Kerstcircus blijft vernieuwen
maasstad
podium
theater
schie
theater
de teerstoof
Scrooge Co. BV is moderne
versie van A Christmas Carol
Poezie en dansende dynamiek
zorgen voor spectaculair kader
ROTTERDAM - Scrooge
Co. BV wordt alweer de elfde
voorstelling van Theater
Maatwerk. Op vrijdag 17 de
cember vindt de try-out
plaats van deze nieuwe pro-
ductie. Theater Maatwerk -
dat bestaat uit mensen met
een verstandelijke handicap -
is erg populair in Rotterdam
en omstreken. Ook bij het
kerststuk Scrooge Co. BV -
een moderne versie van
Charles Dickens' Christmas
Carol - verwacht regisseur
Willem le Mair van Maat
werk weer voile zalen.
ROTTERDAM - Het Kerst
circus in Ahoy' heeft ook dit
jaar weer een reputatie hoog
te houden. Ieder jaar slaagt
het circus erin het publiek te
verrassen. Dat moet ook wel,
want van alle bezoekers valt
meer dan de helft onder een
jaarlijks terugkerende 'harde
kern'. Vrijdag 17 december
vindt de premiere plaats van
de 29e editie. Verzin dan nog
maar eens iets origineels.
Toch lijkt circusproducent
Fernand Banning ook dit jaar
in die missie te slagen.
Woensdag 15 december 1999
57
Zoals elk jaar wanneer de jaarwisseling nadert, wordt ook nu
veelvuldig teruggeblikt op het afgelopen jaar. Omdat het deze
keer niet alleen om het einde van een jaar, maar zelfs om het
einde van een eeuw en een millennium gaat is er een heleboel
om op terug te zien. Reden genoeg voor allerlei overzichten.
cd's met de muziek van de eeuw. boeken met de belangrijkste
ontwikkelingen van de afgelopen 100 en 1000jaar. de mooiste
foto's, de meest spraakmakende mensen, de beste auto's, de
succesvolste films van de afgelopen periode.
Vooruitgekeken wordt er ook, maar veel meer dan een horo-
scoop waarin de ontwikkelingen op het gebied van relaties en
werk voor de komende jaren worden voorspeld, hoeven we nor-
maal gesproken niet te verwachten.
Dit jaar is het echter anders. De Kunsthal Rotterdam sluit het
verleden af met de toekomst. De Kunsthal besluit deze eeuw en
dit millennium met een blik vooruit naar de 24e eeuw. Want op
18 december opent in de Kunsthal de spectaculaire tentoonstel-
ling STAR TREK: The Federation Science. De futuristische we-
reld van de populaire televisieserie STAR TREK vormt de basis
voor een tentoonstelling vol wetenswaardigheden op het gebied
van techniek, astronomie en ruimtevaart.
Bovendien worden in de Kunsthal voor het eerst de originele
kostuums uit de verschillende STAR TREK-series aan het Ne-
derlandse publiek getoond. De tentoonstelling duurt tot en met 2
april 2000.
Terwijl ik thuis's avonds huisje-boompje-beestje speel in de 20e
eeuw, vertoefik overdag tijdens rnijn werk in de Kunsthal in de
24e eeuw. In een verduisterde zaal van duizend vierkante meter
waarin sterren en lichteffecten zijn geprojecteerd, waan ik me in
de ruimte. Ik kan daar navigeren door een asteroideveld, een
stemcomputer programmeren, mezelf veranderen in een Kling-
on, me virtueel naar een andere planeet laten 'beamenof het
commando voeren over het Starship Enterprise. En terwijl ik
nooit naar de televisieserie STAR TREK heb gekeken, word ik er
nu door gegrepen. Een trekkie zjal ik niet worden. maar wel een
beetje fan: Beam me up, Scotty!
Het zal u daarom waarschijnlijk niet verbazen dat ik u ga aan-
raden naar STAR TREK: The Federation Science te gaan. Het is
een ideaal gezinsuitstapje tijdens de Kerstvakantie. Uw kinde-
ren kunnen hun horizon verbreden door leerzame uitstapjes te
maken naar de toekomst. Er kan worden geexperimenteerd met
echte wetenschappelijke idee'en en technologies. De 30 modu
les die staan opgesteld vragen erom te worden aangeraakt en
bediend: hands-on, dus!
Anouk Glaudemans
Hoofd communicatie Kunsthal Rotterdam
door Bart Vlietstra
Velen stonden al versteld van het
professionalisme en de expressieve
kwaliteiten van de Maatwerkac-
teurs, die volgens Le Mair ieder
jaar beter worden. De laatste pro-
ducties Griezels en Repelsteel be-
zorgden het theatergezelschap een
redelijke naamsbekendheid in de
maasstad. Ook Amsterdam liep de
ze zomer warm voor Maatwerk.
„Op onze straattheaterproductie't
Ros in het Vondelpark kwamen
honderden mensen af, die na af-
loop een staande ovatie gaven",
aldus Le Mair.
Dertien jaar geleden werd Theater
Maatwerk door Koert Dekker op-
gericht. Hij werkte met verstande-
lijk gehandicapten in een gezins-
vervangend tehuis en gaf bij wijze
van experiment enkele dramales-
sen aan zijn groep. Hij ontdekte
daarbij dat enkelen over een bij-
zonder acteertalent beschikken en
besloot daarom om een theater op
te starten, speciaal voor verstande-
lijk gehandicapten. Dekker ging
daarbij uit van een hoog professio-
neel niveau, omdat je dan de beste
voorstellingen krijgt en om de
geldschietende stichting Pameijer-
Keerkring te overtuigen.
Deze opzet bleek een succes. De
professionele standaard is dan ook
bovengemiddeld te noemen. Op dit
moment bestaat de productiekern
uit twaalf vaste acteurs. Zij hebben
de beschikking over een artistiek
en een zakelijk leider (tevens re-
gisseurs), een speldocent, diverse
freelancedocenten voor de onder-
delen stem en muziek en tijdens de
producties vaste aanvulkrachten
voor licht en geluid.
De acteurs worden geselecteerd
aan de hand van strenge criteria op
het gebied van onder meer expres
sieve vermogens, fantasie en uit-
straling. Bij de selectie telt li-
chaamstaal zelfs zwaarder dan het
verstandelijk, rationeel niveau van
de acteurs. ,,Veel van onze spelers
draaien al jaren mee en hebben een
soort 'lichaams-acteertaal' ontwik-
keld", legt Le Mair uit. „Daarmee
compenseren ze hun vaak mindere
spraakvermogen. Aangezien alle
acteurs een verstandelijke handi
cap hebben vallen op het toneel die
handicaps weg. Door het enthousi-
asme en de overtuiging die de ac
teurs uitstralen, maakt hun spel
zelfs meer los bij het publiek dan
andere toneelgezelschappen. In het
begin moeten de toeschouwers wel
altijd even wennen aan onze voor
stelling, maar daarna reageren de
meesten zeer enthousiast."
Dat de 'formule Maatwerk' aan-
slaat, blijkt ook uit het feit dat el
ders in het land dergelijke theater-
gezelschappen zijn opgericht. „En
dat is echt iets van de laatste tijd,
want nog niet zo lang geleden be-
stond nog het idee dat verstande
lijk gehandicapten helemaal niets
konden", aldus de regisseur.
Maatwerk als succesvolle banbre-
ker dus. Zeer succesvol zelfs, want
zowel de binnen- als de straatpro-
ducties worden goed bezocht.
Serieuze theaterrecensenten zijn
nog niet bij Maatwerk te gast ge-
weest. „We voeren een soort ge-
vecht met de pers. Ze maken wel
vooraankondigingen en dergelijke,
maar schrijven geen recensies.
'Hoe moet ik dat recenseren en
waar moet ik het het mee vergelij-
ken', vragen ze me dan, als ik ze
erop aanspreek. Dan zeg ik ge-
woon: 'kom maar op'. Schrijf ons
desnoods de grond in. Dat willen
ze juist niet, want dan zijn ze bang
dat ze hun handen branden. Maar
een theater dat een staande ovatie
in het Vondelpark scoort, verdient
toch een eerlijke recensie?'
Le Mair verwacht dat ook nu weer
veel theaterliefhebbers de weg
naar de Willem Buytenwechstraat
zullen vinden. Voor Scrooge
Co. BV is het kleine theater aldaar
grondig verbouwd. In deze bewer-
king van Christmas Carol heeft Le
Mair gekozen voor een moderne
aanpak. De vrek Ebenezer Scroo-
geblijft een nare man maar nu in de
gedaante van een gewiekste beurs-
man inclusief maatpak en mobiele
telefoon. Zijn klerk Bob wordt uit-
gebuit en diens zoon, kleine Tim,
is ook bij Maatwerk op sterven na
dood. Uiteraard komt alles goed
want kerst zonder goed einde zou
toch onmogelijk zijn, of toch?
Scrooged Co BV is van 17 tot en
met 30 december te zien in Theater
Maatwerk, Willem Buytewechs-
traat 42. Voor meer informatie:
010-276.30.39.
Erik Brey
Dolores
Erik Brey is een muzikale amuseur die stijlvol en intelligent entertainment
brengt. Na zijn eerste soloprogramma komt hij nu met de nieilwe voorstel
ling Dolores. In zijn nieuwe programma Dolores blijkt Brey nog heel wat
noten op zijn zang en in de vleugel te hebben. Muziek is een onuitputtelijke
bron en met zijn pianospel, maar evenzeer met zijn stem, tovert Erik Brey in
66n theateravond een brede waaier aan muzikale stijlen tevoorschijn. Als
thema zal dit programma het verdriet in de muziek belichten.
Vrijdag 17 december, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rangfl. 35,-/fl.
32,50, tweede rangfl. 30,-/fl. 27,50.
Ballet van de staatsopera Tatarstan
Sneeuwwitje
The Sorts foto: James Wall
Het verjongde Deep River Quartet bestaat uit een baszanger, een bariton,
een eerste en een tweede tenor. De vocale groep weet al 25 jaar als geen an-
der een publiek van alle leeftijden tot totale extase te brengen. In dit nieuwe
theaterconcert laten de vier zangers hun swingende interpretatie horen van
de mooiste traditionals en carols, gebracht in de specifteke, gloedvolle stijl
van de groep. Het unieke geluid, de perfecte voordracht en de verrassende
eigen interpretaties van het kerstrepertoire zorgen voor warmte en sentiment
in de mooiste tijd van het jaar.
Woensdag 22 december, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rangfl. 35,-/fl.
32,50, tweede rangfl. 31,-/fl. 28,50.
Frank van Pamelen
Voor spel
De champagne staat koud. De klappers liggen klaar. De zaal is besproken.
De wisseling van het millennium wordt de climax van de eeuw. We lijken er
allemaal klaar voor. Maar is dat ook zo? In zijn derde programma haast caba-
retier Frank van Pamelen zich door de laatste voorbereidingen. Als een be-
zetene rekent hij af met het verleden, waist hij bestaande ideeen plat en ver-
klaart hij de toekomst. En alles lijkt voorspelbaar, behalve hijzelf. In een on-
navolgbare woordenstroom verlicht hij de duistere gedachtengangen in de
doolhof van zijn eigen logica. Rappend, zingend, rennend en springend. Zo
ontstaat een adembenemende aanloop, een prikkelende proloog, een tinte-
lend voorspel op weg naar het ultieme hoogtepunt: de climax van de eeuw.
Vrijdag 17 december, aanvang 20.15 uur, toegang fl. 23,-.
Andre Manuel
De Kluts (try-out)
In zijn zesde programma is het dan eindelijk zover; Manuel neemt geen blad
voor de mond. Middels een raamvertelling van het dunste glas neemt Manu
el u mee langs diepe afgronden en duistere doorkijkjes die de hulpeloze
mens van de twintigste eeuw in een totaal ander daglicht plaatsen. Hij vraagt
zich af hoe het komt dat de mensen tot de gruwelijkheden in staat zijn, waar-
over we dagelijks horen. Door het publiek te confronteren met de ernstige
feiten, laat hij zien waarom het leven voor hem toch de moeite waard is.
W ant Oof we nu in een vluchtelingenkamp terechtkomen of getuige zijn van
folteringen, de eerste vraag zal altijd zijn: valt hier nog wat te lachen? Na-
tuurlijk!
Zaterdag 18 december, aanvang 20.15 uur, toegangfl. 25,-.
Toegangskaarten voor Theater a.d. Schie en Theater de Teerstoofzijn ver-
krijgbaar bij de Schiedamse Theaterkassa, Stadserfl, van Maandag tot en
met vrijdag van 11.00 tot 16.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 15.00 uur,
tel. 2 467 467.
Vicious Visjes foto: Robert Molema
ROTTERDAM - Nederpop is de
laatste jaren steeds populairder ge-
worden. Twee bands die komend
weekeinde in Nighttown te zien
zijn bewijzen dat ieder op hun ei
gen manier. Zo hebben de punk-
rockers van de Heideroosjes een
vaste schare fans om zich heen
verzameld, die helemaal opgaan in
de veeltalige - Engels, Nederlands
en soms Duits - muziek van de
Limburgers. Rammen, hakken, za-
gen en spuwen. Wie dat wil mee-
maken is zaterdag welkom in
Nighttown. Het begint om 20.00
uur met voorprogramma I Against
I en kaarten kosten 15 gulden.
Een dag later op hetzelfde podium
opnieuw een band uit Limburg:
Volumia! Deze band presenteerde
onlangs de nieuwe cd 'Wakker',
die net als hun eerste cd op veel
bijval kan rekenen. Voorman Xan-
der de Buisonje is het gezicht van
de band. Zo vlak voor de feestda-
gen een welkom cadeau voor de
fans, die de Nederlandstalige tek-
sten in grote getalen zullen mee-
zingen. Aanvang 21.00 uur. Kaar
ten kosten drie tientjes.
Van een heel andere orde zijn The
Sorts, morgen - donderdag - te zien
in de Vlerk. Overheerlijke, dyna-
mische, jazzy instrumentale num-
mers compleet met blazers. Lekker
om bij weg te dromen, of beter
nog, een dansje op te wagen. Twee
van de drie originele Sorts leden
begonnen hun muzikale carriere in
de hardcore bands Hoover en Rain
Like the Sound of Trains. Van die
bands is muzikaal weinig terug te
vinden in The Sorts, maar de ener-
gie en opwinding die hardcore zo
eigen is, is nog wel degelijk aan-
wezig. Het optreden begint om
21.30 uur, entree 10,-.
Ooit was er zoiets als Noordkust-
rock. Jarenlang hoor je niks en
plots duikt daarboven weer eens
een band op die ver boven het
NAP uitstijgt. Zo'n band is Vicious
Visjes, vrijdag te zien in de Vlerk.
Geheel in de traditie van Groning-
se bands: een obscure naam en een
visie op muziek die de gemiddelde
randstedelijke inbreng wegspoelt.
Vooraf is het Rotterdamse Fever-
dream te zien, met noise/wave en
pop in de traditie van Sonic Youth.
Ook deze dubbelshow in de Vlerk
begint om 21.30 uur. Voor een
tientje kun je erbij zijn.
De Baroeg heeft op zaterdag 17
december een alternatieve dans-
avond, met medewerking van de
dj's Yo en Nevermind, aanvang
21.00 uur. Ze draaien van
postgrunge tot chemicalbeats. Het
is de afscheidsavond van Yo, en
tree vijf gulden. Op zaterdag 18
december, zaal open 19.00 uur,
aanvang 20.00 uur is er een Club
Regionale Metale Speciale met
Kurb Saatus (melodieuze death-
metal), Lost Serenity (technische
metal), Avyeron (melodieuze me
tal) en Officium Triste. Van de laat
ste drie bands zijn er recentelijk
cd's uitgekomen. Entree 7,50.
De Baroeg is van 19 december tot
en met 6 januari gesloten.
In Rotown zaterdag Holly Golight-
ly, de frontvrouw van The Head-
coatees. Het geluid dat u kunt ver
wachten deze avond is een afsplit-
sing van die typische Billy Chil
dish sound, zoals Thee Milksha
kes, Mighty Caesars en Headcoats
ook al klonken. De bewuste cult-
muzikant/schrijver/kunstenmaker
uit Kent zal er deze avond zelf ook
bij zijn op het podium in de bege-
leidingsband van Holly Golightly.
Kaarten kosten vijf rijksdaalders
en vanaf 22.00 uur ben je welkom.
Een dag later op hetzelfde podium
een Led Zeppelin sessie met Ro
nald v/d Feer, Joeri Rook, Peter
lessen en Mark Ritsema. Aanvang
22.00 uur en de toegang is hele
maal gratis.
door Bart Vlietstra
Vorig jaar was een spectaculaire
luchtshow het uithangbord van het
'grootste circus van Europa'Tien-
tallen luchtacrobaten, equilibristen
en trapezewerkers vlogen door de
lucht onderwijl de meest bizarre
houdingen en sprongen uitvoe-
rend. Spektakel, spanning en sen-
satie golfden door het tot 'circus-
tent' omgebouwde sportpaleis. Na-
deel was natuurlijk dat zo'n show
dit jaar niet meer opgevoerd kan
worden. De verrassing is er im-
mers af en de programmeurs zijn
ervan overtuigd dat zo'n act niet
meer overtroffen kan worden.
Enkele maanden geleden zijn daar
om de repetities van een ballet-
groep van zes mensen onder lei-
ding van choreografe Svetlana
Streicher van start gegaan. Poezie
(van het orkest en zangeres Ingrid
Catrin) en dansende dynamiek
moeten voor de overgangen tussen
de acts gaan zorgen. Om de samen-
hang nog verder te perfectioneren
zullen de ballerina's ook mee blij-
ven dansen als de nummers zijn
begonnen. De organisatie is ervan
overtuigd dat het prachtig wordt,
want de danseressen hebben erva-
ring opgedaan in de piste van het
circus Louis Knie.
Ook van dit beroemde Oostenrijk-
se circus afkomstig is Louis Knie
junior. En daarmee is meteen de
meest in het oog springende naam
genoemd van de line-up van het
Kerstcircus '99. Fernand Banning
is bijzonder trots dat hij de domp-
Da Canadees Mr. Kai wandelt op zeer uitzonderlijke wijze het
Kerstcircus Ahoy'binnen.
teur en zijn dierlijke gevolg heeft
weten vast te leggen. Knie junior
zal een spectaculaire act opvoeren
met acht Arabische hengsten en
een scala aan exotische dieren zo
als zebra's, kamelen en emoes.
De 24-jarige dompteur komt uit
foto: Ahoy' Rotterdam
naars. Zeven generaties later bezit-
ten verschillende Knie's het Zwit-
serse Nationale Circus en Louis
Knie senior het Oostenrijkse Na
tionale Circus. Ook Louis Knie ju
nior kreeg het circus-virus met de
paplepel ingegoten. Al op vijfjari-
een geslacht dat al twee eeuwen
actief is in de circuswereld. Zijn
voorvader Friedrich Knie begon in
1806 met een eigen groep kunste-
ge leeftijd reed hij door de pistes
op de rug van een olifant. Op dit
moment is hij plaatsvervangend di-
recteur in het circus van zijn ou-
ders. Zijn gewilde act - met zijn ge-
liefde dieren - is dit jaar voor het
eerst in Ahoy' te zien.
Een andere topact wil Banning het
liefst zoveel mogelijk geheimhou-
den. Het gaat om een Canadees die
zich Mr. Kai noemt en volgens de
geruchten op zijn kop kan lopen.
Voor zijn wandeling schijnt de
beste man het plafond van het
achttienmeterhoge circustheater te
hebben uitgekozen. Een andere
Noordamerikaanse act is Daniel
Rafael, die elf volwassen tijgers
heeft omgeturnd tot volgzame kat-
jes. En dat is met het oog op de al
eerder gememoreerde ballerina's
maar goed ook.
De acrobaten van dit jaar komen
traditioneel voornamelijk uit Rus-
land. De 'luchtmacht' bestaat uit
The Bondari Troupe en het duo
Volkov-Goryacheva. De grond-
troepen worden gevormd door de
elf koppende tellende springplank-
groep van Vladimir Doveyko seni
or. Om het mondiale karakter com
pleet te maken strikte Banning ook
de Mapapa African Acrobats. De
ze groep heeft de nodige ervaring
opgedaan bij diverse basketbal-
toernooien in Amerika. Een andere
act die affiniteit met de sportwe-
reld heeft is Serge Percelly; een
jongleur met tennisrackets. Hij was
eerder te bewonderen bij het ABN-
Amro Tennistoernooi.
Alle genoemde acts en vele ande-
ren maken hun debuut in het sport
paleis, maar waren eerder actief
over de hele wereld. „Ze genieten
overal een geweldige reputatie",
meldt Banning trots. ,,Ik geloof dat
alleen de Italiaanse clowns Gianni
en Darix hier vorig jaar hebben op-
getreden. Zij keren terug met een
compleet nieuw repertoire. Zelfs
spreekstalmeester sinds jaar en dag
- Maurice Veldkamp - is vervan-
gen door de balletgroep. Alleen bij
het begin en voor de finale, die dit
jaar ook al heel anders wordt, zal
hij eventjes van stal worden ge-
haald." Het kerstcircus doet zijn
vernieuwende reputatie dus ook (lit
jaar weer eer aan.
Kerstcircus Ahoy' van 17 tot en
met 30 december. Kaarten zijn ver-
krijgbaar aan de kassa van Ahoy
van maandag tot en met zaterdag
van 10.00 tot 16.00 uur. Reserve-
ren: 010-293.33.33.
Het Zwanenmeer, Copelia, De Schone Slaapster, De Notenkraker; allemaal
sprookjes die ons in de vorm van ballet regelmatig worden voorgeschoteld.
Ook Sneeuwwitje, het beroemde sprookje van Grimm, leent zich uitstekend
voor een avondvullende dansvoorstelling. Het jonge prinsesje, het hof, de
kwade stiefmoeder, de prins en natuurlijk de komische dwergen: allemaal
karakters die zich prachtig in dans laten vertalen. De inmiddels beroemde
balletgroep van de Staatsopera Tatarstan heeft laten zien uitstekend in staat
te zijn sprookjes om te zetten in schitterende theaterproducties. Sneeuwwit
je is een balletsprookje voor het hele gezin met prachtige decors en uitmun-
tende dansers. De muziek wordt live vertolkt door het orkest van de Staats
opera.
Zaterdag 18 december, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rangfl. 55,-/fl.
52,50, tweede rangfl. 51,-/fl. 48,50 (kinderenfl. 40,-).
Slagwerk-ensemble
Music for drums!
De foyer zal deze middag op haar grondvesten schudden. Het Slagwerk-en
semble van het Rotterdams Conservatorium onder leiding van Richard Jan-
sen (onder meer Slagwerkgroep Amsterdam) maakt haar opwachting! Een
spectaculair optreden, met werken van onder meer OHana, Miki en Loe ven-
die, waarbij een caleidoscoop aan instrumenten valt te beluisteren en te be-
kijken; een oog en trommelvlies strelend concert!
Zondag 19 december, aanvang 14.00 uur, toegangfl. 18,50/fl. 16,-.
The Deep River Quartet
Hark, the herald angels sing