'Een heel simpel liefdesliedje zou ik niet kunnen schrijven' 'Alleen wie licht genoeg was mocht naar Engeland' BERGWEG 110 ROTTERDAM Stadsgehoorzaal Theater a.d. Schie Theater Schuurkerk Op ontdekkingsreis met Sinister Street in Villa Musica m- Art.nr.56014 m:- Art.nr. 58599 MINIDISC RECORDER DESIGN WALKMAN TEL.: 010-4.618.600 VLAARDINGEN - Symfo- nische rock is een ontdek kingsreis. Dat stelt Olaf Blaauw, leadzanger en tekst schrijver van de Vlaardingse band Sinister Street, vast. Complexe, technische mu- ziekschema's en duidelijke wisselingen van stemming en gevoel zijn dan ook een vast onderdeel van deze muziek- stroming, die ook wel pro gressive rock wordt ge- noemd. Net als in het echte leven waarin geen moment hetzelfde is. Blaauw: „Sym- fonische rock gaat over din- gen die je meemaakt, voelt en ontdekt injezelf." Vrijheid Jongensdroom Rotterdamse 'Bleekneusjes'zoeken elkaar na halve eeuw weer op ROTTERDAM - Drieenvijf- tig jaar geleden, op 12 Sep tember 1945 om precies te zijn, stonden 459 Rotterdam se kinderen met een koffertje in de handen op de kade. Voor hen doemde het S.S. 'Volendam' op. Achter hen stonden vader en moeder te wuiven. Velen monsterden niet begrijpend aan voor een reis naar Engeland. Daar zou- den de 'Bleekneusjes' vier maanden blijven, om aan te sterken. Het was de eerste reis van Rotterdamse kinde ren naar Engeland, een reis georganiseerd door de 'Na- tionale Commissie tot Uit- zending van Nederlandsche kinderen 1945.' Thuiskomst De Correct Wintersale 1999 is in voile gang met fantastische opruimingsaanbiedingen op het gebied van beeld, geluid, computers, telecom en car-stereo. Voor sommige modellen gaat het slechts om enkele stuks en op=op. HAAL GRATIS OP DE 2E EDITIE De Correct Wintersale krant boordevol aanbiedingen. aiuxa aiuia i i Woensdag 10februari 1999 wx54 MaasposT (PCus Henk Westbroek Eindelijk in het theater Hij is: de populairste lokale politicus van Nederland, de bekendste stem van radio 3, een van de bekendste zangers van de lage Landen, geopereerd aan zijn stembanden en er nu helemaal klaar voor, eindelijk te bewonde- ren in het theater, in September zou hij het al gaan proberen in de Stadsge hoorzaal, maar een operatie aan zijn stembanden gooide roet in het eten. De operatie is gelukkig geslaagd en hij zingt als nooit tevoren. Hij is als zanger, tekstschrijver en (mede)auteur bekend van liedjes als Belgie, Vriendschap, Nooduitgang en vele liedjes van Kinderen voor Kinderen. De Utrechtse duizendpoot komt nu met een nieuwe uitdaging in zijn carri- ere. Eindelijk is de voormalig frontman van Het Goede Doel in zijn eerste theatershow te zien, gebaseerd op de mooiste composities uit de vader- landse popgeschiedenis, waaronder uiteraard ook die van liedjesschrijver Henk Westbroek zelf. Donderdag 18februari, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 35,-/fl. 32,50. Van Houts De Ket Zeker Weten Een voorstelling over geloven en weten, feiten en fictie, wonderen en scepsis. Twee betweters doen proeven. Met de materie en met elkaar. Het resultaat: De Theorie van het Al. Het bestaan gevat in zeven keiharde stel- lingen, waarin alles verklaard wordt; van bolbliksem tot wastranen, van prion tot kwark, van celdeling tot psychose, van plagiaat tot kwakzalf, van windbuil tot luchtzak, van pixel tot spaarpunt, van oersoep tot kabbalis- tiek. Ze vatten alles, behalve elkaar. De reuzel staat ze in de naad. Promo* vendi! Hora est! Van Houts en De Ket durven het aan om de moraal weer op de agenda te zetten. Niet vanaf het preekgestoelte, maar vanuit de posi- tie van de dolgedraaide consument. Het is geen cabaret, het is geen toneel, het zit er tussenin. Vrijdag 19februari, aanvang 20.00 uur, toegang fl.27,50/fl. 25,-. Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij de kassa van de Stadsgehoor zaal, Schiedamseweg 51, van dinsdag tot en met zaterdag van 13.00 tot 20.00 uur en een uur voor aanvang van de voorstelling. Mathilde Santing The Whole Band To One, To Others Na haar verrassende musicaldebuut in Joe, keen Mathilde Santing terug naar de theaters met haar eigen show. Dit theaterconcert is gebaseerd op Mathilde's laatste cd. De eigenzinnige zangeres heeft een fijne neus voor het uitzoeken van bestaand repertoire dat perfect bij haar stem past. Zoals we van Mathilde Santing gewend zijn maakt zij haar keuze uit jazz-, soul- en popsongs en weet zij met haar sublieme interpretaties tot diep in het hart van de luisteraars door te dringen. Dinsdag 16 februari, aanvang 20.15 uur, toegang le rang fl. 39, -/fl. 36,50, 2e rangfl. 34, -/fl. 31,50. Jaap Mulder/Creme Fraiche Cabaret Tweeluik Het leuke van Cabaret Tweeluik is, dat er twee voorstellingen op een avond te zien zijn. De ingrdienten voor deze avond: een razende solist met een scherpe blik en vier melige maar muzikale idioten en veel humor. Jaap Mulder houdt zijn publiek graag een spiegel voor met scherpe waarnemin- gen van ons absurde bestaan en hilarische verhalen. Hij zingt, danst, fluis- tert en schreeuwt om maar niet te hoeven denken aan spruitjes, de herfst- vakantie en onze oudedagvoorziening. Poezie, zwarte humor en een moordend tempo: Mulder doet een aanslag op de zintuigen. De vier heren (nou ja, heren?) van Creme Fraiche zijn minstens even snel als Jaap Mul der. Spitse teksten, slapstick en razendsnelle cross-talks worden afgewis- seld met een flinke dosis muziek, van close-harmony tot pop. Dit keer lijkt er zelfs een rode draad in hun verhaal te zitten. Creme Fraiche duikt onder in de wereld van de misdaad en de passie. Vrijdag 19februari, aanvang 20.15 uur, toegangfl. 31,50/fl. 29,-. Hoofdstad Operette Das land des Lachelns Componist Franz Lehar lonkte in zijn latere operettes, waaronder das Land des Lachelns, met zijn muzikale aanpak en verhaallijnen naar de opera. Dit leverde Lehar de bijnaam de Puccini van de operette' op. De geschiedenis van Das Land des Lachelns speelt zich af in Wenen en Pe king, in het jaar 1912. Lisa, de dochter van graaf Ferdinand Lichtenfels, dweept met de Chinese diplomaat prins Sou Chong. Als Sou Chong tot minister-president wordt benoemd, moet hij terugkeren naar zijn vader- land. Hij verklaart Lisa de liefde, zij trouwen en Lisa gaat met haar echtge- noot mee naar Peking. Langzamerhand komt Lisa in conflict met de eeu- wenoude Chinese tradities, die een echtgenote weinig rechten geven. Zij besluit te vluchten en roept daarbij de hulp in van haar voormalige min- naar, graaf Gustav von Pottenstein. De JJoofdstad Operette brengt een schitterende uitvoering van deze operette. Niet alleen muzikaal gezien, maar ook door de prachtige, fantasievolle decors en kostuums is Das Land des Lachelns een aanrader. Zaterdag 20 februari, aanvang 20.15 uur, toegang le rang fl. 48,50/fl. 46,-, 2e rangfl. 43,50/fl. 41,-. Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij de Theaterkassa, Stadserf 1, van maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 16.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 14.00 uur, tel. 2467467. Luxemburg Muzet Superet In deze muzikale jeugdvoorstelling krijgen twee winkelbedienden van een kleine supermarkt op een ochtend een verkeerde levering in handen. Geen kiwi's en margarine in dozen maar heuse muziekinstrumenten. De twee ve- detten zien hun kans schoon. TL-verlichting uit, stofjassen aan de kapstok. De winkelbedienden gaan spelend en dansend door de gangpaden. En met de microfoon aan de kassa kun je, zo blijkt, ook goed zingen. Woensdag 17februari, aanvang 14.00 uur, toegang tien gulden (kinderen betalen fl. 7,50). Niet Uit Het Raam (NUHR) Kruistocht De mannen van Niet Uit Het Raam gaan op kruistocht. Om het onrecht te bestrijden. En ook het recht. Eigenlijk hebben ze gewoon zin om te vechten. Van zwaardgevecht tot kieteldood. Van botte bijl tot poezie. De onderste steen moet boven. De stijl van vechten blijft onmiskenbaar NUHR: een ex- plosieve mix van humor en drama op de grens van het toelaatbare. Opnieuw zijn virtuoze dialogen, genadeloze humoren geraffineerde kolder wapens in een theatrale uitputtingsslag om de macht. Niet Uit Het Raam haalt met Kruistocht een foute wereld boven die akelig herkenbaar blijkt. Tot groot vermaak van de toeschouwers. Zaterdag 20februari, aanvang 20.30 uur, toegangfl. 25,-. Kaarten zijn verkrijgbaar bij de informatiebalie van het stadhuis, op werk- dagen van 9.00 tot 17.00 uur vrijdag tot 16.00 uur), tel. 5931931 en bij het theater, op werkdagen van 12.00 tot 14.00 uur, tel. 5913700. Rotterdams Dagblad TV, kortweg RDTV, is een kabelkrant die te zien is op alle kabelnetten in Rotterdam en wijde omgeving. Elke dag, zeven dagen in de week, en 24 uur per dag, worden actuele gebeurtenissen vaak uit uw eigen omgeving snel via de kabel in uw huiskamer gebracht. In een programma dat steeds wordt geactualiseerd en herhaald. Elke maandag en dinsdag wordt bijzonder aandacht besteed aan Wonen en Onroerend Goed. En op zondag aan lokale sportgebeurtenissen.Stem uw TV dus af op RDTV, uw eigen nieuwskanaal! Voor meer informatie of voor adverteren op RDTV kunt u bellen met 010-4004.285. ..Progressive rock beantwoordt aan basisbehoeftes", meent Blaauw. „Dat komt door de tijdlo- ze kwaliteit van deze muziekstro- ming. Het is niet nieuw, het is niet hip genoeg om een hit te worden. Daarnaast is het ook niet dansbaar. Wel spreekt er een oprechtheid en integriteit uit de muziek, die in je atomen zit gebrand. De emoties zitten in de band als collectief. Het is een hele doordringende lading die overgedragen wordt op een 'zware' manier. Alsof je onderge- dompeld wordt in een muzikale ontdekkingsreis." Blaauw, die de teksten van de nummers van Sinister Street voor- namelijk zelf schrijft, zoekt voor zijn nummers, vooral gelijkenissen met mensen die op dezelfde ma nier tegen het leven aankijken als hij. Zelf merkt hij dat bepaalde the- ma's steeds weer terugkeren in zijn teksten: hoe gebeurtenissen in het leven de mens kunnen vormen. Een boeiend maar zwaar onder- werp. „De teksten die ik schrijf, zijn heel erg 'Olaf, maar ik weet niet of Olaf wel zo zwaarmoedig is", bedenkt Blaauw zich. „Een simpel liefdesliedje zou ik niet kunnen schrijven, een melancho- Sinister Street-zanger Olaf Blaauw (midden): „De teksten die ik schrijf zijn heel erg 'Olaf', maar ik weet niet of Olaf wel zo zwaarmoedig is.Fotp: Maaike Petri liek liedje over een vergane vakan- tieliefde weer wel." Sinister Street is geen band van de laatste jaren. In 1987 debuteerden ze als een coverband op het Vlaar dingse Haring- en Bierfeest met nummers van Peter Gabriel, Saga en Marillion. Met een zeskoppige formatie bracht de symfonische rockband hun eerste CD 'The eve of innocence' uit, gecomponeerd door de twee toetsenisten Erik van Leerdam en Peter van der Vlis en met de teksten van Blaauw. Twee jaar geleden viel de oude formatie van Sinister Street uiteen. De drie andere leden moesten het veld rui- men. Blaauw: „Er was geen com mitment, geen binding met de band meer. Er kwamen nieuwe in- teresses zoals huizen, hypotheken en kinderen. Daarnaast ging onze platenmaatschappij er met de roy alties vandoor." De overgebleven leden van Sini ster Street, Olaf Blaauw en de.twee toetsenisten, plaatsten een adver- tentie voor een nieuwe drummer, bassist en gitarist. Respectievelijk Frits Bonjernoor, Roger Vinger- hoed en Omar Niamut kwamen de band versterken. „De benadering van de muziek is niet gewijzigd", licht Blaauw de verschillen toe tus- sen de historisch oude bezetting en de nieuwe Sinister Street. „Wel schrijven we de nummers nu met zijn zessen. Niets ten nadele van de oude leden, maar in het oude Sini ster Street kwam het initiatief vooral van de drie componerende leden. Op een gegeven moment stoppen je muzikale idealen bij je eigen creativiteit. Je ontwikkelt dan geen eigen identiteit. Als je met zijn zessen de muziek maakt wordt je als band gevormd. Dat hoor je ook op onze nieuwe CD Trust, die waarschijnlijk aan het eind van het jaar uitkomt." De nieuwe muziekschema's van Sinister Street zijn op z'n minst apart te noemen. Snelle, opgewek- te ritmes wisselen in rap tempo met rustige, melancholische melodie- en. Alles lijkt mogelijk binnen de stroming. „Het kenmerk van sym fonische rock is dat het een muzi kale ontdekkingsreis is. Binnen de muziek is heel veel mogelijk, je hebt ontzettend veel vrijheid", vertelt Blaauw. ..Progressive rock hangt niet aan vaste schema's, echt alles kan. The sky is de limit Kleine symfonische rockbands als Sinister Street hebben slechts een beperkte schare fans; echte 'pro- grock'-liefhebbers. Ook Blaauw ziet dat er momenteel weinig ani- mo is voor de complexe muziek- stroming: „Voor veel mensen is symfonische rock een overblijfsel uit de jaren zeventig, dat allang dood zou moeten zijn. Sinister Street maakt geen radiovriendelij- ke muziek: progressive rock is niet hitgevoelig, zoals sommige goed-' kope 'dancerotzooi' of bepaalde commerciele nummers uit het al- ternatieve circuit. Zoals ik al zei; 'progrock' is niet hip en niet dans baar, maar ik vind het geen dood- zonde om complexe stemmingen en' stemmingswisselingen in mu ziek weer te geven.' Wereldberoemd zal Sinister Street dus niet worden met hun symfoni sche rock-repertoire. „Natuurlijk is het ook mijn jongensdroom ge- weest om bekend te worden en voor voile zalen te spelen, maar wees reeel; dat gebeurt gewoon niet", merkt Blaauw nuchter op. „Als je begint met een band ben je blind; dan denk je dat je het hele maal gaat maken." ,,Liever treed ik op in kleinere zaaltjes voor minder mensen, dan kan je contact maken met je pu bliek", zegt Blaauw bedachtzaam. Volgens hem creeert beroemdheid afstand. „Eigenlijk is het zuur: als muzikant wil je een groot publiek hebben, maar het blijft eenrich- tingsverkeer. Met 80.000 mensen in de zaal kan je gewoon geen in- tiem contact hebben. Of misschien is dit slechts het excuus van de ge- frustreerde muzikant, wiens liedjes niet gedraaid worden op de radio." Sinister Street treedt op 20 februa ri op in Villa Musica aan de Wil- lemhaven 10 b in Vlaardingen. Be- langstellenden kunnen contact op- nemen met Villa Musica, telefoon- nummer: 010-2489838. MAAIKE PETRI Onder de 244 jongens bevonden zich Jan Sintemaartensdijk en Kees Verbeek. Zij waren, na de hongerwinter te hebben doorge- maakt, 'slecht' genoeg bevonden om mee te mogen. In januari '46 kwamen ze weer terug. Nu, 53 jaar later, komen de vragen. Wie had het georganiseerd? Wie had het al- lemaal betaald? Wie zaten er in mijn hut? Waarom duurde de reis naar Liverpool vier hele dagen? Werd er in konvooi gevaren en wie waren die andere boten dan? De selectie, hoe was die in haar werk gegaan? „Het is een grote puzzle, waarvan een heleboel stukjes ont- breken," zo omschrijft Jan (65) die periode uit zijn leven. Hetzelf de geldt voor Kees (62). ,,Het is gek, vervolgt de laatste, het waren maar vier maanden en jaren lang zijn die niet aan de orde geweest. Tenminste, zo af en toe ging de en velop met correspondentie uit die tijd door mijn handen. Die legde ik dan weer snel weg. Het riep meer vragen op dan ik kon beantwoor- den. Tot ik op StadsTV de 'Volen dam' zag. Toen gebeurde er iets met me. Vanaf dat moment wilde ik weten wat er zich allemaal heeft afgespeeld." De reden daarvoor is dat die maanden een grote invloed op hen hebben gehad. ..Moet je je voorstellen: vijf jaar oorlog, nau- welijks school, nauwelijks te eten, met name de laatste winter niet, ja, tulpenbollen. En altijd die drei- ging. En dan opeens is er sprake van dat je naar Engeland mag. Of Jan Sintemaartensdijk en Kees Verbeek behoorden tot de qelukkigen die na de oorlog in Engeland mochten aan sterken. Foto: Dick Sluijter ik dat spannend vond? Waanzin- nig." De moeder van Kees dacht daar anders over. Die wilde niet dat hij ging, de 'Christiaan Huygens' was immers op weg naar Rotterdam op een mijn gelopen en vergaan? Maar Kees ging toch. Alleen, want zijn broertje mocht niet mee, 'die was gewogen en te zwaar bevon den'. Dat sommigen van de acht tot veertienjarigen er ronduit de- plorabel uit hebben gezien - meis- jes in zomerjurken, jongens op sandalen die Engeland niet zouden halen - realiseerde.zich noch Jan noch Kees. „Je onderging het. Ja, je was murw, je leefde in een soort verdoving. Net zoals die jaren er- voor. Ook daarin waren zoveel dingen gebeurd die je niet be- greep.... Dus liet je het maar over je heen komen", aldus Kees. Ook Jan heeft, hoewel hij iets ou- der was dan Kees, een soortgelijk gevoel. „Nee, je stelde geen vra gen. Moest je naar links? Dan ging je naar links. Moest je aan boord dag en nacht je reddingsvest aan, behalve als je at of moest het onder je stoel? Je deed het gewoon." Kan Kees zich geen voorstelling meer maken van de hut aan boord en weet Jan niet meer of er nu wel of geen geschut meer was op het schip, wat beiden in de herinnering gegrift staat is het eten aan boord. Jan: ..Ongelofelijk, daar aten we dingen die we jaren niet hadden gezien. Het was, geloof ik, niet he lemaal de bedoeling. Kenners had den zich gebogen over onze situa- tie, die trouwens veel slechter was dan die van kinderen uit Zuid-Ne- derland die al eerder waren uitge- zonden. Maar die hadden de hon gerwinter dan ook niet meege- maakt. Onze maaltijden moesten langzaam opgebouwd worden." Daar had de bemanning van de 'Volendam' duidelijk geen bood- schap aan gehad, gezien de menu- kaart voor een dag die Jan laat zien: Gekookt ei met Gebakken Ham, Brood en Boter, Gekookt Hamspek, Aardappelen Puree, Kip in Roomsaus Fruit, Pudding met Custard Saus. „Eenmaal in Engeland aangekomen werd het dan ook direct een stuk minder", lacht Jan. In Engeland werden alle kinderen ondergebracht in een kamp in het plaatsje Cottingham voor een ver- blijf van twee maanden. Daarna zouden de jongens en meisjes (bedplassers uitgezonderd, die moesten terug naar Nederland) on dergebracht worden bij Engelse gezinnen. Maar eerst het kamp. Daar heerste een toch wel militaire discipline. Opstaan, ontbijt, Engel se les, 's middags een uurtje rusten ('een gruwel'), spelletjes, eten en weer naar bed. Hoewel de kinde ren in barakken werden onderge bracht, was de benaming anders. Kees: „Barak was een te zwaar be- laden woord." Het werd dus ge woon 'hut'. Voor Jan Hut 11, Kees kwam terecht in nummer 15. Dat er difterie uitbrak, weten ze nog goed. Evenals de ontvangst in de Engelse gezinnen. We werden als een vorst onthaald. Iedereen wilde een feestje geven ter ere van 'that Dutch boy'." Als iets Kees helder voor de geest staat, zijn het die twee maanden. ,,Speelde je buiten tijdens school dan wilden andere jongens je hand aanraken. Zo populair was je. Je was ie- mand." De thuiskomst moet hen dan ook wat rauw op de maag gevallen zijn. Inderdaad, je ging weer naar school, vertelde je verhaal en dat was het dan. Men ging over tot de orde van de dag", aldus Jan. Als beiden hun verhaal hebben ge- daan, wordt het stil. „Kijk", zegt Kees overmand door emoties. „Er zijn zoveel vragen. Er is zoveel wat ik niet weet. Ja, ik weet heel goed dat ik de puzzle nooit com- pleet zal krijgen. Maar hoe meer ik weet, des te beter ik het los kan la- ten." Dat beaamt ook Jan. „Daar- om hebben we met nog twee ande- ren een commissie Reunie Kinder- uitzending met de 'Volendam' 1945 op poten gezet. Er zijn al wat adressen achterhaald van zowel kinderen als leiders, maar wij zoe ken nog al die honderden betrok- ken die we nog niet hebben be- reikt. Ook informatie van mensen die destijds bij de organisatie op het Stadhuis waren betrokken is zeer welkom, daar alle archieven zijn vernietigd." Om op zoveel mogelijk vragen een antwoord te krijgen, heeft de com missie op zaterdag 20 maart van 14.00 uur tot 17.00 uur voor diege- nen die met de allereerste reis met de 'Volendam' naar Engeland zijn gereisd een reunie georganiseerd in het zalencentrum Rustburcht bij het Zuidplein. Belangstellenden kunnen contact opnemen met Kees Verbeek, telefoonnummer 010- 4860775. Marcelien van Eijnsbergen SONY DISCMAN MET LCD DISPLAY SONY D-180 AN DISCMAN Voorzien van: o.a. repeat, shuffle en intra scan. Op het LCD display kunt u bijhouden welk nummer speelt. Incl. Groove fontopia hoofdtelefoon. In zwart uitgevoerd. Afm. 13x2.8x14.6 cm. WINTERSALEPRIJS >Sii8S98SBS83j^ Het virtual stereo luidsprekersysteem zorgt voor een verrassend geluid. Het radiogedeelte heeft ontvangst van FM/MG. Het dubbel cassette- gedeelte is voorzien van autoreverse. In antraciet uitgevoerd. Inclusief afst.bed. Afm. (bxhxd) 42x15x23 cm. AIWA CSD-EL 50 DRAAGBARE CD dfifir. RADIO C0MBINATIE MET Artnr" DUBBEL CASSETTEDECK 57082 WINTERSALEPRIJS Afm. (hxbxd) 2.2x9.6 x7.8 cm. WINTERSALEPRIJS AIWA AM-F5 PORTABLE MINIDISC RECORDER Digitaal opnemen en weergeven doet u voortaan met deze MiniDisc recorder van Aiwa. Dynamic Super Linear Bass systeem zorgt voor een voile laagweergaveuitde meegeleverde stereo oortelefoon met in het snoer een afstandsbediening. Incl. Accu en netvoeding/lader. ii ll ll Het laatste uurtje van de week is bij Correct een super-uurtje. Op de Bergweg 110 kunt u van 17.00 tot 18.00 uur zaterdag profiteren van een super-aanbieding. Voor deze aanbieding geldt: zolang de voorraad I strekt en geen telefonische reserveringen of bestellingen mogelijk. SONY TRENDY SONY WM-EX170 WALKMAN I Nieuw design Walkman leverbaar in I 4 trendy kleuren. Voorzien van I en riemclip. In zwart, groen, I rood of blauw uitgevoerd. I Afm. 9x12.5x3.5 cm. ALLEENZATERDAG 13 FEBRUARI VAN I 17.00-18.00 UUR Art.nr. 55192 zwart/Art.nr. 55193 groen/ Art.nr. 55194 rood/Art.nr. 55195 blauw L Mega Bass voor een voile lage tonen weergave. Incl. hoofdtelefoon WINTERSALEPRIJS OPENINGSTIJDEN: maandag t/m donderdag 9.00-18.00 uur, vrijdag 9.00-21.00 uur, zaterdag 9.00-18.00 uur. ledere eerste zondag van de maand geopend van 12.00-17.00 uur. Zetfouten en prijswijzigingen onder voorbehoud.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 1999 | | pagina 25