Tinbaggermolens naar de tropen Maanden oefenen voor die ene avond in de Stadsgehoorzaal... CORRECT MARINE 279 MMmm skeh&u. 79 CEINTUURBAAN 111 ROTTERDAM Theater Schuurkerk Theater a.d. Schie mr- mr- Expositie in Sleepvaartmuseum De Fakkel: vijf tig jaar amateurtoneel CEINTUURBAAN 111 ROTTERDAM HANDHELD GPS FISHFINDER VERREKIJKER ELEKTRISCHE BAROMETER mr- TEL.: 010-4.618.500 In de afgelopen maanden trokken m Er, de inkopers van Correct de wereld rond en bezochten jp alle internationale en nationale beurzen yj waaronder de Hiswa in Cfc Amsterdam. Zij kochten daar een aantal uitstekende aanbiedingen en het nieuwste van het nieuwste op het gebied van scheepsvaart elektronica. Kom naar Correct Marine op de Ceintuurbaan 111 te Rotterdam. Daar staat tijdens de Correct Wereldshow alles overzichtelijk opgesteld. JJ99T- r1 IfiAEti Woensdag 21 oktober 1998 wx54 MaasposT (Phis Marlies Helder Rond muzikante/componiste Mar- lies Helder zal niet snel een media- hype ontstaan. Van een theaterhype is wel sprake, gelet op haar snel groeiende schare bewonderaars. Deze originele dame schrijft haar eigen materiaal. Haarmuziek is bui- tengewoon gevarieerd. Een men- gelmoes van stijlen, genres en stemmingen waarin chanson, blues, tango en country verweven worden met Ooseuropese volksklanken en jazz. Zaterdag 24 oktober, aanvang 20.30 uur, toegangfl. 22,50. Trip Citroen Hollands maar met gevoel Hollands Maar Met Gevoel is een muziektheater-programma van singer songwriter Ed Citroen en zanger acteur Stefan Trip. Beide heren zijn aan el- kaar gewaagd. Trip Citroen vertolken diverse liedjes, maar ook dialogen die gebaseerd zijn op het gevoelsleven van beide zangers. Trip Citroen wil niet in een keurslijf geperst worden. Het duo zet een unieke show in elkaar, omdat de voorstelling zeer persoonlijk is. Vrijdag 30 oktober, aanvang: 20.30 uur, toegang fl. 15,- op de avond van de voorstelling en fl. 12,50 in de voorverkoop. Reserveren hiervoor bij JS Pro- dukties: 591 89 08. John Buijsman Angel eyes John Buijsman speelt een levende legende. Hij zit in de kleedkamer vooreen optreden. Het voorportaal van de hemel, of van de hel. Het is maar net hoe het publiek reageert. Hij kijkt in de spiegel en ziet zichzelf. Een doodskop in de wereld die jazz heet. Hij speelt vanavond niet alleen. Jammer genoeg. Luister maar. Daar komen ze voorbijde verhalen over de anderen, de kloot- zakken en de virtuozen. Buijsman speelt na 'Dodo' zijn tweede solo. Hij wil- de een verhaal over het leven van een jazzmuzikant. En er is er maar 6en die dat kan schrijven: Deelder, Jules Deelder. Dus schreef Deelder een toneel- tekst over het leven van een jazzmuzikant. En er is er maar een die dat kan spelen: Buijsman, John Buijsman. Zaterdag 31 oktober, aanvang 20.30 uur, toegangfl. 22,50. Maarten Mourik Voice Mail Maarten Mourik, voorheen het gezicht en de stem van Montezuma's Reven ge, gaat dit seizoen zijn eigen weg. Samen met Stijn van der Loo (voorheen Intermezzo) en muzikant Bart Wolvekamp heeft hij een uniek theaterpro- gramma gemaakt. Het is eigenzinnig, verrassend en natuurlijk uiterst muzi- kaal. In Voice Mail vertelt Mourik bizarre, ontroerende en komische verha len. Daarnast zingt hij op innemende wijze eigen repertoire in het Neder- lands, Suid-Afrikaans, Engels en zelfs in gebarentaal. Zaterdag 7 november, aanvang 20.30 uur, toegang fl. 20,-. Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij de informatiebalie van het stadhuis, Koningshoek, op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur vrijdag tot 16.00 uur), tel. 5931931 en aan de kassa van Theater Schuurkerk op werkdagen van 12.00 tot 14.00 uur, tel. 5913700. Rijk de Gooyer en Maarten Spanjer Rijk en Maarten Rijk de Gooyer en Maarten Spanjer kennen elkaar al jaren. Ze werkten veelvuldig samen, maar hebben daamaast ook een hechte vriendschaps- band. Zo heeft er tussen hen een intense briefwisseling plaatsgevonden in het weekblad Nieuwe Revue en zijn ze elke week samen te horen op Talk Radio. Nu hebben Rijk en Maarten besloten de samenwerking op het to- neel voort te zetten. De heren lezen voor uit eigen werk en wie ze zo'n beetje kent, weet dat ze door de nodige improvisatie voor onverwachte wendingen en komische situaties zullen zorgen. Dinsdag 3 november, aanvang 20.15 uur, toegang le rang fl. 34,-/fl. 31,50, 2e rangfl. 29,-/fl. 26,50. De Ploeg (NUHR cs) Vinger in de pap Niet Uit Het Raam is altijd een gegarandeerd succes. Nu hebben de man- nen (Joep van Deudekom, Viggo Waas en Peter Heerschop) de krachtrn gebundeld met Titus Tiel Groenstege, Han Romer en Genio de Groot. Elk op hun eigen manier maken al deze mannen programma's op het scherpst van de snede, op de grens van het toelaatbare, daar waar humor en drama zich explosief met elkaar verbinden. Vinger in de pap lijkt op het eerste gezicht een blijspel. In snel wisselende scenes zien we een gezin waarvan je eigenlijk hoopt dat het niet bestaat: Romer en Groenestege als vader en moeder, de heren van NUHR als de drie zoontjes en De Groot als mis- bruikte huisvriend. Genoeg voor spraakmakend entertainment. Maar al snel slaat de tragiek toe: er wordt vals gespeeld, er vloeit bloed en dan gaan alle remmen pas echt los. Het wordt schateren met samengeknepen billen. Woensdag 4 november, aanvang 20.15 uur, toegang le rang fl. 34,-/fl. 31,50, 2e rangfl. 29,-/fl. 26,50. Boudewijn de Groot Een nieuwe herfst Boudewijn de Groot is helemaal terug. Met een maatschappijkritisch, poe- tisch en ontroerend repertoire veroverde hij in de jaren zestig en zeventig in Nederland en Belgie een groot publiek. Wie kent niet zijn onvergetelij- ke hits: Een meisje van zestien, Testament, Land van Maas en Waal en Jimmy? Aan het eind van de jaren tachtig keerde zijn naam terug op de theateraffiches als hoofdrolspeler in de musical Tsjechow en in het toneel- stuk Het dagboek van Anne Frank. In 1996 deed hij als troubadour-weer van zich spreken met de cd Een nieuwe herfst. In zijn theatertour vertolkt hij met een zevenkoppig orkest een groot aantal nieuwe composities met teksten van onder meer Lennart Nijgh en Herman Pieter de Boer. Maar ui- teraard zullen ook de hits van toen niet ontbreken. Vrijdag 6 november, aanvang 20.15 uur, toegang le rang fl. 46,50, 2e rangfl. 41,50 Nacht van het Cabaret Nederland is een cabaretland bij uitstek. Nergens ter wereld zijn er zoveel, en ook zoveel goede, cabaretiers als in ons land. Theater a.d. Schie heeft uit het gigantische aanbod een aantal cabarettalenten geselecteerd, die tij- dens de Nacht van het Cabaret het podium beklimmen. U ziet non-stop korte optredens van onder meer Sanne Wallis de Vries, Hetty Feteris, Schudden (voor gebruik) en Arie Sylvester. In een speciale lange pauze en na afloop kunt u even bijkomen van het cabaretgeweld met een hapje en een drankje, omlijst door de Fanfare van de eerste Liefdesnacht, een bont gezelschap van twintig blazers en een aantal slagwerkers. Zaterdag 7 november, aanvang 21.00 uur, toegang le rang fl. 34,-/fl. 31,50, 2e rangfl. 29, -/fl. 26,50. Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij de Theaterkassa, Stadserf 1, van maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 15.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 14.00 uur. Telefonisch reserveren is mogelijk tijdens de ope- ningsuren van de Theaterkassa, tel. 2467467. Rotterdams Dagblad TV, kortweg RDTV, is een kabelkrant die te zien is op alle kabelnetten in Rotterdam en wijde omgeving. Elke dag, zeven dagen in de week, en 24 uur per dag, worden actuele gebeurtenissen vaak uit uw eigen omgeving snel via de kabel in uw huiskamer gebracht. In een programma dat steeds wordt geactualiseerd en herhaald. Elke maandag en dinsdag wordt bijzonder aandacht besteed aan Wonen en Onroerend Goed. En op zondag aan lokale sportgebeurtenissen.Stem uw TV dus af op RDTV, uw eigen nieuwskanaal! Voor meer informatie of voor adverteren op RDTV kunt u bellen met 010-4004.285. MAASSLUIS - In de tijd van de kolonien was tinwinning in Ne derlands-Indie een beiangrijke bron van inkomsten. De tinwin ning vond plaats ten Oosten van Sumatra, op de eilanden Banka, Billiton en Singkep. Via mijn- bouw werd tinerts gewonnen. Dit gebeurde met behulp van tin baggermolens, die op Neder- landse scheepswerven gebouwd werden. Deze tinbaggermolens werden vervolgens door sleepbo- ten getrokken en het Nationaal Sleepvaartmuseum in Maassluis is dus de aangewezen plek voor een expositie over de sleepboten met hun molens, die voor en vlak na de Tweede Wereldoorlog voor de tinwinning werden inge- zet. De expositie, met een hon- derdtal foto's, enkele scheeps- modellen en tin-curiosa, draagt de titel 'Tinbaggermolens naar de tropen' en is tot eind april 1999 te zien. Al in de 19e eeuw hield Nederland zich bezig met de tinwinning in Nederlands-Indie met behulp van tinbaggermolens. Zo werd in 1860 de Billiton Maatschappij opge- richt. Deze maatschappij vaarde op Banka en Billiton. Het idee om tin baggermolens in te zetten bij de winning van tin was geen geheel nieuwe uitvinding: in Nederland werd al geruime tijd gebruik ge maakt van baggermolens. De em itters van de tinbaggermolens zijn wel veel groter dan die van de con ventionale molens. In Cornwall in Engeland werd ook tin gewonnen. Hier was echter sprake van open mijnbouw. „Een zeer primitieve manier", zegt vrijwilliger en be- stuurslid van het museum, de heer De Nijs. „Men liep echt met em- mertjes en schepjes." In 1992 is deze tinmijn in Engeland pas ge- sloten. In Nederland werden de tinbagger molens op de scheepswerven ge bouwd. Grote namen op dit gebied waren Conrad in Haarlem, J en K Smit in Kinderdijk en Gusto in Schiedam. In de loop van de tijd gingen deze op in het IHC Holland Concern. In de haven van Maas sluis lagen vaak schepen, bestemd voor het slepen van tinbaggermo lens. De sleepreizen duurden ge- middeld drie maanden, maar vaak liep de reistijd uit. Zo staat er in oktober bijvoorbeeld een noord- oostelijke moesson in het gebied van het Midden-Oosten. Als sleep boten, de molens voorttrekkend, hierin terecht kwamen, waren zij niet in staat hun reis te vervolgen. „Men moest dit gebied dus na de moesson passeren", vertelt De Nijs. „Wie in augustus vertrok, Alles overde tinbaggermolens, sleepboten en tinwinning op Billiton en Banka is tot eind april fe zien in het Maassluise Sleepvaartmuseum. Foto Roger van der Kraan liep de moesson net mis. De reizen liepen over het algemeen goed. Slechts een molen is kort na het vertrek in Het Kanaal vergaan." De tinbaggermolens werden voor 1926 eerst in Nederland gebouwd, vervolgens getest en daarna weer uit elkaar gehaald. De losse onder- delen werden daarna verscheept naar Nederlands-Indie. Daar we- den de tinbaggermolens weer in el kaar gezet. Vanaf 1927 werden de constructies kant en klaar naar Ne derlands-Indie vervoerd. In 1938 probeerde men toch bij wijze van test een tinbaggermolen uit bij Ter- schelling. In 1799 is hier het En- gelse fregat de Lutine vergaan. Tot de lading zou waarschijnlijk ook goud behoren. Bij het baggeren werd slechts een staaf goud gevon- den. „Het schip was voornamelijk geladen met soldij voor soldaten in Hannover. 'Insiders' zeggen wel eens dat ze het goud er gewoon zelf ingegooid hebben om maar van het baggeren af te zijn." De tinbaggermolens bevatten schoepen, die de grond opbagge- ren. Deze opgebaggerde grond kwam vervolgens in de molens te recht, waar het tinerts van het ove- rige gescheiden werd. Dit restant werd achter de molens via grote goten afgevoerd. Dit brengt echter een consequentie met zich mee. „De machines graven zich diep in en doordat de grond zich achter de machine ophoopt, werkt deze zich zelf dus vast.Hij kan niet meer te rug", legt De Nijs uit. De tinbag germolens werden dan meestal aan land gedemonteerd. Landinwaarts stonden ook de fabrieken die de erts verwerkten. Van tin werden en worden nog steeds vele siervoor- werpen gecreeerd. De blikindustrie dreef ook op de levering van tin en tegenwoordig is vooral de elektro- nica-industrie een van de belang- rijkste afnemers. In de Tweede Wereldoorlog liep de tinindustrie een grote deuk op. De Japanse bezetter had vrijwel al le machines weggevoerd en zo- doende moest alles weer van voren af aan opgebouwd worden. In de aandrijving van de sleepboten kwam wel verandering. „In plaats van de stoommachine werd eerst via elektriciteitsvoorziening vanaf de wal gezorgd voor aandrijving. Later deed de motor zijn intrede op dit gebied", vertelt De Nijs. Eind 1947 draaide de Billiton Maatschapppij weer op voile sterk- te en werd de produktie opge- voerd. Maar al spoedig kwam er een resoluut einde aan de welva- rendheid van de maatschappij op het gebied van de tinwinning. In 1949 werd namelijk de soevereini- teitsoverdracht van Nederlands-In die geregeld. De republiek Indone sia werd een feit en de tinwinning van Nederland in de nieuwe staat werd niet langer geaccepteerd. In donesie werd aandeelhouder van de Gemeenschappelijke Mijnbouw Maatschappij Billiton, opgericht in 1923. De Biliton Maatschappij had hier nog wel de dagelijkse leiding. In 1953 liep het beheerscontract af en na een onderhandeing van vijf jaar werd de GMB eindelijk geli- quideerd. De Singkep Tin Maat schappij de speciaal in 1890 voor het eiland Singkep opgerichte maatschappij, werd onder het be- heer gesteld van Indonesie. Zo kreeg Indonesie de tinwinning vol- ledig in handen. Op de expositie zijn diverse voor- werpen te zien die uit tinerts ver- vaardigd zijn of met de tinwinning te maken hebben. Er liggen ook 'tinbroden'. Dit zijn plakken tin die uit het tinerts gesmolten zijn voor verdere bewerking in Neder land. Ook is er een hele vitrine met tinnen voorwerpen die bestemd zijn voor verkoop. Enkele model- len van sleepboten en van tinbag- gerconstructies geven inzicht in het hele proces van tinwinning met behulp van de molens en de sleep boten, evenals een heel scala aan foto's. Aansluitend bij deze expo sitie is de tentoonstelling van tien Smit-zeesleepbootmodellen te zien, geschonken door de bouwer de heer Krijger. CARLYEBELING VLAARDINGEN - De schroom van je afwerpen, jezelf blootge- ven, een stuk van jezelf laten zien, helemaal in de rol kruipen. Eenmaal op het toneel is er geen weg meer terug. Dan is het de dood of de gladiolen. En voor sommigen blijven de gladiolen ver verwijderd en komt de dood akelig dichtbij. Het is niet ieder- een gegeven om toneel te spelen. De vaste wil om te leren is in ie- der gevai onontbeerlijk. En die wil was zeker aanwezig bij de mensen die in januari reageer- den op de oproep van De Fakkel voor nieuwe leden. Vijftien men- sen reageerden en vinden zich zelf zaterdag 24 oktober terug op het grote podium van de Stads gehoorzaal. De Vlaardingse toneelgroep De Fakkel bestaat vijftig jaar. Vijftig jaar amateurtoneel in Vlaardingen, de laatste jaren waren zeker niet de gemakkelijkste. De problemen waar het verenigingsleven in heel Nederland mee kampt (ledenver- lies bijvoorbeeld) gingen ook aan De Fakkel niet ongemerkt voorbij. Des te opmerkelijker is het gemak waarmee De Fakkel eerder dit jaar nieuwe leden verwierf en daarmee de continuiteit garandeerde. „Njeuw elan...." Voorzitter Rob Baars is goed te spreken over de nieuwe leden van 'zijn' toneelver- eniging. „Ze hebben het heel goed opgepikt en de sfeer is, nu we alle- maal bij elkaar komen, erg goed." 'Nu we allemaal bij elkaar ko men...' is pas sinds kort. De Fakkel heeft er voor gekozen drie eenak- ters te spelen. Al vroeg in de oe- fenperiode werd de beslissing ge- nomen de acteurs van de drie stuk- ken apart van elkaar te laten oefe nen. Pas enkele weken geleden kwam de toneelgroep weer als ge heel bijeen. Er is, onder de bezie- lende leiding van regisseur Flip Heeneman, hard gewerkt de laatste maanden. „Flip is gewend aan kwaliteit", weet Wil Bruggeman (nieuw bij de Fakkel maar niet op het toneel). „Hij is gewend aan dis cipline... fanatiek... Voor hem is toneel alles, daar zet je gewoon al les voor opzij. Ook het WK voet- bal deze zomer. Dat botste wel Slawomir Mrozek. Het absurdisme gevangen wordt genomen en ge- ERIK MEUER Enkele Fakkel-spelers toasten in het decor op een goede afloop. Foto Roei Dijkstra eens met de groep maar ik denk dat veel van de nieuwe leden erg veel van hem hebben geleerd." Baars: „We mogen blij zijn dat hij ons wil regisseren." Drie eenakters op een avond. Een bewuste keus van De Fakkel. Een keus die het mogelijk maakt om drie verschillende genres (realis- tisch, absurdistisch en humoris- tisch) aan het publiek te laten zien en die bovendien het voordeel met zich meebrengt dat meer mensen een rol kunnen spelen. De Fakkel opent zaterdag met 'Visite' van Rob Bognar. Een stuk over het wel en wee van een echtpaar. De man is werkloos, zit thuis en verdoet zijn tijd. Zijn vrouw probeert nog iets van het leven te maken en be- sluit tot het spelen van een rollen- spel. Ze komt als vreemde vrouw bij haar man binnen. Alleen in die vorm kunnen zij nog open met el kaar praten. Het stuk eindigt dra- matisch. 'In voile zee' is een absurdistisch stuk van de Poolse toneelschrijver Slawomir Mrozek. Het absurdisme was in Oost-Europa een veel ge- bruikt instrument om op een ver- sluierde manier maatschappijkri- tiek te uiten (openlijke kritiek was in die tijd uiteraard uit den boze). Mrozek's stuk handelt over drie mannen die op een vlot in zee drij- ven en zo langzamerhand honger krijgen. De mannen besluiten dat een van hen drieen eraan zal moe- ten geloven en als voedsel moet dienen voor de andere twee. De naieve 'kleine' lijkt in de gefin- geerde verkiezingscampagne bij voorbaat kansloos tegen de gesle- pen 'dikke' en de slaafse 'middel- ste'. Een absurdistisch stuk met als thema's macht en vrijheid. De Fakkel eindigt de avond met 'In den Engelenbak' van Willem van der Loos. Een luchtig 'stuk in een stuk'. Een toneelgezelschap speelt een beetje drakerig stuk over de schone jonkvrouwe Cheristane die door haar voogd Spaltrini wordt uitgehuwelijkt aan de veel oudere, boosaardige Salviati. Zij houdt echter met heel haar hart van Maxime, die daarom door Spaltrini gevangen wordt genomen en ge- dood zal worden als Cheristane zijn bevelen niet opvolgt. het pu bliek bemoeit zich naar hartelust met het stuk en de spelers die daar om af en toe uit hun rol moeten stappen om op dat publiek te rea- geren. Kortom: een gevarieerd avondje toneel dat een bezoek aan de Stadsgehoorzaal meer dan waard lijkt. Aan de leden van De Fakkel zal het in ieder geval niet liggen. Zij gaan er voor meer dan honderd procent tegenaan. Maanden is er geoefend. Maanden van hard en serieus werken, maar maanden ook van samen plezier maken. Maan den oefenen voor die ene voorstel ling in de Stadsgehoorzaal. Daarna is het afgelopen en gaat iedereen weer over tot de orde van de dag. Drie Eenakters door De Fakkel, zaterdag 24 oktober in de Stadsge hoorzaal, aanvang 20.15 uur, toe gangskaarten zijn verkrijgbaar in de Stadsgehoorzaal op de avond van de voorstelling. T MAGELLAN MAGELLAN PIONEER GPS Handzame plaatsbepaler met 12 kanaals "outdoor" 100 landmarks- waypoints en 2 map datums WGS 84-NAD 27. Voorzien van 3 duidelijk afleesbare gratische navigatie beelden. In een spatwaterdichte behuizing. Ideaal voor alle buitensporten. Afm. 15.8x5.5x2.7 cm. CORRECTPRIJSINCL. BTW Art.nr. 48085 EXCLUSIEF BTW 237.45 EAGLE 4t\ EAGLE 128 ID FISHFINDER Voorzien van 3 zoekstralen, overzichtelijke visdiepte aanduiding. Transducer geschikt voor hekmontage. Afm. 13x13x6 cm. CORRECTPRIJS INCL. BTW Art.nr. 59841 EXCLUSIEF BTW 254.47 GAMBIT 7X50 VERREKIJKER Solide kijker met een rubberen ommanteling en lichtsterke lenzen. Soepele scherpstelling met oogcorrectie mogelijkheid. CORRECTPRIJS INCL. BTW Art.nr. 53821 EXCLUSIEF BTW ^84.26 Het laatste uurtje van de week is bij ]7QQ f(rf 18Q0 m jedere zaterdag profiteren van een super-aanbieding. Voor deze aanbieding geldt: zolang de voorraad strekt en geen telefonische reserveringen of bestellingen mogelijk. ELEKTRISCHE BA-112 BAROMETER Modern instrument met een binnen/buiten-thermometer, barometer en alarmklok. Alles wordt weergegeven op een LCD-scherm. Werkt op batterijen. In antraciet uitgevoerd. (excl. batterijen). ALLEENZATERDAG 24 OKTOBER VAN 17.00- 18.00 UUR INCL. BTW Art.nr. 61007 EXCLUSIEF BTW _67.23 OPENINGSTIJDEN: maandag t/m donderdag 9.00-18.00 uur, vrijdag 9.00-21.00 uur, zaterdag 9.00-18.00 uur. ledere eerste zondag van de maand geopend van 12.00-17.00 uur. 0K|I1 rrai Zetfouten en prijswijzigingen onder

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 1998 | | pagina 23