Intensief overleg in toeristisch-recreatieve sector blijft nodig voor betere profilering Rotterdam .f> f V f #li DAAR ICOJ1A JE DE WERELD TEGEN m v* 5 ROTTERDAM - Toerisme en Rotterdam. De overgrote meerderheid van de mensen die Rotter dam ooit bezocht heeft, denkt daarbij aan de Euro- mast. En nu natuurlijk helemaal nadat eigenaar Mediamax group heeft gezegd van plan te zijn om de toeristische trekpleister twee keer zo hoog te gaan maken. Goede tweede in het rijtje is de ha ven. Dat is op zich mooi maar helaas zien vooral de mensen die buiten Rotterdam wonen de inwo- ners van de Maasstad nog al te vaak als een stel dokwerkers. Dat beeld zou heel sterk moeten gaan veranderen en uitgebreid gaan worden. Vooral als we de beleidsmakers in het stadhuis moeten gelo- ven. Want volgens hen gaan er mooie dingen ge- beuren in de stad langs de Maas. M Manhattan "Mb f* 1 Dynamische stad van de toekomst' De eerste wolkenkrabber van Nederland staat in De Oude Haven. Arjan Ederveen als Jerry Springer imitator. Hoe lang staat de Euromast erzo nog bij? Wanneer de aandacht van Rotterdam voor het toerisme als specifiek beleids- veld wordt vergeleken met andere grote steden in Europa, heeft Rotterdam lange tijd achter gelopen. Deze achterstand kon en kan natuurlijk niet een, twee, drie wor den weggewerkt maar gezien de toe- komstplannen van de instanties die zich met toerisme bezig houden, moet Rotter dam heel binnenkort een hartig woordje mee gaan spreken op toeristisch gebied. Dit alles moet onder anderen resulteren in een bekroning in de vorm van Rotterdam als cultureel hoofdstad van Europa in 2001. Maar dat zou desnoods ook 2002 mogen zijn volgens een aantal wethou- ders. Voor de stad zover is zullen er een hoop veranderingen moeten worden doorge- voerd. Een van deze veranderingen an- Schouwburgplein en de renovatie van de Lijnbaan. Jammer hierbij is natuurlijk dat vooral de Erasmusbrug ook vaak negatief in de publiciteit is gekomen. Toch lijkt de schoonheid van de 'Zwaan' het telkens weer te winnen van de negatieve aan dacht, getuige ook de Rotterdam Promo- tie Prijs die de architect van de Erasmus brug ir. Van Berkel op zes februari ont- ving. Het bureau WEMAR heeft een onder- zoek ingesteld naar het beeld van de Maasstad in de literatuur. Daaruit bleek dat Rotterdam hoog scoort op het gebied van ligging, distributienet, opleidings- aanbod en aangeboden attracties, de stad doet het ook goed als het gaat om moder- ne architectuur. Daar staat tegenover dat het algemene beeld van de stad minder gunstig is dan dat van andere steden. De Historisch Delfshaven. nex vernieuwingen betreft het imago van Rotterdam. Zowel in Nederland als daar buiten kampt de Maasstad met beeldvor- ming die niet strookt met de werkelijk- heid. Een eerste aanzet ter verbetering van het imago is gegeven bij het gereed komen van een aantal belangrijke projec- ten zoals de Erasmusbrug, Beursplein, veiligheid en de sfeer van de stad worden meer dan eens naar voren gebracht als ne gatieve aandachtspunten. Een heel be langrijke reden die hiervoor is aan te voe- ren, is dat het pas van de laatste jaren is dat er een aantal platformen zijn opge- richt waarin gestructureerd wordt samen- gewerkt. Voorheen werkten de bedrijven De 'koopgoot'; succesvol winkelgebied. in de toeristisch-recreatieve sector veel langs elkaar heen. In 1996 is er in Rotter dam een nieuw begrip geintroduceerd; 'orgware'. Naast de juiste middelen in de toeristisch-recreatieve branche, moet er ook gezorgd worden voor 'orgware'. Dat wil zeggen dat de communicatie en sa- menwerking tussen de organisaties in de branche optimaal moet zijn zodat meer rendement uit alle inspanningen gehaald kan worden. Sinds het aangaan van sa- menwerkingsverbanden komen er steeds meer gezamenlijke initiatieven van de grond die een totale verbetering van het imago van Rotterdam moeten gaan ople- veren. Zo zijn er nu vaker campagnes te zien op televisie en in landelijke dagbla- den. Met als een van de beroemdste voor- beelden de TV spot met Arjan Ederveen als Jerry Springer imitator. Slogans, kreten, en meer van dat soort za- ken helpen ook een handje ter verbete ring van het beeld van de stad. Een van de mooie slogans die de gemeente over Rotterdam heeft losgelaten is dat Rotter dam het Manhattan aan de Maas is. Maar kaartenwinkels, kiosken, terrassen, kraampjes etcetera, die er in New York volop aanwezig zijn, ontbreken hier. Vanuit dit oogpunt om Rotterdam meer bruisend te laten zijn langs de Maas, heeft de vereniging Waterstad de gemeente voorgesteld om gedurende een jaar een vrijmarkt langs de rivier toe te staan. Nu is het vergunningenbeleid vrij streng, het is eigenlijk praktisch onmogelijk een ver- gunning voor iets dergelijks als een kiosk langs de Boompjes te krijgen. Na dat ene jaar zou er in de besluitvorming moeten worden gekeken naar waar er eventuele knelpunten zitten, en of er een vervolg moet komen. Nu is de Boompjes eigen lijk een ondergeschoven kindje. Er blij- ken daar te weinig mensen te willen lo- pen, wat niet zo vreemd is. Er is praktisch geen beschutting en er is veel te weinig te doen. Er moeten dus voorzieningen worden aan- gebracht die uitnodigend zijn voor bezoekers. Daarvan zijn kiosken en kraampjes a la Manhattan en Parijs een voorbeeld maar er kan ook gedacht wor den aan kleine aan dachtspunten zoals fonteintjes en in- formatiepilaren. Hoewel de ge meente de grootste ini- tiatiefne- mer moet zijn, kan de bal niet alleen naar hen worden toegespeeld. Ook het be- drijfsleven en andere direct betrokkenen zoals organisatiebureaus hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. Een organisa- tie als Rotterdam festivals verricht ieder jaar een hoop goed werk als het gaat om het organiseren van succesvolle festivals. Ook nieuwe festivals wordt een kans ge geven. De Dance Parade die vorig jaar voor het eerst werd gehouden was een enorm succes en dat succes zal dit jaar ze- ker worden overtroffen luiden alle prog noses. De commissie zomerfestivals meldt in haar rapport waarin onder ande re staat welke festivals dit jaar geld krij gen: Nergens in Nederland is zo'n inten sief festivalprogramma te zien als in Rot terdam; en dan ook nog eens grotendeels gratis toegankelijk. Absoluut waar en heel mooi allemaal, maar dezelfde com missie meldt: het Museumpark heeft een serieuze studie nodig zodat bepaald kan worden welke aanpassingen er gedaan moeten worden om er een serieus festi- valterrein van te maken. Vaak kosten der- gelijke studies tienduizenden gulden en die kwam een populair festival als het Hoboken festival nu net te kort. Zij boden een festival op het terrein van het Muse umpark dat absoluut de moeite waard was. Maar door gebrek aan geld en steun verloren ging. Blijft staan dat de Rotter- damse festivals raspaardjes zijn die ge- koesterd moeten worden. Het publiek komt vanuit de wijde omgeving om deze evenementen mee te maken. Alleen voor sommige thema festivals als het Dunya festival valt het niet altijd mee om een groots opgezette reclamecampagne te lanceren. Deels vanwege budgetten en deels doordat het moeilijk is het juiste pu bliek aan te spreken. keur heeft. Tot een aantal jaren geleden was het in de podiumkunsten gebruike- lijk om de kaartverkoop vooral te richten op de seizoensabonnementen en de over- gebleven plaatsen in de losse verkoop te gooien. Nu werkt dat zo niet meer, het is een kwestie van maatwerk en inspelen op wensen die op een bepaald moment le- ven. De meeste culturele instellingen lij- ken dit probleem overigens aardig onder controle te hebben maar een categorie heeft het behoorlijk moeilijk in de Maas stad; organisatoren van grote dansfees- ten. Guru op dit gebied is Ted Langen- bach. Zijn MTC-feesten zijn altijd een groot succes, de kaarten voor de parties zijn al weken van te voren uitverkocht. Helaas voor hem, andere party-organisa- toren en uitgaansminnend Rotterdam werkt de gemeente op dit gebied behoor- Homo zappens de Walk of Fame is de combinatie moderne stad, haven goed zichtbaar. als Utrecht en Den Haag is het aanbod van locaties stukken groter maar daar loopt het publiek er niet zo warm voor. Rotterdammers lijken in dat opzicht gro- tere liefhebbers van feesten te zijn. Alles op een rijtje zettend, liggen de kan- sen van Rotterdam op toeristisch gebied vooral op het gebied van het vermogen de stad te laten onderscheiden als 'de dy namische stad van de toekomst'. Dit on der andere door middel van architectuur en stedebouw en, heel belangrijk, de ver betering van de mobiliteit voor de bevol- king en de bezoekers. Dat gebeurt nu on der meer met de verbetering van de me- trolijnen. Dit alles moet op een positieve manier naar buiten worden gebracht zo dat het beeld van de Maasstad, de omge ving en de bewoners in een positiever daglicht komen te staan. Want zodra de De opkomst van de 'homo zappens' is ook een oorzaak van de moeilijkheden voor marketing- en culturele instel lingen. Deze consumenten laten zich niet of nauwelijks voor- programmeren en willen constant kiezen uit een totaal aanbod dat op dat mo ment voor- lijk tegen. In feite is de vertrekhal op de Wilhelminakade. beter bekend als de HAL, nu nog de enige plaats waar grote feesten mogen worden gehouden. De Energiehal, Maasvlakte en nog ettelijke plaatsen waar voorheen feesten werden gevierd, hebben voor de gemeente afge- daan. Voorlichter Margreet Anceaux van de gemeente Rotterdam maakt een hoop duidelijk door te zeggen dat het Stadhuis niet blij was met de benaming 'Rotter dam housepartystad van Nederland'. De ze opmerking verklaard de tegenwer- king die organisatoren van feesten tegenkomen bij hun pogingen om de inwoners van Rotter dam en omgeving te vermaken. In steden imagoverbetering zich doorzet, neemt de aantrekkelijkheid van Rotterdam in de ogen van velen zienderogen toe. Extra aandacht hiervoor blijft voorlopig nodig want de vele knooppunten op het gebied van vooral de ambtelijke molen kunnen voor de toekomst van de stad als trek pleister nog wel wat vertraging opleve- ren. En dat zou zonde zijn want cultureel hoofdstad van Europa is toch een mooie titel. De meeste Rotterdammers zouden maar wat trots zijn als dit door zou gaan. Daar staat tegen over dat een meerder heid van de bevolking niet direct staat te springen bij de gedachte aan busladingen met toeristen, maar reeel bezien zal het zo'n vaart niet lopen. RICHARD SCHOONENBERG

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 1998 | | pagina 25