BERGWEG110
ROTTERDAM
129
395
'Het is hier geweldig:
met de groeten uit New York'
Theater de Teerstoof
Stadsgehoorzaal
Theater a.d. Schie
BERGWEG 110 ROTTERDAM
LALLEEN ZONDAG 7 MAART
TEL: 01 M.618.600
LICHTGEWICHT
T0NEELKIJKER
GOED GETESTE APS CAMERA
Beaty, Annette en Patrica exposeren in New York
ZOOM COMPACTCAMERA
M- Art.nr. 60271
|g
Hi
§j£3
CORRECTPRIJS
CORRECTPRIJS
PENTAX
Daarnaast ook een speciale
panoramastand voor brede
foto'sendeflitserisook inte
stellen op 'rode ogen reduotie'.
Compleet met batterijen en film.
ALLEEN Z0NDAG
CORRECTPRIJS
CORRECTPRIJS
Z0NDAG 7 MAART
GE0PEND VAN 12.00-17.00 UUR
LUXON 8X21 DCF
MINI VERREKIJKER
Lichtgewicht kijker uitgevoerd
in zwart rubber. Een ideale
toneelkijker die u gemakkelijk
overal mee naar toe kunt nemen.
7T-
Op de 1 e verdieping aan de Bergweg 110 te
Rotterdam vindt u de mooiste foto en video
afdeling van Nederland met een groot
assortiment aan foto en video camera's in alle
soorten. Zo vindt u er meer dan 80 video
camera's, tientallen spiegelreflex camera's en
ruim 100 geselecteerde foto compact camera's.
Alles staat overzichtelijk opgesteld en
vakkundige verkopers staan u met.raad en
daad terzijde.
PENTAX EFINA
APS CAMERA2XZOOM
In de Consumenlengids van juni 1998
goed getest. Men kan kiezen uit
3 fotoformaten: classic, breedbeeld
en panorama. Het 24 mm-48 mm
zoomobjectief is vergelijkbaar met
een 30mm-60mm zoom objectief van
een 35 mm camera. In zilver
leverbaar. Incl. film en tas.
J599T-Ar1.nr.207
MINOLTA
MINOLTA RIVA105EX 38-105 MM
ZOOM COMPACT CAMERA
Een ultra compacte zoomcamera
met uitstekende kwaliteit.
De camera is uitgerust met een
tweevelds-lichtmeting, een zeer
nauwkeurig autofocussysteem en
een zoomgei'ntegreerde flitser.
Incl. batterij. In metallic uitgevoerd.
Afm. 12.6x7.5x4.8 cm.
FUJI
I
I FUJI DL 95 SUPER COMPACT
I CAMERA
Een handzame camera met grote
zoeker,zodatuineenoogopslag
J uw onderwerp in beeld heeft.
Eenvoudige filminleg, automatisch
I transport van de film en verderdoet
I deze camera alles automatisch.
|_249r Art.nr. 10048
Woensdag 3 maart 1999
wx54
CORRECT
FOTO
IaasposT
VOORUW
FOTOWERK IN
The Lau zingt
The Lau is bij velen bekend als zanger, componist en tekstdichter van The
Scene. Nu staat hij op het podium zonder The Scene en slechts akoestisch
begeleid door zijn eigen gitaar en toetsenist Dante Boon. In de loop der jaren
bouwde hij een repertoire op, dat vroeg om meer en andere aandacht van het
publiek. Luisteren in plaats van stampen en meezingen. In dit sobere, indrin-
gende concert brengt hij bekende en minder bekende nummers van The Sce
ne. Daarnaast brengt Lau ook fantastisch nieuw materiaal ten gehore, dat in
een theatrale omgeving uitstekend tot zijn recht komt. Een concert van The
Lau snijdt dwars door de ziel.
Vrijdag 12 maart, aanvang 20.15 uur, toegangfl. 25,50.
Toegangskaarten voor Theater a.d. Schieen Theater de Teerstoof zijn ver-
krijgbaar bij de Theaterkassa, Stadserf 1, van maandag tot en met vrijdag
van lO.OOtot 16.00uurenopzaterdagvan 12.00tot 14.00uur, tel2467467.
Vincent Bijlo
Scheve Bomen
In zijn nieuwe programma wordt Bijlo nog persoonlijker en zal u tonen
hoe het er bij hem thuis aan toegaat. Het is daar een chaos, maar chaos is
ook een orde, alleen moet je de orde in de chaos herkennen. Het enige dat
u van zijn huiskamer zult moeten missen is zij n parkiet. Omwille van de
wet op de vogelarbeid en de dierenbescherming, is het parkieten niet toe-
gestaan zich langer dan vijf minuten op een toneel ten overstaan van een
publiek te vertonen. Waarom Bijlo's nieuwe programma Scheve Bomen
heet, wilde hij niet zeggen, maar dat vertelt hij u wel in de Stadsgehoor
zaal.
Woensdag 10 maart, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 30,-/fl. 27,50.
Jaap van Zweden The Amsterdam Saxophone Quartet
Foto Patricia Steur
Tijdens de Eerste Wereldoorlog besluit Cole Porter zich aan te melden bij
het Franse Vreemdelingenlegioen... met een draagbare piano op zijn rug.
Hieruit blijkt, naast dat hij al jong muzikaal begaafd was, dat hij muziek
min of meer als prettig tijdverdrijf zag. Dat verandert op slag in 1928. Hij
scoort dan met een aantal songs in New York en wordt op slag beroemd.
Wie kent niet 'I've got you under my skin', 'Night and day', 'I love Paris'
en 'I get a kick out of you'. Nummers vertolkt door sterren als James Ste
wart, Fred Astaire en Frank Sinatra. Voor Jaap van Zweden en The Am
sterdam Saxophone Quartet reden genoeg om zich op deze muzikale ge-
schiedschrijving te storten. Cole Porter bewerkt voor viool en vier saxo-
foons: anything goes.
Donderdag 11 maart, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 37,50/fl. 35,-.
Paul van Vliet
Hij is terug, uitgerust, jong en sterk en vraagt U: Waar waren we geble-
ven? In zijn veertiende One Man Show jongleert Paul van Vliet op zijn ei
gen onnavolgbare manier met de jaren negentig. Boeiende verhalen, per-
soonlijke songs en een nieuw hilarisch komisch typetje: de licht alcoholi-
sche jonkheer Charles van Tetterloo jr., zijn de pijlers waarop deze show
rust. Zijn show is het zeer persoonlijke en herkenbare verhaal van een
man, die midden in deze tijd bij ons staat. Dit alles gevoed door een on-
blusbare liefde voor het levende theater. Paul van Vliet wordt in deze
show uiteraard o'ndersteund door zijn muzikale steun en toeverlaat Ben
van der Linden. Deze Vlaardinger verzorgt al jaren de arrangementen van
de prachtige liedjes van Paul van Vliet.
Vrijdag 12 en zaterdag 13 maart, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 52,50/fl.
50,-.
Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij de kassa van de Stadsgehoorzaal,
Scliiedamseweg 51, van dinsdag tot en met zaterdag van 13.00 tot 20.00
uur en een uur voor aanvang van de voorstelling.
Ingeborg Elzevier, Caroline Almekinders en vele anderen
Volgens Myra
De Engelse auteur David hare staat te boek als een geengageerd schrijver,
die in zijn politiek getinte stukken sociale misstanden haarfijn ontleedt.
Zijn vorige stuk 'Skylight' werd in Nederland bijzonder enthousiast ont-
vangen. In Hare's nieuwe stuk 'Volgens Myra' staan twee generaties lijn-
recht tegenover elkaar. Esmee, een gelauwerd actrice, staat op een keer--
punt in haar carriere. Er dienen zich steeds minder interessante rollen aan,
maar zij weigert een knieval te doen voor de commercie, Ze komt in con
flict met haar dochter Myra, die bij Esmee weinig liefde, vriendschap en
begrip vindt. Als Myra haar nieuwe geliefde Roderick voorstelt, is dat het
begin van een reeks gebeurtenissen waarvan de effecten zich pas achttien
jaar later uitkristalliseren. Een humoristische en ontroerende tragedie.
Woensdag 10 maart, aanvang 20.15 uur, toegang le rang fl. 41,50/fl.39, -,
2e rang fl. 36,50/fl. 34,-.
Robert Long
Meer dan Ooit
In zijn vroegere theatershows was Robert Long altijd iemand die tegen de
maatschappij schopte. shockeerde en messcherp misstanden aan de kaak
stelde. Hij is wat milder geworden maar neemt nog steeds geen blad voor
de mond. Meer dan Ooit is een strijdbaar, maar ook heel persoonlijk pro
gramma. mensen hebben elkaar nodig in deze wereld vol geweld en lief-
deloosheid. stelt Robert Long. Hij hekelt het cynisme dat vandaag de dag
hoogtij viert. Naast maatschappijkritische en melancholieke liedjes, kiest
Long ook voor een meer luchtige invalshoek met anecdotes en kolderieke
liedjes.
Donderdag 11 maart, aanvang 20.15 uur, toegang le rang fl. 37,50/fl.
35,-, 2e rangfl. 32,50/fl. 30,-.
(LUXON^
Art.nr. 60933
'Muziek in de metro', een muziekproject in de Rotterdamse
subway was aanleiding om even een setje te spelen in de
ondergrondse gangen van New York. De Amazing
Stroopwafels wilden weten hoe hetzou klinken: een lekkere
vette badkamergalm. Foto Manon Vogel
Rotterdams Dagblad TV, kort-
weg RDTV, is een kabelkrant die
te zien is op alle kabelnetten in
Rotterdam en wijde omgeving. El-
ke dag, zeven dagen in de week, en
24 uur per dag, worden actuele ge
beurtenissen vaak uit uw eigen
omgeving snel via de kabel in uw
huiskamer gebracht. In een pro
gramma dat steeds wordt geactua-
liseerd en herhaald.
Elke maandag en dinsdag wordt
bijzonder aandacht besteed aan
Wonen en Onroerend Goed. En op
zondag aan lokale sportgebeurte-
nissen.Stem uw TV dus af op
RDTV, uw eigen nieuwskanaal!
Voor meer informatie of voor
adverteren op RDTV kunt u bel-
len met 010 - 4004.285.
Hans Paalman, voormalig directeur van het Stedelijk Museum
in Schiedam, was overgekomen uit Nederland om de
tentoonstelling van de drie Hollandse kunstenaars te openen.
Een opening met een toespraak is hoogst ongebruikelijk in
Amerika, men houdt daar meestal 'previews'. Na zijn
openingstoespraak nodigde beeldend kunstenaar, Annette
Braad, Hans Paalman uit voor een dansje. De livemuziek bij de
opening was ook al zeer ongewoon, maar leuk vonden de
dikke honderd genodigden het wel, want er werd volop
gedanst. Foto Manon Vogel
Twee Vlaardingse beeldend kunstenaars, Annette Braad en
Beaty Czeto en hun Haagse collega Patricia Elsakkers beleefden
afgelopen zaterdag de opening van hun eerste tentoonstelling
in New York. In 'Cast Iron Gallery'aan Mercer Street in Sojo was
een flinke delegatie uit Vlaardingen. De Vlaardingers aan de
Maas waren speciaal overgevlogen om even Vlaardingers aan
de Hudson te zijn. Foto Auke Bergsma
OPENINGSTIJDEN:
maandag t/m donderdag 9.00-18.00 uur,
vrijdag 9.00-21.00 uur, zaterdag 9.00-18.00 uur.
ledere eerste zondag van de maand geopend van 12.00-17.00 uur.
Zetfouten en prijswijzigingen onder
voorbehoud.
NEW YORK/VLAARDINGEN
Drie oerhollandse beeldend kun
stenaars, de Vlaardingse Annet
te Braad en Beaty Czeto samen
met hun Haagse collega Patricia
Elsakkers, vlogen vorige week
naar New York om voorberei-
dingen te treffen voor hun eerste
voorstelling aldaar. Een flink
aantal Vlaardingers, onder wie
Kees Lesuis, muzikanten van de
Vlaardingse Amazing Stroopwa
fels, Henne, Fiona en vele ande
ren gingen mee, want de tiental
len kunstwerken van de beel
dend kunstenaars moesten ver-
deeld worden in de koffers van
alle reizigers.
Het inlijsten gebeurde vorige
week. Vorig jaar mei trokken de
drie beeldend kunstenaars de stou-
te schoenen aan (Annette Braad op
haar teenslippertjes) om een expo-
sitie te regelen in die wereldstad.
Dat lukte: afgelopen zaterdag vond
de feestelijke en on-New Yorkse
opening plaats van hun expositie in
'Cast Iron Gallery'. Het Ameri-
kaanse filmsterrengevoel vlamde
echt omhoog, want ook TV-Rijn-
mond was daar aanwezig om ver-
slag te doen.
Beaty Czeto vertelt in het februari-
nummer van Musis hoe het alle-
maal zo ver kon komen: „In mei
1998 stonden wij er. Met een rug-
zak vol fotoboeken en een hoofd
vol ideeen. Iedereen had ons voor
gek verklaard: exposeren in New
York, dat kon nooit lukken. Niet in
de kleine, 'gespecialiseerde gale-
ries, die zich zo overduidelijk rich-
ten op een stroming, een cultuur of
een tijdperk. En ook niet in de gro-
te waar zich achter de galeriezalen
hele kantoorafdelingen bevinden
met tien of meer mensen achter de
computerterminals; zoekend in het
wereldwijde netwerk van grote na-
men in de kunst en de kunsthandel.
Zelfs in New York moet je van
goede huize komen om de aan
dacht op je te kunnen vestigen."
Beaty en Patricia hadden schoeisel
dat berekend was op urenlang lo-
pen. Annette ging op teenslippers,
die zij zelfs in de stromende regen
bleef dragen. Gemakkelijk leek dat
niet, opvallend was het wel. Het
afstropen van de kunstzalen was
zeer vermoeiend en de moed om
hun fotoboeken te laten zien, zonk
hun keer op keer in de schoenen.
In het cafe op de hoek van Mercer
Street dronken zij hun cappucino
en besloten toch nog even de straat
over te steken naar het prachtige
gebouw waarin Cast Iron Gallery
huisde. Maar hier was het raak; de
ontvangst was vriendelijk en het
vertrouwen onmiskenbaar. Voor
de galeriehoudster waren zij de
eerste Nederlanders. Na het tonen
van het werk werd de afspraak ge-
maakt om te exposeren van 27 fe-
bruari tot 12 maart van dit jaar.
Afgelopen zaterdag was het dan zo
ver in die duizelingwekkende gon-
zende stad New York: in het hartje
van Manhattan stonden een dikke
honderd mensen ongeduldig te
wachten op Hans Paalman, die de
openingstoespraak zou houden
van de tentopnstelling van de drie
Hollandse beeldend kunstenaars.
Het drukke New Yorkse verkeer
hield hem vast ergens in de stad. Er
waren veel Vlaardingers aanwezig,
die graag bij de opening wilden
zijn, maar ook als pakezels voor de
kunstwerken van Annette, Beaty
en Patricia fungeerden. De Ama
zing Stroopwafels, onder wie Wim
Kerkhof, Cees Pons, Arie van der
Graaf en Rory speelden op instru-
menten van Amerikaanse colle
ga's; zij hielden iedereen bezig tot
de lang verwachte Hans zou ko
men opdagen. De vele Amerikaan
se kunstenaars waren een beetje
ongeduldig want zij wilden graag
met de Nederlandse kunstenaars
om de tafel gaan zitten om een
brainstormsessie te houden over
internationale uitwisselingen.
Het is in Amerika niet gebruikelijk
om een opening en een toespraak
te houden; iedereen bekijkt de wer-
ken in de 'previews' om alvast te
besluiten wat zij wilien kopen.
Toen Hans Paalman uifeindelijk
zijn openingsverhaal kwijt kon,
sloeg dat wel in bij het New York
se publiek. Hans vertelde een
kunsthistorisch verhaal en hield
een relaas over vrouwen en beel-
dende kunst; dat Elaine Fried zo-
zeer in de schaduw van haar man,
Willem de Kooning, had gestaan.
En de inmiddels beroemde Ameri
kaanse Georgia O'Keeffe die nog'
niet zo lang geleden als groot beel
dend kunstenaar erkend werd. Hij
lichtte tevens het werk toe van de
drie Hollandse vrouwen: Annette
met haar steeds kleurrijker wor-
dende portretkunst, waarvan de af-
snijdingen van bijvoorbeeld een
hoedje op het hoofd Zo typisch en
intrigerend is; over Beaty Czeto
met haar overweldigende aktievol-
le werken met worstelaars en Ja-
panse dansers op lange oprolbare
vellen; en over Patricia Elsakkers
die in haar objecten van hout en
keramiek zo duidelijk de verschil-
lende aspecten van menselijke re-
laties laat zien.
,,Het is werkelijk geweldig hier",
vertelt Annet. ,,Wij zijn veel gale-
ries afgeweest, alle mooie musea,
waaronder het slakvormige Gug
genheim Museum. Modern Art en
Metropolitan. En Patricia wil hier
wonen. Met de groeten uit New
York."
YVONNE LENS
Het trio voor vertrek: op naar The Big Apple. Foto Roger van der
Kraan
Wim Kerkhof, Arie van der Graaf en Cornells Pons wilden
eigenlijk alleen maar even op de foto aan Broadway in Soho,
maar terwijl zij aan het poseren waren voor fotorgafe Manon
Vogel klonk het als snel 'come on guys, do your thing'. Dat het
in het Nederlands was, vond het publiek niet erg, want New
York was toch eens Nieuw Amsterdam, Brooklyn was
Breukelen en Flushing was ooit Vlissingen. Straatmuzikanten
zijnde konden zij dit verzoek niet weerstaan en voor zij het
wisten stonden de Stroofwafels liedjes te zingen zoals 'Ome
Kobus', Manhattan Island'en 'Oude Maasweg'. Foto Manon vogel