De confrontatie met een
schitterende collectie kunst
'En het volgende liedje gaat
over de liefde'
PERSONAL AUDIO
o
BERGWEG 110
ROTTERDAM
Heater a.d. Schie
Stadsgehoorzaal
Thiater de Teerstoof
Tliea^er
prograxtmia
1
Altena Boswinkel Collectie geeft Stedelijk een nieuw elan
Eerste halve finale Popprijs Schiedam
MINIDISC RECORDER
DESIGN DISCMAN
PORTABLE CASSETTE SPELER
TEL: 010-4.618.600
Henk Visch: For all that is forgotten 1984, beschilderd hout en accordeon. Foto Roger van der Kraan
'Pixie'
Kopjes thee
De Correct Balans is ieder jaar in april. Om de
inventarisatie te bespoedigen wil Correct de
magazijnen zo leeg mogelijk hebben. Daarom kunt
u profiteren van de Correct Magazijnverkoop.
Fantastische aanbiedingen uit de drie Correctpanden
tegen groothandelsprijzen. Voor mensen die weten
wat ze willen kunnen de magazijn aanbiedingen uit
deze advertentie ook direct opgehaald worden in de
Correct Koopjeskelder aan de Ceintuurbaan 111 te
Rotterdam.
MEENEEMPRIJZEN
PRIMA ADVIES
VOLLEDIGE GARANTIE
KOM LANGS EN NEEM GRATIS MEE
De Correct Magazijnverkoop
krant boordevol
aanbiedingen uit de
3 Correctpanden.
SANGEAN WERELDONTVANGER
27 voorkeuze zenders, RDS en
alarmklok met sleeptimer. Alles is
controleerbaar op een duidelijk groot
LCD display. In grijs.
Afm. 16x10x3.4 cm.
229T- Art.nr. 57004
SANGEAN ATS-305
WERELDONTVANGER
Wereldontvanger met de technologie
van Siemens. Voorzien van FM
stereo, MW en SW ontvangst,
CORRECT MAGAZIJNPRIJS
bedieningsgemak en functionele
mogelijkheden. Voorzien van
hoofdtelefoon met atstandsbediening
en X-bass. In antraciet kleur.
Afm. 8.7x2.9x8.2 cm.
69§r-
SHARP MD-MS702H PORTABLE
MINIDISCRECORDER
Portable MiniDisc recorder. Deze
MiniDisc recorder heeft een groot
SONY
SONY D-E 400AN
SLIM DESIGN DISCMAN
Voorzien van het nieuwe Electronic
Shock Protection (ESP2) systeem dat
zorgt voor ongestoord muziekgenot.
Voorzien van repeat, shuffle en
introscan. Compleet geleverd met
Groove Fontopia hoofdtelefoon.
Afm. 13x2.8x14.6 cm.
-269: Art.nr. 55257
CORRECT MAGAZIJNPRIJS
Het laatste uurtje van de week is bij
Correct een super-uurtje.
Op de Bergweg 110 kunt u van
17.00 tot 18.00 uur zaterdag profiteren
van een super-aanbieding. Voor deze aanbieding geldt: zolang de voorraad
strekt en geen telefonische reserveringen ofbestellingen mogelijk.
van Dolby B ruisonderdrukking,
autoreverse systeem en automa-
tische bandsoortkeuze. Incl. batterij,
opladeren LCD atstandsbediening
in het oortelefoonsnoer.
In goud of zilver kleur uitgevoerd.
ALLEEN ZATERDAG 13 MAART
VAN 17.00-18.00 UUR
299r-
Panasonic
PANASONIC RQ-SX75
PORTABLE CASSETTESPELER
Supercompacte vormgeving met
aluminium deksel en body.
Kortom niet zomaar een walkman.
De vederlichte toetsen zorgen voor
een groot bedieningsgemak en de
S-XBS super bass geeft net dat
beetje meer lage tonen. Voorzien
OPENINGSTIJDEN:
maandag t/m donderdag
9.00-18.00 uur,
vrijdag 9.00-21.00 uur,
zaterdag 9.00-18.00 uur.
ledere eerste zondag van
de maand geopend
van 12.00-17.00 uur.
Zetfouten en prijswijzigingen
onder voorbehoud.
C0RRECTPRIJS
Donderdag 1 naart 1999
wx54
MaasposT
Kees Torn/Vient Bijlo
Cabaret Tweiik
Dat is nu het Ike aan een tweeluik: twee geheel verschillende, maar ze-
ker even leufcabaretiers op een avond. Kees Torn is zanger, pianist,
maar bovenal'djesschrijver. Zijn liedjes zijn ieder voor zich kunststuk-
jes van tekst eompositie. Sommigen vergelijken hem in dat opzicht met
Drs. P. en Ivte Wijs. Maar voor het overige is Kees zichzelf. Zijn tek-
sten komen vwel altijd voort uit zijn eigen dagdromerij en gepieker. Hij
trakteert het pliek op visuele grappen, leuke terzijdes, amusante mono-
logen, onderudende gesprekjes en kunstige nonsensversjes. Vincent
Bijlo pakt hiserieuzer aan. Tussen de spitse grappen en vriendelijke
grofheid docveet hij de grote thema's intelligent en scherp aan te pak-
ken. Maar Bo is zeker niet bang om persoonlijk te worden. Hij kan de
misstanden de wereld bespotten en felle tirades afsteken, maar blijft
toch ook dit bij zijn eigen gevoelens. Het belooft een afwisselende
avond te ween.
Woensdag imaart, aanvang 20.15 uur, toegangfl. 31,50/fl. 29,-.
Het Grootet Te Vermijden
Stairway t he Stars
De virtuozoulti-instrumentalisten van Het Groot Niet Te Vermijden be-
hoeven lanamerhand weinig introductie. Inmiddels uitgegroeid tot een
zesmansfoiatie nemen de heren het publiek mee op een fantastische mu-
zikale reisnd de wereld. Verschillende muziekstijlen wisselen elkaar af.
Afrikaans umgeweld, Napolitaanse canzones, Ameikaanse musicalklas-
siekers, G kse melancholie, bigbandjazz of gewoon een lekker in het ge-
hoor liggd melodietje, voor niets draaien deze muzikanten hun hand
om. Maaie show bestaat uit meer dan muziek alleen. De unieke presen-
tatie met el humor en parodistisch raffinement is een handelsmerk ge-
worden. It Groot Niet Te Vermijden verzekert u van een plezierige en
swingencavond vol kijk- en luistergenot.
Vrijdag .en zaterdag 20 maart, aanvang 20.15 uur, toegang le rangfl.
44, -/fl. 450, 2e rangfl. 39, -/fl. 36,50.
Opus de
De klatenluider van de Notre Dame
Quasimoco, hetnismaakte weeskind, groeit eenzaam op in de klokkento-
ren van deNotreDame. De gebochelde, goedaardige jongen vult zijn tijd
met het luden va de klokken. Zijn verlangen naar de buitenwereld is zo
groot dat hij op ea dag een gevaarlijk avontuur onderneemt en zich op het
marktplein onder e mensen begeeft. Daar ziet hij het mooie en vriendelij
ke zigeunermeisjiEsmeralda. Er ontstaat een hechte vriendschap tussen
de twee, ondanks >uasimodo's uiterlijk. Als Esmeralda op de brandstapel
dreigt te komen, \nwege een valse beschuldiging, redt Quasimodo haar
en ze vluchten deoren in. Hoog in de Notre Dame lijken ze veilig te zit-
ten, maar dan... Ous One vertelt het beroemde verhaal van Victor Hugo
in een mix van zag, dans, muziek en mime. Een spektakel voor iedereen
vanaf acht jaar.
Vrijdag 19 maartjanvang 19.30 uur, toegangfl. 27,50/fl. 22,50 (voorde
jeugdfl. 20,-).
Het Noord-Nedeands Toneel
'n Meeuw
Dit eerste toneelvrk van Anton Tsjechov behoort tot de beroemde klas-
siekers van het rerrtoiretoneel. Briljant, fijnzinnig en door Tsjechov zelf
een komedie genemd. Het verhaal draait om de gevierde actrice Arkadi-
na. Zij brengt deomers door op het Russische platteland. Ze probeert
zich, net als de \le andere personages, staande te houden in het leven.
Geen dramatischhelden maar herkenbare mensen in herkenbare situa-
ties, die in alle bailiteit soms hartverscheurend kunnen zijn. In bijna geen
ander stuk van Tschov zijn de thema's kunst en liefde zo met elkaar ver-
weven als in 'n Peeuw.
Zaterdag 20 mad, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 37,50/fl.- 35,-.
Dotje en Lotje
Amerika, Ameita
Juffrouw Lotje ijgt een brief van nicht Alison uit Amerika. Ze leest:
„Komt u gezelli een weekje logeren in Amerika en neemt u vooral uw
gegoede vriendiDot mee." Daar hebben beide dames wel oren naar. Ze
pakken hun kofrs en gaan op weg. Hebben ze wel genoeg geld om in
Amerika te kotm? Eigenlijk niet, maar als ze nou eens stiekem aan boord
van de boot klimen...De dames halen alles uit de kast om hun droomreis
te verwezenlijlo en als iedreen hun nou een handje helpt komt dat best
voor elkaar. Toi? Trek je store zeemanskleren aan en kom in de Stadsge
hoorzaal geniett van deze voorstelling over piraten, schatkaarten en zee-
mansliederen. bor iedereen vanaf vier jaar.
Zondag 21 meet, aanvang 15.00 uur, toegang fl. 10, -/fl. 7,50 (voor de
jeugdfl. 7,50).
Toegangskaarn zijn verkrijgbaar bij de kassa van de Stadsgehoorzaal,
Schiedamsewt 51, van dinsdag tot en met zaterdag van 13.00 tot 20.00
uur en een uu/oor aanvang van de voorstelling.
Eric van Satrs
De naam Eri/an Sauers is bij cabaretliefhebbers ongetwijfeld bekend. Eric
maakte een tllang deel uit van de stand-up comediangroep Comedy Train.
In 1997 wonij het Cameretten Festival. De jury, het publiek en de pers wa-
ren laaiend ethousiast over zij n optreden. In zijn eerste avondvullende pro-
gramma Erivan Sauers is Eric gewoonweg Eric. Hij zal niet zingen, maar
ook niet dabn en niet tappen. Hij zal het hebben over pijn, over haat en al de
andere dinjn die het leven zo leuk maken.
Vrijdag 19iaart, aanvang 20.15 uur, toegangfl. 22,50.
Toegangslarten voor Theater a.d. Schie en Theater de Teerstoof zijn ver
krijgbaar i de Theaterkassa, Stadserfl, van maandag tot en met vrijdag
van 10.00116.00 ur en op zaterdag van 12.00 tot 14.00 uur, tel. 2467467.
Door Jalmar Teunissen
SCHIEDAM - Een vrouw loopt
moeizaam door het zand, haar
man sleept ze mee op haar rug.
Bedroefd kijkt ze, en met de no-
dige weemoed. Achter haar lo-
pen nog twee vrouwen door de
woestijn, ook zij torsen hun echt-
genoot liefdevol op de rug, ook
zij leven het leven. De afstand die
nabijheid heet. Een ets van Henk
Visch uit de omvangrijke en be-
langwekkende Altena Boswinkel
Collectie; een van de indrukwek-
kenste werken die momenteel in
het Stedelijk Museum geexpo-
seerd worden onder de titel De
Confrontatie Met.
Twaalfhonderd tekeningen, schil-
derijen, sculpturen en andere
kunstdragers. Het Stedelijk Muse
um heeft een onwaarschijnlijke
schat aan (voornamelijk) Neder-
landse kunst uit de naoorlogse pe-
riode weten te verwerven; 'Once in
a lifetime', zo verwoordt het Ste
delijk Museum deze unieke schen-
king terecht. Geschonken door
Wout en Han Altena-Boswinkel
die jarenlang werken hebben ver-
zameld van kunstenaars die een
bijzondere positie innemen in de
Nederlandse kunstwereld. Het huis
werd voller en voller en nu, nu de
jaren echt beginnen te tellen, heeft
het echtpaar besloten de collectie
voor het grootste deel over te dra-
gen aan het Stedelijk Museum. Dat
ze dit met de nodige pijn in het hart
hebben gedaan, blijkt uit een ver-
klaring die Altena Boswinkel sa-
men hebben opgesteld:
„Deze schenking, dit afscheid ne
men heeft iets met onthechten te
maken. Misschien was het toch be
te r geweest om het later te doen.
Het geeft toch meer pijn dan je ver-
wacht had, iets was kunstenaars
misschien ook voelen als hun wer
ken hangen en het wachten is op de
vernissage. De werken waar je
mee vertrouwd was, mee geleefd
hebt, die je om je heen had, nu de-
finitief in een andere omgeving,
hier in Schiedam, te zien."
De eerste selectie van de Altena
Boswinkel Collectie is nu met
merkbare liefde door het Stedelijk
Museum tentoongesteld. Het eer
ste werk dat je tegenkomt is die
van Alexander Schabracq, The
drama of display (1993). Een wek-
ker, een verlichte fles, een kegel,
het gewei van een hert en een rich-
tingaanwijzer die naar rechts wijst.
En vanaf dat moment val je van de
ene verbazing in de andere, en dat
merk je ook meteen in het muse
um. Het is er druk. Kon je nog niet
zolang geleden op de zondag vol-
komen ongestoord een uur alleen
tussen de schilderijen vertoeven,
nu overheerseh de stappen van de
bezoekers, het commentaar dat je
overal tegemoet schalt.
Een intrigerend werk is De verde-
diger van zijn territorium (1976)
van Yvan Theys. Een man gekleed
in een groen pak lijkt met een ver-
beten grijns een gelukzalig slapen-
de vrouw van zich af te duwen. De
blauwe achtergrond contrasteert
hevig met het gele kleed waarop de
vrouw slaapt.
Ook Jan van de Pol is in de Altena
Boswinkel Collectie opgenomen,
en niet het minste werk wordt nu
getoond: Landschap met een
staande figuur (1981). Prachtig
roodbruine aardekleuren geven het
landschap weer waarover de
krachtig gestyleerde man uitkijkt.
Om de hoek heeft het Stedelijk een
verrassing opgesteld: Leven in de
geest van de haas van Mathilde ter
Heijne. Bijna verborgen loopt een
man met varkenskop over de
grond, met daarbovenop een haas.
Het is ongetwijfeld niet zo door
Ter Heijne bedoeld, maar het ge
heel ontroert bijna.
Otto Egberts heeft terecht een gro
te plaats gekregen in de tentoon-
stelling. Een serie indrukwekkende
krijttekeningen met uiteenlopende
onderwerpen als Wellust, Naakt
met afgezakte schouders en De te-
rugkeer van het vlees. Ook de ab-
stracte voorstelling Gevangen in
kleur maakt indruk: met Syberisch
krijt en pigment heeft Egberts een
heel warm werk gemaakt.
In dezelfde zaal trekt De Kamer
van Rob Verf, bijna 3D geschil-
derd, de bezoeker onherroepelijk
naar het doek toe. Een koude futu-
ristische kamer waarin een babyro-
bot in een stalen kooi ligt, gadege-
slagen door haar moeder die een
half metertje boven de grond
zweeft, terwijl de radiator rechts
een onwaarschijnlijke warmte uit-
straalt. En dan de Engel van Henk
Visch: zo mooi uitgevoerd. Fragiel
en sierlijk. Het echtpaar Altena-
Boswinkel zal het missen, evenals
de andere kunstwerken die ze heb
ben afgestaan:
„We staan erbij en kijken ernaar,
wat treurig maar ook dankbaar
voor alle goede zorgen van de
mensen aan dit museum verbon-
den. De weemoed mag ons echter
niet overmannen, want overheer-
send is toch het feestelijk gevoel
om dit afscheid nemen samen te
beleven."
Door Jalmar Teunissen
SCHIEDAM - Soms is het leuker
om naar het publiek te kijken
dan naar de band. Neem het op
treden van IMP, een metalband
met een darkrandje die afgelo-
pen vrijdag de eerste halve finale
van de Popprijs Schiedam be-
sloot. Op het podium was genoeg
te zien, zeker wel. De zangeres
die met rollende ogen woest in de
microfoon 'Die! Die! Die!' bruit,
terwijl de gitarist met zijn V-gi-
taar aan de zijkant een nietsont-
ziende gitaarmuur van mineur-
akkoorden loslaat. De drummer
die met dubbele bass uiterlijk
onbewogen supersnelle roffels op
z'n snare slaat. Allemaal fantas-
tisch, een mooi gezicht. Maar
nog mooier zijn die jongen en
dat meisje daar die voor het po
dium volledig in de IMPmuziek
opgaan.
Broodmager is de jongen, volledig
in het zwart gekleed. Om zijn nek
hangen wat zilverkleurige kettin-
kjes, waaraan uiteraard de vijfge-
punte ster niet ontbreekt. De lin-
kerarm houdt hij op z'n rug, de
rechter houdt een glas bier vast.
Met opgetrokken schouders en zijn
hoofd naar voren bekijkt hij goed-
keurend de verrichtingen van zijn
vrienden op het podium. Een slok-
je bier, de rechtervoet tikt de maat
van de muziek lustig mee. Naast
hem danst een meisje ronddjes met
haar gezicht naar beneden. Ook zij
heeft een zwart outfit aan, dat
hoort nu eenmaal zo als je van IMP
houdt.
Viertotaal verschillende bands tre-
den vanavond op: de jury heeft er-
over nagedacht en een afspiegeling
van de hedendaagse stijlen willen
geven.
Het Vervolg speelt wat dramatisch
aangezette Nederrock. „Ik durf het
niet te zeggen", zingt de zanger en
dat klopt vrij aardig. Veel teksten
zijn absoluut onverstaanbaar. Wat
zingt hij nou? „Ik wou dat ik jouw
kaakie was"? Later, bij het num-
mer Stemmen, zegt iemand uit het
publiek: „Stemmen? Ja maar ik wil
ook 'stemmen' horen. Ik hoor
niets."
,,Het volgende nummer gaat over
de liefde", kondigt de zanger aan.
„Hoe is het mogelijk?!", mompelt
de bassist van Juicy Groove die
straks aan de beurt is. Het is een
aardig nummer, gespeeld in 6/8.
Flarden teksten zijn toch verstaan-
Lilith, aardige alternatieve gitaarrock Foto Roger van der Kraan
baar: „Mag ik even met je praten?
Over wat ik voel voor jou... Was je
maaar een droom." Bijna elke zin
zingt hij met zijn ogeri dicht, en als
hij echt uithaalt, zoals bij 'Maaar',
dan gaan zijn neusvleugels om-
hoog.
Het sterke van Het Vervolg zijn de
redelijk afwisselende nummers,
ook in tempo. Ska, een walsje,
vierkwart: de Nederrockers spelen
een afwisselende set waarbij de gi
tarist verzorgd soleert. Een beetje
jankend en gierend, maar wel heel
beheerst. En de zanger lijkt op-
recht te menen wat hij zingt, en
daar gaat het tenslotte om.
De bassiste van Lillith draagt een
blauw T-shirt van dEUS, speelt
schuchter de beginnoten van 'Gi
gantic' voor zich uit (het tweede
nummer van de set heet dan ook
'Pixie'), maar de muziek van Lilli
th gaat meer de richting op van
The Smashing Pumpkins. Toch
heeft Lillith zeker wat eigens met
z'n stuiterende ritmes. De zanger
heeft een lekkere gruisstem, de
drummer maakt smaakvol gebruik
van zijn bekkens en koebel. Een
van de beste songs is 'Artificial',
het voorlaatste nummer van de set,
waarin de zanger handig gebruik-
maakt van twee verschillende mi-
crofoons. Alleen jammer dat het
orgeltje vanavond nauwelijks
wordt gebruikt.
N'dea Davenport/Brand New He
avies: een beetje in die hoek moet
je Juicy Groove plaatsen. De twee
zangeressen zijn superenthousiast
(misschien hielpen de kopjes thee
vooraf), de invalbassist hoekig, de
drummer swingend. Toch mag het
geheel nog wel wat swingender.
Het swingt, zeker, maar met mate.
Achter de lief gezongen liedjes
blijken ook wat rafelige randjes te
zitten, zoals in het nummer Agres
sion: „Why do we have to fear
stabbing knives?" Juicy Groove
begon in de voorronde met 'I'm
not blind' (als het een eigen num
mer is, dan is het hun troefkaart),
nu spelen ze het tegen het einde
van de set.
Het is tegen enen, IMP blijft maar
doorspelen. Sommige bezoekers
van het Podium vinden het gebeuk
en getrash fantastisch, anderen kij
ken apathisch naar de zangeres van
IMP die samen met de gitarist het
gebler van een aap nadoet. En zo
kan het gebeuren dat de laatste vijf
minuten van IMP aanvoelen alsof
je een half uur moet pijnlijden in
de tandartsstoel. Maar misschien
was dat ook wel de bedoeling van
IMP.
Popprijs Schiedam: aanstaande
vrijdag volgt de tweede halve fina
le. Aanvang 21.00 uur. Het Podi
um Cafe ligt aan de Lange Haven
nummer 28. Entree gratis.
Rotterdams Dagblad TV, kort-
weg RDTV, is een kabelkrant die
te zien is op alle kabelnetten in
Rotterdam en wijde omgeving. El
ke dag, zeven dagen in de week, en
24 uur per dag, worden actuele ge-
beurtenissen vaak uit uw eigen
omgeving snel via de kabel in uw
huiskamer gebracht. In een pro-
gramma dat steeds wordt geactua-
liseerd en herhaald.
Elke maandag en dinsdag wordt
bijzonder aandacht besteed aan
Wonen en Onroerend Goed. En op
zondag aan lokale sportgebeurte-
nissen.Stem uw TV dus af op
RDTV, uw eigen nieuwskanaal!
Voor meer informatie of voor
adverteren op RDTV kunt u bel-
len met 010 - 4004.285.
CORRECT
MAGAZIJN
VERK00P
199
579
199
Art.nr. 68162 goud/Art.nr. 68163 zilver
199