maasstad 'De kinderen zijn de makers van het nieuwe millennium' erdams biedtfilmers kansop een mooi visitekaartje maasstad podium preview uitgaans agenda theater a/d schie theater de teerstoof Filmhuis Schiedam Winnaarverhalenwedstrijd ontvangt reis naar Londen MiiiiiMW Jongeren ontmoeten andere culturen in het Prinses Theater ROTTERDAM - Stichting Dunya organiseert vanaf het begin van haar bestaan (april 1998) activiteiten voor kin deren. En dan vooral jonge- ren uit Delfshaven, omdat de stichting culturele activiteiten organiseert in opdracht van deze deelgemeente. Ook in het nieuwe millennium zal voor kinderen het een en an- der worden georganiseerd. Het begint op zondag 16 ja nuari wanneer het Dunya Kinderfestival zal plaatsvin- den als onderdeel van het Dunya Wereldprogramma 2000. „Kinderen zijn tenslot- te de 'makers' van dit nieuwe millennium", aldus project- leider Juan Heinsohn Huala van Stichting Dunya. tt Big Ray and the Futuras ROTTERDAM - Hun foto stond vorige week al op deze pagina, maar de- ze week zijn de mannen van Big Ray and the Futuras pas te zien op het podium van de Vlerk. Zij putten hun inspiratie uit de sci-fi en spy hoek, zeg maar een door het heelal surfende James Bond op zoek naar sterren- schip Enterprise. Hoewel hun domicilie Boston nou niet bepaaldhet meest tot de verbeelding spreekt, merk je daar weinig van tijdens hun shows. Wie dat wil zien kan morgen - donderdag - terecht vanaf 21.30 uur. Kaar- ten kosten een tientje. Een dag later voor dezelfde prijs een optreden van het Haagse Shorttime. De meeste naambekendheid kreeg de band aan het begin van dit jaar toen zij een 7-inch uitbrachten met de poetische titel 'Echoes from Tomorrow'. Vanaf 21.30 uur zijn zij vrijdag te zien in de Vlerk. Zaterdag op hetzelfde podium brengen dj's 2-Step, Mace, Full Me tal Jack vs. Space-Invader (CrownChamp) en Harsh (Elementz) een mix van Elektro, Tekno, Drum 'n Bass, Terror en 2-Step. Pump up Rotterdam begint zaterdag om 22.00 uur en de entree bedraagt tien gulden. In Baroeg zaterdag een dubbeloptreden van Condemned 84 en Headcase. De korte, snelle riffs, deurdenderende ritmesectie en absurdistische teksten van Condemned 84 staan garant voor een party. Aanvang 21.00 uur en kaarten kosten 20 gulden. Een dag later drie bands: Limnonic, Raebelliun en Mys tic Circle. De eerste blackmetalpackage van het nieuwe jaar, en meteen zeer de moeite waard. Het begint om 15.30 uur en kaarten kosten twee tientjes. Liefhebbers van Primal Scream kunnen donderdag terecht in Ro- town om te luisteren naar de nieuwe cd 'Xtrmntr' van Primal Scream. Naast de vertrouwde 5 piek korting op het album en PS-goodies is er een speciaal deejay duo. Manfred en Dirk Jan van de Velvet maken er een nog specialere Primal Scream Pre-Listeningparty van. Op 16 januari een Su per mega cool sessie met Joris Lutz, Hans Greve, Jeroen van As en Peter van Gameren. Hun sessie kan naar eigen zeggen alle kanten uitgaan. Van Kula Shaker, Pearl Jam via de Stones en de Beatles. Aanvang 22.00 uur en de toegang is gratis. In Nighttown zaterdag een cd-presentatie van Cheech Wizard. Intense Rotterdamse avantgarde rock. Vanaf 21.30 uur. j M t„d we«fcfaladen jVERHAlEfJ WtDSTRUO Tien jaar geleden ging ik in Rotterdam wonen. Ik werkte toen al drie jaar bij Museum Boijmans Van Beuningen, maar reisde el- ke dag van Amsterdam naar Rotterdam, zoals zoveel mensen die in de culturele sector in Rotterdam werken nog steeds doen. En niet alleen uit Amsterdam, ook uit Utrecht en Den Haag. Wat die mensen beweegt een paar uur per dag aan reizen tebe- steden is dat ze het in die steden prettiger wonen vinden vooral vanwege gezellige binnensteden met meer sfeer dan Rotterdam te bieden heeft. Voor hen is Rotterdam in letterlijke zin een werkstad. Vond ik ook, maar overwerk en verplichtingen in de avonduren (openingen, lezingen) maakten dat drie uur reizen per dag zwaar ging wegen. Dus het werd Rotterdam. Jaren heb ik op de stad gekankerd. Door de peptalk van de ge- meente over het nieuwe Rotterdam dacht ik in een pak waspoe- der te wonen: vernieuwd, verbeterd en nog krachtiger. Maar eigenlijk bleefalles zoals het was. Uit ergernis over de ronken- de slogans en de body-building van de skyline, wilde ik wande- lingen organiseren langs planologische miskleunen uit de afge- lopen decennia. En dat zijn ernogal wat: van het recente Wee- na, imposant vanwege de hoogbouw maar verder kil en onher- bergzaam, tot de mono-cultuur van winkels in het weggebom- bardeerde stadshart, met het Lijnbaancentrum als na-oorlogse planologische fout: een centrum moet meer te bieden hebben dan winkels alleen. Die mono-cultuur, nog versterkt door de Koopgoot, is de oorzaak dat het centrum van Rotterdam er 's avonds zo verlaten bij ligt, dit in schril contrast met centra van andere steden. Vreemd genoeg zorgt die mono-cultuur de laatste tijd voor een verbetering. Dankzij verruimde openingstijden van winkels heeft het centrum nu in elk geval op vrijdagavonden en zonda- gen een levendigheid die past bij de metropool die Rotterdam behoort te zijn. Langzamerhand zie je de gezelligheid - terras- jes, aardige restaurantjes, kleine culturele voorzieningen - in de binnenstad oprukken met de Witte de Withstraat alsplanolo- gisch gelukte operatie. Zelfs het Museumpark met de concen- tratie aan culturele instituten begint meer en meer tot leven te komen. Af en toe zijn er mensen die willen dat culturele voor zieningen meer over de wijken gespreid moeten worden zoals er ook mensen waren die vonden dat de afdeling Modeme Kunst van Museum Boijmans maar de Kop van Zuid moest worden overgeplaatst en verzelfstandigd. Laatst in een bijeen- komst over Rotterdam 2001 was het weer raak, een pleidooi voor spreiding. Maar toen een gemeentelijke topambtenaar in de culturele sector daar met klem tegenin ging 'Eaten we in godsnaam de culturele functie van het centrum versterken' - wist ik het zeker: Rotterdam is op de goede weg. Het wordt niet alleen culturele hoofdstad in 2001, maar ook de culturele hoofdstad in het Nederland van de 21ste eeuw. Erik Beenker Hoofd Pers Publiciteit Museum Boijmans van Beuningen door Johan van Boven Tijdens het drie uur durende festi val kunnen kinderen genieten van kunst en cultuur uit de vijf conti- nenten. Van verhalen uit Peru tot spetterende muziek en dans uit West-Afrika, van kinderliedjes uit Kaapverdie tot een Rotterdams koor bestaande uit verschillende nationaliteiten. „Dit alles om de kinderen te laten beseffen dat er in onze maatschappij veel culturele rijkdom is", zegt de projectleider. „Ze moeten er zo snel mogelijk achter komen hoe waardevol hun cultuur thuis is. Het zou mooi zijn als steeds meer jongeren trots wor den op hun eigen cultuur. Neem nu de Antillianen, die worden in de media als synoniem voor crimina- liteit gebruikt. Wij willen dat beeld van Antillianen veranderen in Rot- terdammers die meedoen in het so- ciale en culturele leven." Integratie is voor Stichting Dunya dus geen prioriteit. Heinsohn Hu ala: „Het belangrijkste voor ons is de participatie. De activiteiten moeten ervoor zorgen dat kinderen plezier krijgen in cultuur. Ze moe ten niet gei'soleerd raken in een hokje; bijvoorbeeld Turkse muziek Juan Heinsohn Huala: „De kleinere migrantenorganisaties krijgen geen ofmoeilijkergeld los.foto: Dickstuijter maken waar niemand naartoe gaat. Het gaat erom samen met anderen Het is nog maar de vraag of kinde ren van ongeveer zes jaar deze de culturele rijkdom te delen en niet geabsorbeerd worden door iets groots waarbij de eigen cultuur verloren gaat." boodschap zullen begrijpen, en dat beseft Heinsohn Huala zelf ook. „Dat is een kwestie van een lang traject afleggen, je moet het op- bouwen. Daarom zijn we ook van af het begin begonnen met het or ganiseren van een wekelijkse kin- dermiddag. Hopelijk mogen we meer van die middagen organise ren om de jeugd te confronteren met andere culturen. Ik denk dat de kinderen van rond de zes jaar zul len opgroeien in een maatschappij die steeds meer gevoel heeft voor andere culturen." Volgens de projectleider gebeurt dat nu te weinig en als het al ge beurt is dat op de verkeerde ma- nier. ,,Als de gemeente zegt iets te gaan doen om aandacht te vragen voor andere culturen, krijgt een grote organisatie zoals De Doelen een smak geld voor multiculturele projecten. Maar de kleinere mi grantenorganisaties krijgen geen of moeilijker geld los. Sommige instanties hebben niet eens een plek om vanuit te werken. De grote organisaties zouden binnen hun ei gen budget multiculturele prioritei- ten moeten stellen en niet nog eens een grote som geld van de gemeen te krijgen." Dat het 16 januari een kinderfesti val betreft, wil niet zeggen dat vol- wassenen niet welkom zijn. ,,De leeftijd van de bezoekers is onge veer tussen de zes en zeshonderd jaar", zegt Heinsohn Huala la- chend. ,,Het wordt een familiedag in de vorm van een open dag. Het is niet zo dat je binnenkomt en drie uur naar het toneel zit te kijken. Men kan in en uit lopen, want ook buiten zijn er activiteiten zoals schminken." Buiten het kinderfestival wil Stich ting Dunya haar activiteiten voor kinderen graag uitbreiden. Naast de vaste en goed bezochte kinder- middagen komt er hoogstwaar- schijnlijk een tweede middag. „Daar zullen de verschillende cul turen niet centraal staan, maar de diversiteit in kunstuitingen. De ene keer proeven ze van een stukje mu ziek en dan weer van toneel", al dus de projectleider. Hij hoopt dat andere deelgemeenten het voor- beeld van Delfshaven zullen vol- gen omdat culturele activiteiten voor de jeugd zo belangrijk zijn. „Het zijn niet alleen toekomstige theaterbezoekers, maar ook de Rotterdammers van de toekomst." ROTTERDAM - Ton van Muyden heeft afgelopen dinsdag uit handen van chefredacteur Harry Mulder van Maasstad weekbladen een waarde- cheque gekregen voor een reisje naar Londen. Van Muyden kreeg deze prijs voor zijn winnende verhaal in de Maasstad Millennium-verhalen- wedstrijd. De Rotterdammer liet zich voor zijn verhaal 'De Ontmoeting' inspireren door de Tweede wereldoorlog. Waargebeurd is het verhaal van de ontmoeting tussen twee oude geliefden echter niet. Eerder sprak de schrijver zijn verbazing uit over het feit dat hij de wedstrijd had gewon- nen. „Ik had het aan mijn zus laten lezen. Die vond het spannend, maar dat ikzou winnen..." foto: Rob Kamminga Scene uit Will de Pierensteker, een van de vier korte films van het project Kort Rotterdams. door Vincent Wernke ROTTERDAM - Op het ko- mende Filmfestival in Rotter dam gaan vier korte films in premiere onder de noemer Kort Rotterdams. De films zijn gemaakt op initiatief van het Rotterdams Fonds voor de Film en Audiovisuele me dia, met als doel filmers erva- ring op te laten doen met alle facetten van het filmmaken. Producent en scenarioschrij- ver Arie den Ouden ziet zijn filmpje - dat hij maakte met Henk Leurink - dan ook als een mooi visitekaartje voor de toekomst. „Toen we lazen over het project van het filmfonds zijn we met z'n tweeen gaan brainstormen. Uitein- delijk hebben we een scenario ge- schreven en dat ingediend met een budget, een castingplan en alle me ters en bellen", vertelt Arie den Ouden. Uiteindelijk was Will de Pierensteker een van de vijf pro jecten die overbleven uit het totaal van achttien. Tijdens de workshop viel nog een project af. De vier an deren beleven eind januari hun premiere. Naast Will de Pierenste ker zijn dat De Afdaling van pro ducent Peter-Jan van de Burgh, scenarist Rene Molenaar en regis- seur Tjebbo Penning; Ach meneer van producent Michael Minten, scenarist Han Hoezen en regisseur Edu Calicher; en Questions and Answers van producent Harm Smit, met regisseur en scenarist Marieke van der Lippe. Naast het Rotterdams Fonds voor de Film en Audiovisuele media zijn onder meer de NPS en de dis- hoogd van 55.000 naar 65.000 per film. Bovendien was de tijasplan- ning iets langer dan vorig jaar, en gaan de films gaan niet op het Ne- derlands Filmfestival in Utrecht maar in Rotterdam in premiere. De films van Kort Rotterdams du- ren maximaal zeven minuten. Voor Arie den Ouden en Henk Leurink was dat niet gemakkelijk. „Wij waren er vanuit gegaan dat tributietak van het Nederlands Filmmuseum bij Kort Rotterdams betrokken. Daardoor zijn er opties om de films in de bioscoop of op televisie te vertonen. ,,Maar de NPS is niet verplicht om ze uit te zenden", benadrukt projectmede- werkerRik Vermeulen. „Hetzelfde geldt voor NFM, dat probeert de films als voorfilm in de bioscoop te krijgen. Dat is vorig jaar met een film gelukt, maar het is moeilijk. Filmtheaters zitten niet altijd te wachten op korte voorfilms." Vorig jaar werden ook al vijf films gemaakt in het kader van Kort Rot terdams. Vermeulen was toen als producent betrokken bij de korte film Hoi Hai. In vergelijking met die serie films, is een aantal dingen aangepast. Zo is het budget ver- een pagina A4 in het scenario on geveer gelijk staat aan den minuut film. Dat bleek niet helemaal te kloppen, waardoor er in de monta ge nog heel wat kunst en vliegwerk aan te pas moest komen. Veel ma- teriaal konden we niet gebruiken. Dat is zonde, maar ook een goede leerschool. Het dwingt je om je te beperken tot de hoofdlijnen, en zij- lijntjes weg te laten." Het belangrijkste van Kort Rotter dams is om producenten, scenario- schrijvers en regisseurs ervaring op te laten doen. Aan het project zit een workshop vast van de en- gelse producent en scenarioschrij- ver Robert Buckler. Toch is Kort Rotterdams geen filmschool, bena drukt Vermeulen. „De makers vol- gen een workshop, maar daarna worden ze losgelaten. Er is bege- leiding, maar creatief gezien zijn ze helemaal vrij. Al moeten de films wel tussen de vijf en zeven minuten duren en zich afspelen in Rotterdam." „De meeste mensen die aan Kort Rotterdams meedoen. hebben er varing", stelt Den Ouden. „Maar je doet wel de nodige kennis op doordat je in het diepe wordt ge- gooid." Zelf heeft hij zeker wat aan het project gehad. „Ik ben al langere tijd met films bezig, maar dat was meestal no-budget. Nu heb je medewerkers meer te bie den, dus kun je met betere mensen werken. Daardoor breidt je net- werk zich uit, zeker omdat Kort Rotterdams aanzien heeft in de filmwereld. Je maakt de films uit eindelijk op 35-mm, wat toch de standaard is voor 'de grote jon- gens'." „We kijken nu met z'n alien heel erg uit naar het filmfestival waar de films in totaal vier keer te zien zullen zijn", stelt Rik Vermeulen. „Of het project volgend jaar wordt voortgezet is nog niet zeker, dat is een zaak van het Filmfonds." Arie den Ouden is in ieder geval en- thousiast. „Ik heb het gevoel dat je een volgend project makkelijker gefinancierd krijgt, als je filmpje goed ontvangen wordt. Kort Rot terdams geeft filmmakers in ieder geval de kans om een mooi visite kaartje te maken, en dat met meer geld dan je normaal hebt." Woensdag 12 januari 2000 XQ57 Slag om de wereld 2000 The Big Bang 2000 Een uniek muziekspektakel waarin het slagwerk een specifieke plek inneemt. The Big Bang 2000 is de titel van dit project dat slechts in zes steden is mee te maken. Voor dit project wordt een internationa- le percussiegroep geformeerd, die werkt met een speciale opdracht: stel een concert samen waarin percussie en zang de hoofdrol spelen. Meer wisselwerking dus tussen ritme en melodie. Hiervoor wordt speciaal een vooraanstaand popmusicus cq componist aangetrok- ken. Dit jaar is hiervoor singer/songwriter Tom Waits gevraagd, die vanwege zijn staat van dienst als musicus en componist maar ook door het bijzondere gebruik van percussie in zijn muziek als aller- beste kandidaat geldt om percussiemuziek te schrijven en uit te voe- ren. Dit mag u zeker niet missen! Dinsdag 18 januari, aanvang 20.15 uur, toegangsprijs fl. 50,-/ fl.47,50. Staatsopera Timisoara Die Fledermaus Johann Strauss jr. 'der Walzerkonig' componeerde 15 operettesmet als hoogtepunt Die Fledermaus in 1874. Het verhaal is u vast be- kend. Eisenstein een rijke Weense rentenier laat zijn vriend dr. Fal- ke na een gekostumeerd feest dronken op straat achter om hem daar zijn roes uit te laten slapen. Dr. Falke, verkleed als vleermuis, ont- waakt en zint op wraak. De hele operette laat zien hoe de wraak van de vleermuis in elkaar zit. Maar patriciers onder elkaar maken het niet te bont en de wraak voltrekt zich dan ook met een grote knip- oog en veel champagne. Vrijdag 21 januari, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rangfl, 55,-/ fl. 52,50, tweede rangfl. 50,-/fl. 47,50. Arthur Adams Band De belangstelling voor de bluesmuziek is zo overweldigend dat Theater a.d. Schie graag naast de Night of the Blues extra concerten gaat organiseren. Dit gebeurt in samenwerking met muziekcentrum Vredenburg in Utrecht, dat inmiddels een reputatie heeft opge- bou wd als de plek waar bluesartiesten, blueskenners en -liefhebbers graag tezamen komen. Sommige bands zetten daar zo' n goed optre den neer op de Bluesestafette dat ze graag nog eens worden terugge- haald. Een korte tournee is dan meestal het gevolg en Schiedam biedt zich daarbij aan als speelplaats. Arthur Adams en zijn band (USA) is z6n voorbeeld. Reeds tweemaal (binnen een jaar) lieten zij met een verpletterend optreden op het Utrechtse podium een enor- me indruk na. Niet zo vaak zie je zoveel speelplezier en dynamiek op een podium. Arthur Adams en zijn musici zijn perfecte, hard- werkende muzikanten die modern materiaal uitbrengen. Het wekt dan ook geen verbazing dat dit de huisband van bluesclub B.B. King's in Hollywood is. Zaterdag 22 januari, aanvang 21.00 uur, toegang fl. 34,-. Herbert de Jonge Meezingconcert Een experiment dat, als het slaagt, in het volgende theaterseizoen wordt uitgebreid tot een hele serieMeezingep onder leiding van di- rigent Herbert de Jonge waarbij een bekende theater- of musicalster zijn/haar ondersteuning zal geven. Kort gezegd komt het erop neer dat de bezoekers bij aanvang de teksten uitgedeeld krijgen en die vervolgens samen gaan zingen. Het repertoire dat gezongen gaat worden zal populair van aard zijn en de gehele samenzang zal een ontspannen karakter krijgen. Het gaat voOral om het plezier van het samen zingen. En dat plezier zal zeker gemaakt worden als het ligt aan, een op dat terrein zeer bedreven, dirigent Herbert de Jonge. De solist die zal aantreden, wordt later bekend gemaakt. Zondag 23 januari, aanvang 12.00 uur, toegang fl. 15,-. Job Schuring Nu nog nieuwer! Na zijn vorige, door pers en publiek geprezen, programma Wat Nou komt Job Schuring in het komende seizoen samen met musicus Rut- ger Laan met een nieuw programma. Nu Nog Nieuwer! Is cabaret op het scherpst van de snede. Bijtende conferences, schitterende verhalen, verpakt in grote muzikaliteit. Jazz, pop, country, house, je kunt het zo gek niet verzinnen of Schuring en Laan weten er raad mee. En dit alles onder het motto: mooi is goed, maar is goed eigen lijk ook mooi? Vrijdag 21 en zaterdag 22 januari, aanvang 20.15 uur, toegang fl. 26,-. Toegangskaarten voor Theater a.d. Schie en Theater de Teerstoof zijn verkrijgbaar bij de Schiedamse Theaterkassa, Stadserf 1, van maandag tot en met vrijdag van 11.00 tot 16.00 uur en op zaterdag van 12.00 tot 15.00 uur, tel. 2467467. The Blair Witch Project In 1994 trekt filmstudente Heather Donahue met een camera- en ge- luidsman de bossen in van Black Hill Forest in de staat Maryland, op zoek naar materiaal voor haar documentaire over een lokale le- gende rond een 18e-eeuwse heks. Tijdens de opnamen houdt Heather een dagboek bij. Vijf dagen na hun vertrek wordt het trio als vermist opgegeven. Een immense speurtocht levert niets op, maar een jaar na hun verdwijning worden de opnames en het dag boek in het bos teruggevonden. Eind 1997 geven de nabestaanden van het vermiste drietal toestemming om met behulp van het ruwe materiaal een reconstructie van de gebeurtenissen uit 1994 te ma ken. Het resultaat is te zien als The Blair Witch Project. We zijn ge- tuige van de laatste uren van drie mensen die in absolute doodsangst verkeren. De reconstructie van hun hellevaart is huiveringwekkend, ook al omdat onduidelijk is wat er nu precies met het drietal gebeur- de. Donderdag 13 en vrijdag 14 januari, aanvang 21.00 uur (vrijdag ook een matinee om 15.30 uur), toegang tien gulden. Los Amantes del Circulo Polar De nieuwe film van regisseur Julio Medem is een sprookjesachtige vertelling over een voorbestemde liefde. In de verhalen van Medem is geen detail onbelangrijk en speelt symboliek een grote rol. In de ze film staat de cirkel centraal. Het verhaal wordt in drie delen ver- teld. Ana en Otto zijn acht jaar oud als ze elkaar voor het eerst ont moeten, ze betekenen meteen iets voor elkaar. Door Ottos toedoen komen zijn vader en Anas moeder elkaar tegen. Ze worden verliefd en gaan samenwonen. Jaren later slaat ook de vonk tussen Ana en Otto over. Otto verlaat zijn moeder om bij zijn vader, en dus bij Ana te gaan wonen. Maar wanneer Ott6s moeder sterft, verbreekt hij het contact met zijn vader en Ana. Toch blijven hun wegen elkaar krui- sen. Hun oneindige liefde kan niet verbroken worden. Zaterdag 15 januari, aanvang 21.00 uur, toegang tien gulden. Toegangskaarten kunnen worden gereserveerd bij de Stadsgehoor- zaal in Vlaardingen, van dinsdag tot en met vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot 20.00 uur, tel. 010 - 4340500. Het reser- veren bij de Schiedamse Theaterkassa komt te vervallen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Maaspost / Maasstad / Maasstad Pers | 2000 | | pagina 31