VIA legde basis voor progressief
kunstklimaat in Schiedam
200 jaar lithografie in
Streekmuseum Jan Anderson
DE NIEUWE CORRECT
K00PGIDS
EEEHm*
449
149
BERGWEG 110
ROTTERDAM
Theater de Teerstoof
Theater Schuurkerk
Theater a.d. Schie
Stadsgehoorzaal
m.-
m:-
'Bredere kring vertrouwd maken met kunst van eigen tijd'
Het stuk van de Maand:
SUPERPLATTE DISCMAN MET
LUIDSPREKERSET
PORTABLE
CD-SPELER
MET XBS
r ALLEEN ZONDAG 6 DECEMBER n
TEL.: 010-4.618.600
Woensdag 2 december 1998
VIA heeft nogal wat werk voortgebracht. Een groot deel daarvan is momenteel te zien in het
Stedelijk Museum. Foto Roger van der Kraan
Een veelkleurige kalender uit de vorige eeuw: een litho pur
Muziek
Correct is klaar voor de toekomst en heeft alle
afdelingen overzichtelijk en gezellig ingericht met
het nieuwste van het nieuwste en uitstekende "Pakt-
Uit" aanbiedingen voor zeer interessante lage prijzen.
Een koopgids van 160 pagin&'s
met een overzicht van nieuwe
produkten en aanbiedingen uit
de 3 panden van Correct. Zoals
bijvoorbeeld bij Correct op de
Bergweg 110 te Rotterdam,
SINT OPENINGSTIJDEN:
DONDERDAG 3 DECEMBER GEOPEND VAN 9.00 TOT 21.00 UUR
VRIJDAG 4 DECEMBER GEOPEND VAN 9.00 TOT 21.00 UUR
ZATERDAG 5 DECEMBER GEOPEND VAN 9.00 TOT 17.00 UUR
ZONDAG 6 DECEMBER GEOPEND VAN 12.00 TOT 17.00 UUR
i
SONY D-E 705 SLIM
DESIGN DISCMAN
METSRS-A15
LUIDSPREKERSET
Deze superplatte
discman is
voorzienvan het
nieuwe Electronic
Shock Protection (ESP2)
systeem dat zorgt voor ongestoord
muziek-genot, ook als de speler een
stootje krijgt. Inclusief stereo
oortelefoon met afstandsbediening in
het snoer voorzien van display voor
onderweg. Eenmaal aangekomen op
de plaats van bestemming sluit u de
meegeleverde portable aktieve
luidsprekersaan voor een
verrassende stereo geluidsweergave.
Compleet geleverd met batterij en
lichtnetadapter.
CORRECTPRIJS
Panasonic
PANASONIC SL-S112
PORTABLE CD-SPELER
Portable CD-spelerineen
hittebestendige behuizing met XBS
voor een extra Bass weergave.
Programmeerbaar tot 24 nummers.
Wordt geleverd met stereo-
oortelefoon, lichtnetadapter en
oplaadbare accu's. In zwart
uitgevoerd. Afm.: 13x3.5x14 cm.
CORRECTPRIJS
225:-
Panasonic
PANASONIC RX-DS12 STEREO
RADIO CASSETTE RECORDER
MET CD SPELER
Deze radio cassetterecorder met
CD staat borg voor een prima
weergave van je favoriete muziek.
Door gebruik van speciale
luidsprekers met X-Bass wordt een
goede lage tonen weergave
ij/erkregen. Voorzien van FM en AM
ontvangst. Op een LCD display
wordt het muzieknummer van de
CD-spelerweergegeven.
In zwart uitgevoerd.
ALLEEN ZONDAG 6 DECEMBER
VAN 12.00-17.00 UUR
OPENINGSTIJDEN: maandag t/m donderdag 9.00-18.00 uur,
vrijdag 9.00-21.00 uur, zaterdag 9.00-18.00 uur.
Zondag 6 december geopend van 12.00-17.00 uur.
Zetfouten en prijswijzigingen onder
voorbehoud.
MaasposT
Diverse cabaretiers
Mini-Marathon
Jochem Myjer, Ernst van der Pasch, Johan Hoogeboom, Robert Brouwer
en Rick dros Hans paulides: vijf totaal verschillende cabaretiers. Het
enige dat ze gemeen hebben is hun humor en hun optreden tijdens de mi
ni-marathon in Theater de Teerstoof. Jochem Myjer won in 1997 zowel de
juryprijs als de publieksprijs tijdens het Groninger Studenten Cabaret Fes
tival. Hij zingt, praat ontzagwekkend snel, interpreteert Shakespeare, im-
miteert stemmen en trekt ontzettend rare bekken. Op hetzelfde festival be-
haalde Ernst van der Pasch de tweede plaats en won de persoonlijkheids-
prijs. Ernst is een origineel tekstschrijver en uitstekend pianist. Rennend,
springend en druk gebarend doet hij een uiterste poging iets onomstotelijk
waars te zeggen. Zanger-pianist Johan Hoogeboom gaat de geschiedenis
in als de winnaar van de tiende Wim Sonneveld prijs die geen winnaar
mocht worden. De jury besloot de finale af te blazen, maar Hoogeboom
was in de ogen van het laaiend enthousiaste publiek en de recensenten de
ongekroonde winnaar. Rick Dros maakte al drie solo-programma's, die
opvielen door originaliteit en eigenzinnige liedteksten. Haast cartoonesk
portretteert Dros de wereld om hem heen. Voor iedereen die zich cabaret-
liefhebber noemt is deze mini-marathon een absolute must.
Toegangskaarten voor Theater a.d. Schie en Theater de Teerstoof zijn
verkrijgbaar bij de Theaterkassa, Stadserf 1, van maandag tot en met vrij-
dag van 10.00 tot 15.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 14.00 uur. Tele-
fonisch reserveren is mogelijk tijdens de openingsuren van de Theaterkas
sa, tel 2467467.
Mark van de Veerdonk
Ja Daag!
Al jaren houdt Mark van de Veer
donk een solo-conference met
zijn tweeen. In 'Odysseus op
kostschoof won hij samen met
een pianist de Tour de France, in
'Boem Beng Kabam' sloeg hij sa
men met een percussionist op al-
les wat los en vast zat. Nu zet Van
de Veerdonk met een acrobaat de
wereld op z'n kop. De winnaar
van het Leids cabaretfestival
1991 doet er definitief niet meer aan mee. Hij veegt de vloer aan met af-
spraken en wetmatigheden. Zo ook de wet van de zwaartekracht. Mooie
afspraak, daar niet van, maar moet je daar kritiekloos aan meedoen? Sa
men met een acrobaat gaat Mark van de Veerdonk de zwaartekracht op de
proef stellen.
Zaterdag 12 december, aanvang 20.30 uur, toegangfl. 22,50.
Kamishibai
De Kikvorstin
De koningin van Kikkerland zit op haar troon en bestuurt het land. Pin
Guin, haar deftige lakei en persoonlijke bediende, voert met strakke hand
de huishouding. Hij zorgt ervoor dat het de vorstin aan niets ontbreekt. Hij
brengt haar belangrijke papieren die ze moet ondertekenen. Samen oefe-
nen ze het koninklijk wuiven en het op passende wijze aannemen van ge-
schenken. De vorstin wil graag dat Pin Guin haar mooie verhalen voor-
leest, maar hij heeft het veel te druk. Dan wordt Pin Guin ziek. Hij moet in
bed blijven. De rollen draaien om. De vorstin moet nu al het werk doen.
En dat is de koningin helemaal niet gewend. Voor kinderen vanaf vier
jaar.
Woensdag 16 december, aanvang 14.00 uur, toegang tien gulden (kinde
ren betalen fl. 7,50).
Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij de balie van het stadhuis, Konings-
hoek, op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur (vrijdag tot 16.00 uur), tel.
5931931 en aan de kassa van Theater Schuurkerk op werkdagen van
12.00 tot 14.00 uur, tel. 5913700.
Daniel Boissevain, Roef Ragas en anderen
Trainspotting
In de bioscopen was Trainspotting een overweldigend succes. Het verhaal
van een groepje jongeren aan de semi-uitzichtloze onderkant van de sa-
menleving is nu ook in de Nederlandse theaters te zien. Vol overgave stor-
ten Mark en zijn vrienden Tommy, Franco en Allison zich in iedere neuwe
dag, die gevuld is met opgewekt spuiten, meisjes scoren, bekvechten, heel
veel drinken en bezoeken aan ambtenaren die het beste met hen voor heb
ben. Hun bestaan draait om kicken en afkicken. Zonder roes is het leven
van een deprimerende treurigheid.
Woensdag 16 december, aanvang 20.15 uur, toegang le rangfl. 37,-/fl.
34,50, 2e rangfl. 32,-/fl. 29,50.
Hans Liberg
Nieuwe Show
De 'vleugelkomiek' Hans Liberg is niet alleen in Nederland, maar ook in
het buitenland razend populair. Onlangs won Liberg een Emmy Award
voor een televisiebewerking van zijn theatershows. dat zijn nieuwe show
dan ook internationale allure heeft, spreekt voor zich. Zoals we van Liberg
gewend zijn combineert hij in dit nieuwe programma zijn enorme muzika-
liteit met een fijnzinnig gevoel voor humor. Hij heeft een bijzonder ko-
misch talent, maar is bovenal een muzikaal wonder. Liberg bespeelt tal
van instrumenten, van contrabas tot gitaar en balalaika. Toch blijft de
vleugel zijn grote liefde.Donderdag 17 december, aanvang 20.15 uur,
toegang le rangfl. 44,-/fl. 41,50, 2e rangfl. 39,-/fl. 36,50.
Hans Dagelet, Porgy Franssen en anderen
De Dresser
De Dresser speelt in een theater tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een
groot acteur is lichamelijk en psychisch aan het eind van zijn krachten. De
kleder-schminker, zijn 'Dresser' en vertrouwensman in goede en kwade
dagen, zal ervoor zorgen dat hij zijn rol zal uitspelen, dat hij nog een keer
King Lear zal zijn. We zien de acteur Lear voor en achter het doek. Het
doek dat de magie scheidt van de menselijke gevoeligheden; de gesmeerd
lopende voorstelling op het toneel van het geharrewar in de coulissen; het
rijk van Koning Lear van het gekonkel en egoisme in het al even boeiende
rijk van de acteur.
Woensdag 16 december, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 40,-/fl. 37,50.
Erik van Muiswinkel Diederik van Vleuten
Mannen van de wereld
Twee jonge oude bekenden, maar bovenal Mannen van de Wereld. Het
gaat over de mensheid en haar bestemming, dus geen half werk. Van de
rotsschilderingen uit de Chavet-grot tot de Internationale Human People
Organisation en Jan Pronk... op de eeuwigheid is het een kwart van een se-
conde. Van Muiswinkel en Van Vleuten maken er op een avond een per-
fecte mix tussen zin en onzin van. Daarbij is het soms niet eens makkelijk
kiezen tussen correct en incorrect. Een avond die u zich nog uren zult her-
inneren. Twee lotgenoten. Ze zijn er nog.
Donderdag 17 december, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 35,-/fl.32,50.
Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij de kassa van de Stadsgehoorzaal,
Schiedamseweg 51, van dinsdag tot en met zaterdag van 13.00 tot 20.00
uur en een uur voor aanvang van de voorstelling.
tPCus
SCHIEDAM - De Vereniging
voor Irrealisme en Abstractie
(VIA) in de beeldende kunst was
van 1950 tot 1954 actief. fieze
Schiedamse vereniging werd op-
gericht door kunstkenner en ver-
zamelaar Steef de Vries, de on
langs overleden drukker Goos
Verweij en de kunstenaar Wout
van Heusden. Wat zij voor ogen
hadden was de interesse van ei-
gentijdse beeldende kunst te sti-
muleren en voor een brede doel-
groep toegankelijk te maken.
Een maand later sloten een aan-
tal gelijkgestemde kunstenaars,
waaronder Bas van der Smit,
Koos Vlijmen, Piet van Stuiven-
berg, Entile Voeten en Herman
Seij zich bij de VIA aan. Tijdens
de tentoonstelling VIA Schie
dam, die vrijdag 28 november is
geopend en die tot 21 februari te
zien is in het Stedelijk Museum
Schiedam, is werk te zien van de
ze kunstenaars uit hoofdzakelijk
particuliere collecties.
'VIA Schiedam. De vereniging
voor Irrealisme en Abstractie in de
beeldende kunst (1950-1954)' is
de tweede tentoonstelling in een
reeks waarmee het museum aan-
dacht besteedt aan de recente
kunstgeschiedenis van Schiedam.
De eerste tentoonstelling was ge-
wijd aan 'Het uitzicht van de duif
en de productie van deze map, met
kleurenhoutsneden van Constant
en gedichten van Jan Elburg, in
1952 bij drukkerij Verweij in de
Schiedamse Passage. Gezien het
feit dat de samenstelling van deze
eerste tentoonstelling relatief een-
voudig was geweest, begon Ludo
van Halem, conservator van mo-
derne kunst, een jaar geleden vol
enthousiasme aan het vervolg er-
op. Er werd een oproep geplaatst
in het bulletin van het museum en
al snel kwam hierop een reactie
van een particulier die in het bezit
bleek te zijn van het persoonlijk ar-
chief van De Vries. Jeanine Basti-
an, studente kunstgeschiedenis in
Leiden, zag er een interessante sta-
ge-opdracht in. Ze begon met het
bronnenmateriaal dat ter inzage
beschikbaar was gesteld een on-
derzoek naar de ontstaansgeschie-
denis, de ideele achtergronden en
de activiteiten van de VIA.
Al snel bleek dat de activiteiten
van de VIA niet goed waren gedo-
cumenteerd. Er zijn bijvoorbeeld
geen notulen gevonden van verga-
deringen, geen ledenlijst en er zijn
M"V"£S29H
H
slechts enkele foto's gevonden.
„Veel van wat de revue passeerde
voltrok zich in de persoonlijke
sfeer en is niet gedocumenteerd.
De gesprekken, de lezingen en de
bijeenkomsten bleven alleen
voortleven in de herinnering van
de betrokkenen en voedden het
heilige vuur van de idealen. Wat
nu nog rest is slechts een beeld van
nagelaten van fragmenten", zo
schrijft Bastian in haar voorwaard
bij de publicatie van de tentoon
stelling. „Het is frustrerend, omdat
we nu het idee hebben dat we niet
iedereen het recht toe kunnen doen
dat ze verdienen", aldus Van Ha
lem tijdens zijn inleiding op de ten
toonstelling. Een van de belang-
rijkste fragmenten is het oprich-
tingsmanifest met daarin de doel-
stellingen van de VIA, het Latijnse
woord voor weg: „De eeuwige
weg vooruit, dat is onze op-
dracht."
De weg vooruit voor de abstracte
en voorstellingsloze kunst was zo-
veel mogelijk mensen er bekend
meemaken. De VIA gaf kleine
boekjes en brochures uit die ver-
klarend waren voor de moderne
kunst, hield lezingen en organi-
seerde rondleidingen en concerten.
De Via was niet de enige vereni
ging die de abstracte kunst een
warm hart toedroeg. In Schiedam
was naast de VIA ook S45 actief,
een vereniging die opgericht was
door Herman Seij. In Rotterdam
waren dat onder meer de Groep r,
de Venstergroep, ARA, R33 en de
Autonomen. De Vries, de oprich-
ter van de VIA, stelde zich per
soonlijk op de hoogte van wat er
gaande was door de contacten die
hij onderhield met leden van de an-
dere verenigingen. Hij betoonde
zich een belangrijke voorvechter
en gepassioneerd verzamelaar en
was bevriend met een groot aantal
Nederlandse kunstenaars. Hij on
derhield echter ook contacten met
kunstenaars in het buitenland.
Vanaf 1946, direct na het einde
van de Tweede Wereldoorlog,
bracht hij elk jaar in de zomerva-
kantie een maand in Parijs door.
Hij bezocht daar de tentoonstellin-
gen in de galeries, de kunsthandels
en musea, struinde de boekenstal-
letjes langs de Seine af op zoek
naar kunstboeken en ging op be-
zoek bij de kunstenaars wier werk
hem interesseerde. Ook de kunst-
wereld in West-Duitsland interes
seerde hem. Zijn bevlogenheid
kreeg een concrete weerslag in een
omvangrijke verzameling. Behal-
ve van progressieve kunstenaars
uit Schiedam en Rotterdam, zoals
Wout van Heusden en Piet van
Stuivenberg, kocht hij onder meer
werk van Constant, Eugene Brands
en Anton Rooskens, alien leden
van de Experimentele Groep.
Hoewel de VIA voor het Stedelijk
Museum Schiedam nooit activitei
ten heeft georganiseerd, bleek het
uitgebreide netwerk van contacten
in de eigentijdse kunstwereld toch
van groot belang voor het muse
um. Toen op 1 januari 1952 Daan
Schwagerman zijn vader als partti-
me conservator opvolgde, werd hij
door het museumcommissielid
professor Piet Sanders voorgesteld
aan verschillende leden van de
VIA. Schwagerman toonde zich
zeer gei'nteresseerd in de heden-
daagse kunst en maakte dankbaar
gebruik van de kennis en de con
tacten die er bij de leden van de
VIA bestonden. Hierdoor groeide
zijn overtuiging dat de toekomst
van het museum in de eigentijdse
kunst lag. De VIA ging na vier jaar
op in de Vereniging Vrienden van
het Museum. ,,De vereniging hield
zo op natuurlijke wijze op te be
staan", aldus Goos Verweij. „Een
grote vereniging was VIA, met
enige tientallen leden, nooit ge-
worden, maar zij had wel de basis
gelegd voor een progressief kunst
klimaat dat in Schiedam altijd is
blijven bestaan", zo luidt de slot-
conclusie van Bastian in haar be-
geleidende tekst.
ANITA BEUER
VLAARDINGEN - Aloys Sene-
felder zat op zomaar een dag,
tweehonderd jaar geleden, wat
voor zich uit te dommelen. Hij
was al geruime tijd op zoek naar
een goedkopere druktechniek,
had de koperen plaat die tradi-
tiegetrouw voor het etsen werd
gebruikt al ingeruild voor een
gepolijste steen, en daar alwat
ingegraveerd. Maar tevreden,
nee dat was hij nog lang niet. En
toen riep zijn moeder: Aloys! De
wasvrouw was gearriveerd. Of
hij niet even snel een waslijstje
kon inleveren. Schnell! Dus
schreef Senefelder stante pede
met zijn van was en zeep ge-
maakte inkt rechtstreeks op de
steen, zonder daar eigenlijk bij
na te denken. Zo werd de litho
grafie geboren: de steen als
drukvorm.
Streekmuseum Jan Anderson heeft
er deze maand een kleine expositie
aan gewijd, want de uitvinding van
de lithografie is belangrijker ge
weest dan je zo op het eerste ge-
zicht zou denken. Voor de muziek
bijvoorbeeld. Meer daarover later.
Het principe van de lithografie is
gebaseerd op het elkaar afstoten
van water en vet. De kunstenaar te-
kent met krijt of inkt zijn voorstel
ling op de steen (lithos betekent
'steen' in het Grieks). Daarna be-
handelt de drukker de steen met
een Arabische gom, waaraan hij
een beetje salpeterzuur heeft toe-
gevoegd. De afbeelding wordt zo
verankerd in de steen. Dan wordt
de steen nat gemaakt en met een
rol ingei'nkt. Alleen de vette, inge-
tekende delen nemen de inkt op; de
rest van het oppervlak stoot de inkt
af. Vervolgens wordt er een voch-
tig vel papier op gelegd en onder
de drukpers geschoven. De litho is
klaar.
Het grote voordeel van de lithogra
fie, zo legt Jan Anderson uit, is dat
je de drukvorm zo vaak kunt ge-
bruiken als je wilt. Dat kon je niet
doen met de koperetsen: na een af
beelding of twee- of driehonderd
was de ingekraste voorstelling te
vervaagd.
Litho's waren dus goedkoop. En
zo konden er met betrekkelijk ge-
sang. Foto Roger van der Kraan
ringe kosten boekjes op de markt
worden gebracht met tal van af-
beeldingen. Neem dat curieuze
werkje, uitgegeven door P. J. Kik-
kert in februari 1839, een maand
nadat drie Vlaardingse vissers-
schepen door de golven waren ver-
zwolgen. Kikkert bracht een her-
denkingsboekje uit waarvan de op-
brengst bestemd was voor de nabe-
staanden van de bemanningen van
de Willem Beukelszoon, de Zee-
manshoop en de Wisselvalligheid.
Allemaal mogelijk dankzij de li
thografie. Of neem de Vaderland-
sche Gedenkstukken uit 1829 die
tal van litho's bevat. Van het graf
van Willem van Oranje. in Delft
bijvoorbeeld. Anderson: „Dat graf
had je anders van je levensdagen
nooit gezien. Want wie kwam er
ooit in Delft?" En afbeeldingen
van vaderlandse klederdrachten:
het was nu allemaal mogelijk.
Nog een gevolg van de lithografie:
het reclamedrukwerk dat een enor
me bloei doormaakte. Bijna elke
firma wilde nu wel een prachtig
brievenhoofd, een afbeelding van
de eigen fabriek. Dankzij de goed-
kope techniek werd het een wijd-
verbreid verschijnsel. Sommige
firma's schoten wel een beetje
door en lieten wel twintig fabrie-
ken op het brievenhoofd afbeel-
den. zoals Sphinx, de voortzetting
van Petrus Regout. Sphinx deed 't
voorkomen alsof heel Maastricht
was volgebouwd met aardewerkfa-
brieken.
Ook tal van kunstenaars wierpen
zich op de lithografie: Paul Cezan
ne, Vincent van Gogh, Jan Toorop
en Edvard Munch om er maar een
paar te noemen. Sommige week-
bladen die het volk met kunst wil-
den opvoeden, besloten hierop in
te springen en brachten kunstbij-
voegsels uit. In de expositie zijn
enkele voorbeelden uit de jaren
twintig en dertig opgenomen.
Ook liefhebbers van politieke
prenten profiteerden van de litho
grafie. Een van de beroemdste te-
kenaars van spotprenten zou Johan
Braakensiek worden. die voor De
Amsterdammer tot 1931 wekelijks
een litho maakte.
Dankzij de uitvinding van de litho
grafie konden nu eindelijk comple
te symfonieen, maar ook tal van
andere muziekstukken goedkoop
onder het volk worden verspreid.
Anderson heeft een muziekboek
uit 1836 in de vitrine gelegd met
Nederlandse composities. Dat was
voor de lithografie bijna niet te
doen. Noten kon je immers niet,
zoals met letters wel het geval was,
bij elkaar vergaren en zo afdruk-
ken. Alle noten moesten in het ko-
per worden geetst en dat was pe-
perduur.
Soms werden er grappige vergis-
singen gemaakt. In de expositie is
een negentiende eeuwse litho op
genomen van W. Roelofs: 'gezicht
op een dorp in West-Terschelling'.
Roelofs had er echter niet aan ge-
dacht dat de litho uiteindelijk in
spiegelbeeld zou worden afge-
drukt, en dus staat alles, inclusief
de beschrijving, net de andere kant
op afgebeeld. Het wekt alleen
maar de bewondering op van die
anonieme schrijver die schijnbaar
zonder moeite gothische letters in
spiegelschrift kon schrijven. An
derson relativeert de bewondering
wat: je houdt er een spiegeltje ach
ter en na een jaar weet je gewoon
niet beter. Dan schrijf je gotische
letters met je ogen dicht.
Streekmuseum Jan Anderson ligt
aan de Kethelweg 50 in Vlaardin-
gen. Geopend elke zaterdag van
14.00 tot 16.00 uur. Tevens ge
opend elke eerste zondag van de
maand, evens van 14.00 tot 16.00
uur. Toegang gratis.
Rotterdams Dagblad TV, kort-
weg RDTV, is een kabelkrant die
te zien is op alle kabelnetten in
Rotterdam en wijde omgeving. El
ke dag, zeven dagen in de week, en
24 uur per dag, worden actuele ge-
beurtenissen vaak uit uw eigen
omgeving snel via de kabel in uw
huiskamer gebracht. In een pro
gramma dat steeds wordt geactua-
liseerd en herhaald.
Elke maandag en dinsdag wordt
bijzonder aandacht besteed aan
Wonen en Onroerend Goed. En op
zondag aan lokale sportgebeurte-
nissen.Stem uw TV dus af op
RDTV, uw eigen nieuwskanaal!
Voor meer informatie of voor
adverteren op RDTV kunt u bel-
len met 010-4004.285.
koopgids i
SONY
Art.nr. 62276
Art.nr. 133
Art.nr. 61365
m
X