laatste WEEK 'Het is toch geschift om dit niet permanent op te hangen?' 'Ja, ik dacht van eeeh, van eeh, dat ik dacht van eeh' Zomerkost MINI COMPACT CAMERA SPIEGELREFLEXCAMERA BERGWEG 110 ROTTERDAM m. Art.nr. 19662 Zomertentoonstelling kunst voor en na 1945 Nieuwe aanwinsten Stedelijk Museum TEL.: 010-4.618.600 U J KODAK GOLD 200/24 OPNAMEN mm OLYMPUS U(mju:)-2 MINI COMPACTCAMERA Een mooie en zeer compacte Autofocus camera. Zeer gebruikers- vriendelijk; motortransport, automatische filminleg, zelfontspanner en automatische flitser. De flitser is uitschakelbaar en kan 'voorflitsen' om rode ogen op de foto te voorkomen. De camera is voorzien van een 35mm lens. Afm. 10.8x5.9x3.7 cm. 34ST. - Art.nr. 28749 SUMMERSALEPRIJS MINOLTA MINOLTA DYNAX 500 Si SUPER MET 35-70 MM OBJECTIEF Deze Minolta autofocus spiegelreflex camera staat bekend om de volledigheid en eenvoudige bediening. U kunt kiezen uit volledige automatische stand en verschillende programmastanden of alles handmatig instellen. Incl. Minolta 35-70 mm objectief. SUMMERSALEPRIJS KLEURENFILM Twee fotofilmrolletjes met een zeer goede belichting-speelruimte en goede scherpte. FILMS 24 OPNAMEN Ontwikkelde en afdrukken 10x15 cm. SUMMERSALEPRIJS FILMS 36 OPNAMEN Ontwikkelen en afdrukken 10x15 cm._ SUMMERSALEPRIJS Het laatste uurtje van de week is bij Correct een super-uurtje. Op de Bergweg 110 kunt u van 17.00 tot 18.00 uurzaterdagprofiteren van een super-aanbieding. Iloot deze aanbieding geldt: zolang de voorraad strekt en geen telefonische reserveringen of bestellingen mogelijk. WW VAN CORRECT mm SUMMERSALEPRIJS Ook in de laatste week van de Correct Summersale kunt u nog profiteren van zeer interessante opruimingsaanbiedingen met kortingen die kunnen oplopen tot honderden guldens. ~2g7, Grillen op het smeulende houtskool de achterkant van de foto zelfs met titels en al 3 formaten per opname mogelijk: classic, breedbeeld en panorama. Afm. 9x6x2.7cm. ALLEENZATERDAG 7AUGUSTUS VAN 17.00-18.00 UUR Het antwoord op een hele moeilijke vraag, van Sylvie Zijlmans. Foto Roger van der Kraan CANON IXUS 240 APS COMPACTZOOMCAMERA Delxusvan Canori.deAPS camera met 2x zoombereik en alle mogelijke eigenschappen die u maarwenst bij een compact camera. een uniek autofocus systeem diverse flitsstanden en rode ogen reductie datum print op De vervlogen tijden van het kampvuur Oktoberzon van Jan Sluijters. FOTO ZOMERPRINT <05 Woensdag 4 augustus 1999 wx54 OJLYMPUJSo OLYMPUS Art.nr. 16945 Art.nr. 29714 Art.nr. 29715 Art.nr. 68798 399 MaasposT (PCtis Door Jalmar Teunissen pellen kopie rijving n. 10 - nogen ;ulden en, ik ilkaar- 394 1996 .n. kl. bel- ipijke- 0 1 cac- ulenra 80 - e Pio- Tel.: uur. lbums 80 - 1 met hoge hoog 7G iifpui .2,35 t prijs isgids 010 - maat prijs 80 elmo- ster Klein ldeur 150,-. koop (jaren >eeld- ook celiet, 30 n eer. chine /15,- •ist of /25,- 12 :ebok struc- 175,-. eren- jaren Tel.: incl. et zij- amen ,- nu 3 e les. met el of Tel.: sblad staat tiem, 310 - van :-Bal- par- rlain. tebak of te met evens tatief 010 bedje 010 - msen i met .Tel.: s wat st/aat Indie dling 7 ■mili- corps lagen l a/d Tel.: 2000 (ex) MD- itrus- 10 - :ieten i tarn sluis. 181 - zelf met 150,- 06- :ssoir rapal dito Tel.: Rotterdams Dagblad TV, kort- weg RDTV, is een kabelkrant die te zien is op alle kabelnetten in Rotterdam en wijde omgeving. El- ke dag, zeven dagen in de week, en 24 uur per dag, worden actuele ge- beurtenissen vaak uit uw eigen omgeving snel via de kabel in uw huiskamer gebracht. In een pro- gramma dat steeds wordt geactua- liseerd en herhaald. Elke maandag en dinsdag wordt bijzonder aandacht besteed aan Wonen en Onroerend Goed. En op zondag aan lokale sportgebeurte- nissen.Stem uw TV dus af op RDTV, uw eigen nieuwskanaal! Voor meer informatie of voor adverteren op RDTV kunt u bel- len met 010-4004.285. SCHIEDAM - Hij lijkt als twee druppels water op de echte Feye- noordsupporter, de vaste bezoe- ker van het Stedelijk Museum. Maandenlang vindt hij het hele- maal niks, allemaal ontoeganke- lijke kunst (Radicaal Beeld) of hapsnap in elkaar gedraaid (Snikken en Glimlachjes). Hij moppert, vloekt, en toch blijft 'ie komen naar het Stedelijk, net als toentertijd de Feyenoordfan on- der het bewind van Arie Haan. Misschien wel tegen beter weten in. Waarom nou toch?, mompelt hij zachtjes in zichzelf (want hij blijft welopgevoed). Het Stede lijk heeft zo'n prachtige collectie kunst (en Feyenoord toch zo'n goede jeugdopleiding)? Blader je door het gastenboek van het Mu seum, dan zie je hem bijna staan, met een sjaal van het Stedelijk om zijn nek. Met een traan in zijn ogen. SCHIEDAM - Een monitor, dvd-video, wat elektronica, knoppen, hoofdtelefoon, hout, twee stoelen, geluid en videoge- dichten. Dichter: eddie d. Mede- werkers: Frank de Boer, Gianni Romme, Diana Woei, Ria Bre mer en anderen. Aangekocht door het Stedelijk Museum Schiedam. Momenteel te zien op de begane grond in de linker zaal, samen met andere recente aankopen. Frank de Boer kijkt nors in de ca mera, nog in zijn Ajaxtijd. Mis schien heeft hij net niet zo goed ge- speeld. Maar ja, in feite kijkt hij al- tijd nors voor zich uit. „Mwa- aahh", zegt hij, „Eeeeh", en weer „Eeeeh". De stukjes beeld en ge luid zjn door eddie d zo achter el kaar geplakt dat het inderdaad een videogedicht wordt. Later in het fimpje worden beeld en geluid ver- traagd. En: het levert een nieuw gezichtspunt op Frank de Boer op. Het lijkt nu wel alsof de voormali- ge verdediger van Ajax constant iets vreselijks ziet. Het norse ge- zicht is door de vertraging veran- derd in een angstig gezicht. Schaatser Gianni Romme, dit jaar had hij niet echt een fantastisch seizoen, kan alleen maar uitbren- gen 'Ja, ik dacht van eeeh, van eeeh, dat ik dacht van eeeh, ja klaar'. Romme als rappende schaatser. Vol verlangen druk je op het volgende knopje. Toptafel- tennis: het is een woord waar eddie d weer een gedicht van heeft weten te maken: 'Toptafeltennis, toptafel, top, top, top, top, top, toptafelten nis'. Je ziet het balletje door de re- peterende woorden van links naar rechts over het netje scheren. Sylvie Zijlmans, die begin dit jaar een expositie had in de kelder van het Stedelijk, heeft edn werk ver- kocht aian het museum: 'Antwoord op een hele moeilijke vraag'. Ze werkt met allerlei hints en aanwij- zingen, associaties en dubbele bo- dems die verwijzen naar de titel. Je kunt er minutenlang voor staan, voor het konijn, ingepakt, en de man die met zijn rechterhand ko- nijnenoren en snoet uitbeeldt, ter- wijl hij met zijn linkerhand naar de grond wijst. Het is inderdaad een hele moeilijke vraag, maar het ant woord blijft uit. Twee werken van Juul Kraaijer, die vorig jaar een Unisonotentoon- stelling had, hangen verderop in het halletje, beiden houtskoolteke- ningen van Aziatische vrouwen. Veel ruimte neemt het werk van Fransje Killaars in. Het lijken wel couchettes in de trein naar Parijs, fleurig versierd met kussentjes en dekens. Een keuze uit de collectie. Nieuwe aanwinsten. Stedelijk Museum Schiedam. Het Stedelijk Museum is gevestigd aan de Hoogstraat 112. Geopend dinsdag tot en met zater- dag van 11.00 tot 17.00 uur. Zon- en feestdagen 12.30-17.00 uur. Entree volwassenen fl. 3,-. WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m donderdag 09.30- 18.00 uur, vrijdag 09.30-21.00 uur. Zaterdag 09.00-18.00 uur. Zetfouten en prijswijzigingen ondervoorbehoud. BEREIKBAARHEID VAN CORRECT: Vanuit richting Dordrecht en Utrecht volgt u de Noordelijke 'Ring van Rotterdam'. Afslag Centmm/Schiebroek. Vanuit Den Haag volgt u de oostelijke 'Ring van Rotterdam'. Afslag Crooswijk. houtskool en verbrand vlees. En inderdaad gebarbecued is er de af- gelopen periode volop. Waar je ook kwam, woonwijk of park, overal was wel een plekje te be- speuren waar de openlucht-grill stand te dampen. De vleesverwer- kende industrie moet er een stevige kluif aan hebben gehad. Barbecuen is het laatste decennium steeds meer de zomerkost bij uit- stek geworden. Op een zwoele zo- memamiddag of -avond gezellig samen met vrienden het karbo- naadje, de hamburger of de goed gevulde spies roosteren, is bij een brede laag van de bevolking popu- lair geworden. Verbrande boter- hammen of niet geheel gaar vlees worden op zo'n moment ruimhar- tig op de koop toe genomen. Een houding die overigens niet zo ver- standig blijkt. Van verschillende kanten is al gewezen op de gevaren van bacteriologische besmettingen die optreden bij het eten van rauw vlees. Het vooraf reeds gaar maken van met name kip of varkensvlees- producten lijkt bij het barbecuen dan ook geen overbodige luxe. „Ik woon nu dertien jaar in Schie dam, loop regelmatig het museum binnen, en dit is de eerste keer dat ik de beroemde Sluijters hier zie. En dan blijkt dat hier bovendien nog twee Sluijters zijn, en een Isa ac Israels et cetera. Het is toch ge schift om dat niet permanent op te hangen. Zijn jullie soms niet blij en trots op je eigen collectie „Ben het helemaal eens met de vo- rige opmerking." „Goed om Sluijters een keer bij el kaar op een zaal te zien. Nu nog wat Cobra erbij, dan zitten we op de goede weg." Ook deze zomer heeft het Stedelijk Museum verscheidene topstukken uit de depots gehaald, afgestoft en opgehangen. De verrassing bene- den (kunst na 1945) is niet erg groot. Weer Oerbeest van Karel Appel, werken van Corneille, Lu- cebert en Constant. Maar het zou flauw zijn hier kritiek op uit te oe- fenen: het publiek schreeuwt er immers om en het Stedelijk heeft zich er niet makkelijk vanaf ge- maakt door alleen Cobrakunst op te hangen. Maar de echte verrassing volgt toch echt boven. Eerst zie je nog traditionele tekeningen van solda- ten zoals die vaak in de negentien- de eeuw werden gemaakt. Aardig is de voorstelling die Jan Hoynck van Papendrecht maakte in 1920 van een troepeninspectie te veld. Glimmende sabels, cavaleriemut- sen en een vrouw die te paard met zwarte hoed voor de troepen staat. Hoynck van Papendracht, een ge- boren Amsterdammer die later naar Rotterdam verhuisde, heeft een duidelijke band met Schiedam dankzij zijn illustraties die hij maakte voor Frangois Haver- schmidts Familie en Kennissen. William H. Slinger (1868-1943) daarentegen lijkt geen band met Schiedam te hebben. Zijn olieverf- schilderij Watervallen in Noorwe- gen (1914) maakt vooral het va- kantiegevoel bij de bezoeker los. Dat gevoej wordt heviger wanneer je het werk van Marius Bauer 1864-1932) bekijkt, zoals Bruiloft te Cairo. Bauer was vopral gei'nte- resseerd in het oosten na een reis door Turkije in 1885. Hij reisde door Egypte, Rusland en India, en legde zijn indrukken vast op papier waarop vooral de wriemelende mensenmassa's opvallen. Echt verrassend zijn de schilderij- en van Ferdinand Erfmann (1901- 1968). Invitation a la valse (1930) laat een prostituee zien die een klant naar binnen probeert te lok- ken. De man loopt echter voorbij, de straat is bezaaid met rotzooi. Het tafereel vertoont veel overeen- komsten met het werk van Pyke Koch. Een beetje mysterieus is Zwemsters (1929), waarbij zwem- sters, gekleed in jaren twintig bad- kostuum, elkaar kussen. Een foto- graaf, bijna niet waarneembaar, zet het tweetal op de foto. Bordeel (1928) toont vier forse dames, half naakt en getatoueerd, die zich ge- reed maken voor een nieuwe werk- avond en -nacht. Het zijn sterke vrouwen, die zelfbewust voor zich uit kijken. Daar tegenover hangt een zeer net en fatsoenlijk portret van mevrouw Siegmund zur Miihle, geschilderd door Therese van Duyl-Schwartze (1851-1918) die zich specialiseer- de in het schilderen van vooral vrouwen en kinderen uit de upper class. Echt het toonbeeld van braafheid. Het portret van Isabella Angus (1887), geschilderd door Matthijs Maris (1839-1917) is geschilderd in een dromerige stijl, waarin Ma ris vaak werkte. Wazig en warm. Dat geldt ook voor het schilderij van Willy Sluiter (1873-1949) die een vrouw op de Scheveningse pier als onderwerp koos. Een vlot- te tekenaar, zo omschreven tijdge- noten Sluiter, maar je kunt duide- lijk aan het schilderij zien dat hij er veel tijd en zorg aan besteedde. De vrouw draagt een schitterende rode rok, een geel blousje en een paarse sjerp, en kijkt naar de talloze strandtenten verder op he't strand. Jan Sluijters (1881-1957) stand sterk onder de invloed van Gau guin, Van Gogh en Cezanne, en dat is duidelijk te zien aan zijn Oc- toberzon (1910). Sluiters stand ook bekend voor zijn vele naakten, en dan vaak naakten van een wat scabreus karakter. Liggend naakt (1911) toont een vrouw die volle- dig naakt, op haar schoenen en kousen na, op een blauw bed rust. Nadeel is wel dat de regen- en on- weerskansen toenemen. Maar die voorspelling moet weer als muziek in de oren klinken van de barbe cue-haters onder het jammerende volksdeel. Zijn ze mooi even ver- lost van de lucht van smeulend verschijnen rond de roostergerech- ten steeds meer aanvullende zaken als pitabroodjes, kruidenboters en verfijnde sauzen. Het onstuimige succes van de bar becue schuilt waarschijnlijk in de vakantiesfeer die het oproept en de herinneringen aan de vervlogen tij den van het kampvuur. Vandaar natuurlijk ook dat de gepofte aard- appel het tijdens het barbecuen nog altijd goed doet. Aardappel even goed schoon boenen, kort voorko- ken, aluminiumfolie erom en een kwartiertje tussen het gloeiende houtskool. Succes verzekerd! WATER WEG - „Het is hier altijd van het ene uiterste in het andere. Is het een keer mooi zonnig weer, is het meteen weer zo snikheet." Nederland beleefde deze week weer eens een echte hittegolf (vijf aaneengesloten dagen boven de 25 graden Celsius waarbij op drie van deze dagen tropische waarden van 30 graden of meer gemeten wor den) en meteen vallen her en der weer wat puffende klaagzangen op te tekenen. Voor de Hollander is het ook niet gauw goed. Het is of te koud of te nat of zoals het afgelo- pen weekeinde veel te warm. Voor de klagers is er dus goed nieuws te melden. De hittegolf lijkt inmid- dels weer voorbij te zijn en met een minder stabiel type zomerweer wordt het waarschijnlijk een stukje koeler. Culinair Nederland ontfermt zich ook steeds nadrukkelijker over de houtskool-grill. Gewoon een lapje vlees op het rooster leggen, regel matig omdraaien tot die gaar lijkt en vervolgens oppeuzelen met een klodder ketchup en een stokbrood- je, is eigenlijk 'not done'. Speciaal geprepareerde marinades dienen er bijvoorbeeld voor om het vlees heerlijk mals te krijgen. Voor het samenstellen van een gevarieerde spies wordt vervolgens een heel scala van verschillende, bij voor- keur, uitheemse ingredienten voor- geschreven en om het af te maken

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 1999 | | pagina 17