maasstad
'Alice in Wonderland' past
in traditie Theater Hofplein
nwm
Eddie Murphy en Steve Martin
in vorm in komedie Bowfinger
uitgaans
agenda
theater
a/d schie
stads
gehoorzaal
maasstad
podium
preview
mm
Jeugdtheater brengt klassieker
uit literatuur als kerstproductie
llfji
Bel 010-4000 644
ROTTERDAM - Rond de
kerst is altijd een groot aantal
bijzondere films op het witte
doek te zien. Dit jaar is dat
niet anders. Voor iedereen is
op dit moment een geschikte
film in de bioscopen te vin
den. James Bond en End of
Days voor liefhebbers van
actie, Tarzan of Kruimeltje
voor het gezin en Bowfinger
met Eddie Murphy en Steve
Martin voor liefhebbers van
komedies.
r
Dinsdag 21 december 1999
w*
XQ57
The Deep River Quartet
Hark, the herald angels sing
Het verjongde Deep River Quartet bestaat uit een baszanger, een bariton,
een eerste en een tweede tenor. De vocale groep weet al 25 jaar als geen
ander een publiek van alle leeftijden tot totale extase te brengen. In dit
nieuwe theaterconcert laten de vier zangers hun swingende interpretatie
horen van de mooiste traditionals en carols, gebracht in de specifieke,
gloedvolle stijl van de groep. Het unieke geluid, de perfecte voordracht en
de verrassende eigen interpretaties van het kerstrepertoire zorgen voor
warmte en sentiment in de mooiste tijd van het jaar.
Woensdag 22 december, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rangfl. 35,-/
fl. 32,50, tweede rangfl. 31,-/fl. 28,50.
Martin Hanson presenteert
Wintercircus
Komt dat zien! Komt dat zien! Het circus is weer in de stad! Dat zou vroe-
ger de stadsomroeper in de straten hebben rondgebazuind. Nu staat het
circus twee dagen in het Theater a.d. Schie en dat is een heel aparte bele-
venis. Clowns lopen jonglerend door de stad, leeuwen en nog veel meer
andere dieren logeren op het parkeerterrein. Kortom: iedereen zal het we-
ten. Het Wintercircus is in de stad. Echt circus, compleet met paarden,
acrobaten, roofdieren, clowns en jongleurs. Dames en heren, hoogge
erd publiek: Circus is internationaal vermaak voor jong en oud. Dus komt
dat zien!
Maandag 3 januari 2000, aanvang 13.00 uur en 16.15 uur, toegang kin-
derenfl. 17,50, volwassenenfl. 27,-.
In Textiel
Potasch Perlemoer
Oude glorietijden herleven! In de jaren vijftig en zestig oogstten de blij-
spelen van Potasch Perlemoer jarenlang groot succes in de theaters Jo-
han Kaart en Johan Boskamp sr. Waren de ontroerende maar altijd kibbe-
lende Joodse textielhandelaren. Nu zijn het Hans Boskamp jr. en Fred
Vaassen die de twee eeuwig ruziemakende compagnons met een hart van
goud gestalte gaan geven. Ondanks alle moeilijkheden die ze met elkaar
hebben willen ze elkaar voor geen goud missen. Al was het alleen maar
om te kunnen bekvechten. Blijspel met onder meer Hans Boskamp, Fred
Vaassen, Heddy Lester, Rieneke van Nunen, Hein van Beem, Wim Serlie
en Albert Kamphuijs.
Vrijdag 7 januari, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rang fl. 45,-/fl.
42,50, tweede rangfl. 40,-/fl. 37,50.
Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij de Schiedamse Theaterkassa, Stad-
serf 1, van maandag tot en met vrijdag van 11.00 tot 16.00 uur en op za-
terdag van 12.00 tot 15.00 uur, tel. 2467467.
Rob de Nijs
Liever Lijf
Het aankomende millennium betekent voor Rob de Nijs zijn 38ste jaar als
artiest. Al vanaf 1962 maakt hij furore op de Nederlandse podia en in de
hitlijsten. Van Ritme van de regen tot zijn nummer-1 hit Banger hart, van
up-tempo klassiekers als Malle Babbe tot prachtige ballades als Het werd
zomer; Rob de Nijs bewijst keer op keer dat hij tot de absolute top be-
hoort, die steeds opnieuw, generatie op generatie, het publiek weet te
boeien. Rob de Nijs komt weer met zijn zevenkoppige begeleidingsband
Pur Sang en twee backing vocals naar de Stadsgehoorzaal. In zijn nieuwe
show staat zowel oud als nieuw werk centraal.
Donderdag 23 december, aanvang 20.00 uur, toegang fl. 57,50.
Nationaal Nederlands
Wintercircus
Hoe kan het nieuwe millennium beter worden ingeluid dan met een fan-
tastisch circus? Circus is een vorm van amusement die de mens al eeuwen
blijft boeien. Al in de verre oudheid speelden mensen met hun dieren in
ronde arenas en toonden kunstenmakers hun behendigheid. Spanning,
sensatie, waaghalzerij, vrolijkheid, gratie en humor worden verpakt tot
een spektakel dat zowel jong als oud zal boeien. Acrobaten op de grand en
hoog in de lucht, roofdieren, paarden, doldwaze clowns en een swingend
circusorkest. Alle ingredienten van het klassieke circus zijn aanwezig in
de volledig vernieuwde voorstelling van Wintercircus Martin Hanson. Die
vele eeuwen circuskunst te overbruggen, het circus is immers van alle tij-
den. Hooggeeerd publiek, komt dat zien!
Dinsdag 4 januari, aanvang 15.00 en 19.30 uur, toegang fl. 25,-/fl. 22,50,
jongeren totvijftien jaarfl. 15,-.
Dimitri van Toren
De zevende dag van het millennium
Het eerste album van Dimitri van Toren uit 1966 maakte meteen duidelijk
dat hij een origineel componist en tekstschrijver is, die een perfecte balans
weet te vinden tussen tekst en muziek. De vele albums die volgden laten
een artiest horen die een constante groei doormaakt. Iemand die gedreven
verhaalt over eigen en andermans gevoelens en ervaringen in combinatie
met de meest prachtige melodien. Dimitri van Toren heeft speciaal voor
zijn optreden in de Stadsgehoorzaal een repertoire samengesteld bestaan-
de uit oude bekende en nieuwe melodieen. Een zeer speciale voorstelling
die zeker de moeite waard is.
Vrijdag 7 januari, aanvang 20.00 uur, toegang fl. 32,50/fl. 30,-.
Trouwens, hoeveel vrouwen trouwen Laurens?
Het had de mooiste dag van hun leven moeten worden: de trouwdag van
Laurens Lindeman en Romy de Kruif. Ze hadden alles zo goed geregeld.
De bruidssuite in het luxe hotel, het idyllisch trouwkapelletje in de nabije
omgeving, de aanwezigheid van en de receptie voor hun beste vrienden en
de onontkoombare familieleden. Ze hadden lang naar deze bijzondere dag
uitgekeken en er alles aan gedaan om het onvergetelijk te maken. En on-
vergetelijk werd het! Wie had nou gedacht dat Laurent beste vriend en
trouwgetuige, maar ook een mysterieuze verloofde, de moeder van de
bruid, de receptionist van het hotel en het hoofd van de huishouding, de
oorzaak zouden zijn van een opeenstapeling van misverstanden en een
complete chaos?! Van het ene op het andere moment krijgen de trouwdag
en het huwelijksfeest een heel andere betekenis en het verhaal een wel
zeer bijzondere wending.
Zaterdag 8 januari, aanvang 20.00 uur, toegang fl. 37,50/fl. 35,-. Na af-
loop zijn bezoekers van deze voorstelling van harte welkom op het nieuw-
jaarsbal van de Stadsgehoorzaal.
Nieuwjaarsbal
Het eerste nieuwjaarsbal in het nieuwe millennium. We zouden dus kun
nen spreken van een nieuwmillenniumbal. We klinken het glas op de wens
dat de Stadsgehoorzaal in deze nieuwe eeuw net zon bijdrage kan blijven
leveren aan de uurtjes kunst en cultuur van Vlaardingen zoals ze dat al
twee eeuwen lang doet. Tot in de late uurtjes kunt u dansen op heerlijke
dansmuziek, verzorgd door de Sea Sound Bigband. De Harmonie straalt
in al haar pracht en de dansvloer ligt er verleidelijk bij. Beentjes van de
vloer voor het nieuwe tijdperk.
Zaterdag 8 januari, aanvang 21.00 uur, toegang fl. 15,-. Tussen 21.00 en
22.00 uur borreluur met speciale consumptieprijzen.
Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij de Stadsgehoorzaal, Schiedamse-
weg 51, van dinsdag tot en met zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur en en uur
voor aanvang van de voorstelling.
VJw boodschap op
TrrfjV *>U moor
don l.OOO.OOO kijjkers
ideaai voor pairtikuiiorort
en verenlglngeri
op werkdag«nt tussen 09.00 - 1S.OO uur
Nice Gut Eddie
ROTTERDAM - Zoals vanouds
weinig concerten in deze kers-
tweek. Voor de partygangers is
wel een heleboel te beleven in de
Maasstad. Zoals in de Hollywood
Music hall, waar je vrijdag op
kerstavond terecht kan voor The
Night Before X-Mass. Kaarten kos-
tem vijftien gulden en een kerst-
muts krijg je er gratis bij. Een dag
later een kerstpartyDeze keer kos-
ten kaarten twintig gulden, en de
kerstmuts krijg je weer voor niets.
Tweede kerstdag in Hollywood
Trance Form Outta Space met on
der meer Yves de Ruyter en Charly
Lownoise. Kaarten kosten 25 gul
den in de voorverkoop en dertig
gulden at the door.
In Nighttown is op kerstavond ook
voldoende te beleven. Up To Mil
lenium is een groot R&B-spektakel
met onder meer Ghabiang Boys en
So SO Oema. Kaarten kosten
25,-. Diezelfde avond Salon de la
Salsa, een swingende kerstavond
met dj Daiquiri. Entree vijftien
gulden. In de basement vanaf
23.00 uur Super X-Mas met Mi
chel de Hey en Remy. Kaarten
kosten vijf rijksdaalders. Eerste
kerstdag vanaf 23.00 uur Night-
town 25:12, 99. Dj's Erick E,
100% Isis, Edwin Bazen, Nick K,
Mister E, Fly en Robert de Hero.
Kaarten kosten drie tientjes. Twee
de kerstdag in Nighttown Gay Su-
prise: X-Balls. Ook voor deze
avond betaal je dertig gulden om
binnen te komen. Het enige con
cert in Nighttown deze week vindt
plaats op donderdag. Een Milleni
um Christmas Show met de dames
van 702, gevolgd door een groot
feest. Aanvang 20.00 uur en kaar
ten kosten f 35,-.
De Vlerk presenteert op kerst
avond Santa Claus on Wax: A
Fridazz... Special! Hip-hop-dj's
Git Hyper en Rockid verwennen
het publiek met Rotterdamse un
derground. Aanvang 22.00 uur,
entree tien gulden. Eerst kerstdag
voor hetzelfde geld Subway met
Nico guest. Morgen - donderdag
- in de Vlerk een optreden van
Against Time en Nice Guy Eddie.
Against Time klinkt op z'n zachts
gezegd pakkend, deze jongens zet-
ten melodietjes en vooral refreinen
neer die gewoon niet uit je kop te
branden zijn. Dus als je wil weten
wat een band in huis moet hebben
om nog in Punkland op te vallen,
kom ze dan uitchecken voordat ze
alleen nog op festivals te zien zijn.
Nice Guy Eddie kennen we nog
van de laatste aflevering van Vers
Uit De Maas. Ook hier pakkende
punkmelodietjes en alles wat een
goede punkrock-show nodig heeft.
Aanvang 21.30 uur en voor drie
rijksdaalder ben je erbij.
Over een jaar bestaat de Vlerk niet meer. Na een woelige ge-
schiedenis van 11 jaar is het ergens in 2000 afgelopen met de
meest avontuurlijke club van Rotterdam. Waar moeten al die ta-
lentvolle DJ's en VJ's en al die spannende bands uit binnen- en
buitenland hun kunsten dan vertonen? In WaterFront natuur-
lijk.
De Vlerk begon ooit in het oude pand van dansschool de Klerk,
vandaar de naam. Na een lange zwerftocht door Rotterdam ein-
digde de Vlerk uiteindelijk in een failtiet restaurant op de West-
blaak. De eerste avond stonden de DJ's in de keuken en hun
draaitafels op de plank van het doorgeefluik. Met het enthousi-
asme en doorzettingsvermogen dat de Vlerk kenmerkt werd het
restaurant in een paar maanden verbouwd tot een dance- en
poppodium.
Lef, kwaliteit en plezier stonden en staan altijd voorop in de pro-
grammering van de Vlerk. Met lef en kwaliteit programmeren
betekent soms dat naar een onbekende maar talentvolle band uit
Amerika maar enkele nieuwsgierigen komen luisteren, die ver-
volgens wet de avond van hun leven hebben. Vaker is het druk in
de Vlerk en gaat een voile zaal helemaal los bij een band of DJ.
Omdat popcultuur meer is dan alleen het geluid dat uitde boxen
komt is ook de Vlerk meer dan muziek. Jonge ontwerpers, pop-
journalisten, fotografen, decormakers en video-kunstenaars le
veren een creatieve input. Een decoratie-hoogtepunt dit jaar
was de grasmat die de ploeg van Let's Buzz voor hun dance-
night had neergelegd. Een onverstoorbare tuinman hield met
ratelende maaimachine het gras kort en het dansende publiek
gebiologeerd.
De naam verdwijnt, maar alles dat de Vlerk uniek maakt in Rot
terdam blijft behouden. De ziel van de Vlerk re't'ncameert in Wa
terFront, dat op dit moment wordt gebouwd aan de Boompjes-
kade. In dit popverzamelgebouw zal de Vlerk samengaan met
Via Ritmo en de popwerkplaats van de SKVR. WaterFront is een
muziekcentrum waar je kan binnenlopen om een instrument te
leren spelen in een van de twee leslokalen van de popwerk
plaats, vervolgens in het muzikantenca.fi een bandvormt, met de
band nummers instudeert in een van de twaalf oefenruimtes, ad-
vies inwint bij de Muzikantenwinkel, in de studio een cd opneemt
en, als je goed genoeg bent, optreedt in de zaal met een capaci-
teit van vijfhonderd bezoekers. En dat allemaal onder hetzelfde
dak.
Het is nog even wachten op deze toekomstmuziek. Tot die tijd is
er in de Vlerk nog veel te horen, zien en beleven. Zoals het aller-
laatste oud en nieuwfeest in het pand aan de Westblaak. Olie-
ball heet het, en die naam zal het volgende jaar waarschijnlijk
wel overleven.
Cornells Krul
Medewerker publiciteit de Vlerk/WaterF ront
Cox Habbema speelt een bijzondere rol in de kerstproductie van Jeugdtheater Hofplein 'Alice in Wonderland'. foto: Dicksiuijter
door Natas ja de Groot
ROTTERDAM - Wie kent Alice
in Wonderland niet? Het wereld-
beroemde kinderboek over een
klein meisje dat in een konijnen-
hol valt en in een wonderlijke
sprookjeswereld terechtkomt,
waar zij het ene na het andere
merkwaardige avontuur mee-
maakt. geregeld van grootte ver-
andert en vreemde gesprekken
voert met dieren en andere we-
zens. Dit prachtige verhaal
wordt van Tweede Kerstdag tot
en met 20 februari door het Rot
terdamse Jeugdtheater Hofplein
als kerstproductie opgevoerd.
„Door de rampzalige brand van af
gelopen zomer aan de Benthem-
straat wordt dit de eerste voorstel
ling in ons nieuwe, tijdelijke on-
derkomen aan de Westzeedijk
469'vertelt regisseur en directeur
Louis Lemaire, verantwoordelijk
voor de bewerking van Lewis Car-
rolls boek tot musical. „Wij her-
kennen ons wel een beetje in de si-
tuatie van Alice. Zij heeft geen
idee waar ze is en dat kunnen wij
ons, door het vertoeven op al die
tijdelijke locaties, heel goed voor-
stellen." Alice in Wonderland
stond al langere tijd op de nomina-
tie om door het Jeugdtheater te
worden gespeeld. „Dit bijzonder
ontroerende verhaal over het meis
je dat op zoek is naar zichzelf in
een absurde wereld past uitstekend
in de traditie van de Hofplein-
kerstproducties."
De regisseur heeft de klassieker uit
teur in het stuk, speelt houdt met
dit mysterie verband.
Met 85 leerlingen is de voorstel
ling Alice in Wonderland, ver-
deeld in twee casts, de meest om-
vangrijke productie die het Jeugd
theater Hofplein sinds zijn bestaan
1865. Alice probeert zich een
plaats te verwerven in een wereld
vol bizarre figuren, zoals de Hoe-
denmaker, de Maartse Haas, de
Hertogin en de Kollumer Kat. Alle
wezens doen bijna zonder enige
uitzondering chagrijnig tegen haar.
Door haar metamorfosen - na iets
de wereld-jeugdliteratuur in een
modern jasje gestopt en er een
waar zang-dans-speelspektakel
van weten te maken. „Het was wel
moeilijk om uit een grate groep
leerlingen twee meisjes te kiezen
die om de beurt Alice mochten
spelen. Tenslotte is het hele stuk
aan een persoon opgehangen en
dat kan toch voor enige druk zor
gen." Hoofdrolspelers Sanne en
Marloes merken daar echter wei
nig van. Lemaire: „Ze zetten bei-
den een prachtig resultaat neer."
Rond de persoon van Alice is trou-
wens een bijzondere theatrale ver-
rassing te verwachten. „Daar wil ik
niet te veel over verklappen, maar
het publiek zal zich op een gege-
ven moment afvragen wie nu de
echte Alice is. De rol die Cox Hab
bema, de enige professionele ac-
heeft gemaakt. „De school is vijf
tien jaar geleden begonnen met 44
leerlingen. Nu telt het Jeugdtheater
er meer dan 2000." Door de grate
toename van pupillen is de school
aan de Insulindestraat te klein ge-
worden en wordt er vanaf volgend
seizoen les gegeven in het gebouw
van het Rotterdams Conservatori-
um aan de Pieter de Hoogweg.
„Steeds meer kinderen raken be-
zield van toneel. Het mooie is dat
zij er helemaal voor gaan. Ze spe
len op leven en dood, alsof ze als
koorddanser in de piste staan. Die
totale inzet grijpt je en laat je niet
meer los", aldus Lemaire, die zijn
hart al vele jaren geleden heeft ver-
loren aan het Jeugdtheater.
De kern van de voorstelling Alice
in Wonderland is overigens het
zelfde als het boek, daterend uit
te eten of te drinken wordt ze gra
ter en dan weer kleiner - leert Alice
de werkelijkheid de baas te worden
en laat zij zich niet langer grijpen
door alles wat zich in die harde we
reld afspeelt. Uiteindelijk is ze ge-
hard en weet zij zich te redden.
Aan het einde ontwaakt Alice en
blijkt het hele avontuur een grate
droom te zijn geweest.
Lemaire meent dat het wezenloze
gevoel van Alice niet alleen her-
kenbaar is voor jonge mensen,
maar ook voor de ouderen. „Alice
in Wonderland is van alle tijden,
want er zal altijd wel een Alice,
jong of oud, zijn. Zo af en toe ver-
wonderen we ons toch allemaal
over die waanzinnige wereld waar-
in wij leven."
Kaarten voor de voorstelling Alice
in Wonderland, van 26 december
tot en met 20 februari, zijn ver
krijgbaar in het tijdelijke onderko-
men van het Jeugdtheater Hofplein
op de Westzeedijk 469 in Rotter-
dam-Delfshaven of telefonisch te
reserveren via 010- 243.50.50 en
010-244.50.20.
door Vincent Wernke
Eddie Murphy was in de jaren
tachtig een van de meest populaire
filmsterren van Hollywood. Inmid-
dels lijkt hij een beetje in de scha-
duw belandt van zwarte sterren als
Will Smith en Martin Lawrence.
Na het grate succes van 48 Hours,
Beverly Hills cop, The Golden
Child en Coming to America, volg
den in de jaren negentig half mis-
lukte films als Vampire in Brook
lyn, Metro, Holy Man en Life. Suc
ces had Murphy echter nog steeds,
bijvoorbeeld met de komedie The
Nutty Professor.
Met Bowfinger levert Eddie Mur
phy sinds lange tijd weer eens een
echt leuke film af. Samen met de
gelauwerde komedie-acteur Steve
Martin, maakte hij deze komedie
met regisseur Frank Oz. Het is een
satire op Hollywood, waar sterren
en topproducers regeren, maar
waar ook een groot aantal filmers,
acteurs en actrices in de marge ac-
tief is. Zo'n filmer is Bobby Bow
finger (Steve Martin). Na de eerste
minuten van de film weten we al
wat voor persoon deze Bowfinger
is. Met een aantal b-films op zijn
naam, is hij niet bepaald een suc-
cesvolle filmproducer. Slechts een
aantal eveneens mislukte geestver-
wanten blijft hem trouw, terwijl de
rekeningen zich opstapelen.
Als Bowfinger op een dag een sce
nario leest van boekhouder Afrim,
ziet hij de dollars als het ware bin-
nenstromen. Het is een volkomen
bizar verhaal over aliens. Het kost
even wat moeite, maar al snel heeft
Daisy (Heather Graham) en Jiff Ramsey (Eddie Murphy) in Bowfinger.
hij zijn geestverwanten overtuigd
van de kansen van deze film. Hij
weet zelfs een grate Hollywood-
producent te strikken. Die stelt wel
als voorwaarde dat de hoofdrol
wordt vertolkt door de succesvolle
actiester Kit Ramsey (Eddie Mur
phy). Bowfinger zegt dat dit geen
probleem is en vertelt ook zijn me-
dewerkers dat Ramsey meewerkt.
Het probleem is echter dat Ramsey
nergens vanaf weet. Als Bowfin
ger hem vraagt, weigert hij. De
filmmaker bedenkt daarop een
plan waardoor Ramsey de hoofd
rol vertolkt in diens film zonder dat
hij het in de gaten heeft. De shots
worden geschoten zonder dat
Ramsey daarvan op de hoogte is.
Met veel inzet en enthousiasme
weet Bowfinger zijn crew gemoti-
veerd te houden. En dat valt niet
mee met zijn guerrilla-achtige ma-
nier van filmen en een compleet
gestoorde groep medewerkers, met
drie illegale Mexicanen, een zich
zelf overschattende acteur en een
oversekste hoofdrolspeelster.
Wie het verhaal van Bowfinger
leest, zal wellicht denken aan de
naam Ed Wood. Deze filmmaker
maakte ooit met minimale midde-
len en een maximaal enthousiasme
een aantal zo slechte films, dat ze
door een schare fans weer als cult-
films werden beschouwd. Het le-
vensverhaal van Wood werd een
aantal jaar geleden verfilmd door
Tim Burton. De filmmaker Bow
finger is te vergelijken met Wood.
Hij is zelf de enige die in zijn film
gelooft. Met zijn enthousiasme
weet hij zijn medewerkers te moti-
veren. Hij laat zich door niets of
niemand uit het veld slaan. Aan elk
nadeel zit een voordeel, lijkt zijn
motto.
Eddie Murphy speelt niet alleen
actiester Kit Ramsey, maar ook
diens simpele broer Jiff. Doordat
hij zo veel op zijn broer lijkt, is hij
een prima stand-in voor scenes
waar de onwetende Kit niet voor
gestrikt kan worden. Murphy
speelt geen grootse rollen, maar is
wel grappig. Hetzelfde geldt voor
Steve Martin die prima geschikt is
als de klunzige filmmaker. Heather
Graham speelt Daisy, een begin-
nend actrice die met iedereen die
haar verder kan helpen in haar car-
riere het bed induikt. Christine Ba-
ranski speelt de al even ambitieu-
ze, maar veel oudere Carol. Zij
maken Bowfinger tot een aardige
komedie, veel beter dan veel ander
recent werk van Murphy. Het ni
veau van zijn oudere werk heeft
deze film echter niet. Maar wat
niet is kan nog komen.