Combinatie van beeldende kunst
met historische voorwerpen
Idil, een aangrijpend relaas
van een Somalisch meisje
545
139
179
BERGWEG110
ROTTERDAM
Stadsgehoorzaal
Theater de Teerstoof
Theater Schuurkerk
BESTE K00P
mr-
PORTABLE
CD-SPELER
mr-
TRENDY DESIGN
WALKMAN
mr-
'Als oorijzers vertellen'
Actrice en auteur Yasmine Alias gast van Schrijversavond
RADIOCASSETTESPELER MET CD
TEL: 010-4.618.600
De Correct Wintersale 1999 is in voile gang
met fantastische opruimingsaanbiedingen
op het gebied van beeld, geluid, computers,
telecom en car-stereo.
Voor sommige modellen gaat
het slechts om enkele stuks
en op=op.
HAAL GRATIS OP
De Correct Wintersale krant
boordevol aanbiedingen.
SHARP
t~'n
v
Portable MiniDisc recorder waarmee
u opnamen kunt maken en beluister-
en met een kwaliteit gelijk aan die van
een CD. Zeer compact en licht (200
gram), In zilver. Afm. 11.6x2x8 cm.
SHARP MD-MS701H PORTABLE
MINIDISCRECORDER
WINTERSALE PRIJS
Panasonic
Programmeerbaartot
24 nummers. Wordt geleverd met
stereo-oortelefoon, lichtnet adapter.
In zwart uitgevoerd.
Afm.: 13x3.5x14 cm.
PANASONIC SL-S112
PORTABLE CD-SPELER
Portable CD-spelerineen
hittebestendige behuizing met XBS
voor een extra Bass weergave.
WINTERSALE PRIJS
SONY WM-E 40 ST STREETSTYLE
AUT0REVERSE WALKMAN
Met deze autoreverse Walkman in
een trendy design met neckphone
(terwaarde van 49.95) toon je wie je
bent. De Walkman is voorzien van
Dolby B en heeft een vederlichte
tiptoets bediening. In antraciet
uitgevoerd. Afm. 11.5x8.3x3.2 cm.
WINTERSALE PRIJS
Het laatste uurtje van de week is bij
Correct een super-uurtje.
Zrm7*™rrrns*751mX Op deBergweg 110 kuntu van 17.00
L——mLiL tot 18.00 uur zaterdag profiteren van
een super-aanbieding. Voor deze aanbieding geldt: zolang de voorraad strekt I
I en geen telefonische reserveringen of bestellingen mogelijk. I
I
I
I
I SONY CFD-V24 RADI0-
I CASSETTESPELER MET CD
DeCDspeleris makkelijkte
programmeren en heeft verder
shuffle-play en intra scan. Bass-
reflex body systeem met bass-
boost. De radio ontvangt FM-stereo
en middengolf. Het cassettedeck
heeft synchro dubbing van CD naar
tape. In zwart uitgevoerd.
Afm. 42.6x16.5x24.5 cm.
ALLEEN ZATERDAG 30 JANUARI
VAN 17.00-18.00 UUR
269<Ar1 .nr. 55280
WINTERSALE PRIJS
I
I
J
MaasposT
(PCus
Hans Visser Friends
The Club
Der Blauen Engel (Berlijn), Theatre des Folies Bergere (Parijs) en The
Cotton Club (New York). Drie tot de verbeelding sprekende nachtclubs
met een roemrucht verleden. Han Visser laat de muziek uit deze clubs en
daarmee de jaren dertig herleven. Drie clubs met elk een heel eigen sfeer
en karakter, maar door de nostalgie toch met elkaar verbonden. Der Blau
en Engel, de nacht begint. In het schemerende licht van de Potzdammer-
platz en de Kurfurstendam zingen artiesten als Marlene Dietrich en Lotte
Lenya hun lied, onder het opkomend fascisme en de maatschappelijke
veranderingen. Theatre des Folies Bergere, de nacht is jong. Artiesten als
Josephine Baker en Edith Piaf maken zich op voor hun optreden. The Cot
ton Club, hier eindigt de nacht. Zwarte artiesten zingen over het leven en
de onderdrukking. Cab Calloway, Nat King Cole en mahalia Jackson laten
de avond swingen. En de emoties smeulen...
Woensdag 3 februari, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 32,50/fl. 30,-.
Robert Long
Meer dan ooit
Voor de trouwe fans die vorig jaar het programma 'Meer dan ooit' helaas
moesten missen, komt nu de kans om alsnog te genieten. Met dit persoon-
lijk en intioem programma heeft Robert Long bewezen dat er in deze snel-
le en op consumptie gerichte maatschappij volop behoefte is aan warm-
hartige en oprechte aandacht. Het is een programma met veel nieuwe lied-
jes en natuurlijk een paar oude successen, verrassende theatereffecten, hu
mor, emst en scherpte. Robert Long weet in een goede verhouding zijn
pleidooi voor liefde, respect en mededogen met zijn publiek te delen. Niet
in de laatste plaats door zijn indringende stemgeluid, dat na al die jaren
nog niet aan kracht heeft ingeboet. Hij wordt daarbij ondersteund door het
voortreffelijke vijfmans orkest onder leiding van Peter van der Zwaag.
Donderdag 4februari, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 40,-/fl. 37,50.
Anne Wil Blankers, Cas Enklaar en vele anderen
Wilhelmina: Je Maintiendrai
In de nazomer van 1998 is het honderd jaar geleden dat Wilhelmina als
koningin werd ingehuldigd in Amsterdam. Dit jubileum wordt gevierd
met het nieuwe toneelstuk van Ton Vorstenbosch: Wilhelmina: Je Main
tiendrai. Een dramatische visie op het leven en koningschap van een van
onze markante Oranje-vorstinnen. In vijf bedrijven passeren een aantal
belangrijke episoden uit het leven van de koningin, zoals de crisis in de ja
ren dertig, de roerige meidagen van 1940 voorafgaand aan haar vertrek
iiaar Engeland, de oorlogsjaren in Londen en de jaren na haar troonsaf-
stand. De historische gebeurtenissen en Wilhelmina's eigenzinnige karak
ter maken haar, eigenlijk tot op de dag van vandaag, Moeder des Vader
lands. Anne Wil Blankers als koningin Wilhelmima zet een van de beste
rollen uit haar gerenommeerde carriere neer.
Vrijdag 5februari, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 49,50/fl. 47,-.
Jeans 8
Deze splinternieuwe show is een groot succes. Er wordt gezongen, ge-
danst en gemusiceerd dat de stukken er van af vliegen. Jeans brengt tien-
tallen greatest hits of all time in een bewerking die het origineel moeite-
loos evenaart en soms zelfs overstijgt. Alles verpakt in een show met een
wervelende vaart, zoals we die van deze jonge artiesten gewend zijn. Tra-
ditiegetrouw kunnen jonge Nederlandse talenten laten horen en zien wat
ze in huis hebben. En dat is niet gering. De Jeansband en de acht vocalis-
ten maken er een spetterend feest van, nat als de vorige zeven keer. Jeans 8
is onverslaanbaar, unbeatable!
Zaterdag 6februari, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 45, -/fl. 42,50.
Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij de kassa van de Stadsgehoorzaal,
Schiedamseweg 51, van dinsdag tot en met zaterdag van 13.00 tot 20.00
uur en een uur voor aanvang van de voorstelling.
Teo Joling en Lucia Meeuwsen
Het Konsert
Met een eerdere versie van Het Konsert speelden Teo Joling en Lucia
Meeuwsen met veel succes in binnen- en buitenland. Nu is dit hilarische
pianoconcert van de clown en de zangeres in een geheel nieuwe vorm te
rug. Het instrument, een levensechte kopie van een Bosendorfer, leidt in
dit bizarre concert een eigen, opstandig leven. de als Belgische bonbon
verklede mezzo-sopraan zingt haar aria's al leunend tegen de vleugel.
Maar zoveel hartstocht kan het instrument niet verdragen en het gaat kra-
kend door de knieen, de diva in zijn vaart meeslepend. De concertpianist
kan deze multifunctionele vleugel naar believen als gitaar of tractormotor
laten klinken. Het gehavende instrument kan zelfs als flipperkast uitste-
kend dienst doen. Voor zowel muziekkenners als voor theaterliefhebbers
is er weer genoeg te beleven. De ene dwaze situatie volgt op de andere. Zo
klinkt 'Die Forelle' van Schubert als er een spartelende forel tussen de
snaren belandt. Daarnaast hoort (en ziet) u zeer bijzondere vertolkingen
van Mozart, de Falla, Ives en... nieuwe cartooncomposities van Guus
Janssen.
Vrijdag 5februari, aanvang 20.15 uur, toegangfl. 25,50.
Fernando Lameirinhas Trio
De Portugese zanger/componist Fernando Lameirinhas heeft in zijn carri
ere zo'n beetje iedere muziekstijl gespeeld die swing en warmte heeft.
Van samba tot reggae, van soul tot jazz. Recent keerde hij terug naar de
muziek van zijn geboortegrond, de fado. met een eigentijdse en eigenzin
nige benadering van Portugal's muzikale hartkreet, maakt Lameirinhas de
fado klaar voor een nieuw millennium. In dit concert toont hij met eigen
materiaal de rijkdom van diverse muzekculturen, geflankeerd door broer
Antonio en vriend Leonardo Amuedo. De uit Uruguay afkomstige Amue-
do vestigde de laatste jaren een ijzeren reputatie als gitarist met een warm
en expressief geluid. De drie troubadours zijn absoluut aan elkaar ge-
waagd. Nog lang na dit concert blijven de subtiel deinende ritmes en
warmbloedige melodieen naklinken.
Zaterdag 6februari, aanvang 20.15 uur, toegangfl. 27,50.
Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij de Theaterkassa, Stadserf 1, van
maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 15.00 uur en op zaterdag van
12.00 tot 14.00 uur, tel. 2467467.
Plien en Bianca en Joep Onderdelinden
De Avondwinkel
Plien van Bennekom en Bianca Krijgsman vormen sinds de Academie voor
Kleinkunst een onafscheidelijk duo. De winnaressen van Cameretten 1996
maakten de verfrissende voorstelling 'Changez!'. Een combinatie van lijf-
lijke humor en de jaren zeventig. Acteur Joep Onderdelinden (bekend van
Charlie, Willeke en Seth Fiona) is al jaren goed bevriend met het duo en
koesterde de wens om samen met hen een voorstelling te maken. Een voor
stelling waarin hij eindelijk eens een danssolo kon doen. En omdat het niet
gek genoeg kan zijn, is de tekst voor 'De Avondwinkel' geschreven door
niemand minder dan Paul de Leeuw.
Zaterdag 6februari, aanvang 20.30 uur, toegangfl. 22,50.
Kaarten zijn verkrijgbaar bij de informatiebalie van hetstadhuis, Konings-
hoek, op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur (vrijdag tot 16.00 uur), tel.
5931931 en bij de kassa van het theater, op werkdagen van 12.00 tot 14.00
uur, tel. 5913700.
Rotterdams Dagblad TV, kortweg RDTV, is een kabelkrant die te zien
is op alle kabelnetten in Rotterdam en wijde omgeving. Elke dag, zeven
dagen in de week, en 24 uur per dag, worden actuele gebeurtenissen vaak
uit uw eigen omgeving snel via de kabel in uw huiskamer gebracht. In een
programma dat steeds wordt geactualiseerd en herhaald.
Elke maandag en dinsdag wordt bijzonder aandacht besteed aan Wonen
en Onroerend Goed. En op zondag aan lokale sportgebeurtenissen.Stem
uw TV dus af op RDTV, uw eigen nieuwskanaal!
Voor meer informatie of voor adverteren op RDTV kunt u bellen met
010-4004.285.
MAASSLUIS - Het Gemeente-
museum Maassluis heeft in een
unieke samenwerking met beel-
dend kunstenaar Geertrui van de
Craats de tentoonstelling 'Als
oorijzers vertellen' tot stand ge
bracht. In deze tentoonstelling,
die zaterdag 23 januari geopend
werd, is het verleden van de
Maassluise haringvisserij en de
daaraan verbonden streekdracht
het uitgangspunt. Tot deze
streekdracht behoorden onder
andere de zogeheten 'oorijzers:
zilveren of gouden beugels die
door de vrou wen om het hoofd ge-
dragen werden onder de kanten
mutsen. Naast de voorwerpen en
klederdracht bevinden zich daar-
om tevens drie oorijzer-sculptu-
ren in de tuinzaal, waaraan moni
tors bevestigd zijn. Via deze mo-
nitoren vertellen vijf inwoners
van Maassluis hun verhaal.
Geertrui van de Craats gebruikt bij
het creeren van haar installaties ver-
schillende soorten disciplines naast
elkaar, zoals fotografie, ruimtelijk
werk en video. Nog maar net woon-
achtig in Maassluis nam zij het initi-
atief tot het maken van een nieuw
werk waarin het verleden van de ha
ringvisserij in Maassluis en de
streekdracht die daaraan verbonden
is centraal staan. Vervolgens vroeg
het Gemeentemuseum haar als gast-
curator voor een tentoonstelling,
waarin haar installatie samen gaat
met historische voorwerpen uit de
collectie van het museum. ,,Zij wil-
de ook iets met de textielcollectie
van het museum doen", vertelt El
len van Schie, een van de conserva-
toren van het Gemeentemuseum
Maassluis. „We zijn begonnen met
een onderzoek. Via advertenties in
de krant en in andere blaadjes vroe-
gen wij de mensen of zij nog voor
werpen in huis hadden of in verband
met streekdracht iets te vertellen
hadden." Eind vorig jaar zijn toen
een vijftal interviews gehouden.
„Tegenwoordig moet je het begrip
'beeldend kunstenaar' heel breed
opvatten", benadrukt Van Schie.
„Er wordt nu eerst uitgebreid on
derzoek gedaan. Het werk is meer
op ideeen gebaseerd."
De tentoonstelling is in feite een
combinatie van beeldende kunst en
historische voorwerpen. 'Als oor
ijzers vertellen' bestaat uit drie de
len. In de tuinzaal bevindt zich de
installatie van Geertrui van de
Craats: de drie oorijzer-sculpturen,
in het kabinet van deze zaal is de
streekdracht opgesteld en de histo
rische afdeling is geheel gewijd aan
de haringvisserij. Zoals reeds ver-
meldzijneraan de oorijzer-sculptu
ren monitors bevestigd. Deze be-
Het verleden van de Maassluise haringvisserij en de daaraan verwante klederdracht staan
centraal in het Gemeentemuseum. Foto Roger van der Kraan
vinden zich op de plek waar de boe-
ken, kleine ijzeren plaatjes, zaten.
Via de monitors wekken vijf Maas-
sluizers het verleden weertot leven.
Ieder heeft zijneigenonderwerp: de
een is zelf nog boetster geweest, de
ander heeft in het weeshuis in Maas
sluis gezeten, had een oom die kui-
per was of heeft zelf op een vissers-
boot gewerkt. De laatste reder van
Maassluis doet opk nog een woord-
je. Door deze installatie van Van de
Craats is het net alsof de oorijzers in
de loop der jaren zoveel hebben ge-
hoord en meegemaakt dat zij zelf
over het Maassluise verleden kun
nen vertellen. In de tuinzaal hangen
ook enkele fotos. Dit zijn montages
van Van de Craats.
Streekdracht werd al gedragen in de
zeventiende eeuw. De voornaamste
functie van deze dracht was de ver-
bondenheid met de lokale leefge-
meenschap. „Men onderscheidde
zich op deze manier van andere
plaatsen en men werd ook als zoda-
nig herkend. De streekdracht gaf
ook aan tot welke status, welke soci-
ale groep, de dragers behoorden."
Verschillen in beroep en stand wer
den door de kleding onderstreept:
boeren, vissers, reders en midden-
standers hadden ieder hun eigen
klederdracht. „Zo droeg een vis-
sersvrouw een ondermutsje, daar
overheen een oorijzeren dan tot slot
een mutsje van kant. Een reders-
vrouw had een muts met lange kan
ten stroken en haar oorijzer had ook
meer accessoires." Op het laatst
werden de oorijzers vaak helemaal
niet meer gedragen en droegen de
vrouwen vaak allleen nog maar een
ondermutsje en een gehaakt boven-
mutsje. Wanneer men in de rouw
was paste men de kleding hierbij
aan: er werd een zwart, tulen kapje
op het hoofd gedragen en de kleder
dracht had veelal ook de kleur
zwart. „Zwart was tevens een prak-
tische kleur: je zag niet zo gauw dat
iets vies was. Het was daarnaast ook
een modekleur, maar stond ook
voor eenvoud en voor het geloof.
Vanaf ongeveer 1840 vond de ge-
leidelijke overgang plaats van kle
derdracht naar mode: men wilde
zich wat stadser gaan kleden.
„Voorheen droegen de vrouwen
een aparte rok en jak, nu zaten deze
aan elkaar en was er in feite sprake
van een japon." Dat de kleding uit
deze tijd beslist niet altijd somber
was wordt in deze tentoonstelling
ook duidelijk. „Er zitten hele mooie
stoffen bij, maar omdat we uitslui-
tend zwart/wit fotos hebben is het
moeilijk om te zien hoe kleurrijk het
was", vertelt Van Schie.
De historische afdeling is geheel ge-
reserveerd voor de haringvisserij.
In de vitrine wordt vooral aandacht
besteed aan de boetsters: de vrou
wen die de gaten die tijdens'het vis-
sen in de netten ontstaan waren, re-
pareerden. Dit arbeidsintensieve
werk vond 's zomers plaats op de
Taanweide en's winters in de boet-
schuren. Tijdens het werk werd
over het algemeen geen kleder
dracht gedragen. De boetsters droe
gen echter wel witte schorten, in te-
genstelling tot de gekleurde schor
ten die doorgaans gedragen wer
den. Door deze witte schorten was
het voor hen makkelijker om de ga
ten in de netten te ontdekken. De
vrouwen van de reders hadden vaak
bestuursfuncties, zoals regentesse
van een wees-of bejaaardenhuis.
Naast de boetsters wordt de aan
dacht ook gevestigd op de kuipers.
„Deze mannnen waren belast met
het maken van nieuwe tonnen, de
droge kuipers, en met het overpak-
ken van vis in de haven, de natte kui
pers." De vissers hadden in princi-
pe een eigen soort dracht. Hun
werkkleding bestond onder andere
uit een visserstrui, waarbij elke
plaats een naar verschillend patroon
gebreide trui droeg. Op deze manier
kon men bij binnenkomst van een
schip of bij het identificeren van de
lichamen na het vergaan van een
schip gemakkelijk zien waar de vis
sers vandaan kwamen.
'Als oorijzers vertellenis nog tot 14
maart te zien in het gemeentemuse
um Maassluis.
CARLYEBELING
SCHIEDAM - De Somalische ac
trice en auteur Yasmine Alias is
vrijdagavond 29 januari de gast
van de Schrijversavond in Schie-
dam-Noord. Alias werkte bij the-
atergezelschap De Trust van
Theu Boermans en reisde met
een soloprogramma door het
land. In het voorjaar van 1998
verscheen haar debuutroman
'Idil, een meisje' een schokkend
verhaal waarin duidelijk wordt
hoe de eigenwaarde van islamiti-
sche vrouwen systematisch
wordt ontkend.
Yasmine Alias is in 1967 geboren
in Somalie en groeide op in een
welgesteld gezin. Haar vader, ge-
neraal in het leger, kwam om het
leven toen ze nog een kind was. Ze
ging naar een goede school, leerde
Engels en Italiaans. Ze had alles
wat ze nodig had, maar besloot
toch op veertienjarige leeftijd het
land te verlaten. Ze wilde ergens
een eigen leven opbouwen omdat
Somalie verscheurd werd door een
burgeroorlog en omdat ze dolgraag
actrice wilde worden. Dit laatste
werd haar verboden omdat in die
tijd actrices raar aangekeken wer
den en acteren gelijk stond aan
prostitueren. Alias nam het vlieg-
tuig naar Saoedi-Arabie waar fa-
milie van haar moeder woonde.
Toen ze merkte dat de islamitische
cultuur daar nog veel strenger was
voor vrouwen, wilde ze er zo snel
mogelijk weer weg. Ze kreeg een
visum voor Belgie en na een kort
verblijf in dat land, is ze per toeval
in Nederland terecht gekomen.
Sinds 1987 woont ze in Amster
dam. Alias volgde een toneeloplei-
ding en werkte bij het theatergezel-
schap De Trust van Theu Boer
mans. Nadat Boermans haar mo-
noloog die ze voor het toneel ge
schreven had gelezen had, was hij
het die haar aanmoedigde om het
uit te geven. Dit heeft uiteindelijk
geresulteerd in 'Idil, een meisje',
dat in het vootjaar van 1998 uit-
kwam.
In 'Idil' heeft Alias de geschiede-
nis beschreven van een Somalisch
meisje dat in opstand komt tegen
Yasmine Alias schreef 'Idil, een meisje', over een meisje dat in
opstand komt tegen de ondergeschikte rol die de Koran
vrouwen oplegt.
de ondergeschikte rol die de islam
vrouwen oplegt. Het lot van haar
moeder, die door haar man wordt
genegeerd nadat ze een meisje
heeft gebaard in plaats van een
zoon, vervult het meisje met ont-
zetting en ze neemt zich voor om
sterker te zijn dan haar moeder.
Maar ook zij ontkomt niet aan de
rituele besnijdenis en een gearran-
geerd huwelijk met een veel oude-
re man van wie ze gruwt. Haar eni-
ge uitweg is vluchten met een Bel
gische man die naast hen woont.
Als haar man erachter komt dat ze
kontakt heeft met deze man, be-
sluit deze hem te vermoorden. Idil
die inmiddels zwanger is, wordt
opgesloten in een gekkenhuis. Ze
heeft het gevoel dat de geschiede-
nis zich zal herhalen als ze een
dochter baart: O God, waarom
hebt U mij een meisje gegeven? Ze
zullen haar martelen, verkrachten
en vernederen omdat dat in de Ko
ran staat. Ze hebben alles van me
afgepakt en nu willen ze mijn kind.
Hoe kan ik haar beschermen?"
Het verhaal wordt op een sobere,
maar zeer indringende wijze ver-
teld.
Alias heeft het op een schokkende
manier verteld omdat het voor to
neel geschikt moest zijn: „Mijn be-
doeling was het zo op te schrijven
dat ik mij zoveel mogelijk uit kon
leven op de planken." Misschien
heeft het direkte taalgebruik ook te
maken met haar culturele achter-
grond. In een interview met Martje
Breedt Bruyn in Vrij Nederland
zegt de schrijfster: Wij Somaliers
laten in het algemeen altijd meteen
onze gevoelens merken. Nederlan-
ders doen dat nooit, ze zetten een
mooie glimlach op waarachter ze
verbergen wat ze werkelijk den-
ken."
Alias is getrouwd, heeft een doch
ter van vijf, een Nederlands pas-
poort, werkt bij een theatergezel-
schap en een boek op haar naam.
Daarnaast heeft ze geprobeerd zich
op alle mogelijke manieren aan te
passen. Desondanks heeft Alias
het gevoel dat ze zich altijd een
buitenstaander zal blijven voelen.
In hetzelfde interview zegt ze:
„Als je iemand tegenkomt, bij-
voorbeeld in een kroeg, is het eer-
ste dat ze vragen: waarom ben je
hier en wanneer ga je terug? Ze
denken dat je ululerend uit een
klein hutje bent komen rennen. Dat
maakt me razend. Ik wil dat men-
sen mij zien als hun gelijke, mij
niet altijd in een bepaalde hoek
dringen."
Alias voelt zich dankbaar dat ze
hier in Nederland kan wonen en is
blij met haar succes als actrice en
auteur. Toch zegt ze dat het verlan-
gen naar haar geboorteland groter
wordt naarmate de jaren verstrij-
ken.
De schrijversavond in de biblio-
theek aan het Bachplein in Schie-
dam-Noord op vrijdag 29 januari
vangt om 20.15 aan. De entree be-
draagt fl. 7,50. Onder de bezoekers
wordt een gesigneerd boek en een
jaarabonnement op het culturele
maandblad 'Musis, een nieuw
elan', verloot.
ANITA BEIJER
Art.nr.
50757
Art.nr.
61366
Art.nr.
60658
SONY
OPENINGSTIJDEN:
maandag t/m donderdag 9.00-18.00 uur,
vrijdag 9.00-21.00 uur, zaterdag 9.00-
18.00 uur. Zondag 20 december van 12.00-17.00 uur.
Zetfouten en prijswijzigingen onder
voorbehoud.