maasstad 'Alice in Wonderland' past in traditie Theater Hofplein nwm Eddie Murphy en Steve Martin in vorm in komedie Bowfinger uitgaans agenda theater a/d schie stads gehoorzaal maasstad podium preview mm Jeugdtheater brengt klassieker uit literatuur als kerstproductie llfji Bel 010-4000 644 ROTTERDAM - Rond de kerst is altijd een groot aantal bijzondere films op het witte doek te zien. Dit jaar is dat niet anders. Voor iedereen is op dit moment een geschikte film in de bioscopen te vin den. James Bond en End of Days voor liefhebbers van actie, Tarzan of Kruimeltje voor het gezin en Bowfinger met Eddie Murphy en Steve Martin voor liefhebbers van komedies. r Dinsdag 21 december 1999 w* XQ57 The Deep River Quartet Hark, the herald angels sing Het verjongde Deep River Quartet bestaat uit een baszanger, een bariton, een eerste en een tweede tenor. De vocale groep weet al 25 jaar als geen ander een publiek van alle leeftijden tot totale extase te brengen. In dit nieuwe theaterconcert laten de vier zangers hun swingende interpretatie horen van de mooiste traditionals en carols, gebracht in de specifieke, gloedvolle stijl van de groep. Het unieke geluid, de perfecte voordracht en de verrassende eigen interpretaties van het kerstrepertoire zorgen voor warmte en sentiment in de mooiste tijd van het jaar. Woensdag 22 december, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rangfl. 35,-/ fl. 32,50, tweede rangfl. 31,-/fl. 28,50. Martin Hanson presenteert Wintercircus Komt dat zien! Komt dat zien! Het circus is weer in de stad! Dat zou vroe- ger de stadsomroeper in de straten hebben rondgebazuind. Nu staat het circus twee dagen in het Theater a.d. Schie en dat is een heel aparte bele- venis. Clowns lopen jonglerend door de stad, leeuwen en nog veel meer andere dieren logeren op het parkeerterrein. Kortom: iedereen zal het we- ten. Het Wintercircus is in de stad. Echt circus, compleet met paarden, acrobaten, roofdieren, clowns en jongleurs. Dames en heren, hoogge erd publiek: Circus is internationaal vermaak voor jong en oud. Dus komt dat zien! Maandag 3 januari 2000, aanvang 13.00 uur en 16.15 uur, toegang kin- derenfl. 17,50, volwassenenfl. 27,-. In Textiel Potasch Perlemoer Oude glorietijden herleven! In de jaren vijftig en zestig oogstten de blij- spelen van Potasch Perlemoer jarenlang groot succes in de theaters Jo- han Kaart en Johan Boskamp sr. Waren de ontroerende maar altijd kibbe- lende Joodse textielhandelaren. Nu zijn het Hans Boskamp jr. en Fred Vaassen die de twee eeuwig ruziemakende compagnons met een hart van goud gestalte gaan geven. Ondanks alle moeilijkheden die ze met elkaar hebben willen ze elkaar voor geen goud missen. Al was het alleen maar om te kunnen bekvechten. Blijspel met onder meer Hans Boskamp, Fred Vaassen, Heddy Lester, Rieneke van Nunen, Hein van Beem, Wim Serlie en Albert Kamphuijs. Vrijdag 7 januari, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rang fl. 45,-/fl. 42,50, tweede rangfl. 40,-/fl. 37,50. Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij de Schiedamse Theaterkassa, Stad- serf 1, van maandag tot en met vrijdag van 11.00 tot 16.00 uur en op za- terdag van 12.00 tot 15.00 uur, tel. 2467467. Rob de Nijs Liever Lijf Het aankomende millennium betekent voor Rob de Nijs zijn 38ste jaar als artiest. Al vanaf 1962 maakt hij furore op de Nederlandse podia en in de hitlijsten. Van Ritme van de regen tot zijn nummer-1 hit Banger hart, van up-tempo klassiekers als Malle Babbe tot prachtige ballades als Het werd zomer; Rob de Nijs bewijst keer op keer dat hij tot de absolute top be- hoort, die steeds opnieuw, generatie op generatie, het publiek weet te boeien. Rob de Nijs komt weer met zijn zevenkoppige begeleidingsband Pur Sang en twee backing vocals naar de Stadsgehoorzaal. In zijn nieuwe show staat zowel oud als nieuw werk centraal. Donderdag 23 december, aanvang 20.00 uur, toegang fl. 57,50. Nationaal Nederlands Wintercircus Hoe kan het nieuwe millennium beter worden ingeluid dan met een fan- tastisch circus? Circus is een vorm van amusement die de mens al eeuwen blijft boeien. Al in de verre oudheid speelden mensen met hun dieren in ronde arenas en toonden kunstenmakers hun behendigheid. Spanning, sensatie, waaghalzerij, vrolijkheid, gratie en humor worden verpakt tot een spektakel dat zowel jong als oud zal boeien. Acrobaten op de grand en hoog in de lucht, roofdieren, paarden, doldwaze clowns en een swingend circusorkest. Alle ingredienten van het klassieke circus zijn aanwezig in de volledig vernieuwde voorstelling van Wintercircus Martin Hanson. Die vele eeuwen circuskunst te overbruggen, het circus is immers van alle tij- den. Hooggeeerd publiek, komt dat zien! Dinsdag 4 januari, aanvang 15.00 en 19.30 uur, toegang fl. 25,-/fl. 22,50, jongeren totvijftien jaarfl. 15,-. Dimitri van Toren De zevende dag van het millennium Het eerste album van Dimitri van Toren uit 1966 maakte meteen duidelijk dat hij een origineel componist en tekstschrijver is, die een perfecte balans weet te vinden tussen tekst en muziek. De vele albums die volgden laten een artiest horen die een constante groei doormaakt. Iemand die gedreven verhaalt over eigen en andermans gevoelens en ervaringen in combinatie met de meest prachtige melodien. Dimitri van Toren heeft speciaal voor zijn optreden in de Stadsgehoorzaal een repertoire samengesteld bestaan- de uit oude bekende en nieuwe melodieen. Een zeer speciale voorstelling die zeker de moeite waard is. Vrijdag 7 januari, aanvang 20.00 uur, toegang fl. 32,50/fl. 30,-. Trouwens, hoeveel vrouwen trouwen Laurens? Het had de mooiste dag van hun leven moeten worden: de trouwdag van Laurens Lindeman en Romy de Kruif. Ze hadden alles zo goed geregeld. De bruidssuite in het luxe hotel, het idyllisch trouwkapelletje in de nabije omgeving, de aanwezigheid van en de receptie voor hun beste vrienden en de onontkoombare familieleden. Ze hadden lang naar deze bijzondere dag uitgekeken en er alles aan gedaan om het onvergetelijk te maken. En on- vergetelijk werd het! Wie had nou gedacht dat Laurent beste vriend en trouwgetuige, maar ook een mysterieuze verloofde, de moeder van de bruid, de receptionist van het hotel en het hoofd van de huishouding, de oorzaak zouden zijn van een opeenstapeling van misverstanden en een complete chaos?! Van het ene op het andere moment krijgen de trouwdag en het huwelijksfeest een heel andere betekenis en het verhaal een wel zeer bijzondere wending. Zaterdag 8 januari, aanvang 20.00 uur, toegang fl. 37,50/fl. 35,-. Na af- loop zijn bezoekers van deze voorstelling van harte welkom op het nieuw- jaarsbal van de Stadsgehoorzaal. Nieuwjaarsbal Het eerste nieuwjaarsbal in het nieuwe millennium. We zouden dus kun nen spreken van een nieuwmillenniumbal. We klinken het glas op de wens dat de Stadsgehoorzaal in deze nieuwe eeuw net zon bijdrage kan blijven leveren aan de uurtjes kunst en cultuur van Vlaardingen zoals ze dat al twee eeuwen lang doet. Tot in de late uurtjes kunt u dansen op heerlijke dansmuziek, verzorgd door de Sea Sound Bigband. De Harmonie straalt in al haar pracht en de dansvloer ligt er verleidelijk bij. Beentjes van de vloer voor het nieuwe tijdperk. Zaterdag 8 januari, aanvang 21.00 uur, toegang fl. 15,-. Tussen 21.00 en 22.00 uur borreluur met speciale consumptieprijzen. Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij de Stadsgehoorzaal, Schiedamse- weg 51, van dinsdag tot en met zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur en en uur voor aanvang van de voorstelling. VJw boodschap op TrrfjV *>U moor don l.OOO.OOO kijjkers ideaai voor pairtikuiiorort en verenlglngeri op werkdag«nt tussen 09.00 - 1S.OO uur Nice Gut Eddie ROTTERDAM - Zoals vanouds weinig concerten in deze kers- tweek. Voor de partygangers is wel een heleboel te beleven in de Maasstad. Zoals in de Hollywood Music hall, waar je vrijdag op kerstavond terecht kan voor The Night Before X-Mass. Kaarten kos- tem vijftien gulden en een kerst- muts krijg je er gratis bij. Een dag later een kerstpartyDeze keer kos- ten kaarten twintig gulden, en de kerstmuts krijg je weer voor niets. Tweede kerstdag in Hollywood Trance Form Outta Space met on der meer Yves de Ruyter en Charly Lownoise. Kaarten kosten 25 gul den in de voorverkoop en dertig gulden at the door. In Nighttown is op kerstavond ook voldoende te beleven. Up To Mil lenium is een groot R&B-spektakel met onder meer Ghabiang Boys en So SO Oema. Kaarten kosten 25,-. Diezelfde avond Salon de la Salsa, een swingende kerstavond met dj Daiquiri. Entree vijftien gulden. In de basement vanaf 23.00 uur Super X-Mas met Mi chel de Hey en Remy. Kaarten kosten vijf rijksdaalders. Eerste kerstdag vanaf 23.00 uur Night- town 25:12, 99. Dj's Erick E, 100% Isis, Edwin Bazen, Nick K, Mister E, Fly en Robert de Hero. Kaarten kosten drie tientjes. Twee de kerstdag in Nighttown Gay Su- prise: X-Balls. Ook voor deze avond betaal je dertig gulden om binnen te komen. Het enige con cert in Nighttown deze week vindt plaats op donderdag. Een Milleni um Christmas Show met de dames van 702, gevolgd door een groot feest. Aanvang 20.00 uur en kaar ten kosten f 35,-. De Vlerk presenteert op kerst avond Santa Claus on Wax: A Fridazz... Special! Hip-hop-dj's Git Hyper en Rockid verwennen het publiek met Rotterdamse un derground. Aanvang 22.00 uur, entree tien gulden. Eerst kerstdag voor hetzelfde geld Subway met Nico guest. Morgen - donderdag - in de Vlerk een optreden van Against Time en Nice Guy Eddie. Against Time klinkt op z'n zachts gezegd pakkend, deze jongens zet- ten melodietjes en vooral refreinen neer die gewoon niet uit je kop te branden zijn. Dus als je wil weten wat een band in huis moet hebben om nog in Punkland op te vallen, kom ze dan uitchecken voordat ze alleen nog op festivals te zien zijn. Nice Guy Eddie kennen we nog van de laatste aflevering van Vers Uit De Maas. Ook hier pakkende punkmelodietjes en alles wat een goede punkrock-show nodig heeft. Aanvang 21.30 uur en voor drie rijksdaalder ben je erbij. Over een jaar bestaat de Vlerk niet meer. Na een woelige ge- schiedenis van 11 jaar is het ergens in 2000 afgelopen met de meest avontuurlijke club van Rotterdam. Waar moeten al die ta- lentvolle DJ's en VJ's en al die spannende bands uit binnen- en buitenland hun kunsten dan vertonen? In WaterFront natuur- lijk. De Vlerk begon ooit in het oude pand van dansschool de Klerk, vandaar de naam. Na een lange zwerftocht door Rotterdam ein- digde de Vlerk uiteindelijk in een failtiet restaurant op de West- blaak. De eerste avond stonden de DJ's in de keuken en hun draaitafels op de plank van het doorgeefluik. Met het enthousi- asme en doorzettingsvermogen dat de Vlerk kenmerkt werd het restaurant in een paar maanden verbouwd tot een dance- en poppodium. Lef, kwaliteit en plezier stonden en staan altijd voorop in de pro- grammering van de Vlerk. Met lef en kwaliteit programmeren betekent soms dat naar een onbekende maar talentvolle band uit Amerika maar enkele nieuwsgierigen komen luisteren, die ver- volgens wet de avond van hun leven hebben. Vaker is het druk in de Vlerk en gaat een voile zaal helemaal los bij een band of DJ. Omdat popcultuur meer is dan alleen het geluid dat uitde boxen komt is ook de Vlerk meer dan muziek. Jonge ontwerpers, pop- journalisten, fotografen, decormakers en video-kunstenaars le veren een creatieve input. Een decoratie-hoogtepunt dit jaar was de grasmat die de ploeg van Let's Buzz voor hun dance- night had neergelegd. Een onverstoorbare tuinman hield met ratelende maaimachine het gras kort en het dansende publiek gebiologeerd. De naam verdwijnt, maar alles dat de Vlerk uniek maakt in Rot terdam blijft behouden. De ziel van de Vlerk re't'ncameert in Wa terFront, dat op dit moment wordt gebouwd aan de Boompjes- kade. In dit popverzamelgebouw zal de Vlerk samengaan met Via Ritmo en de popwerkplaats van de SKVR. WaterFront is een muziekcentrum waar je kan binnenlopen om een instrument te leren spelen in een van de twee leslokalen van de popwerk plaats, vervolgens in het muzikantenca.fi een bandvormt, met de band nummers instudeert in een van de twaalf oefenruimtes, ad- vies inwint bij de Muzikantenwinkel, in de studio een cd opneemt en, als je goed genoeg bent, optreedt in de zaal met een capaci- teit van vijfhonderd bezoekers. En dat allemaal onder hetzelfde dak. Het is nog even wachten op deze toekomstmuziek. Tot die tijd is er in de Vlerk nog veel te horen, zien en beleven. Zoals het aller- laatste oud en nieuwfeest in het pand aan de Westblaak. Olie- ball heet het, en die naam zal het volgende jaar waarschijnlijk wel overleven. Cornells Krul Medewerker publiciteit de Vlerk/WaterF ront Cox Habbema speelt een bijzondere rol in de kerstproductie van Jeugdtheater Hofplein 'Alice in Wonderland'. foto: Dicksiuijter door Natas ja de Groot ROTTERDAM - Wie kent Alice in Wonderland niet? Het wereld- beroemde kinderboek over een klein meisje dat in een konijnen- hol valt en in een wonderlijke sprookjeswereld terechtkomt, waar zij het ene na het andere merkwaardige avontuur mee- maakt. geregeld van grootte ver- andert en vreemde gesprekken voert met dieren en andere we- zens. Dit prachtige verhaal wordt van Tweede Kerstdag tot en met 20 februari door het Rot terdamse Jeugdtheater Hofplein als kerstproductie opgevoerd. „Door de rampzalige brand van af gelopen zomer aan de Benthem- straat wordt dit de eerste voorstel ling in ons nieuwe, tijdelijke on- derkomen aan de Westzeedijk 469'vertelt regisseur en directeur Louis Lemaire, verantwoordelijk voor de bewerking van Lewis Car- rolls boek tot musical. „Wij her- kennen ons wel een beetje in de si- tuatie van Alice. Zij heeft geen idee waar ze is en dat kunnen wij ons, door het vertoeven op al die tijdelijke locaties, heel goed voor- stellen." Alice in Wonderland stond al langere tijd op de nomina- tie om door het Jeugdtheater te worden gespeeld. „Dit bijzonder ontroerende verhaal over het meis je dat op zoek is naar zichzelf in een absurde wereld past uitstekend in de traditie van de Hofplein- kerstproducties." De regisseur heeft de klassieker uit teur in het stuk, speelt houdt met dit mysterie verband. Met 85 leerlingen is de voorstel ling Alice in Wonderland, ver- deeld in twee casts, de meest om- vangrijke productie die het Jeugd theater Hofplein sinds zijn bestaan 1865. Alice probeert zich een plaats te verwerven in een wereld vol bizarre figuren, zoals de Hoe- denmaker, de Maartse Haas, de Hertogin en de Kollumer Kat. Alle wezens doen bijna zonder enige uitzondering chagrijnig tegen haar. Door haar metamorfosen - na iets de wereld-jeugdliteratuur in een modern jasje gestopt en er een waar zang-dans-speelspektakel van weten te maken. „Het was wel moeilijk om uit een grate groep leerlingen twee meisjes te kiezen die om de beurt Alice mochten spelen. Tenslotte is het hele stuk aan een persoon opgehangen en dat kan toch voor enige druk zor gen." Hoofdrolspelers Sanne en Marloes merken daar echter wei nig van. Lemaire: „Ze zetten bei- den een prachtig resultaat neer." Rond de persoon van Alice is trou- wens een bijzondere theatrale ver- rassing te verwachten. „Daar wil ik niet te veel over verklappen, maar het publiek zal zich op een gege- ven moment afvragen wie nu de echte Alice is. De rol die Cox Hab bema, de enige professionele ac- heeft gemaakt. „De school is vijf tien jaar geleden begonnen met 44 leerlingen. Nu telt het Jeugdtheater er meer dan 2000." Door de grate toename van pupillen is de school aan de Insulindestraat te klein ge- worden en wordt er vanaf volgend seizoen les gegeven in het gebouw van het Rotterdams Conservatori- um aan de Pieter de Hoogweg. „Steeds meer kinderen raken be- zield van toneel. Het mooie is dat zij er helemaal voor gaan. Ze spe len op leven en dood, alsof ze als koorddanser in de piste staan. Die totale inzet grijpt je en laat je niet meer los", aldus Lemaire, die zijn hart al vele jaren geleden heeft ver- loren aan het Jeugdtheater. De kern van de voorstelling Alice in Wonderland is overigens het zelfde als het boek, daterend uit te eten of te drinken wordt ze gra ter en dan weer kleiner - leert Alice de werkelijkheid de baas te worden en laat zij zich niet langer grijpen door alles wat zich in die harde we reld afspeelt. Uiteindelijk is ze ge- hard en weet zij zich te redden. Aan het einde ontwaakt Alice en blijkt het hele avontuur een grate droom te zijn geweest. Lemaire meent dat het wezenloze gevoel van Alice niet alleen her- kenbaar is voor jonge mensen, maar ook voor de ouderen. „Alice in Wonderland is van alle tijden, want er zal altijd wel een Alice, jong of oud, zijn. Zo af en toe ver- wonderen we ons toch allemaal over die waanzinnige wereld waar- in wij leven." Kaarten voor de voorstelling Alice in Wonderland, van 26 december tot en met 20 februari, zijn ver krijgbaar in het tijdelijke onderko- men van het Jeugdtheater Hofplein op de Westzeedijk 469 in Rotter- dam-Delfshaven of telefonisch te reserveren via 010- 243.50.50 en 010-244.50.20. door Vincent Wernke Eddie Murphy was in de jaren tachtig een van de meest populaire filmsterren van Hollywood. Inmid- dels lijkt hij een beetje in de scha- duw belandt van zwarte sterren als Will Smith en Martin Lawrence. Na het grate succes van 48 Hours, Beverly Hills cop, The Golden Child en Coming to America, volg den in de jaren negentig half mis- lukte films als Vampire in Brook lyn, Metro, Holy Man en Life. Suc ces had Murphy echter nog steeds, bijvoorbeeld met de komedie The Nutty Professor. Met Bowfinger levert Eddie Mur phy sinds lange tijd weer eens een echt leuke film af. Samen met de gelauwerde komedie-acteur Steve Martin, maakte hij deze komedie met regisseur Frank Oz. Het is een satire op Hollywood, waar sterren en topproducers regeren, maar waar ook een groot aantal filmers, acteurs en actrices in de marge ac- tief is. Zo'n filmer is Bobby Bow finger (Steve Martin). Na de eerste minuten van de film weten we al wat voor persoon deze Bowfinger is. Met een aantal b-films op zijn naam, is hij niet bepaald een suc- cesvolle filmproducer. Slechts een aantal eveneens mislukte geestver- wanten blijft hem trouw, terwijl de rekeningen zich opstapelen. Als Bowfinger op een dag een sce nario leest van boekhouder Afrim, ziet hij de dollars als het ware bin- nenstromen. Het is een volkomen bizar verhaal over aliens. Het kost even wat moeite, maar al snel heeft Daisy (Heather Graham) en Jiff Ramsey (Eddie Murphy) in Bowfinger. hij zijn geestverwanten overtuigd van de kansen van deze film. Hij weet zelfs een grate Hollywood- producent te strikken. Die stelt wel als voorwaarde dat de hoofdrol wordt vertolkt door de succesvolle actiester Kit Ramsey (Eddie Mur phy). Bowfinger zegt dat dit geen probleem is en vertelt ook zijn me- dewerkers dat Ramsey meewerkt. Het probleem is echter dat Ramsey nergens vanaf weet. Als Bowfin ger hem vraagt, weigert hij. De filmmaker bedenkt daarop een plan waardoor Ramsey de hoofd rol vertolkt in diens film zonder dat hij het in de gaten heeft. De shots worden geschoten zonder dat Ramsey daarvan op de hoogte is. Met veel inzet en enthousiasme weet Bowfinger zijn crew gemoti- veerd te houden. En dat valt niet mee met zijn guerrilla-achtige ma- nier van filmen en een compleet gestoorde groep medewerkers, met drie illegale Mexicanen, een zich zelf overschattende acteur en een oversekste hoofdrolspeelster. Wie het verhaal van Bowfinger leest, zal wellicht denken aan de naam Ed Wood. Deze filmmaker maakte ooit met minimale midde- len en een maximaal enthousiasme een aantal zo slechte films, dat ze door een schare fans weer als cult- films werden beschouwd. Het le- vensverhaal van Wood werd een aantal jaar geleden verfilmd door Tim Burton. De filmmaker Bow finger is te vergelijken met Wood. Hij is zelf de enige die in zijn film gelooft. Met zijn enthousiasme weet hij zijn medewerkers te moti- veren. Hij laat zich door niets of niemand uit het veld slaan. Aan elk nadeel zit een voordeel, lijkt zijn motto. Eddie Murphy speelt niet alleen actiester Kit Ramsey, maar ook diens simpele broer Jiff. Doordat hij zo veel op zijn broer lijkt, is hij een prima stand-in voor scenes waar de onwetende Kit niet voor gestrikt kan worden. Murphy speelt geen grootse rollen, maar is wel grappig. Hetzelfde geldt voor Steve Martin die prima geschikt is als de klunzige filmmaker. Heather Graham speelt Daisy, een begin- nend actrice die met iedereen die haar verder kan helpen in haar car- riere het bed induikt. Christine Ba- ranski speelt de al even ambitieu- ze, maar veel oudere Carol. Zij maken Bowfinger tot een aardige komedie, veel beter dan veel ander recent werk van Murphy. Het ni veau van zijn oudere werk heeft deze film echter niet. Maar wat niet is kan nog komen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 1999 | | pagina 33