i Historische Vereniging Schiedam blijft aandacht vragen voor antieke gymzaal Theater Schuurkerk Theater de Teerstoof Stadsgehoorzaal Theater a.d. Schie Tiiea^er prograninia Expositie Beaty C in Pervelle S. 'Het gebouw is de inspanning waard' Miniatuur 3 Woensdag 6 januari 1999 wx54 Reinder van der Naalt Dunk Het carriereverloop van Reinder van der Naalt is even dynamisch als het le- ven zelf. De nadrukkelijke aanwezigheid van leerlingen smoorde een glan- zende loopbaan als leraar natuurkunde in de kiem. Als computerprogram- meur voorzag hij als een van de eersten het millenniumprobleem. Vandaar dat hij cabaretier is geworden. En na drie avondvullende theatershows draagt een steeds groter wordend publiek hem op handen. 'Dunk' is zijn al- lerbeste programma tot nu toe. Er kan nog meer gelachen worden. Niet om wat voor de hand ligt, maar om wat voor de voet komt. En dat is veel, heel veel. Zaterdag 16 januari, aanvang 20.30 uur, toegangfl. 22,50. kaarten zijn verkrijgbaar bij de informatiebalie van het stadhuis, op werk- dagenvan 9.00 tot 17.00 uur (vrijdag tot 16.00 uur), tel. 5931931 enaande kassa van Theater Schuurkerk, op werkdagen van 12.00 tot 14.00 uur, tel. 5913700. Geert Hautekiet De Held Geert hautekiet heeft een lijf vol muziek, sfeervolle teksten en een charis ma waarvoor je door de knieen gaat. 'Een vakman' en 'een prettig theater- Beest', schreef-de pers na zijn vorige programma 'Dorst'. In 'De Held' zingt Hautekiet wonderlijke liedjes en doet dat met een bezetenheid die aan Jacques Brel doet denken. Elk jaar woTdt in het Stadspark der Helden een nieuw heldenbeeld onthuld. Geert Hautekiet neemt plaats achter de piand om zijn voorgangers en voorbeelden te bezingen, maar laat niet na zichzelf met deze helden te meten. De genomineerden voor dit jaar zijn nog niet bekend, maar hij maakt een kans. Denkt hij. In zijn emotionele chansons geeft hautekiet zich helemaal bloot waardoor er als vanzelf een band met het publiek ontstaat. En of hij nou achter de piano zit, een gitaar om zijn nek hangt of in de accordeon klimt; muzikaal is het uitermate krachtig. Zaterdag 9 januari, aanvang 20.15 uur, toegang fl. 22,50. Mahalia, the Mother of Gospel De makers van 'The Glory of Gospel' brengen in deze nieuwe show een ode aan de legendarische gospelzangeres Mahelia Jackson, die 25 jaar ge- leden overleed, maar wier stem nog altijd doorleeft op de miljoenen cd's die er van haar zijn verkocht. In Mahalia krijgt u een indringende blik ach ter de schermen van haar boeiende leven vol verdriet en tegenslagen. Een gedreven vrouw, die als gospel-koningin een levende legende werd, maar hoge offers bracht voor haar roem. Mahalia kijkt terug op haar leven, waarin zij verhaalt over haar ontmoetingen met Ethel Waters, Billy Holi day, Josephine Baker en Ella Fitzgerald. A1 deze grote sterren zullen in de show tot leven komen. Het wereldrepertoire van Mahalia en de gospel zijn het middelpunt van de show, muziek die in de negentiger jaren een ware revival beleeft en niet alleen ontroerend maar vooral ook opzwepend is. Woensdag 13 januari, aanvang 20.00 uur, toegang fl. 47,50/fl. 45,-. I I Coqny Janssen Danst... Oktober 'Herhaling van beelden drukt beweging uit' Beelden van Beaty Czeto: ook te zien in Pervelle. Foto Roger van der Kraan VLAARDINGEN - Ze maken ongelooflijk zware bewegingen, hun gezichten zijn wit gemaakt met krijt. Japanse Butoh-dan- sers: de Vlaardingse kunstenares Beaty Czeto heeft er weer een Rotterdams Dagblad TV, kort- weg RDTV, is een kabelkrant die te zien is op alle kabelnetten in Rotterdam en wijde omgeving. El- ke dag, zeven dagen in de week, en 24 uur per dag, worden actuele ge- beurtenissen vaak uit uw eigen omgeving snel via de kabel in uw huiskamer gebracht. In een pro gramma dat steeds wordt geactua- liseerd en herhaald. Elke maandag en dinsdag wordt bijzonder aandacht besteed aan Wonen en Onroerend Goed. En op zondag aan lokale sportgebeurte- nissen.Stem uw TV dus af op RDTV, uw eigen nieuwskanaal! Voor meer informatie of voor adverteren op RDTV kunt u bel- len met 010 - 4004.285. Het moge bekend zijn bij de kenners, choreografe Conny Janssen onder- scheidt zich in de moderne-danswereld door de eigenheid van haar bewe- gingsmateriaal en het evenwicht tussen pure dans en theatraliteit. Ze heeft o_qg voor het dynamische groepswerk, maar ook voor gestileerd individu- eefdetail. En als we deze artistieke highbrow-woorden achterwege laten, zien we gewoon een dansgroep die hele mooie voorstellingen maakt, die voor iedereen een genot zijn om naar te kijken. Of je nu veel of weinig Verstand hebt van moderne dans, daar gaat het bij Conny Janssen Danst... niet om. Het gaat om de schoonheid van de beweging en de expressieve uitdrukking daarvan. De acht dansers en danseressen vertellen een verhaal met hun lichaam. Dat verhaal is duidelijk te volgen door de enorme zeg- gingskracht van de bewegingen. In 'Oktober' staan de herinneringen van een oude vrouw centraal. Een moderne dansvoorstelling die u persoonlijk raakt, door de herkenbaarheid van het universele gebaar. Kom kijken! Donderdag 14 januari, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 27,50/fl. 25,-. Theo en Vincent Een briefwisseling in Nederlandse gebarentaal I 8<?v Een briefwisseling in Nederlandse gebarentaal door Handtheater Toog. Theo en Vincent gaat over de innige, maar gecomplicerde band tussen de broers Van Gogh, en over de bevlogenheid waarmee zij zich met de schil- derkunst bezighouden. In de voorstelling worden brieffragmenten afge- wisseld door visualisering van schilderijen van Vincent in drie dimensies en korte choreografieen. De Nederlandse gebarentaal is een visuele taal met een eigen grammaticale structuur en lexicon. Het werk van Vincent van Gogh heeft treffende overeenkomsten met deze Nederlandse voertaal voor doven; sterk visueel, beeldend, kleurrijk en impressionistisch. De brieven van Vincent aan zijn broer hebben eenzelfde uitgesprokenheid. De brieven zijn vertaald' en gedramatiseerd, waardoor er een andere kijk op het leven van Vincent ontstaat en op de relatie met zijn broer. Vrijdag 15 januari, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 22,50/fl. 20,-. Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij de kassa van de Stadsgehoorzaal, Schiedamseweg 51, van dinsdag tot en met zaterdag van 13.00 tot 20.00 uur en een uur voor aanvang van de voorstelling. St. Radboud Concert aan de Schie Muziekvereniging St. Radboud geeft haar nieuwjaarsconcert op zaterdag 9 januari in het nieuwe theater van Schiedam. Aan dit eerste 'Concert aan de Schie' zal medewerking worden verleend door een van de beste big- bands uit de regio, de Big Fun Band Overschie. Het harmonie-orkest speelt een breed scala van speciaal voor harmonie gecomponeerde en ge- arrangeerde muziek, van licht klassiek tot filmmuziek. Ook klanken uit Startrek trekken voorbij plus melodieen uit de Koreaanse volksmuziek. Het concert begint om 20.15 uur, zaal open om 20.00 uur. Kaarten zijn verkrijgbaar bij de leden van St. Radboud en aan de kassa van het Theater a.d. Schie. Zaterdag 9januari, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 10,-. Sexteto Cayengue Tangueros de Hollanda Gedreven door hun liefde voor het werk van de grote maestro's Osvaldo Pugliese en Astor Piazzolla, richtten bandoneonspelers Carel Kraayenhof en Leo Vervelde in 1988 het eerste Nederlandse tangosextet op. De muzi- kale interpretaties van Sexteto Cayengue zijn romantisch, weemoedig, energiek en soms ruig, maar altijd hartstochtelijk. De bandoneons, hart en stem van de tango, geven in het sextet de cayengue aan, het kenmerkende pompende ritme. Cayengue is voor tango wat swing is voor jazz. In de ar- rangementen klinken duidelijk invloeden door vanuit de pop, jazz, salsa, klassieke en contemporaine muziek. Sexteto Cayengue heeft in de tien jaar van haar bestaan wereldwijd erkenning gekregen en een trouwe scha- re fans opgebouwd. Een concert van Cayengue is altijd weer een vurige ontlading van passie en weerbarstige energie. Zondag 10 januari, aanvang 15.00 uur, toegang le rangfl. 29,-/fl. 26,50, 2e rangfl. 24,-/fl. 21,50. Rowwen Heze Lange tijd is Rowwen Heze het best bewaarde geheim van Limburg ge- weest. Inmiddels is de populairste band van het zuiden in het hele land door|ebroken. In de afgelopen tien jaar heeft de groep bovendien een be- langnjke bijdrage geleverd aan de popularisering van de accordeon in de popmuziek en het gebruik van dialect in de songteksten. De teksten, ge- schreven door leadzanger/gitarist Jack Poels, schetsen het leven in al zijn verschijningsvormen. Herkenbaar bezingt de band alles wat een mens be- zig houdt; liefde en dood, geboorte, bruiloft en begrafenis, roddel en ach- terklap, fanfare en de onvervulde verlangens in een grijs bestaan. In 1997 ontving Rowwen Heze een Gouden Notenkraker, de prijs die wordt toege- kend aan de beste Nederlandse live-muziekact. Ook in de theaterzaal (se- mi-akoestisch) is een optreden van Limburg's trots een feest. Vrijdag 15januari, aanvang 20.15 uur, toegangfl. 44,-. Toegangskaarten voor Theater de Teerstoof en Theater a.d. Schie zijn verkrijgbaar bij de Theaterkassa, Stadserf 1, van maandag tot en met vrij dag van 10.00 tot 15.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 14.00 uur, tel. 2467467. nieuwe liefde bijgekregen, naast haar al bestaande hartstocht voor de Sumo-worstelaars. Het mooie daarbij, vindt Czeto, is het contrast tussen de volstrekt emo- tieloze gezichten van de Butoh- dansers en hun bewegingen. Be wegingen waaruit zoveei kracht en spanning spreken dat je als toeschouwer volledig gevangen en verstrikt raakt. De Butoh-dans is ontstaan in de ja ren zestig, als protest tegen de oor- log in Vietnam. Anti-oorlog, anti- onderdrukking. Terug naar de oor- sprong, terug naar de geboorte. Zelf heeft Beaty Czeto nog nooit een Butoh-dans bijgewoond: zeer zelden treden de Japanse dansers naarbuiten. Een keer hebben ze bij weten van Czeto buiten Japan op- getreden, maar video-opnames van hun voorstellingen geven toch wel wat van de magie prijs. Het lichaam komt in al het werk van de Vlaardingse kunstenares naar voren en dat merk je meteen als je de trap van Pervelle afdaalt. Aan de muren hangen etsen, schil derijen en beelden van lichamen. Een rood getint lichaam, daar: een blauwe. Grote formaten, kleine. Met het lichaam kan je zoveei uit- drukken, meent Beaty Czeto, zo veei gevoelens en emoties dat ze nog lang niet toe is aan zoiets als een landschap. Ik denk ook niet dat ik gauw een vrouw met een poedel op schoot zal schilderen, zegt ze lachend in haar atelier. Opvallend genoeg wordt ze niet geraakt door sport. Toch beweging pur sang? Maar dat opgefokte dat je zo vaak in de sport ziet, dat vindt ze maar niets. Presteren, ouders die gillend langs de lijn hun kroost aanmoedi- gen. Liever portretteert ze sjama- nen die met hun bewegingen oude wijshedfen en ervaringen lijken te verbeelden. De bewegingen die zo belangrijk in haar werk zijn, probeert Czeto behalve met het kunstwerk zelf, ook op te wekken door de beelden te herhalen. Hierdoor onstaan er vormen van ritmes. Soms lopen er zo twee of drie verhalen door het kunstwerk heen. Tijdens het werk luistert ze con stant naar muziek, steeds naar de- zelfde cd bij hetzelfde werk. Het kan haast niet anders of de muziek bei'nvloedt haar bij haar werk. Mo- menteel zijn het vooral de langza- me klanken van de vroege Tom Waits waar ze naar luistert. Voor het eerst heeft ze zich toege- legd op miniatuuretsjes die ze met een geheim precede („chemicalien die op elkaar inwerken'heeft we ten te maken. Verscheidene daar van kunnen op de expositie in Per velle worden bekeken. Kleine for maten, dat is alleen maar handig wanneer ze straks het vliegtuig in- stapt, zegt ze. Hoeft ze niet zoveei mee te torsen, alleen maar een klein koffertje, lacht Czeto. Een reis naar de Verenigde Staten, Bea ty Czeto is er samen met Annette Braad en Patricia Elsakkers in ge- slaagd een New Yorkse galerie- houder van hun kwaliteiten te overtuigen. Drie brutale meiden die vorig jaar door New York ren- den, met Annette als absolute aanj.. voerster, om toch maar die galerie- houders over de streep te trekken. En het lukte, in februari vertrekt het trio voor een gezamenlijke ex positie in de Cast Iron Gallery mid den in Soho. Het is een droom die voor haar uit- komt, exposeren in New York. New York is toch een beetje wat Parijs vroeger was. In Soho en Greenwich Village stikt het van de galeries en kunstenaars en potenti- ele kopers. En de geschiedenis. Andy Warholl met zijn Factory, die Beaty Czeto bij een eerder be- zoek helaas niet kon terugvinden. Veel geschiedenis in de stad lijkt onopgemerkt ten gronde te gaan. Veel titels van haar huidige ets$p en schilderijen heeft Czeto mogen t lenen van Phil Demise Smith, een New Yorkse kunstenaar, dichter?% muzikant die bij de opening van de expositie met zijn band zal spelen. Titels als 'Wing of bodies' en 'The blue clear decrease' die ze al bla- derend door een dik boek van Smith samenstelt. Je kunt zo ook zien in Pervelle. Het blijken drukke tijden voor Beaty Czeto te zijn, want op 31 ja nuari (18.00 uur) komt haar atelier in beeld bij Kunstblik, een pro gramma van de AVRO. Deelne- mers konden in het programma een kunstwerk winnen en Czeto was geselecteerd. Later kreeg ze nog een foto van de gelukkige winnaar en ze moest wel lachen toen ze zag hoe haar kunstwerk in de huiska- mer uitkwam. Een zeer traditioneel ingericht huis, met aan de muur een niet zo'n traditioneel schilde- rij- Beaty Czeto exposeert tot en met 21 januari in Pervelle aan de Fransenstraat. De expositie in de Cast Iron Gallery 159 Mercer Street, New York) Wordt geopend op 21 februari. Tot 12 maart kan de groepsexpositie worden heke- ken. i i SCHIEDAM - De Historische Vereniging Schiedam blijft zich zorgen maken over de toekomst van een oude gymnastiekzaal aan het Broersveld. Het gebouw, momenteel ingebruik door dans- leraar Rudolf Fitskie, is vermoe- delijk gebouwd in de eerste helft van de negentiende eeuw en is daarmee volgens de Historische Vereniging een uniek gebouw. In het decembernummer van Scy- edam wordt de laatste stand van zaken vermeld. Het gebouw heeft in die honder- vijftig jaar niet alleen dienst ge- daan als gymnastiekzaal. Zo is het van de buitenkant ietwat spook- achtige gebouw tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikt als maga- zijn en kantoor van de Distributie- dienst. Tot 1980 heeft verder de St Jans/Aloysiusschool er gebruik van gemaakt. Bijzonder zijn de dertien hoge boogramen. Er hebben de laatste jaren nogal wat dreigende wolken over de gymnastiekzaal gehangen. In de plannen om het Gat van Bolmers (tussen Broersveld en Broersvest) te dichten was steeds voorzien in sloop van het gebouw. „Geduren- de al die jaren heeft de vereniging in het Projectteam Centrum ge- tracht het gebouw in de plannen in- gepast te krijgen, daarbij gesteund door Bewonersvereniging Schie dam-Centrum", schrijft R. W. Poels in de rubriek historie actueel. „Het gebouw is de inspanning waard." De gemeenteraad van Schiedam heeft uiteindelijk op 5 oktober uit een viertal varianten voor een mi- nimunvariant gekozen. „Of dit be- houd uiteindelijk alle eer laat aan het gymnastiekgebouw is nog maar de vraag. De gekozen mini- mumvariant gaat louter uit van handhaving op het (verder slecht toegankelijke) middenterrein." In het decembernummer wordt verder aandacht geschonken aan de 'groene linten doorZwart Naza reth'. Ing. W. C. Hoogeweij gaat in op de geschiedenis van het ste- De eeuwenoude gymnastiekzaal, uniek in Nederland. Foto Roger van der Kraan delijk green in Schiedam. Duide lijk wordt dat de stad Schiedam green lang veronachtzaamde, tot diep in de negentiende.eeuw. Aan- zetten waren er echter zeker wel. Zo kan je op een kaart van Jan Stampioen uit 1650 zien dat er stroken land zijn beplant, zoals langs de Seedijck naar Spierings- hoek en van de Mathenesserdijk naar huize Spangen. Maar, stelt Hoogeweij, we moeten daarbij niet denken dat het recreatieve wandel- routes waren. „De buitenomwal- ling was militair terrein, de lijn- en spinbanen waren bedrijfsterreinen, en de rivierdijken poldercontruc- ties. De bomen langs deze linten gaven schaduw, braken de wind en leverden geriefhout en takkenbos- sen voor de bakkerijen. Bomen waren toelaatbaar, als ze maar niet de zeilschepen en de trekschuiten in de weg stonden en zich niet be- vonden in het schootsveld van de kanonnen en hun schutters." Tui- nen waren er overigens wel. Meestal waren het warmoezeniers- tuinen, graftuinen bij kloosters en artsen en tuinen voor het fruit. In de stad zelf, langs de Lange Ha ven en de Schie, de Korte Haven en de Dam stonden de huizen zon- der groen. Dat vind je ook weer te rug op de kaarten van De Gheijn (1598), Jacob van Deventer(1560) en Rutger van Bol'es (1770). Het groen in de stad kon je vooral vin- den langs de touwslagerijen en in de hoek tussen Schie en Noord- vest. Het eerste echte groen ten behoeve voor de recreatie dateert van 1550. De burgemeester, schout en sche- penen wezen een gebied aan waar- op de burgerij het kolfspel kon be- oefenen. Wel waarschuwde de burgemeester dat er niet mocht worden gekaatst op zondag bij het stadhuis of op straat. Alleen buiten de stad op de Vest was het toege- staan te kaatsen. In 1766 werd de Plantage aange- legd, door Horsman en de stadsaardewerkers, het eerste stadspark van Nederland: „Een be- wust aangelegd groen lint waar niet alleen langs maar ook dodrj kunt wandelen." Maar, vervolgt Hoogeweij, de Franse Tijd gooide wat roet in het eten (eind achttien- de eeuw). Het bestuur besloot flink' te snijden in de afdeling groen- voorziening waardoor de Plantage achteruit ging. Dat kwam allemaal pas weer min of meer op orde in het begin van deze eeuw. Scyedam, een uitgave van de His torische Vereniging Schiedam, kan gewoon in de boekhandel worden verkregen. Prijs: fl. 6,-.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 1999 | | pagina 19