raBJov
Wij fotograferen om greep
te krijgen op ons leven
Hosman Freres een van de weinige
restaurants met een echte patissier
PERSONAL AUDIO
BERGWEG110
ROTTERDAM
wmmmmmmmmmmmmmmm
Stadsgehoorzaal
Theater a.d. Schie
Tliea^er
progranmia
Peter Hellemons toont indringend tijdsbeeld in Foto Instituut
Jean Maurain, een Fransman in Nederlandse dienst
Koken met Hosman Freres
PORTABLE MINIDISC
RECORDER
PORTABLE
CD-SPELER
MET XBS
mr-
KL0KRADI0
MET CD-SPELER
TEL: 010-4.618.600
Ain't Misbehavin'. Foto Roy Beusker
Peter Hellemons stelde uit het reusachtige archief van de
amateurfotograaf L.P. Polhuis een prachtige expositie samen.
Een familie foto uit 1963
Jean Maurain, een Franse patissier in Nederlandse dienst. Foto Roger van der kraan
De Correct Balans is ieder jaar in april. Om de
inventarisatie te bespoedigen wil Correct de
magazijnen zo leeg mogelijk hebben. Daarom kunt
u profiteren van de Correct Magazijnverkoop.
Fantastische aanbiedingen uit de drie Correctpanden
tegen groothandelsprijzen. Voor mensen die weten
wat ze willen kunnen de magazijn aanbiedingen uit
deze advertentie ook direct opgehaald worden in de
Correct Koopjeskelder aan de Ceintuurbaan 111 te
Rotterdam.
MEENEEMPRIJZEN
PRIMA ADVIES
VOLLEDIGE GARANTIE
KOM LANGS EN NEEM GRATIS MEE
De Correct Magazijnverkoop
krant boordevol
aanbiedingen uit de
3 Correctpanden.
SLIUJSL
AIWA AM-F5 PORTABLE
MINIDISC RECORDER
Aiwa's Dynamic Super Linear
Bass systeem zorgt voor een voile
laag weergave uit de meegeleverde
stereo oortelefoon met in het snoer
een afstandsbediening. Incl. Accu
en netvoeding/lader.
Afm. 9.7x7.7x2.2 cm.
jm,
CORRECT MAG AZIJNPRIJS
Panasonic
PANASONIC SL-S112
PORTABLE CD-SPELER
Portable CD-speler in een
hittebestendige behuizing met XBS
voor een extra Bass weergave.
Programmeerbaartot 24 nummers.
In zwart uitgevoerd.
Afm.: 13x3.5x14 cm.
CORRECT MAGAZIJNPRIJS
PHILIPS AJ 3925 KL0KRADI0
MET INGEBOUWDE CD-SPELER 1
Klokradio voorzien van twee
individueel instelbare wektijden
en -signalen, LCD informatiescherm,
sluimerschakelaar, wekherhaling.
De reservebatterij zorgt ervoor dat de
klok bij stroomonderbreking gewoon
doorloopt.
249T- Art.nr. 46835
Het laatste uurtje van de week is bij
Correct een super-uurtje.
/nrntorrwxdrrtti°PdeBer9^9110kuntuvan 17.00
£ujBpuMUMiwjgaQi tot 18.00 uur zaterdag profiteren van
een super-aanbieding. Voor deze aanbieding geldt: zoiang de voorraad
strekt en geen telefonische reserveringen ofbestellingen mogelijk.
SONY
SONY CFD-V24
RADIOCASSETTE-
SPELER MET CD
De CD speler heeft shuffle-play en
intra scan. Voor versterking van de
lage tonen zorgt het bass-reflex
body systeem met bass-boost.
De radio ontvangt FM-stereo en
middengolf. Het cassettedeck heeft
synchro dubbing van CD naar tape.
In zwart uitgevoerd.
Afm. 42.6x16.5x24.5 cm.
ALLEEN ZATERDAG 27 MAART
VAN 17.00-18.00 UUR
1
I
I
I
I
CORRECT MAG AZIJNPRIJS
OPENINGSTIJDEN:
maandag t/m donderdag
9.00-18.00 uur,
vrijdag 9.00-21.00 uur,
zaterdag 9.00-18.00 uur.
ledere eerste zondag van
de maand geopend
van 12.00-17.00 uur.
Zetfouten en prijswijzigingen
onder voorbehoud.
r
MaasposT
De Nieuwe snaar
Famineurzeven
Het dolkomische, Belgische trio De Nieuwe Snaar kunt u het beste be-
schouwen als 'Het Klein Ook Niety Te Vermijden Orkest'. de grappen en
grollen, visuele dwaasheden, akrobatische capriolen en het vernuftig in-
strumentarium doen geenszins onder voor dat van hun Grote Nederlandse
collega's. De drie heren zetten een show neer van een ongekend hoog
clownesk karakter. En dat alles met het motto: wat er ook gebeurt, altijd
blijven spelen. Want dat moet je de heren wel nageven, ze kunnen onder
alle omstandigheden muziek maken, oip alles datb hen maar voorhanden
komt. De muziek staat als een heipaal boven water, waar het drieman-
schap als zotten omheen draait. de teksten van de nummers zijn buitenge-
woon komisch en het decor is als het ware de vierde man van het gezel-
schap.
Vrijdag 26 maart, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 35',-/fl. 32,50.
Hester Macrander
Stom, stom, stom
Want, zoals het spreekwoord luidt: door schade en schande... Dus kan het
geen kwaad stil te staan bij onze o zo menselijke stommiteiten. Zonder
daar een oordeel over te vellen, maar ter vermaak... leedvermaak. Hester
Macrander kijkt naar goede bedoelingen die verkeerd uitpakken. Naar de
hoge pet die we van onszelf ophebben, maar waarvan alleen anderen zien
dat hij ons misstaat. Ze gaat op zoek naar blinde vlekken en zere plekken.
Een mens houdt zichzelg graag voor de gek en Hester haar publiek. Eerst
zet ze zichzelf te kijk, dan u. Op haar manier: ze confronteert en zingt met
nauwelijks in te tomen energie. Ze gunt u een avond lang lekker geen mo
ment voor uzelf.
Zaterdag 27 maart, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 27,50/fl. 25,-.
Benny Neyman
Uit de creme de la creme van zijn inmiddels gigantische oeuvre, heeft de
sympathieke Nederlandse chansonnier een splinternieuw theaterconcert
samengesteld. Amusant filosofisch, uitdagend prikkelend en relativerend
kritisch zijn de teksten waarmee Benny Neyman xzijn publiek verbaast en
ademloos aan de lippen laat hangen. Naast de overbekende Neymansongs
hoort u ook nu weer enkele nieuwe nummers, want het repertoire blijft
maar groeien. Met de Neymanband onder leiding van Freek Dicke zorgt
Benny Neyman er weer voor dat het dak van de Stadsgehoorzaal wordt
gelicht.
Dinsdag 30 maart, aanvang 20.00 uur, toegang fl. 47,50.
Denise Jannah, Marjorie Barnes, en vele anderen
Ain't misbehavin'
Op 9 mei 1978 ging deze knallende, zwarte, Engelstalige musical op
Broadway in premiere. Het was toen direct een hit. Nu komt de musical
naar de Stadsgehoorzaal, met een internationale cast om van te smullen.
De musical heeft niets aan kracht ingeboet, vanwege de ijzersterke hit-
nummers van de legendarische componist Thomas 'Fats' Waller. Hij was
in de jaren dertig een grootheid in Amerika, en niet alleen vanwege zijn
postuur (143 kilo zwaar en twee meter lang). Hij is een van de grondleg-
gers van de moderne jazz en de Swingmusic. In deze musical hoort u all-
time klassiekers als Honeysuckle Rose, Black and Blue en I can't give you
anything but love. Elk van deze liedjes is in Ain't misbehaving subtiel ver-
anderd in een stukje theater; een kleine eenakter, een liedje dat een leven
op toneel verdient. Het geheel ademt de sfeer uit van Harlem in de jaren
dertig en het roept een hele serie aan jazzwerelden op. Uptown, down
town, liederlijk en chique, grapig en schrikbarend mooi. Een beeldschone
show die het hart doet stilstaan.
Woensdag 31 maart, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 55, -/fl. 52,50.
Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij de kassa van de Stadsgehoorzaal,
Schiedamseweg 51, van dinsdag tot en met zaterdag van 13.00 tot 20.00
uur en een uur voor aanvang van de voorstelling.
Jim van der Woude
Nadorst
Jim van der woude mag met recht een velzijdig theatermaker genoemd
worden. Van der Woude heeft zich de afgelopen jaren in uiteenlopende
samenstellingen in het theater bewogen. Hij was en is acteur bij Carver,
choreografeerde voor dansgezelschap Reflex en werkte in binnen- en bui-
tenland voor film en televisie. Nu wil hij in Nadorst weer helemaal alleen
de confrontatie met het publiek aangaan. Jim van der Woude heeft een on-
gelofelijk talent om van schijnbaar onbeduidende momenten, onooglijke
details en minieme gebeurtenissen de absurditeit in te zien en deze uit te
vergroten en vorm te geven. Alles is aanleiding om theater te maken. met
zijn fysieke expressie en beeldend vermogen geeft Van der Woude alle-
daagse situaties en handelingen een grotesk tintje. Hij weet zijn publiek
voortdurend op het verkeerde been te zetten, te tarten, te shockeren, de
adem in te laten houden en vooral te laten lachen.
Zaterdag 27 maart, aanvang 20.15 uur, toegang le rangfl. 29,-/fl. 26,50,
2e rangfl. 24,-/fl. 21,50.
De Nieuwe Snaar
Famineurzeven
De heren van De Nieuwe Snaar hebben er een neus voor: bizarre muzikale
vondsten, onuitgegeven vreemde combinaties, toevallige ontdekkingen.
Het trio bespeelt letterlijk alles wat los en vast zit: van de meest uiteenlo
pende percussie- en snaarinstrumenten tot zelfgemaakte muziekinstru-
menten en niet te vergeten de jankende, kerunende en brullende accorde-
on van Jan de Smet. Moeiteloos glijdt De Nieuwe snaar van de ene naar de
andere muzieksoort. Ze spelen tango, blues, mellow ballad, heavy rock en
natuurlijk de authentieke Limburgse limbo. Famineurzeven heeft veel
weg van een bonte avond. Muziek, zang, dans, variete en acrobatiek wor
den tot een. stevige massa gekneed. Voor elk wat wils, vooral voor de lief-
hebbers van een hilarische muzikale avond.
Woensdag 31 maart, aanvang 20.15 uur, toegang le rang fl. 35,-/fl.
32,50, 2e rangfl. 30,-/fl. 27,50.
Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij de Theaterkassa, Stadserf 1, van
maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 16.00 uur en op zaterdag van
12.00 tot 14.00 uur, tel. 2467467.
Rotterdams Dagblad TV, kort-
weg RDTV, is een kabelkrant die
te zien is op alle kabelnetten in
Rotterdam en wijde omgeving. El-
ke dag, zeven dagen in de week, en
24 uur per dag, worden actuele ge
beurtenissen vaak uit uw eigen
omgeving snel via de kabel in uw
huiskamer gebracht. In een pro-
gramma dat steeds wordt geactua-
liseerd en herhaald.
Elke maandag en dinsdag wordt
bijzonder aandacht besteed aan
Wonen en Onroerend Goed. En op
zondag aan lokale sportgebeurte-
nissen.Stem uw TV dus af op
RDTV, uw eigen nieuwskanaal!
Voor meer informatie of voor
adverteren op RDTV kunt u bel-
ien met 010-4004.285.
Foto Roger van der Kraan
Door Yvonne Lens
WATERWEG - De fototentoon-
stelling 'Particulier Domein', sa
mengesteld door de Schiedamse
beeldend kunstenaar Peter Hel
lemons, geeft het leven weer van
een na-oorlogs gezin in Schie
dam. Het gezinsieven en de op-
groeiende kinderen vanaf 1959
tot 1981. Lopend langs de afbeel-
dingen van dat levensverhaai in
de tentoonstellingsruimte van
het Nederlands Foto Instituut in
Rotterdam, jagen de emoties
door de kijker heen; de plaatjes
zijn vooral confronterend voor
diegenen die zelf in die tijd zijn
opgegroeid. De tentoonsteiiing
'Particulier Domein, een bijzon
der familie-album' is een spiegel
voor bijna alle Nederlandse ge-
zinnen in die tijd.
Drieduizend dia's op 6x6 formaat,
en nog een paarduizend foto's, in
zeventien kisten. beeldend kunste
naar Peter Hellemons kreeg een
aantal jaren gelkeden de beschik-
king over het archief van amateur
fotograaf L.P. Polhuis. Tussen
1959 en 1981 heeft Polhuis gepas-
sioneerd zijn eigen gezin -vader,
moeder, zoon, dochter- gefotogra-
feerd. Polhuis maakte een uitge-
breide catalogus van alle moment-
opnamen, niet alleen chronolo-
gisch gerangschikt, maar ook nog
eens op onderwerp en op persoon.
Zeer bijzonder aan deze enorme
collectie is dat werkelijk alles ge-
fotografeerd is. Er zijn geen echte
keuzes in het belang van het mo
ment gemaakt, alles was belang-
rijk, het leven was belangrijk. de-
den zijn gezinsleden ook niet, want
waarschijnlijk klikte de camera
voortdurend. Van dag tot dag zijn
de dochter en de zoon gefotogra-
feerd. De collectie Polhuis is een
soort geheugen. Een poging het le
ven in al zijn facetten vast te leg-
gen. Maar hoe verhouden deze fo
to's zich tot de ideaalbeelden die
ons omringen, welke mythes en
welke identiteit worden in het fa
milie-album gecreeerd?
Uit zijn fotografische nalatenschap
(Polhuis overleed in 1991) heeft
Peter Hellemons een selectie sa
mengesteld. In de zaal van het Ne
derlands Foto Instituut is alles zij
aan zij liefdevol vastgelegd. In de
vitrine staat bij de catalogus ge-
schreven: „Zorgvuldig opbergen is
geboden, omdat ze anders niet
meer zijn terug te vinden." In de
museumtekst staat te lezen: „Vaak
onderbelicht blijft dat wij fotogra
feren om greep te krijgen op ons
leven."
Wandelend langs de mooie kleu-
renfoto's: „Hanneke in bad (teiltje
van zink), Hanneke twee jaar... alle
onderschriften vertellen wat er te
zien is. het patroon van een gebreid
baby-jurkje stond waarschijnlijk in
een dor veel huismoeders gelezen
blad, want het geribbelde jurkje is
akelig herkenbaar van m'n eigen
babyfoto's. Ook de step van Harm
is een exemplaar dat ik zelf heb be-
reden. Waarschijnlijk maakten alle
vaders poppenhuizen voor hun
kinderen, want ook dat lijkt op het
mijne, zelfs de liefdevol aangekle-
de stoeltjes en bedjes zijn hetzelf-
de. Ik wandel langs de paden van
mijn eigen jeugd.
De doorzonwoningen, de cara
vans. De vakanties hebben met het
klimmen der jaren steeds verdere
bestemmingen: van een kampeer-
vakantie op Terschelling naar
Frankrijk. Dit is ook mijn familie-
album. Het is een documentair ver-
slag van het na-oorlogse gezin.
Gezinnen die allemaal hetzelfde
deden en het allemaal steeds beter
kregen. Het interieur, de stoelen
met de spijltjes, de gezellige fami-
liefeestjes. Zo was het. Ribfluwe-
len broeken kwamen in, maar wel;
altijd netjes met een overhemd.
netjes stond toch al hoog in het
vaandel. Oma met een haarnetje
op, want het haar mocht niet in de
war. Ook de tafelkleden zijn het
zelfde: benauwend netjes en pre-
cies hoe het hoorde, hoe iedereen
het deed, wat deden zij hun best,
wat waren zij hoopvol, wat hadden
zij het goed, die arme vooroorlog-
se kinderen na de oorlog.
Men kan de tentoonsteiiing naar
eigen believen beleven, maar het is
bovenal een indringend tijdsbeeld,
het fotografisch verslag van het
Nederlandse gezinsieven. De ten
toonsteiiing in het Nederlands Foto
Instituut aan de Witte de With-
straat 63 in Rotterdam is te zien tot
en met 11 april. Het instituut is ge-
opend van dinsdag tot en met zon
dag van 11.00 tot 17.00 uur.
Door Vincent de Voogd
Schiedam - Het interieur en de
naam spreken al boekdelen: hi
st rot en auberge Hosman Freres
in Schiedam is voornamelijk ge-
orienteerd op Frankrijk en de
Franse keuken. Er zullen echter
niet veel mensen zijn die weten
dat de eigenaars Karin en Mi
chael van Bruggen ook een echte
Fransman in dienst hebben. Jean
Maurain (52) werkt inmiddels al
twintig jaar als patissier aan de
Korte Dam. Hij leerde het vak in
de provincie, verhuisde naar de
metropool Parijs en kwam ver-
volgens in Nederland terecht.
„Eigenlijk zou ik bier vier of vijf
jaartjes blijven, maar dat dat er
twintig zouden worden... dat had
ik nooit verwacht", lacht hij.
Het patisserievak zit bij Jean Mau
rain niet in de genen. „Mijn vader
was slager. In die tijd was het nog zo
dat je op je dertiende, veertiende
ging werken. Maar het werk van
mijn vader vond ik totaal niet leuk'
kijkt hij in 'zijn' Hosman Freres in
het centrum van Schiedam terug.
„Hoe ik uiteindelijk patissier ben
geworden? Nou, eigenlijk kwam
dat gewoon door het feit dat ik heel
erg van snoepen hield." Oorspton-
kelijk komt Maurain uit de provin
cie Touraine, bij het grote publiek
vooral bekend om de ri vier de Loire
en de prachtige kastelen die hier te
vinden zijn. ,,Mijn eerste baas kreeg
ik toen ik veertien wasspreekt hij
in vloeiend Nederlands waarin een
prachtige Franse tongval te ontdek-
ken valt. „Dat was in bakkerij Bau-
doin in Chatelleraut. Ik tekende
daar een driejarig contract. Aan het
einde van die periode moest ik een
soort examen afleggen. Daar ben ik
toen voor geslaagd.'
Op 17-jarige leeftijd ging de kers-
verse patissier (het Nederlandse
'taartenbakker' misstaat in deze
context misschien enigszins) naar
Poitiers, ten zuiden van de Tourai
ne. In de stad die heden ten dage
wordt overspoeld door (vooral
Franse) toeristen vanwege het we-
tenschapspark Futuroscope ont-
moette Maurain zijn tweede baas,
ene meneer Fink. Lang werkte hij er
niet, evenmin onder zijn derde baas.
In de krant ontdekte de nieu wsgieri-
ge Maurain een advertentie, waarin
een goede patissier werd gevraagd
te komen werken bij de bekende Pa-
rijse brasserie Bistrotquet. In het
mondaine Parijs van de jaren zestig
zou Jean Maurain het veertien jaar
uithouden. In Bistrotquet kwamen
in die tijd veel beroemdheden als
Salvador Dali en Jean-Paul Bel-
mondo. Tevens ontmoette de nog
altijd jonge Maurain zowat de com
plete politieke elite, waaronder mi
nisters, ambassadeurs en Jacques
Chirac (in die periode nog burge-
meester van Parijs, tegenwoordig
president van de Republiek). „Ik
werkte in deze brasserie in de bedie-
ning'blikt Maurain terug. „Naeen
theaterbezoek kwamen dit soort
mensen geregeld langs. Bistrotquet
zit namelijk aan het Quai du Lou
vre, niet ver van het theater."
Maar hoe is Jean Maurain nu eigen
lijk in Nederland terecht gekomen?
Maurain: „Opeen gegevenmoment
heb ik meneer Hosman ontmoet in
Frankrijk. Hij kwam vaak in Run-
gis, een stadje even buiten Parijs
waarnaartoe de grote markthallen
waren verhuisd. Na een paar ge-
sprekken heeft hij mij gevraagd of
ik interesse had in een baan bij hem.
Maar ik wist helemaal niets van Ne
derland... Gelukkig sprak meneer
Hosman uitstekend Frans. Toen heb
ik besloten een keer met hem mee te
gaan. Ik ben een week gebleven.
Daarna ben ik even teruggegaan
naar Parijs om mijn spullen op te ha-
len en dingen als mijn verblijfsver-
gunning te regelen. Ik was eigenlijk
van plan maar een jaartje of vier, vijf
hier te blijven. Maar ik moet zeg-
gen: Nederland be valt me heel
goed. Anders houd je het natuurlijk
ook niet al twintig jaar vol."
Maurain komt nog wel regelmatig
bij zijnfamilieinTours.Ookkomen
er vaak familieleden en vrienden
over vanuit Frankrijk. „Na veertien
jaar in Parijs was het echt een op-
luchting om hier te komen wonen.
De mensen zijn hier heel vriendelijk
en heel open. In Parijs heerst veel
meer stress. Ik zou ook nooit meer
terug willen naar Parijs, althans om
er te wonen. Wat ik in het begin wel
een beetje miste, was de ruimte van
het Franse platteland. Ook ging al
les om een uur of vijf hier dicht. Dat
was ik natuurlijk helemaal niet ge-
wend. Maar aan alles wen je. Ik had
ook de nodige taalproblemen. In
Vught heb ik een spoedcursus Ne
derlands gevolgd, die twee weken
duurde. De rest heb ik in de praktijk
geleerd. Ik ben eigenlijk niet zo te-
vreden over mijn Nederlandse taal.
Maar ik heb nauwelijks tijd het echt
goed te leren beheersen."
Het leven in de horeca is af en toe
best zwaar, zo vertelt Maurain.
„Een beetje stress komt er altijd wel
bij kijken. Soms heb je ook bepaal-
de zware periodes, zoals rond de
kerstdagen. In de zomer is het hier
normaal gesproken wat minder
druk. Maar daar komt nu verande-
ring in, want er komt buiten een ter
ras."
Jean Maurain is vast van plan nog
jaren door te gaan als patissier, het
vak waar hij zoveel van houdt. Maar
daarna zou hij toch wel weer terug
willen naar het platteland van de
Touraine. „Ik denk dat ik wel een
keer terugga. Ik zie me hier name
lijk niet oud worden. Dat zou ik het
liefst bij mijn familie doen, in
Frankrijk."
Gerecht: Charlotte van peer met lange vingers.
Ingredienten: 16 lange vingers, 200 gram peer (in plakjes), 2 dl op-
geklopte room (iets dikker dan yoghurt), 2,5 dl melk, 3 eidooiers,
65 gram witte basterdsuiker, 4 blaadjes gelatine (ca. 8 gram totaal),
1/2 vanille stokje, 1/2 dl suikerwater (1/2 dl water verwarmen met
50 gram suiker, daarna afkoelen), 0,1 dl rum. Benodigdheden: 1
souffle vorm.
Bereidingswijze: Snijd de lange vingers door de helft. Meng de rum
met het suikerwater en doop de lange vingers heel kort hierin. Souf-
flevorm inleggen met de lange vingers. Gelatine in koud water
zacht laten worden. Ondertussen de melk op het vuur zetten met een
half vanillestokje (over de lengte ingesneden) tot de melk kookt.
Ondertussen eidooiers met basterdsuiker in een kom opkloppen tot
het bleek van kleur wordt. Het vanillestokje uit de melk halen en de
binnenkant met een mesje emit schrappen en door de melk mengen.
Als de melk kookt dan moet dit op het eidooiermengsel gegoten
worden en vervolgens moet dit meteen weer terug in de pan gegoten
worden en op een zacht vuur laten pocheren (niet koken), dus zacht-
jes verwarmen. Dan de gelatine uitknijpen en in het melk-eidooier
mengsel oplossen. Hierna de room erdoor mengen en iets laten op-
stijven (niet te ver). Giet het in de vorm met de lange vingers. Laag-
je voor laagje. Laagje gieten, dan stukjes peer, laagje gieten, dan
stukjes peer, etc. Het laatste Iaafje is de compositie (mengsel). In de
koelkast laten rusten. Na 4 uur is de "charlotte'stevig genoeg. Ser-
veer het met een laagje frambozensaus.
VERK00P
;SSrRSS55
Art.nr. 58599
499
Art.nr. 133
139
Art.nr. 55280
179