m BERGWEG110 ROTTERDAM LAATSTEWEEK 'Educatief wordt hier vlot gecombineerd met romantiek' Bespiegelingen uitde maatschappij in vijf aktes Theater Schuurkerk Stadsgehoorzaal Theater a.d. Schie TEL: 010-4.618.600 Zuidbuurtse wijnboerderij produceert ambachtwijnen Musical van Moving Voices: Oost-lndisch blind AUT0F0CUS COMPACT CAMERA MET 3 LENZEN, FLITSER EN TAS 2mr- CORRECT GOED BEOORDEELD Mil SLECHTS 8 STUKS p Ml Ipiist I PENTAX De toekomst In de afgelopen maanden trokken de inkopers van Correct de wereld rond en bezochten alle internationale en nationale beurzen. Correct heeft alle afdelingen opnieuw ingericht. Kom naar Correct en ontdek ook in de laatste week van de werelshow de vele aanbiedingen en het nieuwste van het nieuwste op gebied van beeld, geluid, computers, car elektronica, telecom en software. ESPIO OPENINGSTIJDEN: maandag t/m donderdag 9.00-18.00 uur, vrijdag 9.00-21.00 uur, zaterdag 9.00-18.00 uur. ledere eerste zondag van de maand geopend van 12.00-17.00 uur. Zetfouten en prijswijzigingen onder voorbehoud. MaasposT <P[us Woensdag 4 november 1998 wx54 Tino the Rosino's Tino the Rosino's is een van de weinige bands die swingende pop- concerten voor kinderen op de planken zet. Stevige muziek waar- bij de kids helemaal uit hun dak kunnen gaan. De muziek is aange- past aan de doelgroep. Ze vertol- ken eigen werk, maar ook bekende kinderliedjes die voor deze gele- genheid een ander arrangement krijgen. Tino the Rosino's spe- len hun wervelende voorstelling voor kinderen en hun ouders. Woensdag 18 november, aanvang 14.00 uur, toegang fl. 7,50 (vol- wassenen betalen tien gulden). Jeroen van Merwijk Van Merwijk werkt Na succesvolle programma's als 'Geef mij m'n sperma terug', 'Een AVRO-lid is ook maar een mens' en 'Van Merwijk legt 't nog een keer uit' zou Jeroen van Merwijk zich gaan bezig houden met de schilderkunst. Maar de buhne trok. En een seizoen later trok hij voile zalen met 'Het podiumbeest is te rug'. Zijn vijfde theatershow 'Van Merwijk werkt' zit vol oude lied- jes. Van Merwijk geeft een origi- nele, eigen interpretatie aan deze nummers. De beste nummers ooit dus, vertolkt door een van Neer- lands beste cabaretiers. En dat werkt! Tegen elk geestelijk en fy- siek probleem. Zaterdag 21 oktober, aanvang 20.30 uur, toegang fl. 22,50. Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij de informatiebalie van het stad- huis, Koningshoek, op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur (vrijdag tot 16.00 uur), tel. 5931931 en aan de kassa van Theater Schuurkerk op werkdagen van 12.00 tot 14.00 uur, tel. 5913700. Staatsopera van Tatarstan La Traviata De Staatsopera van Tatarstan heeft in korte tijd een uitstekende naam opgebouwd. dankzij de mooie de cors en kostuums, het prachtige koorwerk en bovenal de solisten van wereldformaat. Het gezel- schap brengt Verdi's schitterende werk 'La Traviata'. Het is een zeer intiem werk omdat het verhaal in hoofdzaak om slechts drie perso- nen draait. Prachtige romantische duetten, hartstochtelijke solopartij- en en meeslepend koorwerk vol- gen elkaar op in deze populaire opera. Dinsdag 17 november, aanvang 20.15 uur, toegang le rangfl. 64,-7 fl. 61,50, 2e rangfl. 59,-/fl. 56,50. Hans Dorrestijn Viert oud en nieuw, onvervuld verlangen Hans Dorrestijn is schrijver, zan- ger, cabaretier en als tekstdichter de hofleverancier van bijna alle be kende cabaretiers in Nederland. Gelukkig is hij ook zelf op het to- neel te bewonderen. Met zijn rau- we zangstem en zijn sobere pre- sentatie komen zijn absurde tek- sten en aangrijpend repertoire goed tot zijn recht. In dit nieuwe programma viert hij oud en nieuw. Een feestavond met Dorrestijn is anders, heel anders. Het is leuk en toch bekruipen je gevoelens van twijfel. Een man die het hele jaar door met een schaal oliebollen zit? Hij bejubelt de jaarwisseling, maar bezingt ook het paasfeest en de kerst. Donderdag 19 november, aanvang 20.15 uur, toegang le rangfl. 39,-7 fl. 36,50, 2e rangfl. 34,-/fl. 31,50. Nits Alankomaat A1 sinds het ontstaan van de Nits vormen Henk Hofstede en Rob Kloet de muzikale basis van deze unieke Nederlandse popformatie. De groep heeft, ondanks de wisse- lende samenstellingen, een eigen .herkenbaar geluid. Tijdens dit concert worden Hofstede en Kloet bijgestaan door Arwen Linneman op bas en Laetitia van Krieken op viool en toetsen. Naast nieuwe nummers brengen de Nits ook klassiekers als 'In the Dutch mountains' en 'Nescio' ten gehore. Vrijdag 20 november, aanvang 2Q.15 uur, toegang fl. 44,-. Toegangskaarten voor Theater a.d. Schie zijn verkrijgbaar bij de Theaterkassa, Stadserf 1, van maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 15.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 14.00 uur. Telefo- nisch reserveren is mogelijk tijdens de openingsuren van de Theater kassa, tel. 2467467. Hetty Feteris Klein Blond Leed Een ongewenst kind, geboeren met de navelstreng om haar nek, pro- beert in anderhalf uur recht te lu.... wat krom zit. Speciaal voor U komt zij in Klein Blond Leed on der haar dekbed vandaan. Daglicht kan ze niet verdragen, maar kunst- licht is lekker warm. Klein Blond Leed gaat over de pijn die je voelt als je het gevoel krijgt dat zelfs de eenden je uitlachen... en jezelf hardop hoort zeggen: Terecht! Vrijdag 20 november, aanvang 20.00 uur, toegang fl. 27,50/fl. 25,- Jetty Mathurin Schiphol Schiphol is een bijzondere plek. Een grens tussen afscheid nemen en begroeten, tussen naar huis gaan en thuiskomen. Iedereen op Schiphol heeft een verhaal. Jetty Mathurin laat die verhalen zien. Belangrijk in haar voorstelling is haar alter-ego Taante. Zij heeft veel lasten meegenomen tussen Schiphol en Zanderij (Suriname); haar verleden, haar heden, haar moeder, haar hoop. En altijd ver- gezeld van bloemen uit Aalsmeer, altijd vergezeld van tranen en tui- ten, altijd vergezeld van heimwee. Schiphol zindert, Schiphol buldert, Schiphol breidt uit, maar voor de hemel noch de hel zijn retour- vluchten te koop. Zaterdag 21 november, aanvang 20.00 uur, toegang fl. 27,50/fl. 25,- Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij de kassa van de Stadsgehoor zaal, Schiedamseweg 51, van dins dag tot en met zaterdag van 13.00 tot 20.00 uur en een uur voor aan vang van de voorstelling. Toneelgroep Het Volk Het verjaardagsfeest, geen Pin ter Brodus Kegge moet en zal een ge- wone verjaardag hebben. Ook al heeft zijn vrouw hem net verlaten voor een man uit Nagorno Kara- bach. Zijn vaste verjaardagsvisite komt een feestje vieren alsof er niets aan de hand is, dus wordt de gebruikelijke conversatie gevoerd. Gezelligheid tegen wil en dank! De voorstellingen van Het Volk zitten vol droge en aanstekelijke, zelfs melancholieke humor over het mannelijk onvermogen. Woensdag 18 november, aanvang 20.00 uur, toegang fl. 30,-/fl. 27,50. De musical Hair De premiere in april 1968 van deze love-rockmusical sloeg in als een bom. De rake typering van de tijd- geest, het eerste bloot op toneel, de explosie van levensvreugde en niet te vergeten de meeslepende songs als Aquarius en Let the sunshine in maakten deze productie tot een muzikale happening die nog altijd niets van zijn zeggingskracht ver- loren heeft. Zelfs de jeugd van nu voelt zich aangesproken door de idealen van de Flower Power, die zo nauw aansluiten bij de New Age beweging. De sixties leven als nooit tevoren. Donderdag 19 november, aanvang 20.00 uur, toegang fl. 54,-/fl. 51,50. PENTAX ESPIO 738G AUTO FOCUS COMPACTCAMERA Volledig automatische camera met camera gaat tot 1600 ISO. een zoombereik van 38 tot 70mm, Inclusief batterij. ingebouwde flitser, automatisch CORRECT WERELDSHOW PRIJS filmtransport, zelfontspanner voor als u zelf op de foto wilt en de kortste afstand om scherpe foto's te maken is 60cm. Filmgevoeligheid van deze Art.nr. 477 ■iBix.Hiiri.i'W Hetlaatsteuurtjevandeweekisbij Correct een super-uurtje. Op de Bergweg 110 kunt u van 17.00 £uli0,»f.iiB'i-LLiaa^Biuu\ ,o( 1 S,00 uur ledere zaterdag profiteren van een super-aanbieding. Voor deze aanbieding geldt: zolang de voorraad strekt en geen telefonische reserveringen of bestellingen mogelijk. SAMSUNG W ATER WEG - In de Vlaarding- se Zuidbuurt, op een opvallend rustig plekje in de drukke Rijn- mond, bevindt zich de Wijnboer derij van Louise Holland en Jook Aartsen. Een oer-Hollands, ambachtelijke bedrijf waar zui- vere natuurwijnen worden ge- produceerd, die sprankelend en verrassend van smaak zijn.'Niet in de laatste plaats omdat een ge- deelte van de wijnen is vervaar- digd van rabarber en kersen. De wijnproductie is een onderdeel van het bedrijf, maar het tweetal biedt nog andere mogelijkheden. Er is een uitgebreid en veelzijdig amusementsprogramma, waar- onder een wijnproeverij. Louise Holland en Jook Aartsen kochten het pand in 1989 aan. „In Rotterdam, onder het Hulstkamp- gebouw, waren we al een aantal ja- ren\ bezig. Toen er bij de herinde- ling van dit gebied naar een am- bachtelijk bedrijf gezocht werd, hebben we ingeschreven. De her- inrichtingscommissie is in Rotter dam komen kijken en zij waren toen zo enthousiast dat we hier een pand konden kopen.In 1990 heb ben zijn we hier met ons bedrijf ge- start", vertelt Louise Holland. Toen de boerderij werd aange- kocht was het een enorme bouw- val. ,,Met name in de beginperiode heeft het ons enorm veel geld en energie gekost om deze oppervlak- te rendabel te maken voor het pro- duceren van natuurwijnen", legt Aartsen uit. „Daarnaast leek het ons ook leuk om in deze romanti sche boerderij een passend amuse mentsprogramma op te starten. En dat is gelukt. Zo kunnen de men- sen hier bijvoorbeeld 'wijnproe- ven'. Ze krijgen dan les in hoe je wijn moet drinken en hoe wijnen te herkennen zijn. Het leuke daarvan is dat ze tijdens deze gelegenheid een stukje educatie krijgen dat ge combineerd is met sfeer en roman tiek. Dat spreekt erg aan." Naast deze wijnproeverijen leent de boerderij zich ook uitstekend voor feesten. Niet alleen voor bruilof- ten, vrijgezellen-en studentenfees- ten, maar ook voor bedrijfsfeesten. Het runnen van de wijnboerderij is zeer arbeidsintensief. Met name in de beginjaren, toen de productie nog voor het grootste gedeelte met de hand ging, moesten de handen flink uit de mouwen worden gesto- ken. Jook: ,,In eerste instantie was er ook geen bank in ons gei'nteres- Sfeer en educatie; dat zijn de sleutelwoorden om de wijnboerderij van Jook Aartsen en Louise Holland mee te omschrijven. Foto Roger van der Kraan seerd. Doodeenvoudig omdat geen financiele instelling onze plannen om rabarber- of kersenwijn te pro- duceren als iets commercieels zag. Uiteindelijk is het toch gelukt. We zijn echt heel klein begonnen. De eerste grote lading rabarber be- droeg ongeveer tien ton. Dat von- den we toen een gigantische berg. Moet je nagaan dat we die hele berg hier nog met de hand hebben gehakt." Louise: „Als je dan ziet hoe het in de wijnlanden, met na me in Frankrijk, toegaat. Alles is daar bijna geautomatiseerd. Haast niets gaat er meer met de hand. Om bij te blijven gaan we regelmatig op wijnboerderijen in het buiten- land kijken. De technologie gaat daar echt ongelofelijk snel. Het plukken bijvoorbeeld gebeurt bijna volautomatisch en het hele produc- tieproces is computergestuurd. Op de Wijnboerderij zijn inmiddels ook enkele professionele machines aangeschaft. Natuurlijk gaan we mee met de tijd, maar we willen niet dat dingen ten koste gaan van de kwaliteit van de wijn. Daarnaast is het zo dat er 'ouderwetse' appa- raten zijn die nog steeds perfect werken. We hebben hier bijvoor beeld nog een kurkapparaat uit 1950. Oerdegelijk, niet stuk te krij gen! We willen eigenlijk ook niet een heel modern bedrijf worden. Juist het ambachtelijke heeft z'n charme en zorgt voor die speciale sfeer." Het is met wijn maken eigenlijk net als met koken. Iedereen kan een kookboek pakken en lezen wat er allemaal nodig is om een gerecht te bereiden: twee afgestreken le- pels van dit, een snufje van dat. Maar om iets te verfijnen moet je er feeling voor krijgen, de kneep- jes van het vak leren. Die leer je door ervaringen van anderen goed in je op te nemen. Louise: ,,Ik heb veel van mijn ouders geleerd. Mijn vader had een wijn-import bedrijf. Zij gingen vroeger al naar wijn proeverijen." Toen het tweetal van start ging in de Zuidbuurt werd er ook nog geexperimenteerd met to- maten en zelfs met bananen. Dat bleek echter niet zo'n succes. De rabarber- en kersenwijnen waren wel perfect van smaak. Die zijn ze blijven produceren. Natuurlijk worden er ook wijnen uit druiven vervaardigd. Speciaal voor dit doel hebben de twee ondernemers een grote wijngaard in Boskoop ge- pacht. Rondom deze boerderij zijn er in de beginperiode duizend wijnstokken de grond ingegaan. „Omdat we dat leuk vonden heb ben we voor een gedeelte daarvan gekozen voor een echt Hollands druivenras", vertelt Jook. „De hoeveelheid druiven die jaarlijks wordt geproduceerd wisselt. De druiven worden natuurvriendelijk geteeld. Voordeel daarvan is dat je een zuiver product krijgt. Een na- deel is echter wel dat je te maken kunt krijgen met ziektes die je oogst kunnen verwoesten. Je weet van te voren dus nooit hoeveel je kunt oogsten en daardoor ook niet hoeveel flessen je kunt produce ren." Hoewel het keihard werken is, zien de twee ondernemers de toekomst zonnig tegemoet. „De readies van onze gasten zijn soms zo ontzet- tend leuk. Het gastenboek staat vol met lovende opmerkingen en re gelmatig krijgen we bloemen van mensen die hier een feest hebben gevierd. Dat zijn hartverw'armende dingen." Ellen Wijnbergen MAASSLUIS - Het Maassluise swing-choir Moving Voices is druk bezig met de repetities voor een musical die in januari van het komende jaar op de planken zal worden gebracht. Ter ere van het 10-jarig bestaan wilde oprichter en muzikaal leider, Bernd van de Weteringh, iets bijzonders doen. Dat mondde uit in de musical 'Oost-lndisch blind'. Afgelopen zomer werd het script door drie personen in elkaar gezet. Vervolgens werd Olga Hartman als assistent-re- gisseuse aangetrokken en stortte Van de Wetering zich behalve op de regie ook op de choreografie en zang. Al ruim een jaar zijn de elf spelers bezig met repeteren voor de pro- duktie. ledere dinsdagavond en om de twee weken ook op zaterdag wordt er geoefend in een sportlo- kaal van een naburige school. Alle spelers zijn afkomstig uit Moving Voices, maar niet alle leden uit het koor doen ook mee aan de musical. „Sommige zitten qua tijd daarvoor te krap", zegt Van de Weteringh. „Ze repeteren wel de zangstukken mee." De nadruk ligt meer op het vocale dan op het het toneelspel. Moving Voices is toch in de eerste plaats een koor. Het script is dan ook om de nummers heen geschre- ven. Carla van der Staay, Caroline van de Burgt en Bernd van de We teringh waren verantwoordelijk voor het script. Ieder nam 66n of twee aktes voor zijn rekening en zo ontstond een script van vijf aktes. „De musical heeft geen echte ver- haallijn", stelt Van de Weteringh voorop. „Maar er loopt wel een ro de draad door het stuk." Het on- derwerp is in feite meer een strek- king: afhankelijk van hoe men naar de wereld kijkt, ziet men andere dingen. Van de Weteringh geeft een voorbeeld ter illustratie: „Ik was eens op een lezing waar dit aangetoond werd. Die man liet in een fractie van een seconde telkens een nieuwe kaart zien, waarbij een aantal mensen na iedere kaart di rect moesten zeggen welke kaart SAMSUNG SR-4000 SPIEGELREFLEX CAMERA SET MET 50 MM SCHNEIDER I KREUZNACHLENS I Half automatische spiegelreflex- I camera biedt tevensde I mogelijkheid alles handmatig in te I stellen. Naast de ingebouwde flitser I wordt deze reflexcameracompleet geleverd met een Samsung ATL-20 programmaflitsereneen Jjktal lenzen: 50mm, 28-70mm en 70-21 Omm. Inclusief paraattas. CORRECTPRIJS ALLEEN OP ZATERDAG 7 OKTOBER VAN 17.00-18.00 UUR Art.nr. 60920 Dirigent en regisseur Bernd van de Weteringh heeft niet zelf de spelers voor de rollen uitgezocht. Dat heeft hij aan de leden van Moving Voices zelf overgelaten. Foto Roger van der Kraan het was. Er zat echter een truukje in: een van de kaarten was een zwarte harten vijf kaart. Degenen die vooral op kleur georienteerd waren, riepen 'schoppen vijf, an deren die juist op vorm georien teerd waren riepen 'harten vijf. Hoe men dingen waarneemt is dus vooral afhankelijk van hoe men te gen dingen aankijkt. In de musical is sprake van vijf paradigma's of bespiegelingen van de maatschap pij. Men ziet dingen, maar men wil het eigenlijk niet zien. Krantenbe- richten zijn hier een goed voor beeld van." Deze stelling duidt op een beperking van de menselijke geest. Van de Weteringh spreekt wel over de 'kooien van de psy che'. Dit element is ook benadrukt in het stuk. „Elke akte begint en eindigt met een mens in een kooi." De vijf aktes zijn ieder op zich een bespiegeling. Als thema's worden onder andere het milieu en ver- liefdheid gehanteerd. De rode draad die door de musical heen loopt, is die van een vogeltje. ,„Aan het eind komt het vogeltje weer terug en volgt er een apotheo- se met uitleg. De musical wordt dan als het ware in anderhalve mi- nuut uitgelegd." Zoals al vermeld behoren de spe lers allemaal tot Moving Voices. Het zijn ook alien amateurs. „Ik noem het welbadedas-zangers' en 'warm-water-zangers'", zegt Van de Weteringh gekscherend. „De spelers zijn ook niet op kwaliteit, maar op potentie van hun stem be- oordeeld. Iemand kan bijvoorbeeld wel een hele mooie stem hebben, maar als deze nog niet goed ont- wikkeld is dan gaat het niet." Er werden een aantal rollen gecreeerd waar de leden zich op konden laten intekenen. „Ik heb niet zelf rollen toegewezen. De meerderheid van de leden heeft uiteindelijk besloten wie voor welke rol het meest ge- schikt was", benadrukt de diri gent. Bernd van de Weteringh, die al tien jaar pianoles en zangles volgt, raakte voor het eerst in aanraking met een swing-choir in Amerika. Als uitwisselingsstudent behoorde het zingen in een swing-choir tot de vakken. ledere high-school en college in Amerika heeft zo'n swing-choir. Het bestaat uit zes so- pranen, zes alten, zes tenoren, zes baritons, een combo en choreogra fie. „Dat wilde ik hier ook", ver telt de dirigent. Hij besloot zijn ei gen koor op te richten. „Ik had zangles bij muziekschool Water- weg-Noord en daar hadden we wel eens een voorspeelavond. Door in- teresse bij de zangers daar is uit die voorspeelavonden Moving Voices eigenlijk ontstaan." Bij een swing- choir gaat het om lichte muziek en meerstemmige zang. Mensen die er voor het eerst mee in aanraking komen vertonen volgens Van de Wetering meestal twee verschil- lende readies. „De een denkt 'dit is niks voor mij', terwijl de ander helemaal lyrisch is." Moving Voices is in feite een ongesubsidi- eerde groep. Ze krijgen alleen sub- sidie voor de musical. Vier a vijf keer per jaar treedt Moving Voices op, vaak voor verzorgingstehuizen en op personeelsfeesten. De musical wordt opgevoerd in Theater Schuurkerk. De try-out is op zondag 24 januari, de premiere op vrijdag 29 januari en de laatste voorstelling op zondag 31 januari. De voorstellingen beginnen om 20.00 uur. Kaartjes kosten fl. 12,50 per persoon. CARLY EBELING Rotterdams Dagblad TV, kort- weg RDTV, is een kabelkrant die te zien is op alle kabelnetten in Rotterdam en wijde omgeving. El- ke dag, zeven dagen in de week, en 24 uur per dag, worden actuele ge- beurtenissen vaak uit uw eigen omgeving snel via de kabel in uw huiskamer gebracht. In een pro gramma dat steeds wordt geactua- liseerd en herhaald. Elke maandag en dinsdag wordt bijzonder aandacht besteed aan Wonen en Onroerend Goed. En op zondag aan lokale sportgebeurte- nissen.Stem uw TV dus af op RDTV, uw eigen nieuwskanaal! Voor meer informatie of voor adverteren op RDTV kunt u bel- len met 010 - 4004.285. in de Consumeritengids van november 1998 Een echt goedkope winkel konden »e niet ontdekken. In een aantal gevallenj had Coirea in Rotterdam een scheipe^ pnj?J I

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 1998 | | pagina 19