Schmieren houdt niet van 'toneel op een toneeltje' Geluiden van kruiend ijs als moderne symfonie LAATSTE BERGWEG 110 ROTTERDAM Stadsgehoorzaal Theater de Teerstoof Theater Schuurkerk Theater a.d. Schie IrUI m- Stuk over Gershwin sluit componistendrieluik af 'Graven en bewaren, wat vertelteen voorwerp' 40 SEC.ANTI-SCH0K GEHEUGEN TEL.: 010-4.618.600 m Doppinda's Misthoorn Ook tijdens de laatste week van de Correct Wintersale kunt WcbiV u op de Correct Personal Audio- afdeling profiteren van honderden Wintersale aanbiedingen. Honderden portables waaronder walkmans, discmans en compo's zijn spectaculairafgeprijsd. Kom langs en profiteer van dit Wintersale voordeel. aiu/a RADIO CASSETTE CD-SPELER Mr- Art.nr. 57081 AKAI llSl JM18 Btersaleprijs aiura RADIO CASSETTE SPELER O wx54 MaasposT Boudewijn Biich Hoe word ik schrijver? Een cursus Talloze malen is hem door theaterbezoekers gevraagd: „Mijnheer Biich, u schrijft zo aardig, kunt u ons vertellen hoe je schrijver wordt?" Eindelijk komt het antwoord op die vraag. Boudewijn Biich is al sinds jaar en dag een succesvol schrijver. Van zijn Verzamelde Gedichten zijn 44 exempla- ren verkocht, hij werd niet vertaald in het Deens, Lets en Xhosa en hij kreeg nooit een prijs. Biich is dus bij uitstek geschikt om een cursus over het schrijverschap te geven. Donderdag 4 maart, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 30,-/fl. 27,50. Els de Schepper De witte negerin Een jonge vrouw liep over straat met een spiegeltje in haar hand. Ze keek erg verdrietig en vroeg voortdurend aan voorbijgangers: weet u wie ik ben? Daarbij hield ze het spiegeltje steeds naarde gesprekspartner gericht. En over wat zij zagen spraken zij: over vreugde, liefde en verscheurdheid, over leugens, lachen en troost, over vallen en opstaan. Maar wie ben ik dan, bleef de vrouw vragen. Een kind zei haar: Waarom draait u het spie geltje niet om? En zij zag zichzelf. Vrijdag 5 maart, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 30,-/fl. 27,50. Margriet Eshuijs Haar carriere begon met de mega-hit House for Sale en sindsdien heeft ze in 25 jaar haar geheel eigen weg in de muziek gevolgd. Ze is een van de weinige Nederlandse zangeressen die zowel met haar stem als presentatie met verrassend veel muzikale stijlen uit de voeten kan. Van salsa tot sym- fo, van sfeervolle ballads tot stomende blues. Zaterdag 6 maart, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 38,50/fl. 36,-. Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij de kassa van de Stadsgehoorzaal, Schiedamseweg 51, van dinsdag tot en met zaterdag van 13.00 tot 20.00 uur en een uur voor aanvang van de voorstelling. Van Houts en De Ket Zeker Weten George van Houts en Tom de Ket tonen in hun theaterprogramma's de modieuze kletspraat, betutteling en andere waanzin van de Nederlander. Het duo giet hun voorstellingen in een geheel eigen vorm: het is geen ca baret, het is geen toneel, het zit er tussenin. Jonglerend met foute woord- grappen, cliche's, parodieen en bijtend sarcasme zetten Van Houts en De Ket de Hollandse moraal op de agenda. Zeker Weten is een voorstelling over geloven en weten, feiten en fictie, wonderen en scepsis. Twee betwe- ters presenteren de theorie van het Al. Het bestaan wordt gevat in zeven keiharde stellingen waarin alles verklaard wordt: van bolbliksem tot wast- ranen, van prion tot kwark, van celdeling tot psychose, van plagiaat tot kwakzalf, van windbuil tot luchtzak, van pixel; tot spaarpunt, van oersoep tot kabbalistiek. De heren hebben het helemaal door; laat Van Houts en De Ket maar schuiven. Zaterdag 6 maart, aanvang 20.15 uur, toegangfl. 25,50. Toegangskaarten voor Theater a.d. Schie en Theater de Teerstoof zijn verkrijgbaar bij de Theaterkassa, Stadserfl, van maandag tot en met vrij dag van 10.00 tot 16.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 14.00 uur, tel. 2467467. Hans Visser Friends The Club The Club is een muziekspektakel over het leven en de muziek in Der Blauen Engel, Theatre des Folies Bergere en The Cotton Club. Bijzondere rollen in deze nieuwe muzikale show worden daarom vervuld door Ein Fraulein aus Berlin, Martha Contreras en Miss Marian Rolle. Hans Visser Friends zet ten een muziekspektakel neer met de muziek van s werelds beroemdste nachtclubs uit de jaren dertig. Der Blauen Engel, Berlijn: De nacht begint. In het schemerende licht van de Potsdammerplatz en de Kurfurstendam zingen Marlene Dietrich en Lotte Lenya hun lied onder het opkomend fascisme. Theatre des Folies bergere, Parij sIn Parij s blijft de nacht altijd jong en Edith Piaff bereidt zich voor op een optreden. Op hetzelfde moment maakt Jose phine Baker furore met La Revue Negre. The Cotton Club, New York: Het ochtendgloren nadert. Zwarte artiesten als Nat King Cole, Cab Calloway en Mahalia Jackson zingen over het leven en de onderdrukking. De nacht swingt en de emoties smeulen... Donderdag 4 maart, aanvang 20.30 uur, toegangfl. 27,50. Kaarten zijn verkrijgbaar bij de informatiebalie van het stadhuis, op werk- dagen van 9.00 tot 17.00 uur (vrijdag tot 16.00 uur), tel. 5931931en bij de kassa van het theater, op werkdagen van 12.00 tot 14.00 uur, tel. 5913700. Willem Nijholt en Gerrie van der Klei En nu wij Willem Nijholt en Gerrie van der Klei spelen in 'En nu wij' twee oude rot ten uit het theatervak, die vroeger vaker met elkaar hebben opgetreden in diverse musicals. Een rol die Nijholt en Van der Klei op het lijf is geschre- ven. We treffen beide artiesten in hun kleedkamer waar ze zich voorberei- den op een gelegenheidsoptreden. Via het verkleden, schminken en het re- peteren van diverse liedjes en scenes bereiden ze zich voor op het onver- mijdelijke moment dat ze op moeten. Verschillende thema's passeren de revue: mooie theaterherinneringen, angst voor het ouder worden, plannen voor de toekomst, hun sex- en liefdesleven. De haat-liefdeverhouding die er tussen beiden bestaat, wordt op zijn kop gezet door een ogenschijnlijk onbelangrijke gebeurtenis. De vlam slaat in de pan en kan maar met moei- te gedoofd worden. Toch staan zij, professionals als zij zijn, even later hand in hand klaar om het toneel op te gaan. En nu wij is een muzikale voorstelling vol humor en ontroering, begeleid door een viermansorkest. Dinsdag 2 maart, aanvang 20.15 uur, toegang le rangfl. 44, -/fl. 41,50, 2e rangfl. 39,-/fl. 36,50. Montezuma's Revenge In pursuit of pleasure Montezuma's Revenge is ongetwijfeldNederland's succesvolste acapella groep. Na Nederland verovert de groep nu ook Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Zoals we gewend zijn van Montezuma's Revenge wordt het een kwalitatief goede show, waarin naast het muzikale ook het visuele ele ment veel aandacht krijgt. Het programma bestaat uit bewerkingen van bestaande songs en nieuw, door de groep geschreven materiaal. Vijf veel- zijdige zangers brengen een avond muzikaal topamusement met afwisse- lend humoristische, bijzondere, gevoelige, sfeervolle en swingende num- mers. Vrijdag 5 maart, aanvang 20.15 uur, toegang le rangfl. 30,-/fl. 27,50, 2e rangfl. 25,-/fl. 22,50. Rotterdams Dagblad TV, kortweg RDTV, is een kabelkrant die te zien is opalle kabelnetten in Rotterdam en wijde omgeving. Elke dag, zeven dagea in de week, en 24 uur per dag, worden actuele gebeurtenissen vaak uit uv eigen omgeving snel via de kabel in uw huiskamer gebracht. In een prog"amma dat steeds wordt geactualiseerd en herhaald. Elke maandag en dinsdag wordt bijzonder aandacht besteed aan Wonen en Cnroerend Goed. En op zondag aan lokale sportgebeurtenissen.Stem uw "V dus af op RDTV, uw eigen nieuwskanaal! Voor meer informatie of voor adverteren op RDTV kunt u bellen met 010-4004.285. VLAARDINGEN - Vorig jaar bracht theatergroep Schmieren het stuk 'De Laatste Kroegin zaal de Harmonie. Berry Lus- senburg speelde vier avonden lang in gepaste dronkenschap de rol van Schubert en maakte daarmee veel indruk. Het is dan ook niet verwonderlijk dat juist aan hem gevraagd werd dit keer in de huid te kruipen van een an dere componist, George Gersh win. Met het stuk Love Porgy'' sluit Schmieren haar componis tendrieluik af. Chopin, Schu bert, Gershwin: drie componis- ten die op jonge leeftijd overle- den en desondanks een omv- vangrijk oeuvre achterlieten. Dat was weer 'paard eet hoed': het is een gevleugelde uitdrukking ge- worden bij Schmieren. 'Paard eet hoed' staat voor slecht toneel, een beroerd stuk, 'toneel op een to neeltje'. Voor al die dingen die Schmieren juist niet wil. Zo is de Vlaardingse theatergroep ook ont- staan, met een aantal mensen die geen zin meer hadden om 'paard eet hoed' te spelen. Sinds een jaar of zes bestaat Schmieren eigenlijk maar uit twee mensen: Ger van Veen en Dirk Tempelaar. Ze schrijven, regisseren en produce- ren al hun stukken zelf. Van Veen: „Dat heeft ook wel een achter- grond. We zijn van veel theater- groepen lid geweest. Dan betaal je veel contributie en dan mag je niet spelen." Schmieren doet het an- ders. Bij elk stuk worden acteurs gezocht. Die krijgen niets, maar ze betalen ook niets. Vijf stukken hebben Van Veen en Tempelaar inmiddels op hun naam staan: Vijftig, Een Rode BMW, Weekend en de eerste twee delen van het componistendrieluik Frederiken 'De Laatste Kroeg'). Schmieren slaagde er daarbij in de lat steeds iets hoger te leggen, met elk stuk aan kwaliteit te winnen. Dat mondde vorig jaar uit in het ui- terst succes voile 'De Laatste Kroeg'Van Veen: „Schubert was een rustige man die een terugge- trokken leven leidde. Behalve als hij dronken was, dan begon hij te schelden en te bietsen. Ik was ge- fascineerd door Schubert en schreef een verhaal over de com ponist waarvan gezegd werd dat hij homosexueel was. Ik denk ook wel dat het waar is. Hij woonde al tijd bij vrienden en de vrouwen waarmee hij omging raakte hij al tijd kwijt." Hoofdrolspeler Berry Lussenburg benutte de hele zaal en speelde met verve de rol van dronkaard. Van Veen: „Dat werkte echt heel goed. Berry Lussenburg als Gershwin en Ancella van Mersbergen als zijn 'droommeisje'. Foto Roger van der Kraan Het publiek had na twee minuten al het idee dat het in de kroeg zat. Er kon tijdens de voorstelling ook gewoon bier worden gehaald. En Berry speelde ook vier avonden lang in gepaste dronkenschap." Niet zo vreemd want hij liep de he le avond bij het publiek om een paar gulden 'voor een pilsie' te bietsen. Waar dat niet het gewenste resultaat opleverde volgde een flinke scheldkanonnade. Tempe laar: „Dat is. ook de kracht van Berry. Hij kan geweldig inspelen op de readies van het publiek. Ik hou er ook' van zo te regisseren dat er nog iets te spelen over blijft voor de acteur." Het stuk over Gershwin ligt in de lijn van de twee eerdere 'compo- nistenstukken'Ook weer een componist die niet lang leefde, een groot oeuvre achterliet en vernieu- wend was. Wederom gebruikt Sch mieren de gehele zaal, dit keer een repetitieruimte die door Gershwin is gehuurd. De zaalbeheerder (een figurantenrol) bepaalt dan ook al les, bijvoorbeeld dat de bar geslo- ten is omdat hij niet wil dat er ge- dronken wordt. Van Veen: Love Porgy is ook weer een stuk waarbij het publiek wordt betrokken. Het speelt in de jaren dertig. In de Amerkaanse theaters worden negerrollen in die jaren gespeeld door zwart geverfde blanken. Zwarten mochten name- lijk het theater niet in. Al Jolson is daar groot mee geworden, maar Gershwin vond Jolson helemaal niets. Hij was bang dat zijn produ- cent Jolson in zijn show (Porgy and Bess) wilde en dus zette hij het project net zolang stil tot Jolson een andere rol had aangenomen." Gershwin kreeg zijn zwarte cast. In de ogen van Schmieren niet omdat hij een voorvechter tegen racisme was maar domweg omdat hij in ar- tistiek opzicht geen concessies wil de doen en vond dat alleen zwarten een zwarte rol konden spelen. „Gershwin was een enorme pinda- liefhebber", weet Van Veen. Dop pinda's gaan dan ook een grote rol spelen als Schmieren Love Por gygaat opvoeren. De muziek wordt verzorgd door een zestal uit- stekende sessiemuzikanten. In de voorstelling lopen twee beelden door elkaar: de werkelijkheid en de beelden die Gershwin in zijn hoofd heeft. Van Veen: „Gershwin had een hersentumor, hij stierf tijdens de operatie. Door die tumor deed hij rare dingen. Hij smeerde zich bijvoorbeeld in met chocolade- koekjes en zette midden op een druk kruispunt zijn chauffeur uit de auto. Wij proberen zijn gedach- tengang inzichtelijk te maken." Na bestudering van leven en wer- ken van drie grote componisten is een ding Van Veen wel duidelijk geworden; het waren ook maar ge- wone mensen, hoe groot ze als componist ook waren. „Grootheid als mens zijn bestaat niet, groot- heid in daden wel." 7 Love Porgy' van theatergroep Schmieren is vrijdag 26 en zater dag 27 februari te zien in zaal De Harmonie. Op beide avonden be gint de voorstelling om 20.30 uur maar het publiek dient om 20.15 uur aanwezig te zijn. De toegangs- prijs bedraagt fl. 17,50. Kaarten zijn te koop bij de kassa van de Stadsgehoorzaal en bij Dirk Tem pelaar, tel. 010-4601878. ERIKMEUER VLAARDINGEN - Het is een voorwerp dat je eerder zou ver- wachten bij Muziek- en docu- mentatiecentrum Ton Stolk, een paar deuren verder, en niet in het Visserijmuseum. De Nene- foon. Een muziekinstrument dat tegen het einde van de vorige eeuw door een Nederlander is uitgevonden. Toch blijkt het in strument wel degelijk een relatie met het Visserijmuseum te heb ben. Het is even zoeken, maar dan zie je de misthoorn aan de zijkant van de zwarte kast. De Nenefoon maakt deel uit van de tentoonstelling, getiteld Graven en Bewaren, wat vertelt een voor werp' die momenteel te zien is in het Visserijmuseum. De tentoon stelling, vooral bedoeld voor de groepen vijf tot en met acht van het basisonderwijs, laat drie varianten zien op de misthoorn. Een cultuur- historisch voorwerp (de Nenefoon) een niet-Westerse variant (ge- maakt van ivoor) en een heden- daags exemplaar (een plastic Mic key Mouse-fietstoetertje). Verreweg het meest fascinerend aan de tentoonstelling is en blijft de Nenefoon. Nederlander Ben Amandelsbrood is de man achter de Nenefoon, een instrument waar- uit de meest vreemde geluiden voortkomen. Een hoorn, een slin- ger en een kast lijken de constante te vormen van de verschillende Nenefoons die Amandelsbrood tij dens zijn leven heeft gemaakt. En hij had er nog vrij veel succes mee ook. Hij trad op in het buitenland, waaronder in de Verenigde Staten, en de recensies op de experimente- le muziek waren meer dan lovend. Als je op het knopje drukt, kan je een impressie krijgen van de Nene- foonmuziek. Schraperige ritmes, atonaal en zeer zwevend (voor de kenners: een soort My Bloody Va lentine avant la lettre). De Nenefoon: nu te zien en beluisteren in het Visserijmuseum. Foto Roger van der Kraan Dankzij Edison was het tegen het einde van de negentiende eeuw mogelijk geluid vast te leggen op wasrollen via enorme toeters. Amandelsbrood gebruikte deze techniek voor de Nenefoons, die in kleinere en grotere varianten wer- den ingezet als een compleet sym- fonie-orkest. Een foto toont een zeer lange stoom-Nenefoon: je vraagt je af hoe die moet hebben geklonken. Na de concerten in de Verenigde Staten vertrok Amandelsbrood met de Consort II naar de Poolcirkel. Hij wilde echte natuurgeluiden vangen. Kruiend ijs en neerdwar- relende sneeuwvlokken. Het schijnt dat Amandelsbrood hierin inderdaad is geslaagd. Maar waar de wasrollen met de ijzige muziek zich nu bevinden, valt niet meer te achterhalen. Het enige dat van de Nenefoonmuziek nog over is ge- bleven, zijn enkele platen. Een daarvan hangt aan de muur van het Visserijmuseum. Loods Koos Visser vertelt op de begeleidende tentoonstellingsvi- deo wat meer over de misthoorn, de moeder van de Nenefoon. De misthoorn was vooral een uitkomst in de tijd waarin de radar nog niet bestond. Mistte het toen en bevond je je ergens op de Waterweg, dan was er nog maar een oplossing. Voor anker gaan, en met de bel op het voorschip en de misthoorn aan de mond voorbij varende schepen waarschuwen. Ali N'Diaye Rose uit Senegal laat zien hoe je met trommelslagen (de Afrikaanse variant op de mist hoorn) over vele kilometers kan communiceren. Praten met je trommel is geen enkel probleem, zegt hij terwijl hij demonstreert hoe je iemand via de djembe kan uitnodigen voor een drankje. De expositie 'Graven en bewaren, wat vertelt een voorwerpis te zien tijdens de openingsuren van het museum. Het Visserijmuseum is gevestigd aan de Westhavenkade 53/54 in Vlaardingen. AIWA CSD-SR535 RADIO CASSETTE/ CD-SPELER MET EQUALISER Radio met CD speleren dubbel cassettedeck. Met de 3 equalizer instellingen stelt u de weergave in naar uw persoonlijkevoorkeur. Compleet met afstandsbediening. In zwart. Afm. (bxhxd) 55x20x24 cm, o o -3 WINTERSALE PRIJS AKAI PD-BF 20 BENNETON PORTABLE CD-SPELER Met zijn 40 seconden anti-schok geheugen speelt deze CD-speler alles prima af en zorgt het Bass- Boost systeem voor krachtige lage tonen. Verder: Programmeerbaar tot 20 nummers. Incl. stereo oortelefoon. Afm. 9.6x12.5x4.5 cm. Art.nr. 60631 Wmm SONY MINIDISC RECORDER SONY MZ-R 35 PORTABLE MINIDISC RECORDER Dankzij de superieure techniek, kunt u genieten van muziek waar u maar wilt. Ook het maken van opnamesbehoorttotde mogelijkheden. Voorzien van vele aansluitmogelijkheden. Geheel compleet geleverd met accu, lichtnetadapteren hoofdtelefoon met afstandsbediening. WINTERSALE PRIJS Art.nr. 55189 Het laatste uurtje van de week is bij Correct een super-uurtje. Op de Bergweg 110 kunt u van I^Su^^ofiteren van een super-aanbieding. Voor deze aanbieding geldt: zolang de voorraad strekt en geen telefonische reserveringen ofbestellingen mogelijk. -m AIWA HS-TA 483 PORTABLE RADIO CASSETTESPELER Deze Aiwa cassettespeler heeft een ingebouwde FM/AM radio en een Multi Sound Processor met 3 geluidsinstellingen voor klassiek, pop en jazz. Het cassettegedeelte is voorzien van een autoreverse systeem. Incl. oordopjes. Uitgevoerdin metallic kleur. ALLEENZATERDAG 27 FEBRUARI VAN 17.00-18.00 UUR 90T" Art.nr. 55664 WINTERSALE PRIJS OPENINGSTIJDEN: maandag t/m donderdag 9.00-18.00 uur, vrijdag 9.00-21.00 uur, zaterdag 9.00-18.00 uur. ledere eerste zondag van de maand geopend van 12.00-17.00 uur. Zetfouten en prijswijzigingen onder voorbehoud.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 1999 | | pagina 21