'Ik geloof niet in inspiratie, wel in hard werken' Redacteuren van De Telegraaf versus een Amerikaans sekssymbool 24 CEINTUURBAAN 111 TE ROTTERDAM VRIJDAG 24 SEPTEMBER VAN 12.00-20.00 UUR Stadsgehoorzaal Theater a.d. Schie VACATURES (M/V) VOOR 0.A, Tliea^er progranmia Ruth Jacott geeft extra concert in Theater a.d. Schie Expositie in Cultureel Centrum Hollandia Foto uit expositie vanAuke Bergsma wordt foto van de eeuw EEN AFSPRAAK IS NIET NODIG EN SCHRIFTELIJK S0LLICITEREN EVENMIN (BELLEN KAN OOK 010-4.618.618). Heimwee Pak deze kans en kom vrijdag 24 September langs. Van 12.00 uur tot 20.00 uur bent u van harte welkom bij Correct op de Ceintuurbaan 111 te Rotterdam (meldt u zich even bij de informatiebalie op de begane grand). U hoeft geen afspraak te maken en schriftelijke sollicitaties zijn evenmin nodig. Directie en toekomstige collega's zijn aanwezig om u een baan met toekomst aan te bieden en informeren u graag over de extra's bij Correct, zoals opleidingen, de loopbaanmogelijkheden, de uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden en part-time mogelijkheden. VERK0PER/STER: -TELEVISIE/ VIDEO -COMPUTER/ SOFTWARE -HIFi APPARATUUR -CAFITELECOM -MARINE -CD-SOFTWARE -PROF AUDIO/ VIDEO -HOBBY ELEKTRONICA -OFFICE APPARATUUR •ETALEUR M0NTEURS: -KLEUREN- TELEVISIE -COMPUTER -TELECOM -HIFI APPARATUUR •SYSTEEM- BEHEERDER CASSIERES VERK0PER/STER OPLEIDINGEN MAGAZIJN/BALIE MEDEWERKER Woensdag 22 September 1999 wx54 MaasposT De Bloeiende Maagden Bloed en Bier In Bloed en Bier slepen de Bloeiende Maagden het publiek mee in hun en- thousiasme en bouwen een theaterfeestje dat uitgebreid in de Stadsgehoor zaal wordt gevierd. Bloed en Bier is zoeken, vechten, drinken, leven, willen, schoppen, vrijen, denken, voelen en doen. En vrienden worden met vader, moeder, Kees, Kees, Zus, Jennifer, decampingbaas, Sonja van Driel, Maris- ka, Harrie van der Laan en zijn nichtje Cynthia. En dat allemaal op een cam ping in de vrije natuur op een steenworp afstand van Lille. In een adembene- mend tempo wisselen de twee vrouwen van tempo en van karakter. De emo- ties spatten'er van tijd tot tijd (dankzij het bier) vanaf. Woensdag 29 September, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 30, -/fl. 27,50. Korean Drums In elke drum leeft een geest A1 ver vooronze jaartelling hoorde men in de dorpen en velden van Korea de beat van de drums. Dit werd gedaan om boze geesten te verjagen, om de vij- and af te schrikken, om de goden gunstig te stemmen, maar ook om publiek te trekken voor voorstellingen van de vele rondtrekkende artiesten. Opval- lend is dat vrouwen een grote rol spelen in de drumcultuur. Vrouwelijke klosterlingen bespelen, met enorme krachtinspanningen, de gigantische, soms wel twee meter hoge Dragon Drums. In deze voorstelling zijn de meest spectaculaire nummers gecombineerd tot een oogverblindende show, waar- bij u en de artiesten) aan het eind van de avond buiten adem zult zijn van de onwaarschijnlijk gevarieerde ritmes en de tomeloze energie. Donderdag 30 September, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 52,50/fl. 50,-. Sneak Preview Nieuwe Cabaretformule Wat begon als een eenmalig theaterfeestje voor wat bevriende cabaretiers en theatermakers, is inmiddels bezig uit te groeien tot een razend populaire voorstelling. Overal zijn de readies hetzelfde: de Sneak Preview is een bele- venis. Een unieke, verrassende en vaak hilarische theateravond, waar het plezier vanaf spat. In de Sneak Preview ont vangen kleinkunstenaar en regis- seur Martin van den Ham en schrijfster en actrice Hetty Heyting steeds wis- selende gasten. Wie deze gasten zijn, dat blijft geheim. Cabaretiers, acteurs, tlevisiemakers, nieuw talent of oude rot, het maakt niet uit, het kan iedereen zijn. Vrijdag 1 oktober, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 27,50/fl. 25,-. Erik Brey Dolores In zijn nieuwe programma Dolores blijkt Erik Brey nog heel wat noten op zijn zang en in de vleugel te hebben. Muziek is een onuitputtelijke bron en met zij n pianospel, maar evenzeer met zijn stem, tovert Erik Brey in een the ateravond zo'n brede waaier aan muzikale stijlen en kleuren tevoorschijn dat uw oren erbijna van overvoerd raken. Als fijngeweven rode draad zal dit programma het verdriet in de muziek belichten. Opera, Hongaarse Ziegeu- nermuziek, Spaanse Flamenco of de Nederlandse smartlap. Want wat ligt er dichter bij de lach dan de traan? Zaterdag 2 oktober, aanvang 20.00, toegangfl. 30,-/fl. 27,50. Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij de Stadsgehoorzaal, Schiedamse- weg 51, van dinsdag tot en met zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur en een uur voor aanvang van de voorstelling. Fred Florusse 100 jaar cabaret In dit tweede theaterseizoen gaan we ook onze sfeervolle foyer benutten voor kleine, intieme theaterproducties. Zoals deze avond waarin de geschie- denis van het Nederlands cabaret verteld wordt door Fred Florusse. Hij slaat een brug tussen het 'oude' en het 'nieuwe' talent van 100 jaar cabaret in ons land: gebeurtenissen, anecdotes en liedjes van voor, tijdens en na de oorlog. Hij vertelt, acteert en zingt over het leven en werk van diverse grote cabare tiers. Ook schrijvers komen uitgebreid aan bod. Kortom cabaret in alle vor- men. Dinsdag 28 September, aanvang 20.15 uur, toegangfl. 25,50/fl. 23,-. Hans Teeuwen Trui Na twee jaar afwezigheid in het theater is het cabarettalent van de jaren ne- gentig, Hans Teeuwen, terug met een nieuw theaterprogramma. Het eerste programma Hard Zielig werd door pers en publiek zeer enthousiast ont- vangen. Met Breierdeck verraste hij nog meer en overtuigde hij de laatste twijfelaars. Op het Rotterdams fdmfestival 1999 ging de fdm Jezus is een Palestijn in premiere waarin Teeuwen de rol van Ramses vertolkt. Trui toont Teeuwen in al zijn facsinerende facetten. Vrijdag 1 oktober, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rangfl. 35, -/fl. 32,50, tweede rangfl. 30,-/fl. 27,50. StefBos Zien Stef Bos is de meester van het literaire luisterlied. De afgelopen jaren heeft deze chansonnier ons telkens weer weten te overtuigen met zijn poetische teksten en sterke composities. De eigenzinnige dichter/zanger schrijft over dingen die hem raken. Dat leverde een groot aantal zeer mooie liedjes op. Daarom graaft hij voor zijn nieuwe programma Zien in zijn rijke muzikale geheugen. Zijn succesvolle cd's Is dit nu later?, Tussen de liefde en de leeg- te, Vuuren Schaduw en De onderstroom vormen de basis van zijn theater- concert. Daarnaast heeft hij gloednieuw werk in petto. Zaterdag 2 oktober, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rang fl. 35,-/fl. 32,50, tweede rang fl. 31,-/fl. 28,50. Kaarten voorTheatera.d. Schie zijn verkrijgbaar bij de Theaterkassa, S tad- serf 1, van maandag tot en met vrijdag van 11.00 tot 18.00 uur en op zater dag van 12.00 tot 15.00 uur, tel. 246 74 67. SCHIEDAM - In het VSB Theater a.d. Schie vindt woensdag 29 Septem ber een extra concert plaats van Ruth Jacott. De voorstelling heeft Jacott vorig jaar al eens gegeven en is dit seizoen ingelast. Dat is ook de reden dat de voorstelling niet is opgenomen in het programmaboekje. Aanvang is 20.15 uur. De theateroptredens van Ruth Jacott zijn een feest waar niets moet en alles mag. Haar zien optreden is een belevenis die zijn weerga niet kent. Haar show spettert van het begin tot het eind. In het theater voelt Ruth zich thuis, ze beschouwt het podium als haar territorium en het pu bliek is haar prooi. De carriere van de in Paramaribo geboren zangeres be gon in 1987. Na hoofdrollen in Cats en A Night at the Cotton Club is zij niet meer weg te denken uit de Nederlandse showbusiness. Ze werd een gevierd platenartieste dankzij het Nationale- en Eurovisie Songfestival 1993. Hits volgen elkaar in hoog tempo op. Vrede, Blijf bij mij, Ik ga door, Ik kan echt zonder jou en natuurlijk recentelijk Leun op Mij, zijn slechts enkele nummers waarmee zij een hoge notering in de nationale hit- lijsten behaalde. Bovendien werd zij in 1997 onderscheiden met de Gou- den Harp van de stichting Conamus. Tijdens de komende concerten zal Ruth uiteraard de bekende hits, waarvan sommigen in een fris eigentijds jasje zijn gestoken, niet vergeten, maar ze zal ook repertoire van haar nieuwe albumVals Verlangen' ten gehore brengen. Jacott wordt begeleid door uitstekende muzikanten, zangers en danseressen. Kaarten kunnen besteld worden bij het VSB Theater a.d. Schie, tel. 246 74 67. omgeving snel via de kabel in uw huiskamer gebracht. In een pro gramma dat steeds wordt geactua- liseerd en herhaald. Elke maandag en dinsdag wordt bijzonder aandacht besteed aan Wonen en Onroerend Goed. En op zondag aan lokale sportgebeurte- nissen.Stem uw TV dus af op RDTV, uw eigen nieuwskanaal! Voor meer informatie of voor adverteren op RDTV kunt u bel- len met 010 - 4004.285. Door Yvonne Lens VLAARDINGEN - Hij heeft veel tot stand gebracht voor het nu heersende kunstklimaat in Vlaardingen. Zo heeft bijvoor- beeld beeldende kunst in de openbare ruimte (het Stadshart en de bloementrappen) een stevi- ge plek, ook voor de toekomst, verworven en horen kunstpro- jecten voor scholen sinds enkele jaren structureel tot het aanbod. Tien lange jaren had Hans van Leeuwen (beeldend kunstenaar) zitting in de commissie beelden de kunst en was een lange perio- de voorzitter van de commissie. Onlangs nam hij afscheid. Nu is het een van de taken van de com missie om kunstenaars uit te kie- zen voor exposities in de Hollan dia galerie in Vlaardingen. Zijn ex-collega's nodigden hem uit om nu eens zijn eigen werk ten- toon te stellen. Tijdens de ope- ningstoespraak van de expositie sprak Jan Marijnissen van de SP de gevleugelde woorden: „Na tien jaar trouwe dienst, altijd bezig met kunst van anderen, kunnen wij nu eens kijken wat ie er eigenlijk zelf van bakt." Van Leeuwen is blij dat de ope ning achter de rug is: „Zo'n ten- toonstelling en de opening is altijd weer een beetje spannend. De mensen van de commissie kennen mij natuurlijk van een heel andere kant. Je gaat met je billen bloot, want als je werk daar zo hangt, laat je allemaal stukjes van jezelf zien." Zijn schilderijen werden goed ontvangen getuige een paar rode verkoopstippen. Zijn werk kenmerkt zich door evenwicht in kleur, vlakverdeling en een rustige compositie. In zijn schilderijen wil hij de toeschouwer een gevoel van stilte meegeven; zittend voor het werk kan men even uitrusten van het lawaai en het hectische leven van alledag. Van Leeuwen werkt met drie hoofdbestanddelen: de structuur op het schilderij (de lijm, hars en dergelijke die hij erop smeert, geven een huid aan het schilderij), de compositie van de vormen (vaak zijn dat rechthoeken en vierkanten) en het kleurgebruik (meestal sober en in harmonie met elkaar). ,,Ik begin een schilderij altijd op dezelfde manier. Ik ben niet ie- mand die zwemt in de tijd en ik ge loof ook niet in inspiratie; het is Hans van Leeuwen heeft een hekel aan tekst op uitnodigingskaarten voor exposities. Hoe meer de werken worden aangeprezen, hoe wantrouwender hij wordt. En daar heeft Hollandia zich dan ook aan gehouden: geen tekst op zijn uitnodigingskaart. Foto Roger van der Kraan gewoon hard werken. Ik maak eerst een vlakverdeling van zestien vakjes op het doek, groot of klein van formaat. Hier varieer ik al ja ren eindeloos mee, er ontstaan steeds weer totaal andere werken. De vakjes zijn voor mij een uit- gangspunt, vaak verander ik ze en maak ze groter of kleiner, of haal ze weg. Soms is het vierkant met de zestien vlakjes nog als raster te zien, maar ook schilder ik er over- heen en zijn zij helemaal verdwe- nen in lange verticale banen." Het uitgangspunt met de zestien vlakken ontstond lange tijd gele- den toen Hans van Leeuwen in een groot gastatelier aan het werk was; grootse rechthoekige blokken van vijftig bij vijftig centimeter bij een meter werden telkens in een andere opstelling neergezet. „Soms zette ik ze in een vierkant dicht tegen el kaar aan, of haalde de blokken iets uit elkaar zodat de ruimte ertussen weer een ander beeld gaf. Van bo- venaf nam ik er foto's van. Ik vond het, toen ik de foto's goed bekeek, echt zo'n mooie vorm. Simpel en mooi; het stond gewoon. Het sprak me aan en later ben ik het als the- ma gaan gebruiken. Het fijne is dat ik me niet aan formaten van doe- ken hoef te houden, het kan op groot of klein. Ik moest in die be- ginperiode nog vaak aan mijn do- cent Klaas Gubbels denken, wiens gehele oeuvre bestaat uit geschil- derde koffiepotten. Echt fascine- rend: luie koffiepotten, aggressie- ve koffiepotten en altijd op een ta- feltje." Een van Hans van Leeuwens schil derijen is meteen al voor kunstuit- leen Hollandia aangekocht. Het grote schilderij toont een raster van vlakken in vuil, vaal roze; aan de onderkant van het schilderij is knallend kobaltblauw in grove strepen aangebracht. Het heldere blauw en het rauwe roze zijn in te- genspraak met elkaar, maar maken het schilderij juist interessant om naar te kijken. Het doek is een ver- haal geworden: een spanning tus sen vuil roze en hoopvol blauw, wat nog benadrukt wordt door dik- ke sporen van lijm. „De vierkant- jes heb ik benadrukt door lijnen van dikke lijm aan te brengen. Die structuur van de lijm maakt het wat grover. Het roze is vrij ingetogen, maar het ziet er lekker rauw en doorleefd uit. Het kobaltblauw is zuiver pigment vermengd met ei. Bij deze pure temperaverf blijft de kleur het meest helder." Met zijn drie componenten voor ogen, de structuur op het schilderij, de compositie van de vormen en het kleurgebruik is Van Leeuwen in zijn schilderijen altijd op zoek naar het evenwicht tussen verstand en gevoel. Alle schilderijen op de tentoonstelling lijken deze queeste te belichamen. „Kunst is oersaai als het puur rationed is, maar evenzo saai als het alleen gevoel is, want dan ga je naar het genre van apen die schilderen. Het evenwicht tussen verstand en gevoel, daar gaat het om. Net als muziek, die je kan aanspreken of niet. Terwijl het componeren van een stuk muziek ook een zeer rationele bezigheid is zoals de maatverdeling bijvoor- beeld. Maar als muziek alleen klank is dan wordt het niet interes sant. Als gevoel en verstand in mu ziek samenkomen, dan krijg je Beethoven. En daar krijg je kippe- vel van. Dit evenwicht tussen ver stand en gevoel probeer ik, op mijn eigen bescheiden wijze, telkens weerte zoeken." HMHHHHHHH BBllIlilil Rotterdams Dagblad TV, kort- weg RDTV, is een kabelkrant die te zien is op alle kabelnetten in Rotterdam en wijde omgeving. El ke dag, zeven dagen in de week, en 24 uur per dag, worden actuele ge beurtenissen vaak uit uw eigen Door Ger van Veen VLAARDINGEN - De redactie van het televisieprogramma NO VA heeft een foto van Jayne Mansfield, die de redactie van De Telegraaf bezoekt, uitverkozen tot foto van de eeuw. Het histori- sche beeld van de Amerikaanse glamour versus de Hollandse nuchtere zakelijkheid heeft ook een Vlaardings tintje. Fotograaf Auke Bergsma heeft een afdruk van de foto gebruikt in zijn uit 1997 stammende expositie 'Mie- ke Meets Jayne', die het verhaal vertelde over een promotioneel bezoek van Jayne Mansfield aan Nederland, in samenhang met moderne pin-up foto's van zijn ei gen model Mieke Stemerdink (zangeres van de Gigantjes) De afdruk is verkocht en hangt nu er- gens in Vlaardingen te pronken aan een wand als ode aan een diva die misbruikt werd door de film- industrie en nooit kon worden wat ze eigenlijk wilde zijn: een mens van vlees en bloed. Ze was door het late uur al in kenne- lijke staat, maar poseert als een vol- leerd sekssymbool op de redactieta- fel van De Telegraaf. Ze. maakt haar rug hoi zodat haar borsten, gevan- gen in stevige vijftiger jarencups, nog meer naar voren priemen om de lust der mannen op te wekken. Uit- dagend lachend beweegt Jayne Mansfield zich overdreven vrou- welijk boven al die mannen, die on- danks de erotische divabewegingen uitermate nuchter blijven. De opname is gemaakt door Ben van Meerendonk op 10 oktober 1957 des nachts om tien voor half een. Toen de foto de volgende mor- gen bij De Telegraafvterd aangebo- den, ontstak hoofdredacteur Stok- vis in grote woede. Hij vond het ta- fereel op de foto een smakeloze ver- toning en weigerde plaatsing omdat die voor de krant mogelijk schade- lijke gevolgen zou kunnen hebben. De afdruk werd eigenhandig door de toornige Stokvis verscheurd en verdween in de vergetelheid. Jaren Auke Bergsma met de foto van de eeuw. Foto Roger van der Kraan later werd het archief van Ben van Meerendonk voor wetenschappe- lijk onderzoek opnieuw gei'nventa- riseerd. Zodoende kwamen de in re- delijke staat verkerende negatieven weer aan het licht, zodat er nieuwe afdrukken gemaakt konden wor den. Auke Bergsma ontdekte de fo to in 1992 in een tijdschrift over his- torische fotografie. Bergsma, toch al een liefhebber van beeltenissen van filmsterren uit de jaren vijftig, zocht contact met fotohistoricus en beheerder van het archief Herman Selier. Bergsma werd uitgenodigd en raakte in de ban van de seksbom uit de jaren vijftig. Een zoektocht naar fotomateriaal van Jayne Mans field in Nederland volgde. „Dat was niet altijd even gemakkelijk, in de vijftiger jaren schotende fotografen nog geen hele rolletjes vol voor een opname. Het was veel te duur en de kans op plaatsing was gering. Toch wist ik dat er vele foto's gemaakt moesten zijn omdat de sterren uit die tijd veel toegankelijker waren en Jayne zo fotogeniek was dat een opname van haar niet kon misluk- ken. Ik heb heel diep moeten graven maar er kwam genoeg boven water om in mijn expositie een goed over- zicht te geven van het legendarische filmpromotie bezoek van Mans field aan Nederland in 1957", be nadrukt Bergsma. Naast de foto van De Telegraaf was er op de expositie ook een andere zeer beroemde foto te zien; name- lijk die van een kussende Jayne en Frans de Munck, vlak voor de aftrap van de voetbalwedstrijd Sparta- Dos. De Dos-keeper, ook wel de zwarte panter genoemd, kust de di va vol op de lippen. Mansfield laat hem begaan. Met geil getuite lippen en haar linkerborst verzonken in de zwarte keeperstrui laat ze zich door de voetbalgod veroveren. Nog steeds heeft Bergsma foto's van Mansfield in zijn collectie maar of hij de foto van de eeuw nog kan leveren is de vraag... want in welke staat verkeert het negatief, is het nog verantwoord om af te drukken? Toch heeft Bergsma genoeg histo- risch materiaal in huis om aan de vraag naar de oude pin-ups te vol- doen. Een van zijn pronkstukken is een promotionele foto van Mans field, inclusief een door haar ge- schreven bedankbrief, naar aanlei- ding van het bezoek aan Nederland. De fotograaf is onbekend maar het handschrift van de filmster maakt van een gewone glamourfoto een uniek document dat de heimwee naar de echte pin-ups doet herle ven. De foto van de eeuw gaat een grote toekomst tegemoet, met het middel- punt liep het slechter af. Mansfield verviel na haar glorieperiode in drank en goedkope Europese B- films in het erotische genre. Opder- tig jarige leeftijd was haar lichame- lijke verval reeds op te merken. In 1967 kwam ze om bij een auto-on- geluk. De vrouw met de stralende glimlach werd tijdens de crash ont- hoofd. De roem en de aandacht heeft haar lege leven nooit kunnen vullen. De hemel van de mannen- droom stierf als een lager wal ge- raakte actrice, die het geluk nooit gevonden heeft. NOVA koos een uniek tijdsbeeld uit dat de ontmoeting tussen, de voor die tijd, zondige Amerikaanse borstencultuuren het puriteinse Ne derland laat zien. De redactie heeft haar eigen normen voor de uitver- kiezing; meeste stemmen gelden, uniciteit of historische waarde. Dankzij mannen als Auke Bergsma en Herman Selier kunnen wij nog steeds het werk van de vijftiger ja ren fotograaf bekijken. Het ideaal- beeld van de vrouw zien door de ogen van onze vaders, ondanks dat de propere Hollandse huisvrouwen het kokette Amrikaanse gedoe toch wat overdreven vonden. Het was echter niet voor niets; er wordt ten- slotte maar den foto de foto van de eeuw. Een item over de foto van de eeuw wordt medio december door NOVA uitgezonden. Bij galerie 'In Beeld' in de Landstraat 57 te Vlaardingen tel. 010—460 04 50) is het boek 'De terugkeer van Jayne Mansfield in Nederlandinclusief de foto van de eeuw) voor a fl. 12,50 verkrijgbaar. Ook is de foto voor a fl. 1,50 als an- sichtkaart verkrijgbaar. De galerie is vrijdag van 13.00-21.00 uur en zaterdag en zondag van 12.00 - 17.00 uur geopend. MET VEEL PLEZIER NAAR UW WERK BANENDAG BIJ CORRECT

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 1999 | | pagina 21