REINIGINGSSET Theater a.d. Schie Theater de Teerstoof Stadsgehoorzaal 'Molenaarswoning is een nieuwe parel op de kroon van molens' Jury VSB-prijs lijkt te hebben gekozen voor de veilige weg AFSTANDSBEDIENING TELEF00N ACCU'S PRINS FREDERIK HENDRIKSTRAAT 63 ROTTERDAM TEL: 010-4.618.525 KNIP-UIT VOORDEEL VOOR VROEGE VOGELS Molen De Drie Koornbloemen heeft 'zijn'huisje weer terug Frankeland krijgt opa-met-kleinkind beeld cHi-Ccl HattaHf must r°- CORRECTPRIJS Geschikl voor de meeste draadloze thuistelefoons met 3,6 Volt accu. CORRECTPRIJS PHILIPS SBC PM110 CD REINIGINGSSET Verwijdert alle vuil envlekken zonder krassen. Met anti-statische reinigingsvloeistof, uitwasbare pluisvrije doek en lens reiniger. Geschikt voor alle CD en CD-ROM discs. m5%t CORRECTPRIJS "Vroege Vogels" kunnen van 9.00-10.00 uur een gratis afstandsbediening controle laten uitvoeren in het Correct Service Center waar onze medewerkers voor u klaar staan om uw afstands bediening te controleren. Blijkt uw afstandsbediening defect te zijn, dan ontvangt u bij aan aanschaf van een nieuwe afstandsbediening tegen inlevering van deze bon EEN CORRECT KNIP-UIT KORTING VAN 1 I I I I I I I Zetfoutenen prijswijzigingen ondervoorbehoud In het Correct Service Center aan de Prins Frederik Hendrikstraat 63 te Rotterdam vindt u een groot assortment aan originele elektronische onderdelen van o.a. Philips, Sony, JVC, Panasonic, Technics, Grundig, Compaq, IBM, Toshiba en Akai. Ook op het gebied van afstandsbedieningen, accu's voor o.a. draadloze telefoons, pluggen, kabels en telefoontoebehoren vindt u in het Correct Service Center een ruime keuze. SONY RM-816 De "omkeer" afstandsbediening van Sony met de minder vaak gebruikte functie's verstopt achter een handige kunststofbeschermhoes, m95TM .nr. 31679 Voliere WINKELOPENINGSTIJDEN: maandag t/m donderdag 09.30-18.00 uur, vrijdag 09.30-21.00 uur en zaterdag 09.00-18.00 uur. Zaagramen Woensdag 6 oktober 1999 on otsi'r*L'° f;& P/N Gf-'J°AA,<aE}MU 3.6V "'OrnAh K' 69 Art.nr. 40717 11.95 Lnr. 19202 I I I i Don 10 Ierse mannen in korte rokken is gebaseerd op de vele klassieke verhalen en legendes over Parcival en zijn zoektocht naar de Heilige Graal. Het ver- telt een absurd verhaal in vele scenes die via bijzondere details aan elkaar geschakeld zijn. We ontmoeten Parcival als de graalzoeicer bij uitstek, de jeugdige dwaas die tot inzicht en wijsheid komt. Hij komt in contact met twee andere graalzoekers die ingewikkelder in elkaar zitten. Dat leidt tot interessante en emotionele ontmoetingen. Vrijdag 15 oktober, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 30,-/fl. 27,50. Jan Rot Meisjes Meisjes is Jan Rots vijfde theaterprogramma. Over moeders en hoeren, bakvissen en potten, de vrouw van zijn leven en de vrouw in hemzelf. Met vooral veel mooie liedjes over verloren liefdes want daar houden meisjes van. Ook geschikt voor schooljongens homo's en andere mannen. Jan Rot begeeft zich op het raakvlak van smartlap en popsong. Hij verkent in zijn repertoire het niemandsland tussen Pierre Kartner en rock'n roll. Jan Rot, ooit begonen als popzanger, voelt zich op het theaterpodium in zijn element. Hij debuteerde in 1992 met Jan Rot gaat nooit uit elkaar, daarna volgden: Rot is liefde en hard zingen in het donker. Deze drie program- ma's kunnen worden gezien als een drieluik over zijn leven. Vrijdag 15 oktober, aanvang 20.30 uur, toegangfl. 22,50/fl. 21,30. Liesbeth List en anderen Piaf, de Musical Non, je ne regrette rien, Milord, La vie en rose. Het zijn onvergetelijke liedjes van een van de grootste artiesten van deze eeuw: Edith Piaf. Ruim 35 jaar na haar dood is een indrukwekkende muzikale voorstelling over haar leven in een compleet Nederlandse uitvoering te zien. De titelrol wordt gespeeld door de Nederlandse Grande Dame van het Chanson: Liesbeth List. De kermiszangeres Edith Gassion wordt op straat ontdekt door een Parijse nachtclubeigenaar. Haar succesvoile concertdebuut on der de artiestennaam Edith Piaf (Piaf is het Franse woord voor mus) wordt overschaduwd door de brute moord op haar ontdekker. Een moord waar- van de jonge zangeres verdacht wordt. Ondanks de vele tegenslagen in haar prive-leven groeit Edith Piaf in de jaren dertig en veertig uit tot een idool, waarvan wereldwijd miljoenen platen worden verkocht. Op het hoogtepunt van haar roem putten alcohol- en drugsverslaving haar uit en ze overlijdt in 1963. Zaterdag 16 oktober, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 47,50/fl. 45,-. Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij de Stadsgehoorzaal, Schiedamse- weg 51, van dinsdag tot en met zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur en een uur voor aanvang van de voorstelling. Tom America en anderen Jan Hanlo-programma Piepjonge kinderen, stokoude bejaarden, een niet te begrijpen toespraak van Elco Brinkman, de woorden van topdichters als Jan Hanlo of Tonnus Oosterhoff, plat Amsterdams, Brussels of Tilburgs, Tom America haalt het allemaal door zijn muzikale wringer. Van weggooitaal tot de fijnste poezie: in dit programma wordt de taal muziek, de muziek wordt taal. De Nederlandse taal is muzikaal nog nooit zo intens en welluidend bewerkt. Na afloop van het concert, terug van het alledaagse, hoor je de taal nog steeds om je heen zingen. Woensdag 13 oktober, aanvang 20.15 uur, toegangfl. 25,50/fl. 23,-. De Internationale Donau Opera De Parelvissers De opera De Parelvissers van George Bizet is vooral populair door het be- roemde duet tussen Zorga en Nadir. Naast het thema uit het duet, dat de hele opera door te horen is, kent De Parelvissers nog talloze lyrische duet- ten en prachtige emotionele solopartijen. Het verhaal De Parelvissers be- schrijft de liefde van twee vrienden voor dezelfde vrouw, Leila, een pries- teres. De mannen achten hun vriendschap belangrijker dan de verliefdheid en zweren elkaar geen verhouding met haar te beginnen. Maar de verliefd heid is zo hevig dat Nadir deze belofte breekt. Natuurlijk moet dit verraad gewroken worden, maar uiteindelijk heeft de opera voor de geliefden een happy-end in petto. De staatsopera Rousse, die de opera met groot koor, orkest en solisten uitvoert, is al jaren met grote regelmaat in Nederland te zien geweest. Aida, II Trovatore en Lucia di Lammermoor zijn enkele ti- tels van het repertoire dat in de Nederlandse theaters met staande ovaties werd beloond. Zaterdag 16 oktober, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rangfl. 64,-/fl. 61,50, tweede rangfl. 59,-/fl. 56,50. Harry Sacksioni Oorsprong Meestergitarist Harry Sacksioni verstaat de kunst om tegelijkertijd een lo- pende baspartij, een ritmisch akkoordenschema en een vingervlugge solo aan zijn instrument te ontlokken. De muzikale loopbaan van Harry Sack sioni kent vele hoogtepunten: van gouden platen tot de Edison voor Who's pulling the strings. Dit seizoen brengt Sacksioni een akoestisch so- loprogramma onder de titel Oorsprong. Vanavond speelt hij, uiteraard, composities van zijn gelijknamige cd. Zijn rtieuwste werk wordt aange- vuld met bewerkingen van nummers uit pop-, jazz-, film- en folkmuziek. Vrijdag 15 en zaterdag 16 oktober, aanvang 20.15 uur, toegangfl. 26,-. Toegangskaarten voor Theater de Teerstoof en Theater a.d. Schie zijn verkrijgbaar bij de Schiedamse Theaterkassa, Stadserf 1, van maandag tot en met vrijdag van 11.00 tot 18.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 15.00 uur, tel. 246 74 67. MaasposT tPClLS Rotterdams Dagblad TV, kortweg RDTV, is een kabelkrant die te zien is op alle kabelnetten in Rotterdam en wijde omgeving. Elke dag, zeven dagen in de week, en 24 uur per dag, worden actuele gebeurtenissen vaak uit uw eigen omgeving snel via de kabel in uw huiskamer gebracht. In een programma dat steeds wordt geactualiseerd en herhaald. Elke maandag en dinsdag wordt bijzonder aandacht besteed aan Wonen en Onroerend Goed. En op zondag aan lokale sportgebeurtenissen.Stem uw TV dus af op RDTV, uw eigen nieuwskanaal! Voor meer informatie of voor adverteren op RDTV kunt u bellen met 010-4004.285. Kiki Heessels Blond Blauw Heessels bejubelt en vervloekt de zegeningen van ons bestaan en wast de onschuld van zich af. Blond Blauw is een programma dat gaat over de hoop die blijft, ondanks de schurende werking van ons bestaan. Wat on- veranderd blijft zijn haar spervuur van woorden vol geestige observaties, haar sterke mimiek, en zoals altijd brengt ze haar ontroerende liedjes met een volstrekt eigen warm-rauwe zangstem. Donderdag 14 oktober, aanvang 20.00 uur, toegangfl. 27,50/fl. 25,-. La Kei Ierse mannen in korte rokken, wie dient de Graal? legen. Naast de Vlaardingerpoort stond de molen, half en half op de stadsmuur. Logisch dus dat mole- naar Kouwenhoven op het braak stukje land tussen poort en molen zijn huisje liet bouwen. Zo tegen stadsmuur en molen. De stadspoort en stadmuur zijn verdwenen maar de achterkant van het gebouwtje is nog een stukje van de vesting. In 1955 kocht de heer Van Voor- den de molen en hij heeft nog tot 1974 met zijn gezin in het piep- kleine huisje gewoont. De firma Van Voorden heeft tot 1991 vee- voer gemaald in de molen, de laat- ste jaren zonder windkracht maar electrisch. De molen werd wel regelmatig ge- draaid maar dan onder leiding van vrijwillige molenaar Frans Kroon. Al vanaf 1980 draait Frans Kroon zijn hand er niet voor om, om zo- wel op de molen De Vrijheid als- ook De Drie Koornbloemen te draaien. Het komt voor dat hij te- gelijk de beide molens laat draaien. Maar alleen als het niet te hard waait, hoor", zegt hij vrolijk. Frans Kroon is de nieuwe huurder van de molenaarswoning. Omge- ven door collega's van de Molen- stichting, molenaars en restaura teurs van de molenwerkplaats werd hij door de burgemeester in het zonnetje gezet en geluk ge- wenst met zijn mooie opgeknapte molenwoning. De restauratie is volgens architect Bouwstra en aannemer Bijl succes- vol te noemen. De venster en ko- zijnen zijn vervangen en een nieuw raam is gemaakt in de molen waar de woonkamer is gevestigd. In de uitwoning zijn keuken, douche en slaapvertrek gemaakt met de broodnodige cv. De grote woonka mer is half gelegen in de molen en heeft een prachtig uitzicht op het westen. De hele voorgevel is ver- nieuwd met IJsselsteentjes en de eerste etage verhoogd. In plaats van het platte dak is een schuin - zelfs gedraaid- pannendak boven- op de woning gezet. Burgemeester Scheeres bedankte iedereen voor de inzet en in het bij zonder de subsidiegevers: het VSB fonds, de Provincie en de Stadsre- gio. Nadrukkelijk feliciteerde hij heel Schiedam met wat hij noem- de: „De vorstelijk woning voor molenaar Frans Kroon en een parel voor Schiedam. Een parel erbij op de kroon van de Schiedamse mo lens." Door Frank Willemse SCHIEDAM - Oud en mistroos- tig staat het scheefgezakte bouw- seltje tegen de molen te leunen. Naast de kolossale molen van zo'n 30 meter hoog valt het ei- genlijk geeneens op. De struiken en bossages vanaf de Vlaardin- gerdijk nemen het bouwval uit het oog. En dat is maar goed ook. De oude molenaarswoning is een bouwval en de naam molenaars woning niet meer waardig. Schuurtje of aanbouw of loods; steeds hoe minder Schiedam- mers wisten nog dat het een mo lenaarswoning was. Afgelopen maandag wapperden trots en feestelijk vlaggen op de molen Drie Koornbloemen aan de Vellevest. Het mag dan hard rege- nen maar de fiere molen straalt een zonnig humeur uit. Vlak onders moeders schort staat het kleintje te pronken: de molenaarswoning. Een nostalgisch huisje met een pannengedekt zadeldak en mooie oude ramen. Vanaf de Vlaardin- gerdijk zijn de bosjes gekapt en zo tussen het wuivend riet van de Vel levest lijkt het tafereel op een oud schilderij met een nieuwe lijst. De Drie Koornbloemen is een bij zondere molen, volgens voorzitter Reinier Scheeres in zijn feestelijke toespraak. De burgemeester is Door Jalmar Teunissen SCHIEDAM - Een opa met zijn kleinkind op de schouders, beide beentjes omvattend. Het is een beeld dat over niet al te lange tijd voor de ingang van woon-, zorg- en dienstencentrum Frankeland zal verrijzen, ontworpen door Ram Katzir. De jonge kunstenaar kreeg afgelopen donderdag in Pand Paulus te horen dat zijn ont- werp door de jury van de VSB- prijs was verkozen boven de in- zendingen van F rank Halmans en Claudia Liechty. Het is een levensgroot bronzen beeld dat vanuit de grond omhoog komt, alsof het deel uitmaakt van een zandkasteel, recht voor een sta- tige boom. Dat effect wordt ver- sterkt door het laagje kunsthars dat vermengd met zand op het beeld wordt aangebracht. „Grootvaderen kind staan daar in het overgangsge- bied van het zorgcentrum naar de buitenwereld, en kijken naar een boom die door Katzir wordt opge- vat als de Boom des Levens valt te lezen in de catalogus van de VSB- prijs 1999. „Het beeld gaat over sa- men delen, en over het doorgeven vankennisen wijsheid." Katzir,al- dus de jury, geeft een nieuwe di- mensie aan een stereotiep beeld en heeft een 'overtuigende formele kwaliteit' Begin april selecteerde de jury van de VSB-prijs -bestaande uit Alfred Eikelenboom en Guido Geelen (beeldend kunstenaars), Tom van Gestel (hoofd Praktijkburo Beel- dende Kunstopdrachten), Cees Straus (kunstcriticus) en Els van de Weijde (landschapsarchitect)- Kat zir, Halms en Liechty uit 61, inzen- dingen voor een kunsttoepassing voor woon-, zorg- en dienstencen trum Frankeland. Het meest raadselachtig ontwerp werd geleverd door Claudia Liech ty: een bakstenen borst. De tepel be- vat een ingegoten dodelijke knola- Het winnende ontwerp van Ram Katzir. Foto Roger van der Kraan maniet. „Op verleidelijke wijze symboliseert zij de levenscyclus door de plek bijna te belichamen", staat in het juryrapport. De borst als symbool van de geboorte, het le ven? En de dodelijke paddestoel als symbool van de dood die we alle maal in ons dragen?Overdergelijke hypothesen hoeven de bewoners van Frankeland zich niet het hoofd over te breken, want het voorstel van Liechty heeft het uiteindelijk toch niet gehaald. Ook het ontwerp van Frank Hal- mans werd niet door de jury met de VSB-prijs beloond. De eerste keer dat hij Frankeland bezocht, werd hij getroffen door de 'dwingende rit- miek' van het gebouw, die volgens Halmans in contrast staat met de on- zichtbare en ongrijpbare rijkheid van de levensgeschiedenis van de bewoners. lets van die levensge schiedenis wilde hij in zijn ontwerp weer tot leven brengen. Halmans stelde voor om samen met vijftien bewoners met behulp van schijn- baar verloren gegane herinneringen en foto's een reconstructie te maken van de woningen waarin zij vroeger woonden. Die reconstructie zou de vorm krijgen van een voliere, die ook daadwerkelijk door een parkiet zou worden bewoond, als symbool van levendigheid en geborgenheid. Hiervoor zou een kamer in Fran keland worden vrijgemaakt. Met het ontwerp van Ram Katzir lijkt de jury te hebben gekozen voor de veilige weg. Een beeld dat me- teen geduid kan worden, toeganke- lijk is en bij niemand weerstand zal oproepen. Maar daarin lijkt ook de zwakte van de jurykeuze te zitten. Het is een beeld dat je 66n keer be- kijkt, misschien twee keer, maar daarna nooit meer. Om in de termen van de Kunstestafette te blijven (Mooi, niet af): het beeld is 'afen dus eigenlijk een beetje saai. De expositie waar de ontwerpen van de drie genomineerde kunste naars bekeken kunnen worden loopt tot en met 24 oktober loopt in Pand Paulus (Korte Haven 125). Openingstijden: donderdag tot en met zondag van 13.00 tot 17.00 uur. voorzitter van Stichting De Schie damse Molens de eigenaar van de molen. Op de eerste plaats is De Drie Koornbloemen de oudste van de vijf molens die Schiedam nog telt. Gebouwd in 1770 en dus mid den in de bloeitijd en opkomst van de Schiedamse jenever. Reken maar dat Schiedammers toen trots waren op hun reuzen-molens die een teken waren van welvaart en vooruitgang. Daarnaast is De Drie Koornbloe men bijzonder omdat deze molen vele soorten werk heeft verricht. Hij maalde als Brandersmolen, als Korenmolen, als Pelmolen en als Houtzaagmolen. Bij voldoende wind kon zo met werktuigen als pel- of molenstenen en zaagramen, meerdere werkzaamheden tegelijk worden uitgevoerd als houtzagen en graanmalen. En als laatste is de molen bijzonder omdat het als eni- ge Schiedamse molen een mole- naarshuis heeft. De molenaarswoning is 170 jaar geleden aan de molen vast ge bouwd. De toenmalige molenaar W. Kouwenhoven, afkomstig uit Schipluiden, had de molen gekocht en wilde naast zijn molen gaan wo nen. En ernaast stond de stads muur. Schiedam telde al vanaf de middeleeuwen een stadsmuur met erin stadspoorten, die de stad als een vesting beschermde tegen on- gewenste bezoekers. Naast de Rot- terdamsepoort, de Kethelsepoort en de Overschiesepoort was aan de westkant de Vlaardingerpoort ge-

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 1999 | | pagina 23