Van nachtclubs en goktenten tot cultuur- en museumboulevard 111 Call %uJw %3I iLCSI ROTTERDAM - De Witte de Withstraat, misschien wel een van de meest besproken straten van Rotterdam. 'Van hoerenstraat tot kunstboulevard' wordt er vaak geroepen over de straat in de wijk Cool. Uit onderzoek is gebleken dat de straat nog steeds een negatief imago heeft, maar die me- ning wordt uitgesproken door mensen die er nog nooit zijn geweest. „Dat verandert wel zodra ze een stap in de Witte de Withstraat hebben gezet", zegt Ed de Meijer van bewonersvereniging Cool. Zit er een kern van waarheid in de indianenverhalen, of valt het wel mee met de hoeren, drugs en criminaliteit in de straat waar kunst en cultuur steeds belangrij- ker lijken te worden? De hoek van de zuidzijde van het oostelijk gedeelte van de Witte de Withstraat vandaag de dag. foto: Dick Sluijter De Witte de Withstraat werd in 1871 aan- gelegd en vanaf het begin door voorna- melijk artsen en doktoren bewoond. Niet veel later kwamen er enkele winkeltjes en eindjaren twintig, begin jaren dertig was de straat uitgegroeid tot een gewaardeer- de winkelstraat. Totdat de lijnbaan in 1954 werd aangelegd. De Witte de With straat verloor haar functie en de gemeente speelde daar slim op in. Het stadsbestuur was druk bezig met het beleid op het ge- bied van de horeca. In de Witte de With straat kwamen veel panden leeg te staan doordat winkelier's moesten vertrekken in verband met de te grote concurrentie van de lijnbaan. Het bestuur zag zijn kans schoon en zei in de jaren '60: 'Horeca? De Witte de With straat is een goede locatie met genoeg ruimte'. „Er kwamen van die oude disco- theken en dancings met van die glitter- bollen aan het plafond", weet De Meijer. „Langzamerhand werden de discotheken steeds groter en gingen die oude dancings failliet. Sindsdien (jaren '70) is de gok- wereld zich op het uitgaansleven in de Witte de Withstraat gaan storten. Toen zijn onder het motto 'Gokken en een hap- je eten' de eerste shoarma-zaken onstaan. Naast gokken en eten was het voor gok- kers ook gebruikelijk om naar de hoeren te gaan. Er waren dan ook enkele borde- len, maar je had er geen last van. Er was geen sprake van straatprostitutie zoals bijvoorbeeld in de Karel Doorman- straat." Toen ging het balletje rollen. De Meijer: „Onder andere de Joegoslavische en de Turkse mafia wilden hun graantje meepikken. En toen viel ook nog de eer ste dode in de Witte de Withstraat, waar- door bewoners en politie een kruistocht tegen de goktenten begonnen." Die kruistocht heeft er voor gezorgd dat de goktenten begin jaren '80 inderdaad ver- dwenen, maar daarmee waren de proble- men niet uit de weg geruimd. Grote, dure panden kwamen leeg te staan. „En daar kwamen mensen in, die hun geld op een andere manier verdienden." Hiermee doelt De Meijer op de intrede van drugs in de straat. Ben Munnikhuis is eigenaar van de ge- lijknamige slagerij in de Witte de With straat en weet nog goed hoe de drugs de straat 'binnendrong'. „Om te beginnen was er in de Eendrachtsstraat een soort instuif voor jongeren. Ze rookten er wiet en namen pillen met van dat spul wat nu in die paddestoelen zit. Toen er wat har- dere drugs op de markt kwamen, waren die in de Witte de Withstraat te krijgen. Vooral in nachtclub de Pinnenloop werd veel van dat spul ver- handeld", aldus de slager. De voorgangers van i De Meijer hielden zich intertijd vooral vast aan het beleid om de politie in te schakelen tegen drugs en crimi- naliteit. Maar zestien jaar geleden (toen De Meijer in dienst trad van de bewonersorga- nisatie) werd een pre- ventief beleid ontwik- keld. „De politie werd altijd achteraf inge- schakeld en wij wilden de aanleiding van de politie-optredens voorkomen." Naast het ontwikkelen van een beter beleid tegen criminaliteit en drugs constateerde de bewo- nersorganisatie samen met Stadsontwikke- ling dat de Witte de Withstraat kwaliteiten had en dat die benut moesten worden. Als snel onstond het idee dat de Witte de Withstraat de verbin- ding tussen Museum Boijmans Van Beu- ningen en het Mari- tiem Museum, een museumboulevard moest worden. „ln New York bestaat een wijk met alleen maar galeries, volgens de gemeente moest hier ook zo'n gerealiseerd worden", weet De Meijer. En die galeries kwamen er ook, zei het gesubsidieerd. Binnen niet al te lange tijd waren de meesten al weer failliet en kwa men er commerciele galeries voor in de plaats. Slager Munnikhuis zet vraagtekens bij het nut van de galeries in de Witte de Withstraat. „Ik heb nog nooit ie- mand met een schilderij over straat zien lopen. Volgens mij zijn ze er meer voor de gezelligheid, want ik denk niet dat de economie er beter van wordt. De eetcafes daarentegen doen het hartstikke goed." Dick Kuijpers van galerie Van Eijck weerlegt de woorden van de slager stel- lig. ,,Wij zijn juist heel belangrijk voorde straat. De Witte de Withstraat heeft lang last gehad van een slecht imago. De gale ries hebben dat weten weg te poetsen door beter publiek te trekken." Ook over de verkoop en bezoekersaantallen heeft Kuijpers niet te klagen. „Ik zit hier nu vijf jaar en in het begin was het best tobben, maar de laatste anderhalf jaar gaat het steeds beter. Niet dat ik nu ineens een du re wagen voor de deur heb staan, maar ik te kopen. Bovendien komen er steeds meer mensen in de Witte de Withstraat. Bijvoorbeeld bezoekers van het oogzie- kenhuis die niet direct terecht kunnen, komen nu even een kijkje nemen. Dat ge- beurde vroeger echt niet. Ook neemt het aantal klanten van buiten de stad steeds meer toe." Vooralsnog bijft het een feit dat de gale ries niet echt voor een financiele impuls kunnen zorgen. Dat is volgens Valentijn Byvanck van het Centrum voor Heden- daagse Kunst Witte de With eenvoudig te verklaren. „Nederlanders lopen niet warm voor hedendaagse kunst. Ze vinden een kunstenaar en zijn werk pas interes- sant als hij al twintig jaar dood is." Toch De zuidzijde van het oostelijke gedeelte van de Witte de Withstraat, waar onder andere hetpolitiebureau was gevestigd, werd tijdens de bombardementen gedeeltelijk verwoest. Deze foto is in 1938 gemaakt. Tegenwoordig is er een supermarkt gevestigd. foto: Gemeentearchief Rotterdam -f Vader van Ben Munnikhuis voor zijn slagerij omstreeks 1900. foto: slagerij Munnikhuis kendheid te geven. Aan de andere kant kunnen mensen die een bezoek brengen aan het Centrum voor Heden daagse Kunst ook nog even langs een galerie gaan." Witte de With is sinds de oprichting in 1990 geves tigd in de gelijknamige straat en staat in de inter- nationale kunstwereld hoog aangeschreven. „We produceren tentoonstellin- gen voor het buitenland en werken samen met buiten- landse kunstenaars", zegt Byvanck. „Op dit moment is er in New York een ten- toonstelling van ons te zien en heeft een Spaanse kunstenaar hier werken hangen." Hij geeft ook aan dat het Centrum ook in kunstminnend Neder- land bekendheid geniet. „De bezoekers komen uit heel het land. Iedereen die voor kunst naar Rotter dam komt, weet dat de Witte de Withstraat de cultuur-as is. Driehonderd stappen in welke richting dan ook en je loopt tegen een kunstinstelling aan." Naast het plan van muse umboulevard, moest er wat gebeuren met de beeldbepalende panden in de straat. Veel panden stonden leeg en moesten dus een invulling krijgen. die goed zou aansluiten op de 'kunstplannen'. Het oude bankgebouw bij voorbeeld, dat werd in ge- bruik genomen door de kunstinstelling 'Link'. Toen de MTS vertrok, vestigde het Nederlands Foto Instituut zich in het leegstaande pand. Ook werd de term 'bran- chering' in het leven ge- roepen. Winkels en hore ca moesten in het beeld van de 'kunststraat' pas- sen. Daarom is het belang rijk om te weten wie het publiek is. „We hebben analyses gemaakt en daar- uit is gebleken dat vooral kunstminnende jongeren en tweeverdieners een bezoekje brengen aan de Witte de Withstraat", zegt De Meijer. „Bovendien is de straat van oudsher internationaal en tolerant, zodat allochtonen en homo's hun plek hebben kunnen vinden." Ondanks dat De Meijer tevereden is over de uitvoering van de plannen moet er vol gens hem nog wel het een en ander veran- deren. ,,De Witte de Withstraat moet nog meer worden gebruikt als verbinding. Bijvoorbeeld Boijmans Van Beuningen staat op een eiland. Er is in Rotterdam veel te zien en te beleven, maar je moet wel weten waar alles zit." Munnikhuis ziet de toekomst van de Wit te de Withstraat positief tegemoet. Vol gens de slager worden de panden in de straat alleen maar duurder. „Voor som- mige pandjes betaal je nu zes a zevendui- zend gulden per maand. Op dat schitte- rende pand", zegt de slager terwijl hij naar cafe Het Gelach wijst, „hebben wij (de slagerij, red.) nog een bod van 50.000 gulden gedaan. Het ging toen aan onze neus voorbij voor vijfduizend gulden meer, maar nu heb je het nog niet voor een miljoen." Na het verdwijnen van het gokwezen en de discotheken is de overlast voor een heel groot deel afgenomen. Volgens wijkagent D. den Ouden is dat vooral te danken aan de inzet van de Wijk Ontwik- kelings Maatschappij (WOM). „Zij heb ben er voor gezorgd dat de illegale hore ca en het gokwezen uit de Witte de With straat zijn verdwenen. Daar zijn 'goede' horeca-ondernemingen voor in de plaats gekomen. Vroeger hadden we met veel vecht- en zelfs schietpartijen te maken." Volgens Den Ouden is de overlast van te genwoordig beperkt tot geluidsoverlast. „Maar dat houd je altijd als je horeca in de straat hebt." Samen met het geweld is ook drugs uit het straatbeeld verdwenen. „Er zit nog den coffeeshop, en om nou te zeggen dat we daar last van hebben...." Wie vandaag de dag een wandeling door de Witte de Withstraat maakt, kan inder daad concluderen dat van criminaliteit geen sprake meer is en dat kunst en cul- tuur een belangrijke stempel op de straat drukken. Maar dat er helemaal niets meer gebeurd, is overdreven. Slager Munnik huis: „Gisteren is de kluis van mijn buur- man nog leeggehaald." In vergelijking met de schietpartijen, drugsdealers en hoeren mag men tegen woordig dus niet klagen. Het gaat goed met de Witte de Withstraat en wanneer de straat zich blijft ontwikkelen, zal het nog veel beter gaan. Groothandel voor kantoormeubulair 'Blikman en Sartorius' in 1953. Nu is het Nederlands Foto Instituut in dit gebouw gevestigd. foto: Gemeentearchief Rotterdam Witte de Withstraat blijft zich ontwikkelen Tekst: Johan van Boven Galerie Van Eijck. foto: Dick sluijter Het internationaal bekende Centrum voor Hedendaagse Kunst Witte de With. foto: Dick Sluijter Foto's: Dick Sluijter en Gemeentearchief Rotterdam mag niet klagen. Ik ben wel zeven dagen per week open, want dat heb ik echt no- dig." Dat het steeds beter gaat met de galeries is volgens Kuijpers het logische gevolg van de economische situatie in Neder- land. „Men verdient steeds meer en heeft dus ook meer geld om onder andere kunst zijn de galeries volgens Byvanck wel de- gelijk van belang. „De galeries richten zich voornamelijk op Rotterdamse kun stenaars en wij werken vooral op interna tionaal niveau. Als er in een galerie een expositie is die er echt uitspringt, is dat voor ons misschien ook interessant om de betreffende kunstenaar internationale be-

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 1999 | | pagina 14