'Ik geloof niet in inspiratie,
wel in hard werken'
Redacteuren van De Telegraaf versus
een Amerikaans sekssymbool
24
CEINTUURBAAN 111
TE ROTTERDAM
VRIJDAG 24 SEPTEMBER
VAN 12.00-20.00 UUR
Stadsgehoorzaal
Theater a.d. Schie
VACATURES (M/V) VOOR 0.A,
Tliea^er
progranmia
Ruth Jacott geeft extra
concert in Theater a.d. Schie
Expositie in Cultureel Centrum Hollandia
Foto uit expositie vanAuke Bergsma wordt foto van de eeuw
EEN AFSPRAAK IS NIET NODIG EN
SCHRIFTELIJK
S0LLICITEREN EVENMIN
(BELLEN KAN OOK 010-4.618.618).
Heimwee
Pak deze kans en kom vrijdag
24 September langs.
Van 12.00 uur tot 20.00 uur
bent u van harte welkom bij
Correct op de Ceintuurbaan
111 te Rotterdam (meldt u zich
even bij de informatiebalie op de begane
grand). U hoeft geen afspraak te maken en
schriftelijke sollicitaties zijn evenmin nodig.
Directie en toekomstige collega's zijn
aanwezig om u een baan met toekomst aan
te bieden en informeren u graag over de
extra's bij Correct, zoals
opleidingen, de loopbaanmogelijkheden,
de uitstekende secundaire
arbeidsvoorwaarden en
part-time mogelijkheden.
VERK0PER/STER:
-TELEVISIE/
VIDEO
-COMPUTER/
SOFTWARE
-HIFi
APPARATUUR
-CAFITELECOM
-MARINE
-CD-SOFTWARE
-PROF AUDIO/
VIDEO
-HOBBY
ELEKTRONICA
-OFFICE
APPARATUUR
•ETALEUR
M0NTEURS:
-KLEUREN-
TELEVISIE
-COMPUTER
-TELECOM
-HIFI
APPARATUUR
•SYSTEEM-
BEHEERDER
CASSIERES
VERK0PER/STER
OPLEIDINGEN
MAGAZIJN/BALIE
MEDEWERKER
Woensdag 22 September 1999
wx54
MaasposT
De Bloeiende Maagden
Bloed en Bier
In Bloed en Bier slepen de Bloeiende Maagden het publiek mee in hun en-
thousiasme en bouwen een theaterfeestje dat uitgebreid in de Stadsgehoor
zaal wordt gevierd. Bloed en Bier is zoeken, vechten, drinken, leven, willen,
schoppen, vrijen, denken, voelen en doen. En vrienden worden met vader,
moeder, Kees, Kees, Zus, Jennifer, decampingbaas, Sonja van Driel, Maris-
ka, Harrie van der Laan en zijn nichtje Cynthia. En dat allemaal op een cam
ping in de vrije natuur op een steenworp afstand van Lille. In een adembene-
mend tempo wisselen de twee vrouwen van tempo en van karakter. De emo-
ties spatten'er van tijd tot tijd (dankzij het bier) vanaf.
Woensdag 29 September, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 30, -/fl. 27,50.
Korean Drums
In elke drum leeft een geest
A1 ver vooronze jaartelling hoorde men in de dorpen en velden van Korea de
beat van de drums. Dit werd gedaan om boze geesten te verjagen, om de vij-
and af te schrikken, om de goden gunstig te stemmen, maar ook om publiek
te trekken voor voorstellingen van de vele rondtrekkende artiesten. Opval-
lend is dat vrouwen een grote rol spelen in de drumcultuur. Vrouwelijke
klosterlingen bespelen, met enorme krachtinspanningen, de gigantische,
soms wel twee meter hoge Dragon Drums. In deze voorstelling zijn de meest
spectaculaire nummers gecombineerd tot een oogverblindende show, waar-
bij u en de artiesten) aan het eind van de avond buiten adem zult zijn van de
onwaarschijnlijk gevarieerde ritmes en de tomeloze energie.
Donderdag 30 September, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 52,50/fl. 50,-.
Sneak Preview
Nieuwe Cabaretformule
Wat begon als een eenmalig theaterfeestje voor wat bevriende cabaretiers en
theatermakers, is inmiddels bezig uit te groeien tot een razend populaire
voorstelling. Overal zijn de readies hetzelfde: de Sneak Preview is een bele-
venis. Een unieke, verrassende en vaak hilarische theateravond, waar het
plezier vanaf spat. In de Sneak Preview ont vangen kleinkunstenaar en regis-
seur Martin van den Ham en schrijfster en actrice Hetty Heyting steeds wis-
selende gasten. Wie deze gasten zijn, dat blijft geheim. Cabaretiers, acteurs,
tlevisiemakers, nieuw talent of oude rot, het maakt niet uit, het kan iedereen
zijn.
Vrijdag 1 oktober, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 27,50/fl. 25,-.
Erik Brey
Dolores
In zijn nieuwe programma Dolores blijkt Erik Brey nog heel wat noten op
zijn zang en in de vleugel te hebben. Muziek is een onuitputtelijke bron en
met zij n pianospel, maar evenzeer met zijn stem, tovert Erik Brey in een the
ateravond zo'n brede waaier aan muzikale stijlen en kleuren tevoorschijn
dat uw oren erbijna van overvoerd raken. Als fijngeweven rode draad zal dit
programma het verdriet in de muziek belichten. Opera, Hongaarse Ziegeu-
nermuziek, Spaanse Flamenco of de Nederlandse smartlap. Want wat ligt er
dichter bij de lach dan de traan?
Zaterdag 2 oktober, aanvang 20.00, toegangfl. 30,-/fl. 27,50.
Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij de Stadsgehoorzaal, Schiedamse-
weg 51, van dinsdag tot en met zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur en een uur
voor aanvang van de voorstelling.
Fred Florusse
100 jaar cabaret
In dit tweede theaterseizoen gaan we ook onze sfeervolle foyer benutten
voor kleine, intieme theaterproducties. Zoals deze avond waarin de geschie-
denis van het Nederlands cabaret verteld wordt door Fred Florusse. Hij slaat
een brug tussen het 'oude' en het 'nieuwe' talent van 100 jaar cabaret in ons
land: gebeurtenissen, anecdotes en liedjes van voor, tijdens en na de oorlog.
Hij vertelt, acteert en zingt over het leven en werk van diverse grote cabare
tiers. Ook schrijvers komen uitgebreid aan bod. Kortom cabaret in alle vor-
men.
Dinsdag 28 September, aanvang 20.15 uur, toegangfl. 25,50/fl. 23,-.
Hans Teeuwen
Trui
Na twee jaar afwezigheid in het theater is het cabarettalent van de jaren ne-
gentig, Hans Teeuwen, terug met een nieuw theaterprogramma. Het eerste
programma Hard Zielig werd door pers en publiek zeer enthousiast ont-
vangen. Met Breierdeck verraste hij nog meer en overtuigde hij de laatste
twijfelaars. Op het Rotterdams fdmfestival 1999 ging de fdm Jezus is een
Palestijn in premiere waarin Teeuwen de rol van Ramses vertolkt. Trui toont
Teeuwen in al zijn facsinerende facetten.
Vrijdag 1 oktober, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rangfl. 35, -/fl. 32,50,
tweede rangfl. 30,-/fl. 27,50.
StefBos
Zien
Stef Bos is de meester van het literaire luisterlied. De afgelopen jaren heeft
deze chansonnier ons telkens weer weten te overtuigen met zijn poetische
teksten en sterke composities. De eigenzinnige dichter/zanger schrijft over
dingen die hem raken. Dat leverde een groot aantal zeer mooie liedjes op.
Daarom graaft hij voor zijn nieuwe programma Zien in zijn rijke muzikale
geheugen. Zijn succesvolle cd's Is dit nu later?, Tussen de liefde en de leeg-
te, Vuuren Schaduw en De onderstroom vormen de basis van zijn theater-
concert. Daarnaast heeft hij gloednieuw werk in petto.
Zaterdag 2 oktober, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rang fl. 35,-/fl.
32,50, tweede rang fl. 31,-/fl. 28,50.
Kaarten voorTheatera.d. Schie zijn verkrijgbaar bij de Theaterkassa, S tad-
serf 1, van maandag tot en met vrijdag van 11.00 tot 18.00 uur en op zater
dag van 12.00 tot 15.00 uur, tel. 246 74 67.
SCHIEDAM - In het VSB Theater a.d. Schie vindt woensdag 29 Septem
ber een extra concert plaats van Ruth Jacott. De voorstelling heeft Jacott
vorig jaar al eens gegeven en is dit seizoen ingelast. Dat is ook de reden
dat de voorstelling niet is opgenomen in het programmaboekje. Aanvang
is 20.15 uur. De theateroptredens van Ruth Jacott zijn een feest waar niets
moet en alles mag. Haar zien optreden is een belevenis die zijn weerga
niet kent. Haar show spettert van het begin tot het eind. In het theater voelt
Ruth zich thuis, ze beschouwt het podium als haar territorium en het pu
bliek is haar prooi. De carriere van de in Paramaribo geboren zangeres be
gon in 1987. Na hoofdrollen in Cats en A Night at the Cotton Club is zij
niet meer weg te denken uit de Nederlandse showbusiness. Ze werd een
gevierd platenartieste dankzij het Nationale- en Eurovisie Songfestival
1993. Hits volgen elkaar in hoog tempo op. Vrede, Blijf bij mij, Ik ga
door, Ik kan echt zonder jou en natuurlijk recentelijk Leun op Mij, zijn
slechts enkele nummers waarmee zij een hoge notering in de nationale hit-
lijsten behaalde. Bovendien werd zij in 1997 onderscheiden met de Gou-
den Harp van de stichting Conamus. Tijdens de komende concerten zal
Ruth uiteraard de bekende hits, waarvan sommigen in een fris eigentijds
jasje zijn gestoken, niet vergeten, maar ze zal ook repertoire van haar
nieuwe albumVals Verlangen' ten gehore brengen. Jacott wordt begeleid
door uitstekende muzikanten, zangers en danseressen.
Kaarten kunnen besteld worden bij het VSB Theater a.d. Schie, tel. 246 74
67.
omgeving snel via de kabel in uw
huiskamer gebracht. In een pro
gramma dat steeds wordt geactua-
liseerd en herhaald.
Elke maandag en dinsdag wordt
bijzonder aandacht besteed aan
Wonen en Onroerend Goed. En op
zondag aan lokale sportgebeurte-
nissen.Stem uw TV dus af op
RDTV, uw eigen nieuwskanaal!
Voor meer informatie of voor
adverteren op RDTV kunt u bel-
len met 010 - 4004.285.
Door Yvonne Lens
VLAARDINGEN - Hij heeft veel
tot stand gebracht voor het nu
heersende kunstklimaat in
Vlaardingen. Zo heeft bijvoor-
beeld beeldende kunst in de
openbare ruimte (het Stadshart
en de bloementrappen) een stevi-
ge plek, ook voor de toekomst,
verworven en horen kunstpro-
jecten voor scholen sinds enkele
jaren structureel tot het aanbod.
Tien lange jaren had Hans van
Leeuwen (beeldend kunstenaar)
zitting in de commissie beelden
de kunst en was een lange perio-
de voorzitter van de commissie.
Onlangs nam hij afscheid. Nu is
het een van de taken van de com
missie om kunstenaars uit te kie-
zen voor exposities in de Hollan
dia galerie in Vlaardingen.
Zijn ex-collega's nodigden hem uit
om nu eens zijn eigen werk ten-
toon te stellen. Tijdens de ope-
ningstoespraak van de expositie
sprak Jan Marijnissen van de SP de
gevleugelde woorden: „Na tien
jaar trouwe dienst, altijd bezig met
kunst van anderen, kunnen wij nu
eens kijken wat ie er eigenlijk zelf
van bakt."
Van Leeuwen is blij dat de ope
ning achter de rug is: „Zo'n ten-
toonstelling en de opening is altijd
weer een beetje spannend. De
mensen van de commissie kennen
mij natuurlijk van een heel andere
kant. Je gaat met je billen bloot,
want als je werk daar zo hangt, laat
je allemaal stukjes van jezelf
zien." Zijn schilderijen werden
goed ontvangen getuige een paar
rode verkoopstippen. Zijn werk
kenmerkt zich door evenwicht in
kleur, vlakverdeling en een rustige
compositie. In zijn schilderijen wil
hij de toeschouwer een gevoel van
stilte meegeven; zittend voor het
werk kan men even uitrusten van
het lawaai en het hectische leven
van alledag. Van Leeuwen werkt
met drie hoofdbestanddelen: de
structuur op het schilderij (de lijm,
hars en dergelijke die hij erop
smeert, geven een huid aan het
schilderij), de compositie van de
vormen (vaak zijn dat rechthoeken
en vierkanten) en het kleurgebruik
(meestal sober en in harmonie met
elkaar).
,,Ik begin een schilderij altijd op
dezelfde manier. Ik ben niet ie-
mand die zwemt in de tijd en ik ge
loof ook niet in inspiratie; het is
Hans van Leeuwen heeft een hekel aan tekst op uitnodigingskaarten voor exposities. Hoe meer
de werken worden aangeprezen, hoe wantrouwender hij wordt. En daar heeft Hollandia zich
dan ook aan gehouden: geen tekst op zijn uitnodigingskaart. Foto Roger van der Kraan
gewoon hard werken. Ik maak
eerst een vlakverdeling van zestien
vakjes op het doek, groot of klein
van formaat. Hier varieer ik al ja
ren eindeloos mee, er ontstaan
steeds weer totaal andere werken.
De vakjes zijn voor mij een uit-
gangspunt, vaak verander ik ze en
maak ze groter of kleiner, of haal
ze weg. Soms is het vierkant met
de zestien vlakjes nog als raster te
zien, maar ook schilder ik er over-
heen en zijn zij helemaal verdwe-
nen in lange verticale banen."
Het uitgangspunt met de zestien
vlakken ontstond lange tijd gele-
den toen Hans van Leeuwen in een
groot gastatelier aan het werk was;
grootse rechthoekige blokken van
vijftig bij vijftig centimeter bij een
meter werden telkens in een andere
opstelling neergezet. „Soms zette
ik ze in een vierkant dicht tegen el
kaar aan, of haalde de blokken iets
uit elkaar zodat de ruimte ertussen
weer een ander beeld gaf. Van bo-
venaf nam ik er foto's van. Ik vond
het, toen ik de foto's goed bekeek,
echt zo'n mooie vorm. Simpel en
mooi; het stond gewoon. Het sprak
me aan en later ben ik het als the-
ma gaan gebruiken. Het fijne is dat
ik me niet aan formaten van doe-
ken hoef te houden, het kan op
groot of klein. Ik moest in die be-
ginperiode nog vaak aan mijn do-
cent Klaas Gubbels denken, wiens
gehele oeuvre bestaat uit geschil-
derde koffiepotten. Echt fascine-
rend: luie koffiepotten, aggressie-
ve koffiepotten en altijd op een ta-
feltje."
Een van Hans van Leeuwens schil
derijen is meteen al voor kunstuit-
leen Hollandia aangekocht. Het
grote schilderij toont een raster van
vlakken in vuil, vaal roze; aan de
onderkant van het schilderij is
knallend kobaltblauw in grove
strepen aangebracht. Het heldere
blauw en het rauwe roze zijn in te-
genspraak met elkaar, maar maken
het schilderij juist interessant om
naar te kijken. Het doek is een ver-
haal geworden: een spanning tus
sen vuil roze en hoopvol blauw,
wat nog benadrukt wordt door dik-
ke sporen van lijm. „De vierkant-
jes heb ik benadrukt door lijnen
van dikke lijm aan te brengen. Die
structuur van de lijm maakt het wat
grover. Het roze is vrij ingetogen,
maar het ziet er lekker rauw en
doorleefd uit. Het kobaltblauw is
zuiver pigment vermengd met ei.
Bij deze pure temperaverf blijft de
kleur het meest helder."
Met zijn drie componenten voor
ogen, de structuur op het schilderij,
de compositie van de vormen en
het kleurgebruik is Van Leeuwen
in zijn schilderijen altijd op zoek
naar het evenwicht tussen verstand
en gevoel. Alle schilderijen op de
tentoonstelling lijken deze queeste
te belichamen. „Kunst is oersaai
als het puur rationed is, maar
evenzo saai als het alleen gevoel is,
want dan ga je naar het genre van
apen die schilderen. Het evenwicht
tussen verstand en gevoel, daar
gaat het om. Net als muziek, die je
kan aanspreken of niet. Terwijl het
componeren van een stuk muziek
ook een zeer rationele bezigheid is
zoals de maatverdeling bijvoor-
beeld. Maar als muziek alleen
klank is dan wordt het niet interes
sant. Als gevoel en verstand in mu
ziek samenkomen, dan krijg je
Beethoven. En daar krijg je kippe-
vel van. Dit evenwicht tussen ver
stand en gevoel probeer ik, op mijn
eigen bescheiden wijze, telkens
weerte zoeken."
HMHHHHHHH
BBllIlilil
Rotterdams Dagblad TV, kort-
weg RDTV, is een kabelkrant die
te zien is op alle kabelnetten in
Rotterdam en wijde omgeving. El
ke dag, zeven dagen in de week, en
24 uur per dag, worden actuele ge
beurtenissen vaak uit uw eigen
Door Ger van Veen
VLAARDINGEN - De redactie
van het televisieprogramma NO
VA heeft een foto van Jayne
Mansfield, die de redactie van De
Telegraaf bezoekt, uitverkozen
tot foto van de eeuw. Het histori-
sche beeld van de Amerikaanse
glamour versus de Hollandse
nuchtere zakelijkheid heeft ook
een Vlaardings tintje. Fotograaf
Auke Bergsma heeft een afdruk
van de foto gebruikt in zijn uit
1997 stammende expositie 'Mie-
ke Meets Jayne', die het verhaal
vertelde over een promotioneel
bezoek van Jayne Mansfield aan
Nederland, in samenhang met
moderne pin-up foto's van zijn ei
gen model Mieke Stemerdink
(zangeres van de Gigantjes) De
afdruk is verkocht en hangt nu er-
gens in Vlaardingen te pronken
aan een wand als ode aan een diva
die misbruikt werd door de film-
industrie en nooit kon worden
wat ze eigenlijk wilde zijn: een
mens van vlees en bloed.
Ze was door het late uur al in kenne-
lijke staat, maar poseert als een vol-
leerd sekssymbool op de redactieta-
fel van De Telegraaf. Ze. maakt haar
rug hoi zodat haar borsten, gevan-
gen in stevige vijftiger jarencups,
nog meer naar voren priemen om de
lust der mannen op te wekken. Uit-
dagend lachend beweegt Jayne
Mansfield zich overdreven vrou-
welijk boven al die mannen, die on-
danks de erotische divabewegingen
uitermate nuchter blijven.
De opname is gemaakt door Ben
van Meerendonk op 10 oktober
1957 des nachts om tien voor half
een. Toen de foto de volgende mor-
gen bij De Telegraafvterd aangebo-
den, ontstak hoofdredacteur Stok-
vis in grote woede. Hij vond het ta-
fereel op de foto een smakeloze ver-
toning en weigerde plaatsing omdat
die voor de krant mogelijk schade-
lijke gevolgen zou kunnen hebben.
De afdruk werd eigenhandig door
de toornige Stokvis verscheurd en
verdween in de vergetelheid. Jaren
Auke Bergsma met de foto van de eeuw. Foto Roger van der Kraan
later werd het archief van Ben van
Meerendonk voor wetenschappe-
lijk onderzoek opnieuw gei'nventa-
riseerd. Zodoende kwamen de in re-
delijke staat verkerende negatieven
weer aan het licht, zodat er nieuwe
afdrukken gemaakt konden wor
den. Auke Bergsma ontdekte de fo
to in 1992 in een tijdschrift over his-
torische fotografie. Bergsma, toch
al een liefhebber van beeltenissen
van filmsterren uit de jaren vijftig,
zocht contact met fotohistoricus en
beheerder van het archief Herman
Selier. Bergsma werd uitgenodigd
en raakte in de ban van de seksbom
uit de jaren vijftig. Een zoektocht
naar fotomateriaal van Jayne Mans
field in Nederland volgde. „Dat was
niet altijd even gemakkelijk, in de
vijftiger jaren schotende fotografen
nog geen hele rolletjes vol voor een
opname. Het was veel te duur en de
kans op plaatsing was gering. Toch
wist ik dat er vele foto's gemaakt
moesten zijn omdat de sterren uit
die tijd veel toegankelijker waren
en Jayne zo fotogeniek was dat een
opname van haar niet kon misluk-
ken. Ik heb heel diep moeten graven
maar er kwam genoeg boven water
om in mijn expositie een goed over-
zicht te geven van het legendarische
filmpromotie bezoek van Mans
field aan Nederland in 1957", be
nadrukt Bergsma.
Naast de foto van De Telegraaf was
er op de expositie ook een andere
zeer beroemde foto te zien; name-
lijk die van een kussende Jayne en
Frans de Munck, vlak voor de aftrap
van de voetbalwedstrijd Sparta-
Dos. De Dos-keeper, ook wel de
zwarte panter genoemd, kust de di
va vol op de lippen. Mansfield laat
hem begaan. Met geil getuite lippen
en haar linkerborst verzonken in de
zwarte keeperstrui laat ze zich door
de voetbalgod veroveren.
Nog steeds heeft Bergsma foto's
van Mansfield in zijn collectie maar
of hij de foto van de eeuw nog kan
leveren is de vraag... want in welke
staat verkeert het negatief, is het nog
verantwoord om af te drukken?
Toch heeft Bergsma genoeg histo-
risch materiaal in huis om aan de
vraag naar de oude pin-ups te vol-
doen. Een van zijn pronkstukken is
een promotionele foto van Mans
field, inclusief een door haar ge-
schreven bedankbrief, naar aanlei-
ding van het bezoek aan Nederland.
De fotograaf is onbekend maar het
handschrift van de filmster maakt
van een gewone glamourfoto een
uniek document dat de heimwee
naar de echte pin-ups doet herle ven.
De foto van de eeuw gaat een grote
toekomst tegemoet, met het middel-
punt liep het slechter af. Mansfield
verviel na haar glorieperiode in
drank en goedkope Europese B-
films in het erotische genre. Opder-
tig jarige leeftijd was haar lichame-
lijke verval reeds op te merken. In
1967 kwam ze om bij een auto-on-
geluk. De vrouw met de stralende
glimlach werd tijdens de crash ont-
hoofd. De roem en de aandacht
heeft haar lege leven nooit kunnen
vullen. De hemel van de mannen-
droom stierf als een lager wal ge-
raakte actrice, die het geluk nooit
gevonden heeft.
NOVA koos een uniek tijdsbeeld
uit dat de ontmoeting tussen, de
voor die tijd, zondige Amerikaanse
borstencultuuren het puriteinse Ne
derland laat zien. De redactie heeft
haar eigen normen voor de uitver-
kiezing; meeste stemmen gelden,
uniciteit of historische waarde.
Dankzij mannen als Auke Bergsma
en Herman Selier kunnen wij nog
steeds het werk van de vijftiger ja
ren fotograaf bekijken. Het ideaal-
beeld van de vrouw zien door de
ogen van onze vaders, ondanks dat
de propere Hollandse huisvrouwen
het kokette Amrikaanse gedoe toch
wat overdreven vonden. Het was
echter niet voor niets; er wordt ten-
slotte maar den foto de foto van de
eeuw.
Een item over de foto van de eeuw
wordt medio december door NOVA
uitgezonden. Bij galerie 'In Beeld'
in de Landstraat 57 te Vlaardingen
tel. 010—460 04 50) is het boek 'De
terugkeer van Jayne Mansfield in
Nederlandinclusief de foto van de
eeuw) voor a fl. 12,50 verkrijgbaar.
Ook is de foto voor a fl. 1,50 als an-
sichtkaart verkrijgbaar. De galerie
is vrijdag van 13.00-21.00 uur en
zaterdag en zondag van 12.00 -
17.00 uur geopend.
MET VEEL
PLEZIER
NAAR UW
WERK
BANENDAG
BIJ CORRECT