GL maasstad 'Op mijn veertiende wilde ik niets meer van jazz horen' Klassieke tekenfilm maakt de meeste indruk in Fantasia 2000 maasstad podium preview theater schie theater stads gehoorzaal Zigeunerorkest in de Doelen John Buysman opnieuw te zien aan de sIag ik heb in soloprogramma Angel Eyes uitgaans |0 ROTTERDAM - Voor het tweede jaar doet het theater- programma Angel Eyes de Rotterdamse Schouwburg aan. Het soloprogramma van John Buysman, bij het grote publiek vooral bekend van de Gamma-reclames, is zo'n succes gebleken dat het nu zijn tweede jaar in gaat. An gel Eyes is een monoloog over het leven van Chet Ba ker, geschreven door Jules Deelder. door Vincent Wernke ROTTERDAM - Walt Disney verraste de wereld in 1940 met het animatie-expe- riment Fantasia. De combi natie van tekenfilmbeelden en klassieke muziek maakte de meester zelf zo enthousi- ast dat hij uitriep dat er ieder jaar een nieuwe Fantasia zou moeten verschijnen. Bijna zestig jaar later is er eindelijk een vervolg: Fantasia 2000, gebaseerd op het oorspronke- lijke idee van Walt Disney. Woensdag 5 januari 2000 #1* Ming ROTTERDAM - Het is allemaal goed afgelopen. We zijn er alle maal nog en er zijn amper compu ters of machines uitgevallen. Na- mens de redactie van Maasstad weekbladen vanaf deze plek een gelukkig 2000 gewenst. We kun- nen met een gerust hart verdergaan alsof of nooit een millenniumpro- bleem geweest is. En dus morgen - donderdag - in de Vlerk een optre- den van het Belgische Ming. De muziek van dit duo balanceert tus- sen chansons en freestyle, waaraan je kunt toevoegen dat je soms ook Vanessa Paradis of Jane Birkin herkent. Hun arrangementen zijn voornamelijk gecomponeerd voor een oude synthesizer en dito beat- box. Dat maakt de muziek char- mant en op een of andere manier nostalgisch. Als je nog mee wilt maken wat het postmodernisme nu eigenlijk inhoudt, dan moet je ko- men kijken. Aanvang 21.30 uur en kaarten kosten tien gulden. Een dag later verandert het podium van de Vlerk in een gezellige feest- tent, want de Eindhovense band Let's Quit zal het podium gaan vullen met hun vrolijke skaklan- ken. Deze negenkoppige formatie bestaat al twaalf jaar. Ze maken dan ook geen modieuze skapunk maar tappen uit de goeie oude mu- zikale vaatjes a la Madness, The Specials en Bad Manners. Met zang, bas, drums, gitaar, toetsen en een driekoppige blazerssectie ko- men ze daar aardig in de buurt. De Eindhovenaren speelden in hun lange carriere al veel grote zalen plat zoals de Melkweg, Tivoli, Noorderligt en Effenaar. Vrijdag vanaf half tien te zien en kaarten kosten/ 12,50. Bad to the Bone test zondag 9 ja- nuari het repertoire van artiesten uit vergane tijden op millennium- bestendigheid. Wetenschappers uit binnen- en buitenland zullen zich op deze dag naar testsite Rotown begeven alwaar Bad to the Bone, volgens beproefde 'all killers, no fillers' methode, het repertoire van de Sex Pistols op u af zal vuren. Mururora Bikini-Islands eat your heart out! Het begint om 22.00 uur en de toegang is hele- maal gratis. jS ROTTERDAM - 'Geef de man een glas water en een zigeunervio- list en hij wordt dronken...', is een bekende uitspraak in Hongarije, het land waar Hundred Gypsy Vio lins vandaan komen. Dit orkest is het grootste zigeunerorkest ter we- reld volgens het Guiness Book of Records. Het in 1985 opgerichte orkest heeft een unieke samenstel- ling. Honderd instrumentalisten zonder lessenaars, partituren en zelfs zonder dirigent. Naast energieke zigeunermuziek spelen ze ook Hongaarse dansen van Brahms, rapsodieen van Liszt en muziek van Strauss. De vorig jaar overleden wereldberoemde violist Menuhin was zo onder de indruk van het orkest dat hij ere- president van de groep werd. Hij heeft ook deels' voor de naamsbe- kendheid van het orkest gezorgd. Een concert van Hundred Gypsy Violins bestaat uit twee delen. Zi geunermuziek, waarbij de musici zijn gekleed in traditionele zigeu- nerkostuums en klassiek om het publiek mee te nemen naar de Do- nau en naar Wenen. Hundred Gyp sy Violins treden zondag 23 janua- ri op in de Doelen. Voor kaartver- koop: 010-217.17.17. Pasgeleden zag ik op televisie hoe twee hoofdrolspelers uit de serie Westenwind aan hetfeesten waren in de Baja Beach Club. Zoals u wellicht weet wordt deze 'kwaliteitssoap' opgenomen in Rotterdam. Daarom zijn regelmatig locaties of bezienswaardigheden uit de Maasstad op RTL4 te zien. Westenwind is niet de entge televisieserie, commercial, film ofvi- deoclip die in Rotterdam wordt opgenomen. Bekend is ook de vi- deoclip van Marco Borsatos 'Binnenwaarvoor filmmaker en Am- sterdammer Paul Ruven naar Rotterdam trok. Straks op het filmfes- tival is bovendien de nieuwste film van Amsterdammer Eddy Ter- stall te zien. Na drie films opgenomen te hebben in de Jordaan, trok hij nu naar de Kop van Zuid voor zijn film Rent-a-friend. Rotterdam is in. Dat is leuk. De Maasstad probeert zich immers te profileren alsfllmstad. Met een filmfonds en een gunstig vestigings- klimaal voor av-bedrijven, wordt de stad aantrekkelijk gemaakt. En dus zijn de Erasmusbrug, de Koopgoot, de Kop van Zuid en de Maas niet meer van het scherm weg te krijgen. Amsterdam moet het doen met steeds minder opnamen. Ja, Dick Maas zette de stad nog op z 'n kant voor Do Not Disturb, maar na deze flop zal de hoofdstad als decor nog verderin populariteit afnemen. De grachten proberen wanhopig handenzyvaaiend in beeld te komen van iedere camera die in Amsterdam opduikt. En dat terwijl de gemeente het aantal filmploegen in de hoofdstad nog verder wil terugdringen. Zo niet in Rotterdam. Hier kan en mag alles nog. Met de Culturele Hoofdstad 2001 in aantocht, kan Rotterdam een plaats op de cultu rele wereldkaart immers goed gebruiken. Rotterdam is in bij film- en televisiemakers. Alles en iedereen komt hier naartoe om te draai- en. Voor chauvinistische Rotterdammers is de prettige toegevoegde waarde dat we steeds minder Amsterdam en steeds meer Rotterdam op het scherm zien. Het wachten is nu nog op rechercheur De Cock en zijn maatje Vledder. Want die zitten nog steeds aan Bureau War- moesstraat vastgeroest. Vincent Wernke XQ57 John Buysman: „Nederlanders vinden het blijkbaar interessant om je boodschappen te zien doen. door Maarten Ritman Na zijn uitbundige programma Dodo wilde Buysman in zijn twee de monoloog 'eenzame tekst, jazz en als muzikant acteren'. Zijn lief- de voor jazz en in het bijzonder voor de in Nederland overleden trompettist Chet Baker wordt ge- deeld door ras-Rotterdammer Jules Deelder. De geschikte man dus om het verhaal te schrijven. Angel Ey es werd een monoloog van Chet Baker over zijn leven, door de ogen van Jules Deelder en uitge- sproken door John Buysman. Waarom wilde hij zo graag solo een jazzverhaal acteren? „Dat is omdat ik liever muzikant had wil- len worden. Dichterbij zal ik niet komeh dan zo als acteur. Ik kan me namelijk niet lang concentreren, niet langer dan drie maanden. Dan leer je dus ook nooit om een instru ment goed te spelen. Ik speel nu nog wel, maar niet echt goed. Ik heb vierentwintig noten van muzi- kanten geleerd." Het verhaal dat Deelder heeft ge schreven lijkt veel op het werkelij- ke leven van Chet Baker, maakte dat het ook aantrekkelijker voor Buysman? „Het lijkt inderdaad op dat van Baker, maar ook Art Peper is er in verwerkt. Het is allemaal bij elkaar gesprokkeld. Het was wel spannend om de werkelijkheid een beetje na te doen. Heel toeval- lig zat ik twee weken geleden in Italie en Chet Baker heeft daar jaren ge- speeld. Ook met de zoon van de leider Beni to Mussolini, Romano. Ik hoorde daar dat die Romano op zou tre den, maar het was helaas aan de andere kant van de stad dus ben ik niet gegaan." Zijn liefde voor jazz heeft Buys man van huis uit meegekregen. ,,Mijn vader was gitarist. Thuis werd alleen maar jazz gedraaid. Op mijn veertiende wilde ik daar niets meer van horen, maar op een gegeven moment kom je er toch weer bij terug. De muziek bij An gel Eyes wordt verzorgd door mijn vader en Keimpe de Jong. Ik werk graag met vertrouwde mensen, dat werkt wel zo gemakkelijk. Aan een half woord heb je genoeg. Met Keimpe heb ik eerder gewerkt, en mijn vader ken ik ook al een tijdje. Het gaat goed met goede mensen om je heen, dat is het hele eieren eten", aldus Buysman. Angel Eyes heeft vorig seizoen de Albert van Dalsumprijs voor to- neel gekregen. Heeft die prijs er- voor gezorgd dat het tot tweede jaar is gekomen? „Ik vind het een topwaardering, ik had er niet op gerekend. Het is een zeer prestigi- euze prijs, ik ben er ook trots op. Maar dat heeft er niet voor gezorgd dat we er mee door zijn gegaan. foto: Dick Sluijter familie om naar je te kijken. Daar moet je maar tegen kunnen, het hoorterbij." Gaat hij de samenwerking met Ju les Deelder na Angel Eyes voort- zetten? „Ik denk het wel, we zijn een hele goede combinatie. Met dit programma zitten we zeker in Rot terdam wel goed, maar in Sittard sta je wel eens voor dertien mensen te spelen. Toch vind ik het leuk, ik doe het meer voor mezelf." Naast Angel Eyes heeft Buysman de ko- mende tijd meer dan genoeg te doen. „Binnenkort ga ik in Utrecht een nieuw programma oefenen. Ook voor de VARA ga ik weer Dit soort programma's loopt meestal twee jaar. Maar zo'n prijs trekt wel weer nieuw publiek." Het grote publiek kent Buysman vooral van de Gamma-reclame. Is hij niet bang om alleen daarmee bekend te blijven? „Nee, zodra die reclames stoppen zijn de mensen het zo weer vergeten. Alleen soms kan die herkenning heel vervelend zijn. Ik was in Frankrijk op vakan- tie en Nederlanders vinden het blijkbaar interessant om je bood schappen te zien doen. Maar dan zeggen ze niets, ze staren alleen maar. Gaan ze weg met hun wa- gentje, komen ze terug met de hele twee films op sta- pel staan en nog meer reclames. Daarna komt de volgende solo- show er weer aan." De nieuwe show gaat ook weer over iets spannends. „Muziek vind ik spannend, maar de volgende show gaat over een Engelse bokser die twee keer tegen Mohammed Ali heeft gebokst. Boksen is ge- woon heel erg spannend, twee gas- ten die elkaar voor hun muil slaan. Ik heb al eerder tegen Tuur en Poe- der gebokst voor een film, dat vond ik verschrikkelijk eng. Maar ik doe altijd spannende dingen." Angel Eyes is van 5 tot en met 8 ja- nuari te zien in de Kleine Zaal van de Schouwburg, aanvang 20.30 uur. Reserveren: 010-411.81.10. „In het vakgebied dat een oneindi- ge ontdekkingsreis is geweest, geeft Fantasia ons meest opwin- dende avontuur weer'stelde Walt Disney in 1940. Hij had het plan om ieder jaar een nieuw deel van de film uit te brengen, die zouden moeten bestaan uit zes nieuwe te- kenfilmdelen en den favoriete klas- sieker. Disneys neef Roy Edward Disney heeft uiteindelijk het initia- tief genomen voor de nieuwe, mo- derne versie van Fantasia. Uiter- aard houdt hij daarbij rekening met de plannen van Walt. En dus zijn er zes nieuwe filmdelen en een fa voriete klassieker. Het zal niet moeilijk geweest zijn om deze klassieker te vinden. Het bekendste segment uit de originele Fantasia is zonder twijfel 'De To- venaarsleerling', waarin de hoofd- rol wordt vertolkt door Mickey Mouse op muziek van componist Paul Dukas. Ondanks dat dit frag ment ruim zestig jaar oud is, is 'De Tovenaarsleerling' het hoogtepunt van Fantasia 2000. De film begint overigens vrij saai met een abstrac- te, heel drukke voorstelling op mu ziek van Ludwig van Beethoven. t&t* i Donald en Katrien Duck spelen de hoofdrol in een van de segmenten van Fantasia 2000. Aan de meeste beelden is goed te zien dat de makers tegenwoordig niet alleen gebruik maken van pen en papier, maar ook van digitale computertechnieken. Dat levert in- drukwekkende beelden op, zeker in combinatie met de hier en daar zwaar aangezette muziek. Op an dere momenten is deze combinatie net even te, zoals in het laatste seg ment; een myti'sch verhaal over le ven en dood. Wat uiteindelijk blijft hangen van Fantasia 2000 is 'De Tovenaarsleerling', nou net het enige segment dat in het origineel ook al te zien was. Maar juist daar om is deze tekenfilm waarschijn- lijk een klassieker. Fantasia 2000 is nog tot en met 30 april te zien in het Imax Theater in Rotterdam. Kaarten zijn onder meer verkrijgbaar via Ticket Servi ce 0900-300.1250. Ook het tweede segment 'Pines of Rome' op muziek van Ottorino Respighi is weinig opwindend. Echt leuk zijn vooral de segmenten waarin bekende Disney-sterren de hoofdrollen vertolken. Zo is daar de eerder genoemde 'Tovenaars leerling'. Even grappig is 'Pomp and Circumstance - Marches 12, 3 4', waarin Donald en Katrien Duck een rol spelen in het eeuwen- oude verhaal van de Ark van Noach. Een ander hoogtepunt is 'Het Tinnen Soldaatje', het beken de sprookje van Hans-Christian Anderson op muziek van Dmitri Shostakovich. Disneys Fantasia wordt aangekon- digd als het allerbeste wat Disney te bieden heeft op het gebied van animatie, gecombineerd met hoog- tepunten uit klassieke muziek. Ex tra bijzonder is dat de film tot 30 april in elf landen exclusief ver- toond wordt in Imax Theaters, dus op de grootste filmdoeken ter we reld. Als geheel gezien blijkt Fan tasia 2000 echter heel wat minder indrukwekkend dan verwacht. Op animatiegebied zijn we inmiddels wel wat gewend van de makers van Disney, dus in die zin is het ook moeilijker om het publiek te verrassen dan in 1940. Kick van der Veer presenteert Liselore Gerritsen en Rob Chrispijn Een ongedwongen en ongebruikelijke ontmoeting met enkele tot de ver- beelding sprekende schrijvers/dichters. Dat is de inhoud van deze avond. Volgens de traditie verwacht je dan een opeenvolging van dichters die sta- tisch achter een katheder een voordracht houden. Deze avond geeft echter veel meer afwisseling. Een centrale rol is toebedacht aan de verteller Kick van der Veer. Op een geestige en losse manier is hij als geen ander in staat het publiek erbij te betrekken. Niet alleen introduceert hij de dichters. Hij geeft een inleiding en maakt de mensen enthousiast zodat ze meer betrokken ra- ken bij het gebodene. Er ontstaat een samenspel tussen verteller, dichter en publiek. Woensdag 12 januari, aanvang 20.15 uur, toegangfl. 25,50/fl. 23,-. Allard van der Scheer, Nelly Frijda, Hymke de Vries en anderen Kortsluiting In de nieuwe black comedy Kortsluiting heeft Victor, eind zestig, last van verwarring in zijn hoofd. Dement? Neee, dat niet. Alzheimer? Nee zeg, doe niet zo idioot! Hij raakt in de knoop met begrippen en glijdt wel eens uit over een formulering. Meer niet. En dat geeft toch niet? Het leidt hoogstens tot wat komische verwarringen. Of is er meer aan de hand? Charlotte, zijn vrouw zit er maar mee. En dan hebben we nog Julia, zijn dochter, die gek wordt van haar veel te lieve echtgenoot. En buurvrouw Eva is er ook nog. Victor denkt bij haar beter af te zijn. In Kortsluiting behandelt Haye van der Heyden een groot maatschappelijk probleem, maar bedient zich daarbij van observaties die tegelijkertijd ern- stig en grappig zijn. Meer dan wie ook beschikt Haye over het vermogen om zulke dialogen te schrijven. Donderdag 13 januari, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rangfl. 31,-/fl. 28,50, tweede rangfl. 26,-/fl. 23,50. Toneelgroep Amsterdam Mooi weer vandaag Mooi weer vandaag is een unieke gelegenheid om Kitty Courbois, Sigrid Koetse, Joop Admiraal en Jacques Commandeur - die alien de pensioenge- rechtigde leeftijd naderen - nog 66n keer samen op het toneel te zien. Twee oude mannen die zacht keu velend proberen langs de klippen van het leven te laveren; twee vrou wen die er met een lach en een traan de moed in proberen te houden. Ze praten over voorbijgangers, familie, het verleden, het weer. Klein spel, grote gevoelens. Mooi weer vandaag werd in 1970 geschreven door David Storey, zoon van een Engelse mijnwerkerprofessionele rugby- speler voor Leeds, schoolmeester, schilder, dichter en schrijver. Storey kreeg in 1960 bekendheid met zijn romen This sporting life. Zijn eerste to- neelstuk schreef hij in 1966. Sindsdien verdeelt hij zijn tijd tussen toneel en proza en ontving voor zijn werk al meerdere onderscheidingen. Voor aanvang kunnen de bezoekers een speciale videovertoning bijwonen, waarin Joop Admiraal, Jacques Commandeur, Kitty Courbois en Sigrid Koetse over hun carri—re vertellen. Vrijdag 14 januari, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rangfl. 37, -/fl. 34,50, tweede rangfl. 32,-/fl. 29,50 Rooyakkers, Kamps Kamps Weet je wat het is; je weet niet wat het is Rooyakkers, Kamps Kamps laten zich niet in een hokje plaatsen. Met ter- men als 'kleinkunst van de zapgeneratie' of zapcabaret is geprobeerd de vin- ger te leggen op wat de drie op het podium doen. Zij willen zelf maar edn ding; terug naar de essentie van het cabaret: de lol. Weet je wat het is; je weet niet wat het is is een reactie op de voorstelling die de waarheid nog het meest benadert. Wat het precies is wat ze doen, hoeven ze niet te weten. Ze willen in ieder geval liever geen cabaretiers genoemd worden. 'Dat klinkt zo ouder- wets'. Vrijdag 14 januari, aanvang 20.15 uur, toegang fl. 23,50. Martin van der Ham en Hetty Heyting Sneak Preview De Sneak Preview is een unieke en verrassende gebeurtenis. Speciaal voor die avond komen acteurs, cabaretiers en muzikanten bij elkaar. Wie? Dat is elke avond anders en tot op de avond zelf een verrassing. Regisseur Martin van der Ham is gastheer en speler van de Sneak Preview. Hij wordt elke avond bijgestaan door actrice en schrijfster Hetty Heyting en pianist Amir Swaab. Elke voorstelling spelen twee gasten mee in de improvisaties. Het publiek speelt een rol door suggesties te doen voor liederen en scenes in de impro-comedy. Alles kan gebeuren en het enige dat zeker is, is dat er veel humor en een pauze inzit. Zaterdag 15 januari, aanvang 20.15 uur, toegang fl. 23,50. Theaterpoppenkast Tierelijn Het eenzame clowntje Spannende maar ook humoristische avonturen rondom het kleine tover- meisje Tierelijntje, het geadopteerde dochtertje van Jan Klaassen en Katrijn en haar nieuwe schoolvriendje Spokie, een grappig clowntje. Spokie is een nieuw klasgenootje op de toverschool van Tierelijntje, dat erg eenzaam blijkt te zijn. Zijn ouders zijn op wereldtournee en tante Margreetje, bij wie hij logeert in een kermiswagen, verbiedt hem met de 'gewone' kinderen te spelen. Jan Klaassen, Katrijn en zelfs agent Japie proberen te bemiddelen, maar komen letterlijk en figuurlijk van een koude kermis thuis. Gelukkig weet Tierelijntje uiteindelijk de vele problemen die tante Margreetje veroor- zaakt op te lossen. Zondag 16 januari, aanvang 14.00 uur, toegang kinderen negen gulden, volwassenen tien gulden. Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij de Schiedamse Theaterkassa, Stad- serfl, vanmaandag tot en met vrijdag van 11.00 tot 16.00 uur en op zater dag van 12.00 tot 15.00 uur, tel. 2467467. Dimitri van Toren De zevende dag van het millennium Het eerste album van Dimitri van Toren uit 1966 maakte meteen duidelijk dat hij een origineel componist en tekstschrijver is, die een perfecte balans weet te vinden tussen tekst en muziek. De vele albums die volgden laten een artiest horen die een constante groei doormaakt. Iemand die gedreven ver- haalt over eigen en andermans gevoelens en ervaringen in combinatie met de meest prachtige melodieen. Dimitri van Toren heeft speciaal voor zijn optreden in de Stadsgehoorzaal een repertoire samengesteld bestaande uit oude bekende en nieuwe melodieen. Een zeer speciale voorstelling die zeker de moeite waard is. Vrijdag 7 januari, aanvang 20.00 uur, toegang fl. 32,50/fl. 30,-. Trouwens, hoeveel vrouwen trouwen Laurens? Het had de mooiste dag van hun leven moeten worden: de trouwdag van Laurens Lindeman en Romy de Kruif. Ze hadden alles zo goed geregeld. De bruidssuite in het luxe hotel, het idyllisch trou wkapelletje in de nabije omge- ving, de aanwezigheid van en de receptie voor hun beste vrienden en de on- ontkoombare familieleden. Ze hadden lang naar deze bijzondere dag uitge- keken en er alles aan gedaan om het onvergetelijk te maken. En onvergete- lijkwerdhet! Wie had nou gedacht dat Laurens' beste vrienden trou wgetui- ge, maar ook een my sterieuze verloofde, de moeder van de bruid, de recep tionist van het hotel en het hoofd van dd huishouding, de oorzaak zouden zijn van een opeenstapeling van misverstanden en een complete chaos?Van het ene op het andere moment krijgen de trouwdag en het huwelijksfeest een heel andere betekenis en het verhaal een wel zeer bijzondere wending. Zaterdag 8januari, aanvang 20.00 uur, toegang fl. 37,50/fl. 35,-.Naafloop zijn bezoekers van deze voorstelling van harte welkom op het nieuwjaarsbal van de Stadsgehoorzaal.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2000 | | pagina 27