'Ik sta veel Never op de markt dan in een galerie' 'De wereld moet weten wat er met ons volk gebeurt' !t I CORRKT 279 Zomerkost CORRECT FOTO BERGWEG110 ROTTERDAM ZOOM COMPACT CAMERA APS MILLENNIUM CAMERA MET INGEBOUWDE FLITSER B BERGWEG 110 ROTTERDAM TEL: 010-4.618.600 Zin en onzin over het weer Schilderende leraar schuwt opgepriktheid Koerdische schilders maken politieke kunst Canon |4 FOTO ALBUM FOTO ZOMERPRINT VERREKIJKER ^£9 - y"- Hondsdagen en Oudewijvenzomer Pretentieloos S. Back to School, Back to Business begint bij Correct op de Bergweg 110 te Rotterdam. Daar vindt u honderden scherp geprijsde aanbiedingen in APS compact camera's, spiegelreflexcamera's, verrekijkers en accessoires. U vindt het tijdens de Back to School, Back to Business weken bij Correct. CANON PRIMA SUPER 85 ZOOM COMPACT CAMERA Uitgerust met een 38-85 mm autofocus zoomlens, geruisloos filmtransport en ingebouwde anti rode ogen zoomflitser. Incl. tasje. mr- M .nr. 70710 C0RRECTPRIJS MINOLTA MINOLTA VECTIS 2000 APS "MILLENNIUM CAMERA" Verpakt in een vooruitstrevend ontwerp is deze camera klaar voor het jaar 2000. Voorzien van 2x zoom, autofocus, sluitertijden van 1/1500 tot 8 sec., ingebouwde flitser, datum/titel functie en APS mogelijkheden zoals keuze uit 3 beeldformaten: classic, panorama en beeldbeeld. INCL FOTOROLLETJE ONTWIKKELENENAFDRUKKEN 649T- CORRECTPRIJS HAMALUXE FLIP-OVER FOTO ALBUM Voor het opbergen van 100 foto's. 88CBEI8EJE3ts3UlIWJEM8 FILMS 24 OPNAMEN Ontwikkelen en afdrukken 10x15 cm. CORRECTPRIJS FILMS 36 OPNAMEN Ontwikkelen en afdrukken 10x15 cm. CORRECTPRIJS Het laatste uurtje van de week is bij Correct een super-uurtje. Op de Bergweg 110 kunt u van 17.00 tot 18.00 uur zaterdag profiteren van een super-aanbieding. Voor deze aanbieding geldt: zolang de voorraad strekt en geen telefonische reserveringen of bestellingen mogelijk. l MINOLTA l I MINOLTA 8X21 COMPACTE VERREKIJKER Alles dichterbij halen met deze nauwkeurige kijker die zeer scherp het onderwerp in beeld brengt. ALLEENZATERDAG j 21 AUGUSTUSVAN 17.00-18.00 UUR L Zetfoutenen prijswijzigingen ondervoorbehoud :(J WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m donderdag 09.30-18.00 uur, vrijdag 09.30-21.00 uur en zaterdag 09.00-18.00 uur. ledere eerste zondag van de maand geopend van 12.00-17.00 uur MaasposT tPCus WATERWEG - „Als er in Vlaar- dingen een prioriteit is, voor het bekeuren van het vangen van waardeloze vis, dan slaan wij de plank goed mis! De krant staat vol van ongevangen boeven, maar ja, je kunt als agent beter aan de wa- terkant vertoeven... Dus beste vis- sers, maak de politie hetleven zuur, koop een vergunning, is heus niet duur!, want wie het laatst lacht..." Zo luidde het slot van het rijmende werkstuk dat dichter Vermeer uit Vlaardingen de Zomerkost-redac- tie deed toekomen als reactie op de aflevering van vorige week. Daar- in werd gewag gemaakt van de controles die de Vlaardingse poli tie momenteel uitvoert op henge- laars. Maaspost overweegt overi- gens volgende, week het hele ge- dicht af te drukken. Een klemmend beroep daartoe van lezers die het werkje van Vermeer van begin tot eind tot zich willen nemen, kan op die nog te nemen beslissing een positieve uitwerking hebben. Een tweede reactie op Zomerkost was iets minder poetisch van aard. Een visser greep namelijk naar de telefoon om duidelijk te maken dat er een fout stond in het geschreve- ne. Naar zijn zeggen had hij aan den lijve ondervonden dat vissen zonder sportvisakte in een water- weg die regelmatig door de be- roepsvaart gebruikt wordt, welde- gelijk strafbaar is. Zomerkost, doorgaans toch goed gedocumen- teerd, moet na nadere bestudering van de regels inderdaad toegeven een foutieve weergave van de fei- ten te hebben gegeven. Om in Ne- derland te vissen is een sportvisak te te alien tijde noodzakelijk. De maas in de wet waarvan Zomer kost vorige week sprak, betreft echter de aanvullende vergunning die vaak nodig is om in binnenwa- teren een hengeltje uit te werpen. Deze aanvullende vergunning blijkt, enkele uitzonderingen daar- gelaten, niet vereist bij vissen in openbare vaarwateren. i i i 'M- Na 'St Jan'zouden de wolken voorde kustblijven hangen. In de ijver om de welkome readies op Zomerkost te verwerken, zou haast vergeten kunnen worden dat deze Maaspost-rubriek wekelijks even stilstaat bij het huidige zo- merweer. Kort gezegd hebben we op dit moment te maken met aan- houdend wisselvallig weer. Zon, wolken en buien verdringen zich nu al geruime tijd in een poging om een prominente rol te spelen in ons weerbeeld. Het wachten is nu op de omslag die ons de strakke blauwe lucht opnieuw laat zien. Echte heet zal het volgens de tradi- tionele weertheorieen overigens niet meer worden. 20 augustus zijn volgens antieke kennisbronnen de Hondsdagen voorbij. Deze periode genoemd naar het sterrenbeeld 'De Grote Hond' dat van 20 juli tot 20 augustus gelijk met de zon opkomt en derhalve niet zichtbaar is, wordt van oudsher gezien als de warmste van het jaar. Het kenmerkende broeierige weer zou volgens de overlevering eten en melk eerder laten bederven. En alhoewel in het huidig tijdsgewricht gebruik kan worden gemaakt van technologi- sche hoogstandjes als de koelkast, zou een dergelijke vorm van be- derf in deze periode nog altijd veelvuldig optreden. Het einde van de Hondsdagen staat echter niet voor het einde van de zomer. Mooie nazomerdagen blij- ven altijd mogelijk. De oude ge- schriften die ook spreken over de Hondsdagen, reppen bijvoorbeeld van Oudewijvenzomer. Deze term staat voor de klimatologisch ge zien warme dagen tussen 17 en 25 September. Hondsdagen, Oudewijvenzomer en IJsheiligen. Zo bestaan er nog vele meer en minder bekende weertheorieen. De laatste nieuwe die Zomerkost van een Maassluis- se straat oppikte, betrof de theorie over St Jan. Na 'St Jan' zou de zee bij oostenwind geen buien en wol ken meer opnemen. De wolken zouden dan voor de kust blijven hangen en zelfs landinwaarts te- ruggedreven worden. Het broeierige weer zou volgens de overlevering eten en melk eerder laten bederven. Foto's Roger van der Kraan Rotterdams Dagblad TV, kort- weg RDTV, is een kabelkrant die te zien is op alle kabelnetten in Rotterdam en wijde omgeving. El- ke dag, zeven dagen in de week, en 24 uur per dag, worden actuele ge- beurtenissen vaak uit uw eigen omgeving snel via de kabel in uw huiskamer gebracht. In een pro- gramma dat steeds wordt geactua- liseerd en herhaald. Elke maandag en dinsdag wordt bijzonder aandacht besteed aan Wonen en Onroerend Goed. En op zondag aan lokale sportgebeurte- nissen.Stem uw TV dus af op RDTV, uw eigen nieuwskanaal! Voor meer informatie of voor adverteren op RDTV kunt u bel- len met 010 - 4004.285. Door Monique Siemsen MAASSLUIS - In het dagelijks leven is hij onderwijzer, maar zonder de schiiderkunst kan hij niet. Surrealistische afbeeldein- gen vormen zijn specialisme. „Een boot gaat pas leven als je 'm juist in een omgeving als de woestijn plaatst." Bas Verkade hanteert penseel en doek al zo'n jaar of vijftien. Toch doet hij pas dit jaar voor het eerst mee aan de jaarlijkse Kunstestafette. Pas sinds een paar jaar timmert Verkade met zijn kunst aan de weg. Daarvoor schilderde hij ge- woon voor zichzelf en natuurlijk iedereen die het mooi vindt. „Ik moet gewoon iets creatiefs doen. Ik kan 's avonds niet gewoon naar de televisie kijken, dat is niets voor mij", aldus de schilder, die over- dags stagedocent is en les geeft aan jongeren die niet zo goed in het re- guliere onderwijssysteem passen. Zeker buiten zijn woonplaats Maassluis liep Verkade als kunste- naar al eerder in de kijker. „Ik deed mee aan verschillende beurzen, zo- als Artistieke Handen en daarvan ben ik eigenlijk voornamelijk be- kend, als je het zo kunt noemen. Voor de rest ben ik zeer weinig te zien geweest in galerieen, omdat ik daar toch niet zo van hou. Ik heb dat een keer geprobeerd en dat is me niet bevallen." In plaats van een galerie, waar hij weer een gedeelte van de winst moet afstaan als hij een schilderij verkocht heeft, kiest Verkade voor een marktkraam. „Als iemand met een tros bananen langs loopt en dan getroffen raakt door een schil derij van mij, dat vind ik veel mooier dan dat men ervoor naar de galerie gaat. Veel gezelliger en on- gedwongener ook: geef mij maar een praatje met voorbijgangers op de markt. Niet dat opgeprikte sfeertje met een hapje en een drankje dat je vaak hebt tijdens openingen van tentoonstellingen. Ik zie het al voor me, datik daar dan tussen moet staan... Nee, ik hou daar helemaal niet van. En misschien hoeft dat ook niet, maar wx54 Alles kan Bas Verkade inspireren: het water, bergen, apart lichten dreigende bewolking. Foto Roger van der Kraan dat beeld heb ik er wel van en daar bedank ik dan ook voor. Misschien komt het nog wel eens dat ik mijn werk in galerie hang, maar voorlo- pig heb ik er geen behoefte aan." De Kunstestafette wordt dit jaar voor de achtste keer georganiseerd en is bedoeld om het publiek op pretentieloze manier te tonen wat er aan hedendaagse kunst leeft in Zuid-holland. Het thema dit jaar is 'Inspiratiebronnen'. Een thema dat voor Verkade gelijk staat met de natuur, waar hij het overgrote deel van zijn inspiratie vandaan haalt. „Alles kan mij inspireren. Het wa ter, de bergen, apart licht, dreigen de bewolking. Ik heb zo vaak dat ik in de auto ergens rijd en denk; 'Dat moet ik even op de gevoelige plaat vastleggen.' Ik heb vaak mijn camera bij me en maak foto's van luchten. Ken je dat gevoel dat je krijgt als je 's morgens vroeg wel eens door de weilanden rijdt en de bewolking hangt zo laag, dat al- leen de koppen van de koeien er- boven uitsteken? Het is een beetje een vreemd gezicht. Precies dat ef fect wil ik bereiken met mijn schil- derijen. Bevreemdend." Als voorbeeld noemt Verkade het schilderij van een eend dat hij laatst op zeer natuurgetrouwe ma nier heeft neergezet. „Ik heb er op gelet dat de afbeelding van de eend zeer realistisch is, de maten in ver- houding, de veren levensecht. En vervolgens heb ik er een plastic ventieltje op geschilderd, alsof het om een opblaaseendje gaat." Dat het werk van Maassluizenaar aanslaat blijkt wel uit het feit dat hij ondertussen heel wat opdrach- ten heeft binnengesleept. Meestal gaat dat om persoonlijke zaken van mensen die Verkade dan het -on dertussen hem zo kenmerkende- bevreemdende tintje geeft. Meestal door het in een absurde achter- grond te plaatsen waar de natuur een belangrijke rol speelt.„Ge- woon een huis schilderen vind ik saai, daar wil ik wat mee doen. Voor een opdracht schilder ik dus het huis, de hond of vrouw van ie mand realistisch na en zet deze vervolgens op een hoge berg of naast een waterval." De inspiratie van Verkade is dus voorlopig nog niet uitgeput. In zijn vrije tijd blijft de leraar enthousiast schilderen en die twee beroepen bijten elkaar totaal niet, vindt Ver kade. „Ik ben kunstenaar 6n leraar, zonder dat het 66n boven het ander gaat. Ik heb ook jarenlang in een band gespeeld. Op dat moment was ik dus musicus. Maar daarom kan ik ook nog wel leraar zijn." Omer Rasul: zijn schilderijen zijn meestal niet groter dan een meter bij zeventig centimeter. Foto Roger van der Kraan Door Monique Siemsen MAASSLUIS - Payman en Omer Rasul zijn Koerden af- komstig uit Irak. Inmiddels wo nen ze al weer een paar jaar in Nederland. Maar Irak kunnen ze niet vergeten, zeker niet de si- tuatie van de Koerden in Irak. Om hun verdriet en hun onge- rustheid over wat er met hun volk is gebeurd en tegenwoordig nog steeds gebeurt, schilderen zij. Allebei op hun eigen manier. Ook het werk van deze twee kunstenaars is daarom te bewon- deren tijdens de Kunstestafette 1999. Omer Rasul is een bevlogen man. Terwijl hij over zijn land en zijn volk vertelt, klinkt de emotie over- duidelijk in zijn stem door. „Hon- derdduizenden Koerden zijn uitge- moord. Hele dorpen en steden zijn vemietigd en van de aardbodem verdwenen. Ik moest de wereld la ten weten wat er met mijn volk ge beurt in Irak. Iedereen moet dat weten, ook al wil de Iraakse rege- ring dat natuurlijk liever niet." Rasul schildert nu al weer zo'n 15 jaar, waarvan hij er intussen vijf jaar in Nederland woont. Tijdens de bloedige burgeroorlog die Sa- dam Hoessein met de Koerden uit- vecht kwam de bemoeienis van Omer Rasul hem duur te staan. „Ik werkte in Irak destijds voor een vereniging die gehandicapten hielp en was bezig een lijst samen te stel- len van alle slachtoffers die in de oorlog gevallen waren. Dat werd door de Iraakse autoriteiten niet echt op prijs gesteld en het werd te gevaarlijk voor mij om te blijven." Toch was Omer Rasul ook in Irak geen kleine jongen op kunstge- bied. Overal in Europa exposeerde hij en waren zijn schilderijen te zien. Zo hingen zijn kunstwerken onder meer in Italie en Frankrijk, waar het publiek meer dan warm liep voor de kunst waarmee hij de misstanden in Koerdistan aan de kaak wil stellen. De schilderijen van Rasul zijn ei genlijk meer tekeningen met inkt op karton, meestal niet groter dan een meter bij 70 cm. Het werk is abstract en beeldt de ellende uit van het Koerdische volk. Behalve zijn deelname aan de Kunstestafette heeft de Koerdische kunstenaar ook in Nederland al be- hoorlijk aan de weg getimmerd. Zijn eerste exposities zitten er in middels al weer op, waaronder een in het gemeentehuis van Maas sluis. Ook zijn vrouw Payman heeft daar inmiddels al geexposeerd. Payman is ook schilderes en was dit al voordat zij naar Nederland kwam, nu vier jaar geleden, en haar man ontmoette. Ook zij maakt abstract werk met hetzelfde politieke on- derwerp als haar man, maar dan in aquarellen. Over het thema 'Inspiratiebron nen' hoeven de Rasuls niet lang na te denken. Dat is uiteraard hun ge- liefde Koerdistan, de mensen en de ellende aldaar. De opdracht die Pa yman voor de Kunstestafette 1999 gemaakt heeft is een aquarel die haar geboortedorp uitbeeldt. Het werk van zowel Payman als Omer Rasul is dadelijk te bezichti- gen op twee tentoonstellingen in zowel Vlaardingen als Maassluis. Ook zijn de Koerdische kunste naars in woord en beeld te bewon- deren in het boek dat wordt uitge- geven ter ere van de Kunstestafette 1999 en waar 63 kunstenaars ge- portretteerd worden. Het boek 'Inspiratiebronnen' en de gelijknamige tentoonstelling in de Hollandia Galerie te Vlaardingen en het ateliergebouw aan de Brou- werijstraat in Maassluis vormen samen met de open atelierroutes een drieluik als gezamelijke bijdra- ge aan de Kunstestafette 1999. Het kunstevenement van het jaar gaat van start op zaterdag 21 au gustus met een dubbele opening van de tentoonstelling 'Inspiratie bronnen in Maassluis en in Vlaar dingen. DOR UW FOTOWERK IN Art.nr. 74179 599 Art. nr. 31136 Art.nr. 29714 Art.nr. 29715 Art.nr. 68593

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 1999 | | pagina 17