maasstad
'De kinderen zijn de makers
van het nieuwe millennium'
erdams biedtfilmers
kansop een mooi visitekaartje
maasstad
podium
preview
uitgaans
agenda
theater
a/d schie
theater
de teerstoof
Filmhuis Schiedam
Winnaarverhalenwedstrijd
ontvangt reis naar Londen
MiiiiiMW
Jongeren ontmoeten andere
culturen in het Prinses Theater
ROTTERDAM - Stichting
Dunya organiseert vanaf het
begin van haar bestaan (april
1998) activiteiten voor kin
deren. En dan vooral jonge-
ren uit Delfshaven, omdat de
stichting culturele activiteiten
organiseert in opdracht van
deze deelgemeente. Ook in
het nieuwe millennium zal
voor kinderen het een en an-
der worden georganiseerd.
Het begint op zondag 16 ja
nuari wanneer het Dunya
Kinderfestival zal plaatsvin-
den als onderdeel van het
Dunya Wereldprogramma
2000. „Kinderen zijn tenslot-
te de 'makers' van dit nieuwe
millennium", aldus project-
leider Juan Heinsohn Huala
van Stichting Dunya.
tt
Big Ray and the Futuras
ROTTERDAM - Hun foto stond vorige week al op deze pagina, maar de-
ze week zijn de mannen van Big Ray and the Futuras pas te zien op het
podium van de Vlerk. Zij putten hun inspiratie uit de sci-fi en spy hoek,
zeg maar een door het heelal surfende James Bond op zoek naar sterren-
schip Enterprise. Hoewel hun domicilie Boston nou niet bepaaldhet meest
tot de verbeelding spreekt, merk je daar weinig van tijdens hun shows.
Wie dat wil zien kan morgen - donderdag - terecht vanaf 21.30 uur. Kaar-
ten kosten een tientje. Een dag later voor dezelfde prijs een optreden van
het Haagse Shorttime. De meeste naambekendheid kreeg de band aan het
begin van dit jaar toen zij een 7-inch uitbrachten met de poetische titel
'Echoes from Tomorrow'. Vanaf 21.30 uur zijn zij vrijdag te zien in de
Vlerk. Zaterdag op hetzelfde podium brengen dj's 2-Step, Mace, Full Me
tal Jack vs. Space-Invader (CrownChamp) en Harsh (Elementz) een mix
van Elektro, Tekno, Drum 'n Bass, Terror en 2-Step. Pump up Rotterdam
begint zaterdag om 22.00 uur en de entree bedraagt tien gulden. In Baroeg
zaterdag een dubbeloptreden van Condemned 84 en Headcase. De korte,
snelle riffs, deurdenderende ritmesectie en absurdistische teksten van
Condemned 84 staan garant voor een party. Aanvang 21.00 uur en kaarten
kosten 20 gulden. Een dag later drie bands: Limnonic, Raebelliun en Mys
tic Circle. De eerste blackmetalpackage van het nieuwe jaar, en meteen
zeer de moeite waard. Het begint om 15.30 uur en kaarten kosten twee
tientjes. Liefhebbers van Primal Scream kunnen donderdag terecht in Ro-
town om te luisteren naar de nieuwe cd 'Xtrmntr' van Primal Scream.
Naast de vertrouwde 5 piek korting op het album en PS-goodies is er een
speciaal deejay duo. Manfred en Dirk Jan van de Velvet maken er een nog
specialere Primal Scream Pre-Listeningparty van. Op 16 januari een Su
per mega cool sessie met Joris Lutz, Hans Greve, Jeroen van As en Peter
van Gameren. Hun sessie kan naar eigen zeggen alle kanten uitgaan. Van
Kula Shaker, Pearl Jam via de Stones en de Beatles. Aanvang 22.00 uur en
de toegang is gratis. In Nighttown zaterdag een cd-presentatie van Cheech
Wizard. Intense Rotterdamse avantgarde rock. Vanaf 21.30 uur.
j M t„d
we«fcfaladen
jVERHAlEfJ WtDSTRUO
Tien jaar geleden ging ik in Rotterdam wonen. Ik werkte toen al
drie jaar bij Museum Boijmans Van Beuningen, maar reisde el-
ke dag van Amsterdam naar Rotterdam, zoals zoveel mensen
die in de culturele sector in Rotterdam werken nog steeds doen.
En niet alleen uit Amsterdam, ook uit Utrecht en Den Haag.
Wat die mensen beweegt een paar uur per dag aan reizen tebe-
steden is dat ze het in die steden prettiger wonen vinden vooral
vanwege gezellige binnensteden met meer sfeer dan Rotterdam
te bieden heeft. Voor hen is Rotterdam in letterlijke zin een
werkstad. Vond ik ook, maar overwerk en verplichtingen in de
avonduren (openingen, lezingen) maakten dat drie uur reizen
per dag zwaar ging wegen. Dus het werd Rotterdam.
Jaren heb ik op de stad gekankerd. Door de peptalk van de ge-
meente over het nieuwe Rotterdam dacht ik in een pak waspoe-
der te wonen: vernieuwd, verbeterd en nog krachtiger. Maar
eigenlijk bleefalles zoals het was. Uit ergernis over de ronken-
de slogans en de body-building van de skyline, wilde ik wande-
lingen organiseren langs planologische miskleunen uit de afge-
lopen decennia. En dat zijn ernogal wat: van het recente Wee-
na, imposant vanwege de hoogbouw maar verder kil en onher-
bergzaam, tot de mono-cultuur van winkels in het weggebom-
bardeerde stadshart, met het Lijnbaancentrum als na-oorlogse
planologische fout: een centrum moet meer te bieden hebben
dan winkels alleen. Die mono-cultuur, nog versterkt door de
Koopgoot, is de oorzaak dat het centrum van Rotterdam er 's
avonds zo verlaten bij ligt, dit in schril contrast met centra van
andere steden.
Vreemd genoeg zorgt die mono-cultuur de laatste tijd voor een
verbetering. Dankzij verruimde openingstijden van winkels
heeft het centrum nu in elk geval op vrijdagavonden en zonda-
gen een levendigheid die past bij de metropool die Rotterdam
behoort te zijn. Langzamerhand zie je de gezelligheid - terras-
jes, aardige restaurantjes, kleine culturele voorzieningen - in
de binnenstad oprukken met de Witte de Withstraat alsplanolo-
gisch gelukte operatie. Zelfs het Museumpark met de concen-
tratie aan culturele instituten begint meer en meer tot leven te
komen. Af en toe zijn er mensen die willen dat culturele voor
zieningen meer over de wijken gespreid moeten worden zoals
er ook mensen waren die vonden dat de afdeling Modeme
Kunst van Museum Boijmans maar de Kop van Zuid moest
worden overgeplaatst en verzelfstandigd. Laatst in een bijeen-
komst over Rotterdam 2001 was het weer raak, een pleidooi
voor spreiding. Maar toen een gemeentelijke topambtenaar in
de culturele sector daar met klem tegenin ging 'Eaten we in
godsnaam de culturele functie van het centrum versterken' -
wist ik het zeker: Rotterdam is op de goede weg. Het wordt niet
alleen culturele hoofdstad in 2001, maar ook de culturele
hoofdstad in het Nederland van de 21ste eeuw.
Erik Beenker
Hoofd Pers Publiciteit Museum Boijmans van Beuningen
door Johan van Boven
Tijdens het drie uur durende festi
val kunnen kinderen genieten van
kunst en cultuur uit de vijf conti-
nenten. Van verhalen uit Peru tot
spetterende muziek en dans uit
West-Afrika, van kinderliedjes uit
Kaapverdie tot een Rotterdams
koor bestaande uit verschillende
nationaliteiten. „Dit alles om de
kinderen te laten beseffen dat er in
onze maatschappij veel culturele
rijkdom is", zegt de projectleider.
„Ze moeten er zo snel mogelijk
achter komen hoe waardevol hun
cultuur thuis is. Het zou mooi zijn
als steeds meer jongeren trots wor
den op hun eigen cultuur. Neem nu
de Antillianen, die worden in de
media als synoniem voor crimina-
liteit gebruikt. Wij willen dat beeld
van Antillianen veranderen in Rot-
terdammers die meedoen in het so-
ciale en culturele leven."
Integratie is voor Stichting Dunya
dus geen prioriteit. Heinsohn Hu
ala: „Het belangrijkste voor ons is
de participatie. De activiteiten
moeten ervoor zorgen dat kinderen
plezier krijgen in cultuur. Ze moe
ten niet gei'soleerd raken in een
hokje; bijvoorbeeld Turkse muziek
Juan Heinsohn Huala: „De kleinere migrantenorganisaties
krijgen geen ofmoeilijkergeld los.foto: Dickstuijter
maken waar niemand naartoe gaat.
Het gaat erom samen met anderen
Het is nog maar de vraag of kinde
ren van ongeveer zes jaar deze
de culturele rijkdom te delen en
niet geabsorbeerd worden door iets
groots waarbij de eigen cultuur
verloren gaat."
boodschap zullen begrijpen, en dat
beseft Heinsohn Huala zelf ook.
„Dat is een kwestie van een lang
traject afleggen, je moet het op-
bouwen. Daarom zijn we ook van
af het begin begonnen met het or
ganiseren van een wekelijkse kin-
dermiddag. Hopelijk mogen we
meer van die middagen organise
ren om de jeugd te confronteren
met andere culturen. Ik denk dat de
kinderen van rond de zes jaar zul
len opgroeien in een maatschappij
die steeds meer gevoel heeft voor
andere culturen."
Volgens de projectleider gebeurt
dat nu te weinig en als het al ge
beurt is dat op de verkeerde ma-
nier. ,,Als de gemeente zegt iets te
gaan doen om aandacht te vragen
voor andere culturen, krijgt een
grote organisatie zoals De Doelen
een smak geld voor multiculturele
projecten. Maar de kleinere mi
grantenorganisaties krijgen geen
of moeilijker geld los. Sommige
instanties hebben niet eens een
plek om vanuit te werken. De grote
organisaties zouden binnen hun ei
gen budget multiculturele prioritei-
ten moeten stellen en niet nog eens
een grote som geld van de gemeen
te krijgen."
Dat het 16 januari een kinderfesti
val betreft, wil niet zeggen dat vol-
wassenen niet welkom zijn. ,,De
leeftijd van de bezoekers is onge
veer tussen de zes en zeshonderd
jaar", zegt Heinsohn Huala la-
chend. ,,Het wordt een familiedag
in de vorm van een open dag. Het
is niet zo dat je binnenkomt en drie
uur naar het toneel zit te kijken.
Men kan in en uit lopen, want ook
buiten zijn er activiteiten zoals
schminken."
Buiten het kinderfestival wil Stich
ting Dunya haar activiteiten voor
kinderen graag uitbreiden. Naast
de vaste en goed bezochte kinder-
middagen komt er hoogstwaar-
schijnlijk een tweede middag.
„Daar zullen de verschillende cul
turen niet centraal staan, maar de
diversiteit in kunstuitingen. De ene
keer proeven ze van een stukje mu
ziek en dan weer van toneel", al
dus de projectleider. Hij hoopt dat
andere deelgemeenten het voor-
beeld van Delfshaven zullen vol-
gen omdat culturele activiteiten
voor de jeugd zo belangrijk zijn.
„Het zijn niet alleen toekomstige
theaterbezoekers, maar ook de
Rotterdammers van de toekomst."
ROTTERDAM - Ton van Muyden heeft afgelopen dinsdag uit handen
van chefredacteur Harry Mulder van Maasstad weekbladen een waarde-
cheque gekregen voor een reisje naar Londen. Van Muyden kreeg deze
prijs voor zijn winnende verhaal in de Maasstad Millennium-verhalen-
wedstrijd. De Rotterdammer liet zich voor zijn verhaal 'De Ontmoeting'
inspireren door de Tweede wereldoorlog. Waargebeurd is het verhaal van
de ontmoeting tussen twee oude geliefden echter niet. Eerder sprak de
schrijver zijn verbazing uit over het feit dat hij de wedstrijd had gewon-
nen. „Ik had het aan mijn zus laten lezen. Die vond het spannend, maar dat
ikzou winnen..." foto: Rob Kamminga
Scene uit Will de Pierensteker, een van de vier korte films van het project Kort Rotterdams.
door Vincent Wernke
ROTTERDAM - Op het ko-
mende Filmfestival in Rotter
dam gaan vier korte films in
premiere onder de noemer
Kort Rotterdams. De films
zijn gemaakt op initiatief van
het Rotterdams Fonds voor
de Film en Audiovisuele me
dia, met als doel filmers erva-
ring op te laten doen met alle
facetten van het filmmaken.
Producent en scenarioschrij-
ver Arie den Ouden ziet zijn
filmpje - dat hij maakte met
Henk Leurink - dan ook als
een mooi visitekaartje voor
de toekomst.
„Toen we lazen over het project
van het filmfonds zijn we met z'n
tweeen gaan brainstormen. Uitein-
delijk hebben we een scenario ge-
schreven en dat ingediend met een
budget, een castingplan en alle me
ters en bellen", vertelt Arie den
Ouden. Uiteindelijk was Will de
Pierensteker een van de vijf pro
jecten die overbleven uit het totaal
van achttien. Tijdens de workshop
viel nog een project af. De vier an
deren beleven eind januari hun
premiere. Naast Will de Pierenste
ker zijn dat De Afdaling van pro
ducent Peter-Jan van de Burgh,
scenarist Rene Molenaar en regis-
seur Tjebbo Penning; Ach meneer
van producent Michael Minten,
scenarist Han Hoezen en regisseur
Edu Calicher; en Questions and
Answers van producent Harm
Smit, met regisseur en scenarist
Marieke van der Lippe.
Naast het Rotterdams Fonds voor
de Film en Audiovisuele media
zijn onder meer de NPS en de dis-
hoogd van 55.000 naar 65.000 per
film. Bovendien was de tijasplan-
ning iets langer dan vorig jaar, en
gaan de films gaan niet op het Ne-
derlands Filmfestival in Utrecht
maar in Rotterdam in premiere.
De films van Kort Rotterdams du-
ren maximaal zeven minuten.
Voor Arie den Ouden en Henk
Leurink was dat niet gemakkelijk.
„Wij waren er vanuit gegaan dat
tributietak van het Nederlands
Filmmuseum bij Kort Rotterdams
betrokken. Daardoor zijn er opties
om de films in de bioscoop of op
televisie te vertonen. ,,Maar de
NPS is niet verplicht om ze uit te
zenden", benadrukt projectmede-
werkerRik Vermeulen. „Hetzelfde
geldt voor NFM, dat probeert de
films als voorfilm in de bioscoop te
krijgen. Dat is vorig jaar met een
film gelukt, maar het is moeilijk.
Filmtheaters zitten niet altijd te
wachten op korte voorfilms."
Vorig jaar werden ook al vijf films
gemaakt in het kader van Kort Rot
terdams. Vermeulen was toen als
producent betrokken bij de korte
film Hoi Hai. In vergelijking met
die serie films, is een aantal dingen
aangepast. Zo is het budget ver-
een pagina A4 in het scenario on
geveer gelijk staat aan den minuut
film. Dat bleek niet helemaal te
kloppen, waardoor er in de monta
ge nog heel wat kunst en vliegwerk
aan te pas moest komen. Veel ma-
teriaal konden we niet gebruiken.
Dat is zonde, maar ook een goede
leerschool. Het dwingt je om je te
beperken tot de hoofdlijnen, en zij-
lijntjes weg te laten."
Het belangrijkste van Kort Rotter
dams is om producenten, scenario-
schrijvers en regisseurs ervaring
op te laten doen. Aan het project
zit een workshop vast van de en-
gelse producent en scenarioschrij-
ver Robert Buckler. Toch is Kort
Rotterdams geen filmschool, bena
drukt Vermeulen. „De makers vol-
gen een workshop, maar daarna
worden ze losgelaten. Er is bege-
leiding, maar creatief gezien zijn
ze helemaal vrij. Al moeten de
films wel tussen de vijf en zeven
minuten duren en zich afspelen in
Rotterdam."
„De meeste mensen die aan Kort
Rotterdams meedoen. hebben er
varing", stelt Den Ouden. „Maar
je doet wel de nodige kennis op
doordat je in het diepe wordt ge-
gooid." Zelf heeft hij zeker wat
aan het project gehad. „Ik ben al
langere tijd met films bezig, maar
dat was meestal no-budget. Nu
heb je medewerkers meer te bie
den, dus kun je met betere mensen
werken. Daardoor breidt je net-
werk zich uit, zeker omdat Kort
Rotterdams aanzien heeft in de
filmwereld. Je maakt de films uit
eindelijk op 35-mm, wat toch de
standaard is voor 'de grote jon-
gens'."
„We kijken nu met z'n alien heel
erg uit naar het filmfestival waar
de films in totaal vier keer te zien
zullen zijn", stelt Rik Vermeulen.
„Of het project volgend jaar wordt
voortgezet is nog niet zeker, dat is
een zaak van het Filmfonds." Arie
den Ouden is in ieder geval en-
thousiast. „Ik heb het gevoel dat je
een volgend project makkelijker
gefinancierd krijgt, als je filmpje
goed ontvangen wordt. Kort Rot
terdams geeft filmmakers in ieder
geval de kans om een mooi visite
kaartje te maken, en dat met meer
geld dan je normaal hebt."
Woensdag 12 januari 2000
XQ57
Slag om de wereld 2000
The Big Bang 2000
Een uniek muziekspektakel waarin het slagwerk een specifieke plek
inneemt. The Big Bang 2000 is de titel van dit project dat slechts in
zes steden is mee te maken. Voor dit project wordt een internationa-
le percussiegroep geformeerd, die werkt met een speciale opdracht:
stel een concert samen waarin percussie en zang de hoofdrol spelen.
Meer wisselwerking dus tussen ritme en melodie. Hiervoor wordt
speciaal een vooraanstaand popmusicus cq componist aangetrok-
ken. Dit jaar is hiervoor singer/songwriter Tom Waits gevraagd, die
vanwege zijn staat van dienst als musicus en componist maar ook
door het bijzondere gebruik van percussie in zijn muziek als aller-
beste kandidaat geldt om percussiemuziek te schrijven en uit te voe-
ren. Dit mag u zeker niet missen!
Dinsdag 18 januari, aanvang 20.15 uur, toegangsprijs fl. 50,-/
fl.47,50.
Staatsopera Timisoara
Die Fledermaus
Johann Strauss jr. 'der Walzerkonig' componeerde 15 operettesmet
als hoogtepunt Die Fledermaus in 1874. Het verhaal is u vast be-
kend. Eisenstein een rijke Weense rentenier laat zijn vriend dr. Fal-
ke na een gekostumeerd feest dronken op straat achter om hem daar
zijn roes uit te laten slapen. Dr. Falke, verkleed als vleermuis, ont-
waakt en zint op wraak. De hele operette laat zien hoe de wraak van
de vleermuis in elkaar zit. Maar patriciers onder elkaar maken het
niet te bont en de wraak voltrekt zich dan ook met een grote knip-
oog en veel champagne.
Vrijdag 21 januari, aanvang 20.15 uur, toegang eerste rangfl, 55,-/
fl. 52,50, tweede rangfl. 50,-/fl. 47,50.
Arthur Adams Band
De belangstelling voor de bluesmuziek is zo overweldigend dat
Theater a.d. Schie graag naast de Night of the Blues extra concerten
gaat organiseren. Dit gebeurt in samenwerking met muziekcentrum
Vredenburg in Utrecht, dat inmiddels een reputatie heeft opge-
bou wd als de plek waar bluesartiesten, blueskenners en -liefhebbers
graag tezamen komen. Sommige bands zetten daar zo' n goed optre
den neer op de Bluesestafette dat ze graag nog eens worden terugge-
haald. Een korte tournee is dan meestal het gevolg en Schiedam
biedt zich daarbij aan als speelplaats. Arthur Adams en zijn band
(USA) is z6n voorbeeld. Reeds tweemaal (binnen een jaar) lieten zij
met een verpletterend optreden op het Utrechtse podium een enor-
me indruk na. Niet zo vaak zie je zoveel speelplezier en dynamiek
op een podium. Arthur Adams en zijn musici zijn perfecte, hard-
werkende muzikanten die modern materiaal uitbrengen. Het wekt
dan ook geen verbazing dat dit de huisband van bluesclub B.B.
King's in Hollywood is.
Zaterdag 22 januari, aanvang 21.00 uur, toegang fl. 34,-.
Herbert de Jonge
Meezingconcert
Een experiment dat, als het slaagt, in het volgende theaterseizoen
wordt uitgebreid tot een hele serieMeezingep onder leiding van di-
rigent Herbert de Jonge waarbij een bekende theater- of musicalster
zijn/haar ondersteuning zal geven. Kort gezegd komt het erop neer
dat de bezoekers bij aanvang de teksten uitgedeeld krijgen en die
vervolgens samen gaan zingen. Het repertoire dat gezongen gaat
worden zal populair van aard zijn en de gehele samenzang zal een
ontspannen karakter krijgen. Het gaat voOral om het plezier van het
samen zingen. En dat plezier zal zeker gemaakt worden als het ligt
aan, een op dat terrein zeer bedreven, dirigent Herbert de Jonge. De
solist die zal aantreden, wordt later bekend gemaakt.
Zondag 23 januari, aanvang 12.00 uur, toegang fl. 15,-.
Job Schuring
Nu nog nieuwer!
Na zijn vorige, door pers en publiek geprezen, programma Wat Nou
komt Job Schuring in het komende seizoen samen met musicus Rut-
ger Laan met een nieuw programma. Nu Nog Nieuwer! Is cabaret
op het scherpst van de snede. Bijtende conferences, schitterende
verhalen, verpakt in grote muzikaliteit. Jazz, pop, country, house, je
kunt het zo gek niet verzinnen of Schuring en Laan weten er raad
mee. En dit alles onder het motto: mooi is goed, maar is goed eigen
lijk ook mooi?
Vrijdag 21 en zaterdag 22 januari, aanvang 20.15 uur, toegang fl.
26,-.
Toegangskaarten voor Theater a.d. Schie en Theater de Teerstoof
zijn verkrijgbaar bij de Schiedamse Theaterkassa, Stadserf 1, van
maandag tot en met vrijdag van 11.00 tot 16.00 uur en op zaterdag
van 12.00 tot 15.00 uur, tel. 2467467.
The Blair Witch Project
In 1994 trekt filmstudente Heather Donahue met een camera- en ge-
luidsman de bossen in van Black Hill Forest in de staat Maryland,
op zoek naar materiaal voor haar documentaire over een lokale le-
gende rond een 18e-eeuwse heks. Tijdens de opnamen houdt
Heather een dagboek bij. Vijf dagen na hun vertrek wordt het trio
als vermist opgegeven. Een immense speurtocht levert niets op,
maar een jaar na hun verdwijning worden de opnames en het dag
boek in het bos teruggevonden. Eind 1997 geven de nabestaanden
van het vermiste drietal toestemming om met behulp van het ruwe
materiaal een reconstructie van de gebeurtenissen uit 1994 te ma
ken. Het resultaat is te zien als The Blair Witch Project. We zijn ge-
tuige van de laatste uren van drie mensen die in absolute doodsangst
verkeren. De reconstructie van hun hellevaart is huiveringwekkend,
ook al omdat onduidelijk is wat er nu precies met het drietal gebeur-
de.
Donderdag 13 en vrijdag 14 januari, aanvang 21.00 uur (vrijdag
ook een matinee om 15.30 uur), toegang tien gulden.
Los Amantes del Circulo Polar
De nieuwe film van regisseur Julio Medem is een sprookjesachtige
vertelling over een voorbestemde liefde. In de verhalen van Medem
is geen detail onbelangrijk en speelt symboliek een grote rol. In de
ze film staat de cirkel centraal. Het verhaal wordt in drie delen ver-
teld. Ana en Otto zijn acht jaar oud als ze elkaar voor het eerst ont
moeten, ze betekenen meteen iets voor elkaar. Door Ottos toedoen
komen zijn vader en Anas moeder elkaar tegen. Ze worden verliefd
en gaan samenwonen. Jaren later slaat ook de vonk tussen Ana en
Otto over. Otto verlaat zijn moeder om bij zijn vader, en dus bij Ana
te gaan wonen. Maar wanneer Ott6s moeder sterft, verbreekt hij het
contact met zijn vader en Ana. Toch blijven hun wegen elkaar krui-
sen. Hun oneindige liefde kan niet verbroken worden.
Zaterdag 15 januari, aanvang 21.00 uur, toegang tien gulden.
Toegangskaarten kunnen worden gereserveerd bij de Stadsgehoor-
zaal in Vlaardingen, van dinsdag tot en met vrijdag van 13.00 tot
17.00 uur en van 19.00 tot 20.00 uur, tel. 010 - 4340500. Het reser-
veren bij de Schiedamse Theaterkassa komt te vervallen.