34.95
129
11.95
'Als schilder lap ik de regels
aan mijn laars'
'Ze hebben geen cent over
voor de kunstenaars'
m.-
TELEFOON
ACCU'S
PRINS FREDERIK
HENDRIKSTRAAT 63
ROTTERDAM
TEL: 010-4.618.525
BODYGUARD
Zomerkost
CORRECT SERVICE SHOP
PRINS FREDERIK
HENDRIKSTRAAT 63
ROTTERDAM
74 MINUTEN MINIDISC
5-PAK 1 GRATIS
AFST. BED.
VERLENGER
Tijd om een boek te gaan lezen
Architect Beijn haat gebrek aan fantasie
Bergsma protesteert tegen Open Ateliers:
5+1 GRATIS
MARMITEK POWERMID XL
AFSTANDSBEDIENING
VERLENGER
Draadloze verlenging van uw
afstandsbediening. Dezender
ontwijkt alle obstakels zoals muren
en deuren.
CORRECTPRUS
CORRECTPRUS
CORRECTPRUS
WINKELOPENINGSTIJDEN:
maandag t/m donderdag 09.00-18.00 uur, vrijdag 09.00-21.00 uur en
zaterdag 09.00-18.00 uur.
PHILIPS
PHILIPS SBC-7520 BODYGUARD
Geschikt voor vrijwel elke
afstandsbediening door zijn
flexibele pasvorm.
2435
Back to School, Back to Business begint bij de
Correct Service Shop in de Prins Frederik
Hendrikstraat 63 te Rotterdam. Daar vindt u vele
handige accessoires zoals afstandsbedieningen,
batterijen, accu's, banden en cassettes en vele
elektronica onderdelen.
SONY
SONY MD-W 74 MINIDISC 5+1 PAK
6 schijfjes van 74 minuten voor de
prijs van 5 waarop u uw favoriete
muziek digitaal kunt vastleggen.
39^95" Art.nr. 68392
Geschikt voor de meeste draadloze
thuistelefoons met 3,6 Volt accu.
_29l95"Art.nr.40717
Zetfoutenen
prijswijzigingen
onder voorbehoud
y.lOAAKOBMU
>OmAh
Art.nr. 69076
m95
Art.nr. 19200
(Pfus
Rotterdams Dagblad TV, kort-
weg RDTV, is een kabelkrant die
te zien is op alle kabelnetten in
Rotterdam en wijde omgeving. El
ke dag, zeven dagen in de week, en
24 uur per dag, worden actuele ge-
beurtenissen vaak uit uw eigen
omgeving snel via de kabel in uw
huiskamer gebracht. In een pro-
gramma dat steeds wordt geactua-
liseerd en herhaald.
Elke maandag en dinsdag wordt
bijzonder aandacht besteed aan
Wonen en Onroerend Goed. En op
zondag aan lokale sportgebeurte-
nissen.Stem uw TV dus af op
RDTV, uw eigen nieuwskanaal!
Voor meer informatie of voor
adverteren op RDTV kunt u bel-
len met 010 - 4004.285.
MaasposT
Het volgende overkwam Levi Wee-
moedt eens op een stille zondag-
morgen. Mijmerend stond hij voor
zijn oude huis op de Markt nummer
19. Hij had net zijn fiets 'uit het
smalle weerbarstige gangetje ge-
wrikt' toen hij een stem hoorde.
„Weet u dat Levi Weemoedt hier
gewoond heeft?" En daar was hij
nu zo bang voor, vroeger, toen hij er
nog woonde. Dat de VVV er een
bordje zou ophangen met de tekst
'hier woont Levi Weemoedt'. Dus
verhuisde hij naar Assen.
Als er edn schrijver is die uitputtend
zijn geboortestad heeft beschreven,
dan is het wel Maarten't Hart. Bijna
elke steen, sloot, boom, bakker en
lantaarnpaal heeft 't Hart in zijn
boeken beschreven, en het is dan
ook niet voor niets dat de Stichting
Promotie Maassluis en Lenie 't Hart
(zijn zus) een wandelroute in elkaar
gaan zetten. De Patijnestraat, waar
Maarten 't Hart zijn jeugd heeft
doorgebracht, zal daar zeker niet
ontbreken. Dat geldt zeker ook voor
de Steile Heiling en de Wip. Jam
mer is het wel dat Maasland voorlo-
pig nog niet in de route zal worden
opgenomen, en zo moeten de Maar
ten 't Hartlezers het Tegelpad mis-
sen, het pad waarop de hoofdper-
soon van Een Vlucht Regenwulpen
meer over het leven leerde dan thuis
en op school. Maar, zo denken bei-
de initiatiefnemers, mettertijd kan
de route worden uitgebreid en zal
ook Rozenburg, Vlaardingen,
Schipluiden en Schiedam worden
aangedaan.
En hier werkte Bordewijk. Foto's Roger van derKraan
Door Monique Siemsen
MAASSLUIS - Hij is niet alleen
een onverdiensteiijk beeldend
kunstenaar, Gerard Beijn is bo-
vendien een architect met een in-
drukwekkende staat van dienst.
Zo ontwierp hij in Den Haag een
gebouw dat niet behalve een
wijk- en buurtcentrum, maar
ook woningen herbergde. Om dit
werk te completeren bracht hij
er als kunstenaar ook talloze
werken in aan, zoals een pia-
fondschildering van meer dan
100 vierkante meter.
Beijn ziet zijn kunst dan ook twee-
ledig. „Ten eerste heb ik natuurlijk
de kunst die het gevolg is van mijn
architectuur. Dat is de kunst waar-
in ik rekening dien te houden met
regels en wetgeving en dat vind ik
eigenlijk gruwelijk. Ten tweede
heb je de kunst die voortkomt uit
mijn kunstschilder zijn. Hoewel dit
werk ook architectonisch van aard
is, kan ik daar wel alle regels aan
mijn laars lappen en de gebouwen
zo maken zoals ik ze zie, zonder
dat ik aan regelgeving moet den
ken die er niet toe doet."
Als voorbeeld noemt hij zijn werk
in Den Haag. „Ik had dit gebouw
ontworpen in opdracht van de ge-
meente en de woningbouwvereni-
ging. Toen ik het ontwerp klaar
had, verzette de welstandscommis-
sie zich echter met hand en tand te
gen de uitvoering van de plannen.
Zo'n commissie bestaat uit onder
meer architecten die beslissen wat
wel en wat niet mooi in de omge
ving past. Deze commissie had dus
besloten dat wat ik ontwierp niet in
de wijk zou passen. Maar de ge-
meente en de woningbouwvereni-
ging hebben toch doorgezet en nu
staat het er dus. Gelukkig."
Nog niet eens zozeer gelukkig
voor Beijn zelf als wel voor de
buurt waarin zijn werk staat. Beijn
zou namelijk zijn werk absoluut
niet hebben aangepast aan de wen-
De Patijnestraat, hier woonde Maarten't Hart.
Auke Bergsma: hij vindt het jammer dat nog niemand op zijn protestkistjes heeft gereageerd. Foto Roger van der Kraan
Door Monique Siemsen
VLAARDINGEN - Met kunste
naars praten, hun werk bewon-
deren en bekijken hoe hun ate
liers er uit zien. Honderden men-
sen maken ieder jaar weer gretig
gebruik van de mogelijkheden
die de Open Ateliers hun bieden.
Ook voor dit jaar (het weekend
van 4 en 5 September) wordt
weer de nodige drukte verwacht,
tot grote vreugde van kunste
naars zoals Auke Bergsma.
„De Open Ateliers hebben een
veel lagere drempel dan een gale-
rie. Mensen komen makkelijker bij
je binnen en maken een gezellig
praatje. Regelmatig komen er nog
mensen die ooit eens iets bij me
gekocht hebben en daar hebben ze
het dan nog steeds over. Natuurlijk
vind ik dat hartstikke leuk!"
Vijfentwintig jaar geleden begon
Bergsma als portretfotograaf. Van-
daag de dag is hij een kunstenaar
die gebruik maakt van fotografi-
sche technieken. „Eigenlijk maak
ik foto's van hele kleine korte to-
neelstukjes. Ik bedenk een typetje
en ik bedenk een situatie en wat er
uitgebeeld moet worden. Dan zorg
ik voor het juiste decor en van die
situatie maak ik vervolgens een fo
to. Zo kan het dus ook voorkomen
dat ik een foto maak van een per-
soon die meerdere keren op de foto
voorkomt. Hoe dat kan? Dan zorg
ik ervoor dat er foto's van die per-
soon in het decor staan en dat die
ook op de foto komen."
Zijn beroep zorgt er dus eigenlijk
voor dat Bergsma meer doet dan
alleen foto's maken. Hij verzorgt
ook de make-up, de kostuums en
de decormiddelen voor zijn foto's.
Bovendien moet hij natuurlijk een
toneelstukje bedenken en de juiste
persoon zoeken voor zijn kunst-
werken.
„Ik maak in ieder geval geen ge
bruik van professionele foto mo-
dellen. Altijd zit ik mijn omgeving
af te speuren of ik geen mensen
ken die in dat of dat type thuis ho-
ren. Als ik dan iemand bedacht heb
en een bekende van mij vraag,
krijg ik vaak grappige reacties.
Mensen blijken dan zich echt te
vereenzelvigen met zo'n type dat
ik bedacht heb. Bovendien is het
voor hen ook makkelijker als ik
weet wat ik van hen wil."
Echt favoriet onderwerpen en mo-
dellen heeft Bergsma niet. Het
voornaamste is zijn fascinatie met
het toneel dat hij nu al jaren pro-
beer vast te leggen. Niet zelden
speelt hij overigens zelf de hoofd-
rol in zijn mini-stukjes. „Als ik bij-
voorbeeld een saaie bibliothecaris
moet vast leggen en ik weet zelf
precies hoe zo'n man eruit ziet,
dan ga ik er zelf voor staan."
Hoewel al tientallen jaren kunste
naar en dus eigenlijk een ouwe rot
in het vak, gooit Bergsma wel de-
gelijk nog net zo zijn kont tegen de
krib als menige jonge kunstenaar.
„Neem nou die organisatie van de
Open Ateliers. Deze dagen hangen
samen met de Kunstestafette en
vormen eigenlijk het onderdeel
voor het publiek. Iedere kunste
naar krijgt een kistje van die orga
nisatie dat ze dan op hun eigen ma-
nier moeten bewerken. Maardaar
krijgen we geen cent voor en dat
vind ik dus echt niet kunnen. Ie-
dereen die meewerkt aan de
Kunstestafette krijgt een vergoe-
ding, ook al is het maar een kleine.
Dan vind ik het best wel raar dat er
van ons wordt verwacht dat we on-
ze tijd en materiaal in zo'n kistje
gaan steken en dat we daar niets
voor vangen. Ik vind dat de kun
stenaars de Open Ateliers maken.
Zonder ons wordt er niet ge-ate-
lierd. Ja, zo zit het toch?! Ik heb
dus aanvankelijk geweigerd mee te
doen met dat kistje, maar uiteinde-
lijk ben ik toch overstag gegaan. Ik
heb een protestkistje gemaakt. Het
kistje heb ik van de binnenkant be-
kleed met behang. Erin hangt een
lijstje met ene tijgerpatroon met
daarin een foto van een cent. Het
motto is eigenlijk: 'Geen cent voor
de kunst!'. Ik vond dit zelf wel een
hele goede vinding, hahahah! De
organisatie heeft er helaas nog niet
op gereageerd, dat is wel jammer,
ja..."
Een overzichtstentoonstelling van
alle deelnemende Vlaardingse
kunstenaars kan vanaf vrijdag 27
augustus bekeken worden in Gale-
rie Pervelle in de Fransenstraat
nummer 25. Daar kan ook de route
worden opgehaald van alle ate
liers die meedoen.
Een overzichtstentoonstelling kan bekeken worden in de Brouwerijstraat. Foto Roger van der Kraan
sen van de commissie. „Dat ik niet
altijd volgens de regels bouw, wil
natuurlijk nog niet zeggen dat ik
mens-onvriendelijk bouw of niet
veilig genoeg. Ik heb heus wel
vakmanschap en deskundigheid
genoeg in huis om een gebouw te
ontwerpen dat daar allemaal aan
voldoet. Wat ik echter weiger is
om mee te doen met die tomeloze
saaiheid en fantasie-loosheid die ik
in talloze nieuwbouwwijken zie.
Die eindeloze herhaling van vor
men en kleuren. Daar zal ik dus
niet aan meedoen."
Overigens zijn er nog meer kunst-
zinnige kwaliteiten in Beijn te ont-
dekken. De schilder en architect
legt zich ook zo nu en dan toe op
de beeldhouwkunst en maakt dan
sculpturen van hout en steen.
„Maar dat is zelden hoor. Meestal
schilder ik en liggen mijn schilde-
rijen in het verlengde van de archi
tectuur."
Gerard Beijn noemt zichzelf dan
ook een anarchist in de architec
tuur. „De aarde als thuis voor de
mens en hoe we die plek aan het
verzieken zijn. Dat is het terugke-
rend thema van mijn werk. De ro
de draad is dat we op zoek zijn
naar een plek waar we ons thuis
kunnen voelen en waar je jezelf
kunt zijn. Als architect doe ik dat
door het gebouw zo te ontwerpen
zoals de opdrachtgever wil, want
dat is belangrijk. Mensen moeten
zich er thuis in voelen. Of ze nu
brede, lange, smalle of zelfs hele-
maal geen ramen in willen: ik ont
werp het. En in mijn schilderkunst
is het natuurlijk makkelijk te ver-
beelden dan in mijn werk als archi
tect omdat ik dan geen rekening
hoeft te houden met regels. Ik
schilder alle gebouwen zoals ik ze
zelf zie: als thuishaven."
„Ik maak gecompliceerd werk, dat
is niet een, twee, drie uit te leggen
aan de lezers. Ik raad ze dan ook
aan om gewoon zelf even gezellig
te komen kijken tijdens de Open
Ateliers. Bezoekers kunnen bij mij
alleen op zaterdag 5 September te-
recht, maar dat neemt niet weg dat
ik het minder gezellig vind. Inte-
gendeel! De bezoekers die komen
hebben vaak honderden vragen en
het gaat er vaak gemoedelijk aan
toe."
In het gebouw aan de Brouwerij
straat 1 kan een overzichtstentoon
stelling worden bezocht van de
Maassluise kunstenaars die mee
doen aan Open Ateliers.
Het voormalige huis van Levi Weemoedt.
Toegegeven, in het geval van Bor
dewijk wordt dat wel wat moeilijk.
Maar men kan in elk geval de Tuin-
laan nummer 46 en de Makkerstraat
2 bekijken. Hier werkte Bordewijk
(1884-1965) als advocaat onder de
naam Mrs. Van Velzen en Borde
wijk: advocaten en procureurs. On-
getwijfeld hebben zijn ervaringen in
dat kantoor voor inspiratie gezorgd
bij het schrijven van Karakter waar
in de hoofdpersoon zich langzaam
opwerkt tot advocaat, ondertussen
behoorlijk op z'n huid gezeten door
zijn vader waarmee zijn moeder ab
soluut geen contact meer mee wilde
hebben.
Ook aardig om te bezoeken is de
Burgemeester van Haarenlaan, waar
de 'witte huizen' staan waar Maar
ten Biesheuvel zijn jeugd door-
bracht. Hij beschreef vooral Vlaar
dingen waar hij op school heeft ge
zeten. In het verhaal 'De weg naar
het licht' beschrijft Biesheuvel hoe
hij eens de boel wilde ontvluchten,
op de fiets, en tot zichzelf kwam in
het Deltahotel, waar hij een mooi
uitzicht had op de binnenkomende
en uitvarende schepen: „Hier om de
hoek heb ik vroeger op school geze
ten. Die school heette toen het
Groen van Prinsterer Lyceum, en ik
heb er gelukkige jaren doorge
bracht."
uitkomen.
De zomer is bij uitstek de tijd om
eens lekker weg te dromen in een
ouderwets goed boek. Vooral als
de zon zich even niet laat zien, gaat
er niets boven een spannend dan
wel ontroerend verhaal. Maar ook
als het weer wat beter is kunnen de
zomerkostadepten lekker literair
bezig zijn. Dwaal door Schiedam,
Vlaardingen en Maassluis en be-
zoek de plekjes die Maarten 't
Hart, Biesheuvel, Levi Weemoedt,
Maarten Biesheuvel en Ferdinand
Bordewijk in hun boeken beschre
ven.
WATERWEG - Zou het dan nu
toch echt voorbij zijn, die mooie
zomer? Gemene regenwolken
waaierden vorige week uit over de
Waterweg en lieten genadeloos
hun waterige vracht op ons los.
Vooral afgelopen woensdag en
donderdag was het bar en boos.
Even leek het erop dat het Vlaar
dingse Hoffestival totaal verre-
gend zou worden door Pluvius.
Maar, gelukkig, vrijdag kregen we
te maken met een behoorlijke
weersverbetering die ook deze
week zal doortrekken. Meteorolo-
gen fluisteren dat het kwik van-
daag zelfs boven de 25 graden kan