GL
maasstad
'Op mijn veertiende wilde ik
niets meer van jazz horen'
Klassieke tekenfilm maakt de
meeste indruk in Fantasia 2000
maasstad
podium
preview
theater
schie
theater
stads
gehoorzaal
Zigeunerorkest in de Doelen
John Buysman opnieuw te zien aan de sIag ik heb
in soloprogramma Angel Eyes
uitgaans
|0
ROTTERDAM - Voor het
tweede jaar doet het theater-
programma Angel Eyes de
Rotterdamse Schouwburg
aan. Het soloprogramma van
John Buysman, bij het grote
publiek vooral bekend van de
Gamma-reclames, is zo'n
succes gebleken dat het nu
zijn tweede jaar in gaat. An
gel Eyes is een monoloog
over het leven van Chet Ba
ker, geschreven door Jules
Deelder.
door Vincent Wernke
ROTTERDAM - Walt
Disney verraste de wereld in
1940 met het animatie-expe-
riment Fantasia. De combi
natie van tekenfilmbeelden
en klassieke muziek maakte
de meester zelf zo enthousi-
ast dat hij uitriep dat er ieder
jaar een nieuwe Fantasia zou
moeten verschijnen. Bijna
zestig jaar later is er eindelijk
een vervolg: Fantasia 2000,
gebaseerd op het oorspronke-
lijke idee van Walt Disney.
Woensdag 5 januari 2000
#1*
Ming
ROTTERDAM - Het is allemaal
goed afgelopen. We zijn er alle
maal nog en er zijn amper compu
ters of machines uitgevallen. Na-
mens de redactie van Maasstad
weekbladen vanaf deze plek een
gelukkig 2000 gewenst. We kun-
nen met een gerust hart verdergaan
alsof of nooit een millenniumpro-
bleem geweest is. En dus morgen -
donderdag - in de Vlerk een optre-
den van het Belgische Ming. De
muziek van dit duo balanceert tus-
sen chansons en freestyle, waaraan
je kunt toevoegen dat je soms ook
Vanessa Paradis of Jane Birkin
herkent. Hun arrangementen zijn
voornamelijk gecomponeerd voor
een oude synthesizer en dito beat-
box. Dat maakt de muziek char-
mant en op een of andere manier
nostalgisch. Als je nog mee wilt
maken wat het postmodernisme nu
eigenlijk inhoudt, dan moet je ko-
men kijken. Aanvang 21.30 uur en
kaarten kosten tien gulden.
Een dag later verandert het podium
van de Vlerk in een gezellige feest-
tent, want de Eindhovense band
Let's Quit zal het podium gaan
vullen met hun vrolijke skaklan-
ken. Deze negenkoppige formatie
bestaat al twaalf jaar. Ze maken
dan ook geen modieuze skapunk
maar tappen uit de goeie oude mu-
zikale vaatjes a la Madness, The
Specials en Bad Manners. Met
zang, bas, drums, gitaar, toetsen en
een driekoppige blazerssectie ko-
men ze daar aardig in de buurt. De
Eindhovenaren speelden in hun
lange carriere al veel grote zalen
plat zoals de Melkweg, Tivoli,
Noorderligt en Effenaar. Vrijdag
vanaf half tien te zien en kaarten
kosten/ 12,50.
Bad to the Bone test zondag 9 ja-
nuari het repertoire van artiesten
uit vergane tijden op millennium-
bestendigheid. Wetenschappers uit
binnen- en buitenland zullen zich
op deze dag naar testsite Rotown
begeven alwaar Bad to the Bone,
volgens beproefde 'all killers, no
fillers' methode, het repertoire van
de Sex Pistols op u af zal vuren.
Mururora Bikini-Islands eat
your heart out! Het begint om
22.00 uur en de toegang is hele-
maal gratis.
jS
ROTTERDAM - 'Geef de man
een glas water en een zigeunervio-
list en hij wordt dronken...', is een
bekende uitspraak in Hongarije,
het land waar Hundred Gypsy Vio
lins vandaan komen. Dit orkest is
het grootste zigeunerorkest ter we-
reld volgens het Guiness Book of
Records. Het in 1985 opgerichte
orkest heeft een unieke samenstel-
ling. Honderd instrumentalisten
zonder lessenaars, partituren en
zelfs zonder dirigent.
Naast energieke zigeunermuziek
spelen ze ook Hongaarse dansen
van Brahms, rapsodieen van Liszt
en muziek van Strauss. De vorig
jaar overleden wereldberoemde
violist Menuhin was zo onder de
indruk van het orkest dat hij ere-
president van de groep werd. Hij
heeft ook deels' voor de naamsbe-
kendheid van het orkest gezorgd.
Een concert van Hundred Gypsy
Violins bestaat uit twee delen. Zi
geunermuziek, waarbij de musici
zijn gekleed in traditionele zigeu-
nerkostuums en klassiek om het
publiek mee te nemen naar de Do-
nau en naar Wenen. Hundred Gyp
sy Violins treden zondag 23 janua-
ri op in de Doelen. Voor kaartver-
koop: 010-217.17.17.
Pasgeleden zag ik op televisie hoe twee hoofdrolspelers uit de serie
Westenwind aan hetfeesten waren in de Baja Beach Club. Zoals u
wellicht weet wordt deze 'kwaliteitssoap' opgenomen in Rotterdam.
Daarom zijn regelmatig locaties of bezienswaardigheden uit de
Maasstad op RTL4 te zien.
Westenwind is niet de entge televisieserie, commercial, film ofvi-
deoclip die in Rotterdam wordt opgenomen. Bekend is ook de vi-
deoclip van Marco Borsatos 'Binnenwaarvoor filmmaker en Am-
sterdammer Paul Ruven naar Rotterdam trok. Straks op het filmfes-
tival is bovendien de nieuwste film van Amsterdammer Eddy Ter-
stall te zien. Na drie films opgenomen te hebben in de Jordaan, trok
hij nu naar de Kop van Zuid voor zijn film Rent-a-friend.
Rotterdam is in. Dat is leuk. De Maasstad probeert zich immers te
profileren alsfllmstad. Met een filmfonds en een gunstig vestigings-
klimaal voor av-bedrijven, wordt de stad aantrekkelijk gemaakt. En
dus zijn de Erasmusbrug, de Koopgoot, de Kop van Zuid en de
Maas niet meer van het scherm weg te krijgen. Amsterdam moet het
doen met steeds minder opnamen. Ja, Dick Maas zette de stad nog
op z 'n kant voor Do Not Disturb, maar na deze flop zal de hoofdstad
als decor nog verderin populariteit afnemen. De grachten proberen
wanhopig handenzyvaaiend in beeld te komen van iedere camera
die in Amsterdam opduikt. En dat terwijl de gemeente het aantal
filmploegen in de hoofdstad nog verder wil terugdringen.
Zo niet in Rotterdam. Hier kan en mag alles nog. Met de Culturele
Hoofdstad 2001 in aantocht, kan Rotterdam een plaats op de cultu
rele wereldkaart immers goed gebruiken. Rotterdam is in bij film-
en televisiemakers. Alles en iedereen komt hier naartoe om te draai-
en. Voor chauvinistische Rotterdammers is de prettige toegevoegde
waarde dat we steeds minder Amsterdam en steeds meer Rotterdam
op het scherm zien. Het wachten is nu nog op rechercheur De Cock
en zijn maatje Vledder. Want die zitten nog steeds aan Bureau War-
moesstraat vastgeroest.
Vincent Wernke
XQ57
John Buysman: „Nederlanders vinden het blijkbaar interessant om je boodschappen te zien doen.
door Maarten Ritman
Na zijn uitbundige programma
Dodo wilde Buysman in zijn twee
de monoloog 'eenzame tekst, jazz
en als muzikant acteren'. Zijn lief-
de voor jazz en in het bijzonder
voor de in Nederland overleden
trompettist Chet Baker wordt ge-
deeld door ras-Rotterdammer Jules
Deelder. De geschikte man dus om
het verhaal te schrijven. Angel Ey
es werd een monoloog van Chet
Baker over zijn leven, door de
ogen van Jules Deelder en uitge-
sproken door John Buysman.
Waarom wilde hij zo graag solo
een jazzverhaal acteren? „Dat is
omdat ik liever muzikant had wil-
len worden. Dichterbij zal ik niet
komeh dan zo als acteur. Ik kan me
namelijk niet lang concentreren,
niet langer dan drie maanden. Dan
leer je dus ook nooit om een instru
ment goed te spelen. Ik speel nu
nog wel, maar niet echt goed. Ik
heb vierentwintig noten van muzi-
kanten geleerd."
Het verhaal dat Deelder heeft ge
schreven lijkt veel op het werkelij-
ke leven van Chet Baker, maakte
dat het ook aantrekkelijker voor
Buysman? „Het lijkt inderdaad op
dat van Baker, maar ook Art Peper
is er in verwerkt. Het is allemaal
bij elkaar gesprokkeld. Het was
wel spannend om de werkelijkheid
een beetje na te doen. Heel toeval-
lig zat ik twee weken geleden in
Italie en
Chet Baker
heeft daar
jaren ge-
speeld. Ook
met de
zoon van de
leider Beni
to Mussolini, Romano. Ik hoorde
daar dat die Romano op zou tre
den, maar het was helaas aan de
andere kant van de stad dus ben ik
niet gegaan."
Zijn liefde voor jazz heeft Buys
man van huis uit meegekregen.
,,Mijn vader was gitarist. Thuis
werd alleen maar jazz gedraaid.
Op mijn veertiende wilde ik daar
niets meer van horen, maar op een
gegeven moment kom je er toch
weer bij terug. De muziek bij An
gel Eyes wordt verzorgd door mijn
vader en Keimpe de Jong. Ik werk
graag met vertrouwde mensen, dat
werkt wel zo gemakkelijk. Aan
een half woord heb je genoeg. Met
Keimpe heb ik eerder gewerkt, en
mijn vader ken ik ook al een tijdje.
Het gaat goed met goede mensen
om je heen, dat is het hele eieren
eten", aldus Buysman.
Angel Eyes heeft vorig seizoen de
Albert van Dalsumprijs voor to-
neel gekregen. Heeft die prijs er-
voor gezorgd dat het tot tweede
jaar is gekomen? „Ik vind het een
topwaardering, ik had er niet op
gerekend. Het is een zeer prestigi-
euze prijs, ik ben er ook trots op.
Maar dat heeft er niet voor gezorgd
dat we er mee door zijn gegaan.
foto: Dick Sluijter
familie om naar je te kijken. Daar
moet je maar tegen kunnen, het
hoorterbij."
Gaat hij de samenwerking met Ju
les Deelder na Angel Eyes voort-
zetten? „Ik denk het wel, we zijn
een hele goede combinatie. Met dit
programma zitten we zeker in Rot
terdam wel goed, maar in Sittard
sta je wel eens voor dertien mensen
te spelen. Toch vind ik het leuk, ik
doe het meer voor mezelf." Naast
Angel Eyes heeft Buysman de ko-
mende tijd meer dan genoeg te
doen. „Binnenkort ga ik in Utrecht
een nieuw programma oefenen.
Ook voor de
VARA ga ik weer
Dit soort programma's loopt
meestal twee jaar. Maar zo'n prijs
trekt wel weer nieuw publiek."
Het grote publiek kent Buysman
vooral van de Gamma-reclame. Is
hij niet bang om alleen daarmee
bekend te blijven? „Nee, zodra die
reclames stoppen zijn de mensen
het zo weer vergeten. Alleen soms
kan die herkenning heel vervelend
zijn. Ik was in Frankrijk op vakan-
tie en Nederlanders vinden het
blijkbaar interessant om je bood
schappen te zien doen. Maar dan
zeggen ze niets, ze staren alleen
maar. Gaan ze weg met hun wa-
gentje, komen ze terug met de hele
twee films op sta-
pel staan en nog
meer reclames.
Daarna komt de
volgende solo-
show er weer aan."
De nieuwe show gaat ook weer
over iets spannends. „Muziek vind
ik spannend, maar de volgende
show gaat over een Engelse bokser
die twee keer tegen Mohammed
Ali heeft gebokst. Boksen is ge-
woon heel erg spannend, twee gas-
ten die elkaar voor hun muil slaan.
Ik heb al eerder tegen Tuur en Poe-
der gebokst voor een film, dat
vond ik verschrikkelijk eng. Maar
ik doe altijd spannende dingen."
Angel Eyes is van 5 tot en met 8 ja-
nuari te zien in de Kleine Zaal van
de Schouwburg, aanvang 20.30
uur. Reserveren: 010-411.81.10.
„In het vakgebied dat een oneindi-
ge ontdekkingsreis is geweest,
geeft Fantasia ons meest opwin-
dende avontuur weer'stelde Walt
Disney in 1940. Hij had het plan
om ieder jaar een nieuw deel van
de film uit te brengen, die zouden
moeten bestaan uit zes nieuwe te-
kenfilmdelen en den favoriete klas-
sieker. Disneys neef Roy Edward
Disney heeft uiteindelijk het initia-
tief genomen voor de nieuwe, mo-
derne versie van Fantasia. Uiter-
aard houdt hij daarbij rekening met
de plannen van Walt. En dus zijn
er zes nieuwe filmdelen en een fa
voriete klassieker.
Het zal niet moeilijk geweest zijn
om deze klassieker te vinden. Het
bekendste segment uit de originele
Fantasia is zonder twijfel 'De To-
venaarsleerling', waarin de hoofd-
rol wordt vertolkt door Mickey
Mouse op muziek van componist
Paul Dukas. Ondanks dat dit frag
ment ruim zestig jaar oud is, is 'De
Tovenaarsleerling' het hoogtepunt
van Fantasia 2000. De film begint
overigens vrij saai met een abstrac-
te, heel drukke voorstelling op mu
ziek van Ludwig van Beethoven.
t&t* i
Donald en Katrien Duck spelen de hoofdrol in een van de segmenten van Fantasia 2000.
Aan de meeste beelden is goed te
zien dat de makers tegenwoordig
niet alleen gebruik maken van pen
en papier, maar ook van digitale
computertechnieken. Dat levert in-
drukwekkende beelden op, zeker
in combinatie met de hier en daar
zwaar aangezette muziek. Op an
dere momenten is deze combinatie
net even te, zoals in het laatste seg
ment; een myti'sch verhaal over le
ven en dood. Wat uiteindelijk blijft
hangen van Fantasia 2000 is 'De
Tovenaarsleerling', nou net het
enige segment dat in het origineel
ook al te zien was. Maar juist daar
om is deze tekenfilm waarschijn-
lijk een klassieker.
Fantasia 2000 is nog tot en met 30
april te zien in het Imax Theater in
Rotterdam. Kaarten zijn onder
meer verkrijgbaar via Ticket Servi
ce 0900-300.1250.
Ook het tweede segment 'Pines of
Rome' op muziek van Ottorino
Respighi is weinig opwindend.
Echt leuk zijn vooral de segmenten
waarin bekende Disney-sterren de
hoofdrollen vertolken. Zo is daar
de eerder genoemde 'Tovenaars
leerling'. Even grappig is 'Pomp
and Circumstance - Marches 12,
3 4', waarin Donald en Katrien
Duck een rol spelen in het eeuwen-
oude verhaal van de Ark van
Noach. Een ander hoogtepunt is
'Het Tinnen Soldaatje', het beken
de sprookje van Hans-Christian
Anderson op muziek van Dmitri
Shostakovich.
Disneys Fantasia wordt aangekon-
digd als het allerbeste wat Disney
te bieden heeft op het gebied van
animatie, gecombineerd met hoog-
tepunten uit klassieke muziek. Ex
tra bijzonder is dat de film tot 30
april in elf landen exclusief ver-
toond wordt in Imax Theaters, dus
op de grootste filmdoeken ter we
reld. Als geheel gezien blijkt Fan
tasia 2000 echter heel wat minder
indrukwekkend dan verwacht. Op
animatiegebied zijn we inmiddels
wel wat gewend van de makers
van Disney, dus in die zin is het
ook moeilijker om het publiek te
verrassen dan in 1940.
Kick van der Veer presenteert
Liselore Gerritsen en Rob Chrispijn
Een ongedwongen en ongebruikelijke ontmoeting met enkele tot de ver-
beelding sprekende schrijvers/dichters. Dat is de inhoud van deze avond.
Volgens de traditie verwacht je dan een opeenvolging van dichters die sta-
tisch achter een katheder een voordracht houden. Deze avond geeft echter
veel meer afwisseling. Een centrale rol is toebedacht aan de verteller Kick
van der Veer. Op een geestige en losse manier is hij als geen ander in staat het
publiek erbij te betrekken. Niet alleen introduceert hij de dichters. Hij geeft
een inleiding en maakt de mensen enthousiast zodat ze meer betrokken ra-
ken bij het gebodene. Er ontstaat een samenspel tussen verteller, dichter en
publiek.
Woensdag 12 januari, aanvang 20.15 uur, toegangfl. 25,50/fl. 23,-.
Allard van der Scheer, Nelly Frijda, Hymke de Vries en anderen
Kortsluiting
In de nieuwe black comedy Kortsluiting heeft Victor, eind zestig, last van
verwarring in zijn hoofd. Dement? Neee, dat niet. Alzheimer? Nee zeg, doe
niet zo idioot! Hij raakt in de knoop met begrippen en glijdt wel eens uit over
een formulering. Meer niet. En dat geeft toch niet? Het leidt hoogstens tot
wat komische verwarringen. Of is er meer aan de hand? Charlotte, zijn
vrouw zit er maar mee. En dan hebben we nog Julia, zijn dochter, die gek
wordt van haar veel te lieve echtgenoot. En buurvrouw Eva is er ook nog.
Victor denkt bij haar beter af te zijn.
In Kortsluiting behandelt Haye van der Heyden een groot maatschappelijk
probleem, maar bedient zich daarbij van observaties die tegelijkertijd ern-
stig en grappig zijn. Meer dan wie ook beschikt Haye over het vermogen om
zulke dialogen te schrijven.
Donderdag 13 januari, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rangfl. 31,-/fl.
28,50, tweede rangfl. 26,-/fl. 23,50.
Toneelgroep Amsterdam
Mooi weer vandaag
Mooi weer vandaag is een unieke gelegenheid om Kitty Courbois, Sigrid
Koetse, Joop Admiraal en Jacques Commandeur - die alien de pensioenge-
rechtigde leeftijd naderen - nog 66n keer samen op het toneel te zien. Twee
oude mannen die zacht keu velend proberen langs de klippen van het leven te
laveren; twee vrou wen die er met een lach en een traan de moed in proberen
te houden. Ze praten over voorbijgangers, familie, het verleden, het weer.
Klein spel, grote gevoelens. Mooi weer vandaag werd in 1970 geschreven
door David Storey, zoon van een Engelse mijnwerkerprofessionele rugby-
speler voor Leeds, schoolmeester, schilder, dichter en schrijver. Storey
kreeg in 1960 bekendheid met zijn romen This sporting life. Zijn eerste to-
neelstuk schreef hij in 1966. Sindsdien verdeelt hij zijn tijd tussen toneel en
proza en ontving voor zijn werk al meerdere onderscheidingen.
Voor aanvang kunnen de bezoekers een speciale videovertoning bijwonen,
waarin Joop Admiraal, Jacques Commandeur, Kitty Courbois en Sigrid
Koetse over hun carri—re vertellen.
Vrijdag 14 januari, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rangfl. 37, -/fl. 34,50,
tweede rangfl. 32,-/fl. 29,50
Rooyakkers, Kamps Kamps
Weet je wat het is; je weet niet wat het is
Rooyakkers, Kamps Kamps laten zich niet in een hokje plaatsen. Met ter-
men als 'kleinkunst van de zapgeneratie' of zapcabaret is geprobeerd de vin-
ger te leggen op wat de drie op het podium doen. Zij willen zelf maar edn
ding; terug naar de essentie van het cabaret: de lol. Weet je wat het is; je weet
niet wat het is is een reactie op de voorstelling die de waarheid nog het meest
benadert. Wat het precies is wat ze doen, hoeven ze niet te weten. Ze willen in
ieder geval liever geen cabaretiers genoemd worden. 'Dat klinkt zo ouder-
wets'.
Vrijdag 14 januari, aanvang 20.15 uur, toegang fl. 23,50.
Martin van der Ham en Hetty Heyting
Sneak Preview
De Sneak Preview is een unieke en verrassende gebeurtenis. Speciaal voor
die avond komen acteurs, cabaretiers en muzikanten bij elkaar. Wie? Dat is
elke avond anders en tot op de avond zelf een verrassing. Regisseur Martin
van der Ham is gastheer en speler van de Sneak Preview. Hij wordt elke
avond bijgestaan door actrice en schrijfster Hetty Heyting en pianist Amir
Swaab. Elke voorstelling spelen twee gasten mee in de improvisaties. Het
publiek speelt een rol door suggesties te doen voor liederen en scenes in de
impro-comedy. Alles kan gebeuren en het enige dat zeker is, is dat er veel
humor en een pauze inzit.
Zaterdag 15 januari, aanvang 20.15 uur, toegang fl. 23,50.
Theaterpoppenkast Tierelijn
Het eenzame clowntje
Spannende maar ook humoristische avonturen rondom het kleine tover-
meisje Tierelijntje, het geadopteerde dochtertje van Jan Klaassen en Katrijn
en haar nieuwe schoolvriendje Spokie, een grappig clowntje. Spokie is een
nieuw klasgenootje op de toverschool van Tierelijntje, dat erg eenzaam
blijkt te zijn. Zijn ouders zijn op wereldtournee en tante Margreetje, bij wie
hij logeert in een kermiswagen, verbiedt hem met de 'gewone' kinderen te
spelen. Jan Klaassen, Katrijn en zelfs agent Japie proberen te bemiddelen,
maar komen letterlijk en figuurlijk van een koude kermis thuis. Gelukkig
weet Tierelijntje uiteindelijk de vele problemen die tante Margreetje veroor-
zaakt op te lossen.
Zondag 16 januari, aanvang 14.00 uur, toegang kinderen negen gulden,
volwassenen tien gulden.
Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij de Schiedamse Theaterkassa, Stad-
serfl, vanmaandag tot en met vrijdag van 11.00 tot 16.00 uur en op zater
dag van 12.00 tot 15.00 uur, tel. 2467467.
Dimitri van Toren
De zevende dag van het millennium
Het eerste album van Dimitri van Toren uit 1966 maakte meteen duidelijk
dat hij een origineel componist en tekstschrijver is, die een perfecte balans
weet te vinden tussen tekst en muziek. De vele albums die volgden laten een
artiest horen die een constante groei doormaakt. Iemand die gedreven ver-
haalt over eigen en andermans gevoelens en ervaringen in combinatie met
de meest prachtige melodieen. Dimitri van Toren heeft speciaal voor zijn
optreden in de Stadsgehoorzaal een repertoire samengesteld bestaande uit
oude bekende en nieuwe melodieen. Een zeer speciale voorstelling die zeker
de moeite waard is.
Vrijdag 7 januari, aanvang 20.00 uur, toegang fl. 32,50/fl. 30,-.
Trouwens, hoeveel vrouwen trouwen Laurens?
Het had de mooiste dag van hun leven moeten worden: de trouwdag van
Laurens Lindeman en Romy de Kruif. Ze hadden alles zo goed geregeld. De
bruidssuite in het luxe hotel, het idyllisch trou wkapelletje in de nabije omge-
ving, de aanwezigheid van en de receptie voor hun beste vrienden en de on-
ontkoombare familieleden. Ze hadden lang naar deze bijzondere dag uitge-
keken en er alles aan gedaan om het onvergetelijk te maken. En onvergete-
lijkwerdhet! Wie had nou gedacht dat Laurens' beste vrienden trou wgetui-
ge, maar ook een my sterieuze verloofde, de moeder van de bruid, de recep
tionist van het hotel en het hoofd van dd huishouding, de oorzaak zouden zijn
van een opeenstapeling van misverstanden en een complete chaos?Van het
ene op het andere moment krijgen de trouwdag en het huwelijksfeest een
heel andere betekenis en het verhaal een wel zeer bijzondere wending.
Zaterdag 8januari, aanvang 20.00 uur, toegang fl. 37,50/fl. 35,-.Naafloop
zijn bezoekers van deze voorstelling van harte welkom op het nieuwjaarsbal
van de Stadsgehoorzaal.