lHMSPOST Afgevallen Neptune Blue speelt met overgave en inzet 'Als je Bach zingt, vind ik dat je Mattheus moet hebben gelezen' CORRECT FOTO BERGWEG 110 ROTTERDAM Theater de Teerstoof Theater a.d. Schie Stadsgehoorzaal o Tweede halve finale Popprijs Schiedam Toonkunst Schiedam wijkt uit naar Overschie fuji DIGITALE COMPACT CAMERA vm.- Art.nr. 56794 MINI COMPACT CAMERA m.- Art.nr. 28749 TEL.: 010-4.618.600 Canon ZOOM COMPACT CAMERA mml VAN CORRECT flit1 Laydees Amf De Correct Balans is ieder jaar in april. Om de inventarisatie te bespoedigen wil Correct de magazijnen zo leeg mogelijk hebben. Daarom kunt u profiteren van de Correct Magazijnverkoop. Fantastische aanbiedingen uit de drie Correctpanden tegen groothandelsprijzen. Voor mensen die weten wat ze willen kunnen de magazijn aanbiedingen uit deze advertentie ook direct opgehaald worden in de Correct Koopjeskelderaan de Ceintuurbaan 111 te Rotterdam. MEENEEMPRIJZEN PRIMA ADVIES VOLLEDIGE GARANTIE |i& K0M LANGS EN NEEM GRATIS MEE I De Correct Magazijnverkoop I krant boordevol I aanbiedingen uit de J 3 Correctpanden. FUJI MX-700 FOTO CAMERA MET MEGA PIXELS Deze 1.5 miljoen pixels digitale fotocameraiseentechnisch hoogstandje. Wordt geleverd met totaal 8 MB en floppy disk adapter. CORRECTPRIJS1899.- INRUILWERKENDE SPIEGELREFLEX CAM300.- De flitser is uitschakkelbaar, maar kan ook 'voorflitsen' om rode ogen op de foto te voorkomen. 35mm lens. Afm. 10.8x5.9x3.7 cm. OLYMPUS MJU-2 MINI COMPACT CAMERA Voorzien van motortransport, automatische filminleg, zelfontspanner en automatische flitser. opname; portret, close-up, sport en landschappen. De EOS 500 body heeft een kleine hulpflits. Incl. 28-80mm zoomobjectief. -9997- Art.nr. 605 CANON EOS-500 MET 28-80MM OBJECTIEF Met een draai aan het instelwiel kiest u voor de juiste instelling voor uw Het laatste uurtje van de week is bij Correct een super-uurtje. Op de Bergweg 110 kunt u van 17.00 tot 18.00 uur zaterdag profiteren van een super-aanbieding. Voor deze aanbieding geldt: zolang de voorraad strekt en geen telefonische reserveringen of bestellingen mogelijk. FUJI Panorama. Datum en tijd kunnen automatisch worden meegeprint. Compleet met 3 fotorolletjes, batterij enzachtebuidel. ALLEEN ZATERDAG 20 MAART VAN 17.00-18.00 UUR -2997- Art FUJI FOTONEX 210IX APS AUT0F0CUSZ00M COMPACTCAMERA Stijlvolle camera met autofocus, flitser en 2Xzoomlens. Uit 3 fotoformaten kunt u kiezen: standaard, 16:9 breedbeeld of CORRECT MAGAZIJNPRIJS OPENINGSTIJDEN: maaridag t/m donderdag 9.00-18.00 uur, vrijdag 9.00-21.00 uur, zaterdag 9.00-18.00 uur. ledere eerste zondag van de maand geopend van 12.00-17.00 uur. Zetfouten en prijswijzigingen onder voorbehoud. Woensdag 17 maart 1999 Rob Kamphues De hernia van Atlas Rob Kamphues trok tien jaar lang met e'en club oude schoolvrienden, die we kennen onder de naam De Types, langs de theaters om voile en lege zalen te doen schateren. Maar hij kreeg de onbedwingbare behoefte zijn vleugels uit te slaan. De televisie lonkte -regelmatig is Rob te zien in het programma Spijkers- maar ook de theaterzaal. Twee succesvolle soloprogramma's heeft hij inmiddels op zijn naam staan: Pikkie Noga' sen 1 Kale Vlakte. Nu komt deze raskomiek met een splinternieuw programma, waarin hij het heeft over ons onvermogen om achterover te leunen en van het leven te ge- nieten. Het is een aangeboren talent van de mens om zich druk te maken over volstrekt onbelangrijke dingen. Zoals die vreselijk irritante luchtverfrissers in openbare toiletten die in je nek spuiten als je de wc-deur opendoet. Dat zijn van die dingen waar je vooral last van hebt als je onder de 1 meter 75 bent en nog kaal ook. Rob Kamphues heeft een grote mond maar hij kan ook een mooi en gevoelig verhaal vertellen. Een overdonderend programma. Vrijdag 26 maart, aanvang 20.15 uur, toegangfl. -25,50. - I Toegangskaarten voor Theater a.d. Schie en Theater de teerstoof zijn ver- krijgbaar bij de Theaterkassa, Stadserfl, van maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 16.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 14.00 uur, tel2467467. Boudewijn Biich Hoe word ik schrijver? een cursus Boudewijn Biich kennen we vooral als schrijver en reislustige televisie- presentator. Maar in enkele jaren tijd heeft Boudewijn Biich zich ook ont- wikkeld tot een ware performer. De afgelopen jaren is hem door theater- bezoekers talloze malen gevraagd: „Mijnheer Biich, u schrijft zo aardig. Kunt u ons eens vertellen: hoe wordt je schrijver?" Eindelijk komt er een antwooord op die vraag. In zijn nieuwe programma geeft Boudewijn Biich adviezen en vertelt hij over collega-schrijvers met wie hij ruzie heeft ge- had. De conclusie is zo klaar als een klontje: het schrijven van een boek is een uitermate nare klus. De cursus heeft geen enkele educatieve waarde en de cursusleider kan het best getypeerd worden als een nukkige, ontevre- den man die het liefst het Boekenbal onveilig zou maken. Kortom: een aanrader. Woensdag 24 maart, aanvang 20.15 uur, toegangfl. 29,-/fl. 26,50. Hans Dagelet, Porgy Fransen en anderen De Dresser De Dresser. Foto Pan sok Het toneelstuk De Dresser is voornamelijk als film wereldberoemd ge- worden met Tom Courtenay en Albert Finney in de hoofdrollen. Het ver haal speelt zich af in een theater tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een groot acteur is lichamelijk en geestelijk aan het eind van zijn krachten. De kleder/schminker, zijn vertrouwensman in goede en kwade dagen, helpt de acteur zijn laatste rol uit te spelen. Nog een keer zal hij King Lear zijn. We zien de acteur voor en achter het doek. De magische wereld voor het doek staat in schril contrast met de menselijke gevoeligheden en het ge- harrewar in de coulissen. De Dresser is een mooie, boeiende voorstelling met prrima acteurs als Hans Dagelet, Porgy Fransen en Yvonne van den Hurk. Vrijdag 26 maart, aanvang 20.15 uur, toegang le rangfl. 44,-/fl. 41,50, 2e rangfl. 39,-/fl. 36,50. Jim van der Woude Nadorst Jim van der Woude mag met recht een veelzijdig theatermaker genoemd worden. Van der Woude heeft zich de afgelopen jaren in uiteenlopende samenstellingen in het theater bewogen. Hij was en is acteur bij Carver, choreografeerde voor dsnsgezelschap Reflex en werkte in binnen- en bui- tenland voor film en televisie. Nu wil hij in Nadorst weer helemaal alleen de confrontatie met het publiek aangaan. Jim van der Woude heeft een on- gelofelijk talent om van schijnbaar onbeduiodende momenten, onooglijke details en minieme gebeurtenissen de absurditiet in te zien en deze uit te vergroten en vorm te geven. Alles is aanleiding om theater te maken. Met zijn fysieke expressie en zijn beeldend vermogen geeft Van der Woude al- ledaagse situaties en handelingen een grotesk tintje. Hij weet zijn publiek voortdurend op het verkeerde been te zetten, te tarten, te shockeren, de adem in te laten houden en vooral te laten lachen. Zaterdag 27 maart, aanvang 20.15 uur, toegang le rangfl. 29,-/fl. 26,50, 2e rangfl. 24, -/fl. 21,50. Fay Lovsky La Bande Dessinee Zij heeft altijd noten in huis, want dat componeert zo lekker. En laat dat nou altijd een mix van noten zijn, want Fay Lovsky onderscheidt zich door haar veelzijdige smaak. Ze schrijft al haar muziek en teksten zelf, be- speelt daarbij vele instrumenten en dat is een unicum. Er staan weer een heleboel onbespoten liedjes te wachten om, begeleid op uiteenlopend overwegend akoestisch instrumentarium. gehoord te worden. Ze toert met in haar kielzog de onafscheidelijke La Bande Dessinee, die haar alweer enkele jaren bijstaan. Cok 'meestergitarist' van Vuuren en Louis 'Leven- de Legende' Debij vormen het ronkende hart van deze virtuoze band, die ook veel noten op hun zang hebben. Een ijzersterke combinatie, waarbij de smaakvolle, tintelende sound van Fay Lovsky u een zeer aangename avond bezorgt. Voor muzikale fijnproevers. Donderdag 25 maart, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 36,-/fl. 33,50. De Nieuwe Snaar Famineurzeven Het dolkomische Belgische trio de Nieuwe Snaar kunt u het best beschou- wen als Het Klein Ook Niet Te Vermijden Orkest. De grappen en grollen, visuele dwaasheden.acrobatische capriolen en het vernuftig instrumentari um doen geenszins onder voor hun Grote Nederlandse collega's. De drie heren zetten een show neer van een ongekend hoog clownesk gehalte. En dat alles met het motto: Wat er ook gebeurt altijd blijven spelen. Want dat moet je de heren wel nageven, ze kunnen onder alle omstandigheden mu ziek maken, op alles dat hen maar onder handen komt. De muziek staat als een heipaal boven water, waar het driemanschap als zotten omheen draait. De teksten zijn buitengewoon komisch en het decor is als het ware de vier- de man van het gezelschap. Met speciaal voorprogramma. Vrijdag 26 maart, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 35,-/fl. 32,50. Hester Macrander Stom, stom, stom Want, zoals het spreekwoord luidt, door schade en schande... Dus kan het geen kwaad stil te staan bij onze, o zo menselijke stommiteiten. Zonder daar een oordeel over te vellen, maar ter vermaak... leedvermaak. Hester Macrander kijkt naar goede bedoelingen die verkeerd uitpakken. Naar de hoge pet die we van onszelf ophebben, maar waarvan alleen anderen zien dat hij ons misstaat. Ze gaat op zoek naar blinde vlekken en zere plekken. Een mens houdt zichzelf graag voor de gek en Hester haar publiek. Eerst zet ze zichzelf te kijk, dan u. Op haar manier; ze confronteert en zingt met nauwelijks in te tomen energie. Ze gunt u een avond lang lekker geen mo ment voor uzelf. Zaterdag 27 maart, aanvang 20.00 uur., toegang fl. 27,50/fl. 25,-. Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij de kassa van de Stadsgehoorzaal, Schiedamseweg 51, van dinsdag tot en met zaterdag van 13.00 tot 20.00 uur en een uur voor aanvang van de voorstelling. Door Peter Vianen SCHIEDAM - 'Even mijn bril pakken' waren de onsterfelijke woorden waarmee organisator Dick Makelaar vrijdagnacht om half twee de uitslag van de twee halve finales aankondigde. Drie bands mochten door naar de fi nale, dus met gepaste spanning werd de uitslag afgewacht door de verzamelde bands en het laat ste restje overgebleven publiek. Een grotere anti-climax was ech- ter haast niet denkbaar. Wie mochten er door? De metalclub IMP, het niet bijster bijzondere jazzfunk-gezelschap Juicy Groo ve en Count Ziggenpuss, waar- over straks meer. De aanmoedi- gingsprijs werd in ontvangst ge- nomen door Barcode. Als beloning voor de geleverde in- spanningen mochten de heren van Barcode vier weken gratis dooroe- fenen op hun van fantasie gespeen- de gitaarrock. Buiten het cafe trap- ten de bandleden als dank voor de ze publieke vernedering gezame- lijk de ingelijste oorkonde aan scherven. Een pijnlijker bewijs voor het on vermogen van de jury vormt echter het feit dat het fantastische Neptu ne Blue met lege handen weer naar huis mocht vertrekken. Want Nep tune Blue was zonder enige twijfel de band van de avond, die voor de rest gedomineerd werd door me diocre rock en ellenlange gitaarso- lo's. Het ene moment raasde de groep zwaar en log als een op hoi geslagen stoomwals over het podi um, om even later met dreinerige prikkeldraadpop uit de Sonic Youthschool etherische verten te verkennen. Hier speelde een band met overgave en inzet. De be- dreadlockte zanger verbeterde bo- vendien en passant het wereldre- cord op en neer springen. Hoogte- punt 'New Way of Balance' gaf aan hoe de Beatles hadden geklon- ken als ze zich niet door Chuck Berry maar door Korn hadden la ten inspireren en de Cavernclub in de Bronx had gestaan. Het laatste nummer dat Neptune Blue speelde deed dankzij de simpele maar ef- fectieve synthesizerbijdrage den- ken aan The Cure, bijgeplamuurd met kokend lood. Waarom het Po- Count Ziggenpuss: terecht door naar de finale. Foto Roger van der Kraan diumcafe vrijdagavond niet veran- derde in een zinderende moshpit is al net zo'n groot raadsel als waar om de jury deze band over het hoofd heeft gezien. Misschien dat ze iets te veel voor hun eigen pu bliek speelden. Maar ze hadden dat publiek wel iets te vertellen. Mis schien dat de groep een enkel num mer te lang doorging. Maar ja, als je een wereldrefrein hebt gevon- den, moet je het laten horen ook! Misschien dat het een beetje suffig staat om een publiek van oerhol- landse kaaskoppen in het knauwe- rige Engels toe te spreken, vooral als je zelf ook een oerhollandse kaaskop bent - tja, spreken tot-de- tanden-bewapende stadsguerilla's uit de Bronx of Brooklyn ook geen knauwerig Engels? Deze band ver- diende beter. Dat alle papa's en mama's vooraan bij het podium ter plekke besloten hun jas te gaan zoeken, maakt het succes van de heren er alleen maar des te eclatan- ter om. Bravo! Neptune Blue viel in elk geval ver- re te prefereren boven de Bruce Hornsby met gekke koeieziekte- toetsentingeltangels waarmee The Lower Lifeform haar opgeblazen poprock meende te moeten opdir- ken. Goed, die laatste groep had het na de wervelstorm van Neptu ne Blue natuurlijk ook niet gemak- kelijk, maar een gitarist die -uit pu re wanhoop?- nog voor het optre- den goed en wel begint, een zootje veertiende rangs-Hendriximitaties weggeeft, dient op staande voet ontslagen te worden. Wel lullig voor de sympathieke zanger die el- ke huilerige belcanto-uithaal bege- leidde met een allercharmantst trekje van de wenkbrauwen. Om u een voorbeeld te geven van deze bijzondere zangtechniek: O yes (wenkbrauwen omhoog)... O yes (wenkbrauwen omlaag)... O yes (wenkbrauwen weer omhoog)...0 yes (wenkbrauwen weer omlaag en vunzig glimlachje in de richting van de lay dees). Verfrissender was opener Count Ziggenpuss. Zangeres Liset Dul- laart bleek een goedlachse, blonde dame, die opgewekt de liedjes van de band aan elkaar babbelde. Zelf omschrijft de band haar muziek als akoestische rock, maar aangezien dat associaties oproept met vegeta- riers die stinken naar linzensoep, houden wij het op aangenaam gol- vende folkrock, die soms in de richting van psychedelica, dan weer in de richting van grunge helt. Enkele nummers werden he- laas geplaagd door buiten hun oe- vers tredende gitaarsolo's, maar daar hadden, met uitzondering van Neptune Blue, alle andere bands van de avond ook last van. Heren van Schiedam en omstreken, voor de laatste maal: Anderhalve maat voor een gitaarsolo is lang zat! Desalniettemin: de muzikanten van Count Ziggenpuss hebben hun finaleplaats verdiend. Hun liedjes waren over het algemeen leuk, de samenzang verzorgd en de bij wij- len nogal zwalkende klompen- dansritmes zien we graag door de vingers. Alleen over die naam moeten ze maar eens een bandver- gadering beleggen. De finale van de Popprijs Schie dam wordt gehouden op 9 april in het Podium Cafe. Aanvang 21.00 uur. Door Yvonne Lens WATER WEG - Hoewel het koor 'Toonkunst Schiedam' de afge- lopeiFffd- jaar de Matthaus Pas sion van J. S. Bach keer op keer op overweldigende wijze ten ge- hore bracht in de Grote- of St. Janskerk van Schiedam, moest het Schiedamse koor dit jaar uit- wijken naar de Grote Kerk in Overschie. Het koor wilde de muzikale regie van de Matthaus Passion in handen laten zijn van hun eigen dirigente Anneke Hui- tink. Het bestuur van de Schie damse Stichting Matthaus Pas sion kon met deze voorwaarde niet akkoord gaan, want zij wil de de samenwerking met diri- gent Bas van Houte continueren. Zo gebeurde het dat Toonkunst Schiedam de magistrale passie van Bach dit jaar zal brengen in een kerk die bekend staat om haar geweldige akoestiek, de Ne- derlands Hervormde Kerk in Overschie. Een ruime week voor Pasen, op vrijdag 26 maart om 19.30 uur, zullen de eerste tonen opklinken van het ruim drie uur durend con cert. De muziek die Bach schreef Dirigente Anneke Huitink pleit voor verstaanbaarheid. Foto Eric van straaten Rotterdams Dagblad TV, kort- weg RDTV, is een kabelkrant die te zien is op alle kabelnetten in Rotterdam en wijde omgeving. El- ke dag, zeven dagen in de week, en 24 uur per dag, worden actuele ge beurtenissen vaak uit uw eigen omgeving snel via de kabel in uw huiskamer gebracht. In een pro gramma dat steeds wordt geactua- liseerd en herhaald. Elke maandag en dinsdag wordt bijzonder aandacht besteed aan Wonen en Onroerend Goed. En op zondag aan lokale sportgebeurte- nissen.Stem uw TV dus af op RDTV, uw eigen nieuwskanaal! Voor meer informatie of voor adverteren op RDTV kunt u bel- len met 010 -4004.285. begeleidt de hoofdstukken van het evangelie van Mattheus, die verha- len over het lijden en sterven van Jezus Christus. Toonkunst Schie dam staat bekend om haar zorgvul- dige uitvoeringen van de Matthaus Passion. Dirigente Anneke Huitink hanteert een aantal uitgangspunten voor haar uitvoering. Zo pleit zij voor verstaanbaarheid en tegen te ■snelle uitvoeringen; zij wil ook va- ker passages zacht laten klinken, wanneer de tekst daarom vraagt: Als je Bach zingt vind ik eigenlijk dat je ook de Mattheus 26 en 27 gelezen moet hebben, het liefst uit de Statenbijbel, want dan lees je ook de poezie en hoor je dat ver- stilde delen uit het verhaal vaak worden overstemd door te harde zang. Zo kun je je bijvoorbeeld af- vragen bij de passage die volgt op de poging van Pilatus om Christus niet te veroordelen, of het opge- hitste volk echt moet gaan schreeu- wen en wanneer welke zanggroep luider mag zingen." Wanneer een koor barokmuziek gaat zingen, zoals deze passie van Bach, dan komt het aan op meer- stemmigheid. Volgens Huitink moet er per maat bekeken worden welke zanggroep welke melodie heeft en hoe zij binnen die melodie moeten bewegen; krijgen bijvoor beeld de bassen meer accent of juist niet? „Op diezelfde passage van het opgehitste volk moet je met het hele koor (sopranen, alten, tenoren en bassen) per maat door- nemen wat de rol van een bepaalde zanggroep is. Als je de juiste mo menten benadrukt met dynamische accenten en de rest zachter laat zin gen, dan pas kun je horen hoe on- gelooflijk knap Bach muziek aan tekst koppelde." Dat Huitink niet over een nacht ijs gaat voor deze uitvoering van de Matthaus Pas sion blijkt uit het feit dat zij na haar aantreden bij Toonkunst eerst Pur- cell uit de kast haalde om te trainen op meerstemmigheid, harmonie, beweging, ritmiek en uitspraak. „Daarbij repeteer je niet enkele malen achter elkaar, maar bekijk je elke maat omdat bewegingen juist door elkaar lopen. Na dit experi ment is het veel begrijpelijker voor het koor om zoiets ingewikkelds van Bach als 'Sein Blut komme iiber uns und uns're Kinder' in te studeren." Bach heeft in dit werk zijn eigen geloofsgetuigenis over- geleverd: het middelaarschap van Christus tussen God en mens staat centraal. Zijn lijden en de kruis- dood ziet Bach steeds in het licht van verlossing en vergeving van zonden. De geschiedenis wil dat toen de componist aan het slotkoor bezig was, hij zozeer werd aange- grepen door wat hij zelf schreef, dat de tranen hem over de wangen liepen en neervielen op zijn mu- ziekpapier, waarop het 'Wir setzen uns mit Tranen nieder' ontstond... Aan deze uitvoering nemen in to- taal tachtig zangers, zeven solisten en vierentwintig orkestleden deel. De Grote Nederlands Hervormde Kerk ligt aan de Overschiese Dorpsstraat, Het concert is op vrijdag 26 maart, aanvang 19.30 uur (de kerk is van- af 19.00 uur toegankelijk). Toe gangskaarten a fl. 15,- (reductie van fl. 2,50 bij 65+, CJP, Rotter- dampas) in de voorverkoop zijn verkrijgbaar bij VVV Rotterdam (Cools in gel 67), WV Schiedam Buitenhavenweg 9) en in Over schie bij de Overschiese Krant (P. van Aschstraat 16a). wx54 CORRECT MAGAZIJN VERK00P SS i' - 1599 OLYMPUS 249 749 :.nr. 60834 199

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 1999 | | pagina 21