens- loop schetst, hangt een portret van Heijenbrock. Het is een zwart-wit foto van een in een zwart kostuum geklede baardige man, die gebo- gen over een werkblad staat te schetsten.(Onwillekeurig doemt er een strofe van de dichter Herman Gorter in het hoofd van de toe- schouwer op. Het licht is nog niet gewordende hemel is bleek en vroeg/ de maan en sterren verdor- den/ er is nog geen ton genoeg.In het hoekje met persoonlijke spul- len zijn ook krijtjes van de schilder te zien. Tevens hangt er wat van zijn eerste werk. Hieronder zijn kindertekeningen, maar ook decor- stukken die hij ontwierp en platen die hij maakte als tekenjournalist voor de Nieuwe Rotterdamsche Courant. In zijn vroege werken is ook het zoeken naar de uiteindelijk vorm goed zichtbaar. Er zijn werken die duidelijk gei'nspireerd zijn op Vin cent van Gogh en Paul Cezanne. Een doek beeldt een stel vissers op een vlot af en is geheel opgebouwd uit kleine stipjes, een experiment met het pointillisme van Seurat. En er is een vrolijk doek met een land- schap dat de stijlkenmerken heeft van het impressionisme, de stro- ming die toen de kunst domineer- de. Maar ook hier komt Heijen- brocks passie voor industrie al aan de oppervlakte. De andere land- De Boompjes in Rotterdam, te zien op de tentoonstelling over Herman Heijenbrock in het Schielandhuis. schappen tonen donkere bergen, vindplaats van delfstoffen. Dan is er ook een hoekje met onopge- smukte studietekeningen. De titels vermelden rechttoe rechtaan wat te zien is, maar zijn op hun eigen ma nier poetisch. Wat te denken van 'Wat wij met geloken vochtige ogen om sterke lichtpunten zien'. Voor de afbeeldingen van proces- sen in zware industrie trok Hijen- brock aan het eind van zijn studie aan de Rotterdamse Academie, in 1890 naar Belgie. Hier raakte hij gefascineerd door de grote indu- striecomplexen en het zware be staan van mijnwerkers in de Bori- nage. Dit bracht hem ertoe verder naar Frankrijk, Duitsland en Enge- land te trekken om grootschalige arbeidsprocessen vast te leggen. Heijnbrock was tot deze -vooral voor die tijd- dure bezigheid in staat door zijn huwelijk met Theo dora des Amorie van der Hoeven. Zoals de dubbele naam aangeeft was zij afkomstig uit de welgestel- de klasse. Via zijn vrouw kwam Heijenbrock in contact met de ar- tistieke en vooral intellectuele voormannen (m/v) van het vader landse socialisme. Hiertoe aange- spoord door kennissen als Frederik van Eeden, Henriette Roland Hoist en Herman Gorter en uit solidari- teit sloot Heijenbrock zich aan bij het socialisme. Die keus voor het socialisme hield een groot dilem ma in voor Herman Heijenbrock. Hij verheerlijkte de machines in de grote industrie, maar dit was tege- lijkertijd de voomaamste oorzaak van de ellende der arbeiders. Achteraf kan worden vastgesteld dat Heijenbrocks werk vanaf 1914 afstandelijker werd. Het boek 'The Voice of the Machines' verloste de schilder uit zijn dilemma. Het boek verkondigde de stelling dat dat de maatschappelijke en sociale ver- houdingen uiteindelijk positief be- invloed zouden worden door de techniek. De Eerste Wereldoorlog maakte een einde aan Heijenbrocks om- zwervingen rond buitenlandse in- dustriesteden. Hij kon echter aan zijn trekken komen in eigen land, in Rotterdam. De stad waar hij in zijn jeugd (onder schooltijd) rond- doolde. Het voormalige achterge- bleven gebied was in de ban van de vooruitgang en de haven groeide alsmaar groter. Graanelevatoren in de haven en kolenverladingen speelden nu de hoofdrol op Heij enbrocks schilderijen. Ook liet hij zien wat er gebeurde in enorme fa- briekshallen, waar in de donkere onmetelijkheid kleine stookvuur- tjes voor een dramatisch effect zor- gen. Om dit effect te bereiken werkte Heijenbrock op zwart pa pier met pastel. Dit was ook het ge- eigende materiaal om op locatie snel dingen vast te leggen. Na het overlijden van zijn vrouw zou Heijenbrock alleen nog pastels ma ken. Een olieverfschilderij dat Op de tentoonstelling te zien is draagt de titel 'Avond aan de Maas'. Dit roept een beeld op van flaneren in een zorgvuldig uitgekozen zon- dags pak, tegen een ondergaande zon. Heijenbrock's schilderij laat een tragisch beeld zien van een brand op een schip. Maar er zijn ook minder dramati- sche beelden te zien. Zo portret- teerde Heijenbrock (zelf bakkers- zoon) arbeiders in een bakkerij in de Bijenkorf. Het is niet meer uit te maken of dit de Bijenkorf van Am sterdam of Rotterdam is. Daar Heijenbrock de gewoonte had om niet te noteren waar de afbeeldin gen geschilderd waren, werd de conservator vaker voor dit pro- bleem gesteld. Door Heijenbrocks ongewone the- matiek en het documentaire karak- ter is de tentoonstelling de plaats bij uitstek om een beeld te krijgen van de industrie in de eerste helft van deze eeuw. Vanaf januari krijgt de tentoonstelling een extra dimensie doordat dan in het Schie landshuis ook schilderijen van Heijnbrocks Belgische tijdgenoot Eugeen van Mieghem te zien zijn. Het werk van Van Mieghem had ook het arbeidersproces tot onder werp, bij hem ligt de nadruk echter op de arbeider als slachtoffer. In het licht van haven en indu strie Herman Heijenbrock - schilderijen en pastels, is nog te zien tot en met februari 1999. Van dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 -17.00 en in de week- einden van 11.00 -17.00 in het Schielandshuis. DENYSE KANHAI Ahoy' Rotterdam Ahoy'-weg 10; 010-2933300 Femina 1998 Internationale consu- mentenbeurs. 2 t/m 11 okt; 11.00- 17.00 en 19.00-22.30; zo. 10.00- 17.00; f 17,50; p65 f 15,-; kinderen f 11,-; gezinskaart f 40,- Wijkgebouw Lombardijen Menabderstraat 89; 010-2917484 Postzegelruilbeurs 3 okt; 10.00- 16.00; f 1,- Rotterdamse Schouwburg grote zaal Schouwburgplein 25; 010-4118110 Scapino Ballet Rotterdam Kath leen, Frozen Handmarks, Fall. 1 t/m 4 okt; 20.15; zo. 14.30; f 35,-/28,-/ 22,-; cjp/p65/ r'dam pas f 28,-/22,-/ 18,- kleine zaal De Rotterdamse Dansgroep The Fortune Biscuit, Through the wall. 30 sep t/m 3 okt; 20.30 wo. premie re; f 18,-; cjp/p65/r'dam pas f 14,- Lantaren/V enster Gouvernestraat 133; 010-4361311 Theatre Provincial Dances uit Je- katerinaburg, Rusland. Nieuw Werk. 1 t/m 3 okt; 20.30; f 28,-; 1/v pas f 14,-; 1/v pluspas f 7,50 Vertrek Coolsingel, Stadhuis Coolsingel Industrieel Toerisme: Mainport Tour o.a. rondleiding Rot terdam Airport, ECT/Delta termi nal, Maasvlakte, rondvaart met Fly ing Dutchman. 1 okt; 10.00; f 59,50Excelsior Stadion Wandeling door de Esch Vertrek- punt: bij tramhalte 3/13 voor het Excelsior Stadion. Aanmelden: 010-4362844 1 okt; 10.00; f 5,- Wijkgebouw De Tamboer Pijperstraat 37; 010-4141705 Rommelmarkt 3 okt; 10.00-15.00; gratis Boulevard Zuid Beijerlandselaan Braderie 3 okt; 10.00-17.00 de Doelen Kruisstraat 2; 010-2171717 Grote Zaal Beroemde opera's Verdi - La Tra- viata. Koor van de Deutsche Oper am Rhein 1 okt; 20.15; f 65,-/47,50/ 30,- Music for the millions Staatsphil- harmonisches Orchester von Frank furt a/d Oder 3 okt; 19.30; f 30,-; cjp/p65/r'dam pas f 20,-; jeugd tot 16 f 10,- Zondagochtendconcert 'A Soldier and a Song'. Bill Baker's Big Band. 4 okt; 11.00; f 17,- Vicente Amigo Trio Flamenco. 4 okt; 21.00; f 45,-; cjp/p65/r'dam pas Inloopconcert Geert Bierling, or- gel. 4 okt; 17.00; gratis Concerts populaires op het grote Doelenorgel 'Beestenbende'. Spe- ciaal aan Dierendag gewijd concert. 4 okt; 17.00-18.00; gratis Nederlands Blazers Ensemble an- dersom 'Olaf Anton Thomessen'.5 okt; 20.15; f 30,-; cjp/p65/r'dam pas f 20,- Rotterdams Philharmonisch Or- kest o.l.v. Kurt Sanderling m.m.v. Michael Sanderling, cello. 7 t/m 9 okt; 20.15; f 57,-/42,50/27,50; cjp/ p65/ r'dam pas f 54,50/40,-/22,50 Jurriaanse Zaal Kamermuziek op zondagmorgen A Cappillo. 4 okt; 11.00 tot 12.00; f 10,-; cjp/p65/r'dam pas/ jeugd tot 16 jaar f 7,50 Muziek en theater voor kinderen Xynix met 'Twee Keizers'. 4 okt; 14.00 en 16.00; f 17,50; cjp/p65/ r'dam pas/ kind, tot 12 jaar f 12,50 Luxor Theater Kruiskade 10; 010-4138326 Annie, de musical met onder andere Will van Selst en Nelly Frijda. 30 sep t/m 11 okt (beh. ma di); 19.30, wo. 15.00 en 19.30, zo. alleen 13.00; f 70,-/60,-; vr. za. f 75,-/ 65,-; t/m 12 jr f 10,- korting Muziek Cafe De Buurman Hilledijk 105; 010-4842116 Jamsessie 4 okt; 20.00; gratis Bluessocieteit L 'Esprit Wendeldijk 25; 010-4835082 The Seatsniffers rock'n roll/rhythm blues/Belgie. Voorprogramma: Blues Addiction.3 okt; voorpro gramma 21.00, hoofdprogramma 22.00; f 12,50; leden f 7,50 Jamsessie Opgeven onder tel. 010- 4831537. 4 okt; 21.00; gratis Nighttown West-Kruiskade 26-28; 010- 4361210 TransMitter Frank van de Brink. Club&CO. t/m 29 okt; 23.00-04.00; f 10,-; op vertoon van studentenpas gratis The Tube Psycho Bountic Hard Club. Ronald Molendijk guests. t/m 24 okt; 23.00-05.00; f 15,-; le den f 12,50 Foolmoonband Voile maan feest. 4 okt; 22.00; f 10,- Nighttown/Basement TransMitter Tim Evert. Techno, t/m 29 okt; 23.00-04.00; f 10,-; op vertoon van studentenpas gratis Future Michel de Hey guests, t m 30 okt; 23.00-05.00; f 12,50; le den gratis The Tube Cheeze House: Miss Mo nica, Ardy Beesemer, Lacroix, etc.... t/m 24 okt; 23.00-05.00; f 15,- leden f 12,50 Theatercafe Plan-C Slepersvest 1; 010-4124352 Robin Who 2 okt; 22.00; f 5,- Bis 3 okt; 22.00; f 7,50 Rotown Nieuwe Binnenweg 19; 010- 4362669 Tom Helsen 3 okt; 22.00; f 7,50 StinksistersNL 7 presentatie. 4 okt; 22.00; f 7,50 Hey D.J.! 7 okt; 22.00; gratis C5 Jazz Schiehaven 11; 010-4760212 New Orleans Syncopators Dixie land. 4 okt; 15.00; f 12,50 Dodorama Rochussenstraat 169; 010-4762290 Recyclopedia Frans Friederich's mega project live m.m.v velen. t/m 8 nov; 15.00; f 12,50 Jaap Blonk, Michael Zerang, Mats Gustafsson 4 okt; 15.00; f 12,50 Doelencafe Schouwburgplein 52; 010-4148688 Jazz at the Doelencafe Piet Noor- dijk Quartet. 4 okt; 15.30; gratis Maastheater Boompjes 751; 010-4134091 The Bimbo Complex DJ's Quiten de Rozario, Lacroix, Erick-E and guests. 4 okt; 23.00-05.00; f 12,50 alleen aan de deur Rotterdam TheaterWest Westzeedijk 513; 010-4766586 Koor Spelen met je stem Dirigent: Anne-Marie Blink. 7 okt; 19.30- 21.30; f 50,- Vrouwenkoor Elles Dirigent: An ne-Marie Blink. 5 okt; 20.00-22.00; f 50,- Brikele Jiddische muziek. Mariejan van Oort, zang. Jacques Verheijen, piano, e.a. 2 okt; 20.30; f 17,50 Zaal de Unie Mauritsweg 34; 010-4141666 Transformaties van Haven- en In- dustriegebieden Discussie-avond. 6 okt; 20.30; gratis Cafe Floor Schouwburgplein 25; 010-4045288 Floorshow Actualiteiten, kunst en cultuur met een Rotterdams accent. 3 okt; 16.00; gratis Wijkgebouw de Esch Rijnwaterstraat 7-23; 010-4520520 Bingo-avond Onder regie van An drea, Marja en Jos. 8 okt; 20.00 Arboretum T rompenburg Honingerdijk 86; 010-2330166 Herfst-Tuindagen Tijdens deze da- gen bieden bijzondere kwekers hun produkten te koop aan. 3 en 4 okt; 09.00-17.00; f 5,-; kind, tot 16 jaar onderbegeleiding gratis Ned. Architectuurinstituut NAI Museumpark 25; 010-4401200 Schoolatelier Schatkamer Op de brug. Levende miniatuurbruggen van dichtbij bekijken en vervolgens een bestaande brug met je eigen ar- chitectuur bekleden. 4 okt; 14.30; entree museum rondleiding f 5,- Hal 4 Watertorenweg 200; 010-4126031 Digital Playground De creatieve kant van de nieuwste computer technologie. t/m 2 okt; Info: www- .hal4.nl; f 10,-; groepen vanaf 10 pers.f 7,50 Wijkgebouw Kamelia Putsebocht 89; 010-4855290 Prijsklaverjassen Het gehele sei- zoen door 'prijsklaverjassen'2 en 7 okt; 13.00-16.00; f 3,50 Vrouwencafe Marietjes minibar Noordplein 119; 010-2653836 Gespreksgroep Voor vrouwen, over de problemen die je tegen komt als je er voor uit komt dat je lesbisch bent. 5 okt; aanmelden tel: 010- 2653836 Maritiem Museum Prins Hendrik Leuvehaven 1; 010-4132680 Wetenschapsdag Thema: spanning. Voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. 4 okt; 12.00-16.00; gratis Vrij Entrepot VijfWerelddelen; 010-4261260 Bridgen, Dineren en Swingen op de Kop van Zuid Een bridge dan- sant, voor 400 personen uit heel Ne derland. Voor meer informatie: 010-4612618. 3 okt; 14.00; f 100.- per paar Rotterdamse Schouwburg grote zaal Schouwburgplein 25; 010-4118110 De sleutel van Junichiro Tanizaki. RO Theater. Try-out. 8 en 9 okt; 20.15; f 25,-/20,-/16,-; cjp/p65/ r'dam pas f 20,-/16,-/13,- kleine zaal De Poortwachter Theater Gnaffel. Spel, poppen: Elout Hoi. 4 okt; 15.00; f 12,50; cjp/p65/r'dam pas f 10,-; kinderen f 7,50 Rotjoch van Gerardjan Rijnders. Toneelschuur Producties. 7 t/m 10 okt; 20.30; f 18,-; cjp/p65/r'dam pas f 14,- Theater Zuidplein Grote Zaal Zuidplein 60-64; 010-4816500 Richard Galliano 'New York Tan go'. 1 okt; 20.15; f 35,-/30,-; cjp/ p65/r'dam pasf 30,-/25,- Kleine Zaal Eric Roller 'Juichen'. 1 okt; 20.30; f 22,50; cjp/p65/r'dam pas f 19,- Comedy Explosion 'Stand-up co medy nights'. 2 en 3 okt; 20.30; f 22,50; cjp/p65/r'dam pas f 19,- Kees Torn 'Piek zat'. 8 t/m 10 okt; 20.30; f 22,50; cjp/p65/r'dam pas f 19,- Bibliotheektheater Hoogstraat 110; 010-2816262 Nijinski dagboeken Spel: Johannes Kemkes. Stem: Toer van Schaijk. 1 en 2 okt; 20.30; f 17,50; cjp/p65/ r'dam pas f 15,- Bloed en Bier, try-out De bloeiende maagden. 3 okt; 20.30; f 17,50; cjp/ p65/r'dam pas f 15,- Jeugdtheater Hofplein Benthemstraat 13; 010-2435050 Piggelmee Regie: Louis Lemaire, muziek: Ton Scherpenzeel. Met 22 spelers van Jeugdtheater Hofplein. Familievoorstelling vanaf 4 jaar. 211 m 4 okt; vr en za 19.00, zo 14.00;, f 17,50; kinderen t/m 16 jaar f 12,50 Theater't Kapelletje v.d. Sluijsstraat 176; 010-2430303 Rogeto 'In de holte van je arm.2x1 m 4 okt; 20.30; zo. 14.30; f 10,- Tussen de Muzen, Kunst voor Ou- deren 7 okt; 14.30; f 2,50 Lantaren/V enster Gouvernestraat 133; 010-4361311 De Moed Door Mug met de Gouden Tand. Spiritueel variete. 1 t/m 3 okt; 21.00; f 18,-; 1/v pas f 14,-; 1/v plus- pas f 7,50 Prinses Theater Schiedamseweg 19; 010-4255050 De Prinses Revue oftewel dineren, genieten en dansen. Regie: Keimpe de Jong en Rien Kroon. 2 en 3 okt; 19.00 Rotterdam TheaterWest Westzeedijk 513; 010-4766586 Toverstof Poppentheater 'De Flie- refluiter'. 7 okt; 14.00; f 6,-

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 1998 | | pagina 11